Kirjoittaja
|
Hello World! Code Academy 101
|
geeli
3963 viestiä
|
#1 kirjoitettu
29.09.2020 16:14
En ole itsekkään mikään mestari Pythonin kanssa. Tutustuin siihen alunperin, kun otin yksi kesä valinnaisen kurssin "Ohjelmoinnin perusteet Pythonilla", jonka sisällytin omiin opiskeluihini. Olen sittemmin kokeillut Tkinteriä, josta siirryin PyGameen, koska tarkoitus oli terästää alunperin Javalla koodattua tekstiseikkailupeliä.
Tarkoitus oli aluksi päästä eroon tekstipohjaisesta käyttöliittymästä, jota kutsutaan parseriksi. Lopulta yritin luoda täysin graafisen seikkailupelin ja tuo hädin tuskin tuhat riviä koodia on ollut nyt työn alla jo useamman kuukauden eli taisi jäädä yritykseksi vielä.
Pythonilla voi myös tehdä web-sovelluksia tai -sivustoja. Tähän sopivat esim. Django ja Flask sovelluskehykset. Tuota Djangoa olen vähän testaillut. Ajatuksena oli luoda siis uudet portfolio-sivut itselleni. Tajusin kuitenkin, että jopa omissa HMTL-/CSS-taidoissani on parantamisen varaa eli olen päättänyt ensin hioa taitojani niiden parissa.
Hienoa, kun olet saanut Hello Worldin toimimaan. Tämä tarkoittaa sitä, että olet saanut koodia kääntymään ja voit kokeilla ihan oikeasti ohjelmoida ja ajaa koodia. Itse koin aikanaan harjoitusten tekemisen oivaksi tavaksi oppia koodaamista. Kirjoista varmasti niitä löytyykin.
Minä olen luottanut komentorivin työvälineiden lisäksi ilmaiseen IDE:en eli PyCharmiin. Se on kuitenkin ihan se ja sama millä IDE:llä koodaa, koska se itse koodi on samaa...
Sitten, kun taitoja tulee, niin kannattaa miettiä, mitä kaikella opitulla voitaisiin toteuttaa. Mulla on syntynyt paljon prototyyppejä, kun olen miettinyt sopivaa peliä tai nettisivua, jonka toteuttaa. Ne tärkeimmät projektit, jotka olisivat ehkä työllistäneet ovat kuitenkin osaltani olemattomissa. Toisaalta ei kannata nostaa rimaa heti liian korkealle. Internetistä löytyy ilmaiseksikin hyvää materiaalia, joka voi olla avuksi...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Funereal
2863 viestiä
|
#2 kirjoitettu
29.09.2020 22:12
IT kirjoitti:
Pythonissa on suht yksinkertainen syntaksi...
Tää on muuten hauska. Sinänsä joo yksinkertainen syntaksi, mutta jokseenkin outo, enkä ole siihen vielä kymmenessäkään vuodessa mieltynyt. Esimerkkejä tulee oudon sisennysten mätsäilyn lisäksi mieleen esim. tyyppivihjeet, joilla ei ole mitään todellista vaikutusta koodiin suoritukseen; lambda-funktiot, jotka jostain syystä saavat olla vain yhden rivin funktioita (riviä ei saa siis jakaa toiselle riville); luokkien jäsenfunktioiden implisiittinen self-parametri, joka kuitenkin pitää funktiomäärittelyssä muistaa; range-funktion epäintuitiivinen paluuarvo; ternäärisen operaattorin syntaksi (useissa kielissä x ? y : z, pythonissa y if x else z) yms.
Monesti tuntuu, että kieltä ei ole kummemmin suunniteltu, vaan siihen on vain lisätty vapaamuotoisesti ominaisuuksia ajan myötä. Tätä tunnetta vahvistaa myös se, kuinka paljon taaksepäinyhteensopivuuden rikkovia muutoksia python 3:ssa oli verrattuna 2:een.
Toki kaikissa kielissä on omituisuuksia, mutta mielestäni Python on erityisen epäkonsistentti oman syntaksinsa suhteen.
Onnea silti valitsemallesi tielle
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#3 kirjoitettu
30.09.2020 04:27
Sisennysten kanssa olen joutunut sähläämään minäkin. Helposti se näppäimistön TABin painallus neljän SPACEn sijaan jää koodiin ja tästä seuraa virheilmoitus.
Tässä yksi hyvä linkki:
Python Tutorial - Tutorialspoint
Tutorialspoint oli tärkeä lähde sekä tuki, kun opiskeluaikoina tein erilaisia koodausharjotteita ja sieltä löytyy aika monesta aiheesta ohjeita ja oppaita. Itse harjoituksia ei kuitenkaan löydy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#4 kirjoitettu
30.09.2020 08:45
Niin no. Ei niitä koodiesimerkkejä kyllä saa toimimaan. Ehkä jotain hyötyä tuosta on kuitenkin. Ainakin huomaa, mitä eroja vanhentuneen ja uuden välillä on.
Koitanpa löytää jonkin paremman ja ajantasalla olevan linkin.
Noh...
Tässä Pythonin viralliset web-sivut
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#5 kirjoitettu
01.10.2020 10:00
Jees. Siistiä nähdä tuota sun tuottamaa koodia. Meinasin just laittaa tähän kommentin, että haluaisin nähdä sitä...
Sit voi lisäillä vähän if-else-rakenteita (esimerkiksi) ja/tai luoda jotain funktioita, jotka ottavat parametreiksi noita muuttujia sekä palauttavat arvoja...Menemättä vielä olio-ohjelmointiin...
Hyvä alku...Olet päässyt laittamaan niinsanotusti kädet saveen...Siitä se lähtee etenemään...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#6 kirjoitettu
01.10.2020 10:02
By the way: jos tulee jotain ongelmia koodin kanssa, niin voi kysyä tässäkin jotain tai jos haluat että avaan jotain aihetta niin varmasti onnistuu. Ja tuntuu olevan niin, että täältä Mikseristä löytyy muitakin, jotka osaa koodata (kuten Funereal ja veezay)...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#7 kirjoitettu
02.10.2020 09:27
IT kirjoitti:
Ongelma on seuraava:
- Mä käytän ottelutulosten analysoimiseen tällaisia tilastopareja kuin:
>> kotivoitot + vierastappiot
>> kotitasurit + vierastasurit
>> kotitappiot + vierasvoitot
Ongelma tulee vastaan silloin, jos kumpikin noista kunkin parin muuttujista saa arvon nolla...
Silloin kun todennäköisyysprosentteja muuttaa kertoimiksi, niin kertoimien kohdalla näyttöön tulee virheilmoitus:
line 62
odd_hwins = 1/(phwinsr/100)
ZeroDivisionError: float division by zero
Ongelma on siis siinä, että phwinsr muuttuja on saanut arvon nolla, ja tämä tökkii ohjelmaa suoritettaessa...
Kysymys kuuluu: mikä olisi paras väylä tän ongelman ratkaisemiseksi?
- joku if muotoinen kohta koodissa
- vai jokin exception handling tyyppinen ratkaisu
Ja vaikka ratkaisu olisikin suht yksinkertainen, niin mulla saattaa kulua aikaa että saan tuon korjattua... In the meantime, jos tilastoja katsomalla selviää että tuo ratkaisu on tulossa, niin ainahan ohjelmaan voi syöttää arvon 1 näiden ottelutulosten kohdalle (siis esim. 0 voiton sijasta 1 voitto)...
Elikkä tuo ongelma pitäisi ratkaista siten, että kun tuo ohjelma suorittaa tuota koodia, niin jos tuo "phwinsr" saa arvon nolla, niin sille annetaan jokin nollaa suurempi lukuarvo...
Eli minä ratkaisisin ongelman siten, että heti kun tuo muuttuja saa arvon, niin avaisit if-lauseen, vain yksi if-ehto riittää, ja se tarkistais, onko tuon muuttujan arvo nolla. Tämä pitää siis tehdä ennenkuin itse jakaminen tapahtuu.
Tässä tällaisena "pseudokoodina" ratkaisu, koska ei ole niin tuoreessa muistissa Python juuri nyt (eli tämä koodipätkä heti, kun muuttuja on saanut arvon):
if (muuttuja = 0) {
// tähän toimenpiteet, jos muuttuja on nolla
print("Tämä muuttuja ei voi olla nolla. Anna uusi luku...");
}
En tiedä meneekö ihan suoraan näin, mutta periaate on kuitenkin tämä...Eli tsekataan, onko nolla, jos on nolla, ajetaan koodi if-lauseen sisällä. Ja nuo "//"-merkit tarkoittavat kommenttia eli samalla rivillä näiden merkkien jälkeen oleva teksti ei mene suoritukseen...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#8 kirjoitettu
02.10.2020 10:31
No mut nollalla ei voi jakaa. Missään tai koskaan.
Kyl tuohon jokin ratkaisu löytyy. Ei vaan ehkä ole tässä kohtaa oleellista.
Pääasia on varmaan kuitenkin se, että kehityt ohjelmoijana ja opit. Olkoon se sitten yrityksen ja erehdyksen kautta...Mut mä en perehtynyt tarpeeksi tuohon koodiin...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
geeli
3963 viestiä
|
#9 kirjoitettu
02.10.2020 10:59
En puutukkaan itse ohjelman rakenteeseen tässä kohtaa, sittenkään, mutta yksi pieni juttu, jossa voit parantaa tässä kohtaa:
Muuttujat voi nimetä kuvaavammin. Ei välttämättä muistu mieleen, kun palaat kolmen viikon päästä aiemmin kirjoittamasi koodin pariin, muuttuja nimeltä "hwins", kun taas "gamesWinnedWhenPlayedAtHome" antaa jo kuvaa aika paljon, mikä muuttuja on kyseessä.
Käytän itse tätä eli tää on niinsanottu "camelCase"-tapa. Huomasit varmaan eli eka kirjain pienellä ja tämän jälkeen jokaisen sanan alkukirjain isolla.
Yleisenä ohjeena voidaan sanoa, että muuttuja kannattaa nimetä siten, että sen käyttötarkoitus on selvää ilman kommentteja (tai miettimistä). Tämän takia lyhenteitä on hyvä välttää varsinkin jos niiden avaamiseen tarvitaan kommentti tai muutama.
Kehotan kokeilemaan rohkeasti if-else -rakenteita vielä lisää...Haluan myös nähdä lisää koodia, sitten kun edistyt
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#10 kirjoitettu
02.10.2020 11:19
Löysin tiedon, että hyvän perus koodauskäytännön mukaan ei ole rajoitetta muuttujan nimen pituuteen, mutta suositeltavaa on käyttää alle 79 merkkiä. Tuo mun nimi on aika pitkä tais olla 27 merkkiä. Tärkeintä tässä kohtaa on koodin luettavuus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#11 kirjoitettu
02.10.2020 15:38
Sääntöjä voidaan luoda, mutta ne ovat vain sääntöjä. Mä käytän camelCasea muuttujiin, luokkiin ja, totanoin, vakioita käyttäessä ehkä sitten tollain KAIKKIISOLLA. Käytännössä ratkaisee se, että miten vaan se juttu toimii parhaiten.
Ehkä se onkin niin, että jokainen luo omat tapansa ja kehittyy niissä...rikkomatta kuitenkaan sääntöjä tai teknisiä rajoituksia (koska niitäkin on).
Ja toki internet tietää enemmän kuin minä. Ja toki joku muu tietää varmasti paremmin kuin minä. Ei oikeastaan ole väliä minulle, mikä ohjelmointikieli on kyseessä, koska osaan perusteet aika monella. IT on tässä keskittynyt Pythoniin.
Yksi asia tuli myös mieleen, johon törmäsin taannoin, joka on siis muuttujan näkyvyys. Koska on olemassa globaaleja muuttujia sekä paikallisia muuttujia. Mitäs eroa näillä on? (Voin vastata jossain kohtaa...)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#12 kirjoitettu
03.10.2020 10:57
Eli avaan vähän tuota globaalin muuttujan käsitettä:
Jos funktion sisällä on luotu muuttuja ja annettu sille arvo, niin se ei näy funktion ulkopuolelle. Tämän takia muuttujat viedään funktioon useinmiten funktion parametreina. Voidaan myös huomata, että Pythonissa käytetään nimitystä funktio, kun taas Javassa puhutaan metodeista.
Globaali muuttuja näkyy kuitenkin kaikkialle siis myös funktion ulkopuolelle.
Tässä lisää asiasta: https://www.geeksforge...
Ja tällä kertaa on kyseessä tuoretta tietoa ja koodia, koska tämä sisältö on päivitetty viimeksi 5.8.2020.
Olio-ohjelmoinnissa, jos siihen joskus törmätään, määritellään aksessorit, eli metodit, joilla luokkien arvoja, eli käytännössä muuttujien arvoja, päästään asettamaan sekä lukemaan eli niinsanotut "getterit" ja "setterit".
Olio-ohjelmointiin liittyy paljon asioita, mutta ei vielä ainakaan mennä niihin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#13 kirjoitettu
03.10.2020 14:14
Jos nyt mitään yleistä neuvoa voi antaa, niin suosittelen heti alusta opettelemaan ajattelemaan kirjoitetun koodin modulaarisuutta. Tarkoittaa siis sitä, että koodi muovautuu hyvin, jos haluaa alkaa käyttää sitä eri tavalla, ja palasien lainaaminen projektin sisällä ja myös projektista toiseen on helpompaa. Esim. jos joskus haluatkin tuolla ohjelmallasi käsitellä isompaa määrää pelituloksia kerralla, niin tätä työtä helpottaisi, jos lähtökohtaisesti jo erottaisi inputin antamisen, tulosten tulostamisen ja laskemisen toisistaan.
Nimeämisestä sen verran, että koodin luettavuus on tärkeintä, etenkin nykyään kun IDEt automaattisesti täydentävät pitkätkin muuttujanimet. Esim. phdrawsr -> prob_home_draw_normalized_rounded olisi huomattavasti helpompi lukea. Pythonissa on konventiona nimetä muuttujat ja funktiot alaviivalla erotettuna, vaikka makuasiahan se on, miten muuttujansa nimeää. Näyttää vaan hassulta, jos kaikissa ulkoisissa kirjastoissa on eri nimeämistyyli kuin omassa projektissa.
Tuo 79 merkkiä rivin pituusrajana on tosi vanhanaikainen. Kyllä nykynäytöillä rivinpituus voi olla yli sata merkkiä, vaikka pitäisi kahtakin koodi-ikkunaa vierekkäin.
geeli kirjoitti:
Voidaan myös huomata, että Pythonissa käytetään nimitystä funktio, kun taas Javassa puhutaan metodeista.
Tarkennuksena, että olio-ohjelmoinnissa on tapana puhua olioiden jäsenfunktioista metodeina. Ja koska Javassa ei ole muita kuin olioiden jäsenfunktioita, kaikki funktiot ovat metodeita Javassa. Myös Pythonissa olioiden jäsenfunktioita kutsutaan siis metodeiksi.
geeli kirjoitti:
Olio-ohjelmoinnissa, jos siihen joskus törmätään, määritellään aksessorit, eli metodit, joilla luokkien arvoja, eli käytännössä muuttujien arvoja, päästään asettamaan sekä lukemaan eli niinsanotut "getterit" ja "setterit".
Tämä on hyvin Java-lähtöinen toteamus. Esim. C#:ssa field-getter-setter-patternin korvaa propertyt. Oikeastaan useimmissa tapauksissa ei ole mitään syytä kirjoittaa gettereitä ja settereitä (eikä sitä esim. JavaScriptissä ole ollut tapana tehdä), mutta se on Javassa niin vahva konventio, että sitä ei kannata rikkoa (esim. reflektioihin perustuvat kirjastot käytännössä vaativat konvention noudattamista).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#14 kirjoitettu
04.10.2020 00:15
IT kirjoitti:
Kirjoitit että: "jos lähtökohtaisesti jo erottaisi inputin antamisen, tulosten tulostamisen ja laskemisen toisistaan."
Onko sulla vinkkiä antaa, miten tuon toteuttaisi käytännössä? Olisko siis tarkoitus laittaa nuo eri tiedostoihin, vai jotenkin organisoida tuo erottelu sen yhden tiedoston sisällä? Varsinkin jos on tällaisesta alle 200 rivin ohjelmasta kyse?
Yksi esimerkki olisi vaikka vain laittaa laskennat omaan funktioonsa, joka palauttaa halutut tulosarvot. Tällöin saman laskentafunktion voisi liittää (import-komennolla) toiseen ohjelmaan, joka ottaa lähtötiedot tai tulostaa tulokset eri tavalla, ilman että uusia ominaisuuksia tarvitsee implementoida erikseen kumpaankin versioon.
En nyt välttämättä implikoi, että näin haluaisit koskaan tehdä. On vain hyvä alusta asti hahmottaa koodin uudelleenkäytettävyyttä ja ylläpidettävyyttä, mihin liittyy vahvasti tällainen modulaarinen ajattelutapa. Myös siinä vaiheessa, kun ohjelman monimutkaisuus ja koko kasvaa, on hyvä, että osaa jakaa koodia järkevän kokoisiin itsenäisiin osiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#15 kirjoitettu
24.10.2020 01:56 Muok:24.10.2020 02:33
IT kirjoitti:
Mutta joo... Tässä ketjussa on lupa keskustella kaikesta ohjelmointiin liittyvästä... Sana on niin sanotusti vapaa...
long story short, oon ollut aina kiinnostunut sekä äänestä että ohjelmoinnista. lapsuudessa amigan ja erityisesti ekan win98-koneen ansiosta digitaalinen signaaliprosessointi on kiehtonut ihan hemmetisti. ja mikäpä ois hauskempaa kuin yhdistää kaks omaa harrastusta, musiikki ja ohjelmointi!
fast forward parikyt vuotta nykyisyyteen, ja oon viimeisen vuoden aikana vihdoin opetellut c++ ja kirjottanut sillä kahta efektiplugaria, joista toinen fysiikkamallintaa vinyylisoundia, ja toinen matkii FM-radiosoundia simuloimalla mitä signaalille tapahtuu siitä hetkestä kun se lähtee lähetysstudiosta siihen hetkeen kun se vastaanotetaan radioon.
en odota kummastakaan plugarista mitään menestyksiä, jos joskus saan niitä myyntiin. tykkään kuitenkin siitä, että oon saanut pelkästään matematiikan ja logiikan avulla tapahtumaan jotain, mikä kuulostaa ajatuksena melko monimutkaiselta. kaikki on mahdollista pelkästään ohjelmoimalla, kunhan vaan keksii mitä ja miten tekee (ja on tarpeeksi tehoa, köh).
geeli kirjoitti:
By the way: jos tulee jotain ongelmia koodin kanssa, niin voi kysyä tässäkin jotain tai jos haluat että avaan jotain aihetta niin varmasti onnistuu. Ja tuntuu olevan niin, että täältä Mikseristä löytyy muitakin, jotka osaa koodata (kuten Funereal ja veezay)...
joo, tosin mä en oo kirjottanut ollenkaan pythonia, mutta tietysti pseudokoodina tai loogisesti auki kirjotettuna voin ehdottaa ratkaisuita ongelmiin, jos sellasia tulee jollekulle vastaan. Funerealiin voi ainakin vahvasti luottaa koska sen osaaminen on monella osa-alueella mua parempi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#16 kirjoitettu
24.10.2020 07:51
Veezay: kysyn vaan ihan mielenkiinnosta, vaikka en asiasta mitään ymmärräkään, onko sinulla joku ihan uusi ohjelmointitekninen kuningasajatus tai lähestymistapa jolla pystyt erottautumaan markkinoilla olevista plugareista jos pistät tuotteen joskus myyntiin?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#17 kirjoitettu
24.10.2020 11:11
AnttiJ kirjoitti:
Veezay: kysyn vaan ihan mielenkiinnosta, vaikka en asiasta mitään ymmärräkään, onko sinulla joku ihan uusi ohjelmointitekninen kuningasajatus tai lähestymistapa jolla pystyt erottautumaan markkinoilla olevista plugareista jos pistät tuotteen joskus myyntiin?
on. kaikki mun testaamani vinyyliplugarit (ehkä wavesin abbey roads vinyliä lukuunottamatta jonka soundiin en ite ollu tyytyväinen) lisää vain samplatun vinyylirahinan mukaan, saattaa vaimentaa taajuusvasteesta jotain ja/tai lisää jonkun simppelin saturaation, mut mulla ei oo mitään sampleja, vaan kaikki tapahtuu mallintamalla neulaprosessi fyysisesti. sama radioplugarissa, signaaliin ei vaan lisätä kohinaa, vaan se prosessoidaan broadcast-prosessoijien tapaan ja moduloidaan ja demoduloidaan jolloin se on lähempänä soundia joka se oikeastikin on.
IT kirjoitti:
Näen jo mielessäni pienen nettisivuston, jonka nimi on "veezay audio" ja kaikki tietty pienellä kirjoitettuna... Ja tosta myyntihommasta sen verran, että ehkä paras vaihtoehto uudelle firmalle saada plugarit myyntiin ja jakeluun, olisi se että ne olisi niputettu jonkun muun softan taikka raudan kylkiäisiksi...
nää on nyt ainakin aluks rack extensioneita niin myynti tapahtuu reason studiossin omassa kaupassa, niitä harvemmin on lähetty niputtamaan minkään raudan kaveriks.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#18 kirjoitettu
24.10.2020 13:38
veezay kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
Veezay: kysyn vaan ihan mielenkiinnosta, vaikka en asiasta mitään ymmärräkään, onko sinulla joku ihan uusi ohjelmointitekninen kuningasajatus tai lähestymistapa jolla pystyt erottautumaan markkinoilla olevista plugareista jos pistät tuotteen joskus myyntiin?
on. kaikki mun testaamani vinyyliplugarit (ehkä wavesin abbey roads vinyliä lukuunottamatta jonka soundiin en ite ollu tyytyväinen) lisää vain samplatun vinyylirahinan mukaan, saattaa vaimentaa taajuusvasteesta jotain ja/tai lisää jonkun simppelin saturaation, mut mulla ei oo mitään sampleja, vaan kaikki tapahtuu mallintamalla neulaprosessi fyysisesti. sama radioplugarissa, signaaliin ei vaan lisätä kohinaa, vaan se prosessoidaan broadcast-prosessoijien tapaan ja moduloidaan ja demoduloidaan jolloin se on lähempänä soundia joka se oikeastikin on.
Kun olet selvästi miettinyt tuota prosessia, niin osaat ehkä kertoa syyn siihen miksi vinyylilevyejn soundi tuntuu jotenkin erilaiselle (tai niin kuin muutamat sanovat: lämpimämmälle) kuin CD-levyillä. Onko tuo tunne sittenkin pelkkää kuvitelmaa vai johtuuko se pelkästään erilaisesta toteutustavasta (fyysinen neula vs. CD:n lukusysteemi) vai onko siinä ehkä vielä jotain muutakin mukana.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#19 kirjoitettu
24.10.2020 14:40 Muok:24.10.2020 14:43
AnttiJ kirjoitti:
Kun olet selvästi miettinyt tuota prosessia, niin osaat ehkä kertoa syyn siihen miksi vinyylilevyejn soundi tuntuu jotenkin erilaiselle (tai niin kuin muutamat sanovat: lämpimämmälle) kuin CD-levyillä. Onko tuo tunne sittenkin pelkkää kuvitelmaa vai johtuuko se pelkästään erilaisesta toteutustavasta (fyysinen neula vs. CD:n lukusysteemi) vai onko siinä ehkä vielä jotain muutakin mukana.
se kuulostaa erilaiselta koska se on erilainen - ei oo siis kuvitelmaa. kaikissa niissä mekaanisissa prosesseissa joita on levyn valmistuksesta aina sen kuunteluun asti on epätarkkuuksia, jotka aiheuttaa ääneen käytännössä säröä, joka korostuu erityisesti korkeissa äänissä. neulan on vaikeampi seurata suuria ja nopeita muutoksia (=voimakkaita ja korkeita ääniä) urassa, jolloin tuloksena on muun muassa pehmeämmät ja vähän "muussaantuneet" diskantit, riippuen toki levyn ja neulan iästä, puhtaudesta, ja ylipäänsä käyttösäädöistä kuten neulapaino. digitaalinen ääni cd:llä on prikulleen sellainen kuin se on studiosta lähtenyt, vinyyliä kuunnellessa se sama ääni säröytyy matkan varrella. se särö on saatu kaikkien vinyylitekniikan standardien ja suunnitteluprosessien kautta sellaiseksi kompromissiksi, että se aiheuttaisi mahollisimman vähän kuultavia virheitä äänessä ja että levylle mahtuisi kuitenkin järkevän mittaisesti musiikkia, ja se särö mikä on jäljellä, on tosi usein erittäin miellyttävä korvalle.
tl;dr: vinyyli kuulostaa paremmalta koska se on teknisesti digitaalisia paskempi formaatti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#20 kirjoitettu
24.10.2020 15:32
Kiitos V! Tuo selvensi asiaa eli vinyylin toisenlaiseen kuuloaistimukseen on kuin onkin todellinen ja relevantti syy.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#21 kirjoitettu
24.10.2020 18:39 Muok:24.10.2020 18:46
IT kirjoitti:
En tuota Reasonia kummemmin tunne, mutta sen verran googlettelin että sitä pystyy käyttämään näköjään jonkinlaisena DAW:na itsekseen sekä sitten plugarina toisissa studiosoftissa...
pitää paikkansa. reasonilla on oma plugariformaatti (rack extension) joita myydään eksklusiivisesti reasonin omassa kaupassa.
Ei muuta kuin tsemppiä projektillesi...
tattis.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#22 kirjoitettu
25.10.2020 00:05 Muok:25.10.2020 00:10
IT kirjoitti:
Minkäslaisen poppoon suosiossa tämä Reason on? Kun eikos melkein kaikilla studiosoftilla ole ne omat vankat kannattajapiirinsä, koska softillakin tuppaa olemaan ne omat eronsa ja käyttötarkoituksensa?
ihan samanlaisen poppoon kuin reaper, fl studio, live, cubase, logic, pro tools tai mitä näitä nyt on. me ollaan kaikki ihmisiä.
reason ei eroa muista softista oleellisesti juuri mitenkään. kaikilla noilla mainituilla softilla voi tehdä aika lailla samat asiat vähän eri tavalla, ja se on lopulta vaan käyttäjän taidoista kiinni. toki viimeisen ~10 vuoden aikana reason on kuronnut aika tehokkaasti kiinni sitä etäisyyttä mikä sillä oli sitä ennen noihin industry standard -softiin verrattuna, mitä tulee esim. audioraitojen tai plugareiden tukemiseen. oikein pätevä daw se on siinä missä muutkin.
Ja mikäs tämä rack extension plugariformaatti on? Onko se samanlainen kuin VST, mutta toimii vain Reasonissa?
joo, aika lailla. rack extensionit noudattaa reasonin design-konseptia, joten ne toimii samalla tavalla kuin mikä tahansa muu reasonin oma instrumentti, efekti tai vastaava.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#23 kirjoitettu
25.10.2020 05:42
Reasonilta tuli muistaakseni jotain vanhalla propelipää-nimellä kulkenutta kamaa Protoolsinkin kylkiäisenä yli 10 vuotta sitten, vaan enpä tiedä tuleeko enää (en ole ainakaan itse ladannut/asentanut niitä uudempaan Protools-versiooni).
Veikkaan, että tuollaisella yhteistyöllä Propelipää sai aika hyvin näkyvyyttä ja tunnettavuutta markkinoilla .. vaan saiko tuolla tavoin rahaa onkin jo toinen juttu.
--------------
Käytän aika paljon IKMultimedian plugareita ja instrumenttejakin, mutta minusta tuntuu että ainakin osa niistä on aikamoisia tehosyöppöjä. Käyttäjänä arvostaisin kovasti sitä, että moniakin raitoja sisältävään tuotantoon voisi avata riittävän määrän plugareita ilman että homma alkaa yskiä ja prosessorien tehomittarin lukema lähestyä kriittistä 90%:n rajaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#24 kirjoitettu
25.10.2020 06:56
No nyt huomasin kun sanoit; tuota demo-osiota tulee harvemmin vilkuiltua vaikka ehkä olisi syytäkin. Hyvä että olet saanut vaihteeksi musa-vaihteen silmään niin ei pääse pääasia unohtumaan.
Onneksi nuo plugaritkin pyrkii kehittymään siihen suuntaan, etteivät ne tehonsa puolesta kaada konetta. 20 -25% tehosta on erittäin kohtuullinen määrä. Olen huomannut, että vähiten tehoja kuluu silloin kun kaikki raidat on ensin ajettu wav-muotoon ennen miksausta. Vaan voihan tuo olla toisinkin jollain muulla DAW:lla kuin Protoolsilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#25 kirjoitettu
25.10.2020 10:18 Muok:25.10.2020 10:26
IT kirjoitti:
Toki varmastikin... Lähinnä ajattelin sitä, että toisissa softissa on enemmän ominaisuuksia kuin toisissa, ja tiettyjen genrejen edustajat tuppaavat suosimaan tiettyjä daw softia toisia enemmän... Vaikka tottakai suosituimmilla softilla nyt saa pääasiassa samat asiat hoidettua...
ihan laidasta laitaan noita genrejä löytyy kun kattelee reason-spesifisten someryhmien tuotoksia. suurinta ääntä itsestään pitää todennäkösesti elektronisen musan edustajat, ja niitä löytyy ihan joka daw'lle.
Kun nyt vaikkapa ajattelee Reaperin ja Cubasen eroja, niin Cubasessa on selvästikin paljon sellaisia ominaisuuksia, joita esim. sinfoniaorkestereiden taikka vaikkapa edm tyylisen musiikin tekijät kaipaavat...
kuten mitä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#26 kirjoitettu
25.10.2020 11:11
IT kirjoitti:
En nyt niin tarkkaan muista, mutta kun kesällä luin paria kirjaa Cubasesta ja musiikin tuotannosta noin yleensä, niin mulle jäi se mielikuva, että Reaper on perusmuodossaan aikas pelkistetty kun taas Cubasen mukana tulee jos jonkinmoista härpäkettä...
en nyt sanois.
Tää nyt ei tarkoita sitä, että Cubase olis parempi, mutta siinä tulee kaikenlaista sample kirjastoa sun muuta mukana
samplekirjasto taitaa olla ainoo edes jollain tavalla oleellinen tai näkyvä asia, jollaista reaperin mukana ei tule, ja niistä voi joka tapauksessa sit erikseen maksaa itsensä just niin kipeeksi kuin haluaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#27 kirjoitettu
25.10.2020 12:14
Samplekirjastoista saa tosiaan pulittaa ihan sievoisesti. Ostamani Nativen Kontakt 5 ...12 paketit (+upgradaukset) ja Orange Treen kitarapaketit maksoivat yhteensä tarjouksestakin parisen tonnia. Sitten muutama muu päälle niin ollaankin yli kolmen donan.
Ehkä ei olisi pitänyt laskea ...
Vaan onhan joku nähnyt hitosti vaivaa kun on suunnitellut, ohjelmoinut, äänitellyt, kasannut, testannut ja markkinoinut kaiken sen minkä saan käyttööni parilla hiiren klikkauksella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#28 kirjoitettu
25.10.2020 12:34 Muok:25.10.2020 12:36
IT kirjoitti:
Mä sanoisin... Kyllä noi softat eroaa sen verran paljon toisistaan...
niin, totta kai ne eroaa kun ne on eri softia. mun pointti oli että toinen ei oo inherentisti toista paskempi kun perusominaisuuksia on kummassakin, ja riippuu ihan siitä mitä ite softalta haluaa ja mitä käyttää mieluiten. ehkä joku toinen ei missään nimessä haluis käyttää reaperia jos se tykkää cubasesta. kukaan ei oo varmaan koskaan ollukaan eri mieltä tästä. kiva että oot löytäny softan joka sopii sulle, ja reaperin vakio-ominaisuuksillakin pitäs mun mielestä kotirokkarin pärjätä. mun mielestä on parempikin ettei noita "härpäkkeitä" oo liikaa ja koittaa opetella perusasiat ilman mitään turhia investointeja.
Eli loppupeleissä se taitaa kuitenkin olla niin, että "vesilläkin on eronsa"...
kannattaa juua hanasta eikä ostaa pullovettä kaupasta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#29 kirjoitettu
25.10.2020 14:43
Yritin ihan huvikseni selvittää googlen avulla, miten noita DAWa arvostetaan yleisesti. Eihän siitä tullut mitään kun noita sekalaisia DAW-paremmuustilastoja ja niiden pohjalla olleita "äänestyksiä" on tehty vähän siellä sun täällä. Vaan kuinkahan monella äänestäjällä on ollut todellisia ja kunnollisia kokemuksia esim. 10 eri systeemistä jotta voisi asetella niitä paremmuusjärjestykseen? Tuskin kovinkaan monella ...
Se niistä kuitenkin löytyi että käyttämäni Protools on käytössä pääasiassa suuremmissa tuotannoissa ja studioissa. Sekin on selvinnyt jo aiemmin, etten osaa systeemistä kuin pintaraapaisun verran; mm. kuulemma kovastikin käyttöä helpottavat "pikavalintakomennot" ovat sellaisia, etten osaa niistä vissiin kuin yhden (eli sen millä saa plugarin kopioitua toiselle raidalle ilman valikoissa käyntiä). Nooh, minulla on aikaa tehdä asiat sillä tavalla kun satun ne osaamaan.
Oma valintani oli aikanaan helppo tehdä toistakymmentä vuotta sitten: sain kaverilta käyttämättä jääneen ohjelmaversion ILMAISEKSI (The Magic Word!) kun kaveri vaihtoi suurempaan ja uudempaan systeemiin enkä tiennyt muita olevan olemassakaan. Iso osa tiedoista piti ladata heikkotehoisella linjasiirrolla (siirto kesti lähes vuorokauden) ja asennus oli yhtä tuskaa. Joka hemmetin välissä piti syöttää tunnuslukuja milloin minkäkin lisukkeen toimivuuden varmistamiseksi. No, lopulta sain kaiken pystyyn välillä kaverilta kyselemällä ja tulostin n. viisi isoa ja täyttä mapillista ohjeita, joita en ole käyttänyt kertaakaan. Alkuun pääsin sillä kun toinen kaveri tuli kylään ja tehtiin pari biisiä malliksi. Siinä selvisi niin raitojen perustaminen kuin Xpandin instrumenttien valintakin raidoille. Nyt kun tulee joku tenkkapoo, niin kokkelista löytyy vastaus varsin nopeasti; silloin ei oikein löytynyt.
Hemmetinmoinen taiteilu alkoi melkein heti, kun WINXP-koneessa ei ollut kuin 3GB potkua. Ihme että järjestelmä yleensä pyöri tuolla teholla.
Olihan se hienoa kun ensimmäiset pakettiin kuuluneen Hammond B3:n soundit ulvahtivat kajareista ilmoille.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#30 kirjoitettu
26.10.2020 14:31
Paljon tulee luetuksi "proosaa" mutta noita tekniikkaopuksia en vaan yksinkertaisesti enää jaksa. Vähäisen tietoni olen hankkinut juutuubi- tai plugarivalmistajien opastuksia katsellen joista joskus löytyy jopa sellaistakin matskua joka on tehty juuri samalla setillä mikä on itselläni käytössä. Aikaa menee yleensä vain alle tunti jossa ajassa edes pari tärkeintä prinsiippiä on hallussa jos hyvin käy.
Sittenhän tuossa on vielä sekin, että eri tyypit korostavat yhtä tapaa tehdä ja toiset toista tai kolmatta; taitaa niissä olla joitain genrekohtaisiakin mieltymyksiä. Ei niistä meikäläinen pysty varmuudella sanomaan mikä tapa olisi absoluuttisesti paras valinta; voi olla ettei pysty kukaan muukaan koska henkilökohtaiset mieltymykset ovat niin erilaisia.
Välillä kyllä tuntuu, että "arvioijat" ovat saaneet maksun plugarivalmistajilta: niin höttöistä on toisten videoiden anti. En näe kovin suurta lisäarvoa mm. siinä, että joku jeppe käy lähes kaikki jonkun soundipankin tehdassoundit läpi ja tekee siitä puolen tunnin videopätkän. Ei kukaan pysty muistamaan edes kolmea minuuttia mille joku satuinnaisgeneraattorista nimensä saanut soundi kuulosti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#31 kirjoitettu
26.10.2020 22:37
IT kirjoitti:
Joo, onhan siinä kaikenlaista mukana, jos ottaa huomioon myös nuo Reaperin JS plugarit...
niillä on täysin mahdollista saada miksaus kohdalleen.
Joskus on silti ihan hyvä hankkia joitakin kaupallisiakin plugareita oikealla rahalla...
miksi?
Ja loppujen lopuksi tosta viidakosta sen verran, niin eihän sitä nyt loppupeleissä tarvitse kuin muutaman perusefektin alkuun päästäkseen...
niin. ei oikeastaan tarvi muuta kuin parametrisen eq:n, kompressorin, delayn ja reverbin, ja pääsee jo tosi pitkällekin. isompi homma on hankkia se osaaminen siihen, milloin niitä efektejä kannattaa käyttää ja miten.
Mutta itse aion jatkossakin hankkia Reaperin ulkopuolisia plugareita, jos tarve niin vaatii...
niin, "jos tarve niin vaatii". mikä se tarve sun kohdalla on?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#32 kirjoitettu
27.10.2020 05:02
Tämä ei nyt liity ketjuun oikein mitenkään, mutta jatkan silti plugariaiheesta.
Itse lähestyn miksaukseen liittyvää kysymystä menemällä siitä missä aita on matalin eli käytän valmiita tehdasvalikoita ja valkkaan niistä ne mitkä parhaiten korvaa kulloinkin miellyttävät. Mm. IKMultimedian paketeissa on oikein kelvolliset esivalikot kaikille plugareille, ja kutakin vaihtoehtoa on helppo hienosäätää jos sille tuntuu (kumma kyllä, sitäkin tapahtuu aina silloin tällöin ).
Samplepaketeissani on useimmiten kaikki mahdolliset säädöt, efektit ja lisukkeet mukana ja säädettävissä, mutta lähes aina joudun kuitenkin askaroimaan lähinnä EQ:n kanssa jotta saan mm. eri kitarat erottumaan toisistaan; useinhan käy niin, ettei niissä yksittäisinä olisi mitään vikaa vaan "vika" syntyy siitä, etteivät ne yhdessä kuulostakaan siltä miltä pitäisi vaan tavallaan syövät toinen toisensa.
Vokaaliraidoissa onkin sitten enemmän työstöä, koska oma mutainen soundini ei valitettavasti sisällä mitään efektiksi tulkittavaa. Siinäkin luotan nykyisin Izotope Nectarin esivalikoihin ja hienosäädän yleensä vain EQ:a.
Miksaus menee Izotopen Neutronin tehdasasetuksilla ja masterointi yleisimmin IKMultimedian Lurssenin masterointikonsolin tyylin mukaan jaotelluilla esivalinnoilla. Muutaman biisin olen tehnyt Izotope Ozonen esivalinnoilla.
Ilman tehdasvalikoita taitaisin olla enemmän kuin siinä kuuluisassa kusessa.
Tiedostan kuitenkin oikein hyvin sen, etteivät suurimmat ongelmani liity tuotoksieni viimeistelyyn vaan niiden alkulähteille (lauluosaaminen, sovitusten toimivuus, oikean instrumentin valinta, keskeneräinen midiosaaminen jne.). Valitettavasti musiikissakin pätee se vanha tuttu GIGO-periaate (garbage in - garbage out) eli huonosta perusmateriaalista (esim. biisin kannalta olennaiset mutta väärät äänet, kompin kompurointi jne.) ei saa hyvää ei sitten millään härpäkkeellä ainakaan ilman kauheaa copy-paste tms. souvia.
Jatkankin tästä kohti uusia pettymyksiä ja avaan kohta musakoneen ...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#33 kirjoitettu
27.10.2020 08:54
IT kirjoitti:
Miksi ei?
siksi ei, että en ymmärrä plugareiden ostamista "oikealla rahalla" vain siksi että ne on kaupallisia plugareita. "Joskus on silti ihan hyvä hankkia joitakin kaupallisiakin plugareita oikealla rahalla..." -lausahduksessa ei tullut mitenkään ilmi mitään rationaalista syytä. ehkä se on wavesille hyvä, koska ne saa siitä taas vähän rahaa. ilmeisesti niiden plugareitahan sä kuitenkin tarkoitit koska oot sattunut ostamaan niitä pari, ja muotoilit ton lauseen vaan jotenkin yleistäväksi.
Mutta oikeastaan sä tossa jo itse vastasitkin näihin sun kysymyksiin... Koskapa sen osaamisen hankkiminen voi viedä oman aikansa, niin tuon plugarin avulla jonka nyt viimeksi hankin, niin mun ei tarvitse miettiä tollasia ongelmia...
Ton Wavesin CLA Vocals pluginin kanssa mun ei tarvitse miettiä kompuroiden, reverbien ja delayden sun muiden yksityiskohtia ja keskinäisiä suhteita efektiketjussa, kun mulla on yksi plugari jossa on nuo kaikki ja jokaista säädetään vain yhdellä liukusäätimellä...
okei, toi kuulostaa jo rationaaliselta syyltä. toivottavasti saat sillä hyvää jälkeä.
Tämä on tällainen patentti ratkaisu, ja toimii varmasti siihen asti kun sitä tietotaitoa kertyy...
toivotaan että sitä pääsee jotain kautta kertymään!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
geeli
3963 viestiä
|
#34 kirjoitettu
23.09.2021 14:01
Suoritinpa lyhyen kertauksen CSS:stä eli Codecademyn kurssin "Learn CSS".
Pari tuntia meni eli nopea olin. Aihe kuitenkin oli tuttua huttua, niin sen takia meni nopeasti.
Eipä tuosta ihan hirveästi uutta oppinut. Vieläkin haluaisin saada jonkun siistin työnäytteen tehtyä. Olen myös tutustunut Python Flaskiin, jolla voi toteuttaa dynaamisia webbisivuja ja -sovelluksia.
Joo, ja tulipahan nyt nostettua tää keskustelu taas pintaan, kun en halunnut uuttakaan luoda...
Codecademyssä on aika paljon ilmaisia kursseja. Maksulliset kurssit avautuvat 18 € / kk perittävällä ja vuotuisesti maksettavalla summalla. En tiedä, onko tämä hyvä keino omaksua perusteita, mutta ihan selvää on, että näiden kurssien lisäksi pitää oppiakseen kunnolla harjoitella vaikkapa tekemällä jokin projekti esim. nettisivu.
Pistäisin ehkä mieluummin rahaa johonkin laadukkaaseen kirjaan...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|