Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Musiikkipäiväkirja


Jamsteri
1084 viestiä

#1 kirjoitettu 19.02.2021 09:14

Minun musiikkirintamalla on odotettavissa uuden albumin julkaisu ensi kuun puolella. Pari päivää sitten tuli musiikinjakelufirmalta posti, että Jeremy Antmanin uusi levy on mennyt läpi tarkastuksesta ja menee julkaisuun määrittämänäni päivänä. Lataan pari biisiä levyltä mikseriinkin jossain vaiheessa.

Muilla rintamilla on odotettavissa soitinostelua: Musiikkiopistolta tuli viesti, että he eivät lainaa enää soittimia oppilaille kuin 2 vuoden ajan, joten oman trumpetin osto on siis edessä. Ajattelin tällä kertaa olla fiksu ja testata soitinta ennen ostamista, joten laittelin Oulun f-musiikkiin viestiä, että saisivatko sinne muutaman torven testattavaksi. Kahden viikon päästä siis trumpettihousut jalkaan ja testaamaan (ja ostamaan, en kuitenkaan malta jättää parasta testattua soitinta ostamatta).

Trumpettirintamalla olin ollut viime aikoina vähän epätyytyväinen kehitykseen, joten mielenkiinnosta aloin kokeilemaan lyijykynäharjoitusta pitkien äänien soittamisen lisäksi. Kynäharjoituksessa pidetään lkynää suussa pelkästään huulilla kiinnipitäen ja yritetään saada se pysymään vaakatasossa. samalla olisi hyvä tarkkailla ettei alaleukaan tule sellaista möykkyä leuan kohdalle. Ei muuten jaksa kauaa pitää sitä kynää näin! Ilmeisesti harjoituksesta on jo ollut jotain hyötyä, koska mielestäni eilen soittotunnilla soittimen saundi oli kerrankin kunnon trumpettisaundi eikä mikään pahvinen "tööt". Saattoipa kyllä olla pitkien äänien ansiotakin.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1084 viestiä

#2 kirjoitettu 19.02.2021 10:52

IT kirjoitti:
No mutta tuohan kuulostaa mukavalta! Saako kysyä, että missä kaikissa formaateissa aiot levyn julkaista? Vai onko se jo nykypäivää, että julkaistaan albumi vain striimauspalveluissa ja unohdetaan fyysiset äänitteet?


Joo, tämä menee vaan suoratoistoihin. Rahallinen palautusprosentti musiikinteossa niin pieni (varsinkin tämmöisessä pelimusagenressä) etten viitsi alkaa fyysisiä tallenteita jakelemaan Ajatus kyllä kävi joskus mielessä kun luin Kajaanin musiikkiliikkeen sivulta, että ottaisivat myyntiin paikallisten artistien omakustanteita. Voi olla, että tuo on muuttunut kun omistaja vaihtoi aika vasta.

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
216 viestiä

#3 kirjoitettu 19.02.2021 10:57 Muok:19.02.2021 11:00

Olen lähinnä pyrkinyt tekemään enemmän paskaa harjoitusmielessä. Ennen tein biisejä lähinnä silloin, kun oli inspiraatio päällä. Nyt teen paljon enemmän, vaikka tavarasta suurempi osa on kuraa. Tästä on ollut paljon hyötyä, koska harjoitusta kertyy huomattavasti enemmän.

Orkestraation/arraamisen harjoittelu jatkuu. Olen oppinut paremmin balansoimaan biisin osien dynamiikkaa ja sitä logiikkaa, miten kappaleen elementit ja teemat esitellään ja miten niitä kehitellään. Tässäkin on vielä paljon kehittymisen varaa. Vieläkin löydän usein itseni pisteestä, jossa en keksi kappaleelle mitään järkevää jatkoa, tai biisin osat ovat liian yhteensopimattomia, ja joudun tekemään kaikenmaailman ihme temppuja niiden yhdistämiseen. Tai sitten ne ovat liian monotonisia ja kappaleesta puuttuu fiilis, että se menee johonkin.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1084 viestiä

#4 kirjoitettu 19.02.2021 11:03

Elintasokas kirjoitti:
Olen lähinnä pyrkinyt tekemään enemmän paskaa harjoitusmielessä. Ennen tein biisejä lähinnä silloin, kun oli inspiraatio päällä. Nyt teen paljon enemmän, vaikka tavarasta suurempi osa on kuraa. Tästä on ollut paljon hyötyä, koska harjoitusta kertyy huomattavasti enemmän.

Orkestraation/arraamisen harjoittelu jatkuu. Olen oppinut paremmin balansoimaan biisin osien dynamiikkaa ja sitä logiikkaa, miten kappaleen elementit ja teemat esitellään ja miten niitä kehitellään. Tässäkin on vielä paljon kehittymisen varaa.


Tuohon paskan tekemiseen samaistun niin, että joskus mulla oli tapana tehdä ihan tahallaan pöljiä biisejä kovalevylle maatumaan. Sillä sai päästettyä pöljät ideat päästä paremmille laitumille. Ja parhaassa tapauksessa ideoiden seasta saattaa myöhemmin löytyä ihan käyttökelpoista materiaalia. Ihan vaikka vaan jonkun hyvän synasaundin muodossa.

Minkälaiselle orkesterille olet muuten arrannut biisejä? Ja onko sulla jotain kirjaa tai muuta siinä apuna?

^ Vastaa Lainaa


geeli
4260 viestiä

#5 kirjoitettu 19.02.2021 11:04

Eilen krijoitin sanoituksia. Paperilla olin erittäin tyytyväinen omiin sanoituksiini. Kappaleen työnimi on "Ajatuksii". Vähän taas syntynyt teksti heijastelee mun mielialaa. Tällä kertaa hieman synkempää sävyä. Sanoitukset sisältävät myös yleisempää pohdintaa.

Biitti siis ilmainen, mutta ei kaupalliseen käyttöön. Tämä sopii tällä hetkellä minulle hyvin. Biitin tuottaja on mainittava, jos tämän jossain netissä julkaisen. Lähinnä tarkoitan Mikseri tai YouTube tai SoundCloud -kanavia.

Nauhoituksissa alkoi sitten vähän tyssäämään. Otin toista kymmentä ottoa. En ollut tyytyväinen ääneeni. Flow ei kuulostanut luontevalta. Biitti oli hieman eri tempossa kuin yleensä mulla on. Nauhoitin nyt hieman kauempaa eli en tuijottanut sanoja suoraan ruudusta, vaan nousin seisomaan keskemmälle tätä huonetta. Ettei tuliis niin paljon kaikua. Muistiossa olevan tekstin joutui suurentamaan, että saan siitä selvää.

En edes yrittänyt koko biisin vokaaleja nauhoittaa kerralla, vaan otin verse kerrallaan. Niitä oli kaksi tällä kertaa. Ei kertosäkeistöä. Siihen tuli vähän muuta tällä kertaa...

En lupaa vielä, että tulisi valmista biisiä nettiin. Ajattelin tänne Mikseriin pistää...

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
216 viestiä

#6 kirjoitettu 19.02.2021 11:13 Muok:19.02.2021 11:16

Jamsteri kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:
Olen lähinnä pyrkinyt tekemään enemmän paskaa harjoitusmielessä. Ennen tein biisejä lähinnä silloin, kun oli inspiraatio päällä. Nyt teen paljon enemmän, vaikka tavarasta suurempi osa on kuraa. Tästä on ollut paljon hyötyä, koska harjoitusta kertyy huomattavasti enemmän.

Orkestraation/arraamisen harjoittelu jatkuu. Olen oppinut paremmin balansoimaan biisin osien dynamiikkaa ja sitä logiikkaa, miten kappaleen elementit ja teemat esitellään ja miten niitä kehitellään. Tässäkin on vielä paljon kehittymisen varaa.


Tuohon paskan tekemiseen samaistun niin, että joskus mulla oli tapana tehdä ihan tahallaan pöljiä biisejä kovalevylle maatumaan. Sillä sai päästettyä pöljät ideat päästä paremmille laitumille. Ja parhaassa tapauksessa ideoiden seasta saattaa myöhemmin löytyä ihan käyttökelpoista materiaalia. Ihan vaikka vaan jonkun hyvän synasaundin muodossa.

Minkälaiselle orkesterille olet muuten arrannut biisejä? Ja onko sulla jotain kirjaa tai muuta siinä apuna?

Ihan minkälaiselle tahansa orkesterilla, koska teen kaiken sampleilla tietokoneella. Ei ole siis mitään tekemistä oikeiden soittajien kanssa.

Onhan noita resursseja ja niitä on tullut tutkittua vuosien varrella (Rimsky-Korsakov, Walter Piston, kaikki mahdollinen YouTubessa, jne), mutta enimmäkseen olen viimeaikoina yrittänyt tehdä enemmän itse ja lukea vähemmän, tosin olen kyllä lukenut teoksien nuotteja samalla, kun olen kuunnellut. Olen myös tehnyt joitakin biisejä (tai ainakin pätkiä) niin, että "varastan" orkestraation jostain ja sovitan omaan biisiini. Sen verran perillä instrumentaatiosta kuitenkin, että pystyn useimmiten kuulemaan, mitä instrumentteja kappaleessa käytetään ja miten, vaikka nuotteja ei olisi saatavilla.

Minulla on musiikissa vähän sellainen ongelma, että tiedän enemmän kuin mitä osaan käytännössä. En ole yksinkertaisesti tehnyt lähellekään tarpeeksi verrattuna siihen, mitä olen lukenut. Yritän nyt korjata tätä.

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1084 viestiä

#7 kirjoitettu 19.02.2021 11:20 Muok:19.02.2021 11:20

Elintasokas kirjoitti:
Ihan minkälaiselle tahansa orkesterilla, koska teen kaiken sampleilla tietokoneella. Ei ole siis mitään tekemistä oikeiden soittajien kanssa.


Ahaa Jos joskus käy niin, että sun teos on menossa oikealle orkesterille soitettavaksi niin mulla on tullut tällainen vinkki vastaan ihan kantapään kautta: Vaskipuhaltimille kannattaa laittaa riittävästi taukoja, koska niitä on yllättäväkin raskasta soittaa pidempään. Toki riippuu soittajan tasosta.

Jamsteri muokkasi viestiä 11:20 19.02.2021

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
216 viestiä

#8 kirjoitettu 19.02.2021 11:22 Muok:19.02.2021 11:27

Jamsteri kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:
Ihan minkälaiselle tahansa orkesterilla, koska teen kaiken sampleilla tietokoneella. Ei ole siis mitään tekemistä oikeiden soittajien kanssa.


Ahaa Jos joskus käy niin, että sun teos on menossa oikealle orkesterille soitettavaksi niin mulla on tullut tällainen vinkki vastaan ihan kantapään kautta: Vaskipuhaltimille kannattaa laittaa riittävästi taukoja, koska niitä on yllättäväkin raskasta soittaa pidempään. Toki riippuu soittajan tasosta.

Jamsteri muokkasi viestiä 11:20 19.02.2021

Juu, kyllähän noitakin juttuja tulee kieltämättä mietittyä aika usein, vaikka niillä ei suurta käytännön signifikanssia olekaan, kun puhutaan MIDI-orkestraatiosta. Kuitenkin kaikenlainen realismi on yleensä hyvästä siinäkin hommassa.
IT kirjoitti:
Olen aina ollut sitä mieltä, että paljon tekemisessä on omat hyvät puolensa... Toki sitä kuraakin syntyy, mutta samalla syntyy rutiinia ja muuta varmuutta siihen tekemiseen...

Ja toisaalta kun sitä harjoitusta kertyy, niin silloin pikkuhiljaa alkaa myös rutiininomaisesti tekemään parempaa laatua pitkässä juoksussa, ja sen kuran määrä vähenee sitä myötä...

Ja kun katselee noiden suurten maalareiden tuotantoa, niin monet heistä ovat tuottaneet elämänsä aikana tuhansia maalauksia (tai muita vastaavia piirustuksia ja töitä), joista vain kourallinen on saattanut päätyä klassikoiksi ja merkittäviksi maalauksiksi maalaustaiteessa...

Juu, tuo on kyllä totta. Olen huomannut, että itsellä on tullut enemmän juuri tuota varmuutta siihen hommaan, ja muodostunut heuristiikoita, joita voi hyödyntää toistuvasti. Oppii tajuamaan, mikä toimii ja mikä ei. Sellaisia "nyrkkisääntöjä".

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
216 viestiä

#9 kirjoitettu 19.02.2021 17:59

IT kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:


Vieläkin löydän usein itseni pisteestä, jossa en keksi kappaleelle mitään järkevää jatkoa, tai biisin osat ovat liian yhteensopimattomia, ja joudun tekemään kaikenmaailman ihme temppuja niiden yhdistämiseen. Tai sitten ne ovat liian monotonisia ja kappaleesta puuttuu fiilis, että se menee johonkin.


Palaanpa tähän sun kommenttiin ja sen osaan vielä hetkeksi...

Joskus jos osat ei yhdisty, niin kannattaako niitä väkisin yhdistääkään... Jos sulla on yksi toimiva sointukulku joka kestää tietyn tahtimäärän, niin eikö tämän päälle voi kehittää erilaisia instrumentteja ja osia?

Mainostan tässä nyt sen verran tuota mun "These Eyes" piisiä, joka löytyy uutena versiona myös tosta mun uudesta Hexagon projektista... Siinä piisissä on yksi ainoa sointukulku, joka toimii sekä intron kummassakin soolo-osassa, että myös lauletussa osassa... Jos kuuntelet piisin, niin soinnut ovat: Em, C, Bm, F, Am, Em... Tuo kulku toistuu piisissä 9 kertaa...

Tarkoittaa siis sanoa sitä, että jos et saa piisin osia sopimaan yhteen toisiinsa, niin kannattaako sitä pakolla vääntääkään? Kehittele sen sijaan sen yhden osan päälle useampia ulottuvuuksia...

Tuollaisen voi ottaa ihan harjoituksena, jos tuntuu siltä ettei ne osat sovi yhteen ja homma junnaa paikallaan...

https://en.wikipedia.o...

^ Vastaa Lainaa


Elintasokas
216 viestiä

#10 kirjoitettu 19.02.2021 18:37

IT kirjoitti:
Elintasokas kirjoitti:

https://en.wikipedia.o...


Hieman putosin nyt kärryiltä?

Tarkoitatko tuolla vertauksella, että "hyvää rahaa ei kannata heittää huonon rahan perään..."?

Eli jos jokin juttu ei toimi, niin siihen ei kannata kuluttaa enempää aikaa?

Siis päinvastoin. Se, että siihen juttuun on kulutettu jo huomattava määrä resursseja, saa henkilön kuluttamaan siihen edelleen enemmän resursseja, koska muuten koko homma menee hukkaan.

Sama biisin osien kanssa: olet käyttänyt hemmetisti vaivaa tehdäksesi jonkun osan, ja vielä pidät siitä osasta erityisesti, niin se on pakko saada sovitettua, vaikka mikä olisi.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#11 kirjoitettu 19.02.2021 19:05 Muok:19.02.2021 19:08

Itse teen niin, että kirjoitan pätkiä pahveiksi ja joskus niistä syntyy biisi ja joskus ei. Jos alkaa tuntua sille, että homma alkaa kusta tai jää jumiin, on siinä vaiheessa hyvinkin helppoa luopua "tähti-ideastakin". Asiaa auttaa jos "luonnospätkät" tekee aina samasta sävellajista (itse käytän mollibiiseissä lähes aina Cm:a) koska niitä on silloin helpompi yhdistellä ja arvioida mitkä kenties sopisivat yhteen. Lopullinen sävellajia on tietysti asia erikseen.

Koska teen itsekin biisit ainoastaan mideinä, tiedän että melkein valmiista biisistä luopumiskynnys nousee ihan hitosti juurikin teokseen uhratun ajan ja vaivan takia. Noin kymmenen vuotta sitten kävi niin, etten saanut mm. Ike & Tina Turnerinkin esittämää "My Babe":a kulkemaan haluamallani tavalla ... en sitten millään. Koska en malttanut antaa periksi, työpanos ja vitutus kasvoivat koko ajan ja lopun perin niin suureksi, että päätin lopettaa biisien rakentelun pariksi viikoksi ... tosiasiassa moneksi vuodeksi. Olisi kannattanut lopettaa ajoissa eikä ajaa itseään juntturaan.

Pillien osalta oli näköjään puhetta, että stemmoihin pitäisi malttaa pistää "hengitystauot" niin lopputulos kuulostaa luonnollisemmalta. Pitää paikkansa ihan yhtä lailla kuin se, että MIDI-kitaroiden soinnut pitää rakentaa kitaristin ottamien sointujen, ei pianistin käyttämien sointujen mukaisesti (joskus ne ovat toki samat, mutta ei aina). Pienet yksityiskohdat vaikuttavat kovasti paljon lopputulokseen kun niitä on tarpeeksi paljon huomioituina.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#12 kirjoitettu 20.02.2021 11:43

Sävellajin vaihdos kesken biisin ei ole kaikkein tavallisimpia ratkaisuja (pl. kesken biisin tehtävät modulaatiot ja mollin vaihtuminen vastaavaan duuriin) ja se syntyy ainakin omalla kohdallani melodiakulun perusteella jos on syntyäkseen. Siksi teen palaset samaan sävellajiin. Palasina on myös esim. kahden tahdin mittaisia bassokulkuja vaikkapa funkyyn tai introksi sopivia neljän tahdin pianopätkiä joihin sävellajin vaihdoksella tai tahtilajin muutoksella ei oikein ole sosiaalista tilausta.

Totta kai joskus kun hahmottelen sointukulkuja saatan päätyä vähän yllättäen sellaiseen kulmaan, jossa sävellaji vaihtuu luontevasti lähes huomaamatta tai suorastaan pakosta. Löysin kerran opuksen jossa oli malliksi muutaman tahdin mittaiset sointukulut erikoisemmillekin sävellajin vaihdoksille (kuten esim. C --> F#) joihin saattaisi puolivahingossa joutua epöortodoksisen melodiakulun vuoksi. Onneksi ole välttänyt pahimmat karikot tähän mennessä.

Voisin tietysti yrittää tehdä biisin valmiiksi kerrallakin mutta liian usein on käynyt niin, että parempi vaihtoehto löytyy päivän tai viikon päästä ... ja siitä seuraa aikamoinen duuni kun pitäisi alkaa rakennella midejä ja stemmoja uudestaan. Tuohon tekotapaan sanonkin omalta osaltani "kiitos ei". Teen mieluummin yhden itselleni kelpaavan biisin kuukaudessa kuin 20 sellaista joita en jaksaisi viikon päästä kuunnella kertaakaan ilman myötähäpeän tunnetta. Minun tapauksessani pikakaista ei ole koskaan johtanut parhaaseen tulokseen. Toki tiedän että hittejä on tehty kymmenessäkin minuutissa, mutta tuo tapa vaan ei minulle sovi. Tästähän on keskusteltu pitkään jo aiemminkin.

Parhaillaan painiskelen sellaisen cover-biisin parissa jossa sävellaji vaihtuu AM --> G#M ja takaisin; lisäksi keskellä biisiä on kolme 6/4 tahtia. Saas nähdä löytyykö noihin luontevat siirtymät uudella tulokulmalla.

^ Vastaa Lainaa


cedarbear
3173 viestiä

#13 kirjoitettu 22.02.2021 18:24

IT kirjoitti:
Musiikkipäiväkirja


Avataanpa tällainen ketju, jossa jokainen voi tuoda esiin omia mietteitään musiikista, musiikin tekemisestä, musiikin kuuntelusta jne... Ihan kaikki musiikkiin liittyvä kelpaa päiväkirjaan...

Oletko ostanut uutta softaa taikka rautaa musiikin tekemistä varten? Ostitko suosikkiartistisi uuden albumin? Löysitkö uuden artistin, josta diggaat?


Aluksi nuo trivialiteetit pois alta: en oikein tiedä mitä tekisin softalla tai raudalla, uudella tai vanhalla? Omaa korvaani (välillä) miellyttävää musiikkia voin tehdä lähes ilmankin. Ostan albumeita nykyisellään ehkä pari-kolme vuodessa, digitaalisena; vielä harvemmin tilaan cd:n. Löydän lähes päivittäin uusia, vanhoja ja unohtamiani artisteja, joiden musiikki miellyttää, toisinaan jopa innostaa.
—-

Viritin kitarani avoimeen G-vireeseen, ja olen kokeillut ja kuulostellut erinäisiä otteita, en ole (nytkään) viitsinyt mistään kirjallisuudesta ottaa oppia, vaan luotan korvaani. Muutaman loopin tallensin Bossin loop stationiin - onko se ainoa ”rautani”?? Hyvin harvoin tartun kitaraan, sormet hellänä, sitä herkemmin kai kipeytyvät mitä harvemmin soittelen. Parin viime kuukauden aikana olen tehnyt muutaman ns. laulun, eli liitin ”teokseeni” laulumelodian ja vokaalit. Niitä en usein ole tehnyt, koska koen laulamisen ja etenkin järjellisen lyriikan teon edessä aikamoisen kynnyksen. Osaan toki laulaa (yhtä hyvin kuin soittaa...) mutta siinä on jokin este. Musiikkiini, eikä kai oikein psyykeeni (?), jos sitä mitenkään voi määritellä, ei mielestäni lainkaan sovi suomalainen teksti, ei liioin rokin banaali liirumlaarum. Kuitenkin tuo perinteisempi laulun muoto näyttäisi mielestäni antavan jotenkin enemmän ryhtiä musiikkiini, vaikka pääasia tekijälle tuntuukin edelleen olevan ne väliosien improvisaatiot.

Tällaista musiikkiin liittyvää välillä pohdin: mitä tekisin, tekisinkö mitään, ei oikein keksi, onko sitten pakko, jotain uutta pitäisi keksiä, mieluummin jatkuvasti?

^ Vastaa Lainaa


Pekkas OMB

POMB
109 viestiä

#14 kirjoitettu 23.02.2021 10:29

Mun musapäiväkirjaa...

Kuluvana vuonna oon tehnyt kasi uutta piisiä ja jonkunlaiseksi tavoitteeksi ja toisaalta jarruksikin asetin 1piisin kuukausivauhdin. Piisinnikkarointiharrastus mulla alkoi vajaa vuosi sitten. Ihan alkuun tuntui mahdottomalta ajatukselta sanoituten teko, mutta heitettyäni itsekritiin melkein kokonaan poies alkoi sanojakin syntyä...

Tänä vuonna olen tehnyt yhden kitarahankinnan Tokain startokopion (korealainen) joka sekin mielestäni ihan kelpo laite. Ostin ko halvalla sain ...Mulla meksikon starato HSS mikein vakikitarana.

Suunnitelmissa olisi kanssa hankkia jossain vaiheessa se tuottajanumero ja jos saisi parempilaatuista soitantaa&laulantaa aikaan niin vaikka tarjoaisi musikkiaan joskus johonkin suuntaan...toki en ole vielä ihan keksinyt että minneppäin

LÄhiaikoina ois myös perustaa mun pojan kanssa Mikseriin uusi projekti. Poika on enepi biitintekija ja ohjelmien, masteroinnin ja sellasen suhteen mua huomattavasti osaavampi...mut pojan kanssa olisi kivasaada jotain yhteistä musatuotosta aikaan.

Tsemppiä kaikille piisintekoon ja musaharrastukseen!

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#15 kirjoitettu 24.02.2021 15:12

Musiikkipäiväkirjaa:

Aloittelin hieman yli kaksi vuotta sitten projektini suomenkielisellä countrylla, sitten vielä pari countrya ja siitä bluesiin ja viimeisin joululaulukilpailu-biisi oli (itsekin yllättyen) elämäni ensimmäinen iskelmäsävellys, satiirinen huumoripläjäys. Se oli kiva hyppäys pois ehkä hieman "uraantuneesta" linjasta. Tuotantopuolen taso alkaa olla ok, kahdessa viimeisessä biisissä on soundi sitä mitä olen halunnutkin.

Joulun jälkeen ei paljon ole tapahtunut. Joitakin kokeiluja olen äänitellyt, niissä on jotakin hyvääkin ideaa, mutta pitää miettiä, miten hommaa veisi eteenpäin. Genreä tulen laajentamaan edelleen. Myös kitarainstrumentaaleja aion tehdä jossain vaiheessa. Aikataulu voi olla mitä vain, inspiksen mukaan.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#16 kirjoitettu 24.02.2021 15:18

Työstän parhaillaan seuraavaa coveria. Säveltäjän hyväksyntä kaavailemilleni, alkuperäisestä aika paljon poikkeaville sovitusratkaisuille on tässä vaiheessa olemassa, joten nyt pitää hieroa tausta valmiimmaksi ja kysellä onko mies vielä samaa mieltä kun kuulee valmiin taustan. Sanoituskin on vielä ns. vaiheessa. Onneksi sentään ei ole aikataulupaineita niskassa.

Sitten tuleekin ikävin vaihe, kun pitää aloittaa vokaalien tulkinta biisistä jota en ole koskaan aiemmin edes yrittänyt ...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#17 kirjoitettu 27.02.2021 07:02 Muok:27.02.2021 07:06

IT kirjoitti:
Lisätäänpä tähän ketjuun tällainen linkki tuoreeseen YLEn juttuun, jossa kulttuurivieraana on musiikkitoimittaja Pekka Laine:

YLE: Koko musiikkikenttä menee uusiksi koronan jälkeen


"Musiikkitoimittaja on miettinyt myös sitä, muuttaako korona-aika koko musiikin ammattilaisuuden käsitettä. Hän on pyöritellyt ajatusleikkiä siitä, onko ammattilaisuuden aika vain poikkeustila musiikin historiassa.

– Aikaisemmin käyttömusiikkia kuten kansanmusiikkia eivät tehneet ammattilaiset, vaan se oli harrastelijoiden ja yhteisöjen synnyttämää. Vähän kuten pelimannit soittivat huikkapalkalla. Entä jos jatkossa ei olekaan enää koulutettujen ja musiikintekijöiksi eriytyneiden ammattilaisten joukkoa?
"


Laine siis uskoo, että koulutettuja musiikin ammattilaisia on korona-ajan jälkeen vähemmän kuin ennen sitä... Lisäksi hän jakaa musiikintekijät kolmeen osaan: suosituimpiin huippuartisteihin, puhtaisiin harrastajiin, sekä välissä oleviin ammattilaisiin jotka myös saavat elantonsa musiikista... Ja juuri näiden välissä olevien pienemmillä tuloilla elävien artistien määrän Laine uskoo vähenevän tulevaisuudessa... Klubikeikoilla ei välttämättä tule toimeen tulevaisuudessa kuten ennen, koska nykynuoret eivät käy enää samaan tapaan keikoilla kuin vanhemmat sukupolvet... Eikä äänitemyynnillä tule nykyoloissa toimeen...

Toisaalta muissa yhteyksissä olen lukenut sellaisia arvioita, että tämä nykytrendi jossa kaikilla musiikintekijöillä on mahdollisuus tuottaa korkealaatuisia äänitteitä saattaa merkitä sitä, että ne huippustaratkin jäävät historiaan...


Elikkä... Muuttuuko musiikin ammattilaisuus tulevaisuudessa? Ja onko yhä suurempi osa kaikesta musiikista harrastajien tekemää?


Pekka Laineen ajatuksista tärkein on tämä (koronaakin tärkeämpi):

– Popmusiikin keskeisimpiä sloganeita on Abban kappaleen mukaan Winner takes it all (suomeksi voittaja vie kaiken). Tämä tilanne on ollut musiikkialalla jo kauan, sillä isot kasvavat todella isoiksi ja vievät suurimman osan kakusta.

Oma kommenttini:
Suoratoistopalveluiden myötä tilanteen olisi pitänyt ääniteteollisuudessa tasoittua, mutta ei se tasoittunut. Suuret levy-yhtiöt vievät leijonanosan suoratoistossa liikkuvista rahavirroista epäoikeudenmukaisella rahanjaolla. Spotifyn omistajina on suuria levy-yhtiöitä.

Onnittelut pientuottajille, jotka ovat jaksaneet panostaa musiikkiin julkaisemalla sitä Spotifyhyn. Ikävää, että kuunnellessani näiden pientuottajien biisejä (kannattaakseni heidän toimintaansa), rahat menevät tämän hetken suosituimmille poptähdille ja heidän levy-yhtiöilleen, vaikka en koskaan kuuntelisi näitä biisejä. Ala on siis rahallisesti kannattamatonta pientuottajille, kun isot tuottajat varastavat rahat.

Ilmeisesti tämä suoratoistojen toimintatapa ei riko lakia, koska se sallitaan? Itse kyllä näen tämän systeemin monopolina ja kartellina. Kilpailulainsäädännön vastaisena.

Minä kyllä haluaisin, että minun premium-palvelusta maksamani rahat ohjautuvat niille artisteille, joita olen kuunnellut.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#18 kirjoitettu 27.02.2021 09:17 Muok:27.02.2021 09:21

https://fi.wikipedia.o...

"Joukko tunnettuja levy-yhtiöitä omistaa osuuden Spotifysta"

https://yle.fi/uutiset...

"käyttäjämaksut valuvat suosituimpien poppareiden taskuun – pelkkää klassista musiikkia kuunteleva tukee tietämättään Cheekiä ja Sannia"

"omistajina pääomasijoittajien lisäksi neljä suurinta levy-yhtiötä EMI, Sony, Universal ja Warner"

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#19 kirjoitettu 27.02.2021 10:12

IT kirjoitti:

Elikkä nyt arvon urpoarpo sulta kaivattaisiin hieman sitä mediakriittisyyttä ja median lukutaitoa, jottei olla liian naiveja näiden asioiden suhteen...

Mitä tulee tuohon rahanjakoon, niin tuotto per striimaus on oikeudenmukainen...



Keskityt todistelemaan lähinnä omistusosuuksia Spotifyssa. Omistukset voivat olla suoria tai epäsuoria noiden pääomasijoitusyhtiöiden kautta, joiden osakkeita voi ostaa kuka tahansa. Erittäin vaikea selvittää täysin, kuinka ja mitä kautta omistusosuudet hoidetaan.

Kuitenkin pääasia tässä on se, miten musiikin soitosta rahat jaetaan. Siihen ei ole tullut muutoksia, se on yhtä epäoikeudenmukainen kuin ennenkin. Tässä on uusinta tietoa tästä korvausjärjestelmästä. Vaikka systeemi sinun mielestäsi on oikeudenmukainen, monen muun mielestä se ei ole sitä. Ja kuten kirjoititkin, medialukutaito on hyvä taito, tämä juttu kannattaa lukea ajatuksella, ja nimenomaan naivius myös roskapönttöön :

https://www.tivi.fi/uu...

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#20 kirjoitettu 27.02.2021 11:45 Muok:27.02.2021 11:49

IT kirjoitti:

Itse asiassa tuossa sun lainaamassa artikkelissa ei selitetä yhtään mitään siitä kuinka Spotify jakaa rahaa artisteille per striimaus...


Jutussa ei käsitelty sitä, paljonko yksi striimi tuottaa, vaan miten potti muotoutuu ja jaetaan.

Nykyisessä suoratoistopalveluiden mallissa rahat menevät eniten kuunnelluille kappaleille, eivätkä ohjaudu kuluttajan musiikkivalintojen mukaan. Ammattikielessä mallia kutsutaan nimellä pro rata.

Vaihtoehtoisessa käyttäjäkeskeisessä mallissa (user centric) kuuntelijoiden kuukausimaksut jakaantuisivat niille kappaleille, joita he kuuntelevat. Yksittäisen kuluttajan musiikkivalinnoilla olisi siis tulojen ohjautumisen kannalta merkitystä.

Olisihan se luonnollista, että se artisti ja tuottaja, jonka musiikkia on kuunneltu, tienaisi kuuntelijan rahat, eikä joku muu artisti (jota tämä kuuntelija ei ole kuunnellut).

Spotifyn omistusosuudet ovat mitä ovat ... Tuo rahanjaon muuttaminen ei kuitenkaan kelpaa levy-yhtiöille. Ja siksi sitä ei ole muutettu.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#21 kirjoitettu 27.02.2021 13:00 Muok:27.02.2021 13:18

IT kirjoitti:

Tuossa sun yllä lainaamassa artikkelissa lähinnä kritisoidaan suoratoistopalveluiden kuten Spotifyn maksamaa yleistä korvaustasoa, joka hoituisi sillä, että kuulijoilta veloitettaisiin enemmän kuukausimaksuja...


Sinulla jäi näköjään juuri olennainen tuossa edellisessä jutussa lukematta. Mutta muotoilen vielä toisella tavalla tuon potin jaon, niin jospa se selkiäisi:

User-centric-mallissa kuuntelijan kuukausimaksu jakaantuisi vain niille artisteille, joita hän todella kuuntelee. Nykyisin Spotify laskee kaikki tulot ensin yhteen, ja jyvittää ne sitten artistien suhteellisen suosion mukaan. Laskutavalla on artistin kannalta suuri merkitys, ja Spotifyn mallilla jonkin indie-yhtyeen innokkaan kuuntelijan kuukausimaksusta suuri osa voikin mennä jollekin kansainvälisille hittiartisteille.

Tämä linkki on aika vanha, mutta jakosäännöt eivät ole muuttuneet. Tästä käy myös selville se, että isot levy-yhtiöt pystyvät neuvotteluissa Spotifyn kanssa saamaan hyvin omia ehtojaan läpi:

https://www.is.fi/digi...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#22 kirjoitettu 27.02.2021 13:29

Ei liity itse asiaan vaan asian viereen:

IT: "yleisesti ottaen osakkeita on kahdenlaisia: tavallisia osakkeita jotka antavat osuuden yhtiön tuloista, ja määrääviä osakkeita jotka antavat oikeuden vaikuttaa yhtiön päätöksiin"

--------------------------

Pieni tarkennus asiaan sallittaneen näin suomalaisesta vinkkelistä katsottuna; tosin lainsäädäntö tuppaa olemaan näissä asioissa länsimaissa hyvinkin samankaltaista.

Osakeyhtiöissä voi olla eri sarjaisia osakkeita jotka tuottavat eri äänimäärän/osake. Toinen sarja (vaikkapa A-osake) voi tuottaa vaikka 20 ääntä/osake ja toinen (vaikkapa B) tuottaa yhden äänen/osake. Tuo tarkoittaa kuitenkin sitä, että kaikilla osakkeilla on oikeus vaikuttaa yhtiön päätöksiin vaikkakin eri painoarvoilla.

Tulot sen sijaan jaetaan yleensä saman suuruisina kummallekin osakesarjalle (eli sama euromäärä/osake) eli molemmat osakesarjat saavat osuutensa tuloista.

Osakkaiden vaikuttaminen tapahtuu normaalisti yhtiökokouksissa, eikä äänivaltaistenkaan osakkeiden omistaminen tuo mitään automaattista tai erityistä oikeutta sotkeentua yhtiön juoksevaan hallintoon. Se voi tapahtua vain siinä tapauksessa, että ko. osakas on valittu yhtiön johtotehtäviin (tai yhtiön hallitukseen) joita tehtäviä hän on velvoitettu hoitamaan yhtiön (ei siis yksittäisen osakkeenomistajan) edun mukaisesti.

Jotta toista vähävaltaisempaa äänisarjaa ei hirveästi sorrettaisi, voi yhtiöjärjestyksessä olla äänileikkureita tyyliin "osakas saa edustaa enintään 20% yhtiökokouksessa paikalla olevista äänistä"; noin voi olla vaikka yhden osakkaan omistamien osakkeiden edustama äänivalta olisi kokouksessa paikalla olevasta äänimäärästä esim. 75%.

Usein laeissa tai yhtiöjärjestyksissä on myös ns. vähemmistösuoja, jonka perusteella tietyt suuremmat päätökset yhtiökokouksessa edellyttävät esim. äänienemmistöä kummastakin osakesarjasta.

Olen itse työtehtävissä ilmoittanut etukäteen pääomistajalle estäväni erään yhtiön tietyt päätökset sillä perusteella, että perstaskussani oli yli 2/3 vähemmän äänivallan omaavia osakkeita. Jostain kumman syystä osakkeillemme löytyi oikeansuuruinen ostotarjous hyvinkin nopeasti. Kummallakin osakesarjalla voikin olla hyvin suuri merkitys päätöksenteossa.

Aika usein merkittävimmät osakkaat ovat voineet solmia keskinäisen osakassopimuksen, joissa he sopivat miten tietyissä asioissa menetellään vaikkei niistä olisi laeissa tai yhtiöjärjestyksessä mainittu halaistua sanaa. Olisin aika hämmästynyt, jos esim. Spotifyn suurimmilla henkilöomistajilla ja suurimmilla yhteisöomistajilla ei tällaista olisi kassakaapeissaan mm. osakkeiden erisarjaisuudesta johtuen.

En muista törmänneeni yhtiöön, jossa jollakin osakesarjalla ei olisi ollenkaan äänivaltaa. En usko, että ainakaan pörssiyhtiöissä voisi olla noin. Usein käy niin, että eri sarjoista pyritään luopumaan ja sarjat yhdistetään koska erisarjaisuus karkoittaa osan potentiaalisista osakkeiden ostajista, mikä laskee yhtiön pörssikursseja ja -arvoa.

Kommandiittiyhtiöissä on ns. äänettömiä yhtiömiehiä (eli käytännössä rahoittajan aemassa olevia) jotka eivät tavallisesti osallistu yhtiön toimintaan mitenkään; ainakaan niin kauan kuin asiat menevät suunnilleen toivotusti ja äänetön yhtiömies saa sovitun tuoton sovittuna aikana.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#23 kirjoitettu 27.02.2021 15:43

No joo, vaikka eihän kommenttini itse asiaan juuri liittynytkään kuin mutkan kautta.

------------------

Vaan olisivatkohan suuret ulkopuoliset ammattimaiset sijoitusyhtiöt menneet mukaan isoilla panoksilla juristien luvatussa maassa ikään kuin "äänettömiksi yhtiömiehiksi" ilman osakassopimusta? Itse en menisi, mutta mutta ... enpä osaa sanoa, kun en tiedä. Voihan olla, että business on arvioitu niin houkuttelevaksi että kannatti mennä mukaan vaikka perustajaosakkaat eivät muuta olisi tarjonneetkaan kuin pelkkää sijoitusmahdollisuutta.

Sinällään isoilla musiikkialan pelureilla on olemassa aina se vääntövipu, että biisit vedetään pois Spotifyista ja perustetaan uusi vastaava yhtiö vaikka kuuden suurimman pelurin voimin ja niiden hallussa olevilla biiseillä. Veikkaan, että tämä on suurin syy miksi Spotify joutuu kuuntelemaan isoja tarkemmalla korvalla kuin muita.

Vastaavahan tuntuu tapahtuvan TV-puolella koko ajan; yksi sun toinen iso mediajätti perustaa oman kanavan ja vetää kaikki omat sisältönsä sinne. Ennakkotapauksia on siis jo olemassa.

^ Vastaa Lainaa


tompa
449 viestiä

#24 kirjoitettu 27.02.2021 17:38

Jospa kerron itsekin kuulumisia musiikkirintamaltani:

Joitakin sanoituksia on tullut kirjoitettua ja lisäksi olen taas tehnyt uusia sävellyksiä sekä opetellut soittamaan teräskielistä kitaraa. Näin alkuvuodesta mulla on ollut tavoitteena saada muutama uusi biisi valmiiksi joista osa on kilpailubiisejä. Myös uutta soolomateriaalia sekä pari Tuura-yhtyeen biisiä olisi aikomus saada valmiiksi musiikkimarkkinoille (varsinkin soolotuotantoa Spotifylle), tälläkin hetkellä ne on tekeillä. Sanoituksia kirjoittaessaan tulee lähinnä lauseita sekä kertosäe ulos

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#25 kirjoitettu 27.02.2021 22:02

IT kirjoitti:

Toki, olet ihan oikeassa yllä olevassa... Mutta mutta, asia ei ole niin yksinkertainen...

