Kirjoittaja
|
Aktiivisuuden merkitys (promoaminen)
|
geeli
3962 viestiä
|
#1 kirjoitettu
21.11.2023 14:25
Miten paljon aktiivisuus, muiden biisien kuunteleminen, arvostelu ja kommentointi, ja "läsnäolo" netin eri alustoilla, kuten SoundCloud, YouTube tai Mikseri, vaikuttaa oman musiikin kuuntelukertoihin?
Vaikutustahan tietysti on, mutta haluaisin kuulla mitä juuri sinä ajattelet asiasta.
Oma osansa suosiosta internetissä/somessa muodostuu myös tietysti siitä, että itse sisältö on laadukasta. Jos ei sisältö ole kunnossa niin sitä on turha myös promota.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#2 kirjoitettu
21.11.2023 21:23 Muok:21.11.2023 21:24
geeli kirjoitti:
Miten paljon aktiivisuus, muiden biisien kuunteleminen, arvostelu ja kommentointi, ja "läsnäolo" netin eri alustoilla, kuten SoundCloud, YouTube tai Mikseri, vaikuttaa oman musiikin kuuntelukertoihin?
[...]
Vaikuttanee kuuntelukertoihin juuri niin paljon kuin on odotettavissa kohderyhmältä jolle tuossa tapauksessa markkinoi?
Toisinsanoen, jos hakee artistien keskinäisestä toiminnasta ensisijaisesti kuuntelukertoja, niin se on vähän kuin torikauppiaana yrittäisi myydä tuotteitaan torilla käyvien asiakkaiden sijaan muille myyjille. Todennäköisesti tulee enintään niin monta ostajaa kuin torilla on muiden myyjien kojuja.
Toki sitten ristiinpromootio (collabit, remiksit yms.) on oma juttunsa.
***
Liittyen tuli mieleen kysymys siitä, tekeekö biisiä enemmän yleisölle vai itselle ja/tai vertaisilleen - ja missä määrin nuo mahdollisesti risteävät.
Eli esimerkiksi resonoiko jokin itsekeskeinen ja/tai pienen piirin todellisuudesta kumpuava tuotos myös isomman ihmisjoukon kanssa, siis ilman että olisi tietoisesti tehty biisistä sellaista johon ihmiset laajalti voisivat samaistua.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#3 kirjoitettu
22.11.2023 10:28
IT kirjoitti:
[...]
Kuulostaa ihan kritiikiltä Mikserissä mainostamista kohtaan, mutta onko Mikserissä mainostaminen oikeastaan oman musiikin promootiota? Kuuntelukertoja kun saa niin vähän joka tapauksessa...
Ainakin maksalaatikossa mainostaminen on lähtökohtaisesti kuuntelijoille mainostamista.
Sikäli kuin ymmärsin, aloitusviestissä puhuttiin ennemminkin toisille tekijöille markkinoimisesta verkostoitumisen kautta. Ihan laskennallinen faktahan se näilläkin näkymin lienee, että artistien joukko on pienempi kuin ei-artistien.
En tiedä mikä on artistien ja kuuntelijoiden määrien suhde Mikserissä nykyisin. Edellisvuosikymmeninä ainakin oli selkeästi havaittavissa että kuuntelijoita on enemmän kuin artisteja. Silloinkin kyllä artistien ja biisien kuuntelujakauma meni kuten musiikkimarkkinoilla yleensäkin, eli jotkut artistit ja jotkut biisit kiinnostivat (tai muusta syystä keräsivät) kuuntelijoita enemmän kuin toiset.
IT kirjoitti:
Itsehän en siis promoa omaa musiikkia missään kun ei sitä muualla mulla enää ole kuin Mikserissä, mutta silloin tällöin saatan laittaa jonkun piisin Mikserin etusivulla Showcaseen...
Ja tuokin on osittainen protesti ylläpidon linjaa kohtaan, jossa tiettyjen artistien (paskatkin) piisit nostetaan automaattisesti etusivun "Uudet biisit" laatikkoon, ja toisten artistien kohdalla näin ei käy koskaan...
Uusien kappaleiden listaus on käsittääkseni automaattinen, perustuen tiedostojen saapumiseen serverille (ja sen myötä tietokantaan listautumiseen).
Tuossa on tosiaan pitempi listaus: https://www.mikseri.ne...
Olen huomaavinani seuraavanlaista tällä hetkellä:
1) kansikuvattomat biisit eivät näy etusivun UUDET BIISIT -osiossa
2) silloinkin kun kansikuva on, näkyy etusivun UUDET BIISIT -osiossa artistisivun logo eikä biisin kansikuva
En tiedä onko tarkoituksella vai vahingossa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#4 kirjoitettu
22.11.2023 10:53
geeli kirjoitti:
Miten paljon aktiivisuus, muiden biisien kuunteleminen, arvostelu ja kommentointi, ja "läsnäolo" netin eri alustoilla, kuten SoundCloud, YouTube tai Mikseri, vaikuttaa oman musiikin kuuntelukertoihin?
Vaikutustahan tietysti on, mutta haluaisin kuulla mitä juuri sinä ajattelet asiasta.
Oma osansa suosiosta internetissä/somessa muodostuu myös tietysti siitä, että itse sisältö on laadukasta. Jos ei sisältö ole kunnossa niin sitä on turha myös promota.
Sitten on tietysti sekin peruskysymys mitä niillä harrastebiisien kuuntelukerroilla oikeastaan tekee? Onko niillä jotain merkitystä johonkin? Yhdellä biisillä on yli 400 kuuntelukertaa ja jollain muulla hätäisesti yli 10. Lukujen pitäisi olla satoja tuhansia eivätkä nekään takaisi yhtään mitään.
Arvelisin, että kolmesta hyvästä kommentista on tekijälle enemmän hyötyä kuin parista sadasta kuuntelusta joista ei mm. tiedetä olivatko ne koko biisin mittaisia vai katkesiko kuuntelu heti kättelyssä.
Olen ollut huomaavinani, että biisikisabiiseille tulee helpommin kuunteluita kuin muille. Olenkohan oikeassa vai väärässä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ricbay
Ric Bay
153 viestiä
|
#5 kirjoitettu
22.11.2023 13:45 Muok:22.11.2023 13:53
Kyllä Mikserissä showcasessa voi biisi olla viikonlopunkin, eikä kukaan sano mitään. Näin harrastelijana olen myös sitä mieltä, että yksi kommentti, mistä käy ilmi, että biisi on oikeasti kuunneltu, on mielialaa nostattavampi, kuin tuhat kuuntelukertaa. On mukava huomata, kun joku löytää sen pikku jutun sieltä biisistä, mitä on otsa kurtussa työstänyt päiväkausia. Eikä tietenkään aina tartte sanoa mitään, jos ei ole sanottavaa. Itse olen sanonut lähipiirilleni, että "ihan hyvä laulu" kommentit voitte jättää sanomatta.
ricbay muokkasi viestiä 13:52 22.11.2023
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1910 viestiä
|
#6 kirjoitettu
22.11.2023 22:43 Muok:22.11.2023 22:50
geeli kirjoitti:
Miten paljon aktiivisuus, muiden biisien kuunteleminen, arvostelu ja kommentointi, ja "läsnäolo" netin eri alustoilla, kuten SoundCloud, YouTube tai Mikseri, vaikuttaa oman musiikin kuuntelukertoihin?
Vaikutustahan tietysti on, mutta haluaisin kuulla mitä juuri sinä ajattelet asiasta.
Oma osansa suosiosta internetissä/somessa muodostuu myös tietysti siitä, että itse sisältö on laadukasta. Jos ei sisältö ole kunnossa niin sitä on turha myös promota.
Karsinoit tässä tuon promoamisen läsnäoloksi pääasiassa netin alustoilla. Jos kunnolla tekee promoamista, ei tuo netissä lymyily riitä oikein mihinkään, jos tuloksia aikoo saada. Promoamisen tarkoitus on näkyvyyden ja suosion lisääminen. Jos siinä aikoo onnistua, niin parempi asennoitua niin, että hommasta musaa on 30 % ja muuta "kekkulointia" 70 %, mediassa; lehdet, paikallisradiot, parhaimmillaan jo hieman suosiota saaneena TV:n kokkiohjelmassa silakkalaatikon teossa yms. , joissa samalla höpötellään mukavia ja ollaan "läsnä", eli ollaan "julkisia eläimiä". Mutta jos muusikoiden / soittajien keskinäisen kehumisen kerho netissä riittää, niin ok, mutta sana promoaminen voi olla silloin hieman harhaanjohtava.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AiJ
161 viestiä
|
#7 kirjoitettu
22.11.2023 22:47
Kyllä pidän promoamisesta ja se on tärkeää.Ei niitä faneja tai kuunteluja tule muuten.Jopa mainostamisesta voi maksaa jo rahatilanne sallii.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#8 kirjoitettu
23.11.2023 15:23
Kiitos vastauksista. Näitä oli kiva lukea. Saatiinhan tästä jotain keskustelua.
Näkisin, että toisen musaharrastelijan kommentti voi tuoda jotain merkittävää arvoa. Se voi auttaa jotenkin ratkaisevasti siinä itse musan tuotannossa tai esim. miksaamisessa.
Saattaa myös törmätä johonkuhun joka tuntee jonkun joka omistaa vaikka oman itsenäisen pienen levy-yhtiön tai jotain tämänkaltaista. Voi verkostoitua.
Fanipohjaa, "fan-base", voi myös rakentaa. Tosin näillä keinoilla se on tietysti pienimuotoista.
Toki ymmärrän, että on ihan eri asia kalastella tällä tavalla muutamaa kuuntelijaa kuin että homma olisi oikeasti tuottavaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
SheikkiLyyrinen
2216 viestiä
|
#9 kirjoitettu
25.11.2023 13:16
Oli sen verran mielenkiintoinen aihe, että oli pakko tulla työntää oma lusikka tähän soppaan. Tätä on kokeiltu ja aika paljon oon promonnut matskua ja myös ollut promoaminen.
Omalla youtube kanavalla on tullut julkaistua vuodesta 2011 lähtien biisejä ja jostain n. 2013-14 lähtien videoita. Oon kokeillut erilaisia tapoja ja miten ne vaikuttaa.
Silloin kun en oo youtubessa mun biisejä/videoita promonnut missään niin yleensä katsosjaluvut on ollut jtn 50-100. Sitten kun oon promonnut niin se on ollu 200-1000+. Lisäksi promoamalla tulee uusia tilaajia. Tolla perinteisen youtuben puolella saanut aika hitaasti uusia tilaajia.
Tässä vuosi sitten mulla alko tik tok noste, jossa multa on moni jopa kysynyt usein, että "hei mistä sun biisei voi kuunnella?", nii sit vaan kertonut spotifyn. Oon huomannut, että se on lisännyt kuuntelukertoja merkittävästi ku on näkyvyyttä. Toki mitään megasuosiota mulla ei vielkää oo mutta kyl sen huomaa.
Lähtökohtaisesti oon huomannut, että tänä päivänä oon just saanu isoa näkyvyyttä lyhytvideoilla sekä tik tokissa, että youtube shortsissa. Mun videoita on tässä elokuusta 2023 tällä ajalla katottu 1000 000 kertaa ja se on tuonut paljon uusia tilaajia. Oikeestaan tolla oon triplannut mun tilaajamäärän kanavalla.
Näkisin, että aktiivisuuden merkitys niin sillä, että tekee juttua ja että promoaa aktiivisesti on merkitystä. Monissa muissa jutuissa huomannut, että jos haluaa tavoittaa ihmisiä, nii on paras mennä niidne ihmisten luokse. Vaikka siis ihan internet tasolla, ei fyysisesti
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#10 kirjoitettu
28.11.2023 19:50 Muok:28.11.2023 19:57
IT kirjoitti:
Mutta tuo tilasto ei kerro siitä, että kuinka moni katsoja kuunteli piisin loppuun asti? Laitoinkin YouTubelle palautetta, että tuon keskimääräisen katseluajan tilaston ohella olisi kiva saada tilastoa siitä, että kuinka suuri prosentti katselukerroista on pituudeltaan 90% taikka yli videon pituudesta?
EDIT: Nyt kun kävin katsomassa, niin YouTube kertoo että videotani on katsottu 23 kertaa reilussa vuorokaudessa... Minne tunnissa katosi 14 kuuntelua?
Tilastoissa on grafiikkakäyrä, josta näkee muutaman sekunnin tarkkuudella koko videon ajalta, kuinka suuri prosentti katsojista on vielä siinä kohtaa messissä. Taulukon viimeinen luku kertoo loppuun saakka katsotut. Taulukko tulee sinne vasta muutaman päivän päästä julkaisusta.
YouTube siivoaa jälkikäteen pois saman käyttäjän (tai samasta IP-osoitteesta?) tulleet toistuvat katselut, alle 30 sekuntia kestäneet katselut, ja epämääräisistä IP-osoitteista tulleet botit, eli lähinnä ostetut katselut. Nuo ainakin. Ehkä muutakin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#11 kirjoitettu
28.11.2023 20:12
IT kirjoitti:
Jahas, en ole koskaan tuollaista käyrää nähnyt, mutta enpä ole tuolla viime aikoina muutoinkaan videoita juuri pitänyt esillä... Pitääpä katsella jos tuollainen sieltä löytyisi?
Se grafiikka tulee sinne ihan samaan kohtaan missä ovat myös nuo
"Katselukertojen keskimääräinen kesto" ja "keskimääräinen katseltu osuus prosentteina".
Mulla yleensä on ollut loppuun asti katsoneiden osuus 20-30 prosenttia. Suurin osa häippäsee aina ensimmäisen puolen minuutin aikana., ja sen jälkeen käyrä on suhteellisen tasaista viivaa maaliin saakka. Nyt kanavalla tosin ei ole kuin pari videota enää. Parhaimmillaan oli parikymmentä.
Tuo on varmaan suhteellisen normaalia ns. tuntemattomalle artistille että suurin osa katoaa jo kättelyssä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#12 kirjoitettu
28.11.2023 20:44
IT kirjoitti:
Tuo sun loppuun asti katsoneiden osuus 20-30% kuulostaa aikas hyvältä itse asiassa... Itse ajattelisin, että jos mun videoilla ja ylipäätään musiikilla netissä, missä niitä on, niin katsojien/kuuntelijoiden osuus jotka katsovat/kuuntelevat piisin loppuun asti, niin olisi 10% niin sekin olisi hyvä tulos!
tuohon prosenttimäärään varmaan vaikuttaa että promosin videoita oikeastaan vain tutuille somessa ja täällä Mikserissä, jolloin katsojilla ehkä oli normaalia enemmän mielenkiintoa kuunnella ja katsoa koko biisi.
Mitä enemmän katselijoita videolla, eli mitä enemmän satunnaisia klikkejä, niin sitä pienempi tuo loppulukema aina oli. Jätin sinne tuon "We'll Play House"-videon kun se silloin keräsi aika nopeasti tuhatkunta katselua. Siinä loppuun asti katsoneiden osuus onkin enää 15 prosenttia.
Kyseisen videon alla on muuten tieto että "67 % katsojista katsoo videota edelleen kohdan 0:30 tienoilla, mikä on tavallinen osuus". Eli tuollaiset kaksi kolmasosaa jos saa pidettyä puolen minuutin ajan niin se on ns. normisuoritus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#13 kirjoitettu
28.11.2023 21:34
IT kirjoitti:
Laitappa sinne sellainen 8-12 piisin soittolista eli albumi jollaisen haluaisit "myydä" kuulijoillesi sun piiseistä, ja lupaan ainakin itse kuunnella sen kokonaan läpi ja arvostella positiivisessa hengessä...
kaikki mun projektit täällä on suunniteltu albumikokonaisuuksiksi. Saahan niitä kuunnella ja miksei arvioidakin. Mutta en välttämättä suosittele kenellekkään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
art074
1470 viestiä
|
#14 kirjoitettu
29.11.2023 02:37
IT kirjoitti:
Noh, oli siellä joku katsonut videon loppuun, jotenka kiitos hänelle! Ja videon puolivälissä oli vielä neljännes katsojista mukana...
Tuossa mun versiossa on alkuperäiseen John Lennonin versioon verrattuna nopeampi 128 BPM tempo, ja toisaalta olen hieman hakenut inspiraatiota siihen myös Pedro Aznarin akustisesta versiosta...
Ole hyvä vaan!
Laulu tuntuu menevän aika lailla samaa vauhtia kuin alkuperäisessä, eli tempo on varmaan aika tarkalleen tuplattu? Hieman ullatuin kun olit vaihtanut sen "I'm just a jealous guy"-kohdan yksittäisen 2/4 tahdin 4/4-muotoon. Sen rytmikoukun kun on siinä vuosikymmenet kuullut niin se hämmensi hieman. Mutta eipä siinä järkeä ole alkuperäistä nuotti nuotilta kopioda.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#15 kirjoitettu
29.11.2023 07:42
IT kirjoitti:
... olis kiva saada kuulla AnttiJ:n cover pläjäys albumina ...
En valitettavasti lämpene ajatukselle koska olen ajatellut ryhtyä poistamaan juurikin suoria cover-biisejä projektieni joukosta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|