Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Hip Hop rumpukomppien tekeminen?


geeli
3962 viestiä

#1 kirjoitettu 30.04.2021 10:57 Muok:30.04.2021 11:03

Ensinnä pitää siun kuunnella vähän, miltä niiden rumpujen pitäisi kuulostaa:

LINKKI EI TOIMINUT!

Sun pitää opetella paljon uutta. Erityisesti sämplejen käsittelystä. Toisaalta voit, kun saat sen hyvän rumpukompin aikaan, niin kitaralla soitella siihen sen päälle aika hyvin. Pelkästään näillä saa paljon aikaan jo.

Sämplejen muokkaamiseen on hyvä työväline Audacity. Löytyypi helposti Googlesta. Voisit vaikka aloittaa rumpujen pätkimisestä tuollaisiksi one-shoteiksi. Vaihtoehtoisesti voi ottaa, niinkuin tuo linkki olikin, valmiita one-shotteja.

Mä teen aina melkeen rummut oneshoteilla. Aloita vaikka siitä. Eli siihen sun DAW;n sekvensseriin lataat vaan .wav-tiedostot ja rakennat kompin. Haikoilla, bassorummulla ja snarella saa jo kivan.

Samplerin käyttöön meni mulla vuosia opetellessa enkä vieläkään oo siinä ammattilainen. Se kannattaa säästää kuriositeetiksi. Rummut on tärkeet. Opettele eka tekemään rumpukomppi.

Kuuntele vaikka Premierin biittejä, joka on Gangstarrin tuottaja.

Loppujen lopuksi se ei ole niin vaikeaa...Siinä ehkä mun avaus tähän. Ja kokeile itse ja mieti, sillain oppii parhaiten...

geeli muokkasi viestiä 11:01 30.04.2021

geeli muokkasi viestiä 11:01 30.04.2021

Joo. Linkki ei nyt toimi...

geeli muokkasi viestiä 11:02 30.04.2021

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#2 kirjoitettu 30.04.2021 11:17 Muok:30.04.2021 11:19

Itse tekisin kompit perinteisellä tavallani eli Batterylla pianorollissa. Graafisessa tai nuottimuodossa olevia malleja komppeihin etsisin netistä, josta niitä löytyy paljon. Luuppeja en ole koskaan opetellut käyttämään.

Batteryn tehdasvalikossa on kymmeniä erilaisia rumpusatseja, josta varmaan löytyy sopiva tähänkin tarkoitukseen. Omia rumpusatsejakin pystyy tekemään tai täydentämään olemassa olevia valmiita satseja (olen mm. lisännyt lehmänkellon ja tamburiinin yhteen satsiin). Kaikki rummut saa Batterystä siirettyä erillisille raidoille miksausta varten jos haluaa.

Huonoa on vain hinta, joka näyttäisi olevan 199 €.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3962 viestiä

#3 kirjoitettu 30.04.2021 11:18

IT kirjoitti:

Joo, kiitos geeli vinkeistä! Ihan vinkkinä vaan, niin kun ei noita YouTuben soittolistoja saa täällä foorumilla linkkeinä toimimaan, niin linkin sijaan kirjoita tuohon sun kommenttiin vaikkapa sen soittolistan täydellinen nimi sekä listan tekijän kanavan nimi... Noilla tiedoilla mun pitäisi löytää se sun lista itsekin hakemalla....


Jes. Joo.

Tuo linkki hävisi nyt bittiavaruuteen. Mut muistan jatkossa tämän.

^ Vastaa Lainaa


curved

231 viestiä

#4 kirjoitettu 30.04.2021 12:17

Ihan ensimmäisenä kannattaa hankkia SwuM drum kit samplekirjasto 1 tai 2 tai molemmat. https://www.youtube.co...
Noissa sampleissa on soundit jo aikalailla kohdallaan ei tarvitse itse nähdä kauheasti vaivaa Hip Hop kannujen ääniin. SwuM on jo noussut käsitteeksi biittien tekijöiden joukossa.

Sitten vaan joku ilmainen beat maker vst johon saa samplet laitettua. Tai ihan suoraan Reaperin pianorollilla tekemään. Svengi on se tärkein. Kunhan muistaa, että kick vaeltelee, snare ei osu koskaan tahtiin ja muutkin lyömäsoittimet paukuttelee vähän sinne päin.
Yleensä aloittelijoiden moka on tehdä Hip Hop rumpulooppi joka pysyy tahdissa. (Hieman tietenkin alatyylilajista riippuu kuinka paljon vedetään offbeatissa)

Aina kun vedetään vähän offbeatissa niin hyvä tulee.
Tässä on hyvää referenssiä https://www.youtube.co...
Kannattaa muutenkin tuohon oldschool boob bap genreen tutustua.

Sitten vaan pirun lyhyitä jankkaavia looppeja / sampleja taustalle. Ei pitkiä sointukulkuja tai melodioita niin hyvä tulee.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3962 viestiä

#5 kirjoitettu 30.04.2021 12:48

IT kirjoitti:
geeli kirjoitti:

Kuuntele vaikka Premierin biittejä, joka on Gangstarrin tuottaja.



Jess... Nyt soi taustalla YouTubesta DJ Premier Beats That Collected Dust Vol. 1 - Full Album


Pitänee ottaa sellainen kokonaisvaltainen ja rauhallinen lähtö tähän hommaan... Paljon on opittavaa ihan samplejen käytöstä ja softapuolelta, rumpukomppien ohjelmoinnista, ja sitten pitäisi vielä keritä kuuntelemaan itse Hip Hoppia YouTubesta...

Niin ja edelleen työn alla se Palefacen kirja Kolmetoista kertaa kovempi...

Mutta siis hiljaa hyvä tulee... Eiköhän tässä taas ensi syksyyn mennessä olla himpun verran viisaampia tälläkin saralla...


Asiallista.

Esim. tosta toi "Sing Like Bilal", niin kuulee, kuinka siinä snare hakkaa ja bassorummut on vähän lievemmässä roolissa, kun tuo bassolinja on vahvahko.

Mut kuuntele vaan. Hyvä suunta ja alku!

^ Vastaa Lainaa


geeli
3962 viestiä

#6 kirjoitettu 30.04.2021 12:51

Ja hiphop on kunnon mietiskelymusaa. Tai se mitä itse kuuntelen. Jotkut tehostaa sitä polttamalla pilveä, mutta ei se Suomessa niin vahvasti ole siihen musiikkiin kytköksissä.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#7 kirjoitettu 01.05.2021 07:59

Sitten kun alat tehdä komppeja niin älä tee samaa virhettä kuin minä alkuvaiheessa eli rakentele koko rumpusatsia samalle raidalle. Kun kaikki palaset ovat eri raidoilla niin pystyt säätämään kunkin volyymin erikseen ja efektoimaan niitä yksilöinä mikäli haluat.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 01.05.2021 15:08

Tästä aiheesta voisi kirjoittaa esseen tai pari. Ei ole mielestäni helppoa tapaa tehdä mitään, kuten musiikissa yleensä, ainut tapa on saada jotain aikaiseksi on vaan opetella, tehdä ja tehdä ja opetella lisää. Itselläni on jonkinlainen pakkomielle rumpuihin ja biitteihin, joten tässä nyt jotain huomioita oman matkan varrelta.

Samplaus; siitä koko homma lähti niin kannattaa samplata itse niin paljon kuin pystyy ja opetella tämä hankalahko metodi tuottaa ääniä. Miksi? Itse nauhoitetuista ja löydetyistä paloista on tyydyttävämpää tehdä asioita ja kokonaisuuden kannalta se on tapa luoda sitä paljon himoittua 'omaa soundia'. Tähän löytyy useita eri tapoja toteuttaa homma, mutta hypätään yli, sitä voi itse kukin harjoittaa kuten parhaaksi näkee.

Rumpusampleja täällä olikin jo ruodittu paljonkin, mutta sanonpa vielä uudestaan että samplet. Niistä ei pääse yli eikä ympäri, jos ei satu omistamaan rumpujen nauhoittamiseen sopivaa tilaa, kunnollisia nauhoituskamoja ja prosessoreita sekä taitoa soittaa rumpuja kuin historian parhaimmat rumpalistit. Saa yrittää, mutta rumpusampleja saa ilmaiseksi pitkin nettiä, hakukoneeseen kun laittaa drum samples niin on jo aika pitkällä, ja niitä kannattaa hamstrata minkä ehtii, (ei tietty huonoja sampleja, ne kantsii laittaa roskiin) koska hyvistä rumpusampleista tulee silti pulaa ennen pitkää. Kun on biitit pääosassa musiikissa mitä tekee, paletti kannattaa myös pitää mahdollisimman laajana, hiphopissa ja sen johdannaisissa on yleensä hyvinkin erilaisia rumpusointeja löydettävissä, aina minimalistisesta naksutuksesta varsinaisiin rumpujen sinfonioihin ja synteettisiin sekamelskoihin. Kannattaa myös ottaa huomioon, että ei-rumpusamplet on aivan validia kamaa biittien rakenteluun, käytän itse runsaasti esim. noisea ja kaikenlaisia häiriöääniä.

Biitin kanssa tulisi lähteä siitä, että perusbreikissä niin tiukat samplet kuin mahdollista -- tämän oppii vain kokemuksen, eli kuuntelemisen, tekemisen ja opettelun kautta mutta kuten on tapana sanoa, paskasta ei saa konvehtia. Biitti kannattaa jakaa osiin, niin miksauksen kuin sovituksen osalta ja rakentaa pala palalta, yksi rumpu/sample kerrallaan ja käydä läpi samplekirjastoa ajan ja ajatuksen kanssa ja sovittaa soundit yhteen jo perustasolla ennen minkäänlaisten efektien latomista. Itseltäni löytyy usein mikseristä ns. perusbreikki missä on vain perusbreikin layerit ja/tai haamuiskut jaettuja siten että basari, snare(t) ja hihatit ym. kilkattimet ovat erikseen kanavillaan, ja sen jälkeen extra-pellit (2. hihatti, open hihatti, crashit, ridet ym.), breikki 1, breikki 2, (breikki n+1), perkussiot, fillit, ja lisälayerit tästä eteenpäin. Rummuille teen myös omat sendit efektien osalta, mutta näitähän voi toki aina dubauttaa ja tunkea muiden instrumenttien kanaville kokeilumielessä, tai vahingossa tyyliin Phil Collins. Efekteistä lisää hieman myöhemmin.

Toinen iso juttu samplejen osalta, breikit. Niitä kannattaa myös hamstrata, mutta tässä tuleekin vaikeampi osuus: breikkien leikkely eli tuttavallisemmin choppaus. Suorien breikkien ja luuppien käyttäminen on yleensä tönkköä ajan hukkaa ja sen kuulee, joten choppaus kannattaa opetella, tapoja on monia mutta todella olennainen tuotantometodi on layeroida chopattuja breikkejä ohjelmoitujen / soitettujen rumpujen sekaan. Breikkien tunetus eli pohjavireen säätö ja efektien läpi runttaaminen on toinen taiteenlaji mistä voisi kirjoittaa toisen esseen mutta erittäin olennaista tämäkin. Monissa softissa / daweissa on automaattinen choppaus mistä kannattaa yleensä lähteä liikkeelle ja säätää sitten transientit / leikkauskohdat järkeviksi. Myös ei-järkevät leikkauskohdat on välillä aivan valideja koska näillä saa todella häiriintyneen hyviä swingejä että grooveja tehtyä, mutta vaatii runsaasti kokeiluja ja ns happy accidentteja. Yleensä en lähde tietoisesti hakemaan tällaisia, ne tapahtuvat häsläämisestä jos tapahtuvat. Eräs hyvä tapa layeroida on myös käyttää yksittäisi choppeja muun biitin seassa, itse käytän yleensä funkki/jatsibreikeistä snareja ja muuta roinaa tukemaan sampleista kasattuja biittejä. Tässä on myös haaste että samoja breikkejä on käytetty iät ja ajat, uuden löytäminen on aina vaikeampaa kun wanhan ajan funkkia tai jazzia ei kas kummaa tuoteta enää!

Kolmas juttu samplejen osalta, layerointi. n. 2-7(+1) kickiä, snarea, tai peltiä päällekkäin ei ole liioittelua vaan ihan olennaista tuotantokikkailua, itselläni paisuu helposti rumpuraidat kymmeniin sampleihin. Nämä on myös olennaista tunkea eri kanaville mikserissä ja kompressoida, EQ:ttaa, panoroida, läiskiä efektit ja downmixata uusiksi tarpeen mukaan, itselläni rumpuraitoja kertyy keskimäärin mikseriin yli puolet kokonaismäärästä. Myös eräs olennaistakin olennaisempi toimenpide on rumpujen tunettaminen samaan tai sointuvaan säveleen, josta mainitsinkin jo -- tähän käytän samplerin toimintoja yleensä tai sitten plugareita joilla voi säätää samplen pohjavirettä, riippuu vähän tapauksesta. Myös samplejen kääntely väärinpäin, kahden samplen soittaminen päällekkäin eri oktaaveista, aloituskohtien ja pituuden säätö on hyvää hienosäätöä, samoin samplerin sisäinen luuppaus on rumpusamplejen osalta mitä järkevin vaihtoehto luoda ns. swenggiä ja groovea. Myös jos choppaus tai sample itsessään on hieman tynkä, voi luupilla ja asianmukaisella envelopella saada sopivan hännän soundiin. Yksittäisten samplejen filtterin säätö on erittäin käytännöllinen, esim. peltien ja snarejen kanssa harmonioiden säätö onnistuu tällä paljon kätevämmin joissakin tapauksissa mitä pohjavireen säädöllä.

Efekteistä sen verran että rumpujen osalta on tärkeä luoda 'tekstuuria', tässä bitcrusherit ja saturaattorit ovat korvaamattomia. Ei siis raakaa säröä vaan muussataan harmoniat ja muu 'soiva' matsku ehompaan kuosiin. Tämän voi myös tehdä offboardina vanhoilla samplereilla jos on 1) rahoissaan 2) hullu. Myös joka delaytä ja reverbiä säästää *hop-rumpujen kanssa on tiellä turmioon. Jämäkät EQ:t on tässä ihan olennaisia, esim. Pultec-tyyliset pappa-EQ:t ovat yleinen tapa tuotannossa pistää rummut äkkiä jytisemään asianmukaisesti ja siivota turhat honottavat ja pahviset keskiäänet pois. Härskiä limitointia ja/tai ylikompressointia ei ole myöskään aiheen välttää, tällä saa yleensä umpitylsät rummut kiinnostaviksi. Yksi kikka luoda tekstuuria on myös soittaa breikkejä tuplanopeudella sampleriin ja tämän jälkeen downpitchata takaisin johonkin inhimillisempään nopeuteen. Tästä päästäisi drum n bassiin, mutta ei mennä niin pitkälle. Rumpujen pitää jutella luontevasti basson kanssa, mutta tämän luulisi olevan aika itsestäänselvyys henkilölle kuka on koskaan musiikkia tehnyt. Basso olisi taas aihe erikseen, mutta sen voi erinnäisissä hiphop-johdannaisissa tehdä kahdessa osassa, sub bass sekä korkeampi low-mid-rangelle asettuva varsinainen bassosoundi. Bassorumpua tai vastaavia soundeja voi käyttää tähän tarkoitukseen jos on tarpeeksi bassopitoista lähdematskua, esim. yleinen tapa tässä on käyttää saturoitua / särötettyä 808:n bassorumpua jossa on decayta / pitchiä säädetty. Metodi on aikalailla sama mitä esim. teknossa.

Se vaikein osuus eli biittien teko: kannattaa ALKUUN lähteä liikkeelle tylsästä 2 step -breikistä ja siitä varioida vaihtelemalla iskujen paikkoja. Haamuiskut ja swengit ja muut oli jo mainittu, mutta samplejen aloituskohtien muuttaminen millisekuntien tarkkuudella, pidennetyt samplejen aloituskohdat, käsin soitetut breikit ym. antavat tässä oman mausteensa ja ovat lopulta se mikä määrittää sen onko biitti elävä, tarttuva kokonaisuus vai pelkkää taustalätkyttelyä. Erilaisista *hopin alalajeista kun on kyse niin jälkimmäisen ei pitäisi tulla kysymykseen, koska biitti ja basso on yleensä pääosassa, molempien pitää olla tarpeeksi kiinnostavia ja tarttuvia että pelkkä biitti herättää kuulijan mielenkiinnon. Se on aika hyvä litmus-testi omille tekeleilleen että jos pelkästä biitistä saisi kokonaisen biisin, siis pelkillä rummuilla (ja bassolla), niin on jo aika pitkällä.

Biittien osalta muutama perustavanlaatuinen kuuntelutärppi: Portishead, Massive Attack, The Prodigy.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3962 viestiä

#9 kirjoitettu 01.05.2021 15:26

Olipas pitkä esseevastaus...Luin sen kuitenkin läpi.

Mä en oo pro, mutta duunaan sämplet siten biitteihin, että sovitan tempon ensin sopivalle. Yleensä se on 90 tai 95. Eli nopeutan sitä koko sämplättävää biisiä tai hidastan. Sitten audioeditorissa etsin sopivat kohdat, joista leikkaan tai choppaan yksittäiset samplet. Sit heitän jonkun rytmityksen siihen DAW:n sekvensserillä. Lopuksi päräyttävät rumpusämplet.

Yleensä mun kompit on yksinkertaisia. Joskus kuitenkin sotken rumpuihin sekaan triangelii, open haikkaa tai jotain muuta, että siitä saa vähän elävämmän. Aika lailla duunaan biitit yksinkertaisiksi. Hiominen, esim. tuo mainittu EQ, jää vähille enkä usein edes päällekkäisiä rumpusaundeja rakentele. Niissä olisi siis hiomisen varaa, mut fuck that...aina voi kehittyä, aina voi hioa lisää ja panostaa, jos mieli tekee ja kunnianhimoa riittää.

^ Vastaa Lainaa


bze
2682 viestiä
Ylläpitäjä

#10 kirjoitettu 01.05.2021 15:36

geeli kirjoitti:
Mä en oo pro, mutta duunaan sämplet siten biitteihin, että sovitan tempon ensin sopivalle. Yleensä se on 90 tai 95. Eli nopeutan sitä koko sämplättävää biisiä tai hidastan. Sitten audioeditorissa etsin sopivat kohdat, joista leikkaan tai choppaan yksittäiset samplet. Sit heitän jonkun rytmityksen siihen DAW:n sekvensserillä. Lopuksi päräyttävät rumpusämplet.


Tämä melkein unohtui mainita, BPM:ää kannattaa kokeilla säätää alun jälkeen, 1 askeleenkin nytkäys suuntaan tai toiseen voi muuttaa koko biitin luonteen.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3962 viestiä

#11 kirjoitettu 09.05.2021 07:56

Roland TR-808 ja TR-909 kannattaa myös tsekata. Eli noi on 80-luvulla kovasti käytössä olleita rumpukoneita. Eipä taida monikaan enää rautana ainakaan käyttää. Enkä itsekään ole siinä mielessä käyttänyt, mutta samplejä voi etsiä Googlesta tai miksei jostain muustakin hakukoneesta...Saattaa löytyä hieman modattuja tai miksattuja sämplejä, mutta itte lähtisin rakentamaan jotain handclappien ja snarejen päälle.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#12 kirjoitettu 09.05.2021 08:21

geeli kirjoitti:
Roland TR-808 ja TR-909 kannattaa myös tsekata. Eli noi on 80-luvulla kovasti käytössä olleita rumpukoneita. Eipä taida monikaan enää rautana ainakaan käyttää. Enkä itsekään ole siinä mielessä käyttänyt, mutta samplejä voi etsiä Googlesta tai miksei jostain muustakin hakukoneesta...Saattaa löytyä hieman modattuja tai miksattuja sämplejä, mutta itte lähtisin rakentamaan jotain handclappien ja snarejen päälle.


Heitänpä asian tiimoilta ilmoille seuraavaa:

Todella vino pino vanhoja syntikoita ja rumpukoneita on äänitetty sampleiksi mm. koskettimien ääniä, erilaisia vahvareita ja efektilaitteita myöten. Löytyykö jostain niin kova tyyppi, joka pystyy erottamaan aidon soittimen samplesta + uudemmasta kiipparista jos aidon soittimen kaikki rauta ja muu teknikkka on ihan samaa kuin sampleja äänitettäessä? Uskallan väittää, ettei löydy mistä seuraakin väittämä, ettei vanhan raudan käytöstä liene hyötyä jos uudemmalla kiipparilla ja sampleilla saa saman tuotoksen aikaiseksi. Enkä nyt tarkoita sormituntumaa, joka tietysti on erilainen eri soittimissa.

Tosin mm. Maustetytöt epäilivät asiaa yhdessä telkkarisarjassa studiossa pyöriessään vaikka alan ammattimiehet yrittivät heille muuta todistaakin. Studion kanta on helppo ymmärtää koska tuskin kenelläkään on varaa hankkia tuhansilla Euroilla hirveää määrää sekalaisia fyysisiä vahvareita, kaappeja, mikkejä ja efektilaitteita vain sitä varten, että artisti X sattuisi haluamaan juuri tiettyä soundia, joka kuitenkin löytyisi muutaman kympin tai satasen samplepaketista käden käänteessä.

^ Vastaa Lainaa


geeli
3962 viestiä

#13 kirjoitettu 09.05.2021 08:34

Luulen, että 808:n puhtaan handclapin tunnistaa, mutta itse ainakin menen sekaisin, kun kuulen samplen, jossa on yhdistetty esim. kaksi eri snarea ja siihen miksattu vielä joku toinen handclap.

Sitten käyttäen kohinaa pystyy rakentamaan haikkoja ja snareja ja bassorumpukin on helpohko luoda.

Joskus kun aloitin, usein suositeltiin tekemään rumpusamplet Stomper Hyperion nimisellä softalla. Itsekin mieluusti tekisin alusta asti rumpusaundit itse, mutta en ole löytänyt tähän päivään sopivaa ja toimivaa, ehkäpä jonkinlaista, rumpujen tekemiseen käytettävää "syntetisaattoria". En tiedä onko tietämyksessäni vikaa vai eikö tosiaan tarkoitukseen sopivaa ohjelmaa tai VST-instrumenttia ole olemassa.

Eli jos joku, en usko Anttij nyt, mutta joku kuitenkin tietää tällaisen ohjelman, niin vinkatkoon ihmeessä...Vastasikohan tämä mihinkään Anttij:n kysymykseen...noh tulipahan jotain taas loruiltua

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#14 kirjoitettu 09.05.2021 11:06

AnttiJ kirjoitti:
Heitänpä asian tiimoilta ilmoille seuraavaa:

Todella vino pino vanhoja syntikoita ja rumpukoneita on äänitetty sampleiksi mm. koskettimien ääniä, erilaisia vahvareita ja efektilaitteita myöten. Löytyykö jostain niin kova tyyppi, joka pystyy erottamaan aidon soittimen samplesta + uudemmasta kiipparista jos aidon soittimen kaikki rauta ja muu teknikkka on ihan samaa kuin sampleja äänitettäessä?

808:n ja 909:n kohdalla ero on helppo kuulla, jos vertaa useampaa peräkkäistä iskua niissä rumpusoundeissa, joissa alkuperäinen laite tuottaa äänen syntesoimalla (eli poislukien 909:n lautaset, jotka on sampleja). yhdellä samplella ääni pysyy staattisesti samana, mut aidossa synteesissä ääni elää aina vähän eri iskuissa. jotkut soundit kuulostaa myös eri velocityillä erilaiselta (ei siis pelkästään äänenvoimakkuudeltaan), joten se miten vaikea samplet on tunnistaa alkuperäisestä riippuu paljolti siitä miten huolellisesti ja monipuolisesti samplet on äänitetty.

sama pätee tietysti aika lailla ihan mihin tahansa muuhunkin analogitavaraan. yhdellä samplella oot jumissa sen kanssa, missä vaiheessa oskillaattorit on soineet ja moduloineet parametreja. kun soitat analogisynalla tai sellaista mallintavalla pari kertaa samaa säveltä, soundi ei todennäkösesti ole identtinen, vaan soi aina vähän eri tavalla. samplekirjastoista tulee nopeesti ihan tajuttoman kokoisia, jos käytetään kaiken muun super- ja hypersamplauksen lisäksi round robin -tekniikkaa, jossa samalle koskettimelle on äänitetty useampi sample, joita toistetaan satunnaisesti sen staattisuuden vähentämiseksi.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#15 kirjoitettu 09.05.2021 12:29

Eli juurikin tuosta syystä syntyvät ne 200 GB:n samplekirjastot.

Olen nähnyt parikin videota, missä ammattilaiset kokeilevat sokkona erilaisia kitaroita. Ja kuten arvata saattaa, hinta/laatu-suhde eivät arvauksissa osuneet oikein kohdalleen. Äijille kävi yhtä huonosti kuin yleensä Alkon sokkotesteissä viinien tai konjakkien kanssa.

Onkohan vastaavia kuulotestejä järjestetty oikea instrumetti vs. sama sample - pohjalta? Parin tahdin melodia soimaan ja siitä vaan kisa käyntiin. Itse asiassa senhän voisi joku toteuttaa täälläkin mikäli sattuu omistamaan hallussaan olevaa soitinta vastaavan samplekirjaston.

^ Vastaa Lainaa


pieslice
3287 viestiä

#16 kirjoitettu 09.05.2021 22:24 Muok:09.05.2021 22:26

Yleensä ns. eturauhasbluesjengille riittää etä "syntikasta" saa siedettävät wurlizer-, rhodes- ja hammond-soundit. Tähän riittää mikä tahansa rompleri - ne perustuvat sampleihin, eivät äänisynteesiin, joten ne eivät ole syntetisaattoreita.

Omaan korvaan oikeat analogivehkeet kuulostavat siltä että niistä saa (ilman effuja) tymäkämmän bassopään kuin vst-synista; lisäksi esim vcf filsujen resonansseissa esiintyviä self oscillation yms ilmiöitä on suht vaikea toistaa vst mallinnuksessa (oma kokemus on että matalalla resolla filtterien mallinnus toimii paremmin, mutta kasetti hajoaa kun resonancea aletaan lisäämään).

Analogikamassa olennainen osa on eräänlainen epävireys; vco:n perustuvassa analogisynassa oktaavin hyppy ei ole tasan 2x taajuus vaan vire heittää mitä kauemmas laitteen referenssivireestä (säädetään TUNE potikalla joko esim ääniraudalla, kitaranvirittimellä tai korvakuulolta) mennään. Vco ohjatut oscit eivät myöskään tuota koko ajan samaa taajuutta vaan taajuus (ja ääni) hieman elää.

Lisäksi esim minimoogin mallinnus sampleilla kuulostaa vähän oudolta koska sitä soittaessa toinen käsi on koko ajan joko mod wheelillä tai potikoilla. Moog VST:llä saa tehtyä samankaltaisia soundeja mutta vst:n potikat pitää asetella dawissa johonkin midicontrolleriin.

Itse olen tehnyt musaa viime aikoina dawlessina (hardis sekkarit, CV/Gate ohjatut synat jne) koska esim berlinschool tyyppiseen musaan daw workflow ei tunnu itsestäni intuitiiviselta - diggaan siitä tuntumasta että säädetään fyysisiä nappeja ja kytketään patch kaapeleita ristiin.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7386 viestiä

#17 kirjoitettu 10.05.2021 08:25

pieslice kirjoitti:
Yleensä ns. eturauhasbluesjengille riittää etä "syntikasta" saa siedettävät wurlizer-, rhodes- ja hammond-soundit. Tähän riittää mikä tahansa rompleri - ne perustuvat sampleihin, eivät äänisynteesiin, joten ne eivät ole syntetisaattoreita.


Se on taivaan tosi. Meille eturauhasbluesjengiläisille riittävät samplepohjaiset perinteisten soittimien soundit oikein hyvin koska harrastamassamme musiikissa ei syntikkaa tarvitse mihinkään.

Mistä muistuukin mieleeni autenttinen tapaus 70-luvun puolivälistä. Oltiin ottamassa kavereitten kanssa pari kaljaa ja katseltiin kun bändi kasasi kamoja. Kosketinsoittajalla oli Hammondit joiden päällä oli pinossa sähköpiano ja stringi (syntikkapojille tiedoksi, ettei kyse ole naruhousuista). Bändillä oli vähän vanhempi rumpali tuuraajana joka lavalle astuessaan sanoi kosketinsoittajalle: "sä voit heittää noi Hammondien päällä olevat kamat vittuun, koska niitä ei oikeasssa musiikissa tarvitse mihinkään".

Veikkaan, että kyseinen percussionisti oli eturauhasbluesjengin kantaisä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu