Kirjoittaja
|
Eri tyylejä tehdä musiikkia
|
Red
402 viestiä
|
#1 kirjoitettu
12.09.2003 21:05
Oispa hauska tietää porukoiden musiikinteko tyyleistä. Eli pistäs vinkkiä miten alat minkäkin genren biisiä väsäämään taikka jos on joku erikoinen rituaali biisinteossa.
Melodian keksiminen menee nykyään näin: väsään biitin & basslinen valmiiksi ja nappaan Casio SK-1 samplerini ja alan pimputtamaan sillä signaalin päälle kaikenlaisia eri melodioita. Sitten kun natsaa siirrän sen koneelle ja viilailen.
Biittien teossa tulee välillä leikittyä randomilla. Sinne tänne noottia. "Jahas kuulostaa kivalta, se on siinä."
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Elektrojänis
3503 viestiä
|
#2 kirjoitettu
12.09.2003 23:41
No omalla kohdalla olen huomannut, että eri soundeilla tulee tehtyä erilaisia juttuja, oli sitten kyseessä rummut, melodia, sointutausta tai mikä nyt sitten ikinä. Joskus tulee kehiteltyä joku soundi joka tuntuu lähes kirjoittavan sen kappaleen. Voi vaikuttaa rajoittavalta, mutta jonkun toisen ihmisen käsissä se sama soundi tuottaisi luultavasti ihan toisenlaisen kappaleen.
Joskus rajoittaa jo se, että jollain suondilla ei soi hyvin kuin muutama sävel. No senhän voi aina kiertää (esim. samplaamalla), mutta siitä voi olla etuakin. Niillä muutamalla sävelellä pelatessa joutuu keksimään sellaisia juttuja joita ei muuten välttämättä tulisi tehneeksi/keksineeksi. Erään kappaleeni bassosoundi toimi voimakasresonanssisten filtterien ansiosta vain jollain kolmella tai neljällä sävelellä. Niimpä sitten tein sen bassokuviot niillä sävelillä ja ainakin itse olin tyytyväinen tulokseen. Olisin varmaan voinut muuttaa niiten filtterien asetuksia eri sävelille, mutta olisi sitten käynyt helposti niin, että homma olisi mennyt liian monimutkaiseksi ja menettänyt tunnelmansa.
Usein tuollaiset keinotekoiset tai vähemmän keinotekoiset rajoitukset pakottaa keksimään jotain mitä ei ehkä muuten tulisi ajatelleeksi.
Myös näkökulmaa kannattaa kokeilla vaihtaa... Oma lempiesimerkki siitä on säröt... No kaikkihan ei niistä tykkää, mutta usein niitä käytetään niin että säröytetään joku tietty soundi... Entäpä jos vaihdatkin ajattelutapaa niin että otat särön, säädät sille jotkut asetukset, ja rupeat hakemaan soundia/sointuja/melodiota/yms. jotka toimii sen särön kanssa. Eli kun normaalisti säröytät soittamaasi niin nyt soitatkin säröä (ja se alkuperäinen soundi on vain työkalu jolla soitat sitä). Teknisesti lopputuloksella noiden kahden mallin välillä ei välttämättä ole eroa, mutta olemme kuitenkin ihmisiä joten näkökulma vaikuttaa lopputulokseen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Hi-Fly
|
#3 kirjoitettu
13.09.2003 07:25
Jokus rikon lakia, joskus en. Siinä on mun tyylit.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Infratuna
723 viestiä
|
#4 kirjoitettu
14.09.2003 16:39
Uusimman floppini (uni cosmic) aloitin tekemään omas breakbeat-loopista jos tuli kick/hihat tausta, siihen päälle basso pitkän pähkäilyn ja koittelun jälkeen. Siitä sitten kokoamaan lisää elementtejä biisiin...
Tietty, niinku aiemmin tääl on sanottu, biisi voi hyvin myös lähtee vaikka kävelyllä mieleen tulleesta ideasta, melodiasta ja kompista. Jos oon liikenteessä äänittelen kuulokkeitten kautta tälläset päähän pistokset MD:lle ja sitten kotona toteuttamaan.
Jos ei hallitse mitään soitinta voi äänihuulilla jammailla melodioita biiseihin.
Järkyttävä kidutus ja rääkyminen eli jammailu muutetaan säveliksi pianoroll:ille ja eikun biisiin.
Näin meillä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
jurn:a
794 viestiä
|
#5 kirjoitettu
14.09.2003 17:24
http://www.mikseri.net...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
aluminiumblade
863 viestiä
|
#6 kirjoitettu
14.09.2003 23:05
Hyvin usein kun ei ole oikein mitn tekemistä, niin alan vaan tekemään erinäisiä rumpulinjoja. Siitä sitten yleensä siirryn melodiaan tai bassoon, riippuu täysin siitä mitkä kiksit saan rumpulinjasta. Tosin melodian tekoon vaikuttaa myös se että minkälaisen saundin saan aikaa.
Ja tyylilajina minulla on electro/break- ja bigbeat
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu
15.09.2003 02:31
Alku biisille tulee yleensä siinä kun kokeilen jotain "mielenkiintoista" joko sampleilla tai jollakin softasynalla. Harvemmin mutta silti usein tulee tehtyä jotain mielialan, mielikuvan tai hyvän idean pohjalta jolloin koko touhu lähtee siitä, että soundeista yrittää ensimmäistä myöten tehdä mahdollisimman spesifisiä siihen nähden mitä päässä liikkuu. Mutta joo, yleensä tämä määrittelemätön "mielenkiintoinen" on jokin yksittäinen mehevä soundi tai tarttuva pieni pala rumpuluuppia minkä ympärille on hyvä lähteä rakentelemaan jotain kehikkoa. Seuraavana ensimmäisten askelien jälkeen on yleensä jonkinlaisen keskikohdan rakentaminen ja yksinkertainen rakenne jota voi sitten luuppailla ja modifioida mielen mukaan. Tämän jälkeen teen yleensä jonkinlaisen yksinkertaisen rakenteen, alku ja keskikohta, ja biisistä onkin jo valmiina ensimmäinen versio. Biisistä sitten muodostuu ihan sellainen mitä soundeja on ollut käytössä ja missä päin musiikkimaailmaa mielenkiinto ikinä liikkuukin. Loppuvaihe biisinteossa onkin sitten lähinnä pelkkää hiomista ja pientä parantelua niin kauan kunnes lopputulos on sitä tasoa, että sitä kehtaa kuunnella kaiuttimista
Puhdas intuitio on paras guideline.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
traumacoma
|
#8 kirjoitettu
23.09.2003 08:31
Aina ennen suurta innostusta oon useimmiten hieman kerännyt vaikutteita ja fiiliksiä erinäisistä lähteistä.
Sitten alan nauhottelee mikrofonilla ja mankalla ja monien rikkaiden vaiheiden jälkeen tungen äänimatskun ÄÄNinauhurin läpi runnoen.
Voila.
Runnominen kestää ehkäpä kymenisen minuuttia, nuo alkuvaihet voivat viedä aikakausia.
Mulla on semmonen ikävä tapa että mulla on aina yksi biisi tekeillä, mulla ei siis oo monta biisiä samaan aikaan duunaamispisteessä.
Ja niin: lopputuloksesta voi olla monta mieltä,heh.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
aerobeats
|
#9 kirjoitettu
25.09.2003 13:48
Biisin teko oikeastaan lähtee jostain kokeilusta. Ajattelen vaikkapa miten saisi tehtyä hyvän bassolinjan ja koetan toteuttaa suunnitelmani. Yleensä näiden 1-3 kokeilun yhdistämisen jälkeen alan tekemään muuta taustaa ja melodioita. Tekotapa ei välttämättä ole hyvä koska ensin kun tekee loistavan trancesynan (tai siis melodian), ei ole mitenkään varmaa onnistuuko siihen tekemään edes välttäviä taustoja.
Mulla on myös paha tapa jättää suurinosa biisistä 'lennossa' sävellettäväksi. Parasta varmaan olisi tehdä rummut ja bassot sekä melodia sekä niiden variaatiot ensiksi ja vasta sitten lämäistä sequenceriin mutta mulla käy yleensä niin että näiden em. kokeilujen tulosten ja parin valmiiksi kyhätyn rumpukuvion avulla lähden rakentamaan biisiä ja sitten joka välissä pitää pysähtyä tekemään uusia bassolinjoja ja fillejä yms.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
[ sam ]
|
#10 kirjoitettu
25.09.2003 15:18
Monesti käy niin, että yritän alkaa siirtämään päässä soivaa ideaa koneelle, mutta koska se ei kertaakaan onnistu, tyydyn vain kokeilemalla saavutettuihin tuloksiin. Ensin vain pistää jonkun yksinkertaisen tikityksen taustalle (hiljainen hihatti tai joku muu naksutin), että saa kokeillun melodian saman tien osumaan rytmiin ja sitten voi alkaa rakentelmaan kaiken maailman padeja ja stringejä tukemaan kokeilemalla luotua leadia. Sitten mukaan voi heittää basslinen ja vasta lopuksi isketään mukaan koko settiin sopiva komppi tai muu rumpukikkailu.
Omassa säveltämisessä olen huomannut tärkeimmäksi saada ensin koko idea yhteen lyhyeen vain muutaman sekunnin mittaiseen pätkään ja sitten siitä voi lähteä sekvensoimaan suuremmaksi kokonaisuudeksi. Sekaan voi pistää efektiä, stoppikikkailua ja muuta mukavaa, ja tietysti runkoon voi lisäillä muitakin isoja kokonaisuuksia kuten suvantokohtia ja tyylivaihteluja.
Yleensä pyrin heti alusta saattamaan miksauksen mahdollisimman hyväksi, jonka sitten viimeistelen, kun koko sekvensointiprosessi on valmis. Tähän voi mennä enemmän aikaa kuin itse sävellykseen, koska en oikein ole mihinkään tyytyväinen. Masteroinnista en juurikaan tiedä mitään, joten siitä ei sen enempää.
Erittäin tärkeää on tallentaa työ joka kerta eri nimellä, kun luulee saaneensa jonkun hyvän idean tuotettua koneelle (esim. Projekti_Humppa_bassline1). Näitä ideoita voi sitten latailla myöhemmin ja sovitella jopa muiden projektien ohessa syntyneihin ideoihin. Kannattaa aina miettiä ennenkuin tärvää jotain hyvää: ottaa ihan vaan varmuuskopioita tiedostoista ja kirjoittaa ideoita paperille.
Luomisessakin kannattaa olla joku kehysmalli, johon ne ideat voi sitten liittää. Ei ole tarkoitus tehdä kuten esim. Apulanta, että kaikki biisit olisivat samanlaisia, vaan tuon kehysmallin tulee olla sen verran yksin kertainen, että se ei häiritse uusien ideoiden tuottamista.
Eikä itsekritiikkiä tule liikaa harrastaa vaan kannattaa pistää kaikki mieleen tulevat ideat tuotantoon ja karsii sitten huonoja pois, kun siltä tuntuu. Näin pakostakin tulee joskus jotain hyvää tehtyä. Kyllä kasasta p*skaakin voi löytyä pähkinä jos toinenkin aina aika ajoin.
Tässä tulikin kirjoitettua sen verran, että nyt on aika lopettaa. Suosittelen suhtautumaan kaikkeen kirjoittamaani varauksella, koska olen aika huono itse noudattamaan noita ohjeita.
Random Sam muokkasi viestiä 15:20 25.09.2003
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Getabock
|
#11 kirjoitettu
26.09.2003 11:59
no tuota, ihan ekana unohdan kaikki melodiat ja muut sointu what ever hommelit, etin mukavan soundin ja laitan sitä sit eri tavalla peräkkäin ja päällekkäin, sivuttain ja vinottain. sit simmut kiinni ja kuuntelen putkeen vähän tai kauan, riippuu aina kuinka kauan menee ennen kuin sen jutun löytää siitä soundista. sen jälkeen lätkitään lisää tavaraa sen soundin ympärille, jos se kamuja tarttee. hyvin usein käy niin että se ensimmäinen soundi lentää roskiin, ja ne muut osat jää elämään omaa "biisiään". miulla ei juuri koskaan ole mitää valmista ideaa, eikä mitään ajatusta pohjana, ne alkaa syntymään aina jonkun äänen ympärille, ja se "genre" tulee siinä samalla jos on tullakseen... heh.. noh, kaiken tuon kyllä kuuleenkin sit niistä miun rävellyksistäni... ehkäpä joku kaunis päivä joku teistäkin kuulee niitä täällä mikserissa... propably not... 8)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Dubbha
|
#12 kirjoitettu
28.09.2003 13:41
Sateentappaja kirjoitti:
rayou kirjoitti:
kamiksissa tulee synkempää ja nousissa iloisempaa. selvinpäin sitten sovitellaan ja parannellaan.
Joo mä oon kuullu että pääsiäisruohoissa tulee aika hyvät inspikset!
Joo ja se on ihan fakta että silloin inspis lentää. Krapulakin on yllättävä inspiroija mutta hulluruohoa ei mikään voita
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
W@RM
872 viestiä
|
#13 kirjoitettu
30.09.2003 09:40
räplään reasonia ja siitä niitä alkaa sit pikkuhiljaa kehittymään...jeps!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
olli-q
|
#14 kirjoitettu
30.09.2003 18:00
no meidän yhtye matkii ja väärentää toisten sanoja
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kuusniemi
294 viestiä
|
#15 kirjoitettu
30.09.2003 21:10
Ihan mielenkiintoista luettavaa nuo eri tyylit. Katsotaan saaanko lisättyä jotain uutta litanjaan.
Itselläni biisin teko lähtee kahden asian päättämisestä; ensin idea, yleensä jonkinlainen tarinan tynkä, ja toiseksi millä tyylillä haluan sen tehdä, eli onko kyseessä orkestraalia vaiko vaikka teknoa.
Näiden päälle sitten kehittelen tunnelman ja melodiat, milloin milläkin tyylillä ja tekniikalla toteuttuna. Teknoa tehdessä biitti ja bassolinja ratkaisevat paljon, mutta yritän aina panostaa siihen suihkulaulumelodiaan, jolla olisi mahdollista saada biisi jäämään kuuntelijan korvaan. Orkestraalia tehdessä tämä korostuu vielä enemmän, varsinkin kun teen elokuvallista musiikkia, jolloin tunnelman ja teeman toimivuus ovat pääasiassa.
Itse kappaleet teen eri ohjelmilla ja laitteilla. Kappaleet kokoan Cakewalkilla ja osasia rakennán mm. ITllä. Synalla soitan aika suuren osan elementeistä.
Siinä se oli pääpiirteissään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#16 kirjoitettu
10.10.2003 10:26
Jammailen riffejä ja nauhoitan kun löytyy hyvä. Sitten teen biisin valmiiksi fruityllä ja revin sanat jostain pään syövereistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|