|
Kirjoittaja
|
Live-keikkojen tulevaisuus
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#1 kirjoitettu
23.08.2020 17:55
IT kirjoitti:
Elikkä, onko live-musiikin tulevaisuus sellainen, että:
...porukka vetää perjantai-iltana kalsarikännit yksin kotona, ja katselee suosikkiartistinsa digitaalista live-keikkaa läppärin näytöltä...
Joo, tuollaiseksi se näyttää vääntäytyvän. Olen jo viiden vuoden ajan noudattanut samaa korispelien osalta: katselen ne mukavasti striimeinä ja otan pari lonkeroa oheen. Ei tarvitse ajella edes takaisin eikä istua talvella jääkylmään autoon.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#2 kirjoitettu
24.08.2020 05:29
Tätä lankaa lukiessani huomasin, etten katso suorina lähetyksinä kuin ruokailun aikana viiden uutiset, viikonvaihteessa futista ja korista silloin kun on KTP-basketin peli.
Kaikki sarjat ja elokuvat ovat joko tallennettuina digiboksissa tai katson ne Areenasta yms. palveluista silloin kun se itselleni sopii (= lähinnä silloin kun Rölli tahtoo syliin torkkumaan). Digiboksista on sekin hyöty, että pystyy jyräämään nopeasti mainosten ohi.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#3 kirjoitettu
24.08.2020 11:35
aRt074 kirjoitti:
minulta kans puuttuu se komponentti aivoista joka auttaisi katsomaan potkupalloa jotenkin muuten kuin livenä. Jo pelkkä tieto siitä että voisi parilla klikkauksella saada tuloksen tietoon nakuttaa takaraivossa koko lähetyksen ajan.
ChromeCastilla saa mukavasti nettistreamitkin läppäriltä telkkuun.
Tuo futiksen katsominen nauhalta taitaa olla enempi ns. videovalmentajien hommaa.
Joskus tulee nauhoitettua Liverpoolin klo 22 alkava peli sillä mielellä että katson sen sitten seuraavana aamuna. Katsonhan minä ... tai siis pompin maalista toiseen. Matsin kesto on alle 15 minsaa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#4 kirjoitettu
24.08.2020 17:30 Muok:24.08.2020 17:37
Formuloita tuli seurattua niin kauan kun Häkkinen ajoi. Pääsin vieraaksi porukkaan jonka mukana taisimme käydä about 5 kertaa Spassa katsomassa kisoja. Omalla rahalla olisi varmaan jäänyt käymättä.
Satuimme olemaan paikalla 1998 (?) silloin kun kaikkien aikojen formula-kolari tapahtui ihan nenämme alla. Myönnän, että vedimme joka ukko eturivin paikoilta maihin katsomon kaiteiden suojaan kun rytinä alkoi ja sekalaista auton osaa (mm. renkaita) sinkoili pitkin ja poikin ja jopa katsomoon asti. Onneksi kenellekään ei käynyt pahemmin, siinä oli kaikki eväät olemassa. Rytinää seurasi kammottava hiljaisuus, ja sitten äijiä alkoi vähitellen kömpiä esiin autojen raadoista ... ja jumantsuka, ne jotka kykenivät juoksemaan lähtivät vetämään kohti varikkopilttuita ja vara-autoja! Normaali ukko olisi vetänyt nurmikolle maate, vetänyt röökin ja kiittänyt luojaansa että yleensä jäi henkiin.
Sekin jäi mieleen kun David Coulthard kolaroi Schumin ulos sadesäässä ajetusta kisasta yksinkertaisella tempulla: jalkaa vähän pois kaasulta selityksen mukaan siksi että kierroksella johtanut Schumacher olisi päässyt ohi, Schumacher takakonttiin, ja homma oli sitä myöten selvä eli keskeyttämään joutuneen Häkkisen johto säilyi ennallaan.
Jordan-talli taisi ottaa kaksoisvoiton kisassa, jossa maaliin päässeitä ei niin hirveästi
ollut.
https://youtu.be/o02s_...
