Kirjoittaja
|
Stompbox (kokeillaan vielä)
|
Lassi Heiskanen
1695 viestiä
|
#1 kirjoitettu
31.10.2013 14:02 Muok:01.11.2013 11:29
Lassi Heiskanen muokkasi viestiä 11:29 01.11.2013
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu
01.11.2013 10:53 Muok:01.11.2013 10:54
etkö halunnutkaan tietoa stompboxeista?
ps. ois kauheen kiva jos siitäkin huolimatta näitä ketjuja ei raiskattais, koska joku muukin voi olla tuurilla kiinnostunut ja sit se hoituu yhdessä ketjussa ja muutkin saavat samalla kätevästi luettavaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lassi Heiskanen
1695 viestiä
|
#3 kirjoitettu
01.11.2013 11:29
No joo, toki.
En vaan osannut selittää kysymystäni haluamallani tavalla.
Yritetäänpä vielä:
Haluaisin rakentaa puu/vanerilaatikosta sellatteen boxin, mitä voin kitaraa rämpytellessä tampata jalalla. Boxiin tulisi sähkökitaran mikki ja kun sen kytkee pa-kamoihin, niin pauke olis sellasta kivaa basarityyppistä pauketta.
Miten kannattaa toteuttaa että:
1. ei käy niin, että pa-kamat poksahtaa paskaks kun innostun polkemaan todenteolla.
2. ääni olisi jotain muuta kuin "tamppaan jalalla puulaatikkoa" ääni.
Lisäksi:
3. pystynkö rakentamaan samaan boxiin cajon tyyppisesti kohdan, mitä polkemalla ääni muistuttaisi edes etäisesti snarea.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ex4
309 viestiä
|
#4 kirjoitettu
01.11.2013 11:41 Muok:01.11.2013 11:42
Lassi Heiskanen kirjoitti:
No joo, toki.
En vaan osannut selittää kysymystäni haluamallani tavalla.
Yritetäänpä vielä:
Haluaisin rakentaa puu/vanerilaatikosta sellatteen boxin, mitä voin kitaraa rämpytellessä tampata jalalla. Boxiin tulisi sähkökitaran mikki ja kun sen kytkee pa-kamoihin, niin pauke olis sellasta kivaa basarityyppistä pauketta.
Miten kannattaa toteuttaa että:
1. ei käy niin, että pa-kamat poksahtaa paskaks kun innostun polkemaan todenteolla.
2. ääni olisi jotain muuta kuin "tamppaan jalalla puulaatikkoa" ääni.
Lisäksi:
3. pystynkö rakentamaan samaan boxiin cajon tyyppisesti kohdan, mitä polkemalla ääni muistuttaisi edes etäisesti snarea.
Jotenkin tuntuu että sähkökitaran mikki ei toimi tähän tarkoitukseen lainkaan. Nehän perustuu metallikielen värähtelyyn magneettikentässä eikä ne 'kuule' oikeaa ääntä - siis ilmanpaineen muutoksia - lainkaan. Ehkä mielummin jokin tavallinen dynaaminen mikki oikein sijoitettuna puulaatikon sisälle olisi toimivampi ratkaisu. Paras voisi olla basarimikki, se korostaa luonnostaan tuohon käyttöön oikeita taajuuksia.
Cajonissahan tuo snare-efekti tehdään siten, että laatikon sisään viritellään kitarankieliä lähelle soittimen etureunaa käsittääkseni siten, että ylhäällä kielet ovat lähempänä pintaa kuin alhaalla. Silloin ylös lyömällä nuo kielet saavat aikaan snaresta tutun äänen. Varmasti samaa periaatetta voisi soveltaa sompboxissa.
ex4 muokkasi viestiä 11:42 01.11.2013
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
ex4
309 viestiä
|
#5 kirjoitettu
01.11.2013 11:48
Ja sitten heti perään. Pitäisi tutustua aiheeseen paremmin ennen vastaamista. Tuo stompbox olikin sitten ihan erilainen kuin kuvittelin.
Tämä video voisi olla avain tuon ihmelaatikon sielunelämään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lassi Heiskanen
1695 viestiä
|
#6 kirjoitettu
01.11.2013 11:58
ex4 kirjoitti:
Ja sitten heti perään. Pitäisi tutustua aiheeseen paremmin ennen vastaamista. Tuo stompbox olikin sitten ihan erilainen kuin kuvittelin.
Tämä video voisi olla avain tuon ihmelaatikon sielunelämään.
Nopeesti puhelimella katottuna tää näyttäis aikas hyvältä..
Mut siltikin keskustelu aiheesta vielä sallitaan..
Kiitos kuitenkin jo näistä mitä tuli vastauksia!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#7 kirjoitettu
01.11.2013 12:35 Muok:01.11.2013 12:38
Itse sanoisin, että (pietso)kontaktimikki olisi paras. Tuossa on jokin ääninäyte, miltä puulaatikkoon kytketty kontaktimikki kuulostaa (loppupuolella): http://www.youtube.com...
Jos itse tekisin tällaista projektia, varmaan kehittelisin perään johonkin mikrokontrolleriin perustuvan laatikon, joka korvaa impulssit jollain samplella. Se tosin vaatis ehkä vähän turhan paljon ohjelmointituntemusta, eikä ehkä edes vastaisi sitä mitä haetaan.
Funereal muokkasi viestiä 12:37 01.11.2013
Jaa, no tuossa ylemmässä viestissä tulikin jo vähän enemmän kuin jotain mututuntumaan perustuvaa väitettä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lassi Heiskanen
1695 viestiä
|
#8 kirjoitettu
01.11.2013 12:58
Funereal kirjoitti:
Jos itse tekisin tällaista projektia, varmaan kehittelisin perään johonkin mikrokontrolleriin perustuvan laatikon, joka korvaa impulssit jollain samplella. Se tosin vaatis ehkä vähän turhan paljon ohjelmointituntemusta, eikä ehkä edes vastaisi sitä mitä haetaan.
Joo, mulla haaveena saada sellanen aika "raaka meininki", eli ei mitään hifistelyä. Toki ei olis taitookaan kikkailla ja saa nähdä tuleeko minkäänlaista tehtyä, mutta kunhan suunnittelen ja ehkä jonain kauniina päivänä kokeilen..
Pitääpi katsoa kun pääsen kotiin, toi linkki..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Mikko.m.Luoma
180 viestiä
|
#9 kirjoitettu
01.11.2013 18:55
Olin kerran kattomassa Tuomari Nurmiota Tavastialla.
Herra soitti settinsä jollain ite duunatulla kitaralla ja juurikin tollasella kuvailemasi kaltaisella stompboksilla. Oli vaikuttavan kuulosta settiä. Karua mutta kaunista . Mikset kysyis suoraan äijältä itseltään vinkkejä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#10 kirjoitettu
01.11.2013 19:39
Funereal kirjoitti:
Itse sanoisin, että (pietso)kontaktimikki olisi paras.
Ääni tälle.
Akustiikkaan ei voi kiinnittää liikaa huomiota. Toki lisäksi joku Tone/EQ on näissä hommissa yleensä ensiarvoisen tärkeää, jos se bassompi pöräys on hakusessa, koska muitakin taajuuksia tuossa tulee luultavasti ihan riittämiin.
Akustiikasta sen verran, että kokeilemalla selviää, mutta pyöreät muodot vaikuttavat periaatteessa juuri niinkuin akustisen tilankin kaiussa, eli "sotkevasti" ja kulmikkaat muodot luovat enemmän luoden tietyntaajuuksisia "piikkejä" siihen saundiin, joten terävämpi siitä saundista tulee niin. Joku sekoitus lienee paras.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lassi Heiskanen
1695 viestiä
|
#11 kirjoitettu
02.11.2013 19:13 Muok:02.11.2013 19:15
Aloitin rakentelun, saas nähä tuleeko siitä mitään
Kuva
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#12 kirjoitettu
02.11.2013 20:48
Lassi Heiskanen kirjoitti:
Aloitin rakentelun, saas nähä tuleeko siitä mitään
Kuva
Ihan mielenkiinnosta kun saat valmiiksi, niin kokeile modata tuon akustiikkaa ja katso kuinka vaikuttaa?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lassi Heiskanen
1695 viestiä
|
#13 kirjoitettu
02.11.2013 23:34
Kuvittelin olevani fiksu ja kolvailin yhden kitaramikin kiinni ja viritin kitaran E kielen kulkemaan siitä näin.. ongelma on vaan siinä, että vaikka kuinka takoo ja tamppaa laatikkoa, niin kuulostaa käytännössä siltä kun hennosti peukalolla naputtelis kitaran E-kieltä :/
Täytyy keksiä jotain muuta..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
03.11.2013 14:43
Lassi Heiskanen kirjoitti:
Kuvittelin olevani fiksu ja kolvailin yhden kitaramikin kiinni ja viritin kitaran E kielen kulkemaan siitä näin.. ongelma on vaan siinä, että vaikka kuinka takoo ja tamppaa laatikkoa, niin kuulostaa käytännössä siltä kun hennosti peukalolla naputtelis kitaran E-kieltä :/
Täytyy keksiä jotain muuta..
Kieli ei saisi jäädä soimaan? Voisiko sen tehdä ihan mekaanisesti jonkun siihen? Vaikka että se räsähtää johonkin fyysiseen siitä keskikohdalta ja tulee sellainen "klängi" siihen samalla?
Ylipäänsä tuo kitaramikki on vähän erikoinen tapa toteuttaa tuo. Itse pohdin kontakti mikkiä (piezo). Esim. tämänsuuntainen ehkä.
Tietty sitten siihen miksin eteen voisi säätää jonkun muunkin metalliesineen kuin kielen. Esim joku pitkä ruuvi. Voisi luoda jonkun sortin poksahduksen sekin kun laatikkoa kenkii. Tietty jos se ruuvi olisi toisesta päästä jousella kiinni niin se voisi tehdä tempun.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lassi Heiskanen
1695 viestiä
|
#15 kirjoitettu
03.11.2013 21:00
Haava kirjoitti:
Lassi Heiskanen kirjoitti:
Kuvittelin olevani fiksu ja kolvailin yhden kitaramikin kiinni ja viritin kitaran E kielen kulkemaan siitä näin.. ongelma on vaan siinä, että vaikka kuinka takoo ja tamppaa laatikkoa, niin kuulostaa käytännössä siltä kun hennosti peukalolla naputtelis kitaran E-kieltä :/
Täytyy keksiä jotain muuta..
Kieli ei saisi jäädä soimaan? Voisiko sen tehdä ihan mekaanisesti jonkun siihen? Vaikka että se räsähtää johonkin fyysiseen siitä keskikohdalta ja tulee sellainen "klängi" siihen samalla?
Ylipäänsä tuo kitaramikki on vähän erikoinen tapa toteuttaa tuo. Itse pohdin kontakti mikkiä (piezo). Esim. tämänsuuntainen ehkä.
Tietty sitten siihen miksin eteen voisi säätää jonkun muunkin metalliesineen kuin kielen. Esim joku pitkä ruuvi. Voisi luoda jonkun sortin poksahduksen sekin kun laatikkoa kenkii. Tietty jos se ruuvi olisi toisesta päästä jousella kiinni niin se voisi tehdä tempun.
Kieli ei jää soimaan, joten se ei ole ongelma.. ongelma on se, ettei se kuulosta oikein miltään.. en oikein osaa päättää, pitäiskö soundin tulla "keinotekoisesti" boxin sisältä vai pitäiskö boxi rakentaa niin, että sen tamppaaminen jalalla kuulostaa hyvältä ja se on mikitetty.. ja siis hyvältä kuulostaminen ei tarkota sitä että se olis massiivinen basarisoundi, mutta jotain roheeta, vaikee selittää..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#16 kirjoitettu
03.11.2013 21:03
Lassi Heiskanen kirjoitti:
Kieli ei jää soimaan, joten se ei ole ongelma.. ongelma on se, ettei se kuulosta oikein miltään.. en oikein osaa päättää, pitäiskö soundin tulla "keinotekoisesti" boxin sisältä vai pitäiskö boxi rakentaa niin, että sen tamppaaminen jalalla kuulostaa hyvältä ja se on mikitetty.. ja siis hyvältä kuulostaminen ei tarkota sitä että se olis massiivinen basarisoundi, mutta jotain roheeta, vaikee selittää..
Ok. Kuten jo aiemmin sanoin, niin boxin akustiikka on tärkeää. Tuossa näytti olevan akustisesti kaikki aika hirveää. Akustiikalla en siis tarkoita sitä ilmatilaa siellä sisällä, vaan sitä boxia enemmänkin.
Voi silti olla, että akustiikalla vain et saa tuota meileiseksesi. Piezo mikitys voisi ehkä auttaa, kun haet ilmeisesti enemmän sitä tömähdys saundia?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|