Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Koditon


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#1 kirjoitettu 27.11.2020 11:24 Muok:27.11.2020 11:43

Uutta biisiä pukkaa lauteille tiukkaan tahtiin. Tähän on löytynyt uutta ilmettä ja suomalainen tekstitys wörkkii yhtä hyvin kuin englantilainenkin. Aiheesta saisi aikaiseksi hiton pateettisenkin suomi-iskelmävedon, mutta sen olet onneksi onnistunut välttämään; siitä iso plussa.

Sitten näitä nyanssiasioita joita voi huomioida tai sitten ei. Yksi kohta sanoituksessa ei minusta toimi tuollaisenaan ja se on ydinriviksi katsottava lopetus "kulta, mä olen koditon" koska sen joutuu laulamaan "kultaaa mä oooleeen koditon"; se ei kuulosta laulettuna hyvälle vaikka se paperilla onkin ihan OK. Minulla olisi tarjota siihen kaksikin vaihtoehtoa, mutta jos koet että niille ei ole tarvetta niin lukeminen kannattaa lopettaa tähän ja hypätä suoraan tekstin loppuosaan.

------------------------------

Jos olisin biisin sovittaja (mitä en tietystikään ole) niin lisäisin vähän dramatiikkaa ja pistäisin tilalle rivin "kultani mä oon _ koditon". "Oon" venyy paljon luontavammin kuin "olen". Alaviivan kohtaan sopisi kompin stoppi (tai pelkästään kova virveli-isku) kuin nenä päähän. Jako menisi jotensakin näin:

|kul-ta-ni-mä|oo-n_kodi|ton | Kaikki muut ovat 1/4 osia mutta "kodi" muodostuu kahdesta 1/8:osasta koska siinä on kaksi tavua viimeisen 1/4 iskun aikana. Stoppi olisi keskimmäisen tahdin kolmannella 1/4 iskulla.

Toinen vaihtoehto olisi muuttaa melodia vastaamaan vähän paremmin tekstiä.

|kul-ta---mä|olen --- _ kodi|ton | Tuossa "mä" olisi tahdin viimeinen 1/4 , "olen" seuraavan tahdin ensimmäinen 1/4 (eli 1/8+1/8) ja "kodi" tahdin viimeinen 1/4 (eli 1/8 + 1/8). Stoppi olisi jälleen keskimmäisen tahdin kolmosella. "kulta" ja "olen" sanoja ei kannata venyttää 1/4 pidemmiksi.

Ja kuten aina ennenkin, "saa käyttää mut' ei o pakko". Jos alkuperäinen on sinusta OK eikä sanojen venyminen haittaa sinua niin sittenhän asia on ihan fine. Tekijä päättää mitä tekee.

------------------

Odotan joka tapauksessa sitä, että saat jollain aikajänteellä perusäänestä irtoavaa bassottelua biiseihin erityisesti nyt kun rumpujen ja vokaaleiden taso on olennaisesti parantunut. Tässähän käy vähän kuin seinän maalauksessa: kun seinä on maalattu niin huomataan, että komeron ovetkin kaipaisivat maalia.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#2 kirjoitettu 27.11.2020 14:44

Kiva että jaksoit lukea ajatukseni läpi ja vielä kivempaa, että viitsit kokeilla mille ne maistuvat käytännössä.

Tämä nyt on tietysti pieni asia suuressa maailmassa eikä sanojen venytyksessä ole tietysti mitään vikaa; sitähän tapahtuu joka biisissä enemmän tai vähemmän tarpeen mukaan. Jotkut sanat venyvät luontevasti, mutta ihan kaikki eivät. Joku venyy rakenteensa puolesta helpommin kuin joku toinen.

Itse pyrin siihen, että sanat olisivat laulettuinakin mahdollisimman luonnollisessa muodossa pienen venytyksen jälkeenkin.

Mutta kuten usein: makuasiahan tämäkin on.

PS: "Love" on varmaan yksi kaikkien aikojen venytetyimmistä sanoista. Heittämällä tulee mieleen "I who have nothing" ja "Love is a many splendored thing". Sikälihän sitä on helppo venyttää että kirjoitusasun keskellä oleva konsonantti ääntyy vasta sanan lopussa.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#3 kirjoitettu 27.11.2020 15:44

IT kirjoitti:

Olis muuten aika tylsiä nuo yllä olevat kappaleet, jos kaikki olisi sovitettu lyriikoiden osalta siten, että tavut ovat sen neljännesnuotin mittaisia taikka jotain sinne päin...



Juupa, tuostahan ei ole kahta kysymystä, mutta silloin pitää vähän miettiä mitä sanaa voi venyttää ilman että se kärsii venytyksestä liikaa.

Esimerkiksi sanat "niin" ja "oon" (tai oon-päätteiset pitemmätkin sanat) ovat sellaisia, että niitä voi venyttää käytännössä vaikka kahden tahdin ajalle eivätkä ne kärsi siitä yhtään. Yleensä kaksi vokaalia peräkkäin helpottaa asiaa kummasti.

Kérran kaveri pyysi apua sanoitukseen jossa melodiakiemura oli sellainen, että siihen osui hemmetin hyvin sana "aivovaurioon" jossa tuo viimeinen "oon" oli tahdin mittainen eli "aivovaurioooon"; sehän toimii kuin häkä. Mietiskelin silloin toimisiko sana yhtä hyvin jos venytys olisi pitänyt olla keskellä tyyliin "aivoooovaurioon"; tulin nopeasti siihen tulokseen että ei muuten toimisi ellei sitten ole tarkoitus tehdä tangoparodiaa. Omaan biisiini en tuota viimeksimainittua venytystä kyllä laittaisi,

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#4 kirjoitettu 27.11.2020 16:46

IT kirjoitti:

Toki... Sen takia noiden huippulaulajien jutut kuulostaakin niin luonnolliselta... Vaatii sekä taitoa että hyvää makua, että homman saa hoidettua kotiin oikealla tavalla...



Luulen tietäväni, että solistien soolobiisit kuulostavat niin saamarin hyville siksi, että siellä on ammattimainen taustatiimi hieromassa sekä sävellystä, sovitusta että sanoja. Kun rahaa on, niin niitä väännetään niin kauan että homma toimii. Sävellyksistä ja sanoituksista valitaan vain terävin huippu toteutusvaiheeseen; kaikentasoisia biisitarjokkaita on pilvin pimein ja yli tarpeen.

Ja sekin on selvä, että loisteliaasti oikeissa paikoissa fraseeraava laulaja puhaltaa huonoonkin biisin sen verran eloa, että siitäkin voi nousta hitti.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#5 kirjoitettu 27.11.2020 16:58

Sittenhän asia on ihan fine eikä siitä sen enempää. Pääasia, että itse olet tyytyväinen tekemisiisi.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu