Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Onko tullut huomattua että jokin biisi tai sen kohta muistuttaa sinua jostain toisesta biisistä?
Kerro ja linkitä!
Saa olla yksittäinen kohta tai koko biisi tai mitä tahansa siltä väliltä.
Saa tarttua niin selkeisiin tapauksiin kuin kauempaa haettuihin mielleyhtymiin.
Genreillä ei ole väliä.
Linkit kannattaa laittaa suoraan vertailuajankohtiin, jos onnistuu. Esimerkiksi Youtubessa pöytäkoneilla aikalinkin saa pitämällä kursoria aikajanan yllä, klikkamalla oikeaa hiirennappia ja valitsemalla "Copy video URL at current time".
Sanotaan nyt varmuuden vuoksi että whosampled.com:in määrätietoinen "samplaaminen" ei ole tämän ketjun varsinainen idea, vaan ennemminkin sattumalta ominpäin tapahtuneet mielleyhtymät.
RAM - Kingdom Of Dreams (Original Mix) (2:28) https://youtu.be/cOgdJ...
Händel - Sarabande https://www.youtube.co...
(mainittakoon että tuo sointukulkukaava on satoja vuosia vanha, laajasti tunnettu kierto ja ties kuinka monelta säveltäjältä löytyy siihen perustuvaa)
Noissa on teoriassa sama sointuasteidea pohjalla: bVI - iv - i eli 6 - 4 - 1 mollissa (tai 8 - 5 - 0 jos laskee 0-11 sävelen ulottuvuudessa). Toinen on F:ssä ja toinen C:ssä; sointujen laadut eivät ihan vastaa toisiaan, mutta astekaavan voi väittää sopivan.
Tuon assosiaation tehneen mielen oikkuja voi kenties ihmetellä, mutta jos Childrenin bassokulku on joskus syöpynyt aivoihin niin kaikki "kuus-neljä-ykköset" tuovat sen mieleen - myös vaikkapa W.A.S.P - Wild Childin intron ja säkeistöjen 1-6-4-1 -voimasoinnut, vaikka Childrenin yhtäläisyydet ko. biisiin ovat muilta osin olemattomat.
aurinkoP kirjoitti: Karisma1 kirjoitti:
Tässä on aika hauska pätkä ja n. 40 eri biisiä samoilla soinnuilla.
Joo, tämä on tuttu juttu, ehkä turhankin ilmeinen. Itsessäni neljän soinnun biisit aiheuttavat pelkkää turhautumista, eivätkä enää muistuta edes toisistaan vaan ihan vain soittajien / sovittajien / soinnuttajien tylsämielisyydestä.
Mm. Chuck Berry pärjäsi pitkälle kolmella soinnulla, Berryn kaltainen esiintyminen ja varsinkin "ankkakävely" kitaran kanssa ei onnistu tylsiltä tyypeiltä ... Progebändi Pink Floydille taas sointuvaihdos on "suuri tapaus". Itselleni sointujen määrä ei oikein merkitse mitään, sama onko yksi sointu vai kymmeniä, pääasia on tunnelma, svengi, fiilis ... riippuen musiikkityylistä.
'Tallican For whom the Bell.issä on alkupuolella kitaratilutuskuvio, joka on periaatteessa sama kuin Black Sabbathin kappaleen Fairies wear Boots lopussa. Käännetty vaan ''ylös-alaisin'' ja sävellaji on eri. Sillä onko se tietoinen lainaus, ei ole mitään merkitystä. Jokainen on saanut vaikutteita jostain. Jos ei otettaisi vaikutteita eikä lainailtaisi vaan yritettäisiin koko ajan keksiä jotain uutta&mullistavaa, olisi mahdotonta tehdä musiikkia. Koska kaikki ns. hyvät jutskut on jo keksitty ajat sitten. Musiikki on vähän kuin lego-palikoilla rakentelua. palikat on samat, niitä vaan käännellään ja yhdistellään vähän eri muotoihin.