|
Kirjoittaja
|
Pikaruokaketjut
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#1 kirjoitettu
27.08.2021 12:04
Nyt on ollut keskustelua Hesburgerin työntekijöiden työolosuhteista. Minkälaisia ajatuksia herättää? Käytkö ite Mäkkärissä tai Hesessä?
Alunperin mun mielestä ajatus on ollut hyvä (liikeideana), mutta kun nyt on tulos tärkeämpää kuin hyvä palvelu, niin jotain on mennyt pieleen.
Nuorena kävin paljon. Nykyään teen ite ruokaa tai tilaan jostain pienemmästä pizzeriasta kebabin tai pizzan tai burgerin. Pienemmillä yrityksillä on vähemmän ongelmia toimituksen ja palvelun kanssa, mun kokemusten mukaan.
Tuli kova pettymys yks kerta, kun Mäkistä tilattiin. Kesti n. 2 tuntia toimitus ja jälkiruoaksi tilattu jäätelö oli muodossa "pirtelö", kun oli sulanut tietenkin. Saatiin asiallinen korvaus kuitenkin.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#2 kirjoitettu
27.08.2021 12:16
https://www.iltalehti....
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#3 kirjoitettu
27.08.2021 14:58
Eipä tule syödyksi noita pikaruokia enää oikeastaan koskaan. Nuorempana sentään piti yleensä illan päätteeksi mennä kotiin nakkikiskan kautta. Lihis kahdella nakilla oli yleisin annos, joskus tuli syötyä pari höyrytettyä lenkinpätkää sinapilla ja ketsupilla.
Taisi olla viimeksi pari vuotta sitten kun tilasin pari perhepitsaa paikallisesta pitseriasta kun vetelimme meillä karaokea soittoveljeni Plasticin kanssa. Sitä edellistä noutoruokakertaa en edes muista ...
No mitä itse asiaan tulee, niin arvaahan sen etteivät työolosuhteet ole joka asiassa ihan huippua kun business tuntuu perustuvan mm. osa-aikaiseen opiskelijatyövoimaan joka ei välttämättä ole kovin tarkasti perillä pikaruoka-alan TES-sopimuksista vaan on kiitollinen ylipäänsä siitä, että saa jostain lisää rahaa opiskeluja varten.
Tämä on jotenkin alaan liittyvä ongelma, koska USA:ssa pikaruokatyöpaikkoja pidetään todella kehnoina ja heikosti palkattuina. Onko kyse siitä, että asiakkaat eivät suostu maksamaan noutoruuasta sen oikeaa hintaa vai ottaako yritys tai omistaja liian ison siivun tuloksesta?
Muistelen, että kun Mäkkäreitä perusteltiin Suomeen, niin ketjulisenssin saaminen oli idioottivarma keino rikastua. Kauppa kävi kuin siimaa, eikä kilpailua juurikaan ollut ainakaan täällä "maaseudulla". Mäkkärikauppiaat olivat jatkuvasti verokalentereiden kärkinimiä. Nykyisin kilpailu on kovempaa kun alalla on muitakin yrittäjiä ja uudempaakin toimintaa mm. pitserioiden ja kebab-paikkojen muodossa..
Olin 90-luvun puolivälissä Moskovassa ja ihmettelin eräällä kadulla olevaa todella pitkää jonoa. Paikalliset kertoivat, että kulman taakse on avattu pari viikkoa sitten Mäkkäri, joita ei sitä ennen tainnut Venäjällä ainakaan hirveän montaa olla (jos oli ollenkaan?). Siinä joku oligarkki löi rahoiksi ja huolella!
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#4 kirjoitettu
27.08.2021 15:06
Tiesin vaan tuosta McDonaldsin perustamisesta, kun oon kattonut, (vähän ehkä huvittavaa ) leffan, nimeltä "The Founder". Sehän kertoo Mäkin alkumetreistä jenkeissä. Kun tuo pikaravintolan toimintatyyli luotiin, niin sehän oli jotain ennenkuulumatonta ja mullistavaa. Että ruoan sai siitä suoraan tiskiltä tai ihan vähän kun odotti ja sit se syötiin ihan missä halusi, vaikka puiston penkillä tai kotona.
Ja tuolloin se oli aluksi vain yksi ravintola, niin kyllähän siinä johto pysyy hyvin mukana siitä työntekijänkin tekemisestä.
Mun mielestä esim. tossa Hesen keississä on kyse siitäkin, että ei se firman johto tiedä, miten paljon tai vähän ne itse ravintolassa työskentelevät ihmiset tekee töitä ja muutenkin, että miten niillä menee. Erilaista tehdä päätöksiä, jos katsoo vaan myyntilukuja omalla toimistolla.
En sitten tiedä mikä tuohon olisi hyvä ratkaisu. Uudistaa tuota työntekijöiden hyvinvoinnin seurantaa? Jotain lukuja peliin tai ehkä haastatteluja tai kehityskeskusteluja johonkin väliin.
Korona on lisännyt myyntiä. Jotain ei oo mennyt nyt ihan oikein...
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#5 kirjoitettu
27.08.2021 15:51
Tässä tuoretta tietoa (julkaistu n. 1,5 h sitten):
https://www.iltalehti....
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#6 kirjoitettu
27.08.2021 17:03 Muok:27.08.2021 17:09
Tuosta siivouksesta. Jos siivouskulut nousevat, niin on mahdollista tinkiä siivouskerroista tietyissä tiloissa ja/tai siivouksen tasosta. Muistelen joskus itsekin tehneeni päätöksen muiden kustannusleikkausten yhteydessä konttoritilojen siivouksen supistamisesta eli pari päivää viikossa jätettiin väliin (paitsi saniteettitiloissa). Jos siivouksen hinta lähtisi nousuun, niin veikkaan että tuohan siinä olisi edessä jossain kohtaa. Silloin kun joudutaan puuttumaan oman henkilöstönkin etuihin, ei alihankkijoiden osuuttakaan voi jättää ennalleen.
Sittenhän asiassa on sekin, ettei yksittäinen yhtiö ole vastuussa yhteiskunnan maksamista sosiaalitukieuroista joten asia ei niitä hirveästi kiinnosta.
Pikaruokabusineksen hintajoustoja en lähde edes arvioimaan, mutta ainakin silloin kun ihmiset ostavat enemmän kuin niille ehtii myymään niin hinnoissa olisi yleensä noston varaa. Ehkä sitten olisi varaa maksaa tekijöillekin sen verran ettei tarvitsisi olla somen ja median rumputulessa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#7 kirjoitettu
27.08.2021 19:43
IT kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Tuosta siivouksesta. Jos siivouskulut nousevat, niin on mahdollista tinkiä siivouskerroista tietyissä tiloissa ja/tai siivouksen tasosta. Muistelen joskus itsekin tehneeni päätöksen muiden kustannusleikkausten yhteydessä konttoritilojen siivouksen supistamisesta eli pari päivää viikossa jätettiin väliin (paitsi saniteettitiloissa). Jos siivouksen hinta lähtisi nousuun, niin veikkaan että tuohan siinä olisi edessä jossain kohtaa. Silloin kun joudutaan puuttumaan oman henkilöstönkin etuihin, ei alihankkijoiden osuuttakaan voi jättää ennalleen.
Sä nyt oletat ettei noita ylimääräisiä siivouskuluja voi viedä hintoihin...
Mutta mitäpäs jos kaikki firmat kohtaavat korkeammat siivouskulut, koska siivoojien palkkoja nostettaisiin vaikkapa 15-20%...
Koko firman palkkakuluista tuo nyt on kuitenkin aikas pieni lisäys kuluihin, ja jos kilpailijoilla on sama tilanne, niin veikkaan että niitä kuluja saisi paremmin vietyä hintoihin...
En oleta vaan tiedän kokemuksesta, että tilanne jossa firman tekemien tuotteiden hintoja voitaisiin asiakkaiden mielestä korottaa on paljon harvinaisempi kuin se, että hintoja pitäisi asiakkaiden mielestä alentaa. TES-korotuksiakin on äärimmäisen vaikea viedä hintoihin puhumattakaan ylimääräisistä korotuksista aiheutuisi niiden tarve mistä tahansa. Ainoastaan maailmanmarkkinoilla monopolissa tai lähellä sitä olevat yhtiöt voivat sanella omat hintansa.
Ja niin kuin tuossa esimerkissäni jo oli, niin ylimääräinen siivouskulujen hintojen korottaminen johtaa ensimmäiseksi siivouksen määrän vähentämiseen jos uhkaa syntyä tilanne, että siivoojista olisi tulossa ns. niukka hyödyke. Tässä tapauksessa tarkoituksella heikennetty kysyntä sopeutuisi aika helpostikin supistuneeseen tarjontaan. Jäljelle jääville siivoojille maksettaisiin varmaan enemmän, mutta heitä olisi lukumääräisesti nykyistä merkittävästi vähemmin.
Kaikki kunnia siivoojille, mutta kyse ei kuitenkaan yleensä ole yhtiöille niin elintärkeästä toiminnosta josta ei voitaisi tinkiä siellä, missä tinkiminen ei näy asiakasrajapinnassa (mm. asiakaspalvelutilat).
Todellisuudessa asiat menisivät kaiken lisäksi niin, että pääluottamusmies tulisi saman tien vaatimaan ylimääräisiä korotuksia kaikille muillekin ja uhkaisi pistää "perseet penkkiin" jos lisää rahaa ei jaeta kaikille. Tällaista tämä työmarkkinatouhu firmoissa yksikkötasolla on.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#8 kirjoitettu
27.08.2021 21:09
Alueelliset erot ovat tosi pirullisia ja niistä aiheutuu lukuisia ongelmia.
Joskus takavuosina aika monessa TES:ssä oli n. 10% lisä jos sattui työskentelemään PK-seudulla; en tiedä onko sitä enää. Ja vaikka olisikin, eihän tuo 10% riitä mihinkään pk-seudun nykyinen kustannustaso huomioiden. Sitäpaitsi veroprogressiokin vie siitä huomattavan suuren osan.
Jos teoretisoidaan hetki sillä, että pk-lisä määriteltäisiin tarpeeksi suureksi eli kymmeniksi prosenteiksi, niin se söisi alueen yrityksien kilpailukyvyn saman tien eritoten suhteessa maakuntien vastaaviin yrityksiin ja yhtä hyvin ulkomaisiin asiakkaisiin nähden. Kaikki matalamman jalostusarvon tuotanto siirtyisi maakuntiin, mikä voisi tietysti olla hyväkin pitkässä juoksussa vaikka saattaisikin olla kohtalokasta firmojen tämänhetkiselle työvoimalla joka ei syystä tai toisesta voisi mennä firman mukana.
Sama erikoislisä pitäisi tietenkin nykyisessä TES-ympäristössä maksaa myös julkiselle sektorille, mikä söisi aikamoisen siivun verotuloja jos kohta ainakin asumistuet saattaisivatkin vähentyä. Nämä työpaikathan ovat sellaisia, että ne on valtaosin pakko pitää siellä missä ne nytkin ovat.
Asumiskuluja olisi vaan pakko saada pudotettua jollain keinolla, mutta mm. alueen kaupungithan "tietysti" haluavat kaavoittamastaan ja omistamastaan tonttimaasta maksimikorvauksen. Ja mitä kaupunki edellä, sitä muut perässä.
Tuntuu sille, ettei tätä ongelmaa kukaan pysty ratkomaan.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#9 kirjoitettu
28.08.2021 06:46 Muok:28.08.2021 06:48
Onhan tuota työpaikkojen siirtoa yritetty Suomessa aiemmin, mutta aika kehnolla menestyksellä.
Kymmeniä vuosia sitten yritykset saivat tehdä investointiensa poistoja tietyillä alueilla todella lyhyessä ajassa, mikä edesauttoi investointien suuntautumista reuna-alueille.
Hyvässä muistissa on myös valtion tekemät laitostensa pakkosiirtot maakuntiin eikä sekään onnistunut kuin osittain eikä ilman henkilökunnasta kuulunutta hitonmoista nurinaa.
Nykyisin mm. suurin osa puhelinpalveluun toimintansa perustavista yrityksistä toimii maakuntakeskuksissa, missä toimitilat (sikäli kun niitä enää edes tarvitaan) ovat kymmeniä prosentteja halvempia ja edullisempaa työvoimaa on hyvin saatavilla. Tässä tapauksessa edullinen takoittaa kuitenkin sitä, että myös tekijä tulee liksallaan toimeen paremmin kuin pk-seudulla.
Olen ollut mukana projektissa, jossa erään suuremman yhtiön puhelinmyyntiä yritettiin siirtää halvempiin oloihin kehä III:n ulkopuolelle. Osa toiminnoista saatiin siirretyiksi, osaa ei ja lopunperin kaikki siirtyivät pois Helsingistä mutta eivät kuitenkaan kehä III:n ulkopuolelle. Työnantajalla oli täysi valmius siirtoon, henkilökunnalla ja toiminnon johdolla ei.
Osalla ihmisistä tuntuu olevan joku sisäänrakennettu tarve olla ruuhka-Suomessa. Eniten olen ihmetellyt sitä, miten monet pakolaisetkin tuntuvat kaikkoavan sijoituspaikkakunniltaan ja pulpahtavat esille mistäs muualta kuin pk-seudulta missä "kaikki muutkin heimon tai muun viiteyhteisön edustajat ovat".
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
4260 viestiä
|
#10 kirjoitettu
01.09.2021 17:02
Hesburgerin johto sysää nyt vastuuta asiasta keskijohdolle. Melko rankkaa. Luvataan seuraamuksia ja suoraan voi polttaa esihenkilön johtajalle. Pelolla johtamista...Tuo lafka on sen verran sekaisin, että en ole kovin kiinnostunut asioimaan enkä varsinkaan koskaan työskentelemään tuolla. Jos saavat asiat kuntoon, niin mielipiteeni voi toki muuttua.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#11 kirjoitettu
16.09.2021 09:14
Eipä tuo hyvältä kuulosta. Yhden päivän koulutus asiakaspalvelupaikassa tuntuu kyllä ihan liian pieneltä täysin kokemattoman ihmisen kyseessä ollen.
Olen itse kerran mennyt töihin paikkaan josta entisestä tekijästä ei ollut kuin lappu pöydällä, ja kalenteriin merkittynä tiettyjen asioiden dead-lineja. Ei ollut kovinkaan kivaa kun esimiehenä alkaa kysellä alaisiltaan mitähän minun tässä kohtaa pitäisi tehdä. Onneksi pystyin sentään soittamaan entiselle vakanssin haltijalle ja sain joitakin koordinaatteja, joista silloinen esimiehenikään ei oikein ollut perillä. Ymmärrän siis oikein hyvin, mikä nuoria tässä asiassa närästää etenkin kun asiakkaat kohdataan hetkestä numero yksi.
Ison yrityksen ongelma on tietysti se, ettei yhtiön ylin johto voi mitenkään tietää kaikkea mitä ne pienimmät pomot puuhaavat ja saavat päähänsä, ellei joku uskaltaudu valittamaan asiasta riittävän korkealle taholle muutaman väliportaan ohi. Joku kanava on pakko olla, vaikka se sitten tuntuisikin "ilmiantokanavalle". Muuten kukaan ei puutu asioihin koska ne eivät ole tiedossa.
Aika vaikea olisi syyttää kuljetusfirman konsernijohtajaa jos joku "kuski" päättää heittää väärän lipun hankkineen lapsen hankeen keskelle korpea vaikka terveen järjen mukaan niin ei tietystikään pitäisi tehdä ja vaikka juuri tätä erityistä asiaa ei olisi missään ohjeessa kielletty. Näinkin on muuten käynyt ja penaltti kohdistui oikean henkilöön eli "kuskiin".
Hese on ainakin puheissaan ottanut moitteet tosissaan joten toivottavasti paikallispomojen ohjeistus ja ote nuoriin työntekijöihin muuttuu.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#12 kirjoitettu
16.09.2021 13:11
joopa, on se kumma että sairaalan ensiapupolillakin pitää olla vartijat kännissä tai huumeissa itsensä teloneiden häiriköiden takia. Sama homma kolaripaikalla: vetämättömässä kunnossa oleva kuski käy auttajien ja virkavallan kimppuun. Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Omituiseksi ovat hommat todellakin menneet.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|