Kirjoittaja
|
The Ultimate hit song - kuinka tehdä lyömätön hitti.
|
Oksis Blowfish
61 viestiä
|
#1 kirjoitettu
01.03.2004 22:04
Joskus sitä huomaa, että kaikkien aikojen hittibiiseillä on jokin yhdistävä tekijä, Oletko löytänyt näitä?
Nyt ratkaistaan miten tehdä se kaikkien aikojen hitti... hehe
- Olen tullut tulokseen, että siinä on pakko olla peruskomppi, jossa basari lyö kerran, ja sit snare kerran. Kuunnelkaa Pulpin disco 2000.
- Kaveri sanoi että kertsi on pakko tulla ensimmäisen minuutin sisällä.
... jatkoa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
jakeriver
1572 viestiä
|
#2 kirjoitettu
01.03.2004 22:09
Vaikka minä sen tietäisin, en minä sitä sinulle kertoisi...
No, ei vaan. Kaikissa hiteissä on yleensä erityisen yksinkertainen sointukulku. Yleensä menee ihan normi blueskaavan mukaan johon on sitten lisätty vaihtobasso ja beat komppi - eli kaikki on tehty NIIN perusperusperuskaavalla kuin mahdollista. Melodia ei päätä huimaa kekseliäisyydellään ja vaikeilla musiikillisilla kikoillaan. Sanoitukset kertovat menetetystä rakkaasta tai elämän synkkyydestä muuten vaan. Tämä sekoitus iskee kansaan kuin häkä vaikka useimmat meistä sanovatkin inhoavansa tuollaista roskaa. Mukavaahan sitä on mukana laulaa...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TomiS
901 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu
02.03.2004 07:43
Mä olen huomannut, että hittibiisin melodia saa edetä mieluiten vain yhden sävellajiin kuuluvan askeleen verran kerrallaan. Jos haluaa olla hurja, voi just ja just käyttää kolmisointuja. Tämä vaan siksi että Pekka Puurokorva Joensuustakin osaa laulaa mukana.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jimbow
108 viestiä
|
#4 kirjoitettu
02.03.2004 07:52
Ultimaattiseen hittibiisiin kannattaa myös lainata jotain tunnettua melodiaa joko pikkaisen muutettuna tai surutta suoraan, näin mahdollisimman moni luulee tunnistaneensa kyseisen kappaleen ja haluaa kuunnella sen. Tässä kohdassa kannattaa kuitenkin olla varovainen tekijänoikeuksien kanssa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
DjLime
2918 viestiä
|
#5 kirjoitettu
02.03.2004 09:02
Joskus 90-luvun loppupuolella amerikkalaisen teini hitti biisin kaavaan kuului aina kliseiset soundit ja baby sana. Mielummin useasti hoettuna.
DjLime jatkoi viestiä 09:03 02.03.2004
Nykyään sanoituksiin tulee laittaa: viinaa, kamaa, seksiä, väkivaltaa, isottelua, uhkauksia yms.. damn.. taidan puhua rapista
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Okapi
|
#6 kirjoitettu
02.03.2004 11:56
Biisin keston olisi luonnollisesti oltava 3:30 tai alle, ensimmäisen kertsin soida jo siinä 0:40 paikkeilla ja biisin rakenteen olisi syytä kulkea näin: A A B A B C B B.
Baby on aika hyvä sana lykätä sinne jonnekin; kaikkihan me vauvoja olemme joskus olleet, joten samaistuminen on helppoa.
Soundien olisi syytä olla mahdollisimman neutraalit, eivätkä saisi herättää huomiota suuntaan eikä toiseen. Kultainen keskitie on syytä säilyttää, ei liian rankkaa eikä liian nöösiä, niin hitti on valmis.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TH-T
|
#7 kirjoitettu
02.03.2004 12:16
Niin ja eikös se samaistuminen ole myös aika tärkeä tekijä, että kuuntelija pystyy samaistumaan kappaleen aiheeseen/sanoihin/fiiliksiin. Sama homma kuin elokuvissakin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#8 kirjoitettu
02.03.2004 17:26
Hittibiisissä pitää olla koukku tai sen pitää olla trendikäs. Esittäjän karisma on plussaa, soundin pitää olla tunnistettavissa kuten myös itse bändi ja biisin nimi, teema/sanoitus pitäisi olla omaperäinen tai jossei, niin sellainen jota vähintäänkin nuoret voi fiilistellä diskossa tai sängyllä maatessa. Koukkuna voi toimia, niinkuin teinihelvetti sanoi, esimerkiksi sanoitukset tai asenne, joihin kuuntelijat voi samaistua. Mutta siis koukku on varmasti se tärkein..
Sitten jos hittibiisi pääsee radiosoittoon, niin silloin viimeistään pitää hioa sen rakennetta, miksausta ja muuta toteutusta korvalle ystävälliseksi. Ja vaikka joidenkin mielestä radioversiot kuulostaakin tosi tylyiltä ja ankeilta, niin niissä on kyllä ihan perimmäisenä ideana miellyttää kuulijaa. 2-5 minuutin välillä lienee se sopiva aikaraja jonka verran kuuntelija jaksaa keskittyä yhteen biisiin. Tähän on syytä mahduttaa biisin keskeinen teema tarpeeksi selkeästi, että se jää mieleen.. esim. kertsi 2-4 kertaa ja joku väliteema, jotta kappaleeseen tulee lisää vaihtelua.
Tietty ennakoitavuus on tuttua radiobiiseille, esim. kuulija osaa jo muutamaa sekuntia ennen arvata milloin tulee C-kohta ja milloin biisi loppuu. Tässä teille hittibiisiin ohjeet, mutta biisin keskeinen idea onkin se, mitä harva osaa opettaa. Onneksi.. sen takia musiikki onkin niin hyvä harrastus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
[ sam ]
|
#9 kirjoitettu
02.03.2004 18:04
Ei hittibiisejä tehdä muusikoiden toimesta vaan promootiolla, manageroinnilla ja rahan voimalla. Paras vinkkini hittitehtailuun on se, että kappale on saatava mahdollisimman monen ihmisen korviin raikumaan yhä uudelleen ja uudelleen, mieluiten mahdollisimman tuputtavassa formaatissa radioaalloilla tai - mikä parasta - televisiossa.
"Että tuulet puhaltaa, sade pilvet poistaa, valaisis tän maan ja uusi aika koittaa...", soi päässä mieleenpainuvimmin, vaikka inhoan yli kaiken mokomaa sontaa.
Random Sam muokkasi viestiä 18:05 02.03.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
(Aleksi Niemi)
|
#10 kirjoitettu
02.03.2004 19:10
Itse luotan enemmän siihen, miltä kappale kuulostaa kuin kaavaan. Neuvoni on, että älkää ruvetko vääntämään biisiä väkisin hittimuottiin, koska lopputuloksesta tulee sitten helposti kehno.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#11 kirjoitettu
02.03.2004 23:20
Olen tämän kirjan maininnut vastaavissa viestiketjuissa aiemminkin, mutta heitetään nyt tähänkin: The Timelords - The manual (how to have a number one the easy way)
On jo vanha ja siten ei ehkä "toimi" ihan suoraan, mutta sisältää paljon asiaa siitä minkälaisia hitit ovat. Mielestäni hauskaa luettavaa muutenkin.
Tuota lienee aikamoisen vaikea löytää enää, mutta internetin syövereistä voi tehdä löytöjä (jopa useista eri paikoista, näppärin mitä itse löysin oli koko kirja yhtenä tekstitiedostona). Ei minullakaan tosiaan alkuperäistä ole vaikka haluaisin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#12 kirjoitettu
03.03.2004 00:09
Random Sam kirjoitti:
Ei hittibiisejä tehdä muusikoiden toimesta vaan promootiolla, manageroinnilla ja rahan voimalla. Paras vinkkini hittitehtailuun on se, että kappale on saatava mahdollisimman monen ihmisen korviin raikumaan yhä uudelleen ja uudelleen, mieluiten mahdollisimman tuputtavassa formaatissa radioaalloilla tai - mikä parasta - televisiossa.
