Kirjoittaja
|
Uutta musaa: Downflight ja Parasite Lost
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#1 kirjoitettu
23.12.2021 11:04
Nämä eivät ole demoja, vaan valmiita biisejä, lukuun ottamatta sitä että toiseen kappaleeseen on taas jäänyt pieni rasahdus jota en saanut pois. Joka tapauksessa kysymys on kahdesta uudesta Gestapo Summer -kappaleesta. Downflight on ajatuksena laittaa showcaseenkin tässä välipäivinä, joten biisiä on helppo luukuttaa vaikka uudenvuoden bileissä. Onhan se niin hyvä... Kai?
http://mikseri.net/art...
Downflight on omaan korvaani hittimäisempi, rytmillinen ja hieman rock. Toinen kappale, Parasite Lost on hitaammin kasvava, tunnelmallisempi ja varsin erilainen kuin muut täällä toistaiseksi julkaisemani kappaleet.
http://mikseri.net/art...
Joten saapi käydä kuulostelemassa ja palautetta antaa mielihyvin! Odotan kiinnostuneena.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#2 kirjoitettu
23.12.2021 19:05
Kiitoksia palautteista. Kiinnostavaahan näitä on lukea. Jonkin verran voisin antaa palautteen palautetta eli kommentoida kommentteja... Tässä tulee suorastaan entistä isompi onnistumisen fiilis, koska varsinkin Nikon palaute vaikuttaa siltä kuin hän olettaisi minun olevan varsin kohtalainen studiokettu, jolla on käytössään ihan kunnon pelit ja vempeleet. Näinhän ei ole. Ihan perus-Garagebandilla tässä mennään, etuasteita ei ole, usb-mikki suoraan iMaciin yhdistettynä ja sillä on vedetty sisään kaikki soittimet. Ohjelman ja laitteiden käyttäjänä olen itseoppinut (tarkoittaa myös: ilman kavereiden apua) ja vieläpä kertakaikkinen tekniikan epäihmelapsi, jolla ei useimmista tuottajien ja äänittäjien vakioasioista ole haisuakaan. "22 050 Hz" ei sano minulle yhtään mitään, ja de-esserin olen viimeksi nähnyt vuonna 2006, kun yritin tehdä yhtä ekoista demoista silloisten tuttavien avustamana.
Eihän näissä mitään rumpuja ole, ei akustisia eikä sähköisiä. Olen äänitellyt, pätkinyt, luupannut ja ovelimmilla keksimilläni konsteilla efektoinut Yamaha Portasoundin rumpukoneella soitettuja katkelmia. (Joissakin aiemmissa Sun Pie -nimellä tehdyissä äänityksissä olen käyttänyt rumpuina myös cajonia ja djembeä sekä mitä lie kaapinovia ja pahvilaatikoita.) Toisaalta 'lyömäsoitinäänet samaan kanavaan' ei ole pelkkä käytännön puolipakko, vaan myös jonkinlaista korvaan tarttunutta ysäri-indie-estetiikkaa. Bassokitara minulla on vain väljästi ajatellen, kyseessä on nimittäin akustinen nauhaton ukulelebasso, joskin siinä on bassokitaran viritys.
IT arveli, että "tämä on tietoisen harkinnan ja valinnan tulos", koska "saundimaailma on prikulleen sama kuin noissa kahdessa aiemmassakin piisissä". Onhan se sitäkin. Näitä kahta biisiä ruuvasin, väänsin, säädin ja hinkkasin (joo joo) tunnista tuntiin ja lopulta totesin, kummastakin kerrallaan, että tätä paremmaksi tämä ei meikän korviin ei näillä välineillä ja tällä osaamisella kerta kaikkiaan tule. Samalla olen innoissani siitä, kun musiikki"leikkini" kuulostaa vuosi vuodelta oikeammalta, musiikilta jota saattaisi kuulla vinyyliltä, formaatilta jota kuunneltiin eniten lapsuudenkodissa. Oman vinyylin julkaisemiseen en ole vielä ehtinyt.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#3 kirjoitettu
24.12.2021 00:04
IT kirjoitti:
Kiitos aurinkoP, että avasit tuota sun tuotantopuolta meillekin... Ja aikas hyvin olet saanut kuitenkin työstettyä nuo sun piisit, vaikkei sulla kummosia leluja olekaan käytössä... Vois melkein sanoa, että tuo sun omintakeinen tyyli menis pilalle, jos yrittäisit parantaa tuotantoa...
Jos yrittäisin "parantaa tuotantoa", se tarkoittaisi, että minun pitäisi opetella taas jokin vieras systeemi, ja minua ei suoraan sanoen jaksa kiinnostaa. Kehitän mieluummin itseni hyväksi jossain minkä jo auttavasti osaan. Ja tosiaan nyt minusta alkaa tuntua, että olen näillä peleillä jo aika hyvä. En osaa keskustella aiheesta niin kuin muusikot, mutta toisaalta olen sen verran rebel, ettei se minua haittaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1911 viestiä
|
#4 kirjoitettu
24.12.2021 23:36
F|Bitch kirjoitti:
NHX kirjoitti:
Kiitos selvennyksestä. Ihan mielenkiintoiset viritelmät.
Jos joskus haluat lisää laatua ja kohti vinyylilevyjä, niin suosittelen Zoom H5 -nauhuria, jossa on valmiina erittäin laadukkaat X/Y-stereomikit ja toimii myös äänikorttina. Sillä on mukava nauhoitella ja ei tarvitse olla konetta vieressä.
t. Niko
Eipä näy tää tieto/taito teidän musiikissa. Että missä vika? Häh kysympä vaan..
Voisitko konkretisoida väitteesi joillakin faktoilla, ettei mene pelkän tyhjänpäiväisen vittuilun puolelle. Kyse on siis musan teknisestä toteutuksesta, ei mielipiteestä musiikista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
curved
231 viestiä
|
#5 kirjoitettu
25.12.2021 00:58 Muok:03.01.2022 22:41
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#6 kirjoitettu
02.01.2022 11:49
Nonni. Luin tämän keskustelun läpi jo välipäivinä, mutta onnistuin välttelemään tämän vastauskommentin kirjoittamista uuden vuoden puolelle. Tällä välin näyttäisi jokunen viesti poistuneen (ainakin IT:n). Voisin yhtäältä kuitata koko homman tokaisemalla, että studiohifistelijät studiohifistelee, tehdään me muut musaa. Minä olen hippi ja punkkari enkä mikään hifistelijä, mutta vihloohan tuo hiukan kun on tehnyt mielestään sikahienoja biisejä ja saanut ne lähtökohtia uhmaten kuulostamaan hyvältä, ja studiotietäjien leegio onnistuu olemaan kiinnittämättä biiseihin huomion hiventäkään ja tulee julistamaan, miten minun kannattaa vastaisuudessa juttuni toteuttaa. Ja valtaosa tästä sen jälkeen, kun olen ilmaissut, ettei jonkin uuden menetelmän opetteleminen alusta asti nyt kerta kaikkiaan kiinnosta.
NHX kirjoitti:
Jos joskus haluat lisää laatua ja kohti vinyylilevyjä, niin suosittelen Zoom H5 -nauhuria
Jos haluan julkaista vinyylilevyn, otan tasan tämän äänitetyn materiaalin ja toimitan sen masteroijalle, joka taatusti kykenee monipuolistamaan äänikuvaa lisäämättä tai poistamatta mitään. Kirjoitin ketjun aloitussanoina, että nämä eivät ole demoja. Uusi yritys samojen biisien kanssa kiinnostaisi aikaisintaan 10 vuoden päästä.
Herrasväki Halliketulle esittäisin myös kysymyksen, että mitä tarkoittaa käyttämänne verbi "clipata"? Ei kuulu minun slangiini.
Jossain rinnakkaistodellisuudessa joku olisi saattanut ajatella, että ne voimakkaat S-äänteet, erityisesti Parasite Lostin loppuchorusta edeltävässä hiljaisemmassa kohdassa, ovat ihan tarkoituksenmukaisia eivätkä jotain mikä on päätynyt lopputulokseen äänittäjän tumpeloudesta johtuen. Kiva huomata nauttivansa näin mahtavaa luottamusta.
On minua tämä "avunanto" studiohärpäkkeiden suhteen myös naurattanut. Leikkikää te vain teknisellä leikkikentällänne ja piehtaroikaa pätevyydessänne. No problem with that. Mutta tehkää myös jonain päivänä yhtä hyviä biisejä kuin Downlight, Parasite Lost, Greet the New World ja We're All Light. Muistaakseni kaksi jälkimmäistä voittivat tälläkin foorumilla jonkin äänestyksen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AiJ
161 viestiä
|
#7 kirjoitettu
02.01.2022 12:55
Ihan hyvää musaa oot saanut aikaiseksi.Äänen laatu on sopiva.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
cedarbear
2909 viestiä
|
#8 kirjoitettu
02.01.2022 14:21
aurinkoP kirjoitti:
Leikkikää te vain teknisellä leikkikentällänne ja piehtaroikaa pätevyydessänne. No problem with that. Mutta tehkää myös jonain päivänä yhtä hyviä biisejä kuin Downlight, Parasite Lost, Greet the New World ja We're All Light.
Piristävä asenne, hauskaa luettavaa. Studio- ja härpäkekettujen jutut ovat minullekin jokseenkin vieraita.
Kävin vihdoin kuuntelemassa nuo biisit, ja ovathan ne melko persoonallisia, eivät välttämättä ihan minun makuuni. Makuasioista yleensäkin, jos saan käyttää kulunutta sanontaa: biisien hyvyys on ns. suhteellista, etenkin omien biisien kohdalla, sen olen ainakin minä oppinut.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#9 kirjoitettu
03.01.2022 14:59
aurinkoP kirjoitti:
Herrasväki Halliketulle esittäisin myös kysymyksen, että mitä tarkoittaa käyttämänne verbi "clipata"? Ei kuulu minun slangiini.
clippaus on signaalin äänentason leikkautumista maksimiin mahdolliseen, kun se on sen ylittänyt. käytännössä siis biisi on liian kovalla. clippaaminen kuulostaa tilanteesta riippuen joko huomaamattomalta tai ikävältä särinältä.
jos tarjoat musiikkia masteroitavaksi, masteroija todennäköisesti pyytää, että hiljennät biisin äänenvoimakkuutta, jotta clippausta ei tapahdu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#10 kirjoitettu
03.01.2022 19:26
NHX kirjoitti:
Olen antanut mielipiteitä kappaleistasi ja myös teknisestä näkökulmasta (mielipiteitä nekin). Olet jumalaista musiikkia luonut, josta ei mitään kritiikkiä saa kirjoittaa.
Kaikesta päätellen musiikki on sinulle pelkkää tekniikkaa. Itse asiassa minulle musiikki on nimenomaan jumalan puhetta, mikä se jumala sitten ikinä onkin. Kun kuuntelen esimerkiksi tuota Downflightia, kuulen siinä elämää, sähinää ja lämpöä. Kun kuuntelin Uhanalainen-biisiä, kuulin sen taustoissa pelkkää kylmää (lasku-?) koneen kilkutusta, jotka muodostivat ristiriidan laulurunoudelle, jossa kyllä oli elämää, lämpöä ja vähän sähinääkin.
Luonnollisesti minulla ei ole mitään harhoja, että olisin "hyvä" studiossa. Luonnollisesti en myöskään elä harhassa, että jokin Ramones tai Velvet Underground olisi ollut hyvä millään teknisellä osa-alueella. Kummastakin on sanottu, että poikkeuksellisen iso osa niiden musaa kuulleista perusti itse bändin. Ajattelen, että kylmän teknisesti ajatellen "hyvä" studiotuotanto ei aina ole hyvä. Jukka Nousiaisen eka sooloalbumi kuulosti klassisessa mielessä ihan paskalta ja juuri sen tähden se inspiroi kokonaista skeneä astumaan esiin ja julkaisemaan matskuaan, kuka missäkin muodossa.
NHX kirjoitti:
Jos haluat tehdä lo-fi musiikkia, niin analoginen särö olisi mielekkäämpää kuunneltavaa.
Hmm. Olen joskus äänityskokeilujeni alkuaikana (ts. yli 10 v sitten) saanut aikaan musiikkia, jossa oli nimenomaan digitaalisysteemin aiheuttamaa särinää ja se kuulosti ihan oikeasti paskalta. Vaikka tuskin omistan äänitystekniikan suhteen maailman tarkimmat korvat, voin sanoa ettei nykyisessä musiikissani ole sitä. Vai tarkoitatko nimenomaan kitaran (ja sähköukulelen) särösoundia? Ne soittimet on vedetty Voxin analogivahvistimen kautta, joskin niissä on myös Garagebandin oma efekti (ja niin kuin Garagebandia käyttäneet tietävät, jokaisella raidalla on väistämättä jokin efekti. Ihan ok niin). Kosketinsoittimen soundit ovat kyllä ruvella, ja arvaa mitä? Niin on tarkoituskin.
veezay kirjoitti:
clippaus on signaalin äänentason leikkautumista maksimiin mahdolliseen, kun se on sen ylittänyt. käytännössä siis biisi on liian kovalla.
