Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 3 Seuraava >

Kirjoittaja Piisinteon aloittaminen


Uppe
1911 viestiä

#1 kirjoitettu 25.09.2021 22:12

Jokainen tekee varmaan omalla tyylillään omien resurssiensa puitteissa ... Ainoa pitävä neuvo minulta biisin tekoon: Älä koskaan pelkää mitään, vaan sano se, mitä tunnet ja pyri tuomaan se esille!

^ Vastaa Lainaa


SampoM
Samo
1197 viestiä

#2 kirjoitettu 25.09.2021 22:17

Juha Tapio ilmaisi oman metodinsa niin, että lyö kitarasta mollisointuja ja rupeaa vaikeroimaan päälle.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#3 kirjoitettu 26.09.2021 09:41

Kannattaa rämpytellä aluksi jotain ja molottaa pseudoenglantia ja sekosuomea, ja sitten yrittää siitä järkiintyä pikkuhiljaa ... Ja jotain ihme riimejä heti alkuun kuten vaikkapa: "Mennään Vieremään yhdessä pieremään ... kaikki kuuntelee nyt Abbaa, hevi ei voinut järkee tappaa .. syön pottui monta kappaa, kun jengi pirttiin sisään lappaa ..."

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#4 kirjoitettu 26.09.2021 09:57

Sanoilla leikittely on hyvä tapa aloittaa biisin tekeminen. Mutta saa sitä vakavanakin harjoittaa.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#5 kirjoitettu 26.09.2021 10:07

Hurriganesin Get On on tehty kertomallani metodilla, se voitti European Pop Juryn aikoinaan.

Sanat:

Just a sweet Carolina, just a rockin' little mama
Just leave my baby in old Alabama
Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Mean guitar, that's a swingin' old town
Rockin' and a-rollin' just a little while
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'

Get on, get on baby, get on
Get on, get on baby, get on
Well, let me be, rock and rollin' free

Well, old Alabama, just a sweet Carolina
Just a-rockin' and rollin' may leave town
Got to be a scoogie, lay on my boogie
Let me hear you say you got my hole around
Got to be a scoogie, bing bong bang
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'

Get on, get on baby, get on
Get on, get on baby, get on
Well, let me be, rock and roll with me

Well, go go baby dancin' rock and roll
And twist and shout, you'll be rockin' the bowl
Just a little baby, she's rollin' around
Ain't got no rockin' or rollin' in town
Got to be a scoogie of the neighbourhood
Ain't got no rollin', ain't got no bowlin'
Get on, get on baby, get on
Get on, get on baby, get on
Do you rock and roll? Ain't got no moving on

Get on, get on baby, get on
Get on, get on baby, get on
Play me one more time, rocking and the roll

Get on, get on baby, get on
Get on, get on baby, get on
Just a-moving your arse, rocking and fast

Get on, get on baby, get on
Get on, get on baby, get on
Stop the music! Rocking is slow

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#6 kirjoitettu 26.09.2021 10:33 Muok:26.09.2021 10:40

urpoarpo kirjoitti:
Kannattaa rämpytellä aluksi jotain ja molottaa pseudoenglantia ja sekosuomea, ja sitten yrittää siitä järkiintyä pikkuhiljaa ... Ja jotain ihme riimejä heti alkuun kuten vaikkapa: "Mennään Vieremään yhdessä pieremään ... kaikki kuuntelee nyt Abbaa, hevi ei voinut järkee tappaa .. syön pottui monta kappaa, kun jengi pirttiin sisään lappaa ..."


Tämä on juuri se keino jota yksi parhaimmista kavereistani käyttää, mutta itseltäni ei synny tuolla tavalla edes ekaa tahtia. Sointukulku ja melodian perusversio syntyvät ikään kuin samaan aikaan ja johonkin kohtaan jopa toimivaa riimitystä tai muutama avainsana. Sanoitus tekeytyy täysin valmiiksi "muka-englannin tai -suomen" pohjalta tai avulla vasta sitten kun biisi on muuten väännetty lopulliseen muotoonsa.

-------------------------

Itse istun pianojakkaralle ja pamautan yleensä C-mollin, koska olematon koskettimien soittotaitoni pääse parhaiten oikeuksiinsa jostain syystä juurikin C-mollissa. Sitten pitää kehitellä riffi josta tulee joko bassokulun perusta tai pilleille sopiva teema. Seuraavaksi mietin millainen biisin sointukulku voisi olla ja kun jonkunmoinen idea on löytynyt alan pimputella aiempaan tekemiseen sopivaa melodiaa. Joskus hyvälle kuulostava melodiakulku saattaa vaatia sointujen vaihtamista, mutta sehän tietysti kuuluu asiaan.

Jos kyse on cover-version tekemisestä, niin ensimmäiseksi etsin biisistä pianonuotin joko omasta arkistostani tai netistä. Jos sitä ei löyty, yritän etsiä versiota tuubista. Jos siitäkin tulee vesiperä, pitää alkaa kokeilla pianolla miten biisin soinnut ja melodia menevät. Vaikeamman cover-biisin tapauksessa se tapahtuu niin, että avaan biisin MP3:n Pro Toolsiin jossa yritän soittaa biisin mukana; joskus se onnistuu joskus ei kovinkaan hyvin. Virallisista käännöksistäni "Taas piru pääsi sekoittaa (Must Be The Devil)" ja "Pohjaton suo (Taxed To The Max)" pohjatyö on tehty tällä soita-mukana-metodilla.

Sitten alan miettiä sovitusta ja sitä, millä instrumenteilla lopullinen versio synnytetään. Tässä vaiheessa sointukulusta saattaa alkaa muotoutua perusversiota monipuolisempi ja paremmin esim. riffejä mukaileva ja tukeva.

Biisin teko siirtyy seuraavaksi Pro Toolsiin, johon avaan suunnitellulle biisille sopivan perussetin ja alan toteuttaa sovitusideaani. Jos kyseessä on poppi tai rokki, kuuluu perussettiin rummut, basso, 3 kitaraa, urut, piano ja joskus syntikka. Jos tehdään soulia, niin mukana ovat yleensä rummut, basso, kitara, urut, piano tai clavinetti sekä 6 pilliä. Tanssimusiikkia syntyy yleensä rummuilla, bassolla, kitaralla, pianolla, haitarilla ja viulusektiolla. Noihin sitten lisätään instrumentti tai pari jos tarve vaatii. Vasta kun sovitus on valmis, muutan sen itselleni sopivaan sävellajiin.

Sanoitusta mietin vasta kun biisi on lähes täysin valmis ja tehdään selkeällä riimityksellä, jota hierotaan niin pitkään että sanoitus istuu melodiaan. Tiedä sitten kumpi olisi helpompaa, tehdä sanoitus samaan aikaan melodian kanssa vai omalla tavallani siten, että sanoituksen on istuttava tiukasti valmiiseen melodiaan jossa ainakin sanojen tavujen lukumäärien laskeminen tulee tutuksi.

Sitten vaan kliksautellaan hiirellä homma valmiiksi.

Tässä nyt tuli vähän enemmänkin kuin aloitus mutta menköön.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#7 kirjoitettu 26.09.2021 11:28

urpoarpo kirjoitti:
Hurriganesin Get On on tehty kertomallani metodilla, se voitti European Pop Juryn aikoinaan.


Joo, noin se oli. Biisiä ei harjoiteltu käytännössä ollenkaan vaan se syntyi erittäin spontaanisti ja muistaakseni jopa siksi, että älppärimatskua oli liian vähän.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#8 kirjoitettu 26.09.2021 12:03

Joo, biisin teon voi siis aloittaa esimerkiksi näin kuten tässä ollaan käsitelty. Mutta kun annetaan ohjeita biisin kokonaan tekemiseen ja loppuun asti viemiseen niin on parempi lukea kunnon ohjeet kuin kelata täällä tätä asiaa pätkittäin. Tässä hyviä ohjeita:

https://rytmimanuaali....

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#9 kirjoitettu 26.09.2021 13:16

urpoarpo kirjoitti:
Joo, biisin teon voi siis aloittaa esimerkiksi näin kuten tässä ollaan käsitelty. Mutta kun annetaan ohjeita biisin kokonaan tekemiseen ja loppuun asti viemiseen niin on parempi lukea kunnon ohjeet kuin kelata täällä tätä asiaa pätkittäin. Tässä hyviä ohjeita:

https://rytmimanuaali....


Lueskelin ohjetta läpi ja päällimmäiseksi jäi vähän sama tunne kuin joskus lehtien pääkirjoituksista: "asia on näin ... mutta kuitenkin toisaalta ... ".

Vakavasti puhuen tuosta selvisi ainakin se, ettei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa tehdä biisejä. Yksi tapa sopii yhdelle ja toinen toiselle. Veikkaan, että kokeilemalla selviää se itselle paras ja luovin lähestymisvinkkeli.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#10 kirjoitettu 26.09.2021 13:58

Joo, biisin voi tehdä miten vaan, kuten jo alussa oli selvillä.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#11 kirjoitettu 26.09.2021 14:12

Mutta ei noiden ohjeiden lueskelusta haittaakaan ole. Tulee siinä ainakin eri metodit esille.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#12 kirjoitettu 26.09.2021 16:53

urpoarpo kirjoitti:
Mutta ei noiden ohjeiden lueskelusta haittaakaan ole. Tulee siinä ainakin eri metodit esille.