Oon kyllä eri mieltä.. nykyään on kyllä olemassa tummoinen kulkutauti nimeltä raha, joka saastuttaa musiikkibisnestä niin, että periaatteet unohtuvat. Mutta on lukuisia hittibiisejä, jotka on lähtenyt ihan säveltäjien korvien välistä ja jotka ovat vaan olleet niin perkeleen hyviä, että ne ovat päässeet julkisuuteen. Esimerkkejä on paha lähteä luettelemaan kun en ole aiheeseen suuremmin perehtynyt, mutta vaikka tää väitteeni perustuukin ehkä teidän mielestänne heikkoon teoriaan, niin uskon siihen vakaasti. Ei musiikkibisnes oo nykyään pelkkää rahastusta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Okapi
|
#13 kirjoitettu
03.03.2004 00:57
Fakap kirjoitti:
Oon kyllä eri mieltä.. nykyään on kyllä olemassa tummoinen kulkutauti nimeltä raha, joka saastuttaa musiikkibisnestä niin, että periaatteet unohtuvat. Mutta on lukuisia hittibiisejä, jotka on lähtenyt ihan säveltäjien korvien välistä ja jotka ovat vaan olleet niin perkeleen hyviä, että ne ovat päässeet julkisuuteen. Esimerkkejä on paha lähteä luettelemaan kun en ole aiheeseen suuremmin perehtynyt, mutta vaikka tää väitteeni perustuukin ehkä teidän mielestänne heikkoon teoriaan, niin uskon siihen vakaasti. Ei musiikkibisnes oo nykyään pelkkää rahastusta.
Tässä puhuttiinkin hittibiiseistä yleensä, ja jos asioista puhutaan yleisesti, enemmistö astuu peliin. Toisin sanoen, poikkeuksia tietysti löytyy aina, sitä ei kukaan kyseenalaista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
juhok
|
#14 kirjoitettu
03.03.2004 11:51
Tehdään sellanen ugga-ugga diskokomppi jossa ainakin basari korostuu lujaa. Sitten pistetään joku nainen tai sitten matala-ääninen mies sanomis-laulamaan tyyliin "Oh yeah", "Move your body", "Check this out" jne. (ja jos nainen on laulamassa niin sitten vielä venytetään niitä loppuvokaaleja sillai ärsyttävästi kuin joku Aguilera tekee.) Ei tietenkään pidä unohtaa "lainata" muiden suurten artistien melodianpätkiä taikka rumpukomppeja tms. Sitten vaan viedään demo radiolle tai levyttäjälle ja jo ensi viikolla ollaan listojen kärjessä ja tienataan helvetisti rahaa. Eikä sitten saa myöskään unohtaa teettää vaikkapa tavallisia paitoja, joihin lätkäistään oma logo tai nimi ja sitten myydään niitä hintaan 400-700e.
No juu.. Ollaanpa sitten vähän vakavampia.
Tietyt seikat biiseissä herättää aina erilaisia mielipiteitä eri ihmisissä. Jollekin voi jokin hilpeä melodianpätkä olla kiva, kun taas joku vihaa sydämensä pohjasta sellaista, ja joku saattaa tykätä örinästä, kun taas joku ei. Aina kuitenkin täytyy muistaa että se on artisti itse kuka päättää, millaiselta kuulostaa ja millaiselta haluaa kuulostaa, ja jos tulos ei herätä kiinnostusta josisakin ihmisissä, niin sitten jossakussa toisessa herättää. Ei tarvitse tehdä purkkapoppia että tulisi suosituksi tai jotta pääsisi listan kärkeen. Toisaalta jos tahtoo tehdä purkkaa, niin siitä vaan, artisti itsehän sen päättää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Oksis Blowfish
61 viestiä
|
#15 kirjoitettu
03.03.2004 15:18
Signal kirjoitti:
Tehdään sellanen ugga-ugga diskokomppi jossa ainakin basari korostuu lujaa. Sitten pistetään joku nainen tai sitten matala-ääninen mies sanomis-laulamaan tyyliin "Oh yeah", "Move your body", "Check this out" jne. (ja jos nainen on laulamassa niin sitten vielä venytetään niitä loppuvokaaleja sillai ärsyttävästi kuin joku Aguilera tekee.)
