Kirjoittaja
|
Palautetta mikseriläisten albumeista -lanka!
|
cedarbear
2909 viestiä
|
#1 kirjoitettu
29.11.2023 14:59 Muok:29.11.2023 15:05
tämä
Niin, onkos tässä langassa pakko arvioida jonkun muun tuotosta, ennen kuin voi omansa altistaa? No jos ei, niin tarjoan grillattavaksi oman tour de force -tekeleeni kolmen vuoden takaa, eli Cedar Bears - Ambience & Confluence.
Jos joku erehtyy ja uskaltautuu tehtävään, niin omapa on asiansa/syynsä. Toivoisinkin sitten oikein perusteellista, syväluotaavaa ja raakaa palautetta!
cedarbear muokkasi viestiä 15:04 29.11.2023
Ajattelin vielä lisätä että ”yleisön pyynnöistä huolimatta”…
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
cedarbear
2909 viestiä
|
#2 kirjoitettu
29.11.2023 23:41
IT kirjoitti:
cedarbear kirjoitti:
tämä
Cedar Bears - Ambience & Confluence.
No niin, se hetki arvostella tämä albumi kokonaisuus tuli sitten heti...
¤ Arvosana: 8/11...
¤ Ostaisinko: En varmastikaan itselleni ostaisi tällaista, mutta jollekulle sellaiselle, joka hakee sellaista kokeellisempaa fiilistelyä, niin voisin suositella tätä kylläkin...
¤ Asenne: Tän kuunteleminen vaatii ennakkoluulotonta asennetta, ja kiire ei saa olla minnekään... Eli avoimin mielin kuuntelemaan näitä äänellisiä maalailuja...
¤ Arvostelu: Albumi on todellakin tällainen noin tunnin mittainen fiilistely kokonaisuus... Instrumentaalista musiikkia, ja sellaista kokeellista rauhallista maalailevaa tämä on...
Tekniseltä puolelta en löydä tästä huomautettavaa... Miksaus ja soitanta on hyvin hallussa, joten ei tästä aiheesta sen enempää...
Albumin kappaleet muodostavat hyvän kokonaisuuden, ja tätä kuunnellessa ei saa olla kiire minnekään... Alku sujuu parin todella mukavan kuuloisen fiilistelyn parissa, ja tuo toinen kappale "Nightlife" on mun suosikki tältä albumilta...
Heti sen perään kun on noiden alun kahden piisin myötä tuudittautunut tuohon fiilistelyyn, niin albumin kolmas kappale herättää siitä horroksesta, ja iskee rätin päin naamaa niin sanotusti...
Ylipäätään tätä on mukava kuunnella selällään maaten, mutta väsynyt ei saa olla, koska vaarana on se että tuon kokonaisuuden aikana nukahtaa kesken kaiken...
Mutta tää ei ole ihan kaikkien musiikkia siis, ja mitään Billboard hittikamaa tästä on turha hakea ,ja odottaa... Mutta jos tällainen hiljaa eteenpäin soljuva fiilistelevä ja maalaileva poljento osuu maaliinsa, niin silloin tällaista kuuntelee ihan mielellään... Olo tätä kuunnellessa on kuin kesäyössä aamu puoli viiden aikaan järvellä soudellessa, jossa on lievästi sumua ja vain vesilinnut muistuttavat silloin tällöin äänillään olemassaolostaan...
Musiikillisesti piisit on sointupuoleltaan aikas yksinkertaisia, mutta nuo kitara ym. maalailut on kyllä taidokkaita, ja tästä kokonaisuudesta nousee esiin se fiilis, että yksinkertainenkin voi olla kaunista!
Ehkä ei olisi tarpeen antaa palautetta palautteesta, koska siinä(kin) piilee aina väärinymmärryksen mahdollisuus, mutta kommentoin nyt joitakin pointteja (jota ei tule ymmärtää siten että yrittäisin selitellä omia tekeleitäni).
Ensinnäkin arviointi on aivan turhan kiltti! Ensinnäkään soitanta ja miksaus eivät ole oikeasti hallussa, sillä mitään miksausta ei ole tehty, kun ei ole mitään vempaimia, ja soittopuoli on paikoin aika kömpelöä (clumsy). Soundit ovat perin karut, no okei, se on toki harkittua, mutta myös taidon puutetta.
Siinä suhteessa arvioija on aivan oikeassa, että tämä ei ole ihan kaikkien (lue: on siis hyvin harvojen) musiikkia, eikä pyrikään olemaan mitään hittikamaa. Samoin yksinkertaisuuden sanoma on mennyt hyvin perille, se on (sattuneesta syystä) tosiaan perusta kaikessa musiikissani. Hidasta, kärsivällisyyttä vaativaa fiilistelyä, joo..
Tasapuolisuuden nimissä - kiitos panoksestasi, IT - tähän sopisi jatkoksi oikea ”syväluotaava ja raaka” kritiikki (by whom?), jotta ei totuus pääsisi unohtumaan. Toisaalta, kyllähän te tiedätte että vedän omaa linjaani, johon arvostelu ei voi vaikuttaa.
Jep, vähän turha vastine tämä oli, mutta menköön, kun tuli kirjoitettua.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2909 viestiä
|
#3 kirjoitettu
30.11.2023 12:31
Vielä vähän asian vierestä:
Palaute, arvostelu, arviointi, kritiikki - whatever you wanna call it… ei sen aina tarvitse olla kannustavaa. Tietenkin aloittelijoita, nuoria yms. kohtaan pitää olla öh… asiallinen, eli ei nyt ihan suoraan sanota että tapa ittes saatana, vaan saatetaan ehkä vihjata että miten olis jos panostaisit enemmän johonkin muuhun harrastukseen…
Kritiikki saa mielestäni myös olla ”lannistavaa” niissä tapauksissa joissa tietää että sillä ei ole vaikutusta. Vaikkapa Stonesien uuden levyn voi lytätä totaalisesti, ja ihan tunnustaa että en viitti kuunnella, mutta tuskinpa se hetkauttaa pappoja. Ja jos kriitikko on jollain tavalla hankkinut kannuksensa, tiedot ja taidot, ja vaikka olisikin tietyn tyylin (genren) ylin ystävä, siitä lähtökohdasta hän voi hyvin tuoda julki näkemyksensä, joka on yhtä validi kuin ko. artistin (yhtä sokean?) fanin.
No joo.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#4 kirjoitettu
30.11.2023 14:44
On arvosteluja ja "arvosteluja". Omasta mielestäni kunnollisessa arvostelussa osataan poimia esille sekä hyvät asiat että korjaamista vaativat seikat riittävästi yksilöitynä jotta niistä on apua tekijän seuraaviin tuotoksiin.
Otan esimerkiksi Digiuksen itselleni antaman erinomaisen arvostelun: https://www.mikseri.ne...
Coverin arvostelu on tietysti oma taiteenlajinsa koska siinä on olemassa selvä vertailukohta. Ensinnäkin arvostelija oli viitsinyt kuunnella alkuperäisen biisin, jotta pääsi perille siitä mitä olin tavoittelemassa. Arvostelussa todettiin ihan oikein, että rummuissa, bassossa ja laulusoundissa olisi korjaamisen varaa. Erikseen kiinnitettiin huomiota myös projektin pääasiaan eli sanoituksen käännökseen, joka todettiin toimivaksi.
Sitäkin arvostin, ettei arvostelija olettanut että kotona työhuoneen nurkassa syntyy samanlaista jälkeä kuin ammattistudioissa ammattimuusikoiden absoluuttisten huippujen toimesta. Asiat pitäisi osata suhteuttaa siihen, mikä ylipäänsä on harrastelijoille mahdollista. Ihan yhtä hyvä arvostelu oli kaveripiiristä todettu biisieni dynamiikan puute, mitä pystyin korjaamaan kun ensin otin selvää miten se MIDIssä tehdään.
Levyraadissa Klaus Järvinen antoi Junnu Vainion biisille (jonka nimeä en enää muista) todella huonon arvostelun ja totesi Junnun kuulostavan kornilta. Jonkin ajan kuluttua Järvinen palasi asiaan, pahoitteli arvosteluaan ja totesi suunnilleen niin ettei ollut ymmärtänyt mistä biisissä oli kysymys. Järvisen ns. tekninen lähestymistapa ei todellakaan soveltunut Junnun sanoituksiin perustuneen musiikkityylin arviointiin. Junnu kuulemma antoi virhearvion Järviselle anteeksi toisin kuin Juice, jonka laulutyylin Järvinen lyttäsi hyvinkin pahasti.
Nuo nyt olivat tietysti henkilökohtaisia fiiliksiä aiheen tiimoilta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
153 viestiä
|
#5 kirjoitettu
30.11.2023 22:41 Muok:30.11.2023 22:44
Itse olen hienotunteisuuden kannalla kritiikissä. Biisi on tekijälleen monesti tärkeämpi,kun mitä kuulija tajuaakaan. Jokaisesta biisistä löytyy jotain hyvää. Voihan tietty ehdottaa jonkun kohdan toisenlaista ratkaisua. Itse en mene koskaan sanomaan, että ihan paska tms...Onhan kyse sentään taiteesta.
ricbay muokkasi viestiä 22:44 30.11.2023
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#6 kirjoitettu
01.12.2023 06:26
ricbay kirjoitti:
Itse olen hienotunteisuuden kannalla kritiikissä. Biisi on tekijälleen monesti tärkeämpi,kun mitä kuulija tajuaakaan. Jokaisesta biisistä löytyy jotain hyvää. Voihan tietty ehdottaa jonkun kohdan toisenlaista ratkaisua. Itse en mene koskaan sanomaan, että ihan paska tms...Onhan kyse sentään taiteesta.
ricbay muokkasi viestiä 22:44 30.11.2023
Olen samaa mieltä; "ihan paska" ei auta biisin tekijää millään tavalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2909 viestiä
|
#7 kirjoitettu
01.12.2023 10:30
Nykyisellään Mikserissä demojen arviointi ja kritiikki on varsin vähäistä, mikä johtuu varmaan aktiivisen käyttäjäkunnan suppeudesta. Eli yksinkertaisesti siitä että kappaleita ei kuunnella, ja jos kuunnellaankin, niin mitään hyödyllistä tai positiivista sanottavaa ei oikein keksitä. Eli kohteliaisuus ja asiallisuus voittaa, ja hyvä niin. Vaan onko se hyvä tilanne demoilijan kannalta? On ja ei, riippuu... mistähän se riippuu?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#8 kirjoitettu
01.12.2023 12:37
cedarbear kirjoitti:
Nykyisellään Mikserissä demojen arviointi ja kritiikki on varsin vähäistä, mikä johtuu varmaan aktiivisen käyttäjäkunnan suppeudesta. Eli yksinkertaisesti siitä että kappaleita ei kuunnella, ja jos kuunnellaankin, niin mitään hyödyllistä tai positiivista sanottavaa ei oikein keksitä. Eli kohteliaisuus ja asiallisuus voittaa, ja hyvä niin. Vaan onko se hyvä tilanne demoilijan kannalta? On ja ei, riippuu... mistähän se riippuu?
Asiaa sivuten.
Ainakin vieras genre johtaa omalla kohdallani siihen, että biisit jäävät kuuntelematta ja arviot kirjoittamatta.
Biisikisoissa ongelmani jotenkin korostuu. Jos arvostelisin yhden kappaleen niin sitten pitäisi tasapuolisuuden vuoksi arvostella kaikki; myös ne joiden tyylilajiin itselläni ei ole mitään tuntumaa. Väkinäisesti väännetty "ihan kiva"-arvio on yhtä tyhjän kanssa. Onneksi täältä löytyy kuitenkin sellaisia, joille eri genret eivät tunnu aiheuttavan vastaavia ongelmia.
Niitäkin biisintekijöitä on osunut kohdalleni muutama joiden sitko ei ole riittänyt minkäänlaiseen reaktioon; ei edes sen vertaa että olisin tiennyt onko antamani arvio luettu vai ei. Siinä tuli tehtyä ensimmäinen ja viimeinen arvio samalla kertaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
3962 viestiä
|
#9 kirjoitettu
01.12.2023 12:43
Tässä tuli sellainen asia mieleen, että jos haluaa kuuluvuutta omalle musiikilleen, niin kyllä siitä tavallaan pitää tehdä ja tuottaa sellaista, että se uppoaa massoihin.
Jos tavoitteena on sanoa jotain syvällistä niin se ei välttämättä ole oikea kanava.
Tarvitsisiko kaiken musan olla kaikille? Ei ehkä.
Joskus saattaa olla tärkeämpää se että itse musiikin tekijä nauttii oman tuotantonsa tekemisestä.
Olen itse törmännyt siihen, että sanoitukset tulee jotenkin liian vaikeaselkoisiksi. Sitten sellainen asia kuin tarttuva kertosäe tai iskevä melodia ovat tärkeitä jos tehdään musaa massoille. Hiphop-tyyliset rummutkin tuovat jo oman mausteensa soppaan.
Rupesin tekemään hiphoppia koska tunsin sen omaksi tyylilajiksi. Se oli joskus hyvin suosittua. Siitä kuitenkin sanottiin esim. että se ei ole oikeaa musiikkia.
Eli jos sisältö on liian vaikea ymmärtää tai on vaikka sävelkulku liian rauhallinen tai jotain sellaista, niin ei suosiota välttämättä tule.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2909 viestiä
|
#10 kirjoitettu
01.12.2023 15:00
geeli kirjoitti:
Tässä tuli sellainen asia mieleen, että jos haluaa kuuluvuutta omalle musiikilleen, niin kyllä siitä tavallaan pitää tehdä ja tuottaa sellaista, että se uppoaa massoihin.
Nykymikseriläisissä on varmaan niitäkin, joilla ei näitä paineita ole.
Tarvitsisiko kaiken musan olla kaikille? Ei ehkä.
Joskus saattaa olla tärkeämpää se että itse musiikin tekijä nauttii oman tuotantonsa tekemisestä.
Musiikin kirjo on nykyään niin valtava, että keskivertokuulijalle suuri osa musiikista on vierasta, eli sitä ei tunne eikä ”ymmärrä”.Ja sitten vielä moni musiikki on muuten vaan vastenmielistä tai vain mitäänsanomatonta.
Jos musiikin tekemistä pitää samanarvoisena (ja miksi ei pitäisi?) kuin taiteen tekemistä yleensä, kyllä siihen pätee silloin se sama totuus, että sitä tekee sellaista mistä pitää, ja mitä pitää hyvänä ja kauniina. Bisneksessä on eri lainalaisuudet, ja luulisin että suosion tavoittelu vaatii usein tinkimistä omista periaatteista?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#11 kirjoitettu
01.12.2023 15:25
Lyhyenä vastauksena cedarbearin kommenttiin sanon vielä että jos tekee sitä mistä pitää niin se on tosiaan eri asia kuin jos tekee sitä mitä on pakko tehdä. Motivaatio on täysin eri. Voi ajatella vaikka artistia nimeltään Avicii joka päätyi päättämään oman henkensä. Oli suunnattomat paineet tehdä rahaa jutullaan.
Ehkä se on meidän ajassa vikana että on liian kiire. On liian kiire jäädä kuuntelemaan, keskittymään ja tarkkailemaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#12 kirjoitettu
01.12.2023 16:18
Sepä se juurikin on: kun puhutaan todellisesta musiikin ammattilaisuudesta ei kuulijan tarvitse puuttua teknisiin asioihin mitenkään koska ne ovat kaikilla "mukaan päässeillä" kunnossa ja varmasti riittävällä tasolla koska biisit on tuotettu ammattilaisten toimesta oikeissa studioissa. Silloin ratkaisevat mm. biisi, sen ylöspano sekä esittäjän persoonallisuus ja näkyvyys eri medioissa.
Täällä sitävastoin eroja biisien välillä syntyy teknisen laadun todella suurien erojen takia jos arviointeihin on uskomista; ja miksi ei olisi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
153 viestiä
|
#13 kirjoitettu
01.12.2023 16:53
Kohta ei enää tarvitse artistille maksaa mitään, kun älytön tekoäly säveltää musat. Virtuaaliset ihmisen näköisolennot pysyvät ikuisesti nuorina. Etelä Koreassa tähän jo panostetaan todella mittavasti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#14 kirjoitettu
01.12.2023 20:22
IT kirjoitti:
Mutta edelleen palaan tähän asiaan, että on kahdenlaista kommentointia: a) teknistä ja b) fiilispohjaista...
Mutta se kritiikki taikka palaute, jota useimmin kaipaa, on ihan vaan että tykkäsitkö piisistä?! Ja olen huomannut, että Mikserissä tekniseen puoleen paneutuvat arvostelijat harvemmin tykkää mun piiseistä, mutta tän Mikserin ulkopuolelta tuleva palaute onkin sitten rohkaisevampaa...
Olen itsekin huomannut että tutuilla, kavereilla ja sukulaisilla on huomattavasti korkeampi kynnys antaa minkäänlaista kritiikkiä tai kehitysehdotuksia. Ilmeisesti siinä on jonkinlainen kummallinen yritys pitää "välit kunnossa". Näin olen jostakin lukenut. Ihmiset ovat kummallisia
Mikserissä (tai nettifoorumeilla ylipäätään) ei useimmilla ole tällaista tarvetta, ja kehittävää(kin) palautetta saattaa joskus saada. Tai ainakin saattoi silloin kun sitä annettiin. Ajan kanssa sitten oppii kenen arvioille antaa enemmän tai vähemmän jalansijaa. Jos esim. joku kirjoittaa toistuvasti että mun viisi minuuttinen biisi on liian pitkä ja siinä on liikaa (vaikeita) sanoja, tai että mun biisit ei laita tanssijalkaa väpättämään, niin sen jälkeen on ihan sama mitä sanoo.
En oikein ymmärrä mitä tuo kritiikin jakaminen tekniseen ja fiilispohjaiseen tarkoittaa.
Jos biisistä ei tykkää, niin oletettavasti kuitenkin tekijän olisi mukava tietää minkä takia??? Vai onko tämä ihan kaheli kuvitelma? Jos syyt sitten ovat osittain teknisiä, niin pitääkö vain sanoa että "en tykkää/aika kamalaa".
Ja mikä sitten on teknistä? Jos kitara tai virveli vaikkapa pärisevät korvaan taajuuksilla joita korva ei missään nimessä haluaisi kuulla, niin eikö sitä voi sanoa koska kyse on todennäköisesti tekninen (miksaus) juttu. Vaiko onko esim. se teknistä jos kitara tai basso rämpyttää pahasti rytmissä ulkona? Tai jos laulun rytmiikka on liian yksitoikkoista ja ennalta arvattavaa, tai jos se laulu menee niin pahasti nuotin vierestä että biisiä on nuottikorvaa omaavan hyvin hankalaa kuunnella, niin onko siitä kertominen teknistä arviointia, fiilispohjaista arviointia, vai piisin uudelleen säveltämistä? Useimmille kaikki nuo epäkohdat kuitenkin liittyvät erittäin oleellisesti
siihen "esteettiseen" puoleen (b), vaikka varmaan enemmän ovat "teknisiä" asioita (a).
Ja jos on kiellettyä kritisoida sellaisia "ongelmia" musiikissa, minkä korjaamiseen ei tekninen osaaminen tai musiikillinen taitotaso riitä, niin mikä esim. edellä mainituista asioista on katsottavissa sellaisiksi? Sain itse mm. aika paljon palautetta aikoinaan laulun epävireisyydestä. Siihen oli tarjolla muutama ratkaisu; a) opetella laulamaan, b) alkaa tehdä vokaaleista enemmän kuin yksi otto, c) opetella korjaamaan pahimmat virhenuotit jälkikäteen.
Noista tietysti valitsin vaihtoehdon c).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#15 kirjoitettu
01.12.2023 21:02
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
En oikein ymmärrä mitä tuo kritiikin jakaminen tekniseen ja fiilispohjaiseen tarkoittaa.
Jos biisistä ei tykkää, niin oletettavasti kuitenkin tekijän olisi mukava tietää minkä takia??? Vai onko tämä ihan kaheli kuvitelma? Jos syyt sitten ovat osittain teknisiä, niin pitääkö vain sanoa että "en tykkää/aika kamalaa".
Heh.. Arto is back at the forum! Mukava lukea sunkin kriittisiä kommentteja taas välillä...
Tosta mun tekninen vs fiilis pohjainen arvio jaottelusta puuttuu tietysti sumea logiikka! Eli arvostelu voi olla myös yhtä aikaa tekninen ja fiilispohjainen...
Nuo kaikki virvelin pärinät, joista kirjoitat, niin voidaan varmastikin tulkita kahdella tapaa, ja vieläpä yhtä aikaa... Tekninen kritiikki koostuisi siitä kuinka se pärinä istuu miksaukseen jne. kun taas fiilispohjainen kritiikki keskittyisi siihen, että tykkäänkö tuosta pärinästä vaiko en...
Ei ollut kritiikkiä vaan ihan pyrkimystä ymmärtää konseptia, joka on toiselle ilmeisen tärkeä, mutta missä ei itse näe mitään tolkkua.
Eli on hyvä asia sanoa ettei tykkää jostakin asiasta, mutta ei hyvä asia kertoa miksi ei tykkää, ja vähiten hyvä asia kertoa miten sitä voisi parantaa.
Tämäpä ihan tällä selvä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
art074
1470 viestiä
|
#16 kirjoitettu
01.12.2023 22:26 Muok:01.12.2023 22:57
Ok. eli on hyvä asia sanoa ettei tykkää, ihan ok kertoa miksi ei tykkää, ja parantaminen pitää jättää tekijän itse keksittäväksi.
Eihän tuo niin kovin paljoa mennyt kieroon.
Eikä tässä ongelmaa ole. Yritän vain oppia miten musiikkia ja musiikin tekijöitä tulisi arvioida sillai oikealla tavalla.
art074 muokkasi viestiä 22:47 01.12.2023
Eikä tarvi heti vittuilemaan ruveta kun joku on erehtynyt edes jonkin sun monologeista kerran pikasesti lukemaan, ja hetkellisessä tylsyyden puuskassa vieläpä vastaamaan ja pyytämään selvittämään mitä siinä oikein tarkoitetaan.
Niin, ja mitä kierossa olevaan maailmankuvaan tulee niin kuvitteletko oikeasti että täällä joku antanut sun piisiin negatiivista kommenttia vain sen vuoksi että joutuisit kiittämään siitä kommentista. Voi hellanlettana sentään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#17 kirjoitettu
02.12.2023 00:53
yleensä kai se menee niin että jos jokin musiikki miellyttää niin ei sitä tule analysoitua sen kummemmin että miksi siitä tykkää. Ja jos musiikki ei miellytä, niin normaalitilanteessa vaikkapa Spotifyssa tai Youtubessa sen biisin pysäyttää jo aikaisessa vaiheessa, eikä sitä mieti sen enempää.
Musiikkiyhteisössä kuitenkin pitäisi kai olla ihan suotavaakin kuunnella sitä biisiä pidemmälle ja miettiä mikä siinä omasta mielestä mättää, ja sen mukaan ehkäpä tarjota palautetta tekijälle, jonka hän voi sitten ottaa huomioon halutessaan, tai vaikka ottaa siitä itseensä. Tällaisen toiminnan koin itse asiassa juuri kaikkein oleellisimmaksi Mikserissä silloin aikoinaan kun tänne liityin.
Kritiikissä joku saattaa arvostaa nimenomaan teknistä kritiikkiä/palautetta. Joku toinen taas saattaa arvostaa juurikin biisin sävellyspuoleen tai sovitukseen kohdistuvaa palautetta. On aika mahdotonta ennalta tarkalleen tietää minkälaista palautetta kukin haluaa, eikä toisaalta ole isompaa mielenkiintoa alkaa vääntämään aiheesta jos onkin antanut just ihan vääränlaista palautetta, tai sitten keskustellut asiasta ihan väärällä tavalla. Tämäpä kai osaltaan vaikuttaa siihen miksi tähänkään ketjuun tuskin on hirveästi osallistujia.
Mutta joo se varmaan sitten siitä kun tämä välikysymykseni oli taas keskusteltu ihan väärällä tavalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#18 kirjoitettu
02.12.2023 01:11 Muok:02.12.2023 01:12
ai niin, kuuntelin cedarin albumin läpi samalla kun katselin jalkapalloa ja länkytin IT:lle, ja on sanottava että ei se mitenkään jäänyt kakkoseksi ainakaan Saudi-Arabian liigan kärkiottelulle, eli jaksoi saada osansa huomiostani alusta loppuun. Ja tämä ei ole mitenkään pienimuotoinen saavutus mitä tällaiseen kevyehköön ambienttiin kitaramaalailuun tulee. Riittävästi vaihtelua ja silleen. Enemmän "noisea" olisi saanut ehkä olla, mutta tämä nyt oli tällaiseksi rakenneltu kokonaisuus.
Kitara- ja rumpusoundit totutun hyvät ja luontevat.
En ostaisi, koska en osta tän tyyppistä musaa muutenkaan, mutta seuraavan kerran kun ruudullani ovat taas Al Hilal ja Al Nassr, tai vaikka Al Capone ja Al Bundy niin lupaan kuunnella uudelleen.
7/11
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#19 kirjoitettu
02.12.2023 01:35
IT kirjoitti:
Esimerkiksi niin että kerron etten tykkää sun miksauksesta, koska stereokuva on liian kapea... Ja homma korjaantuu levittämällä sitä stereokuvaa (kohta c)...
Ok. Käsitin tuon niin että hypoteettisen ongelman ratkaisua ei ole suotavaa tarjota vaan se pitää tekijän itse oivaltaa. Mutta eikös tällainen tekninen palaute juuri ollut ei-toivottua? Onpas taas sekavaa. Taisi mun mikseritauko olla taas ihan liian lyhyt.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#20 kirjoitettu
02.12.2023 01:43 Muok:02.12.2023 01:46
IT kirjoitti:
Itse kuuntelin sulta parin päivän sisään olisko nyt ollut 3 albumia, niin lävitse sun projekteista...
Hui! Toivottavasti teit jotain järkevää siinä samalla?
Palautetta mulle on vähän turha antaa koska jos vielä joskus nauhoitan musaa niin teen jotain täysin erilaista kuin mikään aiemmin tekemäni. Ja toisaalta nyt olisi paremmat tilat käytössä, ja myös laittaa enemmän rahaa parempiin laitteisiin. Mutta kait se jotain kertoo jos on joku pystynyt lävitse kuuntelemaan.
Niin ja kuuntelin minäkin tuon sinun albumisi suurimmalta osin jo tässä pari päivää sitten, ja sitä vähän olen tässä yrittänytkin onkia että mitä siitä oikein uskaltaa sanoa ilman että siitä pitää sitten kolme päivää vänkätä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#21 kirjoitettu
02.12.2023 02:10 Muok:02.12.2023 02:11
IT kirjoitti:
Pitänee katsoa jos noita sun loppujakin projekteja jaksaisi jossakin välissä kuunnella alusta loppuun, kun ne kerta on albumi muotoon laitettu, ja saahan siitä albumista paremman kokonaiskuvan sun musiikista kuin vain yksittäisiä piisejä kuuntelemalla...
nuo kaksi ekaa projektia/albumia on varmaan just ne parhaat ja ne olitkin jo kuunnellut ilmeisesti. Loput saattaa vaatia väkevämpää kyytipoikaa.
Tuo paremman kokonaiskuvan saanti albumien muodossa varmaan pätee useimpien musiikkiin. Itse olen kyllä aina ollut erityisen albumikeskeinen myös kuuntelijana. Ehkä vaikutti kun vinyylien parissa on kasvanut niin niitä biisejä ei niin helposti skipattukaan.
Täytyy kyllä myöntää etten kovin montaa kertaa ole Mikserissä kenenkään musaa kuunnellut yli puolta tuntia putkeen. Ehkä sormet ja varpaat riittäisi laskemaan. Varmaan olisin paljon useammin, jos jotain soittolistoja tai projekteja olisi albumikokonaisuuksiksi rakennettu. Kostiaiselle ainakin heittäisin haasteen tehdä jonkinlainen mietitty 'Greatest Hits' pläjäys tms.
Tuossa muuten oma vastaavani just in case...
Show Me Your Hits
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#22 kirjoitettu
02.12.2023 02:26
IT kirjoitti:
Tuosta sinkkuketjusta esimerkin ottaakseni, niin siellä kaksikin nikkiä antoi mulle palautetta, että piisin laulumelodia seuraa liian orjallisesti soinnun pohjasäveltä... En sitten tiedä mikä on paljon, mutta siinä piisissä se laulumelodia seuraa sitä pohjasäveltä vain reilussa kolmanneksessa sen piisin sointuja...
no joo, kävin katsomassa mitä siellä on kirjoiteltu. En tosin nähnyt että kukaan olisi puhunut mitään siitä että laulu seuraa soinnun pohjasäveltä.
Olen minäkin joskus (useinkin) mutissut sulle siitä että laulu seuraa koko ajan liikaa sointuja, mutta olen kylläkin tarkoittanut sitä laulun rytmipuolta enkä sitä mitä säveliä siellä menee. Eli miten se laulu rytmittyy sointuihin usein samalla tavalla. Tästä taas syntyy se toinen usein saamasi kritiikki, eli että biisit muistuttavat tosi paljon toisiaan.
En tietenkään voi tietää mitä nuo muut nicit ovat oikeasti kritiikillään tarkoittaneet kun kukaan ei ilmeisesti ole halunnut tuosta alkaa vääntämään sen kummemmin.
Voin joku päivä koettaa tuota selittää ja analysoida paremmin jos se nyt on sellaista palautetta mitä ylipäätään haluat. Pahimmillaanhan siinä on kyse just siitä biisien uudelleenkirjoittamisesta. Parhaimmillaan taas ehkäpä vain jostain mistä saa uutta näkökulmaa tuleviin biiseihin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
art074
1470 viestiä
|
#23 kirjoitettu
02.12.2023 02:33
IT kirjoitti:
Oliko tuo sun "Show Me Your Hits" soittolista tarkoitettu täällä arvioitavaksi, vai oliko se vain esimerkin vuoksi Kostiaiselle?
Lähinnä esimerkin vuoksi tarjosin. Se on melkoinen sekametelisoppa tyylillisesti, kun taas nuo projektit on yritetty rakentaa toimiviksi albumeiksi ja koostuvat pääosin samoihin aikoihin tehdyistä kappaleista. Tuo 'Sick of the Devil' oli itse asiassa alun perin tarinallinen konseptilevy, mutta se oli niin teennäisen oloinen että heitin puolet biiseistä roskiin, laitoin muutaman sopivan biisin niiden tilalle ja sotkin biisijärjestyksen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#24 kirjoitettu
02.12.2023 03:40 Muok:02.12.2023 03:49
IT kirjoitti:
Mutta tuossa mennään jo niin sellaiselle alueelle piisinteossa, että en usko että tuolla alueella pystyn paljoa parantamaan tulevaisuudessa...
ei varmaankaan, mutta tällaisissa jutuissa jo pienikin kehitys ja variaatio tekee huomattavan parannuksen. Ihan esimerkiksi...tuolla 'sointujen seuraamisella' tarkoitan siis esim. sitä että jos biisi on vaikka 4/4 ja soinnut tahdettain A /G /A /G : niin yleensä laulu alkaa heti tahdin alusta ja tämä sama toistuu sitten aina kun tahti ja sointu vaihtuu.
Sitten kun jossain biisissäsi ei tapahdukaan näin, kuten Queen of Heartsin säkeistössä, niin se kuulostaa heti kuin siinä olisi muihin verrattuna jonkinlaista inspistä takana, eikä sitä olisi nopeasti ja rutiininomaisesti pakosta väsätty valmiin sointukulun päälle. Ja sitten kun kertsissä laulu alkaakin taas tahdin alusta niin se onkin yhtäkkiä variaatiota eikä rasite.
Noin siis minä sen koen ja kuulen. En väitä että se olisi minkäänlainen totuus.
Laulumelodioista paljastui myös paljon samanlaisuuksia, johtuen varmaan tästä samasta asiasta. Esimerkkeinä Don't let him walk... ja A Speck of Hope joidenka säkeistöjen alut ovat ihan kopioita toisistaan melodioiltaan, paitsi että toisen lyriikassa on enemmän tavuja. Sinällään erikoista sillä toisen biisin vokaali taitaa pääosin mennä kvintistä (E-molli) ja toinen terssistä (A-duuri) jos en ihan omiani kuullut. Biisien samankaltainen tempo ja sovitus korostavat tätä samankaltaisuuden vaikutelmaa.
Mutta joo, Steve Harrisiä (joka tosiaan kirjoitti parikymmentä erilaista klassikkobiisiä yhden idean varaan) meistä kenestäkään ei varmasti tule, mutta Em>A ja A>G sointukuluilla menevien säkeistöjen ei varmaan pitäisi kuulostaa noin samoilta.
Muilta osin sun uudemmat kappaleet on ylipäätäänkin minusta olleet parempia. Nämä soittolistan biisit taitaa olla enimmäkseen vanhempaa kamaa. Soundimaailmaltaan nämäkin ovat erittäin miellyttäviä, mutta toisaalta biisien samankaltaisuus, laulun ajoittainen liika epävireys ja kitaran ja basson rytmihäiriöt häiritsevät toistuvasti.
Tuollaiset helposti korjattavissa olevat epäkohdat pistävät lähinnä turhauttamaan ja antavat kuvan ettei tekijä tosissaan edes välitä tekemisistään, joten miksi minun tulisi sitten välittää kuunnella?
Parhaat biisit: My Queen of Hearts / The Lonely Fluteplayer / Don't Let Him Walk... (joka tosin kärsi kohtuuttomasti laulusuorituksesta oktaavin nostoineen).
En ostaisi, enkä kuuntelisi kenenkään muun tekemänä.
Sinussa olisi potentiaalia tehdä paljon parempaa jälkeä ja monet biiseistäsi sen myös ansaitsisivat.
...ja sitten pommisuojaan
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#25 kirjoitettu
02.12.2023 04:16
IT kirjoitti:
Se mitä mä olen kritisoinut, niin on se että aina annetaan pelkästään negatiivista palautetta, eikä koskaan nähdä mitään hyvää...
yleensä ihmiset kommentoi sen perusteella, mitä ne kuulee. jos palaute on usein negatiivista, niin siitä on mahdollista tehdä jotain päätelmiä. olkoonkin niin, että sä et voisi tehdä joillekin asioille mitään, niin kommentoijilla ei oo muuta vaihtoehtoa kuin lähteä siltä pohjalta mitä on tarjolle annettu.
palautteen kategorisointi "tekniseen" ja "fiilispohjaiseen" tuntuu jotenkin oudolta. sun viestejä lukiessa tulee käsitys, että kaikki negatiivinen palaute ois automaattisesti teknisiin juttuihin liittyvää, ja positiiviset kommentit ois fiilispohjaisia asioita, ainakin niin että kaipaat pelkästään fiilispohjaisia kommentteja koska näet ne jotenkin inherentisti positiivisempina tai parempina. en ymmärrä miten tekniset kommentit ja fiilispohjaiset kommentit ois pakosti keskenään poissulkevia. biisiä kuunnellessa tulee aina joku fiilis, ja kommentoija haluaa yleensä jotenkin kirjottaa sen esiin. oli se kommentoitava aspekti sit laulumelodia, taustan snaren kolahdus tai miltä kokonaisuus ylipäätään tuntuu, se on aina lähtöisin kuulijan saamista fiiliksistä.
jos ne fiilikset on negatiivisia, se näkyy kommentin sävyssä riippumatta siitä miten "teknisesti" tai "fiilispohjaisesti" sen fiiliksen kirjoittaa tekstiksi, ja on ihan tavallista että tekee mieli auttaa toista biisintekijää pääsemään parempaan lopputulokseen jos kommentoijalla on tarjota jotain käytännöllisiä vinkkejä. jos ne fiilikset on positiivisia, sekin näkyy kommentin sävyssä samaan tapaan, ja ihan yhtä hyvin voi kehua teknisesti jotain missä on kommentoijan mielestä onnistunut. harvemmin sitä vaan pitää avata tekstissä yhtä yksityiskohtaisesti. jos sävellys, sanoitus tai mikä tahansa muu biisin yksittäinen osa ei herätä kuulijassa mitään tunteita, se voi tarkoittaa, että sisältö siltä osin ei herättänyt mitään fiiliksiä, ja keskittyy kommentissa asioihin, mihin on saanut edes jotain tarttumapintaa, oli ne sit positiivisia tai negatiivisia.
luonnollisesti negatiivisen palautteen saaminen ei tunnu kivalta. me kaikki ollaan jossain vaiheessa saatu sitä ja saadaan edelleenkin. se miten siihen suhtautuu ja miten sitä käsittelee on kohtuullisen iso osa kehittymistä, ei pelkästään musantekijänä vaan vähäsen myös ihmisenä. kymmenen kehun joukossa yks negatiivinen haukku voi tuntuu pahalta ja kohtuuttomalta, mut se kannattaa silti pitää hiljaa mielessä ja antaa sen muhia päässä, ja myöhemmin voi tajuta että siinä oli itse asiassa ihan pointti.
jos on tarkoitus tehdä musaa vain omaksi ilokseen, niin erityisesti nykyaikana siihen on ihan loistavat mahikset. jos aikoo laittaa sitä myös muiden kuultavaksi alustalle joka mahdollistaa palautteen antamisen, kannattaa varautua siihen että muut saattaa myös kuunnella sitä ja hyödyntää alustan tarjoamia mahdollisuuksia. oma musa on aina omaa musaa ja sitä on kiva kuunnella OmaTekemä-lasien läpi, mut kannattaa aina muistaa, että muilla niitä samoja laseja ei oo.
mitä tulee ketjun varsinaiseen aiheeseen, mulla ei oikeen oo mitään kuvitteellista(kaan) albumia kuunneltavaksi. oon monta kertaa vuosien varrella yrittänyt tehdä jotain konseptialbumeja mut en oo onnistunut riittävän hyvin ja/tai loppuun asti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1911 viestiä
|
#26 kirjoitettu
02.12.2023 07:49
Jos sama biisi saa sekä arvosanan 4 että arvosanan 9, kuuntelijasta riippuen, kantsiiko yrittää muuttaa toimintatapojaan niin, että saisi kaikilta 7?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#27 kirjoitettu
02.12.2023 08:21
Uppe kirjoitti:
Jos sama biisi saa sekä arvosanan 4 että arvosanan 9, kuuntelijasta riippuen, kantsiiko yrittää muuttaa toimintatapojaan niin, että saisi kaikilta 7?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2909 viestiä
|
#28 kirjoitettu
02.12.2023 08:47
art074 kirjoitti:
ai niin, kuuntelin cedarin albumin läpi samalla kun katselin jalkapalloa ja länkytin IT:lle, ja on sanottava että ei se mitenkään jäänyt kakkoseksi ainakaan Saudi-Arabian liigan kärkiottelulle, eli jaksoi saada osansa huomiostani alusta loppuun. Ja tämä ei ole mitenkään pienimuotoinen saavutus mitä tällaiseen kevyehköön ambienttiin kitaramaalailuun tulee. Riittävästi vaihtelua ja silleen. Enemmän "noisea" olisi saanut ehkä olla, mutta tämä nyt oli tällaiseksi rakenneltu kokonaisuus.
Kitara- ja rumpusoundit totutun hyvät ja luontevat.
En ostaisi, koska en osta tän tyyppistä musaa muutenkaan, mutta seuraavan kerran kun ruudullani ovat taas Al Hilal ja Al Nassr, tai vaikka Al Capone ja Al Bundy niin lupaan kuunnella uudelleen.
7/11
Ihan aidosti kiitos!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1911 viestiä
|
#29 kirjoitettu
02.12.2023 10:53 Muok:02.12.2023 10:58
En nyt jaksa alkaa näitä albumikokonaisuuksia arvioimaan ... Otanpa näkökulmaa muuten biisien arviointiin ja kisoihin liittyen:
Kojon Nuku Pommiin-biisi sai nolla pistettä Euroviisuissa vuonna -82. Jim Pembroken sävellys ja Juice Leskisen sanoitus. Tänä päivänä tämä biisi on ajankohtainen, saisiko enemmän pisteitä, tietenkin nykysoundiin muutettuna, nykyisessä maailmanpotliittisessa tilanteessa? (Politiikka on aina vaikuttanut jossain määrin Euroviisujen tuloksiin.)
Levyversio:
https://youtu.be/ANxV_...
Live Euroviisuista:
https://youtu.be/0x4S4...
https://fi.wikipedia.o...
Kojo totesi kisan jälkeisessä lehtihaastattelussa:
”Mikä onni, ettei tullut jotain tuollaista mitätöntä kolmea tai neljää pistettä. Vain ensimmäinen ja viimeinen muistetaan!”
Tuohon aikaan kansa kuitenkin suhtautui vakavasti asioihin, jopa Euroviisuihin, ja tappio aiheutti radikaalia reagointia kansassa, jopa näin traagisesti:
Petteri Ahomaan kirjoittamassa elämäkerrassa Kojo kuvaili, millaisia seurauksia viisutappiosta hänelle koitui kotimaassa. Hänen sovitut esiintymisensä peruttiin, hänelle huudeltiin kaduilla ilkeää pilkkanimeä ”Nolla-Kojo”, ja jääkiekkokatsomossa häntä viskeltiin juomatölkeillä. Kojo kertoi, millaisena hän sai kokea kotiyleisön vihan ja pilkan:
"Koko juttu kääntyi kotona totaaliseksi painajaiseksi. Mä aloin ymmärtää, että jengi otti kisat tosissaan. Mehän oltiin menty sinne ihan huumorilla. Kaiken maailman ukkoa ja akkaa tuli kadulla valittelemaan, että voi voi miten sä pärjäät. En mä tajunnut, että mä olin pettänyt koko kansakunnan. – – – Sitä ennen mun suosio oli ollut tasaisen hyvää ja jopa kasvavaa. Siihen yhteen tapahtumaan kaatui sitten ihan kaikki. Mä kuulin myöhemmin, että mua oli harkittu muutamaan kovaan brittibändiin solistiksi. Se koko kuvio haihtui savuna ilmaan yhtenä päivänä. – – – Musta tuli yhtäkkiä sellainen koko kansakunnan sylkykuppi, johon jokainen sai oksentaa oman pahan olonsa. Se oli sallittua. Mä olin syyllinen suunnilleen koko maan työttömyyteen, korkeaan verotukseen ja kylmään kesään. – – – Kyllä se kokemus muutti mua henkisesti. Musta tuli erilainen ihminen."
Kommenttini: Musalla kilpailu on mielestäni jollain tapaa sairasta, jos ne kisat ottaa kauhean vakavasti, kannattaa lähinnä suhtautua skaboihin seuraleikkeinä ja showna, niin Mikserissä kuin suuremmillakin areenoilla. Silloin se voi olla jopa hauskaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#30 kirjoitettu
02.12.2023 13:21
Arvaan, että Euroviisujen äänestystavalla ja suomalaisten vähäisellä määrällä "maailmalla" lienee tekemistä asian kanssa ainakin puhelinäänestyksien aikana. Myös pieni kielialue on varmasti ollut rasitteena silloin kun biisejä sanoitettiin vain omalla kielellä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Snacke
Erityinen tuki
4516 viestiä
|
#31 kirjoitettu
02.12.2023 15:01
Keikalla kerran, ja siis ihan omaa musiikkia soittaessa, tuli pari ikimuistoista palautetta antanutta tyyppiä ravintolaan. Molemmat näytti vähän väliä keskareita tai kurkun leikkaamista ja huusi täysillä HYI SAATANA MITÄ PASKAA, TAPPAKAA ITTENNE, NUSSIKAA TOISIANNE SIELLÄ APINAT ÄLKÄÄKÄ LAULAKO HYI HELVETTI SITÄKIN KUUNTELEE MIELUUMMIN jne jne. Peer günttiä olis pitäny soittaa ”tai saatte turpaan”. Jatkettiin siinä sit kummiskin vaikka se vähän kummallista olikin, ja oltiin ihan kohteliaita välispiikeissäkin. Oli siinä kumminkin vähän semmoinen olo, ettei ihan kauheasti huvittanut siellä soittaa. Heidät sitten ohjattiin lopulta ulos, enkä tiedä mistä lopulta oli kyse.
Semmoista ei kyllä ikinä ole tullut Mikserissä vaikka aika vaihtelevaa on omien tuotosten taso kieltämättä ollut. Kyllähän täällä toki on kohtelias kun tavallaan kaveriporukasta on kyse. Olen itse pyrkinyt kuitenkin johdonmukaiseen palautteeseen, omista lähtökohdistani ja avoimin mielin. Olen viime aikoina siirtynyt enemmän taiteellisen puolen painottamiseen; Miten hyvin ja mitä teos minulle kommunikoi. Tähän vaikuttaa väistämättä se, miten tuttu tekijä ja hänen tuotantonsa on. Se myös antaa painoarvoa kommenteille, joka tuntuu tutusta kynästä erilaiselta kuin tuntemattomien sekopäiden huutelemana.
Vaikeinta on silloin, kun arvioinnin kohteella on voimakas käsitys oman tuotantonsa laadusta ja ominaisuuksista. Itselle on ollut monta kertaa oppimisen paikka, kun on vaikka hionut jotain sävellystä huolellisesti, ja virpan kaiku tai s-kirjainten suhina vie kommentoijien huomion. Se pitäisi ottaa aina mahtavana mahdollisuutena peilata omia tuotoksia toisen korvin, eikä minään muuna. Niitä mahdollisuuksia ei joka taiteilijalla ole, sillä esim. kuuluisuus pilaa rehellisyyden ja välittömyyden.
Taiteen tekeminen on kommunikointia. Jokainen kuuntelu on jo sitä kommunikointia, ja tekstipalute vain varsinaisen kommunikoinnin päälle liimattuja peilejä tai kuittauksia. Tekniikka v. fiilikset keskusteluun haluan kommentoida sen verran, että jos ei ole tekniikkaa niin vaikuttaa fiilikseen. Vähän niinku et jos vene vuotaa tai soutaja kastelee roiskimalla matkustajat, niin ei siellä riemuissaan matkusta vaikka olis miten upeat maisemat.
Ja sori jos tämä on jättimäinen ot.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#32 kirjoitettu
02.12.2023 15:13
IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Arvaan, että Euroviisujen äänestystavalla ja suomalaisten vähäisellä määrällä "maailmalla" lienee tekemistä asian kanssa ainakin puhelinäänestyksien aikana. Myös pieni kielialue on varmasti ollut rasitteena silloin kun biisejä sanoitettiin vain omalla kielellä.
No näin varmastikin on... Ja sitten mainittakoon tässä vielä se vanha fakta, jota ei vielä ole tuotu esille, eli naapurien suosiminen... Sitäkin tapahtuu noissa kisoissa jossakin määrin...
Totta, tuo on yksi avainpointteja joka liittyy joskus myös yhteiseen kieleen (mm. IVY-maat/venäjä ja tietyt Länsi-Euroopan maat/ranska) jota ymmärretään vähintään auttavasti jos teksti on tehty paikallisella valtakielellä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1911 viestiä
|
#33 kirjoitettu
02.12.2023 17:02 Muok:02.12.2023 17:15
IT kirjoitti:
Uppe kirjoitti:
En nyt jaksa alkaa näitä albumikokonaisuuksia arvioimaan ... Otanpa näkökulmaa muuten biisien arviointiin ja kisoihin liittyen:
Kojon Nuku Pommiin-biisi sai nolla pistettä Euroviisuissa vuonna -82. Jim Pembroken sävellys ja Juice Leskisen sanoitus.
Live Euroviisuista:
https://youtu.be/0x4S4...
Kommenttini: Musalla kilpailu on mielestäni jollain tapaa sairasta, jos ne kisat ottaa kauhean vakavasti, kannattaa lähinnä suhtautua skaboihin seuraleikkeinä ja showna, niin Mikserissä kuin suuremmillakin areenoilla. Silloin se voi olla jopa hauskaa.
Joo, ainahan sitä on katsottu vähän joka asiassa, että kuka kusee pisimmälle... Miksei siis myös musiikissa?
Kyllähän se tuo musalla kilpailu on ihan vakavaa hommaa
Ei tuo Kojon Euroviisuveto mua nyt juuri säväyttänyt, mutta aikas kovan kohtalon hän näemmä koki tappionsa myötä...
Joo, en kyseenalaistanut kisoja, ne on ok. Pääpointti oli suhtautuminen kisoihin, monet ihmiset suhtautui ennen ja osin suhtautuu varmaan vieläkin musakisoihin naurettavan vakavahenkisesti. Se johtaa sitten tuollaisiin reaktioihin, (jotka eivät enää naurata), kuten esim. Kojon kohdalla, jossa homma eteni jo vähintään henkisen väkivallan puolelle. Kun se yleisössä olevan vakavahenkisen urpon kuvitteellinen pipo on niin tiukalla, että kallokin menee soikeammaksi, loppuu ajattelu kokonaan ja annetaan itselle oikeus törkeään käytökseen. Valitettavasti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#34 kirjoitettu
02.12.2023 22:01
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
... nuo projektit on yritetty rakentaa toimiviksi albumeiksi ja koostuvat pääosin samoihin aikoihin tehdyistä kappaleista.
No nyt voin kertoa sulle, että olen viimeisen kolmen päivän aikana saanut kuunneltua kaikki sun 6 projektia/albumia täällä Mikserissä, ja ajattelin antaa sulle arvosanan näin ihan fiilispohjalta, että mitä tykkäsin, vaikket sellaista ole pyytänytkään... Eli sitä saat mitä et tilannutkaan...
Eli Arton Mikserissä oleva True Fans' 6 CD Boxed Set saa multa yleisarvosanan 9/11...
Kaikista eniten tykkäsin sun tuotannosta juuri tästä piisistä! Se on kultaa ja saa multa arvosanan 11/11...
Lisävinkkinä Kostiaiselle, joka valitteli jossakin tuolla toisaalla, että oli saanut kritiikkiä raspikurkkuäänestään täällä Mikserin piiseissään, niin itse asiassa antaisin sellaisen vinkin, että jos jossakin välissä innostut taas tekemään nauhoitteita, joissa käytät tuota raspiääntä, niin se kaipaa seurakseen juurikin tuollaisen räkäisen särökitaran:
Saatanan Kusipäät
Tuon Arton räkäisen kitaran kanssa tuo Kostiaisen raspi kyllä kuulostaa hyvältä...
Nöyrimmät kiitokset!
ja kyllä Kostiaisen raspi toimii järkyttävän hyvin noiden "ää"-äänteiden kanssa, ja myös oktaaverilla höystetyn särokitaran.
'Olet Kultaa'-biisi muuten syntyi aikoinaan kun jammailin tätä biisiä pikkuisen Orangen vahvarin kanssa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#35 kirjoitettu
04.12.2023 04:44
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
Muilta osin sun uudemmat kappaleet on ylipäätäänkin minusta olleet parempia. Nämä soittolistan biisit taitaa olla enimmäkseen vanhempaa kamaa. Soundimaailmaltaan nämäkin ovat erittäin miellyttäviä, mutta toisaalta ... kitaran ja basson rytmihäiriöt häiritsevät toistuvasti.
...ja sitten pommisuojaan
Nyt huutelen sua sieltä pommisuojasta takaisin maan pinnalle... Tämä mua rupesi oikeastaan kiinnostamaan, että mitä tarkoitat kitaran ja basson rytmihäiriöillä?
Koskeeko se mun vanhempaa tuotantoa, uutta tuotantoa, vai sekä että, ja miten se näkyy noissa mun piiseissä? Annapa joku esimerkkipiisi, ja joku kohta sieltä ajallisesti missä se on kuultavissa jos mahdollista?
Kun en itse tällaista tunnista, niin vaikea mennä korjaamaankaan mitään... Eli pieni tarkennus asiaan, niin voin mietiskellä että onko asialle tehtävissä jotakin? Kun omasta mielestä olen ihan rytmissä kitaran ja basson kanssa?
Bassolla on aika lailla jokaisessa biisissä tapana edistää enemmän tai vähemmän. Tuo on tavallaan sellaisen rennon "backbeatin" antiteesi. Drifter biisi kokonaisuudessaan on tästä ehkäpä selkeimpiä esimerkkejä. Rytmikitaroissa komppi heittelee sitä enemmän mitä enemmän joudut tekemään ranteella työtä. Field of Love on aika selkeä esimerkki kun siinä useimpien rumpu-fillien kohdalla se komppi hajoaa käsiin vielä pahemmin. Soolokitaroissa on sitä samaa probleemaa.
Jos noita ei itse kuule niin ei niille varmaan ole mitään tehtävissä, ja tokkopa on vaivan arvoista tehdäkään jos ne ei itseä häiritse. Omassa DAW.ssa muistaakseni oli joku editori millä noiden kanssa pystyi helposti waveina säätämään. En sitä kyllä kovin montaa kertaa käyttänyt.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#36 kirjoitettu
04.12.2023 07:45
IT kirjoitti:
Olen kyllä DAW:ssa raitojani ja äänityksiäni tutkiessani huomannut, että mun kompeilla on tapana edistää enemmän taikka vähemmän...
Ongelma on oikeastaan se, etten itse huomaa sitä soittaessani, ja asialle on muutoinkin erittäin vaikea tehdä mitään.. Mutta kun kuuntelen omia demojani, niin eipä tuo minua juurikaan häiritse...
ei kai se kovin hankalaa olisi korjata. Soitat biisin jokaisen osion kertaalleen sisään, pistät ne kompit ajallisesti kohdilleen ja sitten copy-pastella rakennat pohjat noista korjatuista osioista. Ei se ehkä yhtä hauskaa ole kuin soittaa kokonainen biisi purkkiin kerralla. Muuta voihan sitä valmista biisiä sitten jamitella vaikka tuntikausia naapureiden iloksi.
Mitä komppien variaatioihin tulee niin minusta biisin teossa pitäisi anna koettaa olla aavistus oman mukavuusalueen ulkopuolella. Mulla on jotkut paremmista biiseistä syntyneet siten että olen ottanut EZ Drummerista soimaan jonkin sellaisen kompin mitä en luonnostaan ikinä keksisi muuten käyttää ja ruvennut sen pohjalle sitten jammailemaan ideoita. Siinä pakostakin tuli sitten sitä variaatiota jos tuntui että oli tehnyt liikaa samanlaisia biisejä samanlaisilla rytmiratkaisuilla.
Rytmikitaraa voisi joskus koettaa soittaa myös arpeggioina. Vaikka ihan siten että näppäilet soinnun kokonaan tai osittain yksi kieli/nuotti kerrallaan. Esim. jos tuplaa rytmikitaran niin soittaa toisen noin vaikka 1/8 nuoteilla ja toisen sitten tutulla strumming-tekniikalla.
No, siinä pari ideaa. Olet kuitenkin monesti hakenut uusia juttuja tekemisiisi, kuten hip-hopista, spekon wordista tai nytten tästä choral-efektistä, eli kai siellä kuitenkin sitä tahtoa on saada jotain variaatiota siihen omaan soundiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
art074
1470 viestiä
|
#37 kirjoitettu
04.12.2023 08:41
IT kirjoitti:
art074 kirjoitti:
ei kai se kovin hankalaa olisi korjata. Soitat biisin jokaisen osion kertaalleen sisään, pistät ne kompit ajallisesti kohdilleen ja sitten copy-pastella rakennat pohjat noista korjatuista osioista. Ei se ehkä yhtä hauskaa ole kuin soittaa kokonainen biisi purkkiin kerralla.
Mietin tässä vaan sitä, että mitenkä tuo onnistuu tuo komppien kohdalleen pistäminen ajallisesti käytännössä?
en muista mitä siihen tarvi. Jonkinlainen wave-editori se oli missä pystyi vapaasti valita osan wavesta ja siirtää sitä mihin suuntaan halusi. Käytin sitä muutaman kerran silloin kun halusin vaihtaa biisin komppia bassorumpujen osalta - niin oli nopeampi ratkaisu siirtää bassonuotit editoimalla synkkaan bassorumpujen kanssa kuin alkaa nauhoittamaan bassoja uusiksi.
Monelta täällä ihan varmasti tuo tieto löytyy, mutta lukeeko näitä kukaan on sitten eri juttu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3540 viestiä Luottokäyttäjä
|
#38 kirjoitettu
04.12.2023 09:06
ricbay kirjoitti:
Itse olen hienotunteisuuden kannalla kritiikissä. Biisi on tekijälleen monesti tärkeämpi,kun mitä kuulija tajuaakaan. Jokaisesta biisistä löytyy jotain hyvää. Voihan tietty ehdottaa jonkun kohdan toisenlaista ratkaisua. Itse en mene koskaan sanomaan, että ihan paska tms...Onhan kyse sentään taiteesta.
ricbay muokkasi viestiä 22:44 30.11.2023
Minusta se on aika paljon asiayhteydestä kiinni. On tilanteita joissa olisi kiva kannustaa biisintekijää ja sitten tilanteita joissa se ei ole satunnaisen kuulijan ongelma.
Sitten siinä on sekin puoli että me kaikki ketkä tehdään biisejä niin kuitenkin tietosesti asetetaan ittemme siihen asemaan että meidän teokset ei välttämättä kelpaa kuulijalle. Se on vaan fakta. Jotenkin sen kanssa pitää elää jos meinaa niitä biisejä tehdä ja jakaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3540 viestiä Luottokäyttäjä
|
#39 kirjoitettu
04.12.2023 09:13
IT kirjoitti:
Ongelma on oikeastaan se, etten itse huomaa sitä soittaessani, ja asialle on muutoinkin erittäin vaikea tehdä mitään.. Mutta kun kuuntelen omia demojani, niin eipä tuo minua juurikaan häiritse...
Joo, mutta omia biisejä kuuntelee vähän eri näkökulmasta. Jos haluaa että ne kuullostaa muille mahdollisimman hyvälle niin yleensä tommoset soittovirheet kannattaa korjata. Joko soittaa se tarkasti (mikä tietysti voi vaatia ison työn) tai sitten korjata se DAW:ssa menemään taimissa.
On tietysti jotain tapauksia missä se kuulostaa paremmalta ajotusvirheiden kanssa mut jos ne virheet on tahattomia niin todennäkösesti kyse ei oo tästä.
Sillä on oikeasti aika iso vaikutus siihen miten hyvältä se biisi kuulostaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Sunt1o
aka Tuhma Pupu 3540 viestiä Luottokäyttäjä
|
#40 kirjoitettu
04.12.2023 12:49
IT kirjoitti:
Sunt1o kirjoitti:
IT kirjoitti:
Ongelma on oikeastaan se, etten itse huomaa sitä soittaessani, ja asialle on muutoinkin erittäin vaikea tehdä mitään.. Mutta kun kuuntelen omia demojani, niin eipä tuo minua juurikaan häiritse...
Joo, mutta omia biisejä kuuntelee vähän eri näkökulmasta. Jos haluaa että ne kuullostaa muille mahdollisimman hyvälle niin yleensä tommoset soittovirheet kannattaa korjata. Joko soittaa se tarkasti (mikä tietysti voi vaatia ison työn) tai sitten korjata se DAW:ssa menemään taimissa.
Sillä on oikeasti aika iso vaikutus siihen miten hyvältä se biisi kuulostaa.
Joo, näin varmaankin on, vaikka oma kuulo ei olekaan niin harjaantunut että kuulisin tuon eron... Itse en varmaankaan pysty soittamaan tuon paremmin ja tarkasti, joten ainoa keino korjata asia olisi sitten DAW:ssa... Ja tosiaan, kun en näitä tekeleitä mihinkään Spotifyhyn taikka muualle ole rahan takia tehnyt, niin saapa nähdä?
Voisihan tuota tietysti tutkailla jossakin välissä, että kuinka helposti taikka vaikeasti tuo on toteutettavissa Reaperissä... Se vaan, että kun olen tutkaillut noita omia raitoja esim. juuri kitarakompin suhteen, niin osa iskuista on aavistuksen edellä, ja osa kohdallaan, jopa saman tahdin sisällä...
Jos tuo korjaaminen vaatisi sen, että koko piisi pitäisi käydä läpi neljäsosanuoteilleen, niin 4 minuutin ja 60 BPM:n piisissä olisi jo korjattavaa 240 iskun verran... 120 BPM ja 4 minuutin piisissä korjattavaa olisi 480 iskun verran... En tiedä riittääkö mulla mielenkiinto/kärsivällisyys moiseen? Varsinkin, jos tuo pitäisi tehdä useampaan kertaan useammalle raidalle...
Oon nyt nykyään alkanu tuota enemmän tekemään REAPERIssä (missä se on aika helppoa ja nopeaa ainakin verrattuna siihen mitä kuvittelin).
Se juttu siinä on et vaikka kuulija ei välttämättä tajua että ne kitarat on edellä tai jäljessä niin se muuttaa biisin paljon tiukemman ja ammattimaisemman kuuloseks jos ne on oikeesti kohallaan. Yleisfiilis muuttuu paljon napakammaksi. Sen ehkä enemmänkin tuntee kuin kuulee (koska useimmat ihmiset ei kuule niin pieniä eroja ajotuksessa).
Toki 480 iskua kuulostaa paljolta mut ainakaan omissa 4min biiseissä harvemmin on niin paljon korjattavaa. Etenkään jos copypasteaa toistot. Ja harvemmin biisissä joka soitin jankkaa tasan neljäsosanuotteja koko ajan.
Mut siis pointti oli se et kannattaa kokeilla ainakin johonkin biisiin niin kuulee eron ja tietää mitä mieltä siitä ite on. Oma kokemus on et se on vaivan arvosta. Ja muutenkin hyödyllinen taito.
REAPERIssa se tapahtuu helpoiten (omasta mielestä) asettamalla stretch markkerit nuottien alkuihin ja sitten vaan snap to grid. Tää on nimeltään warp editing ja sit on toinen slip editing tapa kanssa mut ite koen sen hankalammaks reaperissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|