Ei varmasti ole jos on yhtään epävarma omasta tekemisestään.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#13 kirjoitettu 26.09.2021 18:07

laakkonen kirjoitti:
Onko muuten normaalia kuulla ainakin osa biisistään päässään? Jo silleen etukäteen. Sitten vaan yrittää jälkikäteen toteuttaa mitä kuuli. Minulla se tietokoneen edessä istuskelu ja soittelu tai plugareiden kanssa kikkailu ei johda yleensä mihinkään. Onhan niistä toki hyötyä, mutta biisintekoprosessi tapahtuu yleensä muualla kuin koneen ääressä. Saatan lenkkeillessä keksiä jotain tai Netflixiä katsoessa. Joku voisi sanoa minua hulluksi kun kuulen välillä ääniä päässäni Itse oon vähän huolissani, jos niitä ääniä ei kuulu. Tai melodioita. Tai mitä tahansa musantekoon liittyvää..


Helvetin hyvä pointti. Itse asiassa heräsin pari viikkoa sitten aamuyöstä ja minulla oli lähes valmis tango (biisi se on muuten sekin) päässäni. Koska en viitsinyt könytä yöllä ylös ettei mamma herää, niin minulla oli hemmetinmoinen työ pitää biisi päässäni siihen asti että pääsin koskettimille. Kumma kyllä, idea säilyi, toimi ja sain sen pahvillekin.

Yleensä herään siihen, että pukkaa aika valmista sanoitusta kun tarvis on ollut, mutta nyt sitten pukkasi biisiäkin. Minulla on ollut yöpöydälläni jo usean vuoden ajan paperia ja kynä yöllisiä sanoitussessioita varten. Taitaa olla niin, että kaikista laatimistani sanoituksista ainakin joku osa on syntynyt kesken unien aamuyöllä n. klo 02 - 04. Nukahtamaan ei pysty jos luonnoksia ei saa paperille.

^ Vastaa Lainaa


LordSenator
107 viestiä

#14 kirjoitettu 26.09.2021 19:28

Biisin teko on aika simppeliä tahmean alun jälkeen..

Mä teen eka rummut ja jammailen kitaran kanssa ja rakennan sitä kautta biisin...Sanoitukset tulee aika usen vasta viimeisenä.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#15 kirjoitettu 26.09.2021 19:52

LordSenator kirjoitti:
Biisin teko on aika simppeliä tahmean alun jälkeen..

Mä teen eka rummut ja jammailen kitaran kanssa ja rakennan sitä kautta biisin...Sanoitukset tulee aika usen vasta viimeisenä.


Jammailu on hyvä tapa. Tavallaan silloin ei edes tee aluksi biisiä, mutta sattumalta keksii vaikkapa kitarariffin tai sointukierron ja sitten pohtii miten se laulu kulkee ja sitten miettii laulun teeman/aiheen, jonka ympärillä alkaa se sanojen pyöritys ... Jos tekee jotain traditionaalista, joka menee aika pitkälle sen vanhan kaavan puitteissa, voi sanoituksen tehdä, vaikka ei koskisi soittimeen ollenkaan. Rytmi ratkaisee silloin, rokissa, bluesissa kantrissa eri rytmi, joka ratkaisee.

^ Vastaa Lainaa


Konnajee
106 viestiä

#16 kirjoitettu 26.09.2021 20:05

Joskus syntyy ja joskus taas ei. Sen aistii hyvin nopeasti aloittamisesta, onko jotain sellaista kehittymässä, jota viitsii jatkaa. Toisaalta aika usein aloitan vain kokeilemalla eri soittimia ja siinä samalla tapailen melodioita - tai rytmejä. Näin kerään biisille soundimaailmaa kokoon ja siitä se jatkuu sitten eteenpäin. Joskus ei vaan toimi ja menee hylkyyn - joskus tallennan homman ja annan sille mahdollisuuden kehittyä seuraavalla istunnolla ja silloin tällöin homma menee kerralla maaliin. Mutta onneksi tämä ei ole niin vakavaa, että jos ei suju, niin ei suju ja sitten tehdään taas, kun on sopiva fiilis päällä.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#17 kirjoitettu 27.09.2021 20:34

urpoarpo kirjoitti:
Jokainen tekee varmaan omalla tyylillään omien resurssiensa puitteissa ... Ainoa pitävä neuvo minulta biisin tekoon: Älä koskaan pelkää mitään, vaan sano se, mitä tunnet ja pyri tuomaan se esille!


Tää on niin totta! Itselle musiikin teossa on varmaan tärkeintä se tunne ja sen välittäminen kuulijalle.
Itse aloitan sillain et viritä kitaran kullosenki fiiliksen mukaan. Kiljukuurin jälkeen ei kyllä lähtenyt kovin kauniita vireitä mut jotenki nekin tuntu tarpeelliselta. Nyt saanu taajuuksia vähä korkeammalle ku himmannut juopottelua.
Mut sit ku on virittänyt kitaran ni alkaa vaan soittaa sitä mikä siinä hetkessä kuulostaa kivalta.. Vaikka sit vaan yhtä kieltä alkuun ja keskittyy rytmiin. Rytmi on tärkeetä kuitenki. Sit voi kuulostella mitkä äänet sopii yhteen ja jatkaa monimutkaisempia kuvioita. Teoriaa ei musta tarvita välttämättä. Itsellä se vaan tappaa kaiken luovuuden.. Tosin niitä hetkiä varten ku ei oo niin luova olo vois alkaa opetteleen muutaman soinnun ja sävelasteikon miten menee kitarassa.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#18 kirjoitettu 27.09.2021 20:36

IT kirjoitti:
Mä kirjoitan ekan oman kommenttini tähän ketjuun siitä, että kuinka sitä itse piisinkirjoittamista voi alkaa harjoittelemaan... Oletan, että käytössä on koskettimet taikka kitara...

