|
Kirjoittaja
|
2020-luvun musiikki
|
|
Vessajono
7995 viestiä
|
#1 kirjoitettu
13.03.2018 18:40
Neuroverkot tekee kohta ainakin bläkkisbändit tarpeettomiksi: https://dadabots.bandc...
http://dadabots.com/ni...
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
Vessajono
7995 viestiä
|
#2 kirjoitettu
13.03.2018 19:31
IT kirjoitti:
Toisaalta tuossakin tuo neuroverkko oli opetettu tuottamaan tuota musiikkia aidon alkuperäisen levytyksen pohjalta, joten ei se sitä ihan tyhjistä ja pelkästä luomisen ilosta generoinut:
Toki oli, koska nimenomaan oppiminen ja opettaminen on aika keskeinen periaate neuroverkoissa. Tosin eiväthän ihmisetkään tee musiikkia tyhjästä ja pelkästään luomisen ilosta.
Toisaalta, mitähän tuo neuroverkko saisi aikaan, jos sen treenaamista jatkaisi useamman albumin verran? Ja jos vaikka genreksi valikoituisikin jokin melodisempi genre, kuten nyt vaikkapa Classic Rock?
Onhan siitä useampiakin esimerkkejä. Tulokset ovat parhaimmillaankin vaihtelevia. Siinä mielessä toi bläkkisesimerkki on ehkä onnistunein, koska ko. genreen oleellisesti liittyvä kaoottinen estetiikka on aika kiitollinen kaikille neuroverkon artefakteille.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#3 kirjoitettu
13.03.2018 21:18 Muok:13.03.2018 21:23
Jostain syystä ajattelin samankaltaista aihetta tänään aamulla.
Kävi mielessä mm. se, että ei liene montaakaan vuotta siihen kun Hatsune Mikun kaltaisten virtuaaliartistien taustalle tulee ihmissäveltäjien tasolle yltävää sävellystekoälyä ja sitten - kun ihmisten maailma syttyy ensimmäiseen isoon tekoälymaniaan - tulee joksikin aikaa tekoälyartistien suosiokausi.
Voisin lyödä vetoa että tietty osa tekoälyepookin nuorisosta tulee diggaamaan virtuaaliartisteja samalla kapinahengellä kuin aikoinaan rokkarit ja punkkarit kannattivat omia suosikkejaan ja aatteitaan. Mitä enemmän vanhat sukupolvet sitä paheksuvat, sitä voimakkaampi vastareaktio.
Sitten tietysti tekoälymusiikin uutuus- ja kapina-arvo laskee (ihmissuorituksen arvon juurikaan nousematta) ja tekoälystä yhtenä musiikinteon keinoista tulee jonkinlainen uusi normaali, samaan tapaan kuin tietokoneiden käyttö musiikissa normalisoitui nykyisenlaiseksi.
Tällä välin sinfoniaorkesterit ja klassispohjainen taidemusiikki tulee todennäköisesti elämään omassa maailmassa, kuten nytkin, välittämättä siitä mikä on hetkellisesti suosittua. Tätä jatkuu siihen saakka kunnes tekoälyt pystyvät säveltäjinä samaan kuin Sibelius ja Stravinski ja soittajina (tai äänen tuottajina) samaan kuin parhaat ihmisammattilaiset. Tällöin suurin osa perinteisistä säveltäjistä ja soittajista varmaankin menettävät kaupallisen duuninsa, mutta luulisin että joitakin orkestereita tullaan silti pitämään pystyssä perinteiden säilyttämisen vuoksi.
***
Jos jatketaan 2020:sta kohti vuotta 2525, niin luulisin että aikanaan musiikkitekoäly oppii ennustamaan ihmisten toiveita paremmin kuin kukaan ihmismusiikintekijä, ja uudet sukupolvet kasvavat siihen että kuulokkeista tulee jotain minkä tekoäly valmistaa kullekin kuuntelijalle erikseen.
Voi olla että sukupolvien tottuessa tähän yhä syvemmällä tasolla perinteisen musiikin käsite lakkaa aikanaan olemasta ja tilalle tulee jonkinlainen aivojen suora stimulaatio joka reagoi kunkin ihmisen aivotoimintaan yksilöllisesti. Pohjana tälle olisi se, että nykyäänkin lähes jokainen osaa kuvitella (ääni)aistimuksia ja tunnelmia vaikkei osaisi niitä (ääni)materiaaliksi tuottaa.
