geeli
3962 viestiä
|
#1 kirjoitettu
17.12.2024 11:54
Päätin kasata mietteitäni otsikon mukaisesti...Tähän saa täydentää halutessaan ja muutenkin keskustelu aiheesta on toivottavaa.
Miksaaminen
Oikeiden instrumenttien ja tarkemmin niiden oikeiden soivien taajuuksien löytäminen siten, että kappale kuulostaa lopulta hyvältä.
Säveltäminen
Melodian luominen yleensä yhdellä tai kahdella soittimella. Rumpujen ja sopivan kompin lisääminen taustalle. Soinnukkaan bassolinjan tuottaminen.
Sanoittaminen
Vokaalit, laulut, räpit, ja kaikki muu. Sanoitusten kirjoittaminen ja kappalerakenteen miettiminen valmiiksi.
Nauhoittaminen
Purkitetaan vokaalit ja soitettavat soittimet eri raidoille, joista ne saadaan miksattavaksi edelleen. Ottoja n. 1 - 100 per soitin/vokalisti.
Esiintyminen
Valmiin kappaleen esittäminen. Vuorovaikuttaminen yleisön kanssa. Fanbasen rakentuminen.
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3539 viestiä Luottokäyttäjä
|
#3 kirjoitettu
17.12.2024 18:17
Tää on varmasti ihan täysin kiinni omasta olemassaolevasta skillsetistä ja myös siitä mikä se oma visio siitä mitä koittaa musiikillaan tehä niin on.
Esim. itselle fanbasen rakentaminen on ihan yhdentekevä asia kun ei tällä ole rahaa tekemässä enkä keikkaile tai julkaise mitään albumeita tms.
Mutta joo... itse oisin ennen sanonu että säveltäminen mutta nykyään ehkä sanosin miksaaminen. Tuntuu että ainakin joissain genreissä melko yhdentekevänkin sävellyksen voi saada hyvällä miksauksella iskeväksi mutta toisaalta hienokaan sävellys ei iske ihan paskalla miksauksella (paitsi muihin muusikkoihin).
Tähä voi tosin vaikuttaa se että miksaus on se alue missä ite koen eniten vaikeuksia. Jossain kohtaa se olisi ehkä ollut nauhoittaminen (lähinnä siis puhtaasti soittaminen), mutta kaikkissa genreissähän tämä ei ole edes mitenkään relevantti juttu. Mutta oon ite nyt lähiaikoina kokenu oivalluksia tän suhteen ja se on helpottunut aika paljon. Isolta osin sen takia että kun aloin editoimaan soitettuja kitararaitoja niin aloin tottumaan siihen miltä sen pitää kuulostaa ja mikä siinä menee pieleen niin nykyään soitotkin menee paljon paremmin purkkiin.
Jos taas meinaisi omalla musiikilla saada rahaa niin uskon että se fanbasen rakentaminen olisi kaikista tärkein ja myös haastavin juttu. Toisin kun ennen, en enää usko että se olisi niin että kun vaan tekee hyvää musaa niin kyllä se huomataan. Ei sitä useimmiten huomata jos sen markkinoinnin eteen ei tee paljon aktiivista työtä ja kohdista sitä oikeisiin asioihin (ja panosta ehkä rahaakin siihen).
|
Almost famous
74 viestiä
|
#4 kirjoitettu
17.12.2024 20:24
veikko-antero kirjoitti:
Instrumentointi ja sovittaminen (jotka molemmat onnistuessaan helpottaa miksaamista).
Nää on ehkä osa-alueet joiden kanssa itse nysvään eniten. Tai no usein myös iso osa "sävellystyöstä" tapahtuu tai vähintään muuttuu prosessin aikana.
Tuota sovitushommaa olin tulossa tähän ketjuun sanomaan. Miettii vaikka jotain vanhaa AC/DC:tä niin ne kitarat niiaa sovituksellisesti niin nätisti laulun alta ettei siinä miksaajan oo paljon tarttenu muuta kun nostaa taso kohdalleen. Toki musatyylistä juttuja myös. Jos tekee jotain täyteen ahdettua genreä niin kyllähän siellä sitten pitää väkisin kikkailla tilaa eq:lla ja muilla tempuilla. Mutta sinällään pidän sovitusta miksausta tärkeämpänä siksikin että miksauksen voi ulkoistaa. Toki sovituksenkin, mutta sitä taitaa käytännössä harrastajilla harvemmin tapahtua. Ja lopuksi vielä sanon että kaikki lähtee biisistä, soitosta ja laulusta. Nykyään on kyllä tekniikkaa pelastaa hyvinkin epäonnistuneet nauhoitukset käyttökelpoiseksi, mutta parhaatkaan soundit ei pelasta huonoa biisiä tai latteaa esitystä.
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#5 kirjoitettu
18.12.2024 10:24 Muok:18.12.2024 10:26
Kiinnostava teema. Itse näin epäteknokraattina ja ei-käsityöläisihmisenä lähden liikkeelle ihan vain itse luomisprosessista, johon ei tarvita soittimen soitinta eikä laitteen laitetta. Sävelmät pulppuilevat päähän jostain sfääreistä, jos ovat pulppuillakseen. Jotkut tarvitsevat tekstin tai ainakin tekstiä jo sitä ennen, minä en. Oma lukunsa on sovitus, joka monille on erillinen prosessi, mutta itselleni harvemmin. Eli perustavat sovitusratkaisut tulevat jo ideointivaiheessa, osana päänsisäistä kuulokuvaa. Periaatteessa biisi on tässä vaiheessa jo olemassa.
Minun olisi kaikin puolin hyödyllistä osata paremmin muita musiikin tekemisen taitoja. En ole hirveän hyvä soittaja enkä edes erityisen kiinnostunut soittamisesta. Tällä on tietysti se harmillinen seuraus, että biisien livenä esittäminen vaikeutuu. Toisaalta en ole yhtään teknisesti suuntautunut ihminen, mikä on johtanut siihen että yhden äänitys- ja tuotantomenetelmän oppiminen on ollut minulle ihan tarpeeksi, ja se ajatus, että joutuisin opettelemaan jotain uutta konstia tai systeemiä, on todella väsyttävä. Kolmanneksi sosiaaliset taitoni ovat sitä sun tätä, olen hiukan antisosiaalinen, minkä takia soittokavereiden etsinnästä ei ole ikinä tullut mitään ja satunnaisten soitto- tai äänityskumppaneiden kanssa on mennyt sukset ristiin. Eli yksin tässä soitellaan ja kaikkia soittimia äänitellään, soundeja tuotellaan jne. (Mikseristä olen kyllä saanut apua viimemainittuun.) Puhumattakaan "fanbasen" rakentamisesta: miten ihminen, joka ei elä tätä vuosikymmentä eikä ole kiinnostunut tämän ajan ilmiöistä, voi saada yhteyden yleisöön joka koostuu tämän ajan ihmisistä? No, livenä soittaessa sitä joskus pienessä mittakaavassa tapahtuu.
Sisäistä ääntä kuunnellakseni laitan nämä taidot kuitenkin tällaiseen järjestykseen: 1) varsinainen luomisprosessi, eli säveltäminen, sanoittaminen ja ehkä myös perustavat sovitusideat; 2) soittaminen ja laulaminen tai muu instrumentaalinen toteuttaminen; 3) äänittäminen, soundituotanto ja ainakin perustasoinen miksaaminen; 4) tarvittaessa yhteyksien luominen toisiin soittajiin, laulajiin tai muihin toteuttajiin, ml. äänitys- ja miksaushommat; 5) edelleen jos tätä kokee tarvitsevansa: yleisön löytäminen tai yhteyden luominen yleisöön. Toki esittämisen _taito_ on teoriassa myös oma taitonsa, mutta siinä on aspekteja, jotka sisältyvät kohtiin 2, 4 ja 5. Eiköhän sitä näillä mennä.
|