Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
akx kirjoitti:
Olen lukenut että ASIOta ei pitäisi olla tuettuna SB Livellä (eikä varsinkaan Valuella), mutta silti sitä olen käyttänyt Fruityn kanssa.
Tuossa lukee "ASIO DirectX", eli käytät Cubasen mukana tulevaa DirectX:n päällä toimivaa ASIO-ajuria. Ts. suorituskyky ei ole parempi kuin DirectX:n.
Itse olen käyttänyt SBLivellä APSLive ajureita, jolloin sopiva latenssi oli luokkaa 13ms, beta audigy-ajureilla pääsi jo 5ms:n tasolle, mutta ajurit olivat hyvin epästabiilit. Kuitenkin KX taitaa olla paras tapa ottaa ASIO käyttöön nykyisin.
ASIO (Audio Stream Input/Output), developed by Steinberg, is a cross-platform, multi-channel audio transfer protocol that is being adopted by many of the manufacturers of audio/MIDI sequencing applications. It allows software to have access to the multi-channel capabilities of a wide range of powerful sound cards.
ASIO expands on the basic capabilities of a standard computer sound card, most of which can only provide stereo (two-channel) audio input and output. The ASIO specification defines the interface that manufacturers of professional audio sound cards must use to create an ASIO driver for their hardware. This driver allows the host audio/MIDI application to "see" all of the inputs and outputs available on the sound card. The user can then assign these I/O ports as needed for recording or playback when using an ASIO-compatible software program. This allows the users to record more tracks simultaneously than the previous limitation of two channels imposed by a standard sound card.
Tuon lisäksi tuo ASIO on suunniteltu mahdollistamaan alhaiset latenssit. Latenssi on se aika joka kuluu siitä hetkestä, kun ohjelma käskee äänikorttia soittaa jotain ääntä ja tuo ääni tulee ulos äänikortista. DirectX:llä ei ole edes mahollista päästä 60-80ms alemmaksi sillä jo tuo Microsoftin ajuripinta aiheuttaa usean kymmenen millisekunnin latenssin.
Kun äänen nopeus on 340.29 m/s niin tuosta voi jokainen laskea mitä tuollainen 80ms viive äänessä vastaa metreissä. Jokainen varmasti kokenut sen, että jossai tapahtuu jotain ja ääni tulee jäljessä. Kumma tunne eikö..? Joten alhaisella latenssilla yritetään päästä tuosta eroon Eli siis hyöty, mm. synkkaukseen ja helpottaa huomattavasti softasynien käyttöä.