Niin ja sitten biisin alkuun että: "This is for my homies" +kamujen nimet.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Okapi
|
#16 kirjoitettu
03.03.2004 15:27
- - se on artisti itse kuka päättää, millaiselta kuulostaa ja millaiselta haluaa kuulostaa, ja jos tulos ei herätä kiinnostusta josisakin ihmisissä, niin sitten jossakussa toisessa herättää. Ei tarvitse tehdä purkkapoppia että tulisi suosituksi tai jotta pääsisi listan kärkeen. Toisaalta jos tahtoo tehdä purkkaa, niin siitä vaan, artisti itsehän sen päättää.
Onko? Päättääkö? Ihan itse? Levy-yhtiöillä ja tuottajilla ei ole mitään tekemistä purkkapopin hittiartistien kanssa, vaan artistit tekevät muusikkinsa täysin itse?
Ei?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
juhok
|
#17 kirjoitettu
03.03.2004 20:25
Giraffe kirjoitti:
Onko? Päättääkö? Ihan itse? Levy-yhtiöillä ja tuottajilla ei ole mitään tekemistä purkkapopin hittiartistien kanssa, vaan artistit tekevät muusikkinsa täysin itse?
Ei?
No niin juu, hyvä pointti. Sitten on tietenkin aina että viitsiikö/pystyykö artisti päättämään ihan itse vaiko ei..
Jos kukaan muuten on Jean-Michel Jarren menoista nykyään tietoinen, niin minun kuulemani mukaan Sessions2000 oli tehty osittain vain sitä varten että se vahvistaisi sopimuksen Sonyn kanssa tai jotain sinne päin...
Hyvä kun otit huomioon tuon pointin; eivät läheskään kaikki päätä itse omista asioista, olivatpa ne artistit sitten sellasia legendoja ku Jarre tai ei..
Signal muokkasi viestiä 20:26 03.03.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
[ sam ]
|
#18 kirjoitettu
04.03.2004 01:41
Mutta vaikka maailma olisi täynnä kaiken maailman Jarreja ja Howletteja, eikä heidän biiseistään kukaan kuulisi, hittejä ei voisi syntyä. Olen edelleenkin sitä mieltä, että mitä suurempi on rahallinen panostus siihen, että biisi nimenomaan saatetaan ihmisten tietoisuuteen, sitä suuremman hittiarvon kappale saa.
Onhan täällä Mikseri.netissäkin aivan uskomatonta kamaa, josta moni ei tiedä mitään. Esim. Darudella olisi paljon opittavaa muutamilta nimeltämainitsemattomilta artisteilta, mutta Jaakko Salovaaran henkilökohtaisen panoksen ansiosta sekin keskinkertainen huttu lasketaan hittimateriaaliksi, todellisten taiturien pysyessä piilossa.
Hitti ei synny sävellyksen kautta, se syntyy taitavan bisnesvainun kautta. Ja juuri tämä seikka pistää ajattelemaan, että kuinka paljon hienoa musiikkia maailmassa onkaan syntynyt meidän korviemme tietämättömissä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Artsa
|
#19 kirjoitettu
04.03.2004 08:08
Tämän ajan hittibiisiin vaaditaan mahdollisimman ärsyttävä ääni tai (niin sanottu) vakuuttava ääni ...
Mietitäänpä Daruden - Sandstorm ... sehän oli hitti biisi ja siinä oli oikein vakuuttava melodia tehty sillä ihme samplella, jota paljon kehuttiin
Sitten joku ihme Dj Alligator, sillä vinkuna samplella =/// oikeen laatta meinaa lentää ku muistelee kappaleita.
Ei siinä, voi joku nyt ihailla näitä esimerkkejä, mutta minusta ei olleet kovinkaan hyviä teoksia =(
...tottakai listaan mahtuisi monia muitakin , mutta nämä nyt olivat päällimäisenä mielessä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#20 kirjoitettu
04.03.2004 10:13
~DeFekti~ kirjoitti:
DjLime kirjoitti:
Joskus 90-luvun loppupuolella amerikkalaisen teini hitti biisin kaavaan kuului aina kliseiset soundit ja baby sana. Mielummin useasti hoettuna.
DjLime jatkoi viestiä 09:03 02.03.2004
Nykyään sanoituksiin tulee laittaa: viinaa, kamaa, seksiä, väkivaltaa, isottelua, uhkauksia yms.. damn.. taidan puhua rapista
Niin että räpin kimppuun taas vai?
Tottahan tuo kyllä osaltaan on. Useimmissa genreissä sanoituksien sisältökin on jossain määrin luokiteltua, oli sitten kyse rapista (juuri sitä uhoa), hevistä (yleensä aika synkkiä) tai teinipopista (no juuh, tarvitseeko sanoa...).
Mielestäni Touretten Mozart lainaus oli hyvinkin asiaa. Aina se nerokkain kappale ei ole se suosituin, koska tavallinen kuuntelija, ei aina ymmärrä teknisiä hienouksia, vaan hänelle on tärkeämpää se, että kappaletta on helppo hyräillä suihkussa.
ninomusics muokkasi viestiä 10:13 04.03.2004
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Okapi
|
#21 kirjoitettu
04.03.2004 11:05
Mielestäni Touretten Mozart lainaus oli hyvinkin asiaa. Aina se nerokkain kappale ei ole se suosituin, koska tavallinen kuuntelija, ei aina ymmärrä teknisiä hienouksia, vaan hänelle on tärkeämpää se, että kappaletta on helppo hyräillä suihkussa.
Totta. Vaikka näillä teinipop-tähtien levyillä hittibiisit saattavatkin olla ainoat "kuuntelun arvoiset" kappaleet, oikeasti hyvillä levyillä ja artisteilla tahi bändeillä ne sinkkubiisit ja hitit ovat usein loppujen lopuksi levyn huonoimmat biisit, sillä hitit yleensä ovat varsin ns. lyhytkestoisia, pinnallisuutensa, yksinkertaisuutensa ja välittömän tarttumapintansa ansiosta. Poikkeuksia tietysti löytyy aina, mutta kuka on väittänyt ettei löytyisi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
DesiBeli
|
#22 kirjoitettu
06.03.2004 08:57
Tietääx Kukaa Hyvää hiphopMusanTeko Ohjelmaa?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Dj Senheis
922 viestiä
|
#23 kirjoitettu
07.03.2004 15:00
DesiBeli kirjoitti:
Tietääx Kukaa Hyvää hiphopMusanTeko Ohjelmaa?
Eipä ihan varmana tiedä... Lueskele forumia, ja katso tuo theard: www.mikseri.net/forum/forumthread.php?thread=128767&t=74a9585976d48420c213788d36da93d4
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
konzzzu
|
#24 kirjoitettu
07.03.2004 18:08
melodiat on yleensä mahdottoman yksinkertaisia, hoetaan just jotain kolmee sointuu...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#25 kirjoitettu
07.03.2004 19:21
konzzzu kirjoitti:
melodiat on yleensä mahdottoman yksinkertaisia, hoetaan just jotain kolmee sointuu...
Kolem sointuahan on poppibiisille jo tavattoman paljon...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Okapi
|
#26 kirjoitettu
07.03.2004 19:28
Haava kirjoitti:
Kolem sointuahan on poppibiisille jo tavattoman paljon...
Pöh. Kolmen soinnut filosofiaahan on noudatettu jo Beatleseista lähtien.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#27 kirjoitettu
07.03.2004 19:28
Giraffe kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Kolem sointuahan on poppibiisille jo tavattoman paljon...
Pöh. Kolmen soinnut filosofiaahan on noudatettu jo Beatleseista lähtien.
Beatles on pärjännyt monasti vähemmälläkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jakeriver
1572 viestiä
|
#28 kirjoitettu
07.03.2004 21:05
Haava kirjoitti:
Giraffe kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Kolem sointuahan on poppibiisille jo tavattoman paljon...
Pöh. Kolmen soinnut filosofiaahan on noudatettu jo Beatleseista lähtien.
Beatles on pärjännyt monasti vähemmälläkin.
Kyl. Sehän riippuu ihan, mitä siihen päälle liimailee... Soinnuillahan voi kikkailla vaikka mitenkä. Käännökset ja vähennetyt/ylinousevat jne. Niistä se hyvän kuuloinen, omaperäinen, yllätyksellinen musiikki lähtee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Speed Freek
|
#29 kirjoitettu
08.03.2004 12:59
Näin se hitti syntyy:
Ensin hommataan laulaja. Ei tarvi olla edes kovin hyvä, kunhan on nainen ja on vähän famea (esim. epäonnistuneet missikisat tai sitten seiskan kuukauden turha julkkis). Sitten säveltäjä(t) ja nipullinen tosi groovei looppei. Simppeli 100 bpm biitti ja phatti beissi. Melodia? niin mikä? No vaikka jotain phunkya kitaraa tai synaa. Ja vain yhtä nuottia. Sitten vokaalit. Jotain tosi yksinkertaista kertsiä englanniksi melkein koko biisin ajan. Vaikkapa "Tää on mun maitopurkki, se on tosi sexy ouh jeeeehh beibeeeeehhhh...". Ja väliin tietenkin joku wannabe räppäri heittään pari riimii. Jos säkä käy niin ehkä jopa joku tunnettu. Sitten biisi purkkiin ja biisin pituushan on 2'47 - 3,30. Leima kylkeen ja nimeksi vaikka "Sexybabe feat. Lovemazine - Spank me tonite". Varma nakki
Yleistämistä? No ei...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
kärhi
101 viestiä
|
#30 kirjoitettu
14.03.2004 22:47
Niin kuin Kurtti sanoi: ei hitti-biisiin vaadita ihmeellisyyksiä ja lyyristä sanomaa. Hyvä riffi ja menoa päälle. Se on siinä. Punk lures!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
LazyBastard
50 viestiä
|
#31 kirjoitettu
15.03.2004 13:07
Miksi jengi ei sitten tee hittejä? Kaikki tuntuvat tuntevan tuon kaavan ja sen eri variaatiot... Jos se on niin helppoa, luulisi ikivihreitä klassikoita syntyvän tuon tuosta. Todellisuus taitaa kuitenkin olla hittejä ihmeellisempi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
kärhi
101 viestiä
|
#32 kirjoitettu
16.03.2004 08:39
LazyBastard kirjoitti:
Miksi jengi ei sitten tee hittejä? Kaikki tuntuvat tuntevan tuon kaavan ja sen eri variaatiot... Jos se on niin helppoa, luulisi ikivihreitä klassikoita syntyvän tuon tuosta. Todellisuus taitaa kuitenkin olla hittejä ihmeellisempi.
Niin, kyllähän sellaisia ei-vielä-itsensä-läpi-lyöneitä bändejä on, jotka omaavat hittimatskua. Kyse onkin lähinnä siitä, että pääseekö se radioon asti ja levy-yhtiön promotettavaksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Speed Freek
|
#33 kirjoitettu
16.03.2004 08:58
i&i kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:
Miksi jengi ei sitten tee hittejä? Kaikki tuntuvat tuntevan tuon kaavan ja sen eri variaatiot... Jos se on niin helppoa, luulisi ikivihreitä klassikoita syntyvän tuon tuosta. Todellisuus taitaa kuitenkin olla hittejä ihmeellisempi.
Niin, kyllähän sellaisia ei-vielä-itsensä-läpi-lyöneitä bändejä on, jotka omaavat hittimatskua. Kyse onkin lähinnä siitä, että pääseekö se radioon asti ja levy-yhtiön promotettavaksi.
Luulisinpa, että tarttuvat vokaalit on se joka myy, ja kaikiltahan ei niitä ei löydy. Tuskinpa listoilta löytyy paljonkaan hittejä, joissa ei ole jonkinlaista ihmisen ääntelyä/laulua. Ja mitä yksinkertaisemmat sanat, sitä paremmin se menestyy, koska se jää helpommin ihmisten päähän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#34 kirjoitettu
16.03.2004 15:08
LazyBastard kirjoitti:
Kaikki tuntuvat tuntevan tuon kaavan ja sen eri variaatiot... Jos se on niin helppoa, luulisi ikivihreitä klassikoita syntyvän tuon tuosta. Todellisuus taitaa kuitenkin olla hittejä ihmeellisempi.
Se, että tietää kaavan ei tarkoita, että sitä hittiä olisi silti helppo tehdä. Kaavasta keskustelu on eriasia kuin hitin teko. Toiset osaavat toista... Toiset molempia ja toiset eivät kumpaakaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Oksis Blowfish
61 viestiä
|
#35 kirjoitettu
23.03.2004 11:17
niin hittikaava voi olla päässä kaikessa täydellisyydessä, mutta sitten se täytyy saada ulos sieltä loistavalla tulkinnalla.
Tulkinta on loppuen lopuksi ehkä se suurin asia, joka tekee biisistä varsinaisen "hitin"...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
DoubleJ
|
#36 kirjoitettu
23.03.2004 17:08
Hitin tekemisessä on kuitenkin ehkä kaikkein tärkeintä muistaa se suuri viisaus, jonka Martti Innanen on hienosti kiteyttänyt, eli:
"Suuren yleisön makua ei voi koskaan tarpeeksi aliarvioida."
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
(Aleksi Niemi)
|
#37 kirjoitettu
23.03.2004 22:39
Petronome kirjoitti:
(Aleksi Niemi) kirjoitti:
Itse luotan enemmän siihen, miltä kappale kuulostaa kuin kaavaan. Neuvoni on, että älkää ruvetko vääntämään biisiä väkisin hittimuottiin, koska lopputuloksesta tulee sitten helposti kehno.
No enpä usko, että aiheessa kysyttiin neuvoa hittibiisin tekoon, vaan lähinnä pohditaan, mistä hitit muodostuvat. Perusidea hittibiiseissähän on, että ne ovat mahdollisimman helposti kuunneltavia, ei siis mitään erityistä keskittymisen tarvetta. Näinhän ne kappaleet myyvät.
Nojoo, tuo olikin vähän offtopic...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Apel
|
#38 kirjoitettu
24.03.2004 10:10
Hitti biisit onnistuu pelkällä tuurilla...teet jonkun kappaleen mistä itse et välttämättä tykkää niin paljoa mut se voikin olla muitten mieleen.
ei sitä ikinä tiiä.yleensä hitti biisit on yksinkertasia.???
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MfLI
|
#39 kirjoitettu
24.03.2004 20:54
Jotain tällasta?
Musiikilliset lähtökohdat TOP-40 tavaralle:
-Koukku: Tarpeeksi yksinkertainen, tarttuva melodia
-Kesto: Max 3 min (dj:lle tehtävät pitkät introt ja outrot pois laskien)
-Hyvä tuotantolaatu. Turhaan ei sanota, et parhailla masterointi-insseillä on kultainen korva.
Artistin lähtökohdat
Karisma, karisma ja karisma... Ei kuitenkaan: "*ittu mä oon paRAS!!!!" -tyylillä Paitsi ehkä gangsta heeboille
Se vaan on säteilyä jonka toiset ihmiset aistii tyypin olemuksesta ja sen voi aiheuttaa mittaamattoman moni juttu - ehkä paras konsepti sen löytämiseksi voisi olla: Ole oma itsesi ja tee oman näköistä juttua.
Promootiolähtökohdat
Helvetisti kovaa työtä - jälleen omalla tyylillä. Esiintyvänä artistina paljon keikkoja, harmaa eminenssi tyylillä tuottajana paljon materiaalia... Siis taas se oma juttu...
Näin on. Kaikki vaan hittejä tahkoamaan!
MfLI *elämäntapataiteilija*
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Möhökki
|
#40 kirjoitettu
25.03.2004 12:32
http://www.taxi.com/fa...
http://www.musesmuse.com/
http://www.craftofsong...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|