|
art074
1672 viestiä
|
#6 kirjoitettu
07.02.2025 19:21 Muok:07.02.2025 19:26
IT kirjoitti:
geeli kirjoitti:
Elon Muskin törttöily politiikan areenoilla on vaikuttanut siten, että moni ei osta enää Teslan sähköautoa.
Ostaisitko sinä?
En.
Veikkaan muuten, että EM:n asema monissa yhtiöissä alkaa siellä huipulla heilumaan, jos firmoilla alkaa menemään heikosti hänen toimiensa takia. Muut osakkeenomistajat ei kauaa katsele tätä.
Eikös Tesla ole ainoa Muskin yrityksistä, joka ei ole yksityisomistuksessa?
Eli muista ei oikein voisi tulla monoa kuin teoriassa, mutta käytännössä ei mitenkään.
Ja oikeastaan ainoat firmat joiden menestykseen globaalit Musk-antipatiat voivat jotenkin vaikuttaa, ovat Tesla ja X.
|
|
art074
1672 viestiä
|
#7 kirjoitettu
08.02.2025 05:05 Muok:08.02.2025 05:07
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:
geeli kirjoitti:
Elon Muskin törttöily politiikan areenoilla on vaikuttanut siten, että moni ei osta enää Teslan sähköautoa.
Ostaisitko sinä?
En.
Veikkaan muuten, että EM:n asema monissa yhtiöissä alkaa siellä huipulla heilumaan, jos firmoilla alkaa menemään heikosti hänen toimiensa takia. Muut osakkeenomistajat ei kauaa katsele tätä.
Eikös Tesla ole ainoa Muskin yrityksistä, joka ei ole yksityisomistuksessa?
Eli muista ei oikein voisi tulla monoa kuin teoriassa, mutta käytännössä ei mitenkään.
Ja oikeastaan ainoat firmat joiden menestykseen globaalit Musk-antipatiat voivat jotenkin vaikuttaa, ovat Tesla ja X.
Joo, en itse tunne Muskin yrityksiä tarkemmin, joten tuo sun kuvaus pitää varmastikin paikkansa.
Katselin netistä, että Teslan markkina-arvo on päälle 1000 miljardia USD, ja X:n markkina-arvo vaivaiset 10 miljardia USD. X on menettänyt markkina-arvostaan 70% sen jälkeen kun Musk sen hankki itselleen.
Jos Teslan markkina-arvo lähtisi rajuun laskuun, niin Musk menettäisi kyllä paljon rahaa, ystäviä ja vaikutusvaltaa.
ei minuakaan Muskin yrityksistä (tai koheltamisista) oikeastaan kiinnosta kuin Neuralink, ja erityisesti sen mahdollinen käyttö terveydenhuollossa. Sen pohjalta katsottujen haastattelujen ja podcastien kautta toki on kaikenlaista muutakin tullut vastaan.
Teslan osakkeen sukellus tuntuisi varmasti rahallisesti, mutta en tiedä paljonko vaikutusvalta tai ystäväpiiri kaikkoaisivat, jos hän yhtäkkiä olisikin "vain" maailman toiseksi tai kolmanneksi rikkain ihminen.
Googlen mukaan Muskilla on Teslassa 13:n prosentin omistusosuus. Esim. SpaceX:ssä osuus taas on yli 40 prosenttia, vaikka se onkin markkina-arvoltaan vain reilu kolmannes Teslan vastaavasta (350 miljardia USD).
Toisin kuin Teslan ja X:n kohdalla, SpaceX:n tulevaisuuden näkymiä tuskin mitenkään heikentää Muskin poliittinen takinkääntö demarista republikaaniksi, tai asema ja tekemiset hallinnossa.
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#8 kirjoitettu
08.02.2025 07:18
Tällä hetkellä fiilis on se että tuskin ostaisin minkäänlaista sähköautoa.
Ja jos ostaisin, niin ihan varmasti en ostaisi Teslaa; sitä miehistönkuljetusvaunun näköistä hökötystä en huolisi edes ilmaiseksi.
Ilman mittavaa omistussiivua yhtiöstä Musk ei enää olisi Teslan vetäjä. Mainehaittaa tuntuu kertyneen sen verran rutkasti että ovi olisi jo käynyt vaikka aikaa vievää puuhastelua yhtiön ulkopuolisissa "valtionhallinnon projekteissa" ei edes laskettaisi mukaan.
|
|
BVR
20425 viestiä
|
#9 kirjoitettu
09.02.2025 16:33
En. Tosin en Muskin höpsöilyitten takia, vaan ihan siksi, että haluan pystyä mahdollisiman kauan korjaamaan autoni itse. Tuommoseen sähkövatkaimeen ei "ihan" osaaminen riitä. Nykyistäkin autoa varten piti ostaa läppäri, että saa pidettyä auton tyytyväisenä.
|