|
Kirjoittaja
|
Blogi: Pelastetaan suomalainen musiikkikulttuuri (Pauliina Lerche)
|
|
tompa
449 viestiä
|
#1 kirjoitettu
23.02.2025 19:44
Tuossa artikkelissa oli hyviä pointteja ja olen samaa mieltä siitä että leikkaukset uhkaa suomalaista kulttuurikenttää
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
karman hardon
2018 viestiä
|
#2 kirjoitettu
03.03.2025 18:39
Tää on aika monisyinen pirunnyrkki. Se alkaa tosissaan olla uhka musiikkikentälle, ei pelkästään Suomessa, vaan ihan globaalilla tasolla, että business-maailmassa musiikkia pidetään vähän sen tyyppisenä sisältönä, mistä ei tarvitse maksaa mitään - varsinkaan, jos armoitetut taiteilijat ovat valmiita tekemään sitä sisältöä naurettavia korvauksia vastaan ja toisaalta tekoäly osaa generoida sellaista kaupallisten radiokanavien peruskamaa, sitä hajutonta ja mautonta sävelmattoa, vaikka sata biisiä minuutissa tahdilla. Siitä tuo blogisti tuntui olevan hieman ulalla, että kyl tuolla marginaalissa tapahtuu kaikenlaista - siitä ei vain Hesarin punaviinijuopot toimittajat tiedä mitään, koska skene ei varsinaisesti elä missään hienostoravintoloiden viininmaistajaisissa, vaan sen meiningin todistaminen livenä vaatisi jos jonkinlaisten kuppaisten rock-räkälöiden ovista sisään astumista. Rahaa tuolla undergroundissa ei tietenkään liiku ihan samassa mittakaavassa kuin jossain apurahamusiikin puolella. Tekijät tekevät sitä juttuaan "rakkaudesta lajiin" siihen asti kunnes elämän ruuhkavuodet, perhe-elämä, täysin nihilistiseksi muuttunut työelämä ja muut ulkomusiikilliset judanssit vievät mehut täysin. Sitkeimmät vielä senkin jälkeen - tuolla punk-piireissä näyttää liikehtivän vielä varsin viriilejä senioriosaston keesipäitä. Metallimusiikin puolellakin vielä tapahtuu kaikenlaista, mut Suomessa nää viralliset tahot ovat alkaneet aika myöhään tajuta, että tätä Suomen viriiliä metalliskeneä olis voinut hyödyntää sellaisena kansallisena käyntikorttina tuolla maailmalla paljon enemmän. Siin on tietty se juttu, ett hevi on saatanasta jne...
En tiedä kannattaako musiikkikulttuureja alkaa erityisen painokkaasti "pelastamaan" - ne skenet, jotka ovat osoittaneet oman elinvoimaisuutensa, varmasti tulevat säilymään elossa, vaik sit vähän rupsahtaneempana, niin kauan kuin ihmiset jaksavat sitä musiikkia kuunnella ja varsinkin ostaa ja käydä livenä katsomassa. Sellainen musa, mikä ei oikeasti kiinnosta ketään niin paljoo, ett keikoille tulis ihmisiä tai ett levyt myis mitään, ei välttis säily elossa pelastamisyrityksistä huolimatta.
Sitä kun oon ite jo näin vitun vanha - tänä vuonna tulee 51 mittariin - oon nähnyt jos jonkinlaisia trendejä musiikissa tulevan ja menevän. Toi kaupallinen puoli on muuttunut koko ajan nihilistisempään suuntaan niin kuin about kaikki muukin. Silti uskoisin, ett kaikelle dystopiselle paskalle syntyy aina jossain vaiheessa vastareaktio - ja koska musiikki nyt on taiteenlajeista yks voimakkaimmin ihmisen psyykekarpaloon vaikuttavista, se tuskin tulee kuolemaan ennen kuin joku keksii, miten samat endorfiinit saa vapautettua verenkiertoon ja samat muistojäljet triggeröityä jostain alitajunnan liejusta pelkästään tarkoin kohdennetuilla sähkömagneettisilla impulsseilla. Sekin päivä viel joskus koittanee, mut ei ehkä meikän elinaikana vielä.
Tai voihan käydä viel niinkin, että sellainen "aito ja oikea" musiikki vielä kielletään lailla, koska se stimuloi ihmisiä liikaa - eihän varsinkaan omaehtoiseen ajatteluun kehottavaa kamaa nytkään noi valtaapitävät oikein meinaa sulattaa. Tulevaisuus voi olla hyvinkin samanlainen kuin Ray Bradburyn romaanissa "Fahrenheit 451", paitsi että kirjojen sijaan bännätäänkin musiikki.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
2018 viestiä
|
#3 kirjoitettu
06.03.2025 10:37
aurinkoP kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
Siitä tuo blogisti tuntui olevan hieman ulalla, että kyl tuolla marginaalissa tapahtuu kaikenlaista - siitä ei vain Hesarin punaviinijuopot toimittajat tiedä mitään, koska skene ei varsinaisesti elä missään hienostoravintoloiden viininmaistajaisissa, vaan sen meiningin todistaminen livenä vaatisi jos jonkinlaisten kuppaisten rock-räkälöiden ovista sisään astumista.
Miten minusta jotenkin näyttää, että hiffasit tämän jutun nurinpäin. Omaan silmääni Pauliina Lerche nimenomaan pyrkii muistuttamaan, että valtavirran ulkopuolella tehdään koko ajan hyvää musaa, mutta mediahiljaisuuden takia siitä ei tiedetä mitään.
Kyl mä sen tuosta hiffasin, joo. Pauliina puhui TODELLA marginaalisesta kamasta, kuten lasten musiikista, joka ei nykyään taida soida enää missään. Toisin kuin vaikkapa silloin kun itse olin kakara 1970- ja 1980-luvuilla. Tosin sekin skene koki jonkinlaisen muodonmuutoksen joskus 1990-luvulla, sen jälkeen tuotettu lastenmusiikki on ollut - tai ainakin se näkyvin kama - jotain Smurffit-tyylistä über-kaupallistettua juttua.
Mut se mitä oikeastaan yritin sanoa oli, ett Pauliina ei oo siinä mielessä oikein käryllä mitä tuolla (ns. kaupallisen musiikin) marginaaliosastolla tapahtuu - ei ne skenet mun mielestä kaipaa mitään pelastamista. Punkin, metallin ja ainakin viel ennen vanhaan myös räpin ruohonjuuritasolla se homma pelaa aivan omien lainalaisuuksiensa mukaan - jos joku nouseva artisti "pelastetaan" sieltä radiokanaville soimaan, se menettää välittömästi uskottavuutensa skenen silmissä. Välillä niin käy vaikka kyseinen artisti onnistuisi aivan omin voiminkin puskemaan sieltä ug:sta pinnalle - vaikka tyypit olis kuinka pyyteettömiä sen oman juttunsa kanssa, heti kun kaupallista menestystä alkaa tulla, alkaa myös se vittuilu sielunsa myymisestä jne. Punkin ja räpin puolella toi on toisinaan ollut näin sivusta katsottuna aika raakaakin dissaamista. Metalliskenessä meininki taitaa nykyään olla jo vähän solidaarisempaa - mitä nyt vanhat setämiehet ehkä vähän nyrpistelee Tuska-festareilla nenäänsä nuoremman polven metalcore-bändeille.
Mut joo, en osannut ajatella tätä vieläkin marginaalisemman musiikin näkökulmasta. Metalli ja räp alkaa olla jo valtavirtaa enimmäkseen - se marginaalikamakin taitaa olla suhteellisesti ottaen melko suosittua verrattuna siihen oikeasti marginaaliseen kamaan, jota ei kuule oikein missään. Miettii nyt vaikka bläkkis-skeneä Suomessa - sillä on oma festari täällä Hyvinkäällä ja hiton hyvin se näkyy vetävän porukkaa tänne ympäri maailman. Räppiskeneä en enää niin paljoo seuraa. Mut onhan sekin räjähtänyt käsiin, jos kelaa, ett viel 90-luvun lopulla suomeksi räppääville naurettiin päin naamaa. En varmaan ees enää tiedä, mikä on nykyään ug-kamaa räpin puolella. Punk-skenestäkin tunnen vain oman ikäisiäni, yli viiskymppisiä keesipäitä... mut kohtalaisen virkeältä sekin skene vaikuttais sen perusteella, minkälainen kuhina nettifoorumeilla käy koko ajan. En usko, että se porukka arvostais valtiollisen tahon pelastusyrityksiä.
Vaikkapa just tota lastenmusiikkiskeneä on ehkä vähän hankalampi yrittää punnertaa näkyviin pelkin hartiavoimin - taaperot kun eivät oikein voi lähteä yyteröimään Fröbelin Palikoita siihen paikalliseen kulmakuppilaan arki-iltana nukkumaanmenoajan jälkeen. Sit on varmaan vielä iso liuta muita musagenrejä, joista en varmaan oo ees tietoinen - just sen vuoksi, etteivät ne saa ääntään kuuluviin.
Mulla ei oo mitään hajua, miten esimerkiksi toi kansanmusaskene Suomessa tänä päivänä voi. Back in the day, oli Värttinää ja ties mitä, ja noit folk-festareitakin oli jokaisessa niemennotkossa, mut onko viel 2020-luvulla? Ei mitään hajua. Joskus harvoin joku crossover-akti pääsee mediassa läpi - kuten nyt viimeksi ainakin kotimainen Tuhka-orkesteri, joka on muuten ihan vitun kova! Mut se sekoitteleekin kansanmusiikkiviboihinsa kaikenlaista "trendikästä".
Mut joo, luin jutun ehkä tietyin ennakko-oletuksin, ja osa pointista meni ehkä vähän ohi.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3563 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu
13.03.2025 15:49 Muok:13.03.2025 15:50
Luin blogitekstin (joskaan en super tarkasti että ehkä jotain meni ohi) ja ärsyynnyin siitä.
Oen eri mieltä. Olen sitä mieltä että (musiikki)kulttuuri ei ole staattinen juttu mikä pitäisi säilyä jotenkin syväjäädytettynä tiettyyn hetkeen vaan se on aina hetkellistä ja elää ja muuttuu ja hyvä niin.
Toinen (hyvin henkilökohtainen) mielipiteeni on se että musiikin ei tulisi olla sidoksissa joihinkin soittolistoihin tai UMK:hon tai Spotifyihin. En tarkoita etteikö kaupallista musiikkibisnestä saisi olla, minusta ilman muuta saisi mutta ei se kata koko musiikin kenttää ja musiikki jatkaisi elämäänsä ilman sitäkin. En myöskään näe että kannattaisi odottaa tuolta kaupalliselta kentältä mitään hyväntekeväisyyttä sen itselle mieluisan musiikkikulttuurin edistämiseksi, ei se ole niiden ongelma. Ne ketkä haluaa edistää X musiikin tunnettavuutta syystä Y niin voi sitten itse toimia sen eteen.. uskon että tämä mielipide voi jopa ärsyttää joitain ihmisiä.
Sunt1o muokkasi viestiä 15:50 13.03.2025
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3563 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu
16.03.2025 10:27
aurinkoP kirjoitti:
Sunt1o kirjoitti:
Oen eri mieltä. Olen sitä mieltä että (musiikki)kulttuuri ei ole staattinen juttu mikä pitäisi säilyä jotenkin syväjäädytettynä tiettyyn hetkeen vaan se on aina hetkellistä ja elää ja muuttuu ja hyvä niin.
Käsitin tuon jutun varsin eri lailla. Ettei hän ollut säilömässä musakulttuuria jossain tietyssä tarkkaan määrätyssä muodossa, vaan ylipäänsä pyrkimässä siihen että musakulttuuria on. Ettei se jää pelkän kaupallisen tuotteistuksen jalkoihin enintään pieniä sisäpiirejä lukuun ottamatta. Tjsp.
Joo meinasin tällä sitä että minusta tuo kaupallinen puoli mistä hän puhuu on ihan yhtälailla musiikkikulttuuria kuin se puoli minkä säilymisestä hän on huolissaan. Musiikkikulttuuri ei kuole, se vaan muuttuu.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3563 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu
17.03.2025 11:58 Muok:17.03.2025 11:58
aurinkoP kirjoitti:
Sunt1o kirjoitti:
Joo meinasin tällä sitä että minusta tuo kaupallinen puoli mistä hän puhuu on ihan yhtälailla musiikkikulttuuria kuin se puoli minkä säilymisestä hän on huolissaan. Musiikkikulttuuri ei kuole, se vaan muuttuu.
Näin voisi ajatella, ellei tajuaisi miten bisnes musiikkia johtavassa asemassa on laajalti hävittänyt nimenomaan musiikkiin itseensä perustuvan musiikillisen suhteen. Nykyäänhän musiikki on miljoonille pelkkää työn, treenin, opiskelun tai seurustelun taustaääntä. Radiossa ei soiteta liian selvästi formaatista poikkeavaa musaa, koska sellainen kiinnittää kuulijan huomion ja vie sen pois työstä, treenistä, opiskelusta tai seurustelusta. Ja sitä "ei saa" tapahtua. Tästä ovat karnevalistisina poikkeuksina UMK–Euroviisut-jatkumo ja ehkä festarit, jotka tässä yhteydessä ovat tietysti latteita valtavirtafestareita joilla esiintyvät radiossakin tuputetut latteudet... mikä vahvistaa festareilla kävijöiden suhteen niihin latteuksiin kodikkaana osana latteaa elämää jossa muutenkin ajatellaan asioista niin kuin auktoriteetit sanelevat. Aaaaaaaaaaaaaaaaaargh!!!!!!!!!!!
Jos nyt kärjistetään, muttei paljon, niin ajattelevathan jotkut seksuaalisen väkivallankin olevan seksiä eikä väkivaltaa. Ja bisneslähtöisten musiikkikäytäntöjen olevan musiikkikulttuuria eikä bisneslähtöisiä käytäntöjä.
Tykkä siitä tai ei niin vaikka suomalainen musiikkikultuuri olisi täysin bisneslähtöisiä käytäntöjä niin ei se siitä sen vähemmän musiikkikulttuuria tee. Loppupeleissä sen kulttuurin toteuttajat päättää mitä se kulttuuri on.
Sunt1o muokkasi viestiä 11:58 17.03.2025
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Uppe
2014 viestiä
|
#7 kirjoitettu
19.03.2025 22:45
aurinkoP kirjoitti:
mistä bisnes ei päästä sitä levittäytymään laajempiin piireihin ja vaikuttamaan ihmisiin, kulttuuriin, yhteiskuntaan & maailmaan.
Käsittääkseni bisneksessä pyritään löytämään kaupallista potentiaalia omaavaa tuotantoa ja edistämään sen myyntiä, eikä estämään muunlaisen, (sillä hetkellä vielä epäkaupallisen tuotannon) levittäytymistä laajempiin piireihin. Bisneksessähän kannattaa juuri haistella, onko sieltä jotain uutta potentiaalista tulossa, jonka kaupallista menestymistä voisi ehkä tulevaisuudessa tukea.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|