Toisinsanoen, aikanaan jokainen voisi olla sekä tekijä että kokija. Perinteisten soittimien sijaan riittäisi "tunnelmasoitin" jota soittaakseen tarvittaisiin vain aivot. Eikä se "musiikki" olisi enää ääntä tai mitään muutakaan aistimusta, vaan enemmänkin "signaalihuumetta" jossa sekoittuu kaikenlaiset ärsykkeet joita aivoihin voi luoda. Ja koska "tunnelmasoitin" reagoisi vastaanottavien aivojen reaktioihin, olisi hieman epäselvää kumpi soittaa kumpaa.
Mistä tulee mieleen, että jos nytkin alkaa soittaa jotain instrumenttia niin se on vuorovaikutusta, ja jos ajattelee myös sitä *miksi* soittaja haluaa soittaa, niin ei ole ihan selvää se kumpi soittaa kumpaa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#4 kirjoitettu
13.03.2018 21:38
IT kirjoitti:
Mutta joo, palatakseni alun aiheeseen, niin mua lopulta askarruttaa se, varsinkin kun en tunne tekoälysovelluksia kovin läheisesti, että onko nuo neuroverkot sitten lopulta se homma joka räjäyttää pankin tekoälyn ja luovuuden saralla, vai keksitäänkö tähän kenties jokin (melkein) täysin uusi ratkaisu jossakin vaiheessa... Koska eikös noi neuroverkot kuitenkin loppupeleissä lähinnä opi mitä niille opetetaan? Toki ne osaavat käyttää oppimaansa hyväksi, mutta mistä saisi sen todella luovan inputin siihen? Vai tarvitaanko sellaista?
Neuroverkot nykyajan perustietokoneilla tuskin sellaisinaan, mutta neuroverkot tulevaisuuden supertietokoneilla + edellisvuosisatojen musiikkihistorian analysointi + analyysin soveltaminen sävellystekoälyihin jotka muodossa tai toisessa ilmestyvät joskus jokaiseen DAW-ohjelmaan + DAW-käyttäjien jokaisen hiirenliikeen, näppäinpainalluksen ja valinnan seuraaminen, joka ujutetaan kuitenkin niihin jossain vaiheessa + tulosten arviointi miljoonilla ihmiskuuntelijoilla, niin sitten aletaan pääsemään pankin räjäyttämiseen.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#5 kirjoitettu
13.03.2018 21:57
IT kirjoitti:
Mitä tulee tuohon personoituun tekoälypohjaiseen biisintekoon, niin se kuulostaa itse asiassa hyvältä... Olisi meinaan hienoa, kun voisin kertoa tuollaiselle tekoälysovellukselle ne 250-500 parasta biisiä, joista ehdottomasti diggaan tuolta 1960-luvun lopusta ja 1970-luvun alusta, ja "Rocking Rick" voisi sitten luoda mulle päivittäin uusia variaatioita kuultavaksi, niin ei pääsisi kyllästymään... Toki parhaat saisi pilvipalveluun talteen, ja Rocking Rick osaisi myös väsätä biisejä mun mielialan mukaan jne... Ja efektien, kuten wah wahin lisäys soolokitaraan biiseissä onnistuisi lennosta pelkällä äänikomennolla...
Tuo voisi olla myös painajainen monelle.
Itse ainakin olen sen verran vanha että musiikin kokeminen perustui LP-levyjen, kasettien, CD-levyjen ja sitten lopulta MP3-tiedostojen pyörittelyyn, kaikissa olennaisena se ettei niitä ollut loputtomasti. Eli pyöriteltiin samoja parhaita viikosta (tai ainakin vuodenajasta) toiseen.
Nykyisin useassa konemusaskenessä toteutuu se että kun tekijöitä per genre on tuhansia ja näistä sadat tekevät saundeiltaan ja sävellykseltään miltei samoja biisejä viikottain, niin se on kuin tekoälygenregeneraattori sekin.
Minä "vanhuksena" ahdistun siihen että pitäisi joka viikko kuunnella toisaalta uutta ja toisaalta samaa massaa, johon on vaikea muodostaa mitään sidettä. Iällä, neurologisilla piirteillä ja aivojen elastisuudella toki vaikutuksensa, mutta en usko että todella sietäisin generoitua musiikkia. Onneksi ei tarvitse, heh...
