Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Instrumentointi ja sovittaminen (jotka molemmat onnistuessaan helpottaa miksaamista).
Nää on ehkä osa-alueet joiden kanssa itse nysvään eniten. Tai no usein myös iso osa "sävellystyöstä" tapahtuu tai vähintään muuttuu prosessin aikana.
Tää on varmasti ihan täysin kiinni omasta olemassaolevasta skillsetistä ja myös siitä mikä se oma visio siitä mitä koittaa musiikillaan tehä niin on.
Esim. itselle fanbasen rakentaminen on ihan yhdentekevä asia kun ei tällä ole rahaa tekemässä enkä keikkaile tai julkaise mitään albumeita tms.
Mutta joo... itse oisin ennen sanonu että säveltäminen mutta nykyään ehkä sanosin miksaaminen. Tuntuu että ainakin joissain genreissä melko yhdentekevänkin sävellyksen voi saada hyvällä miksauksella iskeväksi mutta toisaalta hienokaan sävellys ei iske ihan paskalla miksauksella (paitsi muihin muusikkoihin).
Tähä voi tosin vaikuttaa se että miksaus on se alue missä ite koen eniten vaikeuksia. Jossain kohtaa se olisi ehkä ollut nauhoittaminen (lähinnä siis puhtaasti soittaminen), mutta kaikkissa genreissähän tämä ei ole edes mitenkään relevantti juttu. Mutta oon ite nyt lähiaikoina kokenu oivalluksia tän suhteen ja se on helpottunut aika paljon. Isolta osin sen takia että kun aloin editoimaan soitettuja kitararaitoja niin aloin tottumaan siihen miltä sen pitää kuulostaa ja mikä siinä menee pieleen niin nykyään soitotkin menee paljon paremmin purkkiin.
Jos taas meinaisi omalla musiikilla saada rahaa niin uskon että se fanbasen rakentaminen olisi kaikista tärkein ja myös haastavin juttu. Toisin kun ennen, en enää usko että se olisi niin että kun vaan tekee hyvää musaa niin kyllä se huomataan. Ei sitä useimmiten huomata jos sen markkinoinnin eteen ei tee paljon aktiivista työtä ja kohdista sitä oikeisiin asioihin (ja panosta ehkä rahaakin siihen).
veikko-antero kirjoitti:
Instrumentointi ja sovittaminen (jotka molemmat onnistuessaan helpottaa miksaamista).
Nää on ehkä osa-alueet joiden kanssa itse nysvään eniten. Tai no usein myös iso osa "sävellystyöstä" tapahtuu tai vähintään muuttuu prosessin aikana.
Tuota sovitushommaa olin tulossa tähän ketjuun sanomaan. Miettii vaikka jotain vanhaa AC/DC:tä niin ne kitarat niiaa sovituksellisesti niin nätisti laulun alta ettei siinä miksaajan oo paljon tarttenu muuta kun nostaa taso kohdalleen. Toki musatyylistä juttuja myös. Jos tekee jotain täyteen ahdettua genreä niin kyllähän siellä sitten pitää väkisin kikkailla tilaa eq:lla ja muilla tempuilla. Mutta sinällään pidän sovitusta miksausta tärkeämpänä siksikin että miksauksen voi ulkoistaa. Toki sovituksenkin, mutta sitä taitaa käytännössä harrastajilla harvemmin tapahtua. Ja lopuksi vielä sanon että kaikki lähtee biisistä, soitosta ja laulusta. Nykyään on kyllä tekniikkaa pelastaa hyvinkin epäonnistuneet nauhoitukset käyttökelpoiseksi, mutta parhaatkaan soundit ei pelasta huonoa biisiä tai latteaa esitystä.