Kirjoittaja
|
NI Massive...???
|
Nympho
25 viestiä
|
#1 kirjoitettu
02.01.2013 16:40
Yritin ettii tutoriaaleja tai jotain ihan perus esittelyä siitä että miten Massivea käytetään. Löysinki pari, mutta ne oli hirvittävän sekavia + enkkupää ei riitä. Oon muutenki ihan lapsenkengissä näitten audioteknologiajuttujen kanssa, että jos joku viitsisi vähän opastaa ja kertoa, että mitä kaikkea kyseisellä plugarilla saa aikaan. Oon kyllä melskannut itse Massiven parissa, mutta se on demoversio ja siinä tulee se sound drop aina puolentunnin jälkeen. Eli kun on vähänkin saanut jotain kivaa aikaan, niin kaikki häipyy. Omaksi en aio vielä ostaa, koska pelottaa että en opikkaan käyttämään
Joten jos tiedätte esim. jotain suomenkielisiä ohjeita kyseiselle plugarille, niin pistäkää ihmeessä linkkiä, ja itsekkin voi jonkinlaisen oppaan tänne rustata, siitä on varmasti muillekkin hyötyä. Ja muistakaa pitää teksti suht. yksinkertaisena, koska ne termit mitä monet käyttää ei tosiaankaan oo itellä hallussa, eikä viitsisi jokaista sanaa alkaa erikseen googlettamaan että mitä tarkoittaa.
Ja kyllä, pistin keskusteluhakuun mutta en löytänyt mitään hyödyllistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#2 kirjoitettu
02.01.2013 19:21
Suosittelen sen englanninkielistä manuaalia (pitäisi olla Ohjelmat/Native Instruments/Massive/Documentation -kansiossa), tarpeen mukaan vaikka sanakirja kädessä ja "googleta joka termi"-asenteella. Siitä voi oppia paljon, etenkin jos ei ole synteesitekniikka ennestään tuttua.
Suomeksi hyviä oppaita ei kannata odottaa, harvoin niitä kukaan tekee ainakaan yksittäisille softasynille. Aikansa kun pähkäilee noiden enkunkielisten kanssa niin kyllä ne pikkuhiljaa aukenee ja termien tullessa tutuiksi aukenee muidenkin synien manuaalit.
Lyhyesti sanottuna Massivella saa tehtyä subtraktiiviselle synteesille sekä wavetable-synteesille ominaisia saundeja. Joidenkin mielipiteiden mukaan "wavescanning" on Massivessa olevalle wavetable-synteesille parempi sana, koska siinä voi "liikkua" useamman aaltomuodon läpi saundin edetessä.
Yksi viime aikoina suosittu tapa käyttää tuota "aaltojen skannausta" on dubstepin bassosaundeissa. Soittaessa matalalta joitakin erikoisempia aaltomuotoja voi oskillaattorin "Wt-position" -säätimellä sekä "Intensity" -säätimellä (Bend- ja Formant -moodeissa) saada aikaan elävänkuuloista bassoörinää. Erityisen maineikas taitaa olla Modern Talking -aaltomuoto, joka kliseisyys pääsi erään yhtyeen EP-nimeksi asti...
Millaiseen musiikkiin olisit Massivea käyttämässä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nympho
25 viestiä
|
#3 kirjoitettu
02.01.2013 19:51
neokoo kirjoitti:
Millaiseen musiikkiin olisit Massivea käyttämässä?
Jotain kivoja electro house bassoja sun muuta olis tarkotus tehdä. Haluaisin oppia tekemään jotain tosi monimutkaista ja käyttämään massivea ihan kunnolla, en vain jotain tiettyjä toimintoja.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu
03.01.2013 02:02
Mun mielestä Massive oli yllättävän helppo päästä sisään. Allaround-syna, eipä sellaista soundiosastoa ole mihin se ei soveltuisi. Jos pystyt tarkentamaan, että mikä siinä on epäselvää, niin voin yrittää auttaa. Muussa tapauksessa kannattaa tutustua esim. massivesynth.comin tutoriaaleihin, vaikka tuntuu, että 90 % niistä on dubstep-bassoja tai glitch hop-synia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#5 kirjoitettu
03.01.2013 09:59 Muok:03.01.2013 10:01
Nympho kirjoitti:
Jotain kivoja electro house bassoja sun muuta olis tarkotus tehdä.
Sopiva syna tuohon tarkoitukseen. Suurin osa electrohousen synasaundipaletista on tehtävissä Massivella.
Haluaisin oppia tekemään jotain tosi monimutkaista ja käyttämään massivea ihan kunnolla, en vain jotain tiettyjä toimintoja.
Jotta keksii tehdä tosi monimutkaista niin pitää hallita kaikki synan ominaisuudet kohtuuhyvin. Itse tapaan opetella synien käyttöä toiminto kerrallaan, niin että luen manuaalista mitä se tekee ja testaan miten se kuuluu saundissa. Toisinaan riittää pelkkä testaaminen, mikä on tavallaan hauskempaakin ellei ole kyseessä jokin itselle ihan uusi toiminto jota ei tajua ilman teoriaa.
Kannattaa selvittää subtraktiivisen synteesin perusteet, joko netistä, Massiven manuaalista tai suoraan synalla kokeillen. Kun on aikansa kokeillut niin oppii tunnistamaan miten minkäkinlaista saundia voisi tehdä.
Tiiviisti kerrottuna, subtraktiivisessa synteesissä oskillaattorit luovat äänen ja sitä muotoillaan filttereillä ja efekteillä. Massivessa useimpia säätimiä pystyy ohjaamaan verhokäyrillä (envelope, "Env"-välilehdet synan käyttöliittymässä), minkä seurauksena saundin saa mm. reagoimaan koskettimen painalluksiin sekä muuttumaan ajassa.
Nyt kun Fakap lupasi yrittää auttaa epäselvyyksissä, niin enpä enempää selittele
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nympho
25 viestiä
|
#6 kirjoitettu
03.01.2013 13:45
Kyllä tuota manuaalia lukemalla pääsi vähän jyvälle, mutta tässä muutama kysymys.
Tuo macro control jäi vähän epäselväksi, eli mitä sillä oikeastaan edes tehdään? Siitähän voi raahata noita numeroita joidenkin nuppien alla oleviin pieniin laatikkoihin? Eli mitä hyötyä tästä on
Mikä tuon modulaatio oskillaattorin tehtävä on?
Oskillaattoreissa on nupit Wt-position ja Amp. Mitä ne ovat ja miten niiden säätäminen vaikuttaa ääneen?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nympho
25 viestiä
|
#7 kirjoitettu
03.01.2013 18:19
Niin ja vielä lisäksi... Miten massivella saa tehtyä automaatioclipin fl studioon? Muissa synissa tulee aina se valikko jossa lukee create automation clip, mutta massivessa ei.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#8 kirjoitettu
04.01.2013 10:10
Nympho kirjoitti:
Tuo macro control jäi vähän epäselväksi, eli mitä sillä oikeastaan edes tehdään? Siitähän voi raahata noita numeroita joidenkin nuppien alla oleviin pieniin laatikkoihin? Eli mitä hyötyä tästä on
Macro -namikalla voi ohjata useampaa säädintä kerralla tai SC -boksien kautta muuttaa esimerkiksi envelopen vaikutuksen määrää johonkin säätimeen. Eli kun vetää numeron pieneen laatikkoon ja samalla hiirennappi pohjassa vetää ylös tai alas niin saa Macro -namikan vaikuttamaan ko. säätimeen.
Mikä tuon modulaatio oskillaattorin tehtävä on?
Lyhyesti sanottuna saa muutettua muiden oskillaattoreiden ja filtterin saundia. Kannattaa testailla niin että on vain yksi oskillaattori päällä ja laittaa modulaatio-oskillaattorin vaikuttamaan siihen kokeillen eri asetuksia.
Oskillaattoreissa on nupit Wt-position ja Amp. Mitä ne ovat ja miten niiden säätäminen vaikuttaa ääneen?
Wt-position vaikuttaa siihen, mitä kohtaa aaltomuodon "aaltotaulukosta" soitetaan.
Jotkut Massiven aaltomuodoista on sellaisia, että niissä on ikäänkuin monta aaltomuotoa "rivissä" ja Wt-position määrittää missä kohti "riviä" ollaan menossa. Jos valitsee oskillaattoriin esimerkiksi Multiplex -aaltomuodon ja soittamisen aikana säätää Wt-position -namikkaa, niin kuulee kuinka saundi muuttuu yhdestä aaltomuodosta toiseksi.
Amp on yksinkertaisesti ko. oskillaattorin oma volumesäädin.
Miten massivella saa tehtyä automaatioclipin fl studioon?
Riippuu FL:n versiosta. Kymppiversiossa toimii mm. sellainen tapa että vääntää haluamaansa namikkaa Massiven käyttöliittymässä ja sitten valitsee FL:n ylävalikosta Tools > Last tweaked > Create automation clip.
Toinen vaihtoehto on se, että vääntää namikkaa Massiven käyttöliittymässä, klikkaa oikealla hiirennapilla joystick -tyyppistä kuvaketta FL:n yläpalkissa ja valitsee "Create automation clip".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#9 kirjoitettu
06.01.2013 14:30
Massiven makrokontrollit ja modulointikontrolli yleensä on todella, TODELLA hyödyllinen ominaisuus, joka kannattaa selittää vähän laajemmin. Manuaalissa kohta 4.2.3.
Parametrien alapuolella olevat pienet laatikot ovat modulaatiolähteiden valikoita. Valittu lähde näkyy laatikossa. Lähteet jakautuvat kolmeen alavalikkoon: Modulations, Keygroups ja Macros.
Modulations-valikon numerot viittaavat kahdeksaan modulaattoriin, joista neljä ensimmäistä ovat envelopeja (tunnisteväri sininen) ja neljä viimeistä voivat jokainen olla joko LFO, performer tai stepper (tunnisteväri vihreä). Nämä näkyvät selvästi Massiven keskellä pitkänä rivinä, ja niiden asetuksiin pääsee klikkaamalla. Vihreiden modulaattoreiden editointiruudun oikeasta yläkulmasta voi valita modulaation tyypin. Modulaattoreiden asetukset ovat tallennettavissa.
Keygroups-osasto on melko itseselitteinen: Keytracking-arvo riippuu soitetun nuotin korkeudesta, velocity voimakkuudesta, trigger random antaa satunnaisen arvon aina nuotin alkaessa ja aftertouch on midikoskettimistojen erikoisominaisuus.
Macros tarkoittaa makrokontrolleja, jotka jo selitettiinkin. Näiden vahvuus on siinä, että soundin suunnittelija voi tehdä myöhempää muokkausta varten enintään kahdeksan "pikasäädintä", joista jokainen voi säätää mitä parametria mihin suuntaan tahansa, säädin voidaan nimetä preset-kohtaisesti ja se voidaan valjastaa MIDI:lle käyttäjäkohtaisesti. Massiven tehdaspreseteissä näistä on otettu hyöty irti. Presetin tekijä on saattanut nimetä esimerkiksi macro 1:n "Wetness", joka lisäisi delayn ja kaiun määrää, ja macro 2:n "Detune", joka hienosäätäisi oskillaattoreiden viritystä eri suuntiin. Käyttäjä on voinut Attributes-sivulla mäpätä macro 1:n ja 2:n midikiipparinsa liukusäätimiin 1 ja 2, ja halutessaan lisätä kaiun tunnetta ja puhdistaa viritystä hän liikuttaa liukua 1 ylös ja liukua 2 alas. Pelkästään Massiven omistaminen on hyvä syy hankkia keyboard, josta löytyy vähintään 8 liukua tai potikkaa.
Näistä modulaatiolähteistä voi siis syöttää arvoja niihin Massiven parametreihin, joiden alta noita laatikoita löytyy. Mäkkiversiossa valikko aukeaa oikealla hiirennapilla. Kun modulaation lähde on valittu, sen arvoa voi säätää positiiviseksi tai negatiiviseksi laatikosta vasemmalla hiirennapilla. Modulaation voi ohittaa klikkaamalla laatikkoa alt pohjassa ja arvon voi resetoida kaksoisklikkaamalla. Valikosta valitsemisen sijaan voi modulointilähteestä raahata ristinuolisymbolin moduloinnin kohteeseen. Modulations-lähteet löytyvät siis Massiven keskioikealla rivissä, Keygroupit ja Macrot alaoikealta.
Modulaatioarvot näkyvät nuppimaisten parametrien ympärillä värikkäinä rinkuloina ja numeroparametrien yläpuolella ohuena viivana. Lämpimän keltainen viittaa Macroihin, sininen on envelope, vihreä on LFO/Performer/Stepper, kirkkaankeltainen on Keygroup ja harmaa on disabloitu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JPQ
1161 viestiä
|
#10 kirjoitettu
10.01.2013 01:51 Muok:10.01.2013 01:52
Fakap kirjoitti:
Mun mielestä Massive oli yllättävän helppo päästä sisään. Allaround-syna, eipä sellaista soundiosastoa ole mihin se ei soveltuisi. Jos pystyt tarkentamaan, että mikä siinä on epäselvää, niin voin yrittää auttaa. Muussa tapauksessa kannattaa tutustua esim. massivesynth.comin tutoriaaleihin, vaikka tuntuu, että 90 % niistä on dubstep-bassoja tai glitch hop-synia.
Tietyt padit on sellaisia johon ei sovellu. noh suodin estää mutta pääosin kyllä todellakin yksi niistä synistä jolla jos sen oppii saa tehtyä lähes kaiken. Toisaalta syna joka soveltuu kaikkiin soundi ideoihini ei ole olemassakaan tai Reaktor ehkä lähin jos rakentaa itse mutta kosak vielä en osaa suodinta rakentaa tyhjästä niin se rajaa eräänlaista suodinta tarvitsevat soundit pois. Onnekkaasti tänään opin siitä taas (offtopic joo) erään jutun jolla saan eräät haluamani jutut tehtyä. on ollut eräitä softasyna ideoita joskus kohta näyttää että reaktorilla saan ne valmistettua. ja nyky koneessani kuorma niin pieni voin oikeasti käyttää niitä.
JPQ muokkasi viestiä 01:52 10.01.2013
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
harmaalokki
2120 viestiä
|
#11 kirjoitettu
11.01.2013 12:23
Sen verran pakko sanoa, nyt kun väsään Massivella ihan eri juttuja mitä vuosi sitten, että tämä ei ole kaukana esim. Absynthin monipuolisuudesta ja monimutkaisuudesta. Kauan joutuu tutkimaan ja testaamaan ennen kuin saa tästä kaiken irti. Tuntuu vieläkin etten ole lähelläkään synan koko potentiaalin hyödyntämistä.
Siltikin, jos valmistaja vielä älyäisi lisätä tähän Absynthin tai FM8:n kaltaiset monipisteverhokäyrät ja mahdollisuuden tehdä aaltotaulukoita itse, niin olisi mahtavaa. Tai sitten lisäisi Absynthiin tai FM8:iin tämän aaltotaulukkotoiminnot. Tai sitten tekisi "SuperMassiven" tms. hybridisynan jossa on nuo kaikki.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JPQ
1161 viestiä
|
#12 kirjoitettu
18.01.2013 04:08
neokoo kirjoitti:
Sen verran pakko sanoa, nyt kun väsään Massivella ihan eri juttuja mitä vuosi sitten, että tämä ei ole kaukana esim. Absynthin monipuolisuudesta ja monimutkaisuudesta. Kauan joutuu tutkimaan ja testaamaan ennen kuin saa tästä kaiken irti. Tuntuu vieläkin etten ole lähelläkään synan koko potentiaalin hyödyntämistä.
Siltikin, jos valmistaja vielä älyäisi lisätä tähän Absynthin tai FM8:n kaltaiset monipisteverhokäyrät ja mahdollisuuden tehdä aaltotaulukoita itse, niin olisi mahtavaa. Tai sitten lisäisi Absynthiin tai FM8:iin tämän aaltotaulukkotoiminnot. Tai sitten tekisi "SuperMassiven" tms. hybridisynan jossa on nuo kaikki.
Massiveen mielummin nuo omat aaltomuodot koska massiven suotimessa on sitä jotain suhteessa se vähän kuin Moogin suodin joihinkin halpohin monosyniin nähden jotka kivoja nekin muttei kyllä todellakaan mitään Moogiin nähden. Vaikka moogiin mikä jottei eräisiin muihinkin hyviin. ja guin värejä jaksan katsella eniten tästä kolmikosta.(FM8,Absynth,Massive Absynth kiva väri mutta guihin ei kiva). ps. jokaisessa näissä mielellöttämästi mahdollusuuksia kuten muissakin suosikki synissäni sanoisin jopa että ihme jos noilla ei jotain soundia tee. muut suosikit on Logicin ES2,ja ES1,Rob Papen Blue,Linplug Albino.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Nympho
25 viestiä
|
#13 kirjoitettu
04.02.2013 16:13
Vielä pikkukysymys... Missä on se filtteri jossa on perus attack, decay, sustain ja release..... Kaikissa muissa synissa on helposti ja selkeesti esillä, mutta tuossa ei näy missään eikä edes ohjekirjasta löydy apua..D: Osaako kukaan jeesata?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kare_
1334 viestiä
|
#14 kirjoitettu
04.02.2013 18:03
Nympho kirjoitti:
Vielä pikkukysymys... Missä on se filtteri jossa on perus attack, decay, sustain ja release..... Kaikissa muissa synissa on helposti ja selkeesti esillä, mutta tuossa ei näy missään eikä edes ohjekirjasta löydy apua..D: Osaako kukaan jeesata?
Eikhään se ollu nelos-envelope, joka on oletuksena liitetty Amp Modiin. Ellen ihan väärin muista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#15 kirjoitettu
06.02.2013 01:47
Nympho kirjoitti:
Vielä pikkukysymys... Missä on se filtteri jossa on perus attack, decay, sustain ja release..... Kaikissa muissa synissa on helposti ja selkeesti esillä, mutta tuossa ei näy missään eikä edes ohjekirjasta löydy apua..D: Osaako kukaan jeesata?
Ei missään. Sun pitää moduloida jompaakumpaa filtteriä envelopella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JPQ
1161 viestiä
|
#16 kirjoitettu
29.03.2013 12:42
Fakap kirjoitti:
Nympho kirjoitti:
Vielä pikkukysymys... Missä on se filtteri jossa on perus attack, decay, sustain ja release..... Kaikissa muissa synissa on helposti ja selkeesti esillä, mutta tuossa ei näy missään eikä edes ohjekirjasta löydy apua..D: Osaako kukaan jeesata?
Ei missään. Sun pitää moduloida jompaakumpaa filtteriä envelopella.
tai sitten molempia senhän ei mielestäni ole estetty et myös resonanssia ilmeisesti voi moduloida jos muistini ei mätä joskin harvoin käytettyä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#17 kirjoitettu
29.03.2013 13:52
JPQ kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Nympho kirjoitti:
Vielä pikkukysymys... Missä on se filtteri jossa on perus attack, decay, sustain ja release..... Kaikissa muissa synissa on helposti ja selkeesti esillä, mutta tuossa ei näy missään eikä edes ohjekirjasta löydy apua..D: Osaako kukaan jeesata?
Ei missään. Sun pitää moduloida jompaakumpaa filtteriä envelopella.
tai sitten molempia senhän ei mielestäni ole estetty et myös resonanssia ilmeisesti voi moduloida jos muistini ei mätä joskin harvoin käytettyä.
Kaikkia parametreja, joiden alta löytyy pikku laatikko eli modulaatiolähde, voi moduloida millä tahansa modulaattorilla, makrokontrollilla tai keygroupilla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JPQ
1161 viestiä
|
#18 kirjoitettu
30.03.2013 12:23 Muok:30.03.2013 12:24
Fakap kirjoitti:
JPQ kirjoitti:
Fakap kirjoitti:
Nympho kirjoitti:
Vielä pikkukysymys... Missä on se filtteri jossa on perus attack, decay, sustain ja release..... Kaikissa muissa synissa on helposti ja selkeesti esillä, mutta tuossa ei näy missään eikä edes ohjekirjasta löydy apua..D: Osaako kukaan jeesata?
Ei missään. Sun pitää moduloida jompaakumpaa filtteriä envelopella.
tai sitten molempia senhän ei mielestäni ole estetty et myös resonanssia ilmeisesti voi moduloida jos muistini ei mätä joskin harvoin käytettyä.
Kaikkia parametreja, joiden alta löytyy pikku laatikko eli modulaatiolähde, voi moduloida millä tahansa modulaattorilla, makrokontrollilla tai keygroupilla.
Aivan minulla ei ollut Massive auki vaikka Logic olikin. Minullahan pääosa käyttämistäni ohjelmista kokoajan auki. Pitäs saada työpisteen ergonmia kuntoon että pääsisi paremmin saamaan enempi irti nyky synistään vääntäen jotain juttuja itsekkin niillä. Vaikka osan soundeista suosiolla jätän muille teon suhteen.
JPQ muokkasi viestiä 12:23 30.03.2013
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SubdropOfficial
5 viestiä
|
#19 kirjoitettu
28.06.2013 20:58
Osta ja opettele vaan ite lisää, kokeile kaikkea mahdollista! Massive on paras plugin mitä tiedän ja sopii kaikkeen. Vinkki/temppu: laitat osc1 pitchin +8 semitoneen ja osc2:n -8 semitoneen ni saat Flux Pavilionin Gold Dust remix tyylisen soundin sori en oikee suomeksi tota osaa selittää kun kaiken olen englanniksi opetellut enkä näitä termejä suomeksi osaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JPQ
1161 viestiä
|
#20 kirjoitettu
30.06.2013 19:51 Muok:30.06.2013 19:52
SubdropOfficial kirjoitti:
Osta ja opettele vaan ite lisää, kokeile kaikkea mahdollista! Massive on paras plugin mitä tiedän ja sopii kaikkeen. Vinkki/temppu: laitat osc1 pitchin +8 semitoneen ja osc2:n -8 semitoneen ni saat Flux Pavilionin Gold Dust remix tyylisen soundin sori en oikee suomeksi tota osaa selittää kun kaiken olen englanniksi opetellut enkä näitä termejä suomeksi osaa.
Millä aaltomuodolla tehty temppu ? ps. edelleenkään minusta Massive ei sovi kaikkeen minudsta isoon osaan kyllä.
JPQ muokkasi viestiä 19:52 30.06.2013
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|