Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Niin ja siis, omat kitarasäröt ainakin toimivat esimerkiksi Mophon ja Dark Energyn bassojen kanssa oikein nätisti, joten en epäile hetkeäkään, etteikö kunnollinen bassosärökin toimisi ainakin yhtä hyvin.
Levy tekeillä jossa nimenomaan käytetään bassopresettejä + erinäisiä basso + kitarapedaleita.
Jens Johansson(+ sen veli) ja Allan Holdsworth teki 90-luvulla levyn jossa käytetään synabassoa + lieviä efektejä sen kanssa. http://www.youtube.com...
Synabasson erottaa siitä että kuvioiden pitää olla myös aika legatomaisia ja perkussiivisia elementtejä ei välttämättä täten ihan yhtä helpolla saa aikaiseksi kuin oikealla bassolla. Synabassolla taas pystyy sitten kikkailemaan nopeiden hyppyjen, nopeiden likkien ja bendien muodossa aika paljon. Synabasso myös vaikuttaa kokonaissaundiin aika kivalla tapaa, jos hakee tientynlaista kieroa kontrastia suhteessa oikeaan kitaraan sekä rumpuihin.
Tässä nyt perinteinen näyttö 80-luvulta jossa sekvensseri mukana ja konerummut http://www.youtube.com...
Leffamusaa tehtiin paljon menneinä vuosina näillä periaatteilla ja käsittääkseni sen takia että oikeat instrumentit eivät saaneet viedä liian isoa roolia itse elokuvasta + tunnelmaa pystyi helpommin toteuttamaan syntetisaattoreilla. Nykyäänhän se on sitten päinvastoin ja nimenomaan ne hyvät soundtrackit on aika kiven alla kun kaikki leffat täynnä jotain ihme emopaatosta ja hyvästä tunnelmista sekä sävellyksistä ei ole tietoakaan. Välillä nyt kuulee jotain pianonpimputusta ja viuluja mutta se nyt on vähän hoh hoijaa..
Bassosäröt toimii hyvin synien kanssa sekä TIETENKIN synabassospedut. Phaser myös toimii jos hakee rosoa ja piikikkyytä. Hyvää chorus pedalia en ole vielä päässyt kokeilemaan mutta tähän mennessä kokemukset ovat olleet että chorus efekti ei tee ihan samaa synabassoille kuin mitä se tekee esim. Kitaralle. Chorus efekti jotenkin imee sen saundin itseensä ja supistaa sen. Tosin, oikea soitin ja hyvä chorus pedali niin asia toki voi olla eri. Sitä odotellessa.
Toimii. Luulen, että kiinnostaa myös tietää vähän, millaista saundia erityyppisistä säröistä tulee, kun yhdistetään bassosynaan. Tein sitä varten lyhkäsen bassokuvion Dark Energyllä, joka kuulostaa ilman säröjä tältä. Sitten alla oleviin pätkiin käytin kaikenlaisia erilaisia nurkissa pyöriviä särömuljuttimia ja tuota samaista pätkää. Nauhoituksen lomassa myös säätelin säröpedaalien parametreja.
Itse tykkään eniten overdrive-tyyppisestä säröstä bassosynien kanssa erityisesti siitä syystä, ettei overdrive niin pahasti kumoa alipäästösuodattimen leikkaustaajuuden moduloinnin vaikutusta eikä saa sitä kuulostamaan enemmänkin äänenvoimakkuuden moduloinnnilta kuten esim. tuossa fuzz-esimerkissä.
Funereal muokkasi viestiä 22:14 18.07.2012
Niin ja siis noista ääniesimerkeistä nyt varsinainen bassosärö on ainoastaan tuo fuzz (MXR El Grande Bass Fuzz).
Jotkut on sitä mieltä että bassospedut toimii jopa paremmin kuin kitarapurkit. Saattaa tietty johtua siitä että kitarapedaalit tuppaa syömään botnea. Oon myös saanut sen käsityksen että esim. Rhodesin ja vintagempien synien kanssa oltais tykätty aikonaan käyttää nimenomaan bassovahvareita samaisesta syystä. Ja kyllähän joku Rhodes ja bassman onkin kieltämättä aika yleisesti hyväksytty yhdistelmä.