Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Low End Miksaus


veezay
bassofriikki
7701 viestiä
Luottokäyttäjä

#1 kirjoitettu 03.05.2020 21:31 Muok:03.05.2020 21:34

IT kirjoitti:
- Alle 50-100 Hz alueella joudutaan usein tekemään päätös, että kumpaa korostetaan ja kumpaa leikataan: bassorumpua vaiko bassokitaraa, jottei ne kilpaile keskenään

Elikkä sellaista... Sana on vapaa... Kuinka itse lähestyt low endin miksausta?

mä oon aina nähny tällaisen jomman kumman staattisen eq-leikkelyn vähän harmillisena kompromissin tekemisenä. bassorummun ja basson saa miksattua keskenään myös sidechain-kompressoimalla. toinen vaihtoehto on sidechain-eq, joka leikkaa bassosta bassorummun botnen taajuuksia aina kun bassorumpu lyö, joka jättää muun osan bassosoundista kuitenkin ennalleen, mutta alapää timmiytyy, ja tätä ei hyvin tehtynä kuule ollenkaan.

Olen joskus kuunnellut noita IT:n piisejä siskon luona kunnon stereoista, ja niissä se low end tuntuu löytyvän... Joten Arto, jos haluat löytää IT:stä sen low endin, niin kuuntelepa siellä luolassasi tuo IT:n uusi remix soittolista, jossa on 4 kappaletta, niin niistä sun kunnon stereoista ja kaiuttimista, jos vaan kykenet, ja kerro miltä kuulosti... Veikkaan että sitä low endiä löytyy ihan sopivasti, kun vaan laittaa nupikat kohdilleen...

niissä stereoissa saattaa olla roima bassokorostus. totta kai se alapää sieltä löytyy jos sitä korostaa. suhteutettuna muiden biiseihin sitä bassoa tuntuu silti olevan sun biiseissä paljon vähemmän.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7701 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 03.05.2020 21:54

IT kirjoitti:
Tuon sidechain termin olen kuullut viime päivinä useastikin ymmärtämättä täysin mitä sillä tarkoitetaan...

Eli jos pystyt selvällä suomen kielellä lyhyesti ja ytimekkäästi selittämään tuon sidechain idean ja kuinka sitä hyödynnetään miksauksessa, niin olisi toki kiva lukea sun kommentti siitä...

normaalisti kun kompressoit jotain, kompressori katsoo sen kompressoitavan signaalin perusteella, onko signaali thresholdin yläpuolella ja kompressoi sen mukaisesti. jos laitat jonkun toisen signaalin kompressorin sidechain-sisääntuloihin, kompressori tekee "kompressointipäätöksen" sen sidechain-signaalin perusteella, mutta efektoi kuitenkin sitä toista signaalia.

jos sulla on esimerkiksi bassokitara kompressorin pääsisääntulossa ja bassorumpu sidechain-sisääntulossa ja kompressorin asetukset säädetty niin, että bassorummun signaali ylittää thresholdin, kompressori vaimentaa bassokitaraa aina bassorummun soidessa, mutta ei koskaan muuten.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7701 viestiä
Luottokäyttäjä

#3 kirjoitettu 03.05.2020 23:05 Muok:03.05.2020 23:17

IT kirjoitti:
Mutta tuleeko tässä sitten helposti sellainen saundi, että se bassokitara katoaa aina välillä jonnekin sen bassorummun soidessa, elikkä bassokitaran äänentaso ei ole tasainen?

ei välttämättä, se riippuu monesta asiasta. muun muassa siitä, kuinka prominentti bassorumpu ja bassokitara on miksauksessa, millä taajuusalueilla niiden soinnissa on energiaa, kuinka pitkä/lyhyt botnehäntä bassorummussa on, miten ja millaiseen rytmiin kummatkin on soitettu, ja luonnollisesti miten kompressori ylipäänsä on säädetty. bassokitaran ei tarvitse välttämättä kadota kokonaan eikä kovin pitkäksikään aikaa, koska jo muutaman desibelin vaimennus voi selkeyttää huomattavasti alapäätä. ihmisaivot on siitä surkea vekotin, että se pystyy keskittymään hyvin vain voimakkaimpaan asiaan samalla taajuusalueella, joka on näistä kahdesta hyvin usein bassorumpu, jolloin bassolinjan "häviämistä" ei välttämättä kuule ollenkaan.

Jos homma sen kompressorin sijaan hoidetaan EQ:lla kuten aika moni ammattilainen tuntuu tekevän, niin silloin sen basson saundi on jatkuvasti tasalaatuisempi...

aiemmin mainitsemani sidechain-eq (jolle parempi ja oikeampi nimitys on dynaaminen eq) korjaa tämän ongelman siten, että lisätään bassokitararaitaan eq jonka taajuus säädetään sille alueelle, jossa bassorummun voimakkain bassoenergia on, ja ohjataan eq:n gain-säätöä siten, että joka kerta bassorummun lyödessä gain laskee ja palaa sitten bassorummun sammuttua takaisin nollaan. tämä hiljentää vain niitä bassokitarataajuuksia, jotka menisivät sotkuun bassorummun kanssa, ja jättää basson ylemmät "sointitaajuudet" ennalleen.

molemmalle tekniikalle on paikkansa, eikä suinkaan pelkästään bassorumpua ja bassokitaraa miksatessa.

huomionarvoinen seikka on myös se, että koska bassorumpu on usein miksauksessa voimakkain elementti, master-kompressori aiheuttaa käytännössä vähän samantyyppistä efektiä kuin bassokitaran sidechain-kompressointi bassorummusta. basarin iskiessä kaikki elementit vaimenevat kun master-kompressori ottaa siihen kiinni. se toki riippuu siitä, millaiseen balanssiin on biisinsä miksannut. bonusajatuksena myös master-kompressoriin voi laittaa sidechainin esimerkiksi samasta master-signaalista josta on ekuttanut alapäätä hiljaisemmaksi, jolloin kompressori ei reagoi niin herkästi bassoääniin.

^ Vastaa Lainaa


Jinxed
704 viestiä

#4 kirjoitettu 04.05.2020 19:00 Muok:04.05.2020 19:03

Uuuu.. mä aina tykkään kun veezay avaa audioteknistä osaamistaan vaivaa nähden ja ajatuksen kans, mun oma osaaminen on monesti ottanu siitä harppauksia mitä ois vaikea ottaa yksistään touhuamalla. Varsinkin bassojen osalta, ei sillä että kunnolla osaisin niitä vieläkään mut näistä on paljon apua.. Tänks <3

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7701 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 12.05.2020 01:58 Muok:12.05.2020 01:59

IT kirjoitti:
Ja voipi olla että noissa omissa monissa miksauksissa, joissa olen miksannut basson taustalle on osin sama ongelma... Kun en ole varsinainen basisti, niin tulee soitettua paljon samassa rytmissä kuin komppikktara, ja silloin se kitara ja bassosaundi puuroutuu helposti...

tähän ropleemiin semmonen ekulla leikattu tila toimii hyvin ilman että se kuulostaa kompromissilta. annetaan kitaroiden revitellä leveesti stereona, ja käytetään bassokitaraa timminä pohjana, jonka varassa kaikki lepää. jos johonkin 100-300 Hz alueelle tulee ruuhkaa, leikataan sitä kitaroista, koska niiden olennaisin soundi saadaan ylempää, ja annetaan bassokitaralle tilaa soida puhtaammin.

^ Vastaa Lainaa


AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot

7403 viestiä

#6 kirjoitettu 12.05.2020 08:05 Muok:12.05.2020 08:08

Enpä ole osannut ottaa asiaa huomioon mitenkään kun pyrin keikkabändin "livesoundiin" missä rumpali ja basisti soittavat miten taitavat ja bändin taustajoukkojen kuuroin tyyppi vääntelee miksauspöydässä mitä nappuloita sattuu.

En tiedä miten tuo basson vaimentaminen sopisi kantavaan ajatukseeni siitä, että basari ja basso ovat mahdollisimman pitkälle "yhtä puuta" jolloin kummankin soittimen tärkeimmät iskut osuvat hyvin usein pilkulleen samaan kohtaan. Itse olenkin näköjään tietämättäni suhtautunut asiaan "vaimentakoot toisiaan"-periaatteella.

Olen pyrkinyt hakemaan kumpaankin mahdollisimman vähän kumisevat soundit ja panoroin basson keskelle, basarin vähän sivuun ja floor-tomin reunaan. Kitarat yritän saada reunoihin pl. keskelle sijoittettava soolokitara.

Käytän biiseissä aika usein sekä urkuja, syntikkaa että pianoa, joissa kaikissa on matalia taajuuksia. Nämä pyrin ohjaamaan reunoihin, mutta soolo-osuudet usein keskemmälle. Syntikalle ja pianon vasemmalle kädelle löytyy joskus tilaa bassoa matalammalta alueelta jos sävellaji antaa myöten.

Onhan pohjassa toki ruuhkaa jos siellä ovat basari, basso, urut, syntikka ja pianon vasen käsi. Useinhan siinä käy niin, ettei esim. pianon bassokuviota kuule jos ei tarkkaan osaa kuunnella. Miksausvaiheessa kaivelen tarvittaessa volyymitason avulla pintaan niitä elementtejä jotka minusta tuntuvat kulloinkin tärkeimmiltä jos en ole onnistunut huomioimaan asiaa aiemmin velocityjä säätämällä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu