Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Lännen ja idän historiasta...


Shah
2339 viestiä

#1 kirjoitettu 04.09.2014 22:44 Muok:04.09.2014 23:08

Tämä aihe liittyy erästä minua askarruttavaan historian yksityiskohtaan.

Aihe liittyy toisaalta ajankohtaiseen NATO-keskusteluun, mutta vien sen heti hieman muille vesille. Lähinnä detaljeihin poliittisen historian vaiheista ja niiden yhteydestä kaupankäyntiin ja luotuihin sopimuksiin joilla on vaikutusta edelleen nykypäivään. Jos joku teistä on perehtynyt työnsä tai opintojensa puolesta aiheeseen, toivotan avosylin keskusteluun mukaan.
Monille muille aihe taas voi olla varsin tylsää luettavaa.

Lyhyesti: onko Varsovan Yleissopimuksen perustamisen syihin vaikuttanut lännen ja idän väliset suhteet mitenkään?


Varsovan Yleissopimus, eli englanniksi virallisesti Warsaw Convention luotiin koskemaan ja yhtenäistämään käytäntöjä kelle vastuu kuuluu tavararahdin kansainvälisissä lentokuljetuksissa. Sopimuksen lakipykäliä on täydennetty aika ajoin uudelleen ja siihen kuuluu yli 150 maata, Suomi mukaan lukien. Nimestään huolimatta Varsovan Yleissopimus luotiin muualla kuin Varsovassa.

Varsovan Liitto oli sen sijaan NATO:n vastine kommunistisille Euroopan itäblokin maille. Venäjä kuului liittoon myös ja liitto luotiin kun Länsi-Saksa liittyi NATO-maihin. Varsovan Liittoon kuuluneet maat toimivat vasallivaltioina lännen ja Venäjän välillä. Unkari yritti erota liitosta vuonna 1957, jonka seurauksena Venäjä miehitti maan. Albania taasen erosi liitosta Tshekkoslovakian kansannousun yhteydessä.


Varsovan Liittoa kutsutaan joskus virheellisesti myös "Varsovan sopimukseksi", mutta yhteyttä yllämainittuun Varsovan Yleissopimukseen sillä ei ole.

Aiheesta kiinnostuneille tässä linkki Finlexin koottuihin lakiasetuksiin Varsovan Yleissopimuksen noudattamisesta Suomessa vuodelta 1937.

Keskustelu on vapaa...

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4525 viestiä

#2 kirjoitettu 04.09.2014 23:47

Tosta Varsovan yleissopimuksesta luin ensi kertaa linkistäsi, mutta mieleeni tuli eräänlainen itä-länsisuhteiden kannalta kiinnostava ilmailusopimus, nimittäin Chicagossa 1944 tehtiin linjaukset ilmatiloista ja kansainvälisten lentojen käytännön järjetelyistä, ja mitä tuota Varovaa luin niin se toimi esikuvana tälle kokoukselle. United Nations, eli tunnetummin tuossa vaiheessa liittoutuneet oli kokouksen alullepanija, ja mukana tottakai myös Neuvostoliitto. Lieko ilmailualan pitkän linjan kansainvälinen yhteistyö toiminut osaltaan reitittäjänä YK:n myöhempään jollei aina onnistuneeseen, iinainakin yhtäjaksoiseen kommunikointiin suurvaltojen välillä aina kylmänsodan loppuun asti.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#3 kirjoitettu 06.09.2014 00:16

Koko juttu alkoi mietityttämään kun puhuimme parin työkaverin kanssa noista päivän polttavista uutisaiheista ja historian vaiheista kylmän sodan aikana yms. Muistin rahdin kuljetussopimuksen, josta kaveri googlasi ja tuumi että ei sellaista olekaan vaan puhut Varsovan Liitosta varmaankin.

Tuo "Yleissopimus" liittyy etäisesti työhöni. Nykypäivänäkin kun lähetät jotain maailmalle ja täytät rahtikirjat, on ohjeissa maininta sopimuksesta ja sen merkityksestä. Varsovan Liiton kanssa sillä ei siis ole mitään tekemistä vaikka nimi kieltämättä hämääkin.

Mutta kieltämättä herää ajatus että kaupankäynnin ja ihmisten liikkumisen kasvettua on varmastikin törmätty siihen mykkään muuriin joka länsimaiden, idän ja totalitärististen maiden välillä on ollut. On ollut helppoa olla ottamatta vastuuta, jollei toinenkin osapuoli ole sopimusta ratifioinut.

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4525 viestiä

#4 kirjoitettu 06.09.2014 01:16 Muok:06.09.2014 01:17

Toisaalta vois muotoilla niinkin, et suurvaltojen välisessä kommunikoinnissa tämmöiset linjanvetohommat on ne, missä ymmärrystä on löytynytkin; vähän niinku et meidän lapset ei leiki teidän lasten kaa, mut sovitaan nyt kattoremontista tääl yhtiökokouksessa kumminkin.

Snacke muokkasi viestiä 01:16 06.09.2014

Ja lapset on siis ei-suurvaltoja jotka kuuluu vanhempien eli suurvaltojen etupiiriin.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
2008 viestiä

#5 kirjoitettu 06.09.2014 09:03

mä oonkin toisinaan ihmetellyt, logistiikka-alalla kun työskentelen, kun noissa rahtikirjoissa näkee englanninkielisen tekstin jossa viitataan tuohon sopimukseen. nyt selkis sitten sekin, mikä se on. siihen en osaa ottaa kantaa, miten ao. soppari on mahdollisesti vaikuttanut idän ja lännen suhteisiin.

rahasta ja resursseista, niistähän aina on kysymys, vaikka noita kädenvääntöjä kuinka yritettäisiin pukea joihinkin ideologisiin kaapuihin.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#6 kirjoitettu 06.09.2014 12:53 Muok:06.09.2014 12:54

karman hardon kirjoitti:
mä oonkin toisinaan ihmetellyt, logistiikka-alalla kun työskentelen, kun noissa rahtikirjoissa näkee englanninkielisen tekstin jossa viitataan tuohon sopimukseen.


Annan kun arvaan. DHL Express?

On todella hämmentävää kun haet netistä tietoa ko. sopimuksesta ja eteen pomppaa Varsovan Liiton kartta.

^ Vastaa Lainaa


IT
14460 viestiä

#7 kirjoitettu 06.09.2014 13:48

Shah kirjoitti:

Lyhyesti: onko Varsovan Yleissopimuksen perustamisen syihin vaikuttanut lännen ja idän väliset suhteet mitenkään?



Lyhyt vastaus taitaa olla että ei.

Hieman tutkiskelin asiaa googlaamalla ja varsinkin tuosta linkistäsi englanninkielisen Wikipedian artikkeliin selviää, että sopimusta ehdotti Ranska jo vuonna 1923. Sopimus allekirjoitettiin Varsovassa 1929, ja astui voimaan 1933. Neuvostoliitto oli alkuperäisten allekirjoittajien joukossa, ja siellä sopimus astui voimaan vuonna 1934.

Ennemminkin tuo sopimus oli yksinkertaisesti seurausta siitä, että kaupallinen lentoliikennetoiminta lähti varsinaisesti laajemmin käyntiin Ensimmäisen maailmansodan jälkeen, vaikka ensiaskeleet oli otettu jo ennen sotaa. Samalla heräsi tarve säännellä tuota toimintaa kansainvälisesti.

Lisäksi tuo sopimus on luonteeltaan niin sanotusti tekninen, ei siis poliittinen tai taloudellinen, joten suurvaltapolitiikka tuskin oli sopimuksen taustalla. Oli siis vain tarve säännellä tiettyä rajoitettua lentoliikennetoiminnan osa-aluetta, jotta kansainvälinen lentotoiminta voisi toimia kitkattomasti.

Toki idän ja lännen suhteet olivat huonot jo maailmansotien välisen ajan. USA:ssa ei katsottu hyvällä Neuvostoliittoa, ja se taisi tunnustaa sen diplomaattisesti vasta vuonna 1933. Myös läntinen Eurooppa oli enemmän huolissaan Neuvostoliitosta kuin esimerkiksi Saksasta vielä pitkälle 1930-luvulle asti.

Kyllä ne Kylmän sodan ensiaskeleet siis tietyllä tavalla otettiin jo ennen Toista maailmansotaa, mutta kun USA ja Neuvostoliitto nousivat sodan jälkeen voittajavaltioina supervalloiksi, saattoi maailmanlaajuinen vastakkainasettelu varsinaisesti vasta alkaa.

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
2008 viestiä

#8 kirjoitettu 07.09.2014 19:12

Shah kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
mä oonkin toisinaan ihmetellyt, logistiikka-alalla kun työskentelen, kun noissa rahtikirjoissa näkee englanninkielisen tekstin jossa viitataan tuohon sopimukseen.


Annan kun arvaan. DHL Express?

On todella hämmentävää kun haet netistä tietoa ko. sopimuksesta ja eteen pomppaa Varsovan Liiton kartta.


aika lähelle! - oon kyllä takavuosina ollut myös tuon saksalaisen tehokkuuden Suomen haaran palveluksissa, nykyään erään toisen kolmekirjaimisen logistiikkahelvetin.

^ Vastaa Lainaa


Shah
2339 viestiä

#9 kirjoitettu 07.09.2014 22:38 Muok:07.09.2014 22:45

No sehän on sitten TNT äijä siis?

Eli tämä
tai sitten tämä.



Takana ja mennyttä on täälläkin tuo Deutche Postin vakanssi. Oikeasti; maailman toiseksi suurimman logistiikkajätin omistaja on...Saksan posti. Huh.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu