Kirjoittaja
|
Vokaalien miksaaminen
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#1 kirjoitettu
05.05.2020 18:35 Muok:05.05.2020 18:39
No pistetään homma käyntiin amatöörin tekemisillä. Silloin kun viitsin (usein en viitsi) käyn läpi seuraavan proseduurin.
- Ensin korjaan virevirheet, liian vibraaton ja pahat yli- tai alilyönnit volyymitasossa samoin kuin lievästi särkyneet äänet Melodynessä. Sen jälkeeni korjaan Melodynessä mahdolliset pikkuvirheet taimauksessa ja poistan ylimääräiset raidalle tarttuneet köhimiset yms. äänet. Melodyne on tärkein palikka minun tapauksessani.
- sen jälkeen hillitsen EQ:lla vinkuvat tai muuten pösilöille kuulostavat taajuudet.
- muutan EQ:lla lausoundia hiukan diskantimmaksi. Tämän jätän joskus väliin ja tyydyn Nectarin tekemään korjaukseen.
- valitsen Izotopen Nectarista valmiin asetuksen tyylilajin perusteella ja teen tarvittaessa pientä hienosäätöä. Kaiku tulee kuvaan mukaan tässä vaiheessa.
- jos tuntuu sille, että lauraidalla on epätasainen volyymi, korjaan ao. äänet Melodynessä. Jos haluan nopean korjauksen, liitän Accusonuksen ja korjaan tilannetta sillä.
Sitten kuuntelen ilman taustaa mille raita kuulostaa. Aika usein se kuulostaa sille, että "efektejä" on liikaa. Sitten ei auta muu kuin käydä yleensä sulkemassa tai hillitsemässä ensimmäiseksi Nectarin valitsemia plugareita ja/tai niiden tasoja, EQ:n gainia tms.
Jos kuoroja tarvitaan, kopioin melodiaraidan ja avaan kopion Melodyneen jossa rakentelen kakkos- ja kolmosäänet (tai niin monta kuin tarvitaan). Hyvä puoli on se, että taimaus on tietysti pilkulleen sama kuin päälaulussa; huono puoli on se, että äänen laatu kyllä kärsii jos kuororaitaan kuuluvia ääniä joutuu nostamaan yli puoli oktaavia.
Hyvä laulaja, jolla on komea tenori, välttyy monelta murheelta. Vähän kaikua ja huonojen taajuuksien poistoja niin homma olisi melkein siinä.
Oma äänialueeni on niin matala, että pystyn hyvinkin helposti alittamaan kitaran ala E:n ja ääni soi silti. Ylöspäin normi D menee jos oikein kiljaisee. Pitäisiköhän coveroida "syvällä kellarissa" ja "Wondrin' Star"?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#2 kirjoitettu
05.05.2020 19:40
aRt074 kirjoitti:
Päälauluraita periaatteessa miksauksen keskelle ja taustalauluraidat pikkuisen sivulle.
Joskus toki kiva kikkailla heittelemällä laulua reunasta toiseen jos se biisiin sopiii.
Doctor Evil
Tuossa biisissä kikka kyllä toimii oikein hyvin ehkäpä juuri siksi, ettei panorointi kuulosta liian laajalle. Toisena havaintona jäi mieleen vokaalien pehmeys, joka luo jännän kontrastin taustan jyräykseen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#3 kirjoitettu
05.05.2020 19:59
On hauska lukea tuota sun proseduuria, ja mua myös kiinnosti tuo Nectar, kun satuin käymään heidän sivuillaan ja katsomaan pari lyhyttä videota siitä... Ilmeisesti kyseessä on aikas hienostunut softa kuitenkin...
Nectarin ehdoton plussa amatöörikäyttäjälle on käyttäjäystävällisyys ja varsin laaja esiasetusten määrä, joita voi joko käyttää ihan suoraan tai joista on erittäin helppo lähteä liikkeelle jos haluaa säätää jotain elementtiä oman makunsa mukaiseksi. Eri palojen säätökin on tehty erittäin yksinkertaiseksi.
Nectar myös korjaa virevirheitä, mutta siitä pieni varoituksen sana. Minusta tuntuu, että se syö hitosti koneen tehoa jos sen säätää maksimikorjaukselle. Olen joskus kokeillut, mutta en onneksi tarvitse sitä koska korjaan kaiken Melodynessä. Voi tietysti olla niinkin, että se oli vain ns. viimeinen niitti tilanteessa jossa raitoja ja plugareita on paljon auki muutenkin. Mikäänhän ei tietysti estä käsittelemästä lauluraitaa vaikka yksinään erillisenä prosessina, jolloin koneen teho ei ehkä tulekaan vastaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#4 kirjoitettu
05.05.2020 20:22
aRt074 kirjoitti:
Minun äänityssoftana toimi muuten aina Cakewalkin Sonar X2. Siinä oli myös äänen vireen korjausohjelma sisäänrakennettuna. V-vocal taisi olla nimi. Oli kyllä ihan hyödyllinen verme tällaiselle laiskalle yhden oton-miehelle. Korjattu raita veikin sitten moninkertaisesti prossutehoja playbackin aikana. Mulla olikin tapana tehdä korjatusta raidasta heti oma wav-tiedosto johon V-vocalin tekemiset (ja muut efektit) oli upotettuna.
Melodynessä on vähän samaa tehosyöpön vikaa, eli aika nopeasti kannattaa pyrkiä niin valmiiseen raitaan, että sen voi ajaa wav:ksi. Melodynestä (kuten varmaan monesta muustakin softasta) löytyy sekä DAW-versio että yksinään toimiva versio. Tuli ensin hankittua tuo itsellinen versio, ja kohta perään totesin että paljon helpommalla pääsee kun ostaa DAW-version.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu
05.05.2020 20:47 Muok:05.05.2020 20:49
IT kirjoitti:
- Millaisia VST plugareita käytät?
en mitään, DAW'n omat perusefektit ja yksi upward-kompressoriplugari (RE, ei VST) riittää.
- Millaisia standardi efektejä käytät vokaaliraidoilla tehdessäsi miksauksia?
ei ole välttämättä mitään standardipakettia jota käyttäisin aina. ne mitä useimmin tulee käytettyä on eq, kompressori, delay ja reverb. kaikkia ei aina, joskus jotain muuta. mulla ei ole mitään jäykkää standardia, koska en tee aina samanlaista musaa tai prosessoin ääntä muuhun tarkoitukseen.
jos tarvii virekorjata, se tulee aina ennen miksausta.
- Käytätkö efektejä ja kuinka nauhoitusvaiheessa?
en mitään. softassa miksaaminen antaa enemmän mahdollisuuksia eikä tule "vahinkoja" joita ei myöhemmin voi korjata muuten kuin äänittämällä uudestaan.
- EQ, kompressointi ja stereokuva?
yleensä, yleensä, riippuu. jos haluan stereokuvaa oikeasti leveämmäksi, äänitän (tai äänitytän) saman raidan useampaan kertaan ja levitän niitä vasemmalle ja oikealle. yleensä jokaisessa lauluraidassa on oma eq ja kompressori, ja joskus laitan koko laulu-submixin vielä oman kompressorin läpi.
relevanttina tangenttina joskus otan lauluraidasta (ennen kaikuefektejä), jota saatan käyttää jonkun toisen instrumentin kompressorin sidechainissa, jolloin esimerkiksi joku taustasyna tai yksittäinen rumpusoundi tai ihan mikä tahansa muu vaimenee hieman, jotta vokaaleille tulee enemmän tilaa.
Mitkä ovat parhaat plugarit
parhaat plugarit on niitä joita itse osaa käyttää ja joilla pääsee miellyttävään lopputulokseen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#6 kirjoitettu
05.05.2020 21:12
IT kirjoitti:
Saanko muuten kysyä, että paljon sulla on koneessa keskusmuistia? Itsellä siis vanha läppäri, jossa Intelin i3 prossu ja 4 Gigaa keskusmuistia... Katselin tuossa joitakin uusia VST plugareita, ja ammattitason sellaiset vaativat nykyään helpostikin vähintään sen 8 Gigaa keskusmuistia eikä 16 Gigaa olisi pahitteeksi, ja vielä suositelllaan jotakin i7 neliydinprossua...
Itse oikeastaan tarvitsen vain sellaiset tehot, että saan tuollaiset max 10-15 audio raitaa (plus mahdolliset midit ja rummuille tietty uudessa softassa omat raidat) efekteineen toimimaan ilman että on huolta siitä, että ohjelma alkaa piiputtamaan...
Ja mitä tulee tuohon Nectariin, niin itse en ole oikeastaan kiinnostunut virevirheiden korjauksesta, ja senhän saa siitä pois päältä... Ei kait sitä ollut 70-luvullakaan pahemmin vireenkorjaimia? Ajattelisin näin, että itse kaipaan sitä kaikkea muuta siinä ympärillä, joka tekisi siitä softasta hyödyllisen... Esim. automaattiset presetit taikka se, että tuo softa voi analysoida sen sun piisin ja tehdä sen pohjalta ehdotuksen säädöiksi...
Toisaalta jos on hyvät EQ:t, kompurat ja reverbit erikseen, niin jos niitäkin oppii säätämään sopivasti, niin varmaankin ajavat osin saman asian...
Saa kysyä. Koneessa on 32 GB (Dell Precision M6700). Ostin masiinan käytettynä ja kun siihen lisättiin muistia 16 --> 32 ja isommat & nopeammat levyt, hintaa tuli about 1500 €.
En kyllä muista kuulleeni vireenkorjaimista 60-70-luvuilla. Vaikeimmat kohdat vaan hinkattiin kuntoon vaikka väkisin ja pätkissä.
Izotopen miksaus ja masterointityökaluissa on tuo "kuunteluominaisuus", mutta jostain syystä en tykkää sen tekemistä ratkaisuista. Voi olla, että omassa päässä on vaan liian selvä kuva siitä mille biisin pitää kuulostaa. Niistäkin valitsen ihan perusasetukset biisin tyylin pohjalta; valinnan varaa kyllä on.
Minulla on muutamia soundipaketteja, joiden kerrotaan vaativan mieluummin 8 GB toimiakseen kunnolla joten jos niitä ajaa useita, niin kyllähän siinä tehot on äkkiä syöty. Itse en ostaisi alle 16 GB:n konetta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#7 kirjoitettu
05.05.2020 21:46
IT kirjoitti:
No onpas sulla kunnon vehkeet ja pelit... Montako raitaa sä pystyt tuolla ajamaan samanaikaisesti efekteineen, ennen kuin softa alkaa piiputtamaan?
Ja joo, tuo 8 Gigaa taitaa olla nykyään se minimi... Kävin tuota Waves yhtiön Maserati plugaria uudestaan katselemassa jokin aika sitten, ja tämä uusin versio tarvitsee sen 8 Gigaa muistia toimiakseen... Joten taidat olla aika oikeassa, että tuollaiset 16 Gigaa muistia nyt on ainaskin hyvä olla...
Tuo piiputtaminen riippuu oikeastaan ihan täysin siitä mitä minulla on avoimena. Mutta suunnilleen tällaisen setin pystyy pitämään auki:
- rummut Battery4
- basso IKMultimedia
- kitarat 2-3 Orange Tree samples (varsinaisia tehosyöppöjä) Kontakt playerissa
- perusurku ja piano Kontakt playerissa
- pillit 6 raitaa Chris Hein Compact Horns (vievät paljon tehoja) Kontakt playerissa
- 1-2 lauluraitaa jossa on Melodyne ja muut tykötarpeet esillä
Tuossa vaiheessa, kun vielä hieron sovitustakin, erilaisia plugareita ei ole auki juuri olleenkaan. Tuollakin setillä prosessoritehoista (muistaakseni 8 prosessoria) saattaa olla käytössä yli 70% (protoolsissa on sitä varten erillinen näyttö). Kun 90% pamahtaa rikki, alkaa ääni kärsiä ja sen jälkeen seuraakin hyytyminen jos mitään elementtiä ei pudota pois pelistä.
Jos enempään on tarvetta, niin ryhdyn ajamaan em. raitoja wav:ksi tai kun tuntuu sille että hommasta voisi tulla valmista.
Koska teen kaiken MIDInä, niin joskus teen esim. pillit erillisenä projektina ja liitän valmiit wav:t varsinaiseen projektiin jolloin muistia säästyy todella paljon. Kompista vaan välimiksaus taustaksi niin pillejä voi hioa erikseen vallan mainiosti.
Koskettimiin haen paremmat soundit vasta sitten, kun esim. rummut ja basso ovat wav:na ja muistia on vapautunut muuhun tarkoitukseen.
Eli vaikka 32 GB tuntuu paljolle, niin kyllä sekin ainakin noilla soundipaketeilla vaatii pientä järjestelyä työn kulussa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#8 kirjoitettu
05.05.2020 21:50
aRt074 kirjoitti:
näin se aika muuttuu. Mulla ei ollut mitään softia joissa olisi vaatimus ollut enemmän kuin 2GB RAMia. Sonarin DAW vaati just sen 2GB. Samoin EZDrummer ja Guitar Rig 5.
Mulla oli aiempi kone 3 GB:n WINXP. Ostin Nativelta paremman basson ja sehän hyydytti koneen asap. Sitten kun vielä ohjelmistojen toimittajat ilmoittivat, ettei XP:lle tehdä enää mitään, oli pakko vaihtaa konetta. Ajattelin ostaa sen kokoisen, ettei ihan heti tulisi vaihtotarvetta. Olisi oikeastaan pitänyt etsiä jostain 64 GB, mutta en onnistunut löytämään runkoa josta olisi saanut sellaisen edes virittelyllä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#9 kirjoitettu
05.05.2020 22:08
Vanhalla koneelle tuli toimittua niin, että tein biisit "valmiiksi" protoolsin mukana tulleilla, vähän tehoa vaativilla mutta aika kököille kuulostavilla soundeilla.
Sitten ryhdyin parantamaan soundeja yksi raita kerrallaan siten että avasin siihen kontakt playerin jolloin sain Nativen vähän paremmat soundit käyttööni. Raita vaan wav:ksi, sen jälkeen alkuperäisen raidan de-aktivointi ja tilalle raidasta tehty wav. Työlästä, mutta toimivaa.
Nykyisiä soundeja sille koneelle olisi ollut turhaa haaveilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#10 kirjoitettu
06.05.2020 06:38
aRt074 kirjoitti:
Nykyisiä soundeja sille koneelle olisi ollut turhaa haaveilla.
Mut väitänpä ettei tuossa sun instrumenttilistassa ole mitään mitä ei 4GB:n koneella pystyisi aivan yhtä hyvän kuuloiseksi työstämään. Toki siinä joutuisi paljon tekemään just efektien upotusta tai waveiksi ajoja ettei kone hyytyisi kaikkien raitojen soidessa yhtäaikaa.
Voi olla noinkin, mutta pääsen paljon helpommalla kun nykäisen soundit ns. pakasta, niin ei tarvitse tehdä nykyistä enempää tuota vihaamaani teknistä työstöä. Esim. tarvittavat soolokitaran pitkien äänien modulaatio- ja tavallisten taivutusten pitch-viritykset kuin myös rumpujen velocity-korjaukset dynamiikan parantamiseksi vaativat lähes jokaisen "äänen" läpikäyntiä jo nyt MIDI-editorissa. Sitä lajia en halua yhtään lisää.
Sitäpaitsi yhtäänkään isomman sovituksen tekeminen muuttuu aika paljon tikkuisemmaksi jos sitä joutuu tekemään paloina. Kun viime metreillä huomaa, että joku toinen sovitusidea toimii aikaisempaa ideaa paremmin pystyn tekemään muutokset suoraan kaikille tarvittaville instrumenteille; oikein hyvää riffiä varten joutuu yleensä muuttamaan kaikki instrumentit. Hommassa käy ns. kylmät jos osa raidoista on jo wav:na. "Trust me, I have been there" sanoisi joku elokuvasankari, mutta en vaan muista kuka.
Päätarkoitukseni on edelleen tehdä sovituksia ja sanoituksia, eikä hakea soundeja tai mahdollisimman puleerattua lopputulosta. Sen verran on tullut sentään soiteltua, että pystyn kuvittelemaan mille biisi suunnilleen kuulostaisi oikeilla instrumenteilla soitettuna. Siksi puutteet soundeissa tai muussa tekniikassa eivät häiritse minua pätkän vertaa.
Em. perusteilla pienimmän riesan tie (eli isompi kone ja valmiit soundi- & miksaus- & masterointipaketit) on minulle ehdottomasti paras vaihtoehto. Tokihan siihen on palanut ja palaa koko ajan rahaa, mutta ei kuitenkaan esim. yhtä ulkomaan lomareissua (hotellille annettu 4-5 tähteä ) enempää.
Ja sehän on selvää, että jos soittaa kaikki instrumentit suoraan äänitiedostoiksi, niin konekapasiteettia kuluu vain murto-osa siitä mitä minä tarvitsen. Iso sovitus syö prosessorien tehoja luokkaa 25% kun kaikki raidat (yleensä n. 20) on wav:na ja kymmeniä plugareita ja miksaustyökalu käytössä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#11 kirjoitettu
06.05.2020 11:30 Muok:06.05.2020 11:39
IT kirjoitti:
Eli onko se niin päin, että midi raidat itse asiassa niiden plugarien kautta syövät enemmän sitä tehoa ja muistia kuin audioraidat?
Se riippuu kokemukseni mukaan ihan siitä millainen "soundipaketti" luo ko. raidan äänen.
Jos käytän Nativen Kontaktplayeria ja valitsen siihen jonkun Nativen peruspaketin äänen, ei tehoja hirveästi tarvitse koska efekti- ja säätömahdollisuuksia on aika vähän.
Mutta kun avaan samaan Kontakt-soittimeen ns. kolmannen osapuolen mukamas parempilaatuista ääntä tuottavan äänipaketin, missä on merkittävästi laajempia muuntelumahdollisuuksia ja erilaisia asetuksia, niin tehoja alkaa kummasti tarvita lisää. Tällaisia ovat esimerkiksi Orange Treen kitarapaketit.
Koska käytän kitaroissa etupäässä Orange Treen soundeja, käytän hyväkseni samalla kaikki mitä paketista löytyy ja teen saman tien valmiin wav-raidan miksausta varten, jonka jälkeen de-aktivoin kyseinen MIDIraidan. Kaiut, tremolot, fuzzit, EQ:t, kompressorit, chorukset, wah-wah yms. efektit samoin kuin mm. eri vahvistin- ja kaiutinvalinnat ovat tällöin kaikki valmiina wav:ssa, mikä vastaavasti tietysti pudottaa efektien tarvetta myöhemmissä vaiheissa. Jos tulos ei ole kultaa vaan multaa, aktivoin de-aktivoidun MIDI-raidan ja teen homman uudestaan paremmilla säädöillä.
Nativen peruspakettiakin voi helposti jatkaa vaikkapa Nativen Guitar Rig-plugarilla (taitaa olla ilmainen?), jossa on suunnilleen samat efektit ja säädöt mitkä on rakennettu Orange Treen kuhunkin kitarapakettiin sisälle. Silläkin saa aikaiseksi erittäin hyvää jälkeä (käytin sitä ennen kuin hankin nuo Orange Treet)
Minun tapauksessani vastaus on: MIDI-raidat ja niihin liitetyt soundipaketit syövät paljon enemmän tehoa kuin vastaavat niistä ajetut wav:t. Näin käy kuitenkin vain siinä tapauksessa, että de-aktivoin alkuperäisen MIDIraidan ja samalla siihen liitetyn soundipaketin; jos sitä ei tee menee tehoa aikaisempaakin enemmän.
PS: de-aktivointi toimii protoolsissa niin, että raita ikään kuin siirretään varastoon pois myymälästä tilaa syömästä. Tarvittaessa raita aktivoidaan eli kannetaan takaisin myymälään samassa kunnossa missä se oli varastointihetkellä (eli kaikki säädöt ovat pysyneet koskemattomina).
PS2: kannattaa ottaa selvää kuinka paljon EZbasso vaatii tehoja. Harkitsin joskus IKMultimedian rumpuja, mutta luovuin ajatuksesta kun pari käyttäjää (ei siis maksettua tuubi-kommentoijaa) kuvaili tuotetta sanoilla:"vie hitosti levytilaa, syö paljon koneen tehoa ja soundit eivät ole yhtään parempia kuin monessa muussa vähemmän tilaa ja tehoa syövässä tuotteessa"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#12 kirjoitettu
06.05.2020 13:50
aRt074 kirjoitti:
tätä juuri ajoin takaa, että se parempi kone helpottaa huomattavasti tekemistä ja säästä aikaa, mutta se on turha harhaluulo, että ne soundit siitä automaattisesti paranee kun tehokkaamman koneen hankkii.
Juurikin noin eli pelkkä koneteho ei nosta todellista sisällön laatua pätkän vertaa.
Se ainoastaan mahdollistaa "tuotantoprosessin" tekemisen helpommalla tavalla ja auttaa siihen, että tiettyjä paloja siitä voi automatisoida tehoakin syövillä ohjelmistoilla ja plugareilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#13 kirjoitettu
06.05.2020 19:57
Ilman muuta voi kääntää wav-muotoon heti kun arvelee, että homma on paketissa. Ja voihan sen MIDIraidan kaivaa uudelleen esiin jos tuntuu, että joku meni kuitenkin poskelleen.
Sehän noissa paremmissa MIDIbassoissa on etuna, että variaatioita on aivan hitosti. Esim IKMultimedian bassossa on mm.
- käytössä on n. kymmenen erilaista bassoa
- tyylilajin voi itse päättää (sormet, plektra, vai peukku-funk)
- kielien iän voi määrittää (uudet, käytetyt tai vanhat)
- missä kohtaa mikkien välissä oikea käsi on soitettaessa
- EQ:t yms. tavanomaiset säädöt
- erilaisia vahvistin ja kaiutinkaapivaihtoehtoja
- yms. (en edes muista ulkoa mitä kaikkea sieltä löytyy)
Kuulostaa aika laajalle arsenaalille verrattuna vaikkapa meikäläisen vanhaan Ekon bassoon.
Mutta kuten jo aiemmin on todettu, vanhalla ja edes jotenkin soivalla bassolla ja jokseenkin kunnollisilla plugareilla pääsee ihan riittävän hyvään tulokseen.
Sitten kun MIDIbasson soundit yms. ovat kohdallaan, tulee huomanneeksi että virheetkin (kuten yksittäinen väärä ääni) tulevat esiin paljon paremmin. Mutta jos MIDIn tekee huolella, ei tarvitse pohtia pysyykö basisti tahdissa vai ei.
MIDEistä tulee mieleen yksi pieni, mutta tärkeä asia. Minulla ainakin sekä Orange Treen kitarat että Chris Heinin pillit syttyvät hieman myöhässä. Se on helppo korjata kun siirtää MIDIraitaa 1/64 tai 1/32 tahdin verran eteenpäin.
Ero tuntuu mitättömälle, mutta kyllä sen huomaa. Kuulostaa ihan erilaiselle kun esim. pillit liidaavat riffejä tai vaihtoehtoisesti yrittävät roikkua mukana.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#14 kirjoitettu
06.05.2020 20:36
aRt074 kirjoitti:
AnttiJ kirjoitti:
MIDEistä tulee mieleen yksi pieni, mutta tärkeä asia. Minulla ainakin sekä Orange Treen kitarat että Chris Heinin pillit syttyvät hieman myöhässä. Se on helppo korjata kun siirtää MIDIraitaa 1/64 tai 1/32 tahdin verran eteenpäin.
What?? Noin hyvällä koneella. Kai sulla on ASIO käytössä?
On Asio käytössä, mutta silti noin joutuu tekemään. Raskastoiminen paketti kaikkine ominaisuuksineen todennäköisesti hidastaa toimintoja plus että siellä on kuitenkin saman kokoluokan paketteja pahimmillaan todella monta. Prosessoritehoista on loppuvaiheessa kuitenkin käytössä 70 - 80 % (joskus jopa yli) ja kun kuormitus eri prosessorien välillä ei ole yhteneväinen, niin siinä voi olla yksi syy.
Joku merkitys lienee sillä, että ilmiö tulee esiin vain noissa raskaimmin pyörivillä paketeilla. Jos käytän toista kevyempää pillisatsia, korjausta ei useinkaan kannata edes harkita. Puhumattakaan vaikkapa Nativen omista, simppelimmistä soundeista.
Ei sitä hitaissa biiseissä niinkään huomaa, mutta jos riffi on tiukka, niin asia muuttuu korvissa huonompaan suuntaan.
Sinällään tuohon siirtoon menee aikaa rutiininomaisesti n. puoli minuuttia ja teen sen yleensä juuri ennen wav-käännöstä.
Raskaan paketin tunnistaa helposti myös siitä, että sen latautuminen Kontakt-playeriin kestää monta kertaa kauemmin kuin perussoundien lataus. Myös protools-sessio avautuu vastaavasti paljon hitaammin kun ollaan siinä vaiheessa että kaikki MIDIt + soundipaketit ovat aktiivisina. Pelkkiä waveja sisältävä sessio aukeaa yhdessä vilauksessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#15 kirjoitettu
06.05.2020 20:57
OK. Ymmärrän mitä tarkoitat.
En ole koskaan käyttänyt noita valmiita pohjia tai sointukiertoja vaan teen kaikki biisit ja instrumentit alusta loppuun midieditorissa nuotti kerrallaan. Onhan se hiton työlästä, mutta ainakin isompiin sovituksiin lähes välttämätöntä kun bassoakin joutuu "soittamaan" sovituksen mukaan ja sen kiemurat huomioiden.
Joskus sentään pystyy käyttämään joidenkin tahtien osalta copy-pastea jos/kun alkaa laiskottaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#16 kirjoitettu
06.05.2020 21:02
aRt074 kirjoitti:
On teillä melkoista askartelua tuo nauhoittaminen. Toisaalta kertoo siitä että täytyy olla intohimoa kun jaksaa nähdä vaivaa. Ei mulla vaan olisi riittänyt hermot
Kunhan sanot ... ei ne nuo sinunkaan äänitteesi ole mitenkään juosten kustu. Kyllä niistä kuulee, että aikaa ja tupakkia on kulunut vaikkakin ehkä eri asioihin kuin vaikkapa minulla.
Keksin juuri uuden fysiikan lain: äänitteen tekemiseen kuluva aika on vakio, jossa tapahtuu sisäistä vaihtelua valitun tuotantotavan mukaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#17 kirjoitettu
07.05.2020 05:18 Muok:07.05.2020 05:26
Izotopen Nectarissa on aika laaja valikko musiikkilajeittain mistä valita tyylin mukainen muutos/parannus omaan ääneen. Löytyy sieltä paljon turhaakin kikkailua, joka saattaisi toki sopia johonkin biisiin once in a lifetime-pohjalta.
Jos haluaa muiden laulua biiseihinsä, niin muistan joskus törmänneeni sivustoon jossa kasataan porukka tekemään biisiä netissä. Sieltä voisi saada TODELLA kovankin solistin ainakin sen perusteella mitä kuuntelin paria cover-esimerkkiä. Harmi, että olen näköjään poistanut sivun kirjanmerkeistäni
Eikun olihan se tallessa: https://www.jamkazam.c...
AnttiJ muokkasi viestiä 05:25 07.05.2020
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#18 kirjoitettu
07.05.2020 08:31 Muok:07.05.2020 08:36
Tuo "komposti" tuntuisi oivalle paikalle säiliö omia biisejä pysyväisemminkin.
Joo, noitahan tuntuu olevan. Periaatteessa jostain tuollaisesta systeemistä voisi löytyä sopiva palanen alueelle, joka ei itseltä oikein luonnistu.
Vaan näkyypä täälläkin olleen joitakin yhteisprojekteja kun tarkemmin muistelee. Se optio lienee avoinna koko ajan jos vaan uskoo tietyt osuudet muiden käsiin. Minulle ainakin kelpaisi taistelupariksi laulaja joka on sisällä myös vanhemman genren biiseissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7386 viestiä
|
#19 kirjoitettu
07.05.2020 10:08 Muok:07.05.2020 10:14
IT kirjoitti:
Itse asiassa pitääkin kysyä, että missähän muodossa nuo ihmiset toisilleen lähettävät noita tiedostoja silloin kun tekevät yhteistyötä? Itse en ole ollenkaan varma, että onnistuuko tuollainen näillä Magixin projektitiedostoilla, koska muiden ohjelmistot satavarmasti eivät tuota tiedostomuotoa tue...
Wav on minusta oikein käyttökelpoinen. Ne ovat yleensä aika isoja tiedostoja, mutta olen itse siirrellyt niitä tällaisella ilmaisella työkalulla: https://wetransfer.com/
Esim 1:
Kaveri teki minulle kerran oikeat rummut soittamalla. Toimitin valmiin biisin, jonka mukaan kaveri soitti rummut ja tallensi ne wav-tiedostoksi. Sen jälkeen hän toimitti tekemänsä rumpu-wav:n minulle tuota samaa kanavaa käyttäen. De-aktivoin alkuperäisen rumpuraidan ja korvasin sen saamallani tiedostolla. Valmista tuli eikä välimatka ollut minkäänlainen ongelma. Tuossa pitää tietysti huomioida, että wav:t on tehty sellaisiksi että protools-istuntoni hyväksyy ne (eli bit depht ja sample rate pitää olla sama)
Esim 2 ajalta kun isoja tiedostoja oli hankalaa siirtää:
Toisella kaverillani oli myös protools, joten lähetin hänelle postissa tikulla omia protools-istuntokansioitani joissa olivat istuntojen kaikki vaiheet sekä aina uusimpana istunto jossa kaikki raidat olivat wav-muodossa ilman plugareita. Kaveri teki biiseihin rumpuraidat sekä suoritti miksauksen ja muun teknisen osuuden. Sain valmiit biisit takaisin sekä täydennettyinä protoolsistuntoina että MP3:na. Homma ei olisi tietystikään toiminut noin saumattomasti jos molemmilla ei olisi ollut lähes identtisiä järjestelmiä käytössä. Se mitä toiselta ehkä puuttui, löytyi toiselta (mm. ainoastaan minulla oli vähän paremmat Nativen pillisoundit käytettävissäni).
Tähän liittyy yksi hyvin tärkeä pointti: kaverin tekemiseen pitää luottaa sataprosenttisesti ja roolien tulee olla täysin selkeitä. Jälkimmäisen kaverin kanssa tehtiin kymmeniä biisejä ja homma toimi erinomaisesti. Huomattakoon, että projekteissa auttoi merkittävästi se että olen musisoinut kummankin kanssa jolloin keskinäinen luottamus ja kunnioitus kaverin osaamista kohtaan tulee luonnostaan.
Jos mieleen tulee, että kaverin miksauksessa tahdissa 93 intialainen tinapilli soi +1 db liian kovaa 1/4 tahdin aikana, kannattaa pitää mölyt mahassaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#20 kirjoitettu
07.05.2020 19:01
Nyt jos joku vinkkaa jotain ilmaisia vst efektejä jolla laulun saa lihavoitua ja levitettyä niin olen syvästi kiitollinen. Ja jos olisi vieläpä niin että niistä löytyisi valmiita presettejä joista lähteä kehittelemään. Kjaerhus Audion plugareita olen tässä viimeemmäksi kokeillut.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#21 kirjoitettu
07.05.2020 20:50
IT kirjoitti:
Kostiainen kirjoitti:
Nyt jos joku vinkkaa jotain ilmaisia vst efektejä jolla laulun saa lihavoitua ja levitettyä niin olen syvästi kiitollinen. Ja jos olisi vieläpä niin että niistä löytyisi valmiita presettejä joista lähteä kehittelemään. Kjaerhus Audion plugareita olen tässä viimeemmäksi kokeillut.
Tällä nyt ei saa levitettyä eikä muutakaan, mutta on laululle sopiva kompressori kuulemma... Kyseessä on ruotsalainen firma, ja ilmainen plugari... Mun piti kokeilla tota, mutta se ei suostunut mun Magixin softassa toimimaan...
Tossa lyhyt video: AdHd Leveling Tool
Ja tollasen saturaatio plugarin kanssa bongasin, josta tossa lyhyt video:
IVGI (vocals) by Klanghelm
Käy tsekkaamassa... Ehkäpä noista olisi apua?
Adhd leveling tool olisi vaatinut rekisteröitymisen sivustolla. Olen kymmenille sivuille rekisteröitynyt vuosien mittaan. Enää en jaksa nähdä vaivaa jonkun pikku jutun takia. Pitäköön tunkkinsa. Eri juttu jos kyseessä olisi joku isompi tunnetumpi firma tyyliin Izotope tai Martinic.
IVGI kyllä jotakin tiedostoja koneelleni asennutti, mutta mitään ohjelmaa, käynnistyskuvaketta tai edes dll-tiedostoa en löytänyt millä olisin päässyt ohjelmaa käyttämään. Ainoastaan uninstall-kuvake ilmestyi valikkoon. Siispä poistin sitä klikkaamalla koko höskän.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#22 kirjoitettu
07.05.2020 21:13
IT kirjoitti:
No höh...
Sääli jos ei homma mennyt putkeen... Monestihan ne asentaa jonkun dll tiedoston jonnekin VST kansioon, joka pitää sitten käydä asettamassa studiosoftan VST kansioasetuksissa...
Mutta jos ei homma napannut, niin toivottavasti joku muu osaa antaa sulle paremmmat vinkit...
No eihän se sun vika ole. Noissa asennusohjelmissa on melko monesti ongelmia. Mullakin on lähes 15 vuotta vanha kone ja Vista käyttis. Haulla etsin että eihän ole exe tai dll -mennyt väärään kansioon, mutta mitään ei löytynyt asennusvaiheessa valitsemani kansion ulkopuolelta.
Helpointahan on kun tarvittavat tiedostot on pakattuna zippinä josta ne voi sitten purkaa minne haluaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|