Raha ei nykymallissa tosiaankaan liiku yksittäisten kuluttajien valintojen mukaan, vaan kaikkien kuluttajien valintojen yhteenlasketun kokonaisuuden mukaan...

Mutta ajatellaan tilanne jossa Spotifylla on 3 maksavaa kuuntelijaa, ja jokainen maksaa 10 euron kuukausimaksun... Ensimmäinen asiakas kuuntelee 50 striimiä yhdeltä artistilta, toisen asiakas 35 striimiä yhdeltä artistilta ja kolmas asiakas 15 striimiä yhdeltä artistilta...

¤ Pro rata malli:
Mallissa on yhteensä 30 euron tulot, ja 100 striimiä, jotka jakaantuvat kolmelle artistille...
- 1. artisti saa 50% tuloista eli 15 eur (0,3 eur per stream)
- 2. artisti saa 35% tuloista eli10,50 eur (0,3 eur per stream)
- 3 artisti saa 15% tuloista eli 4,50 eur (0,3 eur per stream)

¤ User centric malli:
- Mallissa on 30 euron tulot ja 100 striimiä, jotka jakaantuvat kolmelle artistille...
- Jokainen artisti saa kaikki yhdeltä kuuntelijalta kerätyt tulot, koska kuuntelija kuuntelee vain hänen musiikkiaan
- 1. artisti saa 1. asiakkaalta 50 streamiä: tulot 10 eur (0,2 eur per stream)
- 2. artisti saa 2. asiakkaalta 35 streamiä: tulot 10 eur (0,29 eur per stream)
- 3. artisti saa 3. asiakkaalta 15 streamiä: tulot 10 eur (0,67 eur per stream)


Käytännössä siis kummatkin mallit tuottavat yksinkertaistetussa tilanteessa hyvinkin radikaalisti erilaisen lopputuloksen sen artistin kannalta...

Pro rata mallissa kaikki käyttäjämaksut ohjataan yhteen pooliin, joka jaetaan kaikkien artistien kuuntelukertojen perusteella: jos siis olet saanut 10% kaikista kuunteluista kuukaudessa, niin saat 10% tuloista...

User centric mallissa kaikki käyttäjämaksut ohjataan myös yhteen pooliin, mutta rahat jaetaankin sen perusteella, mitä "kukin yksittäinen" kuuntelija on kuunnellut elikkä kuuntelijalähtöisesti...

Sen artistin kannalta lopputulos on tässä yksinkertaistetussa tilanteessa radikaalisti erilainen... Tämä user centric malli tuottaa sellaisen lopputuloksen, että kaikki streamit eivät ole rahassa saman arvoisia... Tuossa yllä olevassa esimerkissä suosittu tähti saa vain 0,2 eur per stream, kun taas vähemmän kuunneltu harrastaja saa yli kolme kertaa enemmän rahaa per stream eli 0,67 eur... Onko tämä artistien kannalta oikeudenmukaista?

¤¤¤ Elikkä:

Kuitenkin tuo pro rata järjestelmä on ihan oikeudenmukainen niiden artistien kannalta:

"The 'pro rata' model is perceived as being inherently objective and fair, however, it doesn't take into account different user behaviors," says Will Page, Spotify's Chief Economist. "Arguably, it does produce an efficient outcome in that every stream is worth the same and it is relatively cost-efficient to manage."

npr: The Success Of Streaming Has Been Great For Some, But Is There A Better Way?


Eli sama suomeksi: Pro rata mallissa kaikki artistit saavat periaatteessa samoilla ehdoilla sitä rahaa per striimaus... Tästä itse asiassa kirjoitin aiemmin, ja totesin että tässä mielessä nykyjärjestelmä on oikeudenmukainen...

User centric mallissa asia voi olla toisin... User centric mallissa tuo yllä oleva esimerkki suosii radikaalisti sellaisia artisteja, joita kuunnellaan vähemmän suhteessa muihin artisteihin...

Eli tässä on nyt pieni dilemma: toimitaanko artistilähtöisesti vaiko kuuntelijalähtöisesti siinä, että kuinka rahanjako artisteille järjestetään? User centric malli ei automaattisesti ole parempi...


No täähän vaikuttaa jo lupaavalta pohdinnalta! Nyt minun tietoni eivät näemmä olekaan enää vanhentuneita, en ole medialukutaidoton, ja naiviuttakin voidaan miettiä, että kuka sellainen on ... Antiltakin tuli hyvää matskua osakkeiden omistamisesta ja liiketaloudesta ... palaan vielä myöhemmin asiaan, pohditaan mm. tuota oikeudenmukaisuutta tarkemmin ... nyt otan muutaman kaljan. Ja koitetaan myöhemmin selvitellä myös, että kuka musiikkibisneksessä kusettaa ja ketä.

^ Vastaa Lainaa


tompa
449 viestiä

#26 kirjoitettu 01.03.2021 17:22

IT kirjoitti:
Katselin tuota sun profiilia taas kerran vaihteeksi, ja olet siellä kertomasi mukaan ainakin vuodesta 2015 lähtien ollut jatkuvasti saattamassa sitä ekaa levyä valmiiksi sekä single julkaisua striimaus markkinoille...

Olisinkin kysynyt, että oletko saanut mitään valmiiksi? Olisi kiva käydä kuuntelemassa siellä Spotifyissä, jos valmista tuotantoa on?

Toisaalta jos musiikin tekeminen on pelkkä harrastus, niin ei kannata tehdä liian suuria suunnitelmia... Täällä Mikserissäkin on ihan hyvä ja kiva julkaista sitä materiaalia ilman sen kummempia paineita... Projekteja sulla ainakin on aika läjä...

Mutta ei muuta kuin tsemppiä siihen musiikin tekoon... Sehän se on tärkeintä, että nauttii siitä matkasta, ei niinkään itse se päämäärä...


Tottahan tuo on että mulla on paljon projekteja mutta osa on ehkä enimmäkseen studio- tai jammailuprojekteja. Viime vuonna jopa julkaisin keväällä instrumentaalimusiikkia Risky-projektin nimissä.

Ehkä profiiliani pitäisi hieman päivittää koska pidin siinä aikoinaan jonkinlaista päiväkirjaa mutten ole jaksanut enää kertoa kuulumisistani kun Savolainen rokkari-musiikkiblogin puolella ja olen joissakin yhteisöissä mainostanut hieman puuhiani.

Tällä hetkellä viimeisimmät julkaisut ovat Tuuran debyyttialbumi Taistelu (julkaistu marraskuussa 2020), eka sooloalbumini Nuori eläkeläinen ja Tää stoori-kappaleen päivitetty versio (jotka julkaisin Bandcampissa oman levymerkkini nimissä ja Tää stoori löytyy myös Spotifystä) sekä viimeisin soolokappale täällä Mikseri.netissä Lipputanko. Kevään ja kesän aikana on tulossa uutta materiaalia sekä tänne Mikseri.netiin että Spotifylle. Tavallaan musiikin tekeminen on harrastus mutta itse suhtaudun siihen sivutyönä koska musiikki on ollut viime aikoina kovin intohimo mulle.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#27 kirjoitettu 03.03.2021 08:59

IT kirjoitti:

Joo, meillä oli hieman eri näkökulma tuohon rahanjakoon aluksi, ja näköjään sulla oli enemmänkin sitä taustatietoa sen suhteen, jota olisit voinut tuoda esiin jo aiemminkin... Ja edelleen tuosta Spotifyn omistuksesta, niin siinä mielessä tuo sun eka kommentti siitä oli harhaanjohtava, koska siitä saa helposti sen käsityksen että neljällä suurimmalla levy-yhtiöllä on määräysvalta Spotifyssa, mitä niillä ei ole...

Ja tosta oikeudenmukaisuudesta, niin siitä voidaan toki olla montaa mieltä... Eri näkökulmilla on toki puolustajansa...

Tossa muuten pari artikkelia aiheeseen liittyen:

fim: pro rata vs user centric
How would user-centric payouts affect the music-streaming world?


Tässä toisessa artikkelissa tuodaan esiin se, että 90% Spotifyn artisteista saa vain muutaman striimauksen kuukaudessa, vajaa 10% joitakin kymmeniä striimauksia, ja 0,4% artisteista saa suurimman osan striimauksista...

Nykyään tämä 0,4% saa noin 10% tuloista, kun user centric mallissa tämä voisi tippua 6% tuntumaan... Samalla niiden vähemmän kuunneltujen artistien tulot nousisivat...

¤¤¤
Tässä nyt puhutaan summasta, joka olisi noin 5% kokonaispotista, joka valuisi user centric mallissa vähemmän striimauksia saaville artisteille, joten mistään suurista tulojen lisäyksistä näille artisteille ei ole kyse...

Voikin kysyä, että hyödyttääkö noin pieni uusjako ketään?

Suuret artistit olisivat menettäjiä, mutta toisaalta jos joku pienartisti saa 250 striimausta kuukaudessa, niin se tarkoittaa noin euron tuloja... Vaikka tämä tuplaantuisi, niin mistään suurista tulojen muutoksesta ei ole kyse... Toki siellä voisi olla yksittäisiä artisteja, jotka saattaisivat saada jackpotteja...

Eli menettävätkö isot artistit tuossa user centric mallissa kuitenkin enemmän kuin mitä ne pienet hyötyvät?

Spotifyn liikevaihto on tällä hetkellä noin 7 mrd eur vuodessa, josta eri lähteiden mukaan 50-70% palautuu eri muodossa musiikkibisnekselle ja artisteille... 50% on 3,5 mrd eur, ja 5% siitä on alle 200 miljoonaa eur, eli tätä luokkaa olisi tuo uusjako huippuartisteilta vähemmän kuunnelluille artisteille vuositasolla...

Spotifyssa on noin 3 miljoonaa artistia, jotenka 90% siitä on 2,7 miljoonaa artistia, jotka jakaisivat vuodessa 200 miljoonan potin, jolloin lisätulo per artisti olisi 74 eur per vuosi ja 6 eur per kuukausi noin keskimäärin...

Suurempia artisteja on 0,4% eli 120 000 Spotifyn artisteista, ja he menettäisivät siis 200 miljoonan potin ja noin 1600 euron potin per artisti vuositasolla...

Nuo yllä olevat luvut on kaikki keskiarvoja... Yksittäisten artistien kohdalla voisi olla huomattavankin suuria eroja...

Summa summarum: Tuo user centric mallin mahdollistama uusjako ei mullistaisi vähemmän tunnettujen artistien elämää, mutta tekisi ison loven suurempien artistien tuloihin...


Ja tuolla hirveä määrä Spotify tilastoja: Spotify Stats


Siis 200 miljoonaa euroa vuosittain hyötyvät isot levy-yhtiöt pro rata-mallista verrattuna user centric-malliin, koska ne saavat käyttäjämaksuja sellaisilta kuuntelijoilta, jotka eivät kuuntele edes heidän musiikkiaan. Se on paljon. Levy-yhtiöt pitävät tuottajina nähtävästi suurimman osan rahoista itsellään ja jakavat sitten tallissaan oleville artisteille jämät sopimusten mukaan.

Kun 10 fania ostaa Spotify Premiumin kuunnellakseen kuukauden vain ja ainoastaan hienon debyyttibiisin omin voimin julkaissutta uutta artistia, he luulevat tukevansa häntä. Mutta se ei onnistu. Nämä 10 fania kuuntelevat kappaletta kukin vaikkapa noin 25 kertaa/kk, yhteensä kuunteluja tulee 250 kertaa. Käyttäjämaksuja kerätään faneilta 100 euroa, mutta artisti tienaa noin 1 euroa. 99 euroa menee isojen levy-yhtiöiden (kilpailijoiden) kassaan.

Tuossa toisessa linkkaamassasi jutussa todetaan juuri, että se oli faneille yllätys, miten suhteellinen malli toimi - he eivät tienneet, että heidän rahansa eivät menneet vain niille artisteille, joita he kuuntelivat. Tässä on huijattu olo niin artisteilla kuin kuuntelijoillakin. Tällaista liiketoimintamallia ei varmaankaan hyväksyttäisi millään muulla alalla.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#28 kirjoitettu 03.03.2021 10:24 Muok:03.03.2021 10:25

Epäilen edelleen vahvasti, että suuret levy-yhtiöt mittavilla levykokoelmillaan ja tekijänoikeuksillaan määrittävät hyvin pitkälle miten Spotifyta pyöritetään. Jos homma ei niitä miellytä, perustetaan oma palvelu; massia kyllä on ihan riittävästi homman käynnistämiseen tarvittaessa nopeastikin. Vääntömomentti tulonjakokaavaan onkin enemmän kuin vahva.

Pienillä levykustantajilla ei ole tarpeeksi "tavaraa", ei rahaa eikä tarpeeksi uskottavuutta rahoittajien silmissä oman palvelun perustamiseen ja markkinointiin, mistä syystä ne joutuvat tyytymään siihen mitä heille satutaan Spotifysta kulloinkin antamaan. Ellei sitten Bill Gates tai joku muu paksun lompakon omaava taho ota asiakseen tukea niitä uuden palvelun perustamisessa.

^ Vastaa Lainaa


Uppe
2014 viestiä

#29 kirjoitettu 04.03.2021 11:24

IT kirjoitti:

Toki... Olet aivan oikeassa tuossa yllä olevassa... Kirjoitinkin tuossa kommentissani, että nuo laskelmat ovat keskiarvoja, ja yksittäisten artistien kohdalla saattaa olla suuriakin eroja... Jotkut saattavat saada juuri tuollaisia jackpotteja, joista kirjoitat, jos joku sattuu enemmän heidän piisejään kuuntelemaan...

Ja tosta artistin tukemisesta, niin toki tuo user centric malli olisi tässä mielessä sellainen, että faneilla olisi paremmin mahdollisuus tukea suosikkiartistejaan...

Mutta onhan niitä monia muitakin tapoja: fanikaman osto, albumien osto, konserteissa käynti, sekä nykyisin monien artistien kohdalla Patreon... En tiedä miten Patreon toimii Suomessa, mutta ainakin tuolla maailmalla monissa maissa...


Joo, voihan sitä yrittää myydä sitä sun tätä, mutta noissa luettelemissasi tuotteissa / palveluissa on hemmetin suuret tuotantokustannukset ... Tässä nyt on keskustelussa suoratoistot ja niiden ansaintamallit.

Noh, muutoksen tuulet puhaltavat jo:

https://www.rumba.fi/u...

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#30 kirjoitettu 06.03.2021 10:50

https://www.iltalehti....

Twitter-pomo osti musiikkipalvelu Tidalin – kauppahinta 297 miljoonaa euroa
Kauppojen luvataan tarjoavan artisteille paremmat olosuhteet.

Twitter-pomo Jack Dorseyn perustama mobiilimaksuyhtiö Square, jonka toimitusjohtajana mies myös toimii, on ostanut itselleen enemmistöosuuden musiikkipalvelu Tidalista

Tidalin johtohahmona toimii artisti Jay Z, mutta palvelussa on mukana myös muita musiikkimaailman tähtiä, kuten Madonna ja Beyoncé.

Tidal tarjoaa tällä hetkellä yli 70 miljoonan kappaleen ja 250 000 musiikkivideon kirjaston. Palvelu toimii 56:ssa maassa.

-----------------

Arvailuni saattoi toteutua yllättävän nopeasti eli onkohan tässä nyt se uusi varakas toimija joka luo vakavasti otettavan kilpailijan Spotifylle??

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#31 kirjoitettu 06.03.2021 20:34

Viime päivät olen vääntänyt pari tuntia päivässä kelvollista versiota n. 25 valmista raitaa sisältävästä sovituksestani. Onneksi tässä vaiheessa tuntuu kuitenkin jo sille, että jotain positiivista on syntymässä vaikka alkuun olikin pieniä rimakauhun tunteita ilmassa. .

^ Vastaa Lainaa


Jamsteri
1084 viestiä

#32 kirjoitettu 06.03.2021 21:36

Nyt olen upouuden ja ikioman trumpetin omistaja. No olin jo eilen, mutta nyt kirjoitan sen tänne. Onneksi menin liikkeeseen testaamaan. Mallissa, joita ajattelin ensin haluta, oli aivan älyttömän kolisevat venttiilit ja keskimmäisestä venttiilistä kuului semmoinen epäilyttävä sptoing-ääni aina välissä. Liekö ollut sitten joku maanantaikappale. No, venttiilit olisivat kolisseet perjantaikappaleessakin. Toinen testattava vaikutti niin laadukkaasti rakennetulta että minun oli pakko päätyä siihen. Miinuksena hopeapinnoitus kun olisin halunnut kullanvärisen. Asetin laatukriteerit kuitenkin ulkonäön edelle (ja maksoin torvesta monta sataa enemmän.)

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#33 kirjoitettu 07.03.2021 07:27

Popkorni kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Viime päivät olen vääntänyt pari tuntia päivässä kelvollista versiota n. 25 valmista raitaa sisältävästä sovituksestani. Onneksi tässä vaiheessa tuntuu kuitenkin jo sille, että jotain positiivista on syntymässä vaikka alkuun olikin pieniä rimakauhun tunteita ilmassa. .


Miten saa 25 raitaa toimimaan yhdessä? Itse just taistelen 15 raidan kanssa eikä tunnu tulevan yhtään mitään.


Joo, vaatii muistia (käytössä tällä hetkellä 32 GB) ja useita prosessoreja (omassa masiinassa niitä on 8, joille kuorma näyttää jakautuvan aika tasaisesti).

Niin ja sitä, että kaikki raidat ovat WAV:na. Jos tuolla määrällä yrittäisi pitäisi soundipaketteja mukana (esim. Native/Orange Tree tms.) niin kyllähän siinä tukehtuu lähes kone kuin kone.

Itse fiilaan miksejäni niin, että etenen suuresta kuvasta kohti pienempää eli yksityiskohdat kaivelen esiin vasta kun kokonaisuus tuntuu miellyttävän korvaa. Muutama raita on sellainen (esim. joku harvaan toistuva riffi) , että tarvitsen niitä vasta loppupeleissä.

Ja sitten tärkein: pitää tietää/muistaa mitä milläkin raidalla on.

PS: luin kerran jutun jossa yksi tyyppi neuvoi ensin avaamaan istunnon, sitten sulkemaan sen ja avaamaan uudestaan niin homma sujuu nopeammin ja kone pysyy paremmin pystyssä siksi, että haetut tiedostot jäävät johonkin "välimuistiin" eivätkä enää ole niin syvällä koneen syövereissä. Jotain perää tuossa taitaa olla, sillä ainakin pro tools avautuu n. 10 kertaa nopeammin istunnon sulkemisen jälkeen kuin ensimmäisellä kerralla.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#34 kirjoitettu 08.03.2021 06:25 Muok:08.03.2021 06:35

Joo, just noin se minullakin menee ... paljon on tullut tehdyksi "turhaa tavaraa" biisin synnytysvaiheessa. Karsinta, karsinta ja karsinta ... siinä se kai on? Pakko keskittyä siihen, että olennaiset osat kuuluvat, loput kuuluvat jos kuuluvat.

Amatöörin "neuvot" ovat tietysti sekä ilmaisia että ...no, amatöörin neuvoja, mutta tässä silti pari pointtia, joita itse pyrin noudattamaan.

Olen yrittänyt selättää osan keskialueen ruuhkaongelmasta sillä, että pyrin jo tekovaiheessa hyödyntämään sekä matalia että korkeita ääniä, ettei kaikki osuisi siihen helposti tukkiutuvalle keskialueelle. Jos kyseessä on vaikkapa ns. C- tai D-biisi, pyrin yleensä käyttämään 5-kielistä bassoa jolla pääsee perinteistä ala-E:ä matalammalle, jolloin bassokuviot saa möyryämään ihan omalla alueellaan. Nostan urkusoolot aika usein muita korkeammalle jne. Nuo helpottavat edes vähän ainakin omaa miksauksen tuskaani.

Myös mahdollisimman laaja oikea - vasen akselin hyödyntäminen helpottaa hieman tukkeutumista..

Tiedä sitten miten oikeasti pitäisi tehdä, mutta käytän ihan pientä kaikua miksauksen master-raidassa jolloin kaikki soittimet soivat omasta mielestäni vähän enemmän ikään kuin samassa tilassa soitettuina. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, juuri noin ei missään nimessä saisi tehdä.

Pahin tuska poistui sillä, että ryhdyin käyttämään Izotopen miksaustyökalua Neutronia, jossa on tehdasasetuksina lukuisia valmiita malleja (EQ:t, kompressorit jne.); niistä kun kokeilee muutamaa ja valitsee sopivamman on todennäköisesti tehnyt paremman valinnan kuin sillä että olisi itse yrittänyt kahlata eri työkalut sopivaan asentoon.

Paljon riippuu tietysti siitä, millä lopullista tuotosta kuuntelee. Musiikkikauppias esitteli joskus 70-luvulla uutta stereomallistohuippua, soitti tutun levyn ja kysyi olinko aiemmin huomannut kuinka kitaristin sormet vinkuivat kielillä. Enpä ollut huomannut ennen ... enkä sen jälkeenkään, koska silloiset rahavarani eivät olisi riittäneet edes yhteen kajariin.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#35 kirjoitettu 16.03.2021 15:58

Pootpotpotpotpotpotpooooootpotpotpot, potpotpooot,potpot, potpotpotpotpotpotpot. Pot.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#36 kirjoitettu 16.03.2021 16:05

Rakas päiväkirja
Tajusi juuri, että ihmiset ovat vitun typeriä kaikessa kirjaviisaudessaan ja tunnen itseni tyhmäksi kun olen mennyt uskomaan näiden muka viisaiden opetuksia. Huhhuh, melkein jo viritin kitaran A-vireeseen ja aloin harkitsemaan muiden biisien opettelua, mutta onneksi tulin kärkinimi! Jatkan edelleen valitsemallani tiellä. Mielenkiintoista nähdä mitä syntyy kun joka kerta kitaran kanssa on se eka kerta. Rakastan soittamista. Se parantaa minua.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#37 kirjoitettu 17.03.2021 08:59

Määmäämäämäämäääääääääääääääääääääääääääääää

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#38 kirjoitettu 17.03.2021 09:21

Se on oma taitonsa että osaa soittaa epävireisellä kitaralla niin, että se ei kuulosta epävireiseltä. Mutta sitä ei voi tehdä ilman korvakuuloa. Voit käydä kuunteleen minkä tahansa spacerockin biisin(no, Kiss My sexy ASS,Bitch on tehty tarkoituksella tuollaiseksi ihan syystä). Kaikki on soitettu teille epävireessä olevalla soittimella mutta kuulostaa harmoniselta ja kauniilta.

^ Vastaa Lainaa


Niinamaya
758 viestiä

#39 kirjoitettu 19.03.2021 19:55

Rakas päiväkirja
Vittu että vituttaa noi helvetin naapurit! Mahdotonta soittaa tällaisissa oloissa ja sitten pitää mennä metsään huutaan ennenku repii naapurin pään irti. Ibanez meni kaniin ja tarkoituksena ostaa akustinen soitin, että ei vaan häiritse naapurin lasi korvassa runkkaamista, mutta kyllä tämä nyt VITUTTTAA!!!!! Helvetti kun luomista estetään. No, ihan vitun sama. Seuraavaksi ostan tuuban ja alan sillä harjoittelemaan.
Uusi akustinen soitin ostettu, mutta ei tunnu ihan omalta. Enempi puolison. Haen vielä ominta soitinta. Sello kiinnostaa, koska sitä soitin pienenä pari vuotta mutta en ole siitä ihan varma. Osaisiko vielä? Nuotit on hallussa sinänsä ja teoria jotenkin, mutta muistan kuinka musiikinopettaja tappoi tämän luovuuden pakottamalla soittajan tietyllä tavalla.. pidin näppäilystä ja tänään koin rakkautta musiikkikaupassa kontrabassoon. Se oli iso ja musta, yksinkertainen ja kaunis. Se puhutteli minua.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu