Effekt
1473 viestiä
|
#1 kirjoitettu
19.02.2013 11:41 Muok:19.02.2013 12:50
☿ kirjoitti:
Lähinnä Vivaldia olen kuunnellut, mut vois olla aika laajentaa.
Ei huono idea.
Effekt muokkasi viestiä 12:44 19.02.2013
Ihan silleen jokaista kovaa juttua jokaiselta aikakaudelta ei kyl pysty jaksaa listaamaan (aika monta sataa vuotta hyvää musaa). Sen sijaan voin heittää muutaman kovan biisin ilmaan sieltä täältä ja voit niiden perusteella määrittää paremmin mikä aikakausi vois olla sun juttu...
"Sukupuuta" voi seurata täältä: http://en.wikipedia.or...
Koska mä en ole suuri "Medieval Era" -ajan ystävä, niin lähdetään suoraan liikkeelle renessanssista ja edetään nopsakkaan kohti barokkia:
Josquin des Prez (1450/1455 – 1521) Tällästä tää pitkälti sillon oli. Kirkkomeininkiä. Joskus ihan jees, mut ei ihan just mun juttu.
Missa Pange Lingua (messu siis) - Kyrie Eleison - http://www.youtube.com...
Palestrina (1525 or 1526 – 1594) Täs näkyy vähän tota nuottiakin. Nää jäbät ei kelanneet sointuja niinkun me (eli Am - G - C - F jne...) vaan ne kelas vaan ääniä omina linjoinaan ja siitä syntyi ”vahingossa” harmonia. Eli kontrapunktia, ”ääni ääntä vastaan”. Sointuajattelu alkoi sitten vasta barokin aikaan.
Sicut Cervus - http://www.youtube.com...
Mennään suoraan barokkiin, siellä on kovempaa kamaa...
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Meikän suosikkeja. Tosi saksalainen, eli rytmisesti jämäkkä, mutta sisällä herkkä lyyrikko. Kingi jäbä! Oli duunissa kirkossa kanttorina, joka sunnuntaiksi piti säveltää musaa. Sillä oli maanantai vapaapäivä, tiistaina se alko duunaamaan, perjantaina musa valmis ja koko perheen voimin ne kirjoitti partituurit stemmoiksi soittajille. Lauantaina treenit ja sunnuntaina keikka. Bach oli myös kova panomies.
Mestarillisestä Matteus Passiosta altto aaria "Erbarme Dich" (Tämä siis Pietarin aaria, tulee sen jälkeen kun se on kieltänyt Jessen kolmesti. On paha mieli ja anteeksi pitäis saada. Alussa klassikko bassolinja, laskeva luonnollisessa mollissa perusäänestä alanpäin. Käytetty myöhemmin sitten miljoonissa biiseissä, kuten Portisheadin "Glory Boxissa". - http://www.youtube.com...
Toinen Bachilta instukamaa. Soolosellolle. Eishäätn. Sunnuntaimatskua! Yo Yo Ma! Cello Suite No. 2 - D-Minor - - http://www.youtube.com...
Ja Bach oli kova kuorojäbä! Tässä Matteus Passion viimeinen biisi "Wir Sentzen Uns". Sen jälkeen kun Jesse on kuollut. Käytetty mm Scorsesen Casinossa. - http://www.youtube.com...
Ja pannaas toinen barokki-jäbä: George Frideric Handel (1685-1759)
Duunaili musaa Saksasta muutettuaan Englannin kunkun hovissa. Eli siinä missä Bachista on kuultavissa kirkko ja uskonto on Händeli enemmän sellasta hovimusaa.
Yks päivä George-kunkku tilas vähän musaa piknikille joen varteen. Handel duunas Water Musicin.
Water Music - Andante - http://www.youtube.com...
Mennääs eteenpäin klassiselle ajalle...
Nopeasti Haydnin ( 1732-1808) kautta.
Kuten monet kollegansa, myös Joseph oli hovissa töissä. Paaduunina oli kirjoitella sinfonioita joita kertyikin se about 106 kappaletta... Joskus hommiin kuului lähteä ruhtinaan kanssa myös landeasunnolle säveltelemään ja näin ollen olemaan erossa omasta perheestä pitkiäkin aikoja. Eräällä reissulle Joseph koitti vihjata ruhtinaalle, että ”eiks mentäis jo kotiin” ja kirjoitti ns Jäähyväissinfonian jonka viimeisessa osassa orkesterin jäsenet kävelevät yksi kerrallaan pois lavalta ja jättävät kynttilän palamaan paikalleen. Lopulta lavalle jää vain kaksi soittajaa...
Farewell Symphony 4th Movement - http://www.youtube.com...
Ja sit... Maailman ensimmäinen rokkistara: Wolfgang A. Mozart. (1756-1791)
Mahtava huumorin taju ja poikamainen pilke silmäkulmassa. Aikansa rokkistara joka haistatti kaikille vitut. Hieno mies! Myöhemmällä iällä kun tajusi kuolevansa tuli aika jumalanpelkoiseksi ja kirjoitti pari keskeneräiseksi jäänyttä järkälemäistä teosta. Niistä legendaarinen on THE Requiem. Mutta se toinen on:
Great Mass in C-Minor - Kyrie Eleison - http://www.youtube.com...
Pannaas instrubiisi kans Mosselta. Pianomatskua, hyvä tunnelma: Fantasy in D-minor - http://www.youtube.com...
Ja myöhäis-klassismia, iso mies (!): good-old Ludwig (1770-1827)
Kirjoitti yhdeksän hienoa sinfoniaa. Mahtavia biisejä. Kirjoitti paljon muutakin. Tuli kuuroksi ja johti orkesteria kuulematta yhtään mitään. Kelaa mikä jäbä! Bändi lopetti soittamisen treeneissä ja se ei ees huomannu! Haha! Anyway, hyvää kamaa: Yhdeksäs sinfonia - Toinen osa - http://www.youtube.com...
Tässä vielä kuurona sävelletystä Missa Solemnis messusta vaikkapa osa Agnus Dei: http://www.youtube.com...
Vielä kolmas ukko tämän ajan ihan lopulta: Franz Shubert (1797– 1828)
Paha jäbä, ikuinen itsensä kehittäjä! Teki parhaat duuninsa viimeisenä kolmena kuukautenaan. Kuoli kuppaan jonka sai bordellista. Tough luck.
Unfinished Symphony No. 8 1st Movement - http://www.youtube.com... (Tästä on helppo vetää mielleyhtymiä muutamaankin leffascoreen)
Ja sit eteenpäin! Kohti romantiikkaa ja sen upeaa aikakautta!
Alotetaan hevillä, Mr Giuseppe Verdi (1813-1901)
Requiemit ovat aina olleet mun sydäntä lähellä. Niissä päästään niin usein lähelle sitä ihmisen pienuuden pelkoa ja jumalan vihaa. Verdin Requiemin osa "Dies Irae" ei ole poikkeus. Jytää, kelaa tota basaria! - http://www.youtube.com...
Ja nyt kun ollaan kuolinmessuissa kiinni, niin heitetääs toinen Johannes Brahmssin (1833-1897) saksalaisesta requiemista. Mässyä, hyvä tunnelma.
Den alles fleisches ist wie gras - http://www.youtube.com...
Ok, jotain iisimpää väliin. Mites vanha kunnon hullu, Robert Schumann (1810-1856). Surullinen kohtalo, ei mennyt kaikki ihan nappiin elämässä, mutta hyvää musaa!
Herran tarinoita metsästä, eli teos Walszenen, ja sieltä se pelottava paikka, "Haunted Spot" - http://www.youtube.com... layer_detailpage&v=tbcddrl-UAY#t=311s
Aijaijai, romantiikan aikoihin tuossa 1800-luvulla on tehty niin paljon hienoa musaa, että vaikea päättää mitä tänne heittäis, mutta kaivetaan se hevimetallin isä, eli Iso-W (1813-1883), nyt sitten tähän. Wagner oli vanha natsi, joka diggas isosta soundista. Mitä isompi, sen parempi, ja sen vuoksihan mies esim lisäsi alapäätä orkesteriin ihan vitusti (lisää tuubia ja perkussioita jne) ja orkesterin koko kasvoi isommaksi. Äijä myös rakennutti oman konserttitalon, koska ei digannut musansa soundista muissa paikoissa. Aito meno, rakenna oma klubi jos et diggaa muiden kapakoista.
Tää on äärimmäisen kaunis biisi, Tristan ja Isolden alkusoitto. Sisältää maagines "Tristan soinnun" (josta wikipediassa enemmän jos kiinnostaa). Wagner kehitti oopperoihinsa ns "leidmotif" tekniikan, jossa siis jokaisella tarinan päähahmolla ja tapahtumalla on oma musiikillinen teemansa. Tähänhän sitten myöhemmin suurinosa leffamusasta perustuu (esim Star Warssista on selkeesti Darth Vaderin biisi, Luken biisi, rakkaus biisi ja taistelu biisi jne...). Wagnerin peruja. - http://www.youtube.com...
Ja siirrytääs jo hitusen pidemmälle musiikillisesti. Franz Liszt (1811-1886) oli Wagnerin tyttären mies. Kova jäbä, aikansa modernisti. Esim tässä myöshäisiän pianobiisissä aletaan olemaan jo aika pitkällä. Piinallista fiilistä! - http://www.youtube.com...
Ja koska aletaan olla jo lähellä 1900-lukua ja mun yhtä suosikeista, ni otetaanpa vielä tähän väliin Stravinskyn opettaja herra Nikolai Rimsky-Korsakov. Kova ukko, vei musaa paljon eteenpäin ja oli hyvä pedagogi tulevalle sukupolvelle.
Scheherazade (alkusoitto?) - http://www.youtube.com...
Ja sit perkale, 1900-luku!
Ja sieltä heti kärkeen mun alltime-favourite Igor Stravinsky (1882-1971). Igor oli NIIN KOVA, saatana! Se jäbä ei kyl kans taipunut muiden tahtoon vaan duunas vaan omaa soundia. Kevätuhri -teoksen ensi-illassa puhkesi mellakka, niin äimänä jengi oli. Kevätuhri kertoo alkuasukasheimosta, jonka rituaali on joka kevät pitää isot bileet kevään jumalalle ja uhrata samalla neitsyt. Mennään suoraan asiaan, vika biisi teoksesta, nimeltään "Sacrificial Dance". Rytmiikan riemujuhlaa, älytöntä musaa! Mun ihan ehdottomasti suosikkiteoksia maailmassa!! Kelaa miten paljon sellanen perus leffamusa on velkaa tälle biisille!!! - http://www.youtube.com...
Ok, jos Igor edustaa tollasta primitiivistä alkuvoimaa, niin sitä sofistikoituneenpaa hienostelua (upeaa harmoniaa!!!) edustaa sitten Debussy (eli "da pussy") (1862-1918). Mä en ole mikään suurin Debussy fani, mutta arvostan kuitenkin niin paljon, että heitän tähän yhden klassikon.
A Prelude to the Afternoon of a Faun - http://www.youtube.com...
Ja toinen tätä 1900-luvun nätimpää soundia edustava iso mies on tietty Maurice Ravel (1875-1937). Siinä missa Debussy oli harmonian kingi, Stravinsky rytmiikan kingi niin Ravel oli orkestraation kuningas. Ukko taikoi bändistä esiin sellaisia sävyjä, että huh huh...
Daphnis et Chloé - Daybreak scene - Tästä alusta kuulee hienosti luonnon heräämisen aamuisin. Aamukaste lehdillä, tuuli hyväilee puita, linnut heräävät jne... Nättiä orkestraatiotahan se on, ja myös upeaa harmoniaa - http://www.youtube.com...
Ok, ja sit loppuu kyllä nössöily. Mennään unkarin ihmemiehen luo: Bela Bartok (1881-1945). Älytöntä musaa, älytön uudistaja jonka varsinkin jousikvartetot pudottavat leukoja vieläkin ympäri maailman niin kokeneilta kun kokemattomiltakin kuulijoilta.
String Quartet No. 4 - 5th Movement - http://www.youtube.com...
1900-luvulla oli kanssa niiiiin paljon hyvää musaa, että vaikea päättää mitä tähän heittäis, mutta laitetaas yks paha Olivier Messiaenelta (1908-1992). Herra oli juutalainen ja joutui saksalaisten keskitysleirille toisen maailmansodan aikaan. Tää biisi on sävelletty ja kantaesitetty siellä. KELAA!!!!
Quartet for the End of Times - http://www.youtube.com...
Koska mä oon niin hevi jäbä ja leffamusan ystävä, ni heitetään tähän sillanen biisi joka on molempia. Gustav Holstin (1874-1934) legendaarisesta The Planets teoksesta osa "Mars - Bringer of War". Tästä biisistä on myöhemmin syntynyt Black Sabbathin nimikkobiisin riffi. - http://www.youtube.com...
Koska 1900-luvun modernista klasarista tulee aina mieleen vaan termi "vittu tää on outoa musaa", ni heitetääs jotain outoa nyt tähän. Iannis Xenakis 1922-2001) oli arkkitehti ja säveltäjä. Duunas ihan vitun ihme kamaa. Tyyliin sellasta, että se teki rakennuksen piirrustukset, syötti ne tietokoneelle joka muutti ne jotenkin nuoteiksi ja sitten soitettiin. Wtf...
Metastaeis - http://www.youtube.com... (TSIIGAA TOTA KUVAA!!!!!!)
Kiteytyksenä ja selityksenä tolle outoilulle: 1900-luvulla säveltäjät halusivat etsiä uusia "parametrejä" musiikkiin. Tonaalinen harmonia oli läpikoluttu, rytmi oli kehittynyt barokin peruspoljennosta Stravinskyn ilotulitukseen, melodia oli niiiiiin nähty juttu, joten mitäs sitten? John Cage sävelsi biisejä nopalla (sattumus), sitä sai mitä tuli. Karlheinz Stockhausen (1928-2007) oli kiinnostunut mm tilasta: mitäs jos ei olisikaan vaan peruskonsertti, eli yleisö penkeillä ja orkesteri edessä. Mitäs jos musiikki liikkuis ympärillä? Miten tila vaikuttaa teokseen?
No pannaan jousikvartetti helikoptereihin - neljä soittajaa, neljä helikopteria - Stockhausenin "Helicopter String Quartet" - http://www.youtube.com...
Mutta koska 1900-luvun contemporary ei ole pelkkää outoilua (miksi sitä usein luullaan) niin lopetetaan jollain kauniilla. Steve Reich (1936-) on minimalismin pioneereja, mieletön tunnelmien luoja.
New York Counterpoint - http://www.youtube.com... oG0537wCfM
Get your groove on.
|