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#6 kirjoitettu
14.03.2018 06:39
IT kirjoitti:
Eli mulla olisi täysi valinnanvapaus sen fiiliksen pohjalta kuunnella vanhoja klassikkoja taikka sitten jotakin tyystin uutta, ja juuri mulle tehtyä...
Joo, vapaudella kuunnella myös vanhaa ihmisten tekemää matskua tuo olisi ehkä ihan kiva. Youtuben ehdotusten (jotka ilmeisesti perustuvat toistaiseksi käyttäjien käyttäytymisen analysointiin) kautta tullut löydettyä toisinaan hyvää edellisvuosikymmenten musiikkia josta en ole ollut tietoinen.
Realistisesti ajatellen, odotan musiikin verkkokauppoihin sellaista ominaisuutta että voisi hakea biisejä mm. harmoniakulkujen perusteella. Joko niin että saisi itse määrittää ne tai sitten että hakukone tekisi juuri niinkuin kirjoitit eli analysoisi kuuntelijan suosikit ja tarjoaisi vastaavaa.
Noin tekniikan näkökulmasta se on nykyisin mahdollista ja voisi perustua esimerkiksi Melodyne DNA:n kaltaiseen teknologiaan, joka osaa jakaa harmonian säveliin (varmaankin FFT-analyysin ja harmoniseen sarjaan vertailemisen avulla). Sellaisen analyysiohjelman - oli siinä tekoälyä tai ei - kehittäminen riittävän luotettavaksi kaikenlaisille biiseille on toki teknisesti haastavaa, mutta sen jälkeen ei tarvittaisi kovin monimutkaista ohjelmointia varsinaisen sävellyksen luokitteluun.
Esimerkiksi jos biisin kokonaisharmoniassa on eniten Cm:ää ja siinä toistuu jatkuvasti vaikkapa Cm9 - G#maj7 - D#9 - A# niin ne osat voisi tägätä sisältävän i-bVI-bIII-bVII -kierron ja sen perusteella etsiä muita biisejä joissa se kierto esiintyy, periaatteessa niinkin helposti että klikkaa biisistä kohtia joista tykkää ja valitsee "hae lisää tällaista".
Beatport-verkkokauppa esimerkiksi analysoi biisin BPM:n ja yleissävellajin automaattisesti, mihin pakostakin sisältyy harmonian analysointi ja eniten esiintyvän "soinnun" löytäminen. Mutta mitään harmoniakulkuihin perustuvaa hakua en ole siitä löytänyt eikä sellaista ole vielä (tietääkseni) missään muussakaan kaupassa. Odotan sitä ominaisuutta kauppoihin ja suoratoistopalveluihin juurikin joskus 2020-2030 -välillä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
BVR
20425 viestiä
|
#7 kirjoitettu
14.03.2018 11:28
2029 Manowar on edelleen The Final Battle kiertueella, Danny on hommannut 18-vuotiaan naisystävän ja 22-vuotiaan henkilökohtaisen avustajan vaihtamaan vaippoja. Madonna osoittautuu kyborgiksi ja kotimainen Plastex alkaa sponsoroimaan Cheriä.
Unohtamatta että, Hollywood Vampires "superkokoonpano" osoittautuu oikeasti vampyyreiksi ja Stallone julkaisee Rambo-oopperan.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Vessajono
7995 viestiä
|
#8 kirjoitettu
14.03.2018 19:29
IT kirjoitti:
Mutta joo, palatakseni alun aiheeseen, niin mua lopulta askarruttaa se, varsinkin kun en tunne tekoälysovelluksia kovin läheisesti, että onko nuo neuroverkot sitten lopulta se homma joka räjäyttää pankin tekoälyn ja luovuuden saralla, vai keksitäänkö tähän kenties jokin (melkein) täysin uusi ratkaisu jossakin vaiheessa... Koska eikös noi neuroverkot kuitenkin loppupeleissä lähinnä opi mitä niille opetetaan? Toki ne osaavat käyttää oppimaansa hyväksi, mutta mistä saisi sen todella luovan inputin siihen? Vai tarvitaanko sellaista?
En lähde ennustamaan, koska en oo tulevaisuuden- vaan musiikintutkija mutta on se ainakin todennäköisin vaihtoehto tähän asti kehitetyistä menetelmistä.
Se luovan inputin olemassaolo tai olemattomuus on mun mielestä lähinnä filosofinen ja psykologinen kysymys. Onko siinä ihmisten luovaan prosessiin lopultakaan mitään muuta kuin määritelmällinen ero, jos se luova prosessi alkaa siitä, että joku painaa nappia? Ihminenhän toimii kuitenkin ainakin periaatteellisella tasolla täsmälleen samalla tavalla kuin neuroverkko: ihminenkin vaatii jonkin inputin tai ärsykkeen, mikä sen prosessin saattaa käyntiin ja sen jälkeen ihminen soveltaa jotain aikaisemmin oppimaansa informaatiota ja luo sen pohjalta uutta.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
Windywalk
246 viestiä
|
#9 kirjoitettu
14.03.2018 20:09
Aika vaikea uskoa että musiikki muuttuisi täysin epäinhimilliseksi, kun eikös se kuitenkin ole tavallaan sosiaalinen tapahtuma. Halutaan katsoa oikeita, eläviä esittäjiä, halutaan kuulla ne virheet mitä live keikoilla tehdään. Halutaan mennä sinne yhessä, tykätään siitä mistä kaverit tykkää ja mikä on in.
Halutaan tehdä musaa kimpasssa, bändissä, soittaa orkesterissa, jollain tapaa ajatuksia vaihtaen, eikä välttämättä haluta istua yksin koneen ääressä.
Jos ois joku härpätin joka pystyis luomaan omista lempi biiseistä uusia biisejä, niin se olis aika subjektiivinen kokemus, ja sen lisäksi eikö se alkais nopeesti kyllästyttää. Eikö musassa yks hyvä puoli ole juuri se että kuulee välillä biisejä joita inhoaa, jotka on NIIN paskoja, että ne ärsyttää ja sitten niitä voi mennä haukkumaan kavereillekkin.
En myöskään usko että kukaan klassisesta musiikista kiinnostunut osaisi arvostaa tietokoneen tekemää musiikkia. Tänä päivänä taitaa kuitenkin olla suurinta huutoa ne vanhat tutut Vivaldit ja Bachit ja Mozartit. Eikös musiikissa kuitenkin iso osa liity traditioihin.
Näin mä ainakin haluan uskoa, koska en haluaisi elää maailmassa jossa musiikin tuottaa pelkästään kone. Kyllä sielä vähintään täytyy olla se yks räkänokka veivaamassa sitä nappulaa
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#10 kirjoitettu
14.03.2018 22:27 Muok:14.03.2018 22:29
Windywalk kirjoitti:
Tänä päivänä taitaa kuitenkin olla suurinta huutoa ne vanhat tutut Vivaldit ja Bachit ja Mozartit. Eikös musiikissa kuitenkin iso osa liity traditioihin.
Nyt kun Bachin mainitsit, niin mieleen tuli 90-luvulta Sid Meierin C.P.U. Bach -generaattoriohjelma 3DO-pelikoneelle. Laite oli suorituskyvyltään ensimmäistä PlayStationia heikompi, eli kyse ei ollut neuroverkoista vaan Bachin musiikinteoriasääntöjen muuttamisesta ohjelmalliseen muotoon, minkä ehdoilla luotiin satunnaisesti sävellyksiä ja soitettiin niitä sampleilla.
Jos tuonkin videon esimerkkisävellyksiä antaisi ihmissoittajien soitettavaksi niin tuskinpa kovin moni kuulija erottaisi niitä koneen säveltämiksi.
***
Noin yleisemmin, minusta vaikuttaa siltä että säännöllisen säveltämisen osalta on jo kauan ollut mahdollista ohjelmoida koneet tekemään sellaista mitä peruskuuntelija ei erota ihmisen säveltämästä. Mitä tiukempi teoria ja genrepiirteet, sitä yksinkertaisempaa se on ohjelmoitavaksi, ja sitä vähemmän suorituskykyä se vaatii.
On melkeinpä ihme että musiikkiohjelmistojen valmistajat - muutamaa erikoistunutta poikkeusta lukuunottamatta - eivät ole aiemmin julkaiseet edes C.P.U. Bachin tasoisia sävellysalgoritmeja eri tyylilajeihin. Luulisin että se oli jäänyt tekemättä koska tiedettiin että tähänastisille ostajasukupolville se tuskin olisi ollut myyntivaltti.
Tänä vuonna näin ensimmäisen kerran kun jonkun ohjelman foorumilla kehittäjiä pyydettiin lisäämään ohjelmaan automaattisävellysominaisuuksia. Ilmeisesti ainakin FL Studioon sellainen on myös suunnitteilla. Eli nuorempi sukupolvi saa taatusti käyttöönsä jonkinlaiset "nappia painamalla"-sävellysohjelmat. Luulisin että muutamassa vuosikymmenessä niistä kehitetään versioita jotka kykenevät säveltämään pitkiä teoksia esim. Sibeliuksen tyylillä yhtä hyvin kuin tuo C.P.U. Bach matkii Bachin perusmatikkaa.
Varsinainen soittosuoritus ja instrumenttien äänten syntetisointi uskottavasti on käsittääkseni vaikeampi asia. Esimerkiksi viulun soittamistapahtumassa ja äänen syntymisfysiikassa on paljon enemmän muuttujia kuin säännönmukaisen säveltämisen matikassa. Vielä ei ole tietääkseni yhtäkään syntetisaattoria jonka voisi ohjelmoida tuottamaan viulun soittosuorituksen yhtä hyvin kuin ihmissoittaja. Viulua muistuttavan äänispektrin saa kyllä luotua helpostikin perusaalloilla, EQ:lla ja reverbillä, mutta ei sen koko ilmaisukykyä eri soittotapoineen ja artikulaatioineen.
Nykyisin jos haluaa uskottavasti matkia fyysisten soittimien soittoa tietokoneella, niin joutuu käyttämään laajoja samplekirjastoja ja asettamaan artikulaatiovalinnat erikseen melkeinpä joka nuotille. Luulisin että samplekirjastot tulevat aikanaan olemaan myös orkesterimusiikin sävellysgeneraattoreiden "soittajia", ja täydellinen sinfoniaorkestereiden instrumenttien syntetisointi ilman sampleja tulee toteutumaan vasta useiden vuosikymmenien päästä.
Mutta sitä ennen on mahdollista että tekoälyllä keksitään jonkinlainen oikotie jolla ohitetaan nykyiset rajoitukset sekä sävellyksen generoimisessa että äänen syntetisoinnissa.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7701 viestiä Luottokäyttäjä
|
#11 kirjoitettu
17.03.2018 19:58 Muok:17.03.2018 20:10
IT kirjoitti:
[Mitä] tuo luovuus oikeastaan on? Onko se jotakin ihmiselle uniikkia, vai onko se softalla ja tekoälyllä toistettavissa?
luovuus on aikaisemmin opitun informaation käyttämistä vähän eri tavalla niin, että joku muu kokee lopputuloksen kutsumista luovaksi perusteltuna.
luovuus-termillä on vaan tosi iso sidos ihmisyyteen ja "tietoiseen valintaan", että jonkun neuroverkon tuottaman musiikin kutsuminen luovaksi voi tuntua haasteelliselta, jos tietää että sen taustalla ei välittömästi ole ihmistä. pohjimmiltaanhan ihmiskehon ja aivojen kokonaisuuden ja neuroverkkosimulaation välillä ei ole muita eroja kuin monimutkaisuus ja tehokkuus.
Ja tuo laadullinen ero tuon musiikin tuottamisessa... Ymmärtääkö kone ja tekoäly sen, koska jokin melodia kuulostaa hyvältä? Koska joku riffi rokkaa, ja niin edespäin?
ymmärtää, koska tekoälyn idea perustuu vahvasti siihen, että on jokin palkitseva mekanismi joka "tunnistaa" "hyviä" asioita. ihmisillä se mekanismi muodostuu monen vuoden aikana kaikkien aistiärsykkeiden, niistä saatujen kemikaalien vapautumisen ja lopulta aivojen muovautumisen avulla. hyvyys on erityyppisille (teko)älyille todennäköisesti käytännössä ihan eri asioita just sen takia, miten se mekanismi kehittyy, ja sen takia niitä on vähän huono verrata.
Koska neuroverkkojahan joutuu ainakin nykyään opettamaan niin, että käsittääkseni niiden tuotoksista karsitaan epäkelpoja pois oppimisprosessin yhteydessä, ja näin ohjataan neuroverkko kohti oikeaa ratkaisua...
epäkelpoja toisen neuroverkon mielestä, eli ihmisen. vertaa tilannetta kouluun, jossa on oppilas ja opettaja.
Toisaalta musiikkia kuuntelevat ja levyjä ostavat ihmismassat hoitavat tämän palautteen annon ihmisten maailmassa, ja näin ne parhaat biisit (ainakin toivottavasti) ja artistit pääsevät esiin, kun vain parhaat levyt myyvät....
...ja ihmiset ovat myös huomattavasti monimutkaisempi ja massiivisempi kokonaisuus, joka on keksinyt, että pakkotuputtamisella, mainonnalla ja mm. jatkuvalla radiosoitolla voidaan feikata ja pakottaa hyvyyttä harmillisen pitkälle.
Otetaan kuitenkin yksi hieno ja kaunis esimerkki:
Barbra Streisand - Memory
Voiko kone tai tekoäly koskaan ymmärtää ihmisen lailla, että kyseessä on kaunis melodia?
voi, jos tekoäly toimii täysin samalla tavalla ja prosessoi täysin samaa informaatiota kuin ihmisaivot. sellaisen koneen rakentaminen vaan on (nykyään) erittäin haasteellista. jos se joskus on käytännössä mahdollista, tuloksena olisi synteettisesti tuotettu ihminen joka vastaisi täysin "luonnollista" ihmistä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JerePee
87 viestiä
|
#12 kirjoitettu
05.05.2018 19:04 Muok:05.05.2018 19:07
Mielestäni tietokonesoftalla tuotettu musiikki on hyvä niille, joilla ei ole esim. mahdollisuutta oikeisiin soittimiin. Täysin softalla pikkutarkasti työstetyssä musiikissa kuulee sen hienosäätämisen persoonallisen oikean soittamisen sijaan. Se onkin sitä konemsuiikkia, jolle on kuuntelijakuntansa. Rap biititkin huitelee siinä konemusiikin puolella paljon lukuunottamatta MPC:llä ja muilla "instrumenteilla" tehdyt?
Niinkuin joku mainitsikin tässä keskustelussa, ettei robotit pysty tyhjästä luomaan musiikkia olen siinä samaa mieltä. Ihminen on tehnyt pohjan; säveltänyt ja robotit sen ns. soittavat. Saa nähdä miten tekniikka kehittyy, kun robotit oppivat.
Itse pidän softwareilla tarkan työstämisen kikkailusta.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JerePee
87 viestiä
|
#13 kirjoitettu
06.05.2018 17:52
IT kirjoitti:
Välimies kirjoitti:
http://www.mikseri.net...
this one maybe?
Tuli tässä mieleen, että jos tulevaisuudessa haetaankin mallia menneisyydestä, jolloin esim. olisi genre nimeltä "raptime" (rapin ja ragtimen yhdistelmä) kuten tässä videossa:
Bonfire Rag
Taikka sitten tämä mashup video, jossa on taustalla jazz kappale "The Charleston" joka perustuu viiden soinnun ragtime sointukiertoon:
The Snoop Gatsby
Ragtimesta vielä sen verran, että tuossa hieno Star Wars tulkinta pianolla:
Cantina Band
Eli ympäri mennään, yhteen tullaan?
Tuosta ensimäisestä Ragtime linkin biisistä tulee mieleen meininki -> https://www.youtube.co...
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JerePee
87 viestiä
|
#14 kirjoitettu
06.05.2018 23:02 Muok:06.05.2018 23:08
IT kirjoitti:
JerePee kirjoitti:
Tuosta ensimäisestä Ragtime linkin biisistä tulee mieleen meininki -> https://www.youtube.co...
Heh... En tiedä tarkalleen mitä hait tuolla, mutta mulle tuli noista sun videon hauskan ärsyttävistä karvapalloista puolestaan tämä oranssinvärinen kaveri mieleen:
https://www.youtube.co...
Hauskoja assosiaatioita nämä muuten...
Ihan vain sitä mielikuvaa laitoin, kun eu ollut aivan sukka meininkikään paitsi tuosta oranssista päästä en voi sanoo samaa
JerePee muokkasi viestiä 23:08 06.05.2018
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#15 kirjoitettu
14.12.2019 09:01
Tuota noin ... 2020-luvun musiikki tulee todennäköisesti olemaan niin diippii shittii, että se puhuttelee minua nykyistäkin vähemmin.
Voipi olla, että jollekulle toisellekin 1950 - 1970 -lukujen musiikista vuosikausia ammentaneelle tulee samat fiilikset.
Mutta älkää antako tämän häiritä vaan tehkää juuri sellaista musiikkia kuin itsestä hyvälle tuntuu.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
digius
253 viestiä
|
#16 kirjoitettu
14.12.2019 10:38
Lähitulevaisuus kertoo kuinka lähelle totuutta katai:n "essee" #7 osuu kuvaillessaan tulevaa musiikillista dystopiaa. Joku aika sitten kun kartoitin löytyykö jo virtuaalista laulajasoftaa, törmäsin Hatsune Mikuun ja tulin huomaamaan, että Japanissa elää jo sukupolvi jolle animoitu artisti on palvonnan kohteena täysin normaali. Keikkailukin onnistuu hologrammina, josta päästäänkin seuraavaan kysymykseen: mitäpäs mieltä olette jos lähitulevaisuudessa enenevässä määrin jo edesmenneet artistit palaavat lavoille tyyliin Ronnie James Dio ja Roy Orbison..?
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#17 kirjoitettu
14.12.2019 13:27
Pistänpä tähän uuden näkövinkkelin asiaan. Kuten tunnettua, ns. klassisen musiikin saralla sata vuotta ei ole aika eikä mikään ja tuntuu sille, että vanhoja "helmiä" kuunnellaan ja katsellaan ainakin opperassa jopa mieluummin kuin modernimpia teoksia.
Tottakai tunnetuimmat klassiset säveltäjätkin olivat aikansa "julkkiksia" mutta tulivat tutuiksi henkilöinä kovinkin pienen joukon piirissä kotimaassaan tai omassa kotikaupungissaan. Havahduin siihen, etten tiedä ihan varmasti mille Giuseppi Verdi näytti, vaikka olen kuunnellutkin pari miehen säveltämää oopperaa.
Kuinka kauan tuollainen pelkän musiikin "taika" kestää, jää tietysti kysymysmerkiksi.
Nyt asia on kääntynyt jotenkin nurin niskoin: "hyvä tyyppi" on tärkeämpi kuin se mitä musiikkia ao. henkilö tekee. Sitten kun tämä klikkauksia keräävä, mediaseksikäs hyvä tyyppi kuolee, ei jäljelle jää kuin videot, koska kukaan ei viitsi kuunnella sen tekemää "musiikkia" ilman kuvaa.
Hologrammeille on kuin onkin ns. sosiaalinen tilaus.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
cutesolar
63 viestiä
|
#18 kirjoitettu
23.03.2020 23:11
Olen toiminut tutkijana tekoälypuolella ja täytyy sanoa että ollaan käsittääkseni kohtuu lähellä sitä että kone tekee kuuntelemiskelpoista musiikkia automaattisesti.
Tästä esimerkkinä on tekoäly AIVA, jonka tekemää musiikkia löytyy ainakin Spotifystä.
https://aiva.ai/
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#19 kirjoitettu
24.03.2020 16:18
nosto
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
tompa
449 viestiä
|
#20 kirjoitettu
24.03.2020 16:48
Vaikka teen itsekin musiikkia tietokonesoftilla ja muilla sovelluksilla, en hylkää oikeita soittimia. Onhan mulla kitara, rummut ja koskettimet.
Tällä hetkellä mulla ei ole varaa kunnolliseen treenikämppään joka olisi tarkoitettu omille bändeille ja muille projekteille mutta olen treenanut rummunsoittoa läheisten luona koska heidän luona on rummut ja muiden soitinten kuten akustisen kitaran soittoa kotona. Myös laulamista tulee silloin tällöin treenattua sekä kotona että jopa eri karaokepaikoissa sekä yhden kaverin luona.
Bändiprojektien lisäksi olen ajatellut perustaa soolouraani varten taustabändin jossa olisi nimenomaan oikeita soittajia eikä mitään virtuaali-instrumentteja vaikka olen tehnyt myös trubaduurikeikkoja.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
AnttiJ
Aimo Annos
&
Rytmi-Veikot
7403 viestiä
|
#21 kirjoitettu
09.04.2020 15:18
nosto
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|