|
Kirjoittaja
|
Moodeista ja niiden käytöstä
|
|
karman hardon
2018 viestiä
|
#1 kirjoitettu
05.03.2025 12:50
Oon täs vuosien varrella pistänyt merkille, ett suomen kielistä matskua moodeista, jotka ovat jotain muuta kuin sitä perinteisintä duuriasteikosta derivoitua kamaa, on linjoilla internetissä aika vähän. Muusikoiden.netin teoriapalstalla on jotain pientä - ja sit kun oikein kaivaa, voi löytää aiheesta vaihtelevalla menestyksellä opinnäytetöitä - kitaralle löytyy ainakin jotain. Lontooksi löytyy jo jotain, mut ei kovin paljoo silti. Painetussa muodossa sit löytyy jos jonkinlaista teoriaopusta englanniksi, mut ne on melkein aina ihan vitun kalliita niteitä. Samuel Adlerin "Study of Orchestration"-tiiliskiven joskus hommasin itselleni, mut kyl se kustansi aika mojovasti.
Siispä oon tässä jo parisen vuotta tutkaillut eri moodeja omin päin. Apuna on meikäläisen itse koodaama Python-aparaatti, joka generoi semi-randomisti melodianpätkiä näissä moodeissa (ja eri tahtilajeissa, ettei kävis tylsäksi). Tuossa joku aika sitten opiskelin verkossa videopelihommia yhdellä avoimen AMK:n kurssilla - ihan omaksi huvikseni, oon jo ihan liian vitun vanha pelialalle töihin - ja johonkin tehtävään liittyen sit tuli puheeksi, ett oon tällaisen himmelin koodannut. Joku hindujäbä ihmetteli, miksen oo dokumentoinut tätä projektia nettiin. Niin tosiaan, miksen? Nyt sit pistin vanhanaikaisesti blogin pystyyn tästä projektistani ja samalla päätin demottaa millaisia MIDI-kikkareita toi mun ultimaattinen Python-appi kykenee generoimaan. Disclaimer: oon tietysti jatkojalostanut näitä kikkareita aika paljonkin, koska sellaisenaan ne on vähän tylsiä.
Oon hillonnut noi klipit tänne Mikseri.netin profiiliini - duunasin sitä varten oman Modaalijaska-"artistiprofiilin". Sieltä löytyvät kama ei siis ole mitään kaupalliseen levitykseen tarkoitettua judanssia, vaan lähinnä MIDI-demoja "ideat talteen"-filosofialla. Soundit ovat siis ihan vitun hirveitä ja miksauksesta ei voi oikeastaan ees puhua, kun oon vain sommitellut niitä luurien kanssa. Ei tällaisessa neuvostoaikaa henkivässä betonikuutiossa voisi muutenkaan mitään miksata.
Vaik oon noiden perusmoodienkin kanssa puljannut jo useamman vuosikymmenen, niistä on löytynyt tän projektini myötä uusia nyansseja - paljonkin. Ja sit tietty oon päässyt livahtamaan omalta mukavuusalueelta veks, kun oon tutustunut moodeihin, joita ei oo koskaan tullut käytettyä. Koodasin tohon mun MIDI-moulinexiin karvan vajaa 400 eri asteikkoa ja moodia - diatonisten 7-sävelisten asteikkojen lisäksi nipun pentatonisia, heksatonisia ja oktatonisia asteikkoja ja sit epämääräisen nipun niiden variaatioita ja jotain synteettisiä moodeja. Tässä blogissa perkaan vähän moodi kerrallaan, minkälaisia kilkkeitä Pythonilla on syntynyt ja mitä jänskää noissa moodeissa muutenkin on sisällä. Työttömällä insinöörillä kun ei oo muuta ku vapaa-aikaa.
Vaik noista MIDI-demoista nyt luultavasti ei arvon audiofiilit saa kuin vähän pahaa mieltä itselleen, ehkä hivenen oksennustakin suuhun - ne soundit on enimmäkseen aika perseestä! - niin silti voisin kuvitella, ett se mitä noista moodeista blogiini oon tehnyt ja tulen tekemään havaintoja, saattais kiinnostaa muitakin, joten linkkaan sen tänne - ihan kuin palattais ajassa takas jonnekin vuoteen 2008 ku blogit olivat niin pop&jee.
Modaalijaska turisee menemään.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#2 kirjoitettu
05.03.2025 14:55
Jos oot yhtään vakavissasi hakemassa töitä jossa yhtenäkään vaatimuksena on jotakin koodaukseen liittyvää, niin kannattaa luoda tili GitHubiin. Koska...sitä kysytään lähes poikkeuksetta jos haet johonkin tällaiseen työpaikkaan. "Onko sulla näytettä osaamisesta?" -kysymys saattaa tulla tutuksi.
Työttömyys on toki tuttua minullekin.
Moodeista en, vielä ainakaan, mitään tajua, mutta voitaneen sanoa, että herätit jollain tasolla mielenkiintoni. Kävin jopa vilkaisemassa tuota blogia.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
2018 viestiä
|
#3 kirjoitettu
06.03.2025 10:43
geeli kirjoitti:
Jos oot yhtään vakavissasi hakemassa töitä jossa yhtenäkään vaatimuksena on jotakin koodaukseen liittyvää, niin kannattaa luoda tili GitHubiin. Koska...sitä kysytään lähes poikkeuksetta jos haet johonkin tällaiseen työpaikkaan. "Onko sulla näytettä osaamisesta?" -kysymys saattaa tulla tutuksi.
Työttömyys on toki tuttua minullekin.
Moodeista en, vielä ainakaan, mitään tajua, mutta voitaneen sanoa, että herätit jollain tasolla mielenkiintoni. Kävin jopa vilkaisemassa tuota blogia.
En mä oo softainssi, koodailen vain omaksi ilokseni silloin tällöin - ja opiskellakseni uusia juttuja. Oon konetekniikan insinööri, mut korona ja tää Ukraina-sekoilu näyttää tappaneen työpaikat siltä alalta Suomesta melkein kokonaan. Opiskelen tässä jo uutta tutkintoa, mut taisin valita taas alan väärin; opiskelu meinaa jäädä torsoksi, kun ei ees harkkapaikkaa löydy. Näyttää 1990-luvun laman toisinto olevan ihan just arkipäivää Suomessa. Noh, opiskelen näitä moodeja sit aikani kuluksi.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3563 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu
11.03.2025 14:17
Vaikka moodeista ei ehkä suomeksi niin hyvin löydy materiaalia netistä niin youtube tuntuu ainakin olevan täynnä suhteellisen hyvää ja havainnollista videota niistä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
2018 viestiä
|
#5 kirjoitettu
12.03.2025 18:23
Sunt1o kirjoitti:
Vaikka moodeista ei ehkä suomeksi niin hyvin löydy materiaalia netistä niin youtube tuntuu ainakin olevan täynnä suhteellisen hyvää ja havainnollista videota niistä.
Joo, kunnes mennään sit tonne eksoottisempiin tapauksiin. Eihän niitä juuri kukaan ns. normaalissa musassa (pop, rock, jne...) ees käytä, aika vähän jazzissakaan, mut muutamat tosi eksoottiset moodit soundaa aika buenolle - ja sit tietty jos haluaa loihtia sellaista leffamusan tyyppistä kamaa, niin noi harvinaisemmat moodit on just jees. Rick Beatolla on hyviä videoita niistä. Ja sit tietty rykäisin ton blogin linjoille siitäkin syystä, että sen kautta demottelen, mitä toi meikän Python-applikaatio suoltaa pihalle (vaikka oonkin enemmän tai vähemmän sit modannut niitä MIDI-filuja Logicissa).
Ja sit otin ehkä vähän toisenlaisen lähestymiskulman moodeihin muutenkin: varsinkin noissa kitaristien tekemissä videoissa demotellaan aika pitkälti, miten mikäkin moodi käy sooloihin ja improvisaation perustaksi, kun taas mua kiinnostaa loihtia kunkin moodin sitä ominta soundia myös harmonioiden kautta - mikä on osoittautunut aika helvetin haastavaksi, mitä kummallisempiin moodeihin eksyy. Duuriasteikon moodit ovat viel aika peruskamaa, melodisen ja harmonisen mollin moodit sit vähän haastavampia, harmoninen duuri on jo silkkaa fuusiojazzia - ja sit siitä eteenpäin tulee vastaan vain helvetin outoja harmonioita - napolilaisen mollin ja duurin eri moodit, unkarilaisen ja romanialaisen duuriasteikon eri moodit - ja sit löytyy viel muutamia eksoottisia "kanta-asteikkoja", joista jotkut höyrypäät ovat derivoineet eri moodit ulos: Jooninen b2, Jooninen b5, Jooninen #6, nyt essariksi.
Tohon appiini koodasin sit viel japanilaisen hirajoshin moodeineen, molli/duuripentatonisen ja jokusen "raremman" pentatonisen etnisen asteikon. Heksatonisista asteikoista valkkasin mukaan muutamia aika erikoisia, mut kuitenkin tuol klasarimusan puolella käytetynkin. Oktatonisista asteikoista kaivoin moodit ulos algerialaisesta mollista ja Ahava Rabba -asteikosta - Ian Ringin teoriasivusto oli tässä kyl enemmän kuin avuksi. Jotkut noista eksoottisista moodeista näyttää paperilla aika hirveiltä, mut sit kun niiden kanssa kikkailee, syntyy välillä aika mageen kuuloisia juttuja.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3563 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu
13.03.2025 15:19
karman hardon kirjoitti:
Sunt1o kirjoitti:
Vaikka moodeista ei ehkä suomeksi niin hyvin löydy materiaalia netistä niin youtube tuntuu ainakin olevan täynnä suhteellisen hyvää ja havainnollista videota niistä.
Joo, kunnes mennään sit tonne eksoottisempiin tapauksiin. Eihän niitä juuri kukaan ns. normaalissa musassa (pop, rock, jne...) ees käytä, aika vähän jazzissakaan, mut muutamat tosi eksoottiset moodit soundaa aika buenolle - ja sit tietty jos haluaa loihtia sellaista leffamusan tyyppistä kamaa, niin noi harvinaisemmat moodit on just jees. Rick Beatolla on hyviä videoita niistä. Ja sit tietty rykäisin ton blogin linjoille siitäkin syystä, että sen kautta demottelen, mitä toi meikän Python-applikaatio suoltaa pihalle (vaikka oonkin enemmän tai vähemmän sit modannut niitä MIDI-filuja Logicissa).
Ja sit otin ehkä vähän toisenlaisen lähestymiskulman moodeihin muutenkin: varsinkin noissa kitaristien tekemissä videoissa demotellaan aika pitkälti, miten mikäkin moodi käy sooloihin ja improvisaation perustaksi, kun taas mua kiinnostaa loihtia kunkin moodin sitä ominta soundia myös harmonioiden kautta - mikä on osoittautunut aika helvetin haastavaksi, mitä kummallisempiin moodeihin eksyy. Duuriasteikon moodit ovat viel aika peruskamaa, melodisen ja harmonisen mollin moodit sit vähän haastavampia, harmoninen duuri on jo silkkaa fuusiojazzia - ja sit siitä eteenpäin tulee vastaan vain helvetin outoja harmonioita - napolilaisen mollin ja duurin eri moodit, unkarilaisen ja romanialaisen duuriasteikon eri moodit - ja sit löytyy viel muutamia eksoottisia "kanta-asteikkoja", joista jotkut höyrypäät ovat derivoineet eri moodit ulos: Jooninen b2, Jooninen b5, Jooninen #6, nyt essariksi.
Tohon appiini koodasin sit viel japanilaisen hirajoshin moodeineen, molli/duuripentatonisen ja jokusen "raremman" pentatonisen etnisen asteikon. Heksatonisista asteikoista valkkasin mukaan muutamia aika erikoisia, mut kuitenkin tuol klasarimusan puolella käytetynkin. Oktatonisista asteikoista kaivoin moodit ulos algerialaisesta mollista ja Ahava Rabba -asteikosta - Ian Ringin teoriasivusto oli tässä kyl enemmän kuin avuksi. Jotkut noista eksoottisista moodeista näyttää paperilla aika hirveiltä, mut sit kun niiden kanssa kikkailee, syntyy välillä aika mageen kuuloisia juttuja.
Joo oon käsittänyt (joiltain ulkomaalasilta muusikkoforumeilta) että mitä syvemmälle outoihin moodeihin upotaan niin sitä huonommin semmonen harmonian perusteoria enää pitää paikkaansa (varmaan väärin ilmaistu, sori) ja harmonioitten suhteen joutuu alkamaan luovemmaksi.
Rick Beatolla on paljon hyvää kamaa opettelun kannalta mutta se tyyppi on jotenkin vähän ärsyttävä. Adam Neely, Samurai Guitarist ja Signals Music Studio on itelle enemmän omaan makuun jos on teorian nälkä.
Ja sitten SpectreSoundStudios jos haluaa kattoa jonkun räyhäävän miksauksesta tai äänittämisestä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
2018 viestiä
|
#7 kirjoitettu
20.03.2025 10:16 Muok:20.03.2025 10:16
Mixermanin räyhäämiset miksaamisesta ja äänittämisestä ovat ihan parhautta. Hommasin joskus sen kirjankin, The Zen of Mixing, vai mikä sen nimi nyt oli. Sit takavuosina oli joku online-arkisto, mihin joku oli koonnut sen vanhoja räyhäämisiä joltain foorumilta (vai sen blogista, en muista), mut en oo enää löytänyt sitä.
karman hardon muokkasi viestiä 10:16 20.03.2025
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|