Tämä nyt meni tooodelllaa kauas live-keikoista mutta menköön.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#5 kirjoitettu
25.08.2020 07:28
Tuota noin ... normaalioloissa lähetetään futispelejä täysiltä stadioneilta (15.000 - 100.000 katsojaa) hyvin monesta maasta sadoille miljoonille katsojille livenä lähes joka päivä. Lähetyksiä tuetaan ennakoilla ja studiopaneeleilla. Kanavaoikeuksilla pystytään rajaamaan se missä maassa mikäkin peli on nähtävissä. Pelien katselu on totta kai mahdollista myös netin kautta. Lähetysoikeuksien hinta on miljardeja Euroja muutaman vuoden ajalta, mutta homma tuntuu kannattavan silti.
Tuntuuko suureelliselle? Entäs tämä: Suomen korisliigan kaikki matsit lähetetään livenä selostajineen ja kommentaattoreineen paikoista joissa liveyleisöä on yleensä 500 - 1000 henkeä. Katseluoikeus, johon sisältyy paljon muutakin on n. 10 €/kk. Lähetykset alkoivat yhdellä liikettä seuraavalla automaattikameralla jopa ilman ääntä, mutta alkoivat kuitenkin.
Onko ihan oikeasti olemassa mitään syytä miksei vastaava toiminta voisi onnistua bändien kohdalla muulloinkin kuin korona-aikana? Konsertit toteutettaisiin kerran viikossa tietystä salista vaikkapa Helsingissä muutaman tuhannen hengen liveyleiön edessä (liveyleisö siksi, että sillä katetaan iso osa kuluista). Pari automaattisesti ohjautuvaa kameraa ja ääni suoraan miksauspöydästä. Ennen konserttia yhden bändin jäsenen juontama bändihaastattelu ja lopussa pikakommentit siitä miten keikka meni noin niinkuin omasta mielestä.
Mainokset ajettaisiin haastattelujen ja keikan välissä sekä väliajalla. Konserttien mainonta hoidettaisiin ilmaisten somekanavien ja bändien kotisivujen kautta ja mainosmyynti annettaisiin provikkapohjalta jollekin mediatoimistolle. Nauhoitettuja konsertteja voisi katsella vuotta myöhemmin hintaan 2€/konsertti tai ne voisi myydä muutamilla tonneilla jollekin TV-yhtiölle.
2000 hengen liveyleisöltä perittäisiin kohtuullinen 20 €/piletti eli 40.000 €. Jos nettistriimin hinta olisi vaikkapa 5 €/konsertti niin arvelen, että jo viiden tuhannen hengen striimiyleisön avulla (=25.000 €) homma olisi jo kannattavaa. Kuinka moni bändi tekee lavoilla bruttona 65.000 €/keikka? Jos homman toteuttaisi vaikkapa muusikoiden yhdistys, eivät yleiskulutkaan nousisi taivaisiin.
Sitten on tietysti se kysymys, kuinka paljon live-keikat vetäisivät väkeä eri puolilla Suomea jos bändin on jo nähnyt livenä? Hyvä kysymys, mutta katsotaanhan samaa futisjoukkuettakin viikosta toiseen.
Ehkä väliajan analyysit siitä oliko keikkasetti fiksusti valittu, miten uusi basisti suoriutui tehtävästään ja soittiko rumpali liian suoraviivaisesti, voisi jättää väliin.
Saa käyttää, mut ei oo pakko ...
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#6 kirjoitettu
25.08.2020 11:13
Itsekin arvelen, että aika moni artisti ryhtyisi pohtimaan projektia keikkailun kannalta mutta pohdiskelin tällaista business-ideaa nimenomaan tuosta vinkkelistä, että systeemi kilpailisi enemmän juutuubin yms. vastaavantyyppisten sisältöjen kanssa.
Luulisin, että juurikin nämä koronarajoitukset saavat vauhtia uudentyyppiseen "keikkailuun" ... ihan vaan siksi, ettei vanhaa ehkä pystytä tekemään kannattavasti yleisörajoitusten vuoksi vielä pitkään aikaan. Mitä pitemmälle mennään, sen suuremmaksi paine tällaiseen varmasti käy.
Sitten ovat tietysti nuo megabändien maailmanlaajuiset striimaukset, joissa yleisömäärä saattaa helpostikin yltää sellaisiin mittoihin että toteutuksestakin saataisiin todella komea.
Noissa Suomen pääkanavien TV-lähetyksissä on vähän sitä vikaa, että kaikki pyritään tekemään tarpeettoman kalliilla toteutustavalla. Alfa-TV on lähtenyt eri linjoille, ja on toteuttanut eri tyylisiä musiikkialan kisoja selvästi pienemmällä rahalla ja kotikutoisemmalla fiiliksellä.
Sattuneesta syystä tiedän, että medioiden suosituimmat videot tulevat yleensä amatöörien ottamina kännykkä tms. otoksina. Täkäläisen paikallisen aviisin suosituin video oli pitkän aikaa ensihoitajan ottama aika huonolaatuinen pätkä ambulanssin sisältä hälytysajosta silloisten rekkajonojen seassa. Eli sisältö on paljon tärkeämpi kuin ammattilaisten loistelias toteutus.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#7 kirjoitettu
25.08.2020 15:08
Tässähän olisi loistava sauma olla kerrankin Suomessa etukenossa näissä asioissa. Eikös tällä ole paljon erityisesti heavy-genren bändejä joilla on jonkinmoista fanipohjaakin vähän siellä sun täällä?
Sitten ei muuta kuin pitäisi solmia hyvät suhteet muutamaan tarpeeksi seurattuun alan blogiin ja sitä kautta pikku puffia kehiin.
Kukahan löisi osaavien tahojen päät yhteen business-planin tiimoilta? Tästähän voisi syntyä start-up-nousevaan markkinaan.
Ja joo, tiedän että levy-yhtiöillä, managereilla jne. on oma sanansa sanottavana ja oma lehmänsä ojassa. Mutta miksei yhtä hyvin voisi kerrankin olla veturissa eikä aina jarruvaunussa?
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#8 kirjoitettu
25.08.2020 19:43
Olen silloin tällöin pohtinut sitä mikä asema taiteilla ja taiteilijoilla on.
On taiteilijoita, jotka tekevät sitä mitä yleisö haluaa ja mistä yleisö on valmis maksamaan tarpeeksi; tilaustyönä tehtävä muotokuva tai veistos on oiva esimerkki. Se maksaa joka tilaa - kaikki on siis kunnossa.
On taiteilijoita, jotka ovat niin persoonallisia, että löytävät teoksillensa ostajat vaikka poikkeavatkin valtavirrasta. Ei mitään ongelmaa.
Mutta sitten alkavatkin ongelmat: on taiteilijoita, jotka ovat sitä mieltä että yhteiskunnan pitäisi maksaa siitä, että he saavat tehdä "omaa juttuaan" vaikka ostavaa yleisöä ei näy mailla eikä halmeilla ... ei nyt , ei ensi vuonna eikä ikinä eikä koskaan.
Miten tuohon pitäisi suhtautua?
Mitkä ovat ne "yleishyödylliset" taiteen alat joiden piirissä toimivia pitäisi tukea yhteiskunnan varoilla? Tukea saavat ainakin teatterit, ooppera, klassinen musiikki, elokuvasäätiö, erilaiset apurahat taiteilijoille ja yhdistyksille, läänintaiteilijat jne. Jos jostain pitää tinkiä Veikkauksen rahahanojen ehtyessä, niin mistä vähennetään ja millä perusteella?
Entä mikä on se hetki, kun "taiteilijalle" pitäisi voida sanoa että me ei muuten enää makseta noista sun jutuista mitään koska ne ovat ihan ... (valitse sopiva sana)?
Kun teattereilta on vähennetty avustuksia, niin erikoisemmat viritykset jäävät tekemättä ja tilalle otetaan varmoja kassamagneetteja. Onko joku loistelias tuotanto jossain maakuntateatterissa jäänyt nyt näkemättä? Ehkä, mutta vähän epäilen. Onko esityksien taso laskenut? Mistäpä minä sen tietäisin...
Mutta joku varmaan tietää, ehkä ..
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|