Kas, toinen tekijä osasi selittääkin. Biisit ovat melko kovalla, mutta itse en huomaa kokonaisvolyymiä hiljennettäessä eroa (muuten kuin volyymissä itsessään). Asia voi siis tässä tapauksessa olla moniselitteisempi. Itsehän en näissä mitään "ikäviä särinöitä" kuule, päinvastoin äänikuvaa luodessani homma alkoi kuulostaa sitä miellyttävämmältä, mitä muhevammaksi äänikuva muuttui. Jos masteroija pyytäisi lähettämään hiljemmalle säädetyt versiot, tekisin työtä käskettyä ja jos se auttaisi hänen duuniaan, se siitä ja hyvä niin.
Cedarbearille vielä biisien hyvyydestä: sinun tekemisesi liikkuvat niin eri alueella kuin minun, etten oikein osaa muuta kuin antaa sinulle kunnian omalla musiikillisella osaamisalueellasi. Ei lempimusaani, niin kuin minun matskuni ei ole sinun lempimusaasi. Mutta omalla suunnallasi pärjäilet minun korviini oikein hyvin ja se siitä (taas).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#11 kirjoitettu
04.01.2022 11:13 Muok:04.01.2022 11:15
aurinkoP kirjoitti:
Olen joskus äänityskokeilujeni alkuaikana (ts. yli 10 v sitten) saanut aikaan musiikkia, jossa oli nimenomaan digitaalisysteemin aiheuttamaa särinää ja se kuulosti ihan oikeasti paskalta. Vaikka tuskin omistan äänitystekniikan suhteen maailman tarkimmat korvat, voin sanoa ettei nykyisessä musiikissani ole sitä.
Downflight-biisin kohdalla äänitysprosessi ei varmaan ole clipannut, mutta valmiin biisin mp3-tiedosto clippaa kyllä. biisin sounditasapainosta (vaimeat korkeat äänet) johtuen clippauksesta aiheutuneen rätinän kuulee kohtuullisen helposti, ja sitä rätinää on läsnä ainoastaan silloin, kun signaali on selvästi ylittänyt nollan.
subjektiivista on sit se, miten paljon se tässä tapauksessa haittaa. mä en ole moksiskaan pienestä clippauksesta jos siitä aiheutunut räsähdys hukkuu jonkun voimakkaan transientin alle, ja joskus sellanen voi olla ihan toivottukin efekti. Downflight-biisin kohdalla clippausrätinä kuulostaa niin erilaiselta biisin muuhun äänimaailmaan verrattuna, että se ei sulaudu ihan yhtä hyvin mukaan, eikä se siten tue biisin fiilistä, vaan kuulostaa huolimattomalta kämmiltä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#12 kirjoitettu
04.01.2022 12:03
Tyhmän kysymyksen saa esittää jos kertoo etukäteen, että se on tyhmä .. jookosta? KIva, tässä se sitten tulee kun kerran asiasta keskustellaan.
Jos miksatussa raidassa ei ole särinää ja masteroinnissa taso on asetettu prosessin viimeisenä olevalla limitterillä -2:een, niin joskus harvoin käy kuitenkin niin että lopputuotos saattaa särähtää jossain kohtaa.
Kyse lienee siitä, että masteroinnissa on potkua kuitenkin liikaa ja ennen viimeistä limitteriä tapahtuu jossain kohtaa prosessia tason ylitys vaikka masterointiohjelman (Izotope) in- ja outputmittarit eivät makaisi "punaisella" alueella.
Vaan voiko särähdys syntyä vielä jostain muustakin? Pro toolsissa särinää syntyy yleensä silloin kun koneen prosessoritehoista on käytössä yli 90%, mutta ei yhden raidan masterointi pro toolsissa syö tehoja lähellekään tuota maagista rajaa.
--------------------
Varsinaisesta asiasta sen verran, että po. biisit ovat minusta ihan OK paitsi että ekassa vedossa vokaalit jäivät omissa luureissani vähän taustan alle. Persoonallista ääntä ja tulkintaa kestää kyllä kuunnella vaikka se olisi hiukan enemmän pinnassa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#13 kirjoitettu
04.01.2022 13:08
Sen verran jäi aikanaan tietoliikennetekniikan kurssilta mieleen, että kehtaan sanoa seuraavaa (). Säröä syntyy, kun kanavan äänen voimakkuus jollain taajudella on liian kova. Yllättävän vähän mahtuu yhteen instrumentaaliin tavaraa. Ja vokaalit vielä pitäisi saada mukaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#14 kirjoitettu
04.01.2022 14:34 Muok:04.01.2022 14:36
Noin minäkin arvelen, että asia on eli jossain kohtaa joku yksittäinen kovempi ääni johtaa hetkellisesti ja hiuksenhienosti sen kriittisen punaisen viivan ylittämiseen koko biisin osalta. Mutta punainen värikään mittaristossa ei toisaalta aina johda selvästi kuultavaan häiritsevään säröytymiseen.
Tai sitten voisi kai (?) olla niin, että pientä säröytymistä ei vaan aina huomaa jos ei kuuntele tarkalla korvalla.
Kaksi todistettavasti selvää syytä siis löytyy: liiallinen volyymi ja prosessorien tehon maksimin lähestyminen.
Ja tietysti lähdetään siitä, että masterointiplugarit toimivat siten kuin on tarkoitettu eli ilman pugeja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3962 viestiä
|
#15 kirjoitettu
04.01.2022 14:52
Sen myös näkee audioeditorissa...että aalto leikkautuu...amplitudi on liian kova.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#16 kirjoitettu
04.01.2022 15:29
geeli kirjoitti:
Sen myös näkee audioeditorissa...että aalto leikkautuu...amplitudi on liian kova.
Totta; pahan leikkautumisen huomaa hyvin helposti kuuntelemattakin masterointiohjelmasta kun katsoo aallon kuvaajaa.
IKMultimediallakin on aika hyvä valvontatyökalu josta näkee paitsi tuon, myös panoroinnin useampanakin graafisena kuvaajana. Aiemmat tekeleeni tuppasivat loppuvaiheessa olemaan vähän vinossa keskiakseliin nähden toisen korvan kuulorajoitteen takia; graafiset kuvaajat paljastavat onneksi tuollaisen virheen välittömästi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#17 kirjoitettu
04.01.2022 18:07 Muok:04.01.2022 18:07
veezay kirjoitti:
Downflight-biisin kohdalla äänitysprosessi ei varmaan ole clipannut, mutta valmiin biisin mp3-tiedosto clippaa kyllä. biisin sounditasapainosta (vaimeat korkeat äänet) johtuen clippauksesta aiheutuneen rätinän kuulee kohtuullisen helposti, ja sitä rätinää on läsnä ainoastaan silloin, kun signaali on selvästi ylittänyt nollan.
Downflight-biisin kohdalla clippausrätinä kuulostaa niin erilaiselta biisin muuhun äänimaailmaan verrattuna, että se ei sulaudu ihan yhtä hyvin mukaan, eikä se siten tue biisin fiilistä, vaan kuulostaa huolimattomalta kämmiltä.
Miksihän minä en kuule sitä?
AnttiJ kirjoitti:
Tyhmän kysymyksen saa esittää jos kertoo etukäteen, että se on tyhmä .. jookosta?
Olen nyt ilmeisesti niin tyhmä, etten tajua mihin tämä viittaa... Joka tapauksessa kappaleeni eivät ole läpäisseet sellaista master-prosessia, johon kommentissasi viittaat. En tajua nimittäin kertomastasi höykäsen pölähtämää.
laakkonen kirjoitti:
Kun siirryin Cubaseen niin piti jo vähän alkaa opettelemaan tuotantoasioita. Cubasen ekoissa biiseissä on todellakin clippausta eli ns. särkemistä.
Cubaseahan minäkin ekoissa omissa jutuissa käytin. Ja niissä tosiaan syntyi tuota digitaalista särkemistä, sen kuulin oikein hyvin ja olen ollut pitkän aikaa tyytyväinen itseeni siitä ettei sitä enää kuulu. No, ilmeisesti kuka kuulee ja kuka ei?
AnttiJ kirjoitti:
joku yksittäinen kovempi ääni johtaa hetkellisesti ja hiuksenhienosti sen kriittisen punaisen viivan ylittämiseen koko biisin osalta. Mutta punainen värikään mittaristossa ei toisaalta aina johda selvästi kuultavaan häiritsevään säröytymiseen.
No ei. Ja itse asiassa huomasin jossain välissä, että musiikin sai antaa aika sumeilemattakin lyödä yli sen punaisen rajan (kunhan ei pysyttele siellä jatkuvasti) – melkeinpä päinvastoin, sellainen pienenpieni överiksi vetäminen tuo lopputulokseen hyvää särmää. Onko minulla siis vain näin erilaiset soundikorvat kuin teillä studio-osaajilla? Että mikä minusta on pientä hyvää säröä, onkin teidän korviinne loppupeleissä ihan sama asia kuin se huono särö, jota aikoja sitten opettelin välttämään?
aurinkoP muokkasi viestiä 18:07 04.01.2022
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#18 kirjoitettu
04.01.2022 18:20
veezay kirjoitti:
Downflight-biisin kohdalla äänitysprosessi ei varmaan ole clipannut, mutta valmiin biisin mp3-tiedosto clippaa kyllä.
Kuuntelin näitä nyt läpi. On kyllä totta, että erityisesti kappaleen lopussa sekä Mikserissä että Soundcloudissa (jälkimmäisessä hieman vähemmän, mutta se taitaakin olla AIFF ja täällä mp3, jos muistan oikein) erottuu aika ajoin pientä särinää, jota Garagebandissa ei kuule ollenkaan. Ehkä tämä nyt kääntyy vielä meikäläisen opiksi. Jos jotain asiaa ei osaa etsiä, sitä ei myöskään löydä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#19 kirjoitettu
04.01.2022 18:55 Muok:04.01.2022 19:01
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Tyhmän kysymyksen saa esittää jos kertoo etukäteen, että se on tyhmä .. jookosta?
Tuo tarkoitti kyllä särö-keskustelua sivuavaa omaa kysymystäni, joka seurasi em. lausetta, eikä se liity biiseihisi mitenkään. Koska en ole ollenkaan asiantuntija, yritin kysyä mistä muusta masterointivaiheessa esiin tuleva särö saattaisi aiheutua kuin liiasta volyymista jossain kohtaa prosessia tai siitä, että koneen prosessoritehot ovat liian lähellä tappia (ilmenee pro toolsissa, muista DAW-systeemeistä en tiedä).
On tietysti vähän tylsää kun keskustelu irtoaa pääaiheesta, mutta joskus niin vain tuntuu käyvän.
Biisejäsi koskevan kommentin yritin selvyyden vuoksi erotella katkoviivoilla ilmeisen kehnolla menestyksellä:
--------------------
Varsinaisesta asiasta sen verran, että po. biisit ovat minusta ihan OK paitsi että ekassa vedossa vokaalit jäivät omissa luureissani vähän taustan alle. Persoonallista ääntä ja tulkintaa kestää kyllä kuunnella vaikka se olisi hiukan enemmän pinnassa.
-----------------------
Lopuutulema oli (ja on edelleen) siis se, etteivät biisisi tai niiden tekninen toteutus herättäneet minusta mitään negatiivisia fiboja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#20 kirjoitettu
04.01.2022 19:13 Muok:04.01.2022 19:16
AnttiJ kirjoitti:
Jos miksatussa raidassa ei ole särinää ja masteroinnissa taso on asetettu prosessin viimeisenä olevalla limitterillä -2:een, niin joskus harvoin käy kuitenkin niin että lopputuotos saattaa särähtää jossain kohtaa.
Kyse lienee siitä, että masteroinnissa on potkua kuitenkin liikaa ja ennen viimeistä limitteriä tapahtuu jossain kohtaa prosessia tason ylitys vaikka masterointiohjelman (Izotope) in- ja outputmittarit eivät makaisi "punaisella" alueella.
ois olennaista tietää, onko limitteri tässä tapauksessa viimeinen lenkki samassa musaprojektissa, vai tapahtuuko limitointi jonkun erillisen prosessin jälkeen erikseen. jos siinä välissä on erikseen export/render-vaihe, jonka jälkeen avaat audiotiedoston uuteen projektiin masterointia varten, kannattaa valkata render-asetuksista 32-bit (floating point). fixed pointilla (16/24-bit) voi käydä niin, että signaali on jossain kohtaa mennyt yli nollan, jolloin kaikki yli nollan menevä myös clippautuu nollaan. se vois selittää miksi input ei näytä menevän punaiselle: se ei voi, koska vahinko on jo tapahtunut.
jos taas ennen limitteriä ei tapahdu mitään erikoista, vaan limitteri saa sisäänsä signaalin sellaisena kuin se musasoftassa on särinättömänä, niin aina voi olla, että limitteriin menevä signaali on niin paljon -2dB tasoa kovemmalla, että sen vaimentaminen takaisin -2 tasolle aiheuttaa niin suuren ja nopean muutoksen signaalissa, että limitterin on vaikea tehdä sitä nätisti, ja siitä aiheutuu särähdys. joissain limittereissä on look ahead -toiminto jolloin se osaa valmistautua vähän etukäteen tollasiin yhtäkkisyyksiin ja pystyy suorittamaan sen limitoimisen läpinäkyvämmin. riippuu kans signaalin sisällöstä, kuinka pahasti limitterin tekemän muutoksen kuulee.
Vaan voiko särähdys syntyä vielä jostain muustakin?
hyvä kysymys. jos raita ei särise ja masteriin menee alle nollatasoista signaalia, en keksi äkkiseltään mitään mikä vois aiheuttaa särähtelyä itse musasoftan sisällä tai ulos rendatussa häviöttömässä audiotiedostossa.
audiotiedoston häviöllinen pakkaaminen muuttaa sen verran signaalia, että aiemmin clippaamaton signaali voikin lyödä yli. -2 on turvallinen kattotaso ja pakkauksen jälkeen clippaamisen todennäköisyys on aika pieni. erillinen musansoitto-ohjelma tai koneessa jotain ylimääräisiä vippaskonsteja tekevät ääniajurit saattaa voimistaa ääntä niin, että biisi pääseekin clippautumaan. ehkä kuuntelulaitteisto koneen jälkeen tekee jotain omia jekkuja. muuttujia voi olla paljon.
laakkonen kirjoitti:
Missään efekteissä eikä äänen tasoissa levelit saisi mennä punaiselle.
toi on ihan hyvä lähtökohta etenkin äänittäessä, mut oikeestaan muuten siitä ei tarvi ottaa hirveesti stressiä. yleisesti musasoftissa mix bus ja efektit (sekä natiivit että plugarit) toimii floating point -aritmetiikalla, jossa ei ole väliä, meneekö signaalin taso jossain vaiheessa yli nollan, koska sen saa hiljennettyä takaisin ilman että mitään clippausta on tapahtunut. signaaliketjussa lähinnä ainoastaan AD-muunnos (äänitys sisään koneelle) ja DA-muunnos (koneelta ulos ääneksi) on tilanteita, joissa epähaluttua clippausta voi tapahtua, koska signaalille varattu dynamiikka pitää rajata jollekin tietylle tasolle.
(toki, signaalin taso kannattaa joka tapauksessa pitää edes suurin piirtein jollain järkevällä alueella, jotta esim. kompressoreita ja säröjä pystyy käyttämään fiksusti niiden tarjoamilla asetuksilla, mut modernit edes etäisesti fiksusti tehdyt musaohjelmat ja -efektit eivät oo siitä moksiskaan, vaikka buustaisi signaalia 200dB ja sen jälkeen vaimentaa sitä 200dB, jos siinä välissä ei ole mitään epälineaarisia efektejä.)
AnttiJ kirjoitti:
prosessorien tehon maksimin lähestyminen.
tää on toisaalta vaan "monitorointiongelma". ulos rendattu biisi kuulostaa ihan oikealta vaikka sitä ei reaaliaikaisesti kone jaksaiskaan soittaa.
yhtenä lisähuomiona myös se, että eri musasoftilla voi olla eri mielipide tai vakioasetus siitä, mikä "menee punaiselle". joku musasofta saattaa näyttää biisin soivan punaisella, vaikka oikeasti mikään ei ole mennyt nollan yli masterissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#21 kirjoitettu
04.01.2022 19:32 Muok:05.01.2022 10:25
Kiitos V; täytyypä perehtyä tuohon ajan kanssa ja systeemin äärellä.
Pro toolsissa tapahtuu niin, että jos miksaus särähtää kuunnellessa, se särähtää myös miksauksen bounssauksessa. Kun prosessorien tehonkäyttöä ilmaisevan ikkunan avaa PT:ssä niin siellä kyllä alkaa vilkkua punaista kun tehonkulutus on selkeästi yli 90%; silloin on pakko alkaa tehdä raitakohtaista bounssausta jotta saa miksin kuorman kevyemmäksi.
En nyt väitä ihan varmaksi, mutta taitaa useammin tapahtua niin, että vaikka laajan miksin kuuntelu vielä onnistuisi, niin bounssaus ei enää mene läpi vaan jää jumiin abouttia siihen kohtaan missä tehomittari käväisee punaisella.
Tästähän tietysti selviää sillä, ettei yritä miksailla mitään mitä ei ole ensin muutettu WAV-muotoon (mikä lienee se oikein tapa vaikka koneen teho usein muuhun riittäisikin). Tuon huonompi puoli on taas se, että sovitusta on aika hankala muuttaa tuon jälkeen ilman aikamoista vaivannäköä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#22 kirjoitettu
04.01.2022 23:33
veezay kirjoitti:
ois olennaista tietää, onko limitteri tässä tapauksessa viimeinen lenkki samassa musaprojektissa, vai tapahtuuko limitointi jonkun erillisen prosessin jälkeen erikseen.
No tässä omassa tapauksessani ei ole mitään limitteriksi kutsuttua toimintoa olemassakaan. Garagebandissa on limitteri yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa, ja ainoa neljästä täällä julkaisemastani biisistä, jossa olen sitä käyttänyt, on Greet the New World. Muissa se on tuntunut pilaavan äänikuvan. Kompressoria on jonkin verran. Eri äänialueiden balansseja olen säädellyt kahdella tasolla ja etsinyt ideaalin kuuloista lopputulosta sikäli kuin se tällä tekniikalla on mahdollista. Se lopputulos on edelleen kuulostanut hieman kuin kasettimankalla kuuntelisi, mutta minulle se ei ole mikään kielteinen asia.
veezay kirjoitti:
jos siinä välissä on erikseen export/render-vaihe, jonka jälkeen avaat audiotiedoston uuteen projektiin masterointia varten,
En ole käyttänyt näissä ollenkaan minkäänlaista Garagebandin ulkopuolista masterointiohjelmaa. En kyllä välttämättä osaisi tehdä niillä mitään.
Salatiedettähän tuo tekniikkahöpötys minun silmääni edelleen on. Huomasin kyllä AnttiJ sinun arviosi itse musiikista, parempi se vähä kuin ei mitään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#23 kirjoitettu
05.01.2022 10:31
aurinkoP kirjoitti:
Huomasin kyllä AnttiJ sinun arviosi itse musiikista, parempi se vähä kuin ei mitään.
Yritän pysyttäytyä siinä, etten lähde arvioimaan syvällisemmin teoksia joiden viitekehys on oman osaamisalueeni ulkopuolella. Jos ei ymmärrä edes genren perusteita, niin arviointi voi mennä todella pahasti metsään kuten kävi Klaus Järviselle hänen arvosteltuaan Levyraadissa Junnu Vainion biisiä lähinnä sillä perusteella kuinka hyvin/huonosti se oli laulettu. Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#24 kirjoitettu
05.01.2022 10:36
AnttiJ kirjoitti:
Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
Toisaalta Junnu oli myös hyvä säveltäjä. Mehu Leskisestä puhumattakaan. Eli myös sanoituskeskeisyys missaa joskus jotain olennaista. Metsään voi aina mennä sekä vasemmalle tai oikealle, joten huristellaan vain menemään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#25 kirjoitettu
05.01.2022 10:48
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
Toisaalta Junnu oli myös hyvä säveltäjä. Mehu Leskisestä puhumattakaan. Eli myös sanoituskeskeisyys missaa joskus jotain olennaista. Metsään voi aina mennä sekä vasemmalle tai oikealle, joten huristellaan vain menemään.
Olen tuosta ihan samaa mieltä, mutta kummankaan mestarin osalta Klasun kritisoima laulutaito ei ole "se juttu". Herrat kuuluivat ilmiselvästi kategoriaan "tulkitsijat", jonka roolin he klaarasivatkin sitten omalla suvereenilla tavallaan erinomaisesti koska pystyivät itse tekemään itselleen sopivia biisejä. Juicen kohdalla oli tietysti vielä niinkin, että osan hienoista biiseistä vetivät pätevinä solisteina ihan muut miehet bändissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#26 kirjoitettu
05.01.2022 14:47
aurinkoP kirjoitti:
No tässä omassa tapauksessani ei ole mitään limitteriksi kutsuttua toimintoa olemassakaan. [...] En ole käyttänyt näissä ollenkaan minkäänlaista Garagebandin ulkopuolista masterointiohjelmaa. En kyllä välttämättä osaisi tehdä niillä mitään.
joo, näin mä oon ymmärtänyt, ja eihän se väärin oo jos sellasiin asioihin ei halua välttämättä paneutua. noi mun vastaukset oli lähinnä AnttiJ:n yksityiskohtaisiin kysymyksiin suunnattu.
itse biisit menee sen verran ohi omista kulutustottumuksista, että mieluummin tarjoan viissenttiseni noihin asioihin joista osaa sanoa jotain.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1911 viestiä
|
#27 kirjoitettu
05.01.2022 21:29
AnttiJ kirjoitti:
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
Toisaalta Junnu oli myös hyvä säveltäjä. Mehu Leskisestä puhumattakaan. Eli myös sanoituskeskeisyys missaa joskus jotain olennaista. Metsään voi aina mennä sekä vasemmalle tai oikealle, joten huristellaan vain menemään.
Olen tuosta ihan samaa mieltä, mutta kummankaan mestarin osalta Klasun kritisoima laulutaito ei ole "se juttu". Herrat kuuluivat ilmiselvästi kategoriaan "tulkitsijat", jonka roolin he klaarasivatkin sitten omalla suvereenilla tavallaan erinomaisesti koska pystyivät itse tekemään itselleen sopivia biisejä. Juicen kohdalla oli tietysti vielä niinkin, että osan hienoista biiseistä vetivät pätevinä solisteina ihan muut miehet bändissä.
Hyvin filosofoitu! Nykymusassa ei tulkitsijoille ole juuri sijaa ... Pitää muistaa, että tulkitsijoita ovat myös sellaiset ulkomaiset suuruudet kuin esim. Bob Dylan jne. miljoonia levyjä myyneet artistit. Onko tämä muka mennyttä aikaa, ... Ja paskat ... Pelkkä välivaihe, jossa tekniikka ja soundit ajaa sisällön ja omintakeisuuden ohi!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#28 kirjoitettu
06.01.2022 09:24 Muok:06.01.2022 09:26
Uppe kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
aurinkoP kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Klasu ei ollut ymmärtänyt, että JV:n biisien tarkoitus on esitellä sanoituksia eikä laulajaa.
Toisaalta Junnu oli myös hyvä säveltäjä. Mehu Leskisestä puhumattakaan. Eli myös sanoituskeskeisyys missaa joskus jotain olennaista. Metsään voi aina mennä sekä vasemmalle tai oikealle, joten huristellaan vain menemään.
Olen tuosta ihan samaa mieltä, mutta kummankaan mestarin osalta Klasun kritisoima laulutaito ei ole "se juttu". Herrat kuuluivat ilmiselvästi kategoriaan "tulkitsijat", jonka roolin he klaarasivatkin sitten omalla suvereenilla tavallaan erinomaisesti koska pystyivät itse tekemään itselleen sopivia biisejä. Juicen kohdalla oli tietysti vielä niinkin, että osan hienoista biiseistä vetivät pätevinä solisteina ihan muut miehet bändissä.
Hyvin filosofoitu! Nykymusassa ei tulkitsijoille ole juuri sijaa ... Pitää muistaa, että tulkitsijoita ovat myös sellaiset ulkomaiset suuruudet kuin esim. Bob Dylan jne. miljoonia levyjä myyneet artistit. Onko tämä muka mennyttä aikaa, ... Ja paskat ... Pelkkä välivaihe, jossa tekniikka ja soundit ajaa sisällön ja omintakeisuuden ohi!
Asia on juuri noin. Tekniikassa on se huono puoli, että sitä oppivat käyttämään kaikki jos niin haluavat (tai no, siis melkein kaikki) joten pelkästään tai pääosin tekniikkaan nojaava tarjonta on väkisinkin laajaa ja suuresta massasta on vaikeaa erottua.
Esiintymiskykyä pystyy harjoittelemaan mutta tulkintakyky on kuin karisma: jos sitä ei ole niin sitä ei pysty hankkimaan rahallakaan vaikka joku imagokonsultti (5 t€/pv) muuta yrittäisikin väittää.
Tästä syystä hyvät tulkitsijat tulevat aina erottumaan massasta ja ao. kyvykkyydelle on siksi aina kysyntää vaikka joku muu trendi olisikin ajoittain vallalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#29 kirjoitettu
06.01.2022 10:41
AnttiJ kirjoitti:
Tekniikassa on se huono puoli, että sitä oppivat käyttämään kaikki jos niin haluavat (tai no, siis melkein kaikki) joten pelkästään tai pääosin tekniikkaan nojaava tarjonta on väkisinkin laajaa ja suuresta massasta on vaikeaa erottua.
Jos olen tajunnut oikein, punk sellaiset 45 vuotta sitten ja indie kolmisenkymmentä vuotta sitten, puhumattakaan viime vuosikymmenen ug-virityksistä, lähtivät nimenomaan siitä oivalluksesta, ettei teknisiä härpäkkeitä tarvitse yrittääkään käyttää, vaikka niitä olisi olemassa. Kaikissa näissä tapauksessa se kuulosti oman aikansa valtavirtaan nähden tuoreelta. Kierrän keskusteluketjun alkuunsa ja totean, että tämä on myös oma lähtökohtani, puuhastelen Garagebandilla eikä minua kiinnostakaan oppia pro-hommia, saati teettää niitä jollakulla muulla. Lopputulos saattaa tosiaan kuulostaa hyvilläkin vehkeillä siltä kuin kasettimankalla kuuntelisi, mutta ei se minua haittaa. Eikä tunnu haittaavan niitäkään, jotka ovat kuulleet, lukuun ottamatta tällä palstalla juhlivia studiohifistelynörttejä tai toisaalta niitä jotka ovat tottuneet yhdenmukaiseen valtavirtasoundiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#30 kirjoitettu
06.01.2022 14:32
aurinkoP kirjoitti:
Lopputulos saattaa tosiaan kuulostaa hyvilläkin vehkeillä siltä kuin kasettimankalla kuuntelisi, mutta ei se minua haittaa. Eikä tunnu haittaavan niitäkään, jotka ovat kuulleet, lukuun ottamatta tällä palstalla juhlivia studiohifistelynörttejä tai toisaalta niitä jotka ovat tottuneet yhdenmukaiseen valtavirtasoundiin.
studionörtteilyssä on se hyvä puoli, että kun mielessä on selkeä visio siitä miltä biisin haluaa kuulostavan, oli se sitten 50v vanha rähjäinen kasetti tai punk-bändin treenikellari, siihen lopputulokseen pääsee nopeammin kun tietää mitä pitää tehdä. vaihtoehtoja on silloin myös enemmän, ja on enää tekijän omasta tyylitajusta kiinni, minkälaiseen soundiin pyrkii ja miten onnistuneesti kokonaisuuden hoitaa kasaan.
ei mun mielestä sun "kasettimankkasoundissa" ole vikaa jos se on sellanen aspekti jonka oot halunnut biisiin mukaan. mäkin "epähifiytän" omia biisejä ihan surutta jos koen et se palvelee biisin fiilistä, ja se on oikeestaan enemmän sääntö kuin poikkeus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#31 kirjoitettu
06.01.2022 16:28
Fiksua puhetta kollegoilta tekniikasta. Tärkeintä on juuri se, että itse tietää mitä tahtoo ja löytää sopivat keinot ja välineet lopputulokseen pääsemiseksi.
Näköjään useampikin softatalo tarjoaa joka lähtöön efektejä (kelamankkasoundi, nauhakaiku jne...) joilla pitäisi saada aikaan lopputuloksena haluttaessa "vanhempi soundi" vaikka prosessin alkuvaiheessa olisikin käytetty uudemman oloisia soundeja.
Kuvannee vain sitä, että jokaisella aikakaudella on syntynyt jotain sellaista, mille tuntuisi olevan kysyntää nykyisinkin.
Itse asiassa ostin hiljattain Orange Treen Vintage Gent-kitarasoundipaketin, joka on soitettu 60-luvun puolivälin hollowbody-sähkiksellä:
https://www.orangetree...
Tuosta nyt sattuu löytymään mm. mukavan "nuhainen" soundi joka toimii minusta tietyissä yhteyksissä ja biiseissä todella hyvin. Ihan varmasti kaikki eivät tuosta soundista pidä, mutta en anna sen haitata itseäni pätkän vertaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#32 kirjoitettu
06.01.2022 17:02
veezay kirjoitti:
studionörtteilyssä on se hyvä puoli, että kun mielessä on selkeä visio siitä miltä biisin haluaa kuulostavan, oli se sitten 50v vanha rähjäinen kasetti tai punk-bändin treenikellari, siihen lopputulokseen pääsee nopeammin kun tietää mitä pitää tehdä. vaihtoehtoja on silloin myös enemmän, ja on enää tekijän omasta tyylitajusta kiinni, minkälaiseen soundiin pyrkii ja miten onnistuneesti kokonaisuuden hoitaa kasaan.
Siinä on se huono puoli, että jos ei oikeasti ole asiasta kiinnostunut, se vain sotkee pakkaa ja tekee koko musantekohommasta epäkiinnostavamman. Itselläni se pääasia on aina biisi. "Kasettimankkasoundi" ei haittaa, mutta toisaalta --
AnttiJ kirjoitti:
Näköjään useampikin softatalo tarjoaa joka lähtöön efektejä (kelamankkasoundi, nauhakaiku jne...) joilla pitäisi saada aikaan lopputuloksena haluttaessa "vanhempi soundi" vaikka prosessin alkuvaiheessa olisikin käytetty uudemman oloisia soundeja.
-- tuossa tapauksessa siitä tulisikin itsetarkoitus. Uskon onnellisiin sattumiin, ja siihen, että edistys kasvaa virheistä eikä "oikein" tekemisestä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#33 kirjoitettu
06.01.2022 17:22
aurinkoP kirjoitti:
-- tuossa tapauksessa siitä tulisikin itsetarkoitus. Uskon onnellisiin sattumiin, ja siihen, että edistys kasvaa virheistä eikä "oikein" tekemisestä.
Voi noinkin tehdä jos haluaa ... itselläni ei vaan enää ole halua eikä jäljellä olevaa aikaakaan onnellista sattumaa hakeviin löytöretkiin joten menettelen eri tavalla. Enkä sitäpaitsi ole ollenkaan varma siitä, löytäisinkö koskaan yhtään sen parempaa soundia kuin mitä softakauppojen apuvälinehyllyillä on kaltaisilleni tekniikan ihmelapsille ( ) "tehdasasetuksina" tarjolla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#34 kirjoitettu
06.01.2022 17:36
laakkonen kirjoitti:
Itse muuten pidän noista Orange Treen saundeista paljonkin. Oon vähän miettinyt mihin ihmeeseen minä niitä käytän. Noh..kunhan soittelen menemään.
Itselläni on noita OT:n paketteja reilusti päälle 20. On ne tehty todella huolella ja kun avaa eri kitaroita peräkkäin niin kyllä niistä helposti huomaa, että samplet soittanut soitin ihan oikeasti vaihtuu kuin myös mm. kitaran ääni silloin kun vaihtaa "soittoasemaa" ja sormitusta kaulalla; vapaat kielet soivat eri tavalla kuin barre-soinnut niin kuin pitääkin. Valinnanmahdollisuudet kattavat abouttia kaiken mitä normaaleista kitaroista ja efektilaitteista löytyy.
Mutta kuten aina, ne omat lemppari-instrumentit ja soundit löytyvät noistakin jolloin samalla iso osa tarjotuista mahdollisuuksista jää hyödyntämättä. Kun olen ostanut kerralla isomman paketin, niin kyllä sieltä löytyy parikin sellaista akustista soitinta jotka eivät ole koskaan päätyneet lopulliseen äänitykseen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#35 kirjoitettu
06.01.2022 19:44
laakkonen kirjoitti:
Hyvin tokaistu. Mulla ei ole ihan kahtakymmentä sentään. No kaikkea ylimääräistä kyllä on. Kontaktiin oon ostellu paljon muutakin. Soundtrack ja pianosampleja. Omnispheressäkin on itsessään jo todella paljon saundeja. Siihenkin oon lisäsaundeja hommannut. Pakko tässä on kai itseään alkaa tsemppaamaan..menee muuten plugarit ja saundit hukkaan ; )
Se on yhtä hittoa noiden soundien kanssa: juuri kun on päättänyt että nyt en osta yhtään enää, niin johan sitä on kohta näpyttelemässä Paypalin koodia jonkun softafirman sivuilla. Olen itse sentään onnistunut vain siinä, että firmahajonta ei sentään ole ihan kamala.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#36 kirjoitettu
07.01.2022 10:18
laakkonen kirjoitti:
Puhutaan ennemmin musantekemisestä eikä olla kiinni toistemme kurkussa koko ajan.
Sikahyvä idea. Tosin minulle musan tekeminen ei ole todellakaan yhtä kuin tuo studiovimpainten professionaalille asteelle viritetty "hyöty"käyttö. Sävelmät ja sovitusideat syntyvät meikällä useimmiten kävellessä, pyöräillessä tai autoa ajaessa. Sitten vain lähden tavoittelemaan visiota, ensin soittelemalla ja sitten äänittelemällä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Funereal
2863 viestiä
|
#37 kirjoitettu
07.01.2022 11:41
aurinkoP kirjoitti:
Sikahyvä idea. Tosin minulle musan tekeminen ei ole todellakaan yhtä kuin tuo studiovimpainten professionaalille asteelle viritetty "hyöty"käyttö. Sävelmät ja sovitusideat syntyvät meikällä useimmiten kävellessä, pyöräillessä tai autoa ajaessa. Sitten vain lähden tavoittelemaan visiota, ensin soittelemalla ja sitten äänittelemällä.
Tähän kommenttina vaan, että joillekin tosiaan tuo "tekeminen" voi olla nimenomaan päinvastoin kaikkea muuta paitsi itse musiikin säveltämistä ja soittamista. Itselläni esimerkiksi musiikkiharrastus on koko ajan mennyt enemmän siihen suuntaan, että ohjelmoin vaan omia syntetisaattoreita ja efektejä, ja soitan siihen verrattuna erittäin vähän. Eiköhän anneta kaikkien tehdä musiikkia heidän omien intohimojensa mukaan ja yritetään hyötyä muiden erityistietämyksestä, eikä arvostella muiden tapoja harrastaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aurinkoP
670 viestiä
|
#38 kirjoitettu
07.01.2022 16:44
Funereal kirjoitti:
Eiköhän anneta kaikkien tehdä musiikkia heidän omien intohimojensa mukaan ja yritetään hyötyä muiden erityistietämyksestä, eikä arvostella muiden tapoja harrastaa
Jep, sillä lisäyksellä että alakynnessä olevilla on aina oikeus ruikuttaa saadakseen äänensä kuuluviin. Tämä ketju on ollut studiohifistelijänörttien juhlaparaati.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Uppe
1911 viestiä
|
#39 kirjoitettu
12.01.2022 08:11 Muok:12.01.2022 08:33
aurinkoP kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Eiköhän anneta kaikkien tehdä musiikkia heidän omien intohimojensa mukaan ja yritetään hyötyä muiden erityistietämyksestä, eikä arvostella muiden tapoja harrastaa
Jep, sillä lisäyksellä että alakynnessä olevilla on aina oikeus ruikuttaa saadakseen äänensä kuuluviin. Tämä ketju on ollut studiohifistelijänörttien juhlaparaati.
Nooh, olen havainnut viime aikoina kuuntelevan kansan hyväksyvän ja jopa kaipaavan perinteisempää ja hyvinkin pienimuotoisesti tehtyjä tuotantoja. Mm. Maustetytöt ovat menestyneet hyvin. Ei ole haitannut, vaikka duon taustalla hakkaa rumpukone ja live-esitykset ja äänitteet poikkeavat toisistaan. Noh, joitakin tuntuu nuo(kin) asiat haittaavan. Mutta koirat haukkuu ja karavaani kulkee ... Tytöt jossakin haastattelussa aikoivatkin joskus kirjoittaa vitsikirjan niistä neuvoista, mitä heille on annettu. Kuulemma alussa jopa Maustetytöt-nimikin oli joidenkin neuvojien mielestä paska.
Kannattaa jatkaa valitsemallaan tiellä ja suhtautua keveästi huumorilla asioihin. Tietenkin kuulolla kannattaa olla, joskus neuvot voivat olla hyviäkin. Vaikka usein ne kyllä ovat vain makuasioita käsitteleviä mielipiteitä, joiden ei pidä antaa toimintaansa häiritä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|