Ihan perusjuttu jolla pääsee sisään piisintekoon, niin on se että ottaa jonkin sävellajin, ja sen soinnut ja alkaa niistä kasaamaan sointukulkuja...

Näitä sävellajeja ja niihin liittyvät soinnut löytää vaikkapa googlettamalla sanat "key chord chart", jolloin saat kuvahaussa eteesi taulukoita, joissa on major ja minor keys elikkä duuri ja molli sävellajit...

C-duuri sävellajin soinnut ovat: C, Dm, Em, F, G, Am, ja Bdim...

Sitten lähdet näistä kasaamaan 4 tahdin mittaisia sointukulkuja, joissa on 3-4 eri sointua... Tästä saat piisin a-osan elikkä versen... Kun sitten luot siihen sivuun vielä toisen samanlaisen sointukulun, josta saat piisin b-osan elikkä kertsin, niin oletkin jo periaatteessa kirjoittanut ekan kappaleesi...

Tää esimerkki nyt on tosi simppeli, mutta periaatteessa homma lähtee siitä liikkeelle, että kasaat sointuja yhteen, ja yrität hyräillä jotakin melodiaa siinä samalla... Kun löydät oikeat soinnut oikeassa järjestyksessä ja siihen melodian päälle, niin piisi alkaa rakentumaan...

Tuo mun esimerkki on simppeli, mutta se on ihan hyvä harjoitus, ja kun tota tekee tarpeeksi monta kertaa, niin siinä kehittyy ja ne sointukulut monimutkaistuu ja melodiat siihen päälle, ja yht'äkkiä huomaatkin kirjoittavasi ihan mukiinmeneviä piisejä...

Eli tuossa mun rautalankamalli alkuun pääsemiseksi... Ei piisinteko ole mitään rakettitiedettä...

Tää oli selkeästi selitetty, kiitos siitä! Voisin kokeilumielellä ja harjoituksen vuoksi tätä kokeilla kuhan kitara saapuu..

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#19 kirjoitettu 27.09.2021 20:37 Muok:27.09.2021 20:39

urpoarpo kirjoitti:
Kannattaa rämpytellä aluksi jotain ja molottaa pseudoenglantia ja sekosuomea, ja sitten yrittää siitä järkiintyä pikkuhiljaa ... Ja jotain ihme riimejä heti alkuun kuten vaikkapa: "Mennään Vieremään yhdessä pieremään ... kaikki kuuntelee nyt Abbaa, hevi ei voinut järkee tappaa .. syön pottui monta kappaa, kun jengi pirttiin sisään lappaa ..."


Räppilyriikat!

Niinamaya muokkasi viestiä 20:39 27.09.2021
Urpoarpon salattu ulottuvuus oikee Gangsta!

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#20 kirjoitettu 27.09.2021 20:50

laakkonen kirjoitti:
Onko muuten normaalia kuulla ainakin osa biisistään päässään? Jo silleen etukäteen. Sitten vaan yrittää jälkikäteen toteuttaa mitä kuuli. Minulla se tietokoneen edessä istuskelu ja soittelu tai plugareiden kanssa kikkailu ei johda yleensä mihinkään. Onhan niistä toki hyötyä, mutta biisintekoprosessi tapahtuu yleensä muualla kuin koneen ääressä. Saatan lenkkeillessä keksiä jotain tai Netflixiä katsoessa. Joku voisi sanoa minua hulluksi kun kuulen välillä ääniä päässäni Itse oon vähän huolissani, jos niitä ääniä ei kuulu. Tai melodioita. Tai mitä tahansa musantekoon liittyvää..

Mulla sitä äänten kuulemista sanotaan skitsofreniaksi. Eilenki jäi tekemäni biisi soimaan eetteriin. Uskon vahvasti että muutkin ne kuulevat, niin todellista se on. Välillä kyllä menee totaalisesti hermo niihin ääniin. Olisi hiljaista.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#21 kirjoitettu 27.09.2021 20:54

Parhaita soittoja ei voi taltioida. Jotenki fiilis menee vähä ku laittaa äänittään. Tulee jotain paineita, miltä pitäs kuulostaa jne. Jammailu on just parasta! Ja mä oon harjoitellut räppää puhumalla puuta heinää mut rytmittämällä puhetta.. pitää vaan päästä sen tunteen yli että viddu kuulostan naurettavalta..mitä sitte?

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#22 kirjoitettu 27.09.2021 21:37

Niin minäkin mielestäni muun muassa.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#23 kirjoitettu 28.09.2021 07:55 Muok:28.09.2021 07:57

Nyt on pakko vähän keventää.

Ei pelkkä biisien kuuleminen ja valmiimmaksi tekeminen omassa päässä (valveilla tai unessa) mitään skitsoa ole. Sitähän kutsutaan ajatteluksi tai mielikuvaharjoitteluksi, jota voi tapahtua joko unessa tai valveilla. Joku osaa tehdä biisejä lähes valmiiksi päässään, joku toinen taas ei.

Kaikille tapahtuu sitäkin, että joku biisi jää joskus soimaan päähän eikä siitä tahdo päästä eroon; se taas on pelkkä korvamato.

Vasta jos aikoo tai suorastaan alkaa noudattaa päässään kuulemissaan biiseissä olevia "ohjeita", niin sitten ollaan vaaravyöhykkeellä. Sitäkään ei kannata uskoa, että kaikki toiset kuulevat päässään saman minkä itse.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#24 kirjoitettu 28.09.2021 10:50 Muok:28.09.2021 10:54

Korvamato on eri asia kuin äänien kuuleminen.
Yksinkertaistettu simulaatio elämästä helvetissä
https://m.youtube.com/...

Niinamaya muokkasi viestiä 10:50 28.09.2021
Itsellä äänet on muuttuneet positiivisiksi ja kannustavaksi mutta silti raskasta kuulla niitä. Monesti voi lähteä soimaan jotain musiikkia(mistä en edes pidä).. Se on hemmetin ärsyttävää. Mut voi ne korvamadotkin olla rasittavia jos jää joku paska renkutus soimaan mieleen..

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#25 kirjoitettu 28.09.2021 11:45

Niinamaya kirjoitti:
Korvamato on eri asia kuin äänien kuuleminen.
Yksinkertaistettu simulaatio elämästä helvetissä
https://m.youtube.com/...

Niinamaya muokkasi viestiä 10:50 28.09.2021
Itsellä äänet on muuttuneet positiivisiksi ja kannustavaksi mutta silti raskasta kuulla niitä. Monesti voi lähteä soimaan jotain musiikkia(mistä en edes pidä).. Se on hemmetin ärsyttävää. Mut voi ne korvamadotkin olla rasittavia jos jää joku paska renkutus soimaan mieleen..


Niinhän se on ettei ole kovinkaan kiva "kuulla" sellaista biisiä mistä ei edes pidä.

Itselleni käy kovin usein, että biisi josta hahmottelen tai teen sovitusta, pyörii päässä monta päivää. Yleensä se ei hirveästi haittaa, koska en viitsi sovitella biisejä joita inhoan.

^ Vastaa Lainaa


Deviant2
39 viestiä

#26 kirjoitettu 29.09.2021 09:14

Minulla piisin teko lähtee jostain idean pätkästä kitara riffi tai joskus saattaa olla, että teenkin rumputräkin ja jammailen sen päälle kitaralla. Siinä saattaa sitten vierähtää päivä tai viikkoja, että saan jotain aikaiseksi, riippuu fiiliksestä.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#27 kirjoitettu 29.09.2021 13:24 Muok:29.09.2021 14:09

Niinamaya kirjoitti:
Ja mä oon harjoitellut räppää puhumalla puuta heinää mut rytmittämällä puhetta.. pitää vaan päästä sen tunteen yli että viddu kuulostan naurettavalta..mitä sitte?


Kirjoittamisessa voi käyttää hyvin vapaakirjoittamista / tajunnanvirtatekniikkaa, jolla saa ainakin alkuun laulun tekstin. Vaikka se alussa olisi osin "sekoilua" (puuta heinää) ne asiat kannattaa kirjoittaa ylös. Sitten muokkailemalla syntynyttä tekstiä, sen voi saada toimimaan.

Tuossa näkyy olevan juttua aiheesta, pitääpä itsekin lueskella, käsittelee kylläkin proosan kirjoittamista, mutta itsehän voi soveltaa sanoituksiin:

https://koppa.jyu.fi/a...

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#28 kirjoitettu 29.09.2021 14:15

Päiväkirjamerkinnät on yleensä tuollaista tajunnanvirtaa

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
704 viestiä

#29 kirjoitettu 29.09.2021 14:47 Muok:29.09.2021 15:06

laakkonen kirjoitti:
Niinamaya kirjoitti:
Päiväkirjamerkinnät on yleensä tuollaista tajunnanvirtaa


Sitäpä se pitää ollakin. En todellakaan tajua ihmisiä jotka googlettaa joka ikisen asian. Tai menee juutubeen katsomaan miten jokin asia tehdään. Miettisivät itse ekaks stna Asioita voi kuulla päässään tai sanoitukset tulee ns. tajunnanvirtana. Mut ihmisiä on erilaisia = )


Mä ainakin olen sitä mieltä et se eetteristä repästävä tieto ei ole ihan niin pätevää kun mitä ihmiset kollektiivisesti saavat aikaiseksi pääteltyä ja kokeiltua, säästää aikaa jos joka asiaa ei tarvi epäonnistua eka ite, taiteissa varsinkin jokaisen pyörän keksiminen uusiks olis ihan järjetöntä tää syö aikaa ilmankin niin paljon kun sitä vaan on sille antaa, sieltä tulee se sanonta että seisotaan jättiläisten hartioilla.
Uuden oppimisessa on kaks vaatimusta joista vähintään toisen on pakko olla totta, tarvii eka olla tietämätön tai väärässä, tiedon hakeminen on sitä kun hyväksyy omat rajansa tulosten nimissä, on ns tietämätön tahalteen että ei tarvi olla väärässä joka kerta oppiakseen.
Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö sitä tietoa hakiessakin joutuis käyttään omaa päätään, huonoa informaatiota on vähintään yhtä paljon kun hyvää ja niiden erottaminen toisistaan tai käytäntöön siirtäminen ei ole aina maailman yksinkertaisin juttu.
Tiedonhaku antaa enemmän välineitä ja näkökulmia käyttää sitä omaa päätä, periaatteessa se tekee siitä oman pään käyttämisestä vaikeampaa koska se evää dunning-krugerit, sä et voi enää olettaa monimutkaista aihetta yksinkertaiseks koska sä tiedät paremmin.

Nuorempana tosin olin samaa mieltä sun kans.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
1911 viestiä

#30 kirjoitettu 29.09.2021 15:04

laakkonen kirjoitti:
Niinamaya kirjoitti:
Päiväkirjamerkinnät on yleensä tuollaista tajunnanvirtaa


Sitäpä se pitää ollakin. En todellakaan tajua ihmisiä jotka googlettaa joka ikisen asian. Tai menee juutubeen katsomaan miten jokin asia tehdään. Miettisivät itse ekaks stna Asioita voi kuulla päässään tai sanoitukset tulee ns. tajunnanvirtana. Mut ihmisiä on erilaisia = )


Halusin siksi tuoda tuon asian esille (myös googlettamalla esimerkkinä), koska Niinamaya sanoi aiemmassa viestissään: "pitää vaan päästä sen tunteen yli että viddu kuulostan naurettavalta.."

Eli se tunne on turha ... Kyse on aivan normaalista kirjoittamisen tekniikasta, jota monet (kirjailijatkin) käyttävät.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
704 viestiä

#31 kirjoitettu 29.09.2021 16:22 Muok:29.09.2021 16:26

laakkonen kirjoitti:
IT kirjoitti:
laakkonen kirjoitti:


En todellakaan tajua ihmisiä jotka googlettaa joka ikisen asian. Tai menee juutubeen katsomaan miten jokin asia tehdään. Miettisivät itse ekaks stna


Joo, mutta silloin sulla jää yksi merkittävä resurssi hyödyntämättä... Nimittäin esimerkistä oppiminen...

Esimerkistä oppiminen on yksi merkittävimmistä oppimisen tavoista... Vauvat ja lapset oppivat paljon asioita katsomalla kuinka vanhemmat lapset ja äiti sekä isä asiat tekevät... Ammattikoulussa maikka demonstroi oppilaille vaikkapa jonkin sähkökytkennän tekemisen, ja oppilaat sitten tekevät perässä... Ja jos olet joskus harrastanut esim. kamppailulajeja, kuten judoa taikka nyrkkeilyä, tiedät että opettajasi näyttävät uudet otteet ja liikkeet kun niitä ruvetaan harjoittelemaan kuinkas muuten kuin esimerkkien avulla...

Ja kun mun täytyy saada tietää kuinka esim. jokin asia tehdään mun DAW:ssa elikkä Reaperissä, niin on helvetin paljon helpompaa katsoa 5 minuutin video, jossa asia havainnollistetaan audiovisuaalisella esimerkillä... Kyllä esimerkillä...

Mun mielestä ihmiset rajoittavat omia oppimisen mahdollisuuksiaan ennakkoluuloilla siitä että googlettaako asia vaiko katsoako asiasta video... Tietyt ongelmat ratkeavat eri ratkaisuilla ja apuvälineillä, ja jos ennalta lähtee tekemään rajauksia niiden välineiden suhteen, niin silloin ei todellakaan käytä kaikkia mahdollisuuksia täysimääräisesti hyväksi...

Ja kyllä, itsekin sen asian joutuu sitten lopulta funtsimaan, mutta sitä funtsimista nopeuttaa huomattavasti se, että jos on jonkun asiasta jotain tietävän esimerkki kuinka se asia hoidetaan... Vain hölmö kuvittelee voivansa tehdä kaiken itse...


Niin no. En oo ikinä väittänyt, että en ois esim. Googlea tai Youtubea käyttänyt tiedonhaussa. Pitihän tuo katsoa Cubase tutoriaalikin kun olivat taas laittaneet toimivia asioita uusiksi. Youtubessakin on Premium-jäsenyys. Tää menee taas tähän Oot oikessa tuossa kirjoituksessasi. Ainakin sen teknisen puolen osalta. Mut se ns. tunne tai sydän. Sitä ei googlettamalla löydä. Oon kokeillu hakea.


Niin mut sä ite puhuit tiedon hakemisesta, et tunteista tai sydämmestä, vaihdoit aihetta aika lennosta.
Oon muuten kans huomannu et kyky tuoda tunteet esiin korreloi tiedon ja taidon kans enemmän kun minkään epämääräsen sielukkuuden, koska jos me lähetään siitä että on sielu ja jos me hyväksytään et se on relevanttia niin meillä kaikilla on se, ainoa mikä eroaa on tieto ja taito millä sen tuo esiin.
Sielu ja sydän on taitelijoiden epämääräsin ja yleisin tekosyy.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#32 kirjoitettu 29.09.2021 18:08 Muok:29.09.2021 18:25

Blaablaablaa
Näin tehdään musiikkia ilman tietoa, taitoakaan ei varmaan oo, mut reunaehtoja ei ainakaan.
Parempaa laitteistoa odotellessa.
http://mikseri.net/music/

Niinamaya muokkasi viestiä 18:09 29.09.2021
Niin siis tarkotin meikän piisiä joka on ykkösenä tällä viikolla.

Niinamaya muokkasi viestiä 18:22 29.09.2021
Niin on siel pari muutakin "biisiä".. IT:ki varmaanki huomannutkin.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#33 kirjoitettu 29.09.2021 18:36 Muok:29.09.2021 18:37

Heitänpä muutaman lauseen aiheen tiimoilta, sitä sivuten tai miten vain.

Teknisiin ja taitoihin liittyviin musiikkiongelmiin löytyy apuja mm. tuubista ja itseään pystyy kehittämään tiettyyn pisteeseen asti opiskelulla ja mallia sieltä ottamalla. Käytän itsekin tuubia tähän erittäin paljon; kun haluan biisiini jonkun tietyn rumpukompin niin jostain on otettava mallia koska en ole rumpali. Tämä on yksi puoli ja annan isot krediitit niille ketkä jaksavat opiskella sekä tekniikkaa että teoriaa. Tuubi toimii noissa loistavasti.

Maailmalta löytyy erittäin paljon täysin kouluttamattomia, itseoppineita yksilöitä, joiden soittotekniikkaa saattaa olla puutteellista tai vähintäänkin omintakeista mutta jotka ovat kuitenkin tehneet hemmetin hienoja ja kuolemattomia biisejä. Samalla tavalla löytyy erittäin taitavia ja pitkälle koulutettuja soittajia ja laulajia, jotka eivät tee biisejä ollenkaan tai jos tekevät, niin erittäin vähän joista niistäkin osa on ... no, on mitä on; joku tykkää joku ei.

Klassiselta puolelta on helppo ottaa esimerkki: kuinka moni loistavasti soittavista ja pitkälle koulutetuista orkesterimuusikoista tai solisteista osaisi säveltää oikean sinfonian tai edes jonkun pienemmän teoksen? Veikkaan, että mahtavasta osaamisesta huolimatta aika harva. Tekninen osaaminen ei siis yksinään riitä säveltämiseen.

Säveltämistäkin voi opiskella tuubista, mutta omaa linjaa tai näkemystä sieltä ei löydy sen enempää kuin musikaalisuutta tai kykyä panna itsensä peliin. Ja jos noita ei ole, niin saattaa menestysbiisin tekeminen tai lavaesiintyjänä menestyminen olla aika tiukassa. Onko kyse sielusta vai jostain muusta? Enpä tiedä, mutta ainakin tietyntyyppisestä, poikkeavasta musikaalisuudesta ainakin.

Sekin kannattaa tietysti muistaa, että erittäin paljon hyvää musiikkia on tehty ennen kuin tuubista tai koko internetistä oli olemassa edes ajatusta. Ja tottakai musiikkityylikin vaikuttaa isosti siihen kuinka paljon "sielua" biisi ja esitys vaatii.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#34 kirjoitettu 29.09.2021 18:44 Muok:29.09.2021 18:47

IT kirjoitti:
Niinamaya kirjoitti:


Blaablaablaa
Näin tehdään musiikkia ilman tietoa, taitoakaan ei varmaan oo, mut reunaehtoja ei ainakaan.
Parempaa laitteistoa odotellessa.
Heh, niin paljos se mainostila maksaakaan? Musta ois parempi jos promoisit musiikkiasi tiukalla farkkupepullasi. Oon mä muutenki kyllä fani!
Niin siis tarkotin meikän piisiä joka on ykkösenä tällä viikolla.


Joo, ihan mielenkiintoinen tuo Timantti piisi sulta...

Mut heitän sulle saman haasteen ilmaan kuin laakkoselle... Tonne Mikserin ykköseksi on ihan liian helppo päästä tänä päivänä, olin siellä juuri itsekin kahteen otteeseen, joten jos sussa on pelinaista, niin tulet mukaan tällä "Timantit o ikuisii" piisillä ja jollakin toisella piisilläsi (joka osuu tuohon 2-5 minuutin aikahaarukkaan piisin pituuden suhteen) niin tuohon sinkkuskabaan...

Siihen odotellaan vielä yhtä osallistujaa, joten nyt olis hyvä sauma saada ihan oikeita mielipiteitä noista sun vedoista!


Niinamaya muokkasi viestiä 18:46 29.09.2021
Haaste otetaan vastaan! Laitan näitä uusimpia rämällä kitaralla soitettu ja vaikka..

^ Vastaa Lainaa


cedarbear
2909 viestiä

#35 kirjoitettu 29.09.2021 19:02

AnttiJ kirjoitti:

Maailmalta löytyy erittäin paljon täysin kouluttamattomia, itseoppineita yksilöitä, joiden soittotekniikkaa saattaa olla puutteellista tai vähintäänkin omintakeista mutta jotka ovat kuitenkin tehneet hemmetin hienoja ja kuolemattomia biisejä.


Erittäin hyvin sanottu. Eli olen samaa mieltä vaikka emme ensisijaisesti ehkä samoja yksilöitä ajattele…

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#36 kirjoitettu 29.09.2021 19:06

cedarbear kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:

Maailmalta löytyy erittäin paljon täysin kouluttamattomia, itseoppineita yksilöitä, joiden soittotekniikkaa saattaa olla puutteellista tai vähintäänkin omintakeista mutta jotka ovat kuitenkin tehneet hemmetin hienoja ja kuolemattomia biisejä.


Erittäin hyvin sanottu. Eli olen samaa mieltä vaikka emme ensisijaisesti ehkä samoja yksilöitä ajattele…


Luulen tietäväni, että niitä on ihan tarpeeksi meidän kummankin suosimissa genreissä.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#37 kirjoitettu 29.09.2021 19:21 Muok:29.09.2021 19:23

cedarbear kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:

Maailmalta löytyy erittäin paljon täysin kouluttamattomia, itseoppineita yksilöitä, joiden soittotekniikkaa saattaa olla puutteellista tai vähintäänkin omintakeista mutta jotka ovat kuitenkin tehneet hemmetin hienoja ja kuolemattomia biisejä.


Erittäin hyvin sanottu. Eli olen samaa mieltä vaikka emme ensisijaisesti ehkä samoja yksilöitä ajattele…


Hahaa, kukahan se yksilö sitten on
Mulla on kitaran soitosta nyt vuoden kokemus. Oon yrittänyt mahduttaa alusta asti omaan soittoon säestyksen ja melodian...Ja ihan omilla vireillä. Iso osa mun biiseistä on vaan yhdelle raidalle soitettuja älypuhelimelle, ottakaa se huomioon. Näytän vielä kaikille,prkl Kuha saa kunnon soittovehkeet ja muut laitteet. En tiiä oonko cedarin viestin nyt liikaa itteeni..
Tänään oon kuunnellut muiden Mikseriläisten musiikkia ja täältä löytyy ihan helmiä paljon! Kiitos Mikseri!

Niinamaya muokkasi viestiä 19:22 29.09.2021

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#38 kirjoitettu 29.09.2021 20:06

Mulla on päässä viritysmittari. Kuulen mitkä äänet vaan sopii yhteen. En tarvi eikä puoliskokaan tarvi viritysmittari mikään. En sitä ees osaisi käyttää. Korvakuulolta mennään ja se mikä resonoi kehossa.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#39 kirjoitettu 29.09.2021 20:09

Soitan AINA sillain et korvakuulolta viritä kitaran sillain mikä siinä hetkessä tuntuu kivalta. Ymmärrän kyllä sävelasteikon ja miten menisi otelaudassa, mutta koska soitan omilla vireillä nämä säännöt eivät päde.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#40 kirjoitettu 29.09.2021 20:16 Muok:29.09.2021 20:44

Joo vaatii vaan oikeasti tämä emurokki sävelkorvaa. Teen kaikki biisini itse kehittämällä insamalla kaavalla. Se on aika yksinkertainen mutta vissiin toimii. Olen vaan kyseenalaistanut nämä teoriat ja todistanut että näinkin voi tehdä musiikkia.

Niinamaya muokkasi viestiä 20:44 29.09.2021
Itsetunto!

^ Vastaa Lainaa

1 2 3 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu