Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Äänikorttien hinta/laatu


zood
425 viestiä

#1 kirjoitettu 22.01.2004 10:54

Olen kohtapuoliin uudistamassa vähän kalustoa ja ohjelmistoa ja eniten päänvaivaa on nyt tuottanut äänikortin valinta. kun jos ajattelee että sb:n audigy maksaa muistaakseni jotain parisataa? ja samaan hintaan saa esim tällaisen. http://www.netzmarkt.d...

Siis ylipäätänsäkään miten nuo terratecin ja muut kortit, kun todellakaan en ole hankkimassa pelikäyttöön korttia vaan musiikintekoon. Ja en maksaisi miellelläni kortista kuitenkaan paljoa yli 200 euroa, että on ihan turha ehdotella mitään 1000 euron kortteja kun en ole mikään hyvätuloinen/rikkaat-ja-anteliaat-vanhemmat ihminen. ja vielä silmällä pitäen sitä kun cakewalkin sivuilla sonar kolmosen osiossa oli joku kummallinen äänikorttilista. http://www.cakewalk.co...

Kuinka tarkasti kannattaa tuolta listalta valita korttiaan, jos jollain on kokemusta... niin ja onko usb korteilla mitään käytännön eroa tavallisiin kortteihin muutakuin että ne tulee usb liitäntään kiinni?

Yksi mikä myös pitäisi äänikortista löytyä on midiliitäntä että saan midikeyboardin siihen sitten kiinni tai joku vaihtoehtoinen keino kiinnittää se koneeseen?

noniin jopas tuli kyseltyä paljon tyhmiä.... mielummin kyselen tyhmiä kuin olen yhtään epävarma hankinnoistani

zood muokkasi viestiä 10:55 22.01.2004

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 22.01.2004 13:25

zood kirjoitti:
Olen kohtapuoliin uudistamassa vähän kalustoa ja ohjelmistoa ja eniten päänvaivaa on nyt tuottanut äänikortin valinta. kun jos ajattelee että sb:n audigy maksaa muistaakseni jotain parisataa? ja samaan hintaan saa esim tällaisen. http://www.netzmarkt.d...


Se audigy ei ole kovinkaan hyvä. Samalla hintaa saa selkeästi parempiakin... Kuten vaikkapa tuo minkä mainitsit.

Kuinka tarkasti kannattaa tuolta listalta valita korttiaan, jos jollain on kokemusta... niin ja onko usb korteilla mitään käytännön eroa tavallisiin kortteihin muutakuin että ne tulee usb liitäntään kiinni?


Kannattaa valita kortti ensisijaisesti sen sisään ja ulostulojen mukaan. UBS korttien pitäisi pääsääntöisesti kyllä kyetetä tekemään se mitä valmistaja lupaa. Eli USB välässähän ei mitenkään liian montaa 96khz 24bit raitaa pysty kuljettamaan (2kpl)

Yksi mikä myös pitäisi äänikortista löytyä on midiliitäntä että saan midikeyboardin siihen sitten kiinni tai joku vaihtoehtoinen keino kiinnittää se koneeseen?


Sen voi kiinnittää joystikporttiin johdolla, jos jotain pienimuotoisempaa tavaraa olet sisään puskemassa.

Haava lisäsi "/"-merkin 13:34 22.01.2004

^ Vastaa Lainaa


zood
425 viestiä

#3 kirjoitettu 22.01.2004 20:27

Haava kirjoitti:

Yksi mikä myös pitäisi äänikortista löytyä on midiliitäntä että saan midikeyboardin siihen sitten kiinni tai joku vaihtoehtoinen keino kiinnittää se koneeseen?


Sen voi kiinnittää joystikporttiin johdolla, jos jotain pienimuotoisempaa tavaraa olet sisään puskemassa.

Haava lisäsi "/"-merkin 13:34 22.01.2004




mutta joystickporttihan vaatisi sitten toisen äänikortin... tosin saanhan sen vanhasta koneesta... tai jos laitankin vanhan gravis ultrasoundin mutta muistaakseni tuossa omassa ehdotuksessani taisi ollakin sellainen midiliitäntä vähän erilaisella liittimellä mutta eiköhän niitäkin kaupasta saa.

Ja lähinnä vähän epäilinkin tuota sb audigyä että siinä maksaa vain se ttä sitä saa lähes joka kaupasta eli sitä on helppo saada ja sb:itä tungetaa kaikkiin valmiisiin konepaketteihinkin.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 22.01.2004 21:59

Spellman kirjoitti:
Miten olis Mia Midi...hinta on 250 euroa ...

Haava varmaa tietää tästäkin kortista enemmän, joten annappa mielipiteesti kyseisestä kortista.


Minulla ei ole mitään syytä uskoa pahaa tuosta kortista, vaikken ole kuullutkaan. Designiltaan "vain oleellinen on tärkeää" mentaliteetilla rakennettu, joten hinnan edullisuus selittyy aika helposti tuolla. Ainoa aika outo juttu on tuo professionaalokamalle tehty +4db tila, jossa tuo operoi. Noh.. Eipä tuo yleensä tuo ongelmia (Delta 44:sessa tuon saa valita itse). Joskus vaan voi tuntua, että ääntä pitää puskea korttiin aika kovalla volyymilla ja ulostuleva ääni sellaisenaan saattaa olla aika kovalla.

Ihan jees kortilta vaikuttaa näin ulospäin katsottuna.

Haava lisäsi vielä 22:05 22.01.2004

Niin.. Tuossahan on siis todellisuudessa vain 2in/2out analogisena.

^ Vastaa Lainaa


juZ

#5 kirjoitettu 22.01.2004 22:37

Ite hommasin just viime viikolla tollasen M-Audio Audiophile 2496:sen. Löyty muuten sieltä cakewalk-listaltakin. Vaikuttaa ihan hyvältä kortilta, on sitä täällä forumissakin joku kehunu. Hintakaan ei tosiaankaan ole paha, alle 200e pitäis lähteä, esim. thomannilta:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-144503.html

http://www.netzmarkt.d...

[/url]

juZ yritti saada linkin toimimaan 22:38 22.01.2004


juZ sai linkin ehkä toimimaan 22:41 22.01.2004

^ Vastaa Lainaa


Mark Vera
1161 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 22.01.2004 22:59

zood kirjoitti:
Yksi mikä myös pitäisi äänikortista löytyä on midiliitäntä että saan midikeyboardin siihen sitten kiinni tai joku vaihtoehtoinen keino kiinnittää se koneeseen?


Nykyään midi keyboardit ovat järjestään USB liitäntäisiä josta keyboard saa myös virtansa. Eli yksi kaapeli riittää keyboardista koneeseen. Hardwarea jos tulee enemmän, niin melkein kannattaa hommata erillinen midiboksi liitännöille (usb liitäntä koneeseen päin) eikä tyytyä äänikortin portteihin (yleensä se on 1x1 porttiin).

Äänikortti riippuu ihan siitä mitä tekee. Jos tyydyt softalla tekemiseen, niin inputteja et juurikaan tarvitse kuin sen kaksi (stereo). Audiophile, Terratec, ym. Hardware jusseille voisi olla Delta 44 tai Delta 1010LT ihan järkeen käypiä vaihtoehtoja. Ei ole niin kalliitakaan.

^ Vastaa Lainaa


aawwshit

#7 kirjoitettu 23.01.2004 00:55

No itse suosittelen tuota 200¤ tykki Terratec SoundSystem DMX 6fire 24/96 korttia. siinä on laatua ja hifi ääntä. suosittelen!

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 23.01.2004 06:45

gerry kirjoitti:
aawwshit kirjoitti:
No itse suosittelen tuota 200¤ tykki Terratec SoundSystem DMX 6fire 24/96 korttia. siinä on laatua ja hifi ääntä. suosittelen!


Et kai oikeasti tarkoittanut HIFI ääntä? Hifi ääni on nimittäin suolesta ku tehdään musaa...


Nyt oli kyllä NIIN paljon virheitä tuossa tekstissä, että on pakko kommentoida, vaikka koko teksti taitaa kyllä mennä aika pahasti offtopicin puolelle.

Hi-fi (eli high fidelity) tarkoittaa puhdasta ja tarkkaa toistoa (Siitä kyllä puutaan vaikka minä, ja termi on muutenkin eksaktisti määrittelemätön tai huonosti määritelty), jonka lopullisena teoreettisena tavoitteena on täydellinen luonnollisuus (olettaen, että nauhoitukin on luonnollinen). Kyllä jokaisen muusikon on syytä hommata mahdollisimman hi-fi äänikortti. Älä sekoita sanaa koskaan hi-fi kuvaamaan mitään muuta kuin tarkkaa ja puhdasta toistoa.

Esim. hifikajuttimen musanteos kannattaa unohtaa suosiolla sillä niitten tarkoitus on elävöittä ääntä nostamalla matalia sekä korkeita taajuuksia pikkasen. Eli niissä ei ole suoraa taajuuskäyrää.


Ei muuten pidä paikkaansa, että hi-fi kaiuttimet elävöittäisivät ääntä aina noin. Nuo taajuuskäppyrät saattavat mennä nimenomaan juuri päinvastoin. Liäksi hi-fi purkkien tajuuskäyrä saattaa olla suora, mutta se on sitäkin epälineaarisempi (jne...)

Kun taas studiomonitorit kuulostava aika "kuivalta" kuuneltaessa vaikka klassista niitten läpi (tms. musiikki) ja se onkin tarkoitus et kuullaan kaikki niinkun pitää ilman extrakorosteluja/paranteluja...


Tuo kohta tektissä olikin sitten yllättävän oikein. Olennaista noissa monitoreissa ei kuintenkaan ole tuo taajuuskäyrän suoruus, vaan mahdollisimman pieni särö, eli kaiuttimien tulisi olla mahdollisimman lineaariset, jotta kaikki äänitteen detailit kuuluisivat extra-extra tarkasti. Jotta tämä voitaisiin saavuttaa, pitää kajareita tehdessä tehdä niin paljon kompromissejä, että lopullinen ääni kuullostaa tarkalle ja taajuusalue on mahdollisimman suora, mutta ääni ei ole luonnollisen kuuloinen. Se kuullostaa paljon teollisemmalta ja terävämältä kuin jos kuuntelisit sitä konsettisalissa. Lisäksi toston "luontaisuus" ja "rentous" eivät ole samanlaisia kuin konserttisalissa vaan ääni on aika "kaiuttimenoloista". Tietysti monitoreissakin on eroja ja osa on vähän lähempänä hi-fi-purnukoita kuin toiset.

Sitten tuohon väitteeseen, että hi-fi:llä ei tee mitään musiikinteossa. Siis Hi-fi kaiuttimet ovat tärkeä ja olennainen osa musiikintekoa. Miksaus ja masterointi vaiheessa suosittelen ehdottomasti kaikille hyvän hi-fi-kajari-parin käyttöä monitorien rinnalla. Tai oikeammin suosittelen monitor parin käyttöä hyvien hi-fi purnukoiden rinnalla. Puhtaassa monitor-miksauksessa kun tuppaa tuleemaan taas ihan erilaisia mokia. Monitoreita kannataa käyttää virheidren ja ikävyyksien etsimiseen, sillä jos jollain kaiutin parilla musiikista ikäviä ääni kuulet, niin voit olla varma, että ne kuuluvat yleensä paremmin joillain toisilla kaiuttimilla.

Kun nyt on alettu tarinoida, niin jatketaan vielä perusteista... Syy tähän koko monitor/hi-fi purkki jaotteluun on se, että insinöörit nuo ihmiset, joita kaikki tavalliset ihmiset tarvisevat kiperästi (mutta eivät tartoisi nähdä, eivätkä kuulla heitä/heistä ikinä missään), ovat kyllä onnituneet kehitämään suhteellisen ideaalisia äänikortteja ja vahvistimia... mutta kaiuttimien ollessa kyseessä meneekin sitten sormi suuhun. Kaikki kaiuttimet mitä markkinoilta löytyy ovat tavattoman epäideaalisia (myös ne monitorit), koska tuota hi-fi määritelmäni mukaista (äänet toistuvat luonnollisina) kaiutinta ei yksinketaisesti osata rakentaa. Ei ainakaan epätäydellisiin tilohin, joissa ihmiset niitä parkejaan kuuntevat. Tämäntakia kaiutimia rakentaessa joudutaan tekemään aina (ja paljon) komromissejä. Hi-fi kaiuttimissa yritetään saada ääni mukavan, mutta luonnolisen kuuloiseksi (nyt puhun oikeista hi-fi kajareista, enkä mistään mitä saa mustasta pörssistä), kun taas monitoreissa pyritään äärimmäiseeen selkeyteen ja mahdollisimman tasaiseen toistoon. Hi-fi purnukoissa näistä arvoista ollaan valmiit hieman tinkimään, jotta musiikista kuuluisi läpi jotain tärkeämpää jokainen häiriöääni ja kylmän kankea yleisilme.

Eli siis yhteenvetona. Käyttäkää monitoreita monitoronnissa (eli äänen tarkkailussa) ja hi-fi kajareita musiikinkuuntelussa, joka muuten sattuu olemaan olennainen osa sitä miksausta ja masterointia.

Samaa pätee äänikortis...


Eikä päde. Markkinoilla ei ole yhtään vähänkään laadukasta äänikorttia joka oikeasti säätäisi musiikkia ns. paremman kuuloiseksi jollain taajuuskikoilla. Mitä hi-fimpi äänikortti sitä parempi. Se että täydellistä kaiutinta on vaikea valmistaa, ei tarkoita, että täydellistä äänikorttia olisi yhtä vaikea valmistaa.

Huh... Tulipas tilitettyä... Suokaa anteeksi pieni offtopic.

Haava sääti hieman viestiä 07:00 23.01.2004

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 23.01.2004 09:20

Haava kirjoitti:
Tuo kohta tektissä olikin sitten yllättävän oikein. Olennaista noissa monitoreissa ei kuintenkaan ole tuo taajuuskäyrän suoruus, vaan mahdollisimman pieni särö,


Totta ja ei totta. Kyllä se yksi tärkeä ominaisuus on juurikin tuo, että mitään isoja desibelipudotuksia ei milään alueella ole, ja juuri siinä on ero kunnon tarkkailukaiuttimien ja normaalien välillä. Siinä missä anttilan "300W" kotistereokaiuttimet muka toistavat 35hz asti ja kolmekymmentä kertaa kalliimmat genelecit pääsevät vain 37hz asti, on pakko olla jotain mätää. Mätä on siinä että anttilan vastaava on tehnyt 40hz kohdalla noin 60dB pudotuksen, genelecit ehkä 3db:n.

Nojoo, esimerkkini oli hieman karu, mutta melko lähellä totuutta.

Hifi sanastahan tuli hifistien piireissä niin kulunut sana, että he vaihtoivat sen parhaan laadun merkin nimityksen high endiin.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#10 kirjoitettu 23.01.2004 09:58

No käytettiinpä nyt sitten sanana high endiä tai hifiä, niin ne anttilan pakettistereot eivät missään tapauksessa ole edes hifiä. Hyvät hifikailottimet eivät juurikaan korosta eikä vaimenna mitään taajuusalueita.

Suurimmaksi osaksihan hifi/high end -kauttimien ja erot johtuu loppujen lopuksi siitä, että täydellistä ja täysin neutraalia kaiutinta on aika mahdoton tehdä (edes rajattomalla budjetilla). Tästä johtuen noiden suunnittelussa ja valmistuksessa painotetaan hieman eri asioita.

Toinen asia mikä joudutaan usein monitorien suunnittelussa ottamaan huomioon on se, että niiden olisi syytä kestää rikkoutumatta kaikennäköisiä mokia/tempauksia. Valmiiksi miksattu/masteroitu biisi kun on useimmiten aika helppo toistettava jos tuota rikkoutumista ajattelee, kun vertaa vaikka tilannetta, jossa basarikanavan ollessa liian kovalla rumpali päättääkin kenkäistä pedaalinsa täysillä pohjaan.

Noiden pakettistereoiden eron noihin muihin taas voi selittää kyynisesti johtuvan puhtaasti siitä, että ihmisille on sangen helppoa myydä kaikkea roskaa.

Oikeiden hifi-kailottimien ja pakettistereo-tyylisten ratkaisujen välillä on tietysti hieman päällekkäisyyttä. Eli siis osa rojuista killuu siinä rajalla.

Elektrojänis muokkasi viestiä 10:00 23.01.2004

Hupsis! Lipesi totaalisesti ohi aiheen.

Elektrojänis ei malttanut olla jatkamatta 10:05 23.01.2004

gerry kirjoitti:
Tosin Hifikajarit ovat ala sekä yläästä korostettuja/vaimennettuja sillä eihän kukaan kuuntelija halua purkkeja jotka kuulostavat kuvilta?


No jaa... Tuohon korostuksiin oikeiden hifikajareiden suhteen jo onkin otettu kantaa... Itse ainakin haluan kuunteluun sellaiset kaiuttimet jotka on neutraalit eikä korosta mitään. Tämä siksi, että haluan kuulla musiikin sellaisena kuin tekijä on tarkoittanut. Useimmat ihmiset tosin tuntuvat viis veisaavan siitä miltä muusikko/miksaaja on halunnut sen biisin kuullostavan ja haluavat korostaa ja värittää ääntä niillä pakettistereoillaan. Tämä on kieltämättä ongelma. Sitä voisi verrata siihen, että mennään taidenäyttelyyn katselemaan maalauksia niin kännissä, että ei saada niistä kuvista juuri mitään selvää.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 23.01.2004 10:28

Laihanen kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Tuo kohta tektissä olikin sitten yllättävän oikein. Olennaista noissa monitoreissa ei kuintenkaan ole tuo taajuuskäyrän suoruus, vaan mahdollisimman pieni särö,


Totta ja ei totta. Kyllä se yksi tärkeä ominaisuus on juurikin tuo, että mitään isoja desibelipudotuksia ei milään alueella ole, ja juuri siinä on ero kunnon tarkkailukaiuttimien ja normaalien välillä.


Edelleenkin. Lineaarisuus on asia numero yksi. Tuo taajuuskäyrän tasaisuus on lähes yhtä tärkeä. Olennaista noissa monitoreissa on, että nuo molemmat asiat laitetaan kuntoon riippumatta mistään muista saundillisista ominaisuuksista. Tärkeää, että diskantit toistuvat, eivät kuinka ne toistuvat. Tällöin siis myös musiikki kuullostaa tarkalta, MUTTA EI luonnolliseslta tai läheskään sellaiselta kuin konserttisalissa. Hi-fi stereoiden tarkoitus taas on ottaa MYÖS nuo saundin ominaisuudet huomioon ja tällöin joudutaan usein tekemään kompromissejä noissa kahdessa muussa.

Siinä missä anttilan "300W" kotistereokaiuttimet muka toistavat 35hz asti ja kolmekymmentä kertaa kalliimmat genelecit pääsevät vain 37hz asti, on pakko olla jotain mätää. Mätä on siinä että anttilan vastaava on tehnyt 40hz kohdalla noin 60dB pudotuksen, genelecit ehkä 3db:n.


Anttilan kaiuttimista minulla ei ole mitään sanottavaa. Niillä ei ole mitään tekemistä hi-fi:n tai minkään järjellisen äänentoiston kanssa ylipäänsä. Hi-fi kaiuttimet ja monitor kajarit käyttävät suht samaa samaa standardia noissa kuuloaluemittauksissa, sen sijaan mikään anttila/mustapörssikamassa on AIVAN turha lukea mitään tajuusvasteista tai tehoista.

Hifi sanastahan tuli hifistien piireissä niin kulunut sana, että he vaihtoivat sen parhaan laadun merkin nimityksen high endiin.


Hi-endiä kaytetään hifistipiireissä sen hintaluokan kaiuttimista, missä hinta/laatu suhteella ei ole merkitystä. Pääasia, että toistavat hyvin. Alle 10000 EUR vehkeistä ei kannata puhua hi-endinä. Jo ihan asiallista hi-fi:ä taas saa jo kymmenes osalla tuosta hinnasta.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#12 kirjoitettu 23.01.2004 11:49

Elektrojänis kirjoitti:

Itse ainakin haluan kuunteluun sellaiset kaiuttimet jotka on neutraalit eikä korosta mitään. Tämä siksi, että haluan kuulla musiikin sellaisena kuin tekijä on tarkoittanut.


Täsemmän tähän vielä, että siis hi-fi stereoilla nuo taajuuskorostumat ovat niin pieniä (vähän toisin kuin gerry vihjaa), että voidaan puhua suhteellisen suorasta taajuuskäppyrästä. Ei etteikö sitä olisi monitoreilla pakotettu vielä aavistuksen suoremmaksi. Hyvät Hi-fi streot ovat myös erittäin lineaarisia. Ei etteivätkö monitorit olsisi vielä lineaarisempia... Ja eetivätkö monitoritkin olisi vielä hieman epälineaarisia.

Takennus vielä, niille, jotka eivät tiedä: Epälineaarisuus = särö.

Useimmat ihmiset tosin tuntuvat viis veisaavan siitä miltä muusikko/miksaaja on halunnut sen biisin kuullostavan ja haluavat korostaa ja värittää ääntä niillä pakettistereoillaan. Tämä on kieltämättä ongelma. Sitä voisi verrata siihen, että mennään taidenäyttelyyn katselemaan maalauksia niin kännissä, että ei saada niistä kuvista juuri mitään selvää.


Niinpä. Tai jonkun puolisokean tutun silmälasit päässä. Voihan se näyttely tosin näyttää ihan hauskalta niinkin.

Mitä tulee siihen klasiseen "lisää bassoa" = "kuullostaa hyvältä" syndroomaan, niin kun on totutellut kuuntelemaan sitä musiikkia aina kovilla bassoilla, niin kohta siitäkään ei saa enää kiksejä ja se ei kuullostakkaan enää niin hyvältä... Mintä seuraa, että lopputulokena vain bassot hyräävät kaikki muut taajuusalueet ja niistä paljoista bassoistaankaan ei enää osaa nauttia kunnolla.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 23.01.2004 11:59

gerry kirjoitti:

Taas oikeassa et muusikko tarvitse myös hifikajarit (tai ne olis hyvä olla olemassa) jolloin voi kuunella miltä miksaus niissä kuulosta (kuten myös autossa, kelloradiossa, korvalappustereoissa jne).


Lähinnä meinaan sitä, että minusta on (ja lukuisista ammattituottajista) parempi suorittaa miksaus pääsääntöisesti hi-fi strereiolla, jotka tuntee. Monitorit ovat kyllä erittäin täkeät, mutta niiden käyttö pääsääntönä miksauksessa ei ole minusta optimaalinen ratkaisu. Tämä tosin pätee VAIN, jos omistaa oikeasti hyvät lineaariset hi-fi pöntöt. Eli ihan muutaman tonnin satsauksella siirtyisin jo käyttämään miksauksessa pääsääntöisesti niitä hi-fi pönttöjä. Monotirit silti tiiviisti mukana pelissä.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#14 kirjoitettu 23.01.2004 12:43

Haava kirjoitti:
Täsemmän tähän vielä, että siis hi-fi stereoilla nuo taajuuskorostumat ovat niin pieniä (vähän toisin kuin gerry vihjaa), että voidaan puhua suhteellisen suorasta taajuuskäppyrästä. Ei etteikö sitä olisi monitoreilla pakotettu vielä aavistuksen suoremmaksi. Hyvät Hi-fi streot ovat myös erittäin lineaarisia. Ei etteivätkö monitorit olsisi vielä lineaarisempia... Ja eetivätkö monitoritkin olisi vielä hieman epälineaarisia.


Niin... Viivasuora taajuusvastehan on oikeastaan aika mahdoton toteuttaa. Kaikenlisäksi noissa yleensä puhutaan vapaakenttävasteesta suoraan edestä mitattuna, mikä antaa kitenkin loppujenlopuksi aika vähän kuvaa siitä miten kaiutin käyttäytyy missään todellisessa tilanteessa. Se miten se kaiutin säteilee ääntä muihinkin suuntiin kuin suoraan eteen vaikuttaa todellisissa huonetiloissa kuitenkin hyvin paljon siihen kuinka neutraalilta se kuullostaa vaikka se olisikin suunnattu suoraan kuuntelijaa kohti. Kuuntelupaikalle kun saapuu myös niitä heijastuksia (enemmän tai vähemmän). Vaikka vapaakenttävaste olisi kuin viivottimella vedetty niin sointi oikeassa huoneessa saattaa olla hyvinkin värittynyt (esim tehovasteessa on usein kuoppa jakotaajudella yms).

Toinen asia mitä tavallinen taajuusvastekäppyrä ei ota huomioon on vaimenemisvaste.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 23.01.2004 12:51

Elektrojänis kirjoitti:

Se miten se kaiutin säteilee ääntä muihinkin suuntiin kuin suoraan eteen vaikuttaa todellisissa huonetiloissa kuitenkin hyvin paljon siihen kuinka neutraalilta se kuullostaa vaikka se olisikin suunnattu suoraan kuuntelijaa kohti.


Jooh.. tuo oli tärkeää pontti, monitorit on optimoitu tietyssä kohdassa olevalle kuulijalle ja todellakin olettavat niiden kajarien olevan oikein suunnattu. Tämä aiheuttaa oikeita ongelmia studioissa, kun siinä vieressä istuvalla saattavat olla taajuus käppyrät ihan seinästä... Kirjaimellisesti.

Toinen asia mitä tavallinen taajuusvastekäppyrä ei ota huomioon on vaimenemisvaste.


Joo... Molempia, sekä monitoreja, että hi-fi pönttöjä säädetään mittausten lisäksi korvakuulolta. Etenkin hi-fi pöntöissä tämä on tietysti täysin välttämätöntä.

^ Vastaa Lainaa


aawwshit

#16 kirjoitettu 23.01.2004 20:36

jepsjeps... tuossa linkki testi sivulle jossa on toi Terratec VS. Audigy...: http://www.tomshardwar...


^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#17 kirjoitettu 23.01.2004 21:07

aawwshit kirjoitti:
jepsjeps... tuossa linkki testi sivulle jossa on toi Terratec VS. Audigy...:


Aika hassu tuo SB:n taajuusvastekäppyrä.

^ Vastaa Lainaa


zood
425 viestiä

#18 kirjoitettu 24.01.2004 17:31

Elektrojänis kirjoitti:
aawwshit kirjoitti:
jepsjeps... tuossa linkki testi sivulle jossa on toi Terratec VS. Audigy...:


Aika hassu tuo SB:n taajuusvastekäppyrä.


The graphs speak for themselves and require no further explanation. hehheh , tuo luki sielä ja sit kun vielä joka sivulla oli audigyn mainos sielä ylhäällä ja todellakaan tullut missään vaiheessa sitä juttua lukiessa mieleen että haluaisi edes audigyä hankkia

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#19 kirjoitettu 25.01.2004 11:20

gerry kirjoitti:

Eeei vittu.... Kyl mä oon aina SB liveä haukkunut (syystäkin) mut en uskonut et se käyrä tuollainen vonkura on

Ei ehkä kunnon mixaus SB korteil onnistuisi


No mutta hei... Jos tuotakin läppyrää verrataan niihin karmeisiin kaiuttimiin ja streovoritelmiin, mitä jengillä on, niin tuo ei tunnu yhtään missään niihin verrattuna.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#20 kirjoitettu 25.01.2004 11:26

No mutta hei... Jos tuotakin läppyrää verrataan niihin karmeisiin kaiuttimiin ja streovoritelmiin, mitä jengillä on, niin tuo ei tunnu yhtään missään niihin verrattuna.

Eipä olisi Geneleceistä hyötyä ku sb kortin omistaa


Jooh... Ja pahinta noissa SB-lelu korteissa ei ole edes tuo taajuus käppyrä, vaan ääretön epälienaarisuus, joka puurouttaa äänen mössöksi, josta ei kuule mitään.

Haava muokkasi viestiä 11:35 25.01.2004

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#21 kirjoitettu 25.01.2004 13:21

Tuossa tosin sanotaan että testasivat SB:n 44,1kHz:llä. Muistaakseni ainakin jossain vaiheessa lähes kaikkien SB-korttien AD/DA-muuntimet toimivat kiinteästi 48kHz näytteenottotaajuudella ja muut tuotettiin näytteenottotaajuuden muunnoksella (eli interpoloimalla). Ainakin joissain tuo muunnos oli sangen huono ja sen vaikutukset taajuusvasteeseen voisivat olla arviolta tuon näköiset. Tuo seikka, että ASIO-ajurit jumittaa kortin 48kHz:iin viittaisi myös tähän.

Eli siis SB:n taajuusvasteet voisivat 48kHz näytteenottotaajuudella näyttää paremmilta ja ääni saattaa muutenkin olla hieman parempi kuin mitä pelkkä hieman korkeampi näyttteenottotaajuus selittäisi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#22 kirjoitettu 25.01.2004 13:31

Elektrojänis kirjoitti:

Eli siis SB:n taajuusvasteet voisivat 48kHz näytteenottotaajuudella näyttää paremmilta ja ääni saattaa muutenkin olla hieman parempi kuin mitä pelkkä hieman korkeampi näyttteenottotaajuus selittäisi.


Aih... Kiitos. Unohdin tosiaan mainita tästä, eli käyttäkää halpis äänikortteja AINA sillä suurimmalla näytteenottotaajuudella. Jos sen samplerate conversion tekee siinä esim. cool editissä, niin äänenlaatu lopullisessa tuotoksessa on paljon parempi kuin mitä noiden kortien omat muuntimet.

Eli tuo yhdellä taajuudella toiminen halventaa noita kortteja huomattavasti... ja se reaaliaikainen muuntorutiini ei ole koskaan järin mainio noissa.

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#23 kirjoitettu 25.01.2004 13:37

Haava kirjoitti:
ja se reaaliaikainen muuntorutiini ei ole koskaan järin mainio noissa.


Jeh... Mun SBPCI128 tuottaa aika mielenkiintoisia häiriöääniä jos soittaa esim. 44,1kHz näyttiksellä sini sweepin 10kHz-20kHz.

^ Vastaa Lainaa


Mark Vera
1161 viestiä
Ylläpitäjä

#24 kirjoitettu 26.01.2004 11:23

Elektrojänis kirjoitti:
Tuossa tosin sanotaan että testasivat SB:n 44,1kHz:llä. Muistaakseni ainakin jossain vaiheessa lähes kaikkien SB-korttien AD/DA-muuntimet toimivat kiinteästi 48kHz näytteenottotaajuudella ja muut tuotettiin näytteenottotaajuuden muunnoksella (eli interpoloimalla).


Kyseessä on EMU pohjaisten SB-korttien (eli ainakin Live! ja Audigy kortit) rajoitus. Tuo rajoitus on itse EMU piirissä.

^ Vastaa Lainaa


aawwshit

#25 kirjoitettu 26.01.2004 17:18

jepsjeps...lisää: tässä on tolle Terratec:ille varteen otettava kilpailija jonka mukana tulee mukavasti extraa

testi sivu: http://www.tomshardwar...

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu