Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Auttaako mikasus/masteriointi äänen paskuuteen?


Talakanpinskeli123

#1 kirjoitettu 09.06.2004 15:05

Ehkä hieman harhaanjohtavan otsikon alta kysyn tällaista yksinkertaista asiaa mikä ei tullut selväksi noita UKK:n ketjuja lukemalla. Varoitus, nyt olette tekemisissä täydellisen aloittelijan kanssa, joten ne, jotka eivät usko "kukaan ei ole seppä syntyessään" -sanontaan, menkää pois.

Haluaisin vaan tietää, että jos äänenlaatu nauhoitusvaiheessa on huono (esim. S-kirjaimet suhisevat, P-kirjaimet puhahtelevat, takana on suhinaa) niin johtuuko tämä jostain asetuksista vai onko tuota omaa ääntäkin tarkoitus parantaa miksauksessa tai masteroinnissa tai missä ikinä hyvää. Laitteista ei huonon äänen pitäisi olla kiinni, äänikortti on SB Audigy ja mikrofonikin hintaluokkaa 100e.

Millä ohjelmalla yleensäkin on hyvä aloittelijan miksata/masteroida/whatever. Cool Editillä nauhoitan räppiä ainakin...

Kiitos.

^ Vastaa Lainaa


Putte
6684 viestiä

#2 kirjoitettu 09.06.2004 15:18

Vastaan nyt sen verran että varmasti tiedän mistä puhun. Eli kyllä tuolla CE:llä voi masteroida ja miksailla ihan kohtalaisen monipuolisesti. Siellä vaan muokkailet niitä nauhoituksia; lisäät reverbiä, chorusta, eq:ta, mitä ikinä sitten haluatkin.. Jos ääni on nauhoittaessa paska, on se mitä todennäköisemmin kiinni hardwaresta.

Putte lisäsi pilkun 15:18 09.06.2004

Putte muokkasi viestiä 15:19 09.06.2004
Muista että mikistä ei kannata pitää kiinni siitä palluran ympäriltä vaan varresta. Räppääminen tulee tehdä sopivalla etäisyydellä mikrofonista, noin 10 cm päässä, eikä Ville Valo tyyliin huulet kiinni mikrofonissa..

^ Vastaa Lainaa


Tempo
673 viestiä

#3 kirjoitettu 09.06.2004 15:23

[Haluaisin vaan tietää, että jos äänenlaatu nauhoitusvaiheessa on huono (esim. S-kirjaimet suhisevat, P-kirjaimet puhahtelevat, takana on suhinaa) niin johtuuko tämä jostain asetuksista vai onko tuota omaa ääntäkin tarkoitus parantaa miksauksessa tai masteroinnissa tai missä ikinä hyvää. Laitteista ei huonon äänen pitäisi olla kiinni, äänikortti on SB Audigy ja mikrofonikin hintaluokkaa 100e.

Millä ohjelmalla yleensäkin on hyvä aloittelijan miksata/masteroida/whatever. Cool Editillä nauhoitan räppiä ainakin...


S-suhinat ja P-puhinat johtuvat todennäköisesti mikistä. Omassa mikissä kun noita ei tule, niin ei voi olla varma, mutta hintaluokka olikin korkeampi Anyway, Yks millä noita voi vähentää on asettamalla "tuulensuoja" mikin eteen, kuten studioissa on se sellainen roiskeläppä. Mitä paremmin saat äänitettyä suoraan, sitä parempi lopputulos, nimittäin äänen jälkikäsittely ja puhdistus ottavat myös itse äänestä tärkeitä taajuuksia pois.

Asetuksissakin voi olla vikaa, nimittäin, jos record asetukset on täysillä, niin se ottaa myös enemmän kohinaa ja muuta taustaa mukaan. Toisaalta, jos äänität liian hiljaisella ja myöhemmin nostat volyymiä (normalisoit), niin se nostaa kohinaa myös.

Niin ja Audigyssä on muistaakseni se +20dB boosti mikrofonille, sen pitää olla päällä. Kurkkaa creative mikseriin, sieltä pitäis löytyä.

Cooledit passaa vallan mainiosti. mitä uudempi versio, sitä parempi.

Tuli dejavu tätä kirjoittaessa. Forumhaulla löytyy varmasti lisää aiheesta.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#4 kirjoitettu 09.06.2004 15:31

Talakanpinskeli123 kirjoitti:
Haluaisin vaan tietää, että jos äänenlaatu nauhoitusvaiheessa on huono (esim. S-kirjaimet suhisevat, P-kirjaimet puhahtelevat, takana on suhinaa) niin johtuuko tämä jostain asetuksista vai onko tuota omaa ääntäkin tarkoitus parantaa miksauksessa tai masteroinnissa tai missä ikinä hyvää.


No siitä ainakin kannattaa lähteä että yritetään saada se ääni talteen jo heti kättelyssä niin hyvänä kuin mahdollista. Jälkeenpäin voi tietysti aina säätää, mutta se ei mielestäni korvaa sitä, että homma saadaan kunnolla purkkiin alusta lähtien.

Varsinkin P:n poksahteluihin ja todennäköisesti jossain määrin niihin S-suhinoihinkin auttaa se, että mikrofonin siirtää kauemmas suusta ja laittaa suun ja mikrofonin väliin ns. pop-filtterin. Tuo pop filtteri on jotain mitä usein studiokuvissakin näkee esiintyjän ja mikrofonin välissä. Harsomainen kangas pingotettuna jonkin sortin kehyksen ympärille. Sellaisen voi tehdä esimerkiksi venyttämällä sukkahousut jonkun sopivan kehyksen (esim. taivuteltu metallihenkari) yli.

Sihahtelevia ässiä voi myös hillitä jälkikäsittelyllä. EQ:n käytölläkin voi jotain aikaan saada ja de-esser nimellä kulkevaan tekniikkaan, joka perustuu kompressorin sidechainin hyödyntämiseen, saattaa kannattaa tutkia.

Taustalla olevaa suhinaa voi kyllä postaa softallakin, mutta myös se haluttu ääni kärsii siitä aina... Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Parempi saada ääni talteen ilman suhinaa alunpitäen. (Tai oikeastaan pitäisi sanoa vähemmällä suhinalla, sillä täysin kohinatonta äänitettä ei ole olemassakaan. Tosin hyviä välineitä oikein käyttäen on mahdollista saada niin vähän kohinaa että sillä ei ole käytännön merkitystä.)

Laitteista ei huonon äänen pitäisi olla kiinni, äänikortti on SB Audigy ja mikrofonikin hintaluokkaa 100e.


No sinänsä jos vertaat kaupallisiin äänitteisiin niin välineesi ei ole vielä kovin ihmeelliset ole. Esimerkiksi mikrofoneina semmoisissa useimmiten käytetään sellaisia malleja joiden hinta on kymmeniä kertoja tuon omasi verran. (Tämä nyt näin jos haluaa noita rahoja lähteä vertailemaan.)

Veikkaisin, että se kohina johtuu tuosta äänikortista ja etupäässä sen mikrofoniesivahvistimesta. Tuollaisten enimmäkseen pelikäyttöön tarkoitettujen äänikorttien omat mikrofoniliitännät ovat nimittäin surullisen kuuluisia juuri siitä kohinasta. Siihen auttaa todennäköisesti jos saat jostain käyttöösi vähän paremman mikrofoniesivahvistimen. Esimerkiksi pikku mikserin mikkikanava tai erillinen esivahvistin ajaa asian. Mikrofoni siihen kiinni ja sen lähdöistä sitten äänikortin linja sisäänmenoon (siis ei äänikortin mikkiliitäntään).

Näistä on kyllä forumilla enemmänkin keskustelua kun vain jaksat etsiä.

Elektrojänis totesi olevansa hidas.

^ Vastaa Lainaa


Parasiitti
416 viestiä

#5 kirjoitettu 09.06.2004 15:32

Putte kirjoitti:

Muista että mikistä ei kannata pitää kiinni siitä palluran ympäriltä vaan varresta. Räppääminen tulee tehdä sopivalla etäisyydellä mikrofonista, noin 10 cm päässä, eikä Ville Valo tyyliin huulet kiinni mikrofonissa..


Muuten oiken, mutta nauhoittaessa ei kannata pitää kiinni mikistä, vaan laittaa se jonkinlaiseen telineeseen. Rakentaa vaikka luudan varresta ja Jeesusteipistä

Myös varsinkin räppiä nauhiottaessa kannattaa rakentaa itselleen pop-filtteri. Näihinkin löytyy paljon McGyver -virityksiä täältä foorumeilta. Autaa noihin suhu-ässiin ja P:n poksahduksiin.

Jahas Tempo kerkeskin ton "tuulisuojan" käsitteleen..

Parasiitti muokkasi oikenkrijoitusta 15:33 09.06.2004

^ Vastaa Lainaa


Keessi

#6 kirjoitettu 09.06.2004 16:00

kylla 100e hintaluokka on ihan kohtuuhyva aanen nauhoitukseen, itsellanni on 2 sm57:aa(99e) ja aanenlaatu on hyva. Kuten aiemmin sanottu, tuulisuoja ja standi.

^ Vastaa Lainaa


atheos
Virallinen
Mac-mies
2648 viestiä
Luottokäyttäjä

#7 kirjoitettu 09.06.2004 16:43

Seuraa vertaus (ei, en silti ole Jeesus):

Jos kitaraa nauhoittaa särö päällä niin ei sitä saa efekteillä pois, ei niin millään. Sama pätee lauluihin - rätinät ja suhinat on ja pysyy, suurinta osaa niistä voi korkeintaan vaimentaa, mutta pois niitä ei saa. Tämä vaimentaminen taas poistaa oleellisia taajuuksia itse laulustakin, jolloin se kuulostaa ei-enää-niin-hyvältä.

