Kirjoittaja
|
2000-luvun alun "hittimusa"
|
SheikkiLyyrinen
2216 viestiä
|
#1 kirjoitettu
03.06.2012 06:11 Muok:03.06.2012 10:49
Ite saan aina nostalgisen hyvää mieltä, kun kuulen radiossa biisejä, joita silloin tuli radiosta, kun olin melko natiainen... Tuohon ysärin loppupuolelle 2000 luvun alkupuolelle. Nykyään meikä ei meinaa sietää tuota musaa mitä tehdään ja siksi useimmiten en kuuntele radiotakaan 10 minuuttia kauempaa (tietysti riippuen kanavasta jne... Mutta useimmat kanavat saavat mut pikimmiten sulkemaan sen)
Ite kattoo, jos sais mp3 soittimen kuntoo ja vois ladata musaa, ja sais aina kuunnella siitä, ku lähtee jonnekki Ei tarvis kuunnella paskaa musaa radiosta... Tää ei oo nyt niin vakava ketju, joten luokaamme vapaamuotoista keskustelua 90 luvun loppupuolen hittibiiseistä + 2000 luvun alkupuolen biiseistä, jotka tuovat teille niistä ajoista muistoja tai ovat muuten vaan hyviä tai jtn...
SheikkiLyyrinen muokkasi viestiä 10:48 03.06.2012
Niin ja eniten toivoisin kotimaisia (tietenkin ulkomaisetkin käy, mutta enemmän kaipaan näitä suomenkielisiä biisejä)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Disintegr8
11309 viestiä
|
#2 kirjoitettu
03.06.2012 10:57
Suomalaisesta ton ajan maailmallakin suositusta musiikista tuli mieleen lähinnä Darude, Bomfunk MC's ja Nightwish. Gorillaz-debyytti 2001. Samana vuonna Daft Punkin Discovery. Tosiaan, ei ole ihan samalle tasolle tosiaan taidettu yltää tällä vuosikymmenellä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SheikkiLyyrinen
2216 viestiä
|
#3 kirjoitettu
03.06.2012 11:04
Disintegr8 kirjoitti:
Suomalaisesta ton ajan maailmallakin suositusta musiikista tuli mieleen lähinnä Darude, Bomfunk MC's ja Nightwish. Gorillaz-debyytti 2001. Samana vuonna Daft Punkin Discovery. Tosiaan, ei ole ihan samalle tasolle tosiaan taidettu yltää tällä vuosikymmenellä.
"mutta enemmän kaipaan näitä suomenkielisiä biisejä"
Kiitos Kannanottohan tuokin oli aiheeseen
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#4 kirjoitettu
03.06.2012 11:38 Muok:03.06.2012 11:43
Mullekin tulee lähinnä mieleen 2000-luvun alusta amisjumputus: 666, K-system, Iio, Alice Deejay jne jne... Mutta kotimaisista vain nämä ensimmäiset kunnon suomihiphopparit mm Fintelligens, Seremoniamestari, Rockin' d north yms.
Niin ja Kotiteollisuudella oli ensimmäinen ja omasta mielestäni toistaiseksi viimeinenkin kunnon hittibiisi "Jos sanon"
Ja jos huumoripuolelle mennään niin juutuupistakin löytyy klassikot Satu teinihoro ja Jammu-setä..
Kostiainen muokkasi viestiä 11:39 03.06.2012
Kostiainen muokkasi viestiä 11:42 03.06.2012
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Disintegr8
11309 viestiä
|
#5 kirjoitettu
03.06.2012 11:45
SheikkiLyyrinen kirjoitti:
Disintegr8 kirjoitti:
Suomalaisesta ton ajan maailmallakin suositusta musiikista tuli mieleen lähinnä Darude, Bomfunk MC's ja Nightwish. Gorillaz-debyytti 2001. Samana vuonna Daft Punkin Discovery. Tosiaan, ei ole ihan samalle tasolle tosiaan taidettu yltää tällä vuosikymmenellä.
"mutta enemmän kaipaan näitä suomenkielisiä biisejä"
Kiitos Kannanottohan tuokin oli aiheeseen
Editoit noin samaan aikaan ku kirjottelin tota.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
SheikkiLyyrinen
2216 viestiä
|
#6 kirjoitettu
03.06.2012 11:58
Disintegr8 kirjoitti:
SheikkiLyyrinen kirjoitti:
Disintegr8 kirjoitti:
Suomalaisesta ton ajan maailmallakin suositusta musiikista tuli mieleen lähinnä Darude, Bomfunk MC's ja Nightwish. Gorillaz-debyytti 2001. Samana vuonna Daft Punkin Discovery. Tosiaan, ei ole ihan samalle tasolle tosiaan taidettu yltää tällä vuosikymmenellä.
"mutta enemmän kaipaan näitä suomenkielisiä biisejä"
Kiitos Kannanottohan tuokin oli aiheeseen
Editoit noin samaan aikaan ku kirjottelin tota.
Jaa jaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tahtila
2311 viestiä
|
#7 kirjoitettu
03.06.2012 12:08
Jaa-a. Meinasin ensiksi olla laiska ja listata kaiken mitä iTunes-kirjastosta löytyy aikaväliltä 2000-2001, mutta päätin sittenkin pohtia mitä oikeasti muistan kuulleeni juuri tuona aikana. Noina vuosina ilmestyneitä levyjä kun on sittemmin kertynyt muutenkin hyllyyn. Eniten ala-astemuistoja tulee kuitenkin mieleen seuraavista:
- Coldplayn debyyttialbumi, parhaiten muistan sikkubiiseistä kappaleen "Trouble"
- Seremoniamestarin biisejä allekirjoittaneen velipoika luukutti tauotta. Hitteinä "Ihana päivä" ja "Viesti".
- Didon "Here with me" on edelleen mielestäni ihan hyvä biisi. Taisi ilmestyä jo 1999, mutta soi kovasti vielä 2000-luvullakin, kiitos Roswellin.
- Anssi Kela ja Nummela. Saatan yhä muistaa "Puistossa"-biisin sanat. Oli itselleni todella kova juttu.
- Michael Jacksonin viimeiseksi jäänyt studioalbumi ilmestyi, "You rock my world" oli iso hitti. Muita Invinciblen sinkkubiisejä ei tainnut Suomen radiossa pahemmin soida.
- Röyksopp ja "Eple".
- Gorillaz säväytti hämmentävillä musiikkivideoillaan, erityisesti "Tomorrow comes today" iski.
Lisääkin tulisi varmasti kun hetken muistelisi, mutta nämä nyt päällimmäisinä...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#8 kirjoitettu
03.06.2012 15:40 Muok:03.06.2012 15:41
Jr. Class Art Exhibition kirjoitti:
Linkkaisin tähän jonkun ketjun 2000-luvun alusta, missä porukka valittaa siitä, että musa on nykyään paskaa ja kehuu, että vuonna 1992 tehtiin viellä hyvää musiikkia, mutta ei tol nykyisel forumhaulla oikeen löydä (toisin ku sillä forumhaulla, joka oli sillo 2000-luvun alussa!).
Onko mielestäsi siis mahdotonta, että radiosoittomusan laatu olisi laskenut entisestään esim. 2000-luvun alusta?
Kovasti muistelisin että yleisen konsensuksen mukaan 2000-luvun aikana monet kokivat että radiosoitossa pyörivien biisien laatu laskee, kaikki ns. jännät radiokanavat kuolivat pikkuhiljaa poies, mielipiteitä vahvasti jakava suomiräbä alko tekemään nousua, tää "NRJ-musa" eli kehnon klubimusan ja kehnon räbän sekotus alkoi syntyä sen johdasta kun biittien tekijät eivät enään voineet samplata miten tahtoivat, yms jne. Soittolistoista valitettiin paljon.
Ite näkisin et 2000-luku oli varmaan semmosen tietynlaisen murroksen aikaa, ei vielä ollut samalla tavalla nettiradioita yms ja sitten samaan aikaan radioasemien soittolistat alkoivat muuttua aina vaan "sisäsiistimmiksi" niin sanoakseni.
Itse muista 2000-luvun puolen radioseteistä lähinnä sen, että Bomfunk MC'siä ja Daruden Sandstormia soitettiin. Se dance-puoli oli mielestäni viriilimpää kuin nykyää. Sit mieleen tulee Ultra Bra, Suurlähettiläät, Nylon Beat, Don Huonot ja Apulanta, mut en tiedä elivätkö nämä bändit sit mitä vaihetta 2000-luvulla.
En ollut tossa vaiheessa kovin kiinnostunut musiikista silleen ylipäätään. Ysärin puolelt muistan ne musiikkivideo-ohjelmat joissa soitettiin sit aika laajalt spektrilt pinnalla ollutta musaa.
Haluisin tietää et mikä se yks amerikkalainen metalli/rockbändi oli jolla oli joku grimdark musavideo jos oli pyöriviä metalliovia ja kaljuja tyyppejä bändis, ja sit joku sukulaiseni suuttu tästä ja valisti mulle että se on "homojen musiikkia". Tämä siis yäsrin puolel, olin tyyliin ala-asteella ja ihan pihalla et mitä ne homot sitten on...
MKDELTA muokkasi viestiä 15:41 03.06.2012
nii joo ja 2000 luvust viel toki että METALLIA KAIKKIALLA
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JM
18460 viestiä
|
#9 kirjoitettu
03.06.2012 16:57
Eminem
Limb Bizkit
LInkin Park
Ja sitten suomiräpin hommat, Avaimen Punainen tiili oli ja on hieno levy, toi jotenkin sen sanoma-homman siihen mukaan. Ja Soul Captain Bandin levy! Ja mitähän muuta...
En nyt väitä että kaikki noista olisi varsinaista hittiä, mutta noita minä ja kaverit kuunneltiin aika paljon. Metallipuoli oli silloin mulle vähän tuntematon, Children of Bodomin pari ekaa levyä ja Nightwishin pari ekaa levyä oli varmaan ne, mitä eniten kuulin kavereilta. Ja Thyranen yks levy, muut oli aika huonoja mutta en muista nimeä, yks oli tosi hyvä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#10 kirjoitettu
03.06.2012 19:06
MKDELTA kirjoitti:
Sit mieleen tulee Ultra Bra, Suurlähettiläät, Nylