Kirjoittaja
|
Hit Radio AI - Tekoälyn generoimaa musiikkia
|
IT
14393 viestiä
|
#1 kirjoitettu
12.01.2025 20:25
Hit Radio AI - Tekoälyn generoimaa musiikkia nettiradiossa
Maailman ensimmäisten tekoälyyn pohjautuvien radioasemien joukossa on amerikkalainen verkossa toimiva radioasema, joka soittaa popahtavaa tekoälyn generoimaa "hittimusiikkia":
Hit Radio AI
Tuota nettiradiota pääsee kuuntelemaan joko yllä olevan linkin kautta, taikka sitten esimerkiksi täältä:
Hit Radio AI on Get Me Radio!
Tuosta radioasemasta on juuri kirjoitettu arvostelu RadioInsight.com sivustolla:
First Listen: Hit Radio AI
Ja tuolla samaisella sivustolla on mainio artikkeli tekoälyn luomasta musiikista:
Musical Creativity in an AI World
Mutta joo, tässä lanka jossa voi keskustella musiikista ja ilmiöistä, jotka liittyvät tekoälyn generoimaan musiikkiin.
Tekoäly on pikapuoliin tekemässä läpimurtonsa musiikkimaailmassa. Ensimmäisiä merkkejä tästä on tuo amerikkalainen nettiradio Hit Radio AI, mutta pikku hiljaa levy-yhtiöt ja musiikkiteollisuus ovat pääsemässä näiden tekoälyyn liittyvien musiikkifirmojen kanssa sopuun siitä, että myös levy-yhtiöt, jotka omistavat kaupallisia oikeuksia musiikkiin, niin pääsevät osalliseksi tästä tekoälyn luomasta kaupallisesta kakusta.
Elämme historiallisia hetkiä, ja tuo nettiradio Hit Radio AI on tästä ensimmäisiä merkkejä!
Kanavaa voi käydä kuuntelemassa yllä olevista linkeistä, ja se soittaa pääosin sellaista popahtavaa musiikkia, mutta sen listalta löytyy myös rockia ja muita genrejä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#2 kirjoitettu
13.01.2025 21:00
Minusta tekoäly on kyllä parasta mitä ihmiskunnalle on tapahtunut tai tapahtumassa. Ei vain niin että tekoäly lähestyy ihmistä, vaan ihminen lähestyy myös konetta. Yksi kaverini valittaa että tekoälyn tekemä musiikki on "sielutonta". Totta, tekoälyllä ei ole sielua, mutta guess what? Ei ole ihmiselläkään. Sitä tarkoitan sillä että ihminen lähestyy konetta. Uskon että yhä useammat alkavat näkemään asian näin, ja se tulee muuttamaan näkemyksemme ja kokemuksemme elämästä aika helvetin suurelta osin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1518 viestiä
|
#3 kirjoitettu
13.01.2025 21:42 Muok:13.01.2025 21:45
Marko Hotti kirjoitti:
Totta, tekoälyllä ei ole sielua, mutta guess what? Ei ole ihmiselläkään.
soul
noun
1. the spiritual or immaterial part of a human being or animal, regarded as immortal.
2. emotional or intellectual energy or intensity, especially as revealed in a work of art or an artistic performance.
jos kakkoskohdan olemassaoloa ei tiedosta, niin en tiedä miksi sitten musiikkia ylipäätään kannattaa kuunnella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#4 kirjoitettu
13.01.2025 22:02
art074 kirjoitti:
Marko Hotti kirjoitti:
Totta, tekoälyllä ei ole sielua, mutta guess what? Ei ole ihmiselläkään.
soul
noun
1. the spiritual or immaterial part of a human being or animal, regarded as immortal.
2. emotional or intellectual energy or intensity, especially as revealed in a work of art or an artistic performance.
jos kakkoskohdan olemassaoloa ei tiedosta, niin en tiedä miksi sitten musiikkia ylipäätään kannattaa kuunnella.
Kyllähän sitä kuuntelee jos tykkää. Kyse oli tässä vaan kohdasta (1) eli onko siellä sisällä tai jossakin joku joka tykkää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#5 kirjoitettu
13.01.2025 22:56 Muok:13.01.2025 22:57
Kysyisin vielä varmuuden vuoksi, pitääkö omistaa sielu että voi tehdä aidosti sielukasta musiikkia? Minulle "minä" on persoonapronomini, jos se onkin entiteetti, se on ihan eri juttu. Joillekin sielu kun on jonkinlainen "Ikuinen minä".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1518 viestiä
|
#6 kirjoitettu
13.01.2025 23:15
Marko Hotti kirjoitti:
Kysyisin vielä varmuuden vuoksi, pitääkö omistaa sielu että voi tehdä aidosti sielukasta musiikkia? Minulle "minä" on persoonapronomini, jos se onkin entiteetti, se on ihan eri juttu. Joillekin sielu kun on jonkinlainen "Ikuinen minä".
Nuo olivat Oxfordin sanakirjan kaksi eri merkitystä sanalle "sielu".
En ota uskon asioihin kantaa, mutta kun taiteesta käytetään adjektiiveja "sielukas" tai "sieluton", niin harvemmin (kai) siinä viitataan siihen löytyykö musiikin tekijältä kohdan 1 tarkoittamaa "sielua".
Sekin on toki subjektiivista minkä kukin kokee sielukkaaksi tai sieluttomaksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#7 kirjoitettu
13.01.2025 23:24
art074 kirjoitti:
En ota uskon asioihin kantaa, mutta kun taiteesta käytetään adjektiiveja "sielukas" tai "sieluton", niin harvemmin (kai) siinä viitataan siihen löytyykö musiikin tekijältä kohdan 1 tarkoittamaa "sielua".
Tekoälyn kohdalla sekin voi kumma kyllä tulla mieleen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3987 viestiä
|
#8 kirjoitettu
14.01.2025 13:29
Kirjotan tähän, vähän, ajatuksiani tekoälystä, musiikista ja myös tietoisuudesta...Tekoälyllä ei voi olla samalla tapaa tietoisuutta kuin ihmisellä on, koska sillä ei ole samankaltaista kokemuspohjaa. Ihminen kerää koko elämänsä ajan, jo sikiöstä asti, kokemusta ja oppii, ja soveltaa tätä kaikkeen mitä tekee, kuten esim. sanoitusten kirjoittaminen. Täten tekoälyn erottaa ihmisestä tässä mielessä se, että tekoäly ei ole tietoinen, vaan se vain generoi tekstiä ja sitten "outputtina", ulostulona, syntyy vokaaleja sille annettujen parametrien ja syötetyn oppimisdatan perusteella. Tämä erottaa tekoälyn sanoitukset "luomuista" sanoituksista.
Ja...tämän takia minäkin jollain tasolla ymmärrän ja kuulen tekoälyn tuottamista vokaaleista vissin eron ihmisen luomiin vokaaleihin. Näiden erottaminen kyllä voi olla joskus vaikeaa. Erityisen hyvin huomaan jonkun tutun artistin, mulle vaikkapa 2Pac, tekoälyllä luodun ja luomun eron hyvin selvästi.
Nämä perustelut saavat minut vakaammin uskomaan mielipiteeseeni. Erottaako tekoäly jollain tavalla luomun ja tekoälyn tuotokset? Tavallaan ristiriitaista on, että ulkoisesti näiden eroja ei välttämättä juurikaan huomaa.
Olen samaa mieltä siinä, että elämme mielenkiintoisia aikoja. Uskon, että parhaat ja tehokkaimmat tekoälyn käyttötavat yhdistelevät ihmisen tekemistä tekoälyyn eli kun ihminen toimii tekoälyä hyödyntäen, näemme parhaat ja tehokkaimmat tulokset...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Deviant2
41 viestiä
|
#9 kirjoitettu
14.01.2025 14:21
Täytyy vastata, että minulle tekoälyn käyttö missä tahansa tekee kaikesta substanssista lopulta köyhempää kaikista kommervenkeistä, kikoista ja hienouksista huolimatta, kuin ihmisen vaivalla kasaama orgaaninen tuote.
Näen lopulta tekoälyn käytön vain erkaannuttavan ihmiskunnan yhä enemmän itsestään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#10 kirjoitettu
14.01.2025 15:39
geeli kirjoitti:
Kirjotan tähän, vähän, ajatuksiani tekoälystä, musiikista ja myös tietoisuudesta...Tekoälyllä ei voi olla samalla tapaa tietoisuutta kuin ihmisellä on, koska sillä ei ole samankaltaista kokemuspohjaa
Tekoäly ja tietoisuus on kiinnostava aihe. Viime vuosina on tiedepiireissä keskusteltu kovasti siitä, miten aineesta joka ei ollut tietoinen, syntyi kuitenkin tietoisuus. Eli toisin sanoen, miten aivot saivat jossain vaiheessa aikaan tietoisuuden? Tämä ongelma tunnetaan nimellä "hard problem of consciousness". Tekoälyn tapauksessa se tarkoittaisi että tekoäly tulisi tietoiseksi itsestään jossain vaiheessa. On vaikeaa nähdä miten se tapahtuisi, ja kuitenkin monet tiedemiehet uskovat edelleen (jopa fanaattisesti ja tekevät tämän hyvin selväksi) että ihmisen aivot ovat pystyneet, jossain kehityksen vaiheessa, vastaavanlaiseen temppuun tai hyppyyn. Toinen teoria on, ja itse kannatan tätä teoriaa, että tietoisuus on ollut olemassa aina, se ei ole tullut mistään eikä se ole kehityksen tulos. Tämän mukaan se on kaikista perustavanlaatuisin juttu koko maailmankaikkeudessa, ja samalla sisin osa itseämme.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#11 kirjoitettu
14.01.2025 16:55
Marko Hotti kirjoitti:
geeli kirjoitti:
Kirjotan tähän, vähän, ajatuksiani tekoälystä, musiikista ja myös tietoisuudesta...Tekoälyllä ei voi olla samalla tapaa tietoisuutta kuin ihmisellä on, koska sillä ei ole samankaltaista kokemuspohjaa
Tekoäly ja tietoisuus on kiinnostava aihe. Viime vuosina on tiedepiireissä keskusteltu kovasti siitä, miten aineesta joka ei ollut tietoinen, syntyi kuitenkin tietoisuus. Eli toisin sanoen, miten aivot saivat jossain vaiheessa aikaan tietoisuuden? Tämä ongelma tunnetaan nimellä "hard problem of consciousness". Tekoälyn tapauksessa se tarkoittaisi että tekoäly tulisi tietoiseksi itsestään jossain vaiheessa. On vaikeaa nähdä miten se tapahtuisi, ja kuitenkin monet tiedemiehet uskovat edelleen (jopa fanaattisesti ja tekevät tämän hyvin selväksi) että ihmisen aivot ovat pystyneet, jossain kehityksen vaiheessa, vastaavanlaiseen temppuun tai hyppyyn. Toinen teoria on, ja itse kannatan tätä teoriaa, että tietoisuus on ollut olemassa aina, se ei ole tullut mistään eikä se ole kehityksen tulos. Tämän mukaan se on kaikista perustavanlaatuisin juttu koko maailmankaikkeudessa, ja samalla sisin osa itseämme.
Tuo sun käsitys tietoisuuden fundamentaalisesta olemuksesta maailmankaikkeudessa on sama kuin hindulainen käsitys.
Mutta mä olen sitä mieltä, että tietoisuutta ei ole ilman materiaalisia aivoja. Tietoisuus ei ole mikään erillinen "substanssi" vaan "sitä mitä materiaaliset aivot tekevät".
Tietoisuuden kytkös aivoihin näkyy lähinnä siinä kuinka subjektiivinen tietoisuus häiriintyy esim. aivovamma potilailla taikka kuinka huumaavat aineet vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin, ja siten siihen tapaan jolla koemme maailman.
Tietoisuus on syntynyt vasta kun syntyi sellaiset aivot (taikka hermosto), joka kykenee jollakin tasolla aistimaan ulkoista maailmaa.
Ja subjektiivisessa tietoisuudessa on kaksi tasoa: se mitä aistisi sinulle välittävät, sekä sitten kielellinen/konseptuaalinen merkitystulkinta siitä aistien virasta.
Lisäksi tietoisuudessa on eräänlainen päätöksentekijä, joka ohjaa käyttäytymistäsi ja valintojasi, sekä Minä joka ei ole mikään "olio" vaan sinun tietoinen käsitys itsestäsi. Se sisältää autobiografisen muistisi (henkilöhistoria), persoonallisuutesi (mistä pidät ja missä tunnet olevasi hyvä jne.) sekä sosiaalisen minäsi (millainen olet ihmisten kanssa, roolisi).
Mutta nää kaikki aspektit ovat vain materiaalisten aivojen prosesseja, joista osa nousee tietoisuuteesi, ja joista kokemusmaailmasi muodostuu.
Maailma on muuten siitä ihmeellinen, että me eletään aivojen tuottamien representaatioiden satumaailmassa: värejä, ääniä, hajuja jne. ei ole olemassa objektiivisessa todellisuudessa, vaan sinun aivosi tuottavat nämä aistimukset.
Ja sitten se linkki tekoälyyn. En usko että tekoälylle pystytään koskaan luomaan ihmisen kaltaista tietoisuutta. AI ja robotit ovat ihan oma maailmansa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#12 kirjoitettu
14.01.2025 17:03
geeli kirjoitti:
Kirjotan tähän, vähän, ajatuksiani tekoälystä, musiikista ja myös tietoisuudesta...Tekoälyllä ei voi olla samalla tapaa tietoisuutta kuin ihmisellä on, koska sillä ei ole samankaltaista kokemuspohjaa. Ihminen kerää koko elämänsä ajan, jo sikiöstä asti, kokemusta ja oppii, ja soveltaa tätä kaikkeen mitä tekee, kuten esim. sanoitusten kirjoittaminen. Täten tekoälyn erottaa ihmisestä tässä mielessä se, että tekoäly ei ole tietoinen, vaan se vain generoi tekstiä ja sitten "outputtina", ulostulona, syntyy vokaaleja sille annettujen parametrien ja syötetyn oppimisdatan perusteella. Tämä erottaa tekoälyn sanoitukset "luomuista" sanoituksista.
Ja...tämän takia minäkin jollain tasolla ymmärrän ja kuulen tekoälyn tuottamista vokaaleista vissin eron ihmisen luomiin vokaaleihin. Näiden erottaminen kyllä voi olla joskus vaikeaa. Erityisen hyvin huomaan jonkun tutun artistin, mulle vaikkapa 2Pac, tekoälyllä luodun ja luomun eron hyvin selvästi.
Nämä perustelut saavat minut vakaammin uskomaan mielipiteeseeni. Erottaako tekoäly jollain tavalla luomun ja tekoälyn tuotokset? Tavallaan ristiriitaista on, että ulkoisesti näiden eroja ei välttämättä juurikaan huomaa.
Olen samaa mieltä siinä, että elämme mielenkiintoisia aikoja. Uskon, että parhaat ja tehokkaimmat tekoälyn käyttötavat yhdistelevät ihmisen tekemistä tekoälyyn eli kun ihminen toimii tekoälyä hyödyntäen, näemme parhaat ja tehokkaimmat tulokset...
Niin, tuo tekoäly on kyllä hauska. Jos oikein ymmärsin tuon generatiivisen tekoälyn, niin se perustuu musiikinkin kohdalla samanlaisiin ratkaisuihin kuin esim. Chat-GPT eli LLM malleihin (Large Language Models).
Silloin se tekoäly ei niinkään matki sitä mitä sille on opetettu, vaan se neuroverkko tekee miljoonia pieniä valintoja perä perään, jossa jokaista valintaa ohjaa todennäköisyys sille, että millainen saundi taikka nuotti seuraa jotakin nuottia/saundia siinä biisissä.
Se ei aina kuitenkaan valitse sitä todennäköisintä vaihtoehtoa, joten siitäkin jo syntyy variaatiota.
Mutta pointti siis se, ettei se tekoäly ole "oppimansa datan matkija" vaan "todennäköisyyksiin pohjaava laskelmoija".
Tämä tekee siitä eräänlaisen todennäköisyksiin pohjaavan tulkitsijan.
Ja näinhän monet ihmisetkin toimii LUOMU sävellystyössä. Ne on vuosien saatossa esim. bluesia soittaessa oppineet että millaiset melodiat on tyypillisiä blues lauluissa, ja varioivat sitten sitä ideaa omissa sävellystöissään.
Näin tekee tekoälykin, vaikka se alla oleva prosessi toimiikin eri lailla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#13 kirjoitettu
14.01.2025 17:06
IT kirjoitti:
Mutta mä olen sitä mieltä, että tietoisuutta ei ole ilman materiaalisia aivoja. Tietoisuus...
jne.
Ottaen huomioon että tietoisuudesta puhuminen on yksi ehkä vaikeimmista ja arveluttavimmista asioista maailmassa, tuo oli hyvä puheenvuoro.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#14 kirjoitettu
14.01.2025 17:14
Marko Hotti kirjoitti:
IT kirjoitti:
Mutta mä olen sitä mieltä, että tietoisuutta ei ole ilman materiaalisia aivoja. Tietoisuus...
jne.
Ottaen huomioon että tietoisuudesta puhuminen on yksi ehkä vaikeimmista ja arveluttavimmista asioista maailmassa, tuo oli hyvä puheenvuoro.
Kiitos!
Ja onhan toki loppupeleissä, että kukaan ei vielä ymmärrä tietoisuuden lopullista olemusta. Tuo sun "tietoisuuden kova ongelma" on olemassa, ja onhan se kumma kuinka hermosolujen toiminta voi tuottaa kvaalioita kuten näkö- ja väriaistimuksia.
Ja lopulta, kun kukaan ei ole tietoisuuden perimmäisestä luonteesta selvillä, niin niin on myös pieni mahdollisuus sille, että tuo sinunkin tulkinta saattaisi olla oikea.
Se vaan, että silloin mun mielestä pitäisi olla jokin mekanismi, jonka puitteissa materiaaliset aivot ja tuollainen tietoisuus voivat vuorovaikuttaa. Kuinka aivot muokkaavat tuollaista tietoisuutta, ja kuinka tietoisuuden on mahdollista vaikuttaa aivojen toimintaan.
Tämä on se syy, että tykkään ajatella, että tietoisuus subjektiivisena kokemisena syntyy materiaalisten aivojen toiminnan tuloksena. Se on siis enemmänkin eräänlainen seuraus aivojen toiminnasta kuin syy sille.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#15 kirjoitettu
14.01.2025 17:56
IT kirjoitti:
Tämä on se syy, että tykkään ajatella, että tietoisuus subjektiivisena kokemisena syntyy materiaalisten aivojen toiminnan tuloksena. Se on siis enemmänkin eräänlainen seuraus aivojen toiminnasta kuin syy sille.
Niin ajattelet samoin kuin suurin osa ihmisistä, tieteentekijät mukaan lukien. Minun näkemys on, että tietoisuutta voi olla ilman aivoja, mutta ei aivoja ilman tietoisuutta. Mutta en lähde enää avaamaan tuota, tää ei ehkä oo siihen oikea paikka. Enkä osaisikaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
IT
14393 viestiä
|
#16 kirjoitettu
15.01.2025 03:58
Tähän tekoälymusiikkiin liittyen on Suomessa tehty Teoston toimesta jo vuonna 2023 tutkimus, jonka mukaan kolmannes musiikin tekijöistä on kokeillut tekoälyä osana sävellysprosessia:
Kolmannes musiikin tekijöistä käyttää jo tekoälyä apunaan
Mikserin sivuilla liittyvän kommentoinnin perusteella on helppo huomata, että suomalaisista musiikin harrastajista vain pieni osa näyttäisi kuuluvan tähän ryhmään, eli täällä ei todellakaan kuljeta kehityksen kärkijoukoissa.
Tuossa on puolestaan Teoston artikkeli siitä kuinka ammattilaiset hyödyntävät tekoälyä työssään:
Tekoäly musiikissa – miten ammattimaiset musiikin tekijät hyödyntävät tekoälyä työssään?
Ja tuossa on Teoston artikkeli liittyen tekoälyllä tuotetun musiikin rekisteröintiin:
Ohjeistus tekoälyn avustuksella tehdyn teoksen rekisteröintiin
100% tekoälyllä tuotettua teosta ei voi rekisteröidä, mutta jos olet kirjoittanut lyriikat tekoäly biisiin, niin silloin voit suojata teoksessa sinun lyriikkasi.
Pitäneepä itsekin harkita, että pitäisikö tässä vihdoin lopulta liittyä Teoston jäseneksi, ja ilmoittaa nämä mun tekoäly biisit lyriikkoineen Teostoon? Niitä on tällä hetkellä vajaat 50 erilaista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3987 viestiä
|
#17 kirjoitettu
15.01.2025 08:47
Laitan tähän yhden linkin joka saattaa kiinnostaa tähän keskusteluun osallistuvia:
Miten tekoäly muuttaa musiikkia?
Kyseessä on siis Aalto-yliopistossa pidetty paneelikeskustelu viime vuoden syksyltä...En ollut tuolla tuolloin paikalla, mutta olen katsonut tämän tallenteen kyllä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2940 viestiä
|
#18 kirjoitettu
15.01.2025 10:33
IT kirjoitti:
Kolmannes musiikin tekijöistä käyttää jo tekoälyä apunaan
Mikserin sivuilla liittyvän kommentoinnin perusteella on helppo huomata, että suomalaisista musiikin harrastajista vain pieni osa näyttäisi kuuluvan tähän ryhmään, eli täällä ei todellakaan kuljeta kehityksen kärkijoukoissa.
Voi hyvä IT, ei todellakaan kuljeta, ja miksi pitäisikään, kehitystä kun on niin monenlaista. Tuon kyselyn musiikkiammattilaiset ovat ymmärtääkseni myös tai jopa ensisijaisesti musiikkibisneksen palveluksessa, ja tuotantoprosessissa ja markkinoinnissa sen käyttö on ymmärrettävää. (Kun siis tuotetaan sitä huttua, mitä massat on opetettu janoamaan.) Mikserin harvalukuiselle joukolle, josta päätelmäsi teet, monelle nuo mainitut prosessit eivät ole kovin ajankohtaisia. Itse musiikin luomisprosessin kannalta on kuitenkin muistettava että luultavimmin ”tekoäly tulee jatkossakin tekemään epäkiinnostavaa musiikkia, joten vahinko ei taiteellisesti katsoen ole suuren suuri.”(Sitaatti tutkimuksesta)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1939 viestiä
|
#19 kirjoitettu
15.01.2025 11:12
IT kirjoitti:
Tähän tekoälymusiikkiin liittyen on Suomessa tehty Teoston toimesta jo vuonna 2023 tutkimus, jonka mukaan kolmannes musiikin tekijöistä on kokeillut tekoälyä osana sävellysprosessia:
Kolmannes musiikin tekijöistä käyttää jo tekoälyä apunaan
Mikserin sivuilla liittyvän kommentoinnin perusteella on helppo huomata, että suomalaisista musiikin harrastajista vain pieni osa näyttäisi kuuluvan tähän ryhmään, eli täällä ei todellakaan kuljeta kehityksen kärkijoukoissa.
Kehitys ei aina ole edistystä ... toki riippuen asianomaisen elämänfilosofiasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#20 kirjoitettu
15.01.2025 12:19
cedarbearille ja Uppelle yhteisvastaus:
Teikäläiset nimenomaan oli mulla mielessä kun tuon kommentin kirjoitin, jota multa lainasitte. Ja mukavasti tartuitte teille osoitettuun koukkuun.
Ja sekin on teille herroille hetimiten todettava, että itsehän en ole millään muotoa lopettanut LUOMU musiikin kuuntelua; se vaan että siihen rinnalle on tullut nyt AI generoitu musiikki.
Mitä tulee musiikin kiinnostavuuteen (liittyen cedarbearin kommenttiin), että tekoäly tulee jatkossakin tekemään pääasiassa epäkiinnostavaa musiikkia, niin sulla on se harha että ihmiset LUOMU musiikkia tehdessään tekisivät 100% kiinnostavaa musiikkia.
Ainakin omalla kohdallani asia on niin, että suurin osa musiikista ei mua oikeastaan kiinnosta, oli kyseessä sitten LUOMU taikka AI musiikki.
Mutta tuota tän ketjun aloituksessa mainittua internet AI musiikki radioasemaa jonkin verran kuunnelleena voin todeta, että tuollaisen popahtavan musiikin kohdalla tekoälyn ei tarvitse hävetä ollenkaan niitä tuotoksiaan verrattuna ihmiseen.
Olen bongannut tuosta radio streamistä monta hyvän kuuloista kappaletta, jotka voisin kuunnella mielelläni uudestaankin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#21 kirjoitettu
15.01.2025 13:00
IT kirjoitti:
Mutta tuota tän ketjun aloituksessa mainittua internet AI musiikki radioasemaa jonkin verran kuunnelleena voin todeta, että tuollaisen popahtavan musiikin kohdalla tekoälyn ei tarvitse hävetä ollenkaan niitä tuotoksiaan verrattuna ihmiseen.
Niin ja ihmisaivoilla on muutaman miljoonan vuoden (tai mitä lie) tekninen etumatka jota tekoäly kirii nyt kiinni parhaansa mukaan, joten senkään takia ei ole reilua olla liian ankara sen tekemisten suhteen juuri tässä ja nyt hetkessä. Lopulta se tulee rinnalle ja painelee ohi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2940 viestiä
|
#22 kirjoitettu
15.01.2025 13:17
IT kirjoitti:
… sulla on se harha että ihmiset LUOMU musiikkia tehdessään tekisivät 100% kiinnostavaa musiikkia.
No voi hyvä luoja, olipa absurdi väite. Ymmärtääkseni en muuta kuin ”luomua”? ole kuullutkaan, and even you should know by now, että aikas marginaalisia kiinnostuksen kohteeni ovat.
Ainakin omalla kohdallani asia on niin, että suurin osa musiikista ei mua oikeastaan kiinnosta, oli kyseessä sitten LUOMU taikka AI musiikki.
Kuulepas, tässä olemme aivan samoilla linjoilla, vaikka se sinulle saattaakin tulla yllätyksenä. Joka tulee taas minulle yllätyksenä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Uppe
1939 viestiä
|
#23 kirjoitettu
15.01.2025 15:04
IT kirjoitti:
cedarbearille ja Uppelle yhteisvastaus:
Teikäläiset nimenomaan oli mulla mielessä kun tuon kommentin kirjoitin, jota multa lainasitte. Ja mukavasti tartuitte teille osoitettuun koukkuun.
Ihanaa, kun me ollaan oltu sun mielessä!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1939 viestiä
|
#24 kirjoitettu
15.01.2025 15:11
Marko Hotti kirjoitti:
IT kirjoitti:
Mutta tuota tän ketjun aloituksessa mainittua internet AI musiikki radioasemaa jonkin verran kuunnelleena voin todeta, että tuollaisen popahtavan musiikin kohdalla tekoälyn ei tarvitse hävetä ollenkaan niitä tuotoksiaan verrattuna ihmiseen.
Lopulta se tulee rinnalle ja painelee ohi.
Juu, ihan ku aitajuoksussa tai formuloissa ... toki noinkin voi musaan suhtautua ja muutenkin voi, ja varsinkin saa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#25 kirjoitettu
15.01.2025 15:45
Uppe kirjoitti:
IT kirjoitti:
cedarbearille ja Uppelle yhteisvastaus:
Teikäläiset nimenomaan oli mulla mielessä kun tuon kommentin kirjoitin, jota multa lainasitte. Ja mukavasti tartuitte teille osoitettuun koukkuun.
Ihanaa, kun me ollaan oltu sun mielessä!
You're always on my mind... Vai mitenkäs sen erään kauniin LUOMU biisin sanat menivätkään...
Sä rupeat Uppe hyvä pehmenemään.
En tiedä onko se hyvä vaiko huono asia? Pitänee fundeerata...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#26 kirjoitettu
15.01.2025 15:49
cedarbear kirjoitti:
IT kirjoitti:
… sulla on se harha että ihmiset LUOMU musiikkia tehdessään tekisivät 100% kiinnostavaa musiikkia.
No voi hyvä luoja, olipa absurdi väite. Ymmärtääkseni en muuta kuin ”luomua”? ole kuullutkaan, and even you should know by now, että aikas marginaalisia kiinnostuksen kohteeni ovat.
Ainakin omalla kohdallani asia on niin, että suurin osa musiikista ei mua oikeastaan kiinnosta, oli kyseessä sitten LUOMU taikka AI musiikki.
Kuulepas, tässä olemme aivan samoilla linjoilla, vaikka se sinulle saattaakin tulla yllätyksenä. Joka tulee taas minulle yllätyksenä.
There are known knowns, known unknowns, and unknown unknowns!
Mutta siis, hyvä että ollaan sun kanssa edes jostakin samoilla linjoilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2940 viestiä
|
#27 kirjoitettu
15.01.2025 16:24
IT:lle tästä sitä tavallista musiikkia, jota minäkin olen viimeiset 60 vuotta kuunnellut:
Harold Melvin & The Blue Notes - If You Don’t Know Me By Now
Mikä ja kuka tästä muuten nyt yhtäkkiä on tehnyt jotain ihme ”luomua”?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1518 viestiä
|
#28 kirjoitettu
15.01.2025 16:55
IT kirjoitti:
Tähän tekoälymusiikkiin liittyen on Suomessa tehty Teoston toimesta jo vuonna 2023 tutkimus, jonka mukaan kolmannes musiikin tekijöistä on kokeillut tekoälyä osana sävellysprosessia:
vuodessa osuus lienee jo tuosta huomattavasti kasvanut. Tekoälyn käyttö luomisprosessin tukena ei varmaan kuitenkaan tarkoita sitä että tehdään lyriikka tai osa siitä, ja sitten generoidaan loput tekoälyllä?
Ihan esimerkkinä; kuuntelin yksi päivä tuon 'Love Is an Open Road'-tekeleen, ja ajattelin että siinähän olisi itse asiassa mainio työstettävä aihio jollekin perus radio-poppia/iskelmää/AOR:ää ammatikseen kirjoittavalle.
Muokkaa vain melodioita pikkaisen kiinnostavammiksi ja kirjoittaa biisiin toimivan bridgen, ja sitten demottaa sen artistille. Ja jos biisi kelpuutetaan tuotantoon, niin sitten se äänitetään ja tuotetaan studiossa sen tasoisilla instrumentti- ja laulusoundeilla ja -suorituksilla, että biisin kelpaa julkaista.
Musiikin kirjoittaminen on aina ollut enemmän tai vähemmän tiedostettua ja tiedostamatonta muualta lainaamista. En näe juuri eroa siinä saako tai hakeeko inspiraationsa ihmisen tekemästä musiikista, vai generoidusta tekoälytuotoksesta.
Kun säveltäminen on ammatti, niin siinä on joskus pakkokin jostakin saada ja hakea ideoita ja inspiraatiota, silloinkin kun omat ideat on harvassa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#29 kirjoitettu
15.01.2025 17:21
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tähän tekoälymusiikkiin liittyen on Suomessa tehty Teoston toimesta jo vuonna 2023 tutkimus, jonka mukaan kolmannes musiikin tekijöistä on kokeillut tekoälyä osana sävellysprosessia:
vuodessa osuus lienee jo tuosta huomattavasti kasvanut. Tekoälyn käyttö luomisprosessin tukena ei varmaan kuitenkaan tarkoita sitä että tehdään lyriikka tai osa siitä, ja sitten generoidaan loput tekoälyllä?
Ihan esimerkkinä; kuuntelin yksi päivä tuon 'Love Is an Open Road'-tekeleen, ja ajattelin että siinähän olisi itse asiassa mainio työstettävä aihio jollekin perus radio-poppia/iskelmää/AOR:ää ammatikseen kirjoittavalle.
Muokkaa vain melodioita pikkaisen kiinnostavammiksi ja kirjoittaa biisiin toimivan bridgen, ja sitten demottaa sen artistille. Ja jos biisi kelpuutetaan tuotantoon, niin sitten se äänitetään ja tuotetaan studiossa sen tasoisilla instrumentti- ja laulusoundeilla ja -suorituksilla, että biisin kelpaa julkaista.
Musiikin kirjoittaminen on aina ollut enemmän tai vähemmän tiedostettua ja tiedostamatonta muualta lainaamista. En näe juuri eroa siinä saako tai hakeeko inspiraationsa ihmisen tekemästä musiikista, vai generoidusta tekoälytuotoksesta.
Kun säveltäminen on ammatti, niin siinä on joskus pakkokin jostakin saada ja hakea ideoita ja inspiraatiota, silloinkin kun omat ideat on harvassa.
Kiitos Arto tästä kommentista. Itse asiassa ajattelin vähän samalla tavalla tuosta "Rakkaus on avoin tie" kappaleesta. Siinä olisi hyvä aihio jollekin artistille, joka kaipaisi jotain uusia ideoita omaan tuotantoonsa. Se on tietysti kysymysmerkki, että kuinka paljon pitäisi antaa tuon artistin "sovittaa" sitä, mutta joo, ehkäpä pitäisi antaa artistin tehdä oma versio tuosta hommasta, vaikka mä kyllä tykkään tuosta biisistä jo noinkin.
Mutta joo, olet oikeassa että nuo biisit jos niitä meinaisi tyrkyttää oikeille artisteille, niin pitäisi tehdä kunnolla studiossa kokonaan uusiksi. Eli se pitäisi saattaa valmiiksi ihmisvoimin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
art074
1518 viestiä
|
#30 kirjoitettu
15.01.2025 17:57 Muok:15.01.2025 17:58
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tähän tekoälymusiikkiin liittyen on Suomessa tehty Teoston toimesta jo vuonna 2023 tutkimus, jonka mukaan kolmannes musiikin tekijöistä on kokeillut tekoälyä osana sävellysprosessia:
vuodessa osuus lienee jo tuosta huomattavasti kasvanut. Tekoälyn käyttö luomisprosessin tukena ei varmaan kuitenkaan tarkoita sitä että tehdään lyriikka tai osa siitä, ja sitten generoidaan loput tekoälyllä?
Ihan esimerkkinä; kuuntelin yksi päivä tuon 'Love Is an Open Road'-tekeleen, ja ajattelin että siinähän olisi itse asiassa mainio työstettävä aihio jollekin perus radio-poppia/iskelmää/AOR:ää ammatikseen kirjoittavalle.
Muokkaa vain melodioita pikkaisen kiinnostavammiksi ja kirjoittaa biisiin toimivan bridgen, ja sitten demottaa sen artistille. Ja jos biisi kelpuutetaan tuotantoon, niin sitten se äänitetään ja tuotetaan studiossa sen tasoisilla instrumentti- ja laulusoundeilla ja -suorituksilla, että biisin kelpaa julkaista.
Musiikin kirjoittaminen on aina ollut enemmän tai vähemmän tiedostettua ja tiedostamatonta muualta lainaamista. En näe juuri eroa siinä saako tai hakeeko inspiraationsa ihmisen tekemästä musiikista, vai generoidusta tekoälytuotoksesta.
Kun säveltäminen on ammatti, niin siinä on joskus pakkokin jostakin saada ja hakea ideoita ja inspiraatiota, silloinkin kun omat ideat on harvassa.
Kiitos Arto tästä kommentista. Itse asiassa ajattelin vähän samalla tavalla tuosta "Rakkaus on avoin tie" kappaleesta. Siinä olisi hyvä aihio jollekin artistille, joka kaipaisi jotain uusia ideoita omaan tuotantoonsa. Se on tietysti kysymysmerkki, että kuinka paljon pitäisi antaa tuon artistin "sovittaa" sitä, mutta joo, ehkäpä pitäisi antaa artistin tehdä oma versio tuosta hommasta, vaikka mä kyllä tykkään tuosta biisistä jo noinkin.
Itse ajattelisin tuon niin että ottaisin parhaat AI-ideat talteen ja siinä vaiheessa kun markkinoille tulee riittävän hyvätasoinen ja omaan budjettiin istuva sovellus, jossa AI:ta pystyy käyttämään kuin bändiä, ja jokaista instrumenttiraitaa pystyy vapaasti muokkaamaan, niin kirjoittaisin, sovittaisin ja äänittäisin biisit uudelleen.
Toki sen kaiken pystyisi jo nyt tekemään luomuna, mutta en osaisi sen parempaa tai julkaisukelpoisempaa kamaa niistä tekemään, kuin mitä tähänkään asti. Ja se taas ei mielestäni olisi yhtään järkevää ajan käyttöä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#31 kirjoitettu
15.01.2025 18:10
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:
Tähän tekoälymusiikkiin liittyen on Suomessa tehty Teoston toimesta jo vuonna 2023 tutkimus, jonka mukaan kolmannes musiikin tekijöistä on kokeillut tekoälyä osana sävellysprosessia:
vuodessa osuus lienee jo tuosta huomattavasti kasvanut. Tekoälyn käyttö luomisprosessin tukena ei varmaan kuitenkaan tarkoita sitä että tehdään lyriikka tai osa siitä, ja sitten generoidaan loput tekoälyllä?
Ihan esimerkkinä; kuuntelin yksi päivä tuon 'Love Is an Open Road'-tekeleen, ja ajattelin että siinähän olisi itse asiassa mainio työstettävä aihio jollekin perus radio-poppia/iskelmää/AOR:ää ammatikseen kirjoittavalle.
Muokkaa vain melodioita pikkaisen kiinnostavammiksi ja kirjoittaa biisiin toimivan bridgen, ja sitten demottaa sen artistille. Ja jos biisi kelpuutetaan tuotantoon, niin sitten se äänitetään ja tuotetaan studiossa sen tasoisilla instrumentti- ja laulusoundeilla ja -suorituksilla, että biisin kelpaa julkaista.
Musiikin kirjoittaminen on aina ollut enemmän tai vähemmän tiedostettua ja tiedostamatonta muualta lainaamista. En näe juuri eroa siinä saako tai hakeeko inspiraationsa ihmisen tekemästä musiikista, vai generoidusta tekoälytuotoksesta.
Kun säveltäminen on ammatti, niin siinä on joskus pakkokin jostakin saada ja hakea ideoita ja inspiraatiota, silloinkin kun omat ideat on harvassa.
Kiitos Arto tästä kommentista. Itse asiassa ajattelin vähän samalla tavalla tuosta "Rakkaus on avoin tie" kappaleesta. Siinä olisi hyvä aihio jollekin artistille, joka kaipaisi jotain uusia ideoita omaan tuotantoonsa. Se on tietysti kysymysmerkki, että kuinka paljon pitäisi antaa tuon artistin "sovittaa" sitä, mutta joo, ehkäpä pitäisi antaa artistin tehdä oma versio tuosta hommasta, vaikka mä kyllä tykkään tuosta biisistä jo noinkin.
Itse ajattelisin tuon niin että ottaisin parhaat AI-ideat talteen ja siinä vaiheessa kun markkinoille tulee riittävän hyvätasoinen ja omaan budjettiin istuva sovellus, jossa AI:ta pystyy käyttämään kuin bändiä, ja jokaista instrumenttiraitaa pystyy vapaasti muokkaamaan, niin kirjoittaisin, sovittaisin ja äänittäisin biisit uudelleen.
Toki sen kaiken pystyisi jo nyt tekemään luomuna, mutta en osaisi sen parempaa tai julkaisukelpoisempaa kamaa niistä tekemään, kuin mitä tähänkään asti. Ja se taas ei mielestäni olisi yhtään järkevää ajan käyttöä.
Mä taas ajattelen, että kun oikea nais artisti oikealla äänellä, asenteella ja habituksella löytyisi, niin tuosta "Love Is an Open Road" biisistä olisi vaikka mihin.
Ainahan sitä voi haaveilla, että coverin tekisi joku Miley Cyrus.
Tuossa biisissä kun on alun perin mieslaulajalle tehty lyriikka, mutta mikä olisikaan seksikkäämpää kuin oikea naislaulaja joka vetää biisiä rock asenteella, ja joka laulaa miesystävälleen, että "Ride with me baby, let me take you to a ride"?
Periamerikkalaisessa kulttuurissa mun käsittääkseni yleensä miehet on olleet kuskeja ja naiset kyydissä moottoripyörillä. Tämä biisi kääntää tuon koko asetelman ylösalaisin: se on NAINEN joka ajaa moottoripyörää ja mies istuu kyydissä.
Vaikka toki tuo moottoripyöräajelu avoimella tiellä on vain vertauskuva rakkaudesta, joka on todellakin avoin tie, joka on koettava jotta tietää minne se päättyy.
Tuo lyriikka siis toimii aika monella merkitystasolla, ja siksi pidän sitä yhtenä mun onnistuneimmista teksteistä, varsinkin kun tekoäly on jo nyt luonut sen ympärille ihan kelpo tulkinnan ja biisin siis.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1518 viestiä
|
#32 kirjoitettu
15.01.2025 19:02
IT kirjoitti:
mikä olisikaan seksikkäämpää kuin oikea naislaulaja joka vetää biisiä rock asenteella, ja joka laulaa miesystävälleen, että "Ride with me baby, let me take you to a ride"?
En nyt keksi mikä olisi seksikkäämpää, mutta onkohan tuo partikkeli tuossa oikein?
Itse käyttäisin siinä 'for a ride', enkä 'to a ride'.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#33 kirjoitettu
15.01.2025 19:34
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:
mikä olisikaan seksikkäämpää kuin oikea naislaulaja joka vetää biisiä rock asenteella, ja joka laulaa miesystävälleen, että "Ride with me baby, let me take you to a ride"?
En nyt keksi mikä olisi seksikkäämpää, mutta onkohan tuo partikkeli tuossa oikein?
Itse käyttäisin siinä 'for a ride', enkä 'to a ride'.
Kappas! Oikeassa olet että tuo olisi kieliopillisesti täysin oikein. En käyttänyt tuon tekstin teossa aikoinaan Grammarlyä, vaan mulla on ollut monesti se tapa englanninkielisiä tekstejä tarkistaessani, että panen ne sulkeisiin, ja googletan tyyliin:
"Let me take you to a ride"
Tuolla löytyy valtavasti osumia googlessa. Se ei ole kieliopillisesti täysin oikein, mutta porukka tuntuu käyttävän sitä silti.
Mutta joo, tuo taitaa olla biisin ainoa "kauneusvirhe" sitten! Ei se munkaan englannin kieli täydellistä ole. Olen silti puhunut täälläkin sen puolesta, että kannattaa tarkistaa biisien lyriikat jollakin tavalla ennen julkaisua varsinkin jos ne ovat englannin kielisiä. Tässä mulla on tapahtunut lievä tyylivirhe siis. Pelkkä googletus on johtanut kieliopillisesti harhaan. Myönnetään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#34 kirjoitettu
15.01.2025 20:04 Muok:15.01.2025 20:07
Mullakin oli joskus huolta siitä, että onkohan biiseissäni käyttämä englanti ihan sitä mitä pitäisi, mutta pääsin tuosta huolesta kun näin Hurriganesin Red River Rockin sanat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#35 kirjoitettu
15.01.2025 20:17
Marko Hotti kirjoitti:
Mullakin oli joskus huolta siitä, että onkohan biiseissäni käyttämä englanti ihan sitä mitä pitäisi, mutta pääsin tuosta huolesta kun kuulin Hurriganesin Red River Rockin sanat.
Toki. Tää pätee meillä Suomessa. Mutta menepä tarjoamaan amerikkalaiselle huonolla englannin kielellä tehtyä lyriikkaa, niin voi olla että innostus ei ole ihan yhtä kova kuin suomalaisella 70-luvun keikkapaikalla pikku sievässä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7683 viestiä Luottokäyttäjä
|
#36 kirjoitettu
15.01.2025 20:17 Muok:15.01.2025 20:18
IT kirjoitti:
Kolmannes musiikin tekijöistä käyttää jo tekoälyä apunaan
Mikserin sivuilla liittyvän kommentoinnin perusteella on helppo huomata, että suomalaisista musiikin harrastajista vain pieni osa näyttäisi kuuluvan tähän ryhmään, eli täällä ei todellakaan kuljeta kehityksen kärkijoukoissa.
neuroverkoitse treenattu stemmojen erittely on ollut käytössä useamman vuoden.
kokonaan generoidut biisit on ihan hauska akateeminen showcase, mut sellasen musan kuunteleminen asioikseen tuntuis jotenkin köyhämieliseltä. mieluummin kuuntelen jotain missä niitä juttuja on käytetty osana biisiä jotenkin luovasti niin kuin mitä tahansa muuta työkalua vuosien varrella.
IT kirjoitti:
mulla on ollut monesti se tapa englanninkielisiä tekstejä tarkistaessani, että panen ne sulkeisiin, ja googletan tyyliin:
"Let me take you to a ride"
toivottavasti käytät lainausmerkkejä etkä sulkeita.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
art074
1518 viestiä
|
#37 kirjoitettu
15.01.2025 20:24
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
IT kirjoitti:
mikä olisikaan seksikkäämpää kuin oikea naislaulaja joka vetää biisiä rock asenteella, ja joka laulaa miesystävälleen, että "Ride with me baby, let me take you to a ride"?
En nyt keksi mikä olisi seksikkäämpää, mutta onkohan tuo partikkeli tuossa oikein?
Itse käyttäisin siinä 'for a ride', enkä 'to a ride'.
Kappas! Oikeassa olet että tuo olisi kieliopillisesti täysin oikein. En käyttänyt tuon tekstin teossa aikoinaan Grammarlyä, vaan mulla on ollut monesti se tapa englanninkielisiä tekstejä tarkistaessani, että panen ne sulkeisiin, ja googletan tyyliin:
"Let me take you to a ride"
Tuolla löytyy valtavasti osumia googlessa. Se ei ole kieliopillisesti täysin oikein, mutta porukka tuntuu käyttävän sitä silti.
Prepositioiden virheellinen käyttö on varmaan just yleisimpiä kielioppivirheitä, koska ne noudattavat eri kieliperheissä erilaista logiikkaa. Oma äidinkieli tavallaan sotkee sitä vieraan kielen logiikkaa.
Eihän sillä näin harrastelijatekeleissä ole merkitystä onko seassa kauneusvirheitä.
En minäkään koskaan mitään tarkistellut, ja se kyllä turhan usein myös näkyy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
IT
14393 viestiä
|
#38 kirjoitettu
15.01.2025 20:29
veezay kirjoitti:
IT kirjoitti:
Kolmannes musiikin tekijöistä käyttää jo tekoälyä apunaan
Mikserin sivuilla liittyvän kommentoinnin perusteella on helppo huomata, että suomalaisista musiikin harrastajista vain pieni osa näyttäisi kuuluvan tähän ryhmään, eli täällä ei todellakaan kuljeta kehityksen kärkijoukoissa.
neuroverkoitse treenattu stemmojen erittely on ollut käytössä useamman vuoden.
kokonaan generoidut biisit on ihan hauska akateeminen showcase, mut sellasen musan kuunteleminen asioikseen tuntuis jotenkin köyhämieliseltä. mieluummin kuuntelen jotain missä niitä juttuja on käytetty osana biisiä jotenkin luovasti niin kuin mitä tahansa muuta työkalua vuosien varrella.
IT kirjoitti:
mulla on ollut monesti se tapa englanninkielisiä tekstejä tarkistaessani, että panen ne sulkeisiin, ja googletan tyyliin:
"Let me take you to a ride"
toivottavasti käytät lainausmerkkejä etkä sulkeita.
Joo, kokonaan generoituja AI biisejä ei saa edes Teostolle rekisteröityä. Mä olen nyt kerinnyt generoimaan SUNOlla tän syksyn ja talven aikana ainakin 1500+ yksittäistä generointia, ja olen pääosan generoinneista tehnyt omiin teksteihini.
SE näkemys mulla on, että biisit on parempia, kun ne ei ole täysin tekoälyn generoimia. Tuo on kuitenkin text-to-audio tyyppinen ratkaisu, ja kun sillä tekoälyllä on se teksti ja lyriikka muine ohjeineen avittamassa sitä, niin ainakin omasta mielestä se onnistuu aina silloin tällöin ihan mukiin menevästi.
Mä olen varmaankin heittänyt noista generoiduista versioista 90% suoraan roskakoriin, ja siis säilyttänyt ne parhaat vedot itselleni. Eli kun mulla on jokin teksti, niin saatan tehdä 10-20 generointia ja sitten sieltä joukosta löytyy jokin versio, joka jollakin tasolla tyydyttää mua. Samalla sille tekoälylle joutuu usein tekemään pieniä muutoksia niihin sille annettuihin genre yms. ohjeisiin.
Tarkoittaa siis sanoa, että välillä on todella vaikea saada ulos jotakin jonka itse kelpuuttaisi jatkoon.
Mulle on parhaiten toiminut tuollaiset Hard Rock taikka Ballad tyyppiset ratkaisut, ja yritin jotakin folkkiakin noihin mun lyriikoihin, mutta en saanut sellaista saundia ulos josta olisin itse tykännyt.
On tolla tekoälyllä siis vielä matkaa kurottavana umpeen, mutta aina välillä se loistaa ja tuottaa aikas priimaakin tavaraa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1518 viestiä
|
#39 kirjoitettu
15.01.2025 20:30
IT kirjoitti:
Marko Hotti kirjoitti:
Mullakin oli joskus huolta siitä, että onkohan biiseissäni käyttämä englanti ihan sitä mitä pitäisi, mutta pääsin tuosta huolesta kun kuulin Hurriganesin Red River Rockin sanat.
Toki. Tää pätee meillä Suomessa. Mutta menepä tarjoamaan amerikkalaiselle huonolla englannin kielellä tehtyä lyriikkaa, niin voi olla että innostus ei ole ihan yhtä kova kuin suomalaisella 70-luvun keikkapaikalla pikku sievässä.
Hurriganesin lukemattomat kulta- ja platinalevyt Englannissa ja USA:ssa kertonevat omaa kieltään.
Ei varmaan päde Suomessakaan enää tällä vuosituhannella. Kömpelön aksentin kanssa vielä pärjää ainakin Suomessa ja Keski-Euroopassa, mutta remu-englannilla korkeintaan huumori- ja parodiamielessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Marko Hotti
82 viestiä
|
#40 kirjoitettu
15.01.2025 20:31
IT kirjoitti:
Marko Hotti kirjoitti:
Mullakin oli joskus huolta siitä, että onkohan biiseissäni käyttämä englanti ihan sitä mitä pitäisi, mutta pääsin tuosta huolesta kun kuulin Hurriganesin Red River Rockin sanat.
Toki. Tää pätee meillä Suomessa. Mutta menepä tarjoamaan amerikkalaiselle huonolla englannin kielellä tehtyä lyriikkaa, niin voi olla että innostus ei ole ihan yhtä kova kuin suomalaisella 70-luvun keikkapaikalla pikku sievässä.
Asenne. Kuuntelijan asennetta ei voi kontrolloida kuin korkeintaan laulamalla tämän täydellistä äidinkieltä. Toinen ääripää on sitten se, ettei välitä paskaakaan. Missä Remu onnistui.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|