Ensiksi kannattaa tarkistaa ne äänitystasot - mikki tulee säätää niin kovalle kuin mahdollista mutta niin ettei se särje vaikka siihen vähän kovempaakin puhisee. Kannattaa testailla tasoja jollain sound check-mantralla mielellään ihan ja reippaaseen ääneen. Ja oikein korostaa voimakkaita konsonantteja (S, R, P jne.).
Noista tuulensuojistakin mainittiin jo, sekin kannattaa toteuttaa. Ja ständi on hyvä olla jotta mikki pysyy paikallaan. Tämä minimoi esim. erilaisten sähkökenttien aiheuttamat särinät ja suhinat. Niin ja tosiaan kannattaa sijoittaa mikki kauas ainakin kaiuttimista, telkkarista ja tietokoneen näytöstä edellämainittuihin syihin vedoten.

Toinen vaihe olisi ensiksi kunnon metallirunkoinen mikrofoni (suunnilleen hintaluokkaa 50e noin niinkuin alkuun, SM58-kopioita saanee tuohon hintaan jopa uutena) ja toiseksi kunnon esivahvitsin mikrofonille jolloin sen voi ajaa tietokoneen linjasisääntuloon. Noista peliäänikorttien mikrofonisisääntuloista mainittiinkin jo... Tarkoitukseen soveltunee parhaiten joku pikkumikseri, myöskin noita saa ihan kelvollisia alle 100e.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#8 kirjoitettu 09.06.2004 17:36

Vastataan nyt sitten näin yhdellä viestillä kun ei tuo usean viestin quottaaminen kuitenkaan ole hallussa.

Eli, siihen lopputulokseen tulin, että Cool Edit riittää minulle miksaukseen. Hyvä.

Ei siis ihmekään että ääni on paska, sillä räppään mikkiin suht läheltä (olen joskus nähnyt joidenkin tekvän niin ), ja tuulensuojista, pop-filttereistä, telineistä ja vastaavista ei ole tietoakaan.

Mikrofonina toimii kaverilta lainassa oleva, metallirunkoinen Audio-technica ATM63. En tiedä tämän tarkkaa hintaluokkaa, kaverin mukaan se on jotain 100 euron, ei hänkään tosin ihan varma ollut. "Palluraa" mikissä ei ole ollenkaan päässä. Puhuessani riittävistä laitteista, tarkoitin, että esimerkiksi täällä Mikserissäkin joskus artistina ollut Laveerre räppää "vain" 50e:n mikillä ja SB Livella ja äänenlaatu on aivan eri ulottuvuuksissa kuin mulla. Siis sellainen riittää näin alkuun ainakin.

Nyt vaan täytyy siis tsekata nuo asetukset, yrittää puhua mikkiin vähän kauempaa ja tarvittaessa väsätä teline ja pop-filtteri jollei s-suhinoista ja p-puhinoista muuten pääse eroon.

Paljon kiitoksia kaikille vastaajille. Tietty vieläkin otan lisäneuvoja innolla vastaan..

^ Vastaa Lainaa


Flinck

#9 kirjoitettu 09.06.2004 17:45

Kyllähän masteroinnilla yms. saa paranneltua laatua korostomalla ja vähemän korostamalla tiettyjä ääniä. Sekin on aika lailla taidoista kiinni.

^ Vastaa Lainaa


Talakanpinskeli123

#10 kirjoitettu 11.06.2004 11:19

Hmm. Alan käydä hieman epätoivoiseksi tuon suhinan ja kohinan kanssa. Jos säädän tuolta asetuksista mikin täysille (siis Creative Mixeristä tai Windowsin asetuksista tässä tapauksessa) niin taustalta kuuluu normaaliäänenvoimakkuudellakin armoton kohina vaikka mikin veisi kuinka kauas näytöstä, kaiuttimista ja muista laitteista ja vaikka ei edes puhuisi mitään. Kun lasken mikin äänenvoimakkuutta, joudun kuitenkin nostamaan sitä Cool Editissä jotta ääneni kuuluu ja huhhei, siinä meillä on taas selvästi erottuvaa huminaa taustalla. Jos pistän mikrofoniin nauhoitetun äänen kuulumaan myös kaiuttimista, ne vasta humisevatkin vaikka mikrofoni lepäisi jossain pöydällä kaukana.

Mistä ihmeestä tässä oikein voi olla kysymys? Ei kai nyt mikään, metallirunkoinen, ammattikäyttöön tarkoitettu mikrofoni voi näin huono olla, vaikka tuo on kyllä kieltämättä saanut muutamia kolhuja ulkonäöstä päätellen. Ja kuten sanoin, on sitä huonommillakin äänikorteilla musiikkia tehty kuin minun Audigylläni.... Alan jo melkein kyllästyä koko touhuun ennenkuin pääsen edes aloittamaan

^ Vastaa Lainaa


Reaktor

#11 kirjoitettu 16.06.2004 23:26

No pakkohan tämä on sanoa niin suoraan kuin vain pystyy: Ei ****ele Creativen kortteja ole tehty musiikin tekemiseen vaan perusjamppojen peliäänien ja multimeetian porskuttamiseen.

On varsin harhaanjohtavaa että Creative mainostaa 400e:n superhyper all-in-one pakettejaan maailmaa mullistavina pakkauksina jotka taikoo salamia perseestä ja aiheuttaa lumimyrskyn autiomaahan.

Sitten asiallista tekstiä:

Creativen vehkeet siis eivät ole edes kotistudio-hommiin tarkoitettuja pelejä. Niiden mikkietuset ottavat häiriöä niin koneen sisällä olevista jännitteistä kuin kortin omista huonoista komponenteista. Jostain sitä hintaa pitää vaan saada alas ja mikkiominaisuudet ovat ensimmäisiä joita 5.1 surround -3d pelaajat eivät tarvitse. Vaikka tekniikkaa paperilla kuinka hehkutettaisiin 24bit/96khz luvuilla, niin tämä kuvastaa Creativen tapauksessa lähinnä vain playbackia.
Miksi Creative sitten mainostaa musaominaisuuksiaan? No midi-ominaisuuksien vuoksi, sillä lähes kaikki kotihumppaajat haluavat soitella Encorelle biisejään olohuoneen casion koskettimilla.

Itse vaihdoin äänikortin studiokäyttöön tarkoitettuun Hoontechin korttiin joka maksoi vajaat 120e. Hinta ei siis todellakaan päätä huimaa ja vaikka 5.1-kaiutin tuki puuttuukin, ovat sekä nauhoitus- että playback-ominaisuudet huippuluokkaa tällä hintatasolla. Eron huomasi jo siitä että ennen pelatessa taustalla oli aina kodikas 'perus suhina', joka katosi tyystin tälläiseen ns. studiokorttiin vaihtaessa.

Kuitenkaan Creativellakaan ei pitäisi olla niin uskomattoman huonot etuset että ääni olisi pelkkää huminaa. Muistan että itselläni taisi olla vastaavia kokemuksia taustahuminoista ja ongelma oli kortin sijoittelussa kotelon sisällä. Taisi kortti ottaa häiriötä näytönohjaimesta.

Kun taas puhutaan 100e:n mikistä, niin tuskin vielä juhlitaan. Shuren 57/58 -mikit toimivat kyllä hyvin aloittevalla nauhoittajalla sekä kokeneella lava-artistilla, mutta kyllä hyvästä joutuu maksamaan. Itse sijoitin M-audion Luna malliseen studiomikkiin jolla hintaa oli ~350e. Lisäksi ostin vielä mikrofonietuasteen lämmittämään ääntä. Lopputulos on todella puhdas, uskomattoman tarkka ja kirkas soundi. Huminat pois, suhuässät pois, popsit pois.

Helpointa olisi laittaa uusi kortti, mutta jos haluat välttämättä räpit vetää audigyllä niin joudut vain kokeilemaan mistä nuo huminat ja pörinät tulevat. Tarkkaile esim. Cool Editillä millainen pohja DB-lukema on, eli paljonko häiriöäänet näyttävät lukemaa mittarissa kun et puhu mitään. Sitten yritä vähentää sitä lukemaa liikuttelemalla mikkiä eri paikkoihin, vaihtamalla äänikortin paikkaa, taistelemalla ja kamppailemalla.

Reaktor muokkasi viestiä 23:30 16.06.2004

Sen verran vielä parhaasta äänitysasetelmasta että yritä äänittää äänes kuitenkin mahdollisimman läheltä mikkiä sen popfiltterin jälkeen. Korkeintaan siis nyrkin päästä. Yritä hakea sitten mahdollisimman alhainen mikrofonitaso mikseristä niin että kovalla räppäämisellä signaali lähentelee punaista (eli ei niin että mikkilinjat kovalle ja räpätään kauempaa, koska mikkilinjan vetäminen isolle aiheuttaa suhinaa).

Tarkista myös ehdottomasti mic ja line-in asetukset, sillä et tarvitse kuin toista (eli turhaan Line-outin päällä pitäminen aiheuttaa taustasuhinaa vaikka sen liuku olisikin alhaalla. Poista koko kanava käytöstä). MUISTAAKSENI Creativen korteissa Line-inin taustakohina on huomattavasti pienempi kuin MIC-linjassa, joten kantsii kokeilla myös vaihtaa piuhaa siihen line-iniin ja poistaa MIC-kanava kokonaan käytöstä sieltä mikseristä. Tämä voi olla ratkaiseva tekijä kohinan poistamisessa.

^ Vastaa Lainaa


Bloodgress

#12 kirjoitettu 16.06.2004 23:42

Putte kirjoitti:
..eikä Ville Valo tyyliin huulet kiinni mikrofonissa..



"Laulaakohan" hän sitten play-backkina vai onko hänellä vain niin huono ääni

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#13 kirjoitettu 16.06.2004 23:52

Putte kirjoitti:
..eikä Ville Valo tyyliin huulet kiinni mikrofonissa..


Bloodgress kirjoitti:
"Laulaakohan" hän sitten play-backkina vai onko hänellä vain niin huono ääni


No tuo läheltä laulaminen vaatii sitten jo vähän enemmän taitoa sen laulunsa kontrolloimisessa ja tommosessa agressiivisemmassa räpätyksessä tulee tosiaan niitä puhina ja poksuongelmia. Ja veikkaanpa, että ei se Villekään studiossa ihan kiinni mikissä laula.

^ Vastaa Lainaa


Reaktor

#14 kirjoitettu 17.06.2004 11:54

Elektrojänis kirjoitti:

No tuo läheltä laulaminen vaatii sitten jo vähän enemmän taitoa sen laulunsa kontrolloimisessa ja tommosessa agressiivisemmassa räpätyksessä tulee tosiaan niitä puhina ja poksuongelmia. Ja veikkaanpa, että ei se Villekään studiossa ihan kiinni mikissä laula.


Tuskimpa nyt ihan kiinni tarvitsee vetää kun on pro-luokan vehkeet. Läheltä laulamisen etuna tulee äänekuvan tummeneminen ja pakkautuminen, josta on hyötyä esim. metallibändeillä (Sentenced, Charon jne.), mutta esim. valon yläpäätäyttöisen 'ah - uh' tyylin huomioon ottaen kuulostaisi siltä että hyvillä vermeillä on vedetty noin 20 sentin päästä mikkiin.
Jos löytyy ~300e:n hintaluokan perustason mikki niin sillä on hyvä testailla minkä tyylistä laulua kannattaa vetää miltäkin matkalta. Sama efekti toistuu tietysti myös livekäytössä, siksihän mikkiä vedetään kovaa kertosäettä 'vedätettäessä' kauemmas suusta, ei sen takia että laulu kuuluisi pienemmällä (koska volyymintasauksen ammattimiksaajilla hoitaa kalusto). Esim. Skandivanian Music Group-tyyliset ilmavat vokaalit tulee vetää tavallista kauempaa mikistä ilmavuuden saamiseksi (sama koskee muuten kitaramikityksiä). Signaalin vahvistuessa lähietäisyydeltä myös putki käsittelee sitä erillailla kuin kauempaa tulevaa yläpäävoittoista signaalia.

Ensimmäistä biisiä uudella mikillä ja etuasteella nauhoittaessa pyysin laulajaa vetämään leadit 40 sentin päästä (!), koska kohinataso mikkiä isolle vetäessä ei ollut häiritsevää (itseasiassa tipun vahingossa kolikon pöydälle ja se kilahtaa demoraidalla ennen biisin alkua kuin se olisi tiputettu sentin päässä mikistä), mutta voksuraidoista tulikin kompressoininkin jälkeen oudon leveä. Myöhemmin selvisi tämä suhde etäisyyden ja luonnollisen pakkauksen välillä.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 18.06.2004 09:38

Reaktor kirjoitti:

Myöhemmin selvisi tämä suhde etäisyyden ja luonnollisen pakkauksen välillä.


Yksi hyvä nyrkkisääntö luonnollisen äänen nauhoitukseen on se, että mikrofonin etäisyys on vähintään yhtäpaljon kuin ääntäpitävän äänilähteen leveys. Eli esim. kitara kaapissa sen kaapin leveys... tai viulussa sen viulun pituus. Siis ihan puhtaasti nyrkkisääntönä.

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#16 kirjoitettu 18.06.2004 09:57

Haava kirjoitti:

Yksi hyvä nyrkkisääntö luonnollisen äänen nauhoitukseen on se, että mikrofonin etäisyys on vähintään yhtäpaljon kuin ääntäpitävän äänilähteen leveys. Eli esim. kitara kaapissa sen kaapin leveys... tai viulussa sen viulun pituus. Siis ihan puhtaasti nyrkkisääntönä.



No mitenkäs jos on tosi lihava laulaja? Laitetaanko sitten kahden metrin päähän?
LooL

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 18.06.2004 10:00

Moondust kirjoitti:

No mitenkäs jos on tosi lihava laulaja? Laitetaanko sitten kahden metrin päähän?


Koko keho ei käytännössä värähtele sitä ääntä.

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#18 kirjoitettu 18.06.2004 10:05

Haava kirjoitti:
ho ei käytännössä värähtele sitä ääntä.


Varsinkaan jos kysymyksessä on ihra, sen enemmänkin luulisi absorboivan sitä ääntä.

Veneficus pahoittelee off-topicia ja sitä että oli ihan pakko laittaa tuo

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#19 kirjoitettu 18.06.2004 10:08

Moondust kirjoitti:
Haava kirjoitti:

Yksi hyvä nyrkkisääntö luonnollisen äänen nauhoitukseen on se, että mikrofonin etäisyys on vähintään yhtäpaljon kuin ääntäpitävän äänilähteen leveys. Eli esim. kitara kaapissa sen kaapin leveys... tai viulussa sen viulun pituus. Siis ihan puhtaasti nyrkkisääntönä.



No mitenkäs jos on tosi lihava laulaja? Laitetaanko sitten kahden metrin päähän?
LooL


No lihavilta lähtee sitä ääntä yleensä paljon enemmän kuin kukkakepeiltä, joten jossain määrin tuo sääntö pätee tässäkin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 18.06.2004 10:12

dip flirt kirjoitti:

No lihavilta lähtee sitä ääntä yleensä paljon enemmän kuin kukkakepeiltä, joten jossain määrin tuo sääntö pätee tässäkin.


Kyllä ne nykyajan mikit sitä tehoa kestävät enemmän kuin kukaan jaksaa parinkymmenen sentin päästä huutaa.

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#21 kirjoitettu 18.06.2004 10:22

Haava kirjoitti:
dip flirt kirjoitti:

No lihavilta lähtee sitä ääntä yleensä paljon enemmän kuin kukkakepeiltä, joten jossain määrin tuo sääntö pätee tässäkin.


Kyllä ne nykyajan mikit sitä tehoa kestävät enemmän kuin kukaan jaksaa parinkymmenen sentin päästä huutaa.


Varmaan kestää rikki menemättä, mutta aika huonolla dynamiikalla narulle ääni tulis, jos Pavarotti herkkään mikkiin 20 cm päästä laulelis. Ilman limittereitä ääni menis ruvelle ja limitterin kanssa siitä tulis aika tasapaksu pötkö.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 18.06.2004 14:28

dip flirt kirjoitti:

Varmaan kestää rikki menemättä, mutta aika huonolla dynamiikalla narulle ääni tulis, jos Pavarotti herkkään mikkiin 20 cm päästä laulelis. Ilman limittereitä ääni menis ruvelle ja limitterin kanssa siitä tulis aika tasapaksu pötkö.


Ilman limitteriä siitä tulisi ihan hyvä, kunhan vaan sitä signaalia ei vahvisteta liikaa. Eli siitä esivahvarista voi ruuvata sen vahvistuksen kyllä ihan sopivaksi, niin ei mene ääni yhtään ruvelle. Hyvälaatuisella peruskonkalla siihen mikkiin saa huutaa ihan täysillä, ilman, että äänessä on mitään vikaa. Kokeiltu on. Esim. AKG c3000 kestää aivan täysillä karjumista ja ääni on aivan täydellinen.

Ja vielä tarkennus, että sitä paremmallahan dynamiikalla se ääni sinne nauhalle tulee, jos äänilähde on mikrofonin tehonkulutuksen äläpään hujakoilla, kun noisefloor laskee.

^ Vastaa Lainaa


tahtila
2311 viestiä

#23 kirjoitettu 18.06.2004 14:32

P-kirjainten puhahteluun yksi este on Pop Filtteri mikin eteen.

Jos takana suhisee, tarkastele sitä laitteistoa, sillä suhinaa sisältäviä äänityksiä ei kannata masteroida (masteroidessa suhina vaan pahenee, jos sitä on). Äänikorttikin voi olla yksi syys suhinaan, hanki siis sellainenkin kunnollinen. Jos mikkisi menee sisään mikserin kautta, pistä mikseri äänikortin "Line in" kohtaan, sillä jos se on "Mic" paikalla, se suhisee varmasti.

Laatu on kallista, mutta kannattavaa. Kokeile esim. Creativen kortteja (varoitus! hyvät creativet menevät hetkessä ohi 100 euron!). 50-eurollakin saa jo suht. suhisemattoman kortin kun jaksaa etsiä. Hyvästä mikistä saa saman tien maksaa 50-5000 euroa, Samsonin C01 tai C03 ovat hyviä. Shure on myös hyvä valmistaja.

Jos mikseri puuttuu, hanki halvalla Behringer Eurorack UB1002. 2 mikkikanavaa ja kaikennäköistä, maksaa 70 ? suunnilleen.

Tekijä muokkasi viestiä 14:33 18.06.2004

^ Vastaa Lainaa


Veneficus

Aeon Antenna
1772 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 18.06.2004 14:50

Tekijä kirjoitti:
Jos takana suhisee, tarkastele sitä laitteistoa, sillä suhinaa sisältäviä äänityksiä ei kannata masteroida (masteroidessa suhina vaan pahenee, jos sitä on).


Tämä jäi hieman ihmetyttämään joten kertoisitko että mitä käytännössä tarkotit "masteroinnilla"? Pelkkää kompuraa?

Laatu on kallista, mutta kannattavaa. Kokeile esim. Creativen kortteja (varoitus! hyvät creativet menevät hetkessä ohi 100 euron!).


En oikeasti tiedä mitä tähän sanoisin... Muuta kuin että älkää nyt hyvät ihmiset tuota neuvoa noudattako. Reilulla satasella saa jo kortteja jotka ovat tarkoitettu ihan puhtaasi musiikin tekoon. Creativen kortit eivät näihin todellakaan kuulu.

Veneficus muokkasi viestiä 14:51 18.06.2004

Niin ja siis sen verran vielä piti sanomani, että todellakin kannattaa pitää huolta siitä ettei sitä suhinaa ole siinä nauhoituksessa alunperinkään. Eli itsekin mielummin nauhoitan uudestaan kuin rupean sitä suhinaa siitä nauhoituksesta jahtaamaan...

^ Vastaa Lainaa


Sun T

#25 kirjoitettu 18.06.2004 15:08

Mitä nyt omia kokemuksia on niin kannattaa ehdottomasti
alkuperäinen nauhoitus olla hyvälaatuinen ja melko fättiä soundia!
Tietysti kannattaa vielä alussa jättää jonkin verran effuja
pois koska niitä voi lisäillä paljon vielä miksaus vaiheessa!
Jos ääni on alunperinkin jo korkeatasoisesti äänitetty esim.
vocalit hip hoppiin..niin ei tarvitse enää miksaus masterointivaiheessa
temppuilla niin paljon kaikkien effujen/eq:jen kanssa jotta
ääni miellyttäisi korvaa!!

^ Vastaa Lainaa


TheVille
383 viestiä

#26 kirjoitettu 18.06.2004 15:22

Vielä tästä mikkiäänityksen ruvelle menosta sen verran, kuten Haava jo sanoikin, että kyllä saa tosiaankin olla kovat keuhkot että saa sen äänen rikki. Vähänkin paremmalla mikillä (shure 58) ainakin. Äänitimme nähkääs ko. mikillä rummut kun ei ollut muutakaan, ja ihan puhtaana toistui ääni vaikka tungimme shuren pers.. eikun basarin reikään.

Näillä kokemuksilla voisin sanoa että kyllä se rupeutuminen taitaa johtua liian kovasta esivahvistuksesta jos sitä esiintyy.

^ Vastaa Lainaa


primus85

#27 kirjoitettu 18.06.2004 15:34

mikissä o vikaa tai nauhotus etäisyys on väärä.p-puhalluksen voit estää laittamalla mikin eteen huokoisen kankaan!

^ Vastaa Lainaa


Reaktor

#28 kirjoitettu 18.06.2004 15:38

Moondust kirjoitti:
Vielä tästä mikkiäänityksen ruvelle menosta sen verran, kuten Haava jo sanoikin, että kyllä saa tosiaankin olla kovat keuhkot että saa sen äänen rikki. Vähänkin paremmalla mikillä (shure 58) ainakin. Äänitimme nähkääs ko. mikillä rummut kun ei ollut muutakaan, ja ihan puhtaana toistui ääni vaikka tungimme shuren pers.. eikun basarin reikään.

Näillä kokemuksilla voisin sanoa että kyllä se rupeutuminen taitaa johtua liian kovasta esivahvistuksesta jos sitä esiintyy.


Olkaa silti hyvät ihmiset varovaisia näiden äänenpainejuttujen kanssa, sillä mikrofonitkaan eivät kestä kaikkea!

Shuren viiskasin voi kyllä vielä lyödä basariin, mutta lukekaa ehdottomasti ensin mikrofonin mukana tulleet käyttöohjeet (tai netistä laitteenvalmistajan speksit), erityisesti kohta "SPL" (Sound Pressure Level). Asiahan on niin että mikrofonin tekniikasta riippuen kalvon sisältä löytyy jonkinmallinen herkkä kalvo joka tallentaa siis siihen tulevaa aaltojen värähtelyä. On hyvinkin mahdollista että esim. bassoa mikittäessä kovalla äänenpaineella (ja mikillä jonka tekniikka on liian herkkää) tämä kalvo / lanka (käsittääkseni näitäkin malleja on, joku voisi tarkentaa) voi mennä halki/poikki/pinoon/hautaan. Erityisesti joillain huippuherkillä mikeillä ei kannata mikittää esim. bassoa.

Toinen mahdollinen tapa saada mikki rikki on puhaltaa lujaa kalvon läpi. Tämäkin on vuosien varrella todettu useaan otteeseen konkreettisesti äänentoistokeikkojen yhteydessä (ja joillain metallibändeillä laulajat haluavat vetää Cradle Of Filthimäistä lyriikkaa tekemällä Danin kurkkuäänen puhaltamalla... Lasku on lähtenyt perään).

Basaria vartenkin on omat mikit syystä kehitelty. Kuten sanoin, Shuren 58 vielä menee, mutta en suosittele kokeilemaan ihan mitä vaan mikkihiiriä sinne kannun sisään / basson eteen. Mikrofonit ovat herkkiä ja kalliita laitteita, käsitelkää niitä sen mukaisesti!

^ Vastaa Lainaa


Bloodycut
578 viestiä

#29 kirjoitettu 24.06.2004 09:46

Ainoo asia millon mikin mikkiosasta kannattaa pitää kiinni on human beatboxing. Tuottaessa tollasia ääniä ei voi kuvitellakaan pitävänsä mikin varresta kiinni. Räbäytys onnaa paremmin ku pitää kii varresta.

^ Vastaa Lainaa


Last K.
86 viestiä

#30 kirjoitettu 11.09.2004 23:39

Millä ohjelmalla yleensäkin on hyvä aloittelijan miksata/masteroida/whatever. Cool Editillä nauhoitan räppiä ainakin...

Kiitos.
Itse käytän äänittämisessä cool edittiä, miksauksessa ja kaiken näkösissä säädöissä kuten masteroinnin kannalta olen Adobe Audiotionin kannalla, hyvä ohjelma ei voi muuta sanoa...

^ Vastaa Lainaa


Tempo
673 viestiä

#31 kirjoitettu 12.09.2004 15:31

MC L.K. kirjoitti:
Itse käytän äänittämisessä cool edittiä, miksauksessa ja kaiken näkösissä säädöissä kuten masteroinnin kannalta olen Adobe Audiotionin kannalla, hyvä ohjelma ei voi muuta sanoa...


Ööh? Ensin oli CoolEdit, sitten tuli CoolEdit Pro. Tämän jälkeen markkinoille ilmestyi CoolEdit Pro 2, joka oli niin hyvä ohjelma, että Adobe osti sen itselleen ja ilmestyi Adobe Audition 1.0.

Eli: Adobe Audition 1.0 on sama ohjelma kuin CoolEdit Pro 2 (lukuunottamatta pieniä päivityksiä, joita ei huomaa).

Tuolla Auditionilla voit kyllä miksata/masteroida/whatever. Kannattaa ne räpitkin sillä nauhoittaa. Ei nyt ihan ammattitason masterointiin, mutta sinnepäin.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#32 kirjoitettu 12.09.2004 21:45

Juman Zuka kirjoitti:
Monennessako pci-korttipaikassa se äänikortti on ? Toivottavasti ei paikoissa 1,2,4 tai 5. 1 ja 5 on jaollisia agp:n kanssa, 2 ja 4 usb:n. Jälkimmäiset on pahempia, koska osa usb-hiiristä häiritsee äänikorttia.


Tässä on taas syntymässä urbaanialegendaa. On totta että kannattaa katsoa mikä korttipaikka jakaa resursseja (lähinnä IRQ-linjan) minkäkin laitten kanssa. Ei ole kuitenkaan mitään standardia sille mikä korttipaikka jakaa mitäkin minkäkin kanssa. Aika usein pci-väylä numero yksi jakaa IRQ-linjan AGP-väylän kanssa. Aina ei kuitenkaan ole näin (mulla on kone jossa ei ole niin). USB ei myöskään välttämättä jaa resursseja minkään PCI-väylän kanssa.

Jos on emolevyn manuaali niin kannattaa katsoa sieltä mikä jakaa mitäkin minkäkin kanssa. Jos ei ole manuskaa niin kannattaa katsoa emolevyn valmistajan sivuilta. Jos ei manuskaa löydy niin ei auta kuin kokeilla.

Pistää voluumin täysille ja heiluttelee hiirtä, jos kuuluu epämääräistä *hrrrr* ääntä (eli eräänlaista huminaa), siitä. Näin tapahtuu ainakin, jos kyseessä on logitech:in vanhempi hiiri.


Jos noin tapahtuu niin se ei edes välttämättä ole kiinni resurssien jakamisesta. Kuitenkin jos noin käy niin oli syy sitten mikä vaan, ottaisin helpoimman tien ja hankkisin ps2-liitäntäisen (eli ns. vanhemman mallisen) hiiren. Itseasiassa osaa USB-liitäntäisistä hiiristä on mahdollista käyttää adapterilla ps2-liitännässä. Useimmissa niistä se adapteri tulee sen hiiren mukana. Senkin luulisi ratkaisevan tuon.

Optimi pci-paikka äänikortille on se kolmas (eli yleensä keskimmäinen), koska se ei ole jaollinen minkään muun kanssa. Kuten kaikki tietää.


Edelleenkin joskus on, joskus ei... Eräänkin äänikortin valmistajan sivuilla sanottiin että useimmiten ne parhaat paikat on 2 ja 4. Omassa koneessani kuitenkin kakkonen on se joka jakaa IRQ-linjan AGP-väylän kanssa.

Kannattaa myös katsoa, että mitkä PCI-paikat jakaa IRQ-linjoja keskenään. Jos paikka jossa äänikortti on jakaa linjan jonkun toisen paikan kanssa, kannattaa pitää se toinen tyhjänä.

Näillä ohjeilla ei myöskään kannata ruveta ratkomaan ihan mitä vaan ongelmaa. Yleensä nuo resurssien jakamiset kuuluu yleensä äänen pätkimisinä ja poksahduksina yms. Perus kohinaa ja hurinaa ei näillä ratkota.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu