veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#1 kirjoitettu
01.04.2022 20:43 Muok:01.04.2022 20:44
IT kirjoitti:
Elikkä... Mistä on hyvät masteroinnit tehty? Mitä pitää ottaa huomioon, ja mitä välttää ettei homma mene tyystin pilalle?
pitää ottaa huomioon biisi ja miltä se nykyisellään kuulostaa ja miltä sen haluis kuulostavan. pitää välttää huonoja valintoja jotka vie biisin soundia kauemmas siitä mihin tähdätään.
Ensinnäkin voi sanoa, että limitterin käyttö, kompressointi ja EQ on kaiketikin ne kolme työkalua, joilla homma hoidetaan...
mjoo. parhaimmassa tapauksessa hyvän miksauksen jälkeen masterointiin jää pelkästään ne epälineaariset prosessit, joita voi tehdä vaan koko stereoraidalle, eli kompressointi ja limitointi. ekulla on tietysti näppärä korjata kokonaisuuden sounditasapainoa johonkin suuntaan kerralla jos se ei miksauksessa oo ihan maalissa asti, tai jos kompressointi muuttaa sitä vähän.
Sitten on ne tasot, joihin tähdätään... Ensinnäkin Brickwall Limitteriä voi käyttää sen maksimi dB tason määrittämiseen, ja sen kaiketikin pitäisi olla signaaliketjussa vikana...
joo, tai teknisesti ditheröinti ois vikana, mut joissakin limittereissä on se valmiina vikana steppinä. toki siitä huolehtiminen on huolenaiheista se kaikkein pienin ja kenenkään biisi ei mee pilalle sen takia jos ditheröintiä ei tee, tai muuten siinä on jotain muutenkin pilalla.
Tasot riippuu siitä mihin formaattiin tähdätään... CD levylle riittää -0,1 dBTP ja netin streamauspalveluille suositus on -1 - -2 dBTP välillä oleva peak limitointi...
Äänentasot taas pitäisi CD laadussa olla jotakin luokkaa -9 LUFS-I ja streamaus palveluissa -12 - -14 LUFS-I...
Lisäksi Dynamic Range olisi hyvä olla vähintään se 9 dB...
pitäis ja pitäis, ois hyvä olla. kaikenlaisia suosituksia tietysti on, mut mä en henkilökohtaisesti oikein välitä niistä. jos mun biisi kuulostaa hyvältä silleen, että siinä on dynamiikkaa 6dB, niin sit se kuulostaa hyvältä, ja jos siinä on 20dB, niin sit siinä on varmaan hyvä olla se 20dB dynamiikkaa, enkä yritä väkisin tähdätä mihinkään tiettyyn lukemaan.
limitointikattona pidän -0.1dB, koska miks suotta jättäis käyttämättä ne pari vikaa desibeliä. true peakit saa mun puolesta käydä yli nollan, jos niiden aiheuttamaa säröä ei kuule, ja toistaseksi omissa biiseissä en oo kuullut, enkä edes nähnyt niitä spektrissä. jos joku terävä iskuääni iskee limitteriin ja se on vähän leikkautunut, niin ei se true peak -ylitys sitä soundia mitenkään oleellisesti riko enempää. ei se niin vaarallista ole.
Mutta kuinka itse suoritat masterointisi? Ja mitä plugareita siinä käytät?
riippuu biisistä kuten aina. yleispätevästi jonkunlainen limitointi tai soft clip on siellä loppupuolella prosessia ja tallennus appropriaattiin formaattiin, eli wav talteen ja siitä mp3 jakoon, joissain tilanteissa kummatkin jakoon.
varsinainen masterlimitointi hoituu ozone 5 maximizerilla, paitsi jos haluan saada loppumiksaukseen jotain väriä, niin enenevissä määrin käytän omia plugareita (neulasärö, nauhasärö, radioprosessori), joista saa mm. multiband-saturaatiota ja multiband-kompressointia, ja soft clipin -0.1dB tasolle joka hoitaa loppulimitoinnin virkaa. biiseissä on usein taustalla jo valmiiksi jotain pientä kohinaa, mut viimeistään noista plugareista lisään kans jotain kohinoita ja rapinoita mukaan, jotka hoitaa tausta-atmosfäärin lisäksi ditherin virkaa.
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu
01.04.2022 23:19
IT kirjoitti:
En tiedä tarkkaan kuinka nuo saitit prosessoi nuo cd-laatuiset tiedostot, mutta veikkaan että ainakin LUFS tasot lasketaan siihen saitin käyttämään standardiin, ja ei nuo mun piisit vielä ole säröytyneet taikka klipanneet kun niitä olen kuunnellut....
niin, pelkkä hiljasemmalle normalisoiminen ei tietenkään aiheuta mitään säröä. pakkaus voi muuttaa waveformia niin, että jotkut piikit käy alkuperäistä kovemmalla, mut ne on yleensä tosi lyhyitä (muutaman millisekunnin kymmeneksen) ja pahimmillaan jotain desibelin luokkaa, ja ne sattuu yleensä sellaisiin kohtiin, missä muut korkeat äänet onnistuu maskaamaan sen säröstä aiheutuneen napsahduksen. jos limitoi johonkin -1dBTP niin ton todennäköisyys on aika pieni.
Mitenkäs sulla veezay muuten on noiden omien plugareidesi laita... Kerroit aiemmin itse ohjelmoineesi noita, niin kysyisinkin missä vaiheessa olet? Onko plugarit siinä mielessä valmiita, että pystyt niitä jo jakamaan julkisesti? Vai vieläkö projekti teettää sulla töitä niin sanotusti?
neulasärö ja ensoniq dp/4 -efektilaitteen phaser-ddl-emulaatio alkaa olla kohtuullisen valmiita, muista pitää vielä vähintään hieroo ulkoasua ja käytettävyyttä, todennäkösesti vähän dsp:täkin. tässä kuussa ois tarkotus panna toiminimeä pystyyn niin sais noi kaksi ulos jossain vaiheessa. neulasäröä ei vielä oo kuin reasonille rack extensionina, mut toi jälkimmäinen on sen lisäks myös vst:nä.
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#3 kirjoitettu
02.04.2022 04:06 Muok:02.04.2022 04:09
laakkonen kirjoitti:
Impulse Tracker aikoina oli helppoa kun en edes tiennyt mitä masterointi tarkoittaa
joo, silloin ei oikeen ees hahmottanut mitä miksaus varsinaisesti on ja mitä siihen tarvii. niitä samplejen tai instrujen tai kanavien voimakkuuksia laitto sellaseen asentoon että jollain multimediakaiuttimilla kuulosti omaan korvaan jotenkin järkevältä. biisit hakkas surutta yli nollan mut se ei biisejä haitannut ollenkaan.
Miksaushan se on tärkein vaihe. Jos sen kusee niin eipä sitä biisiä masteroinnilla pelasteta. Paskasta kun ei saa kultaa vaikka miten kiillottelis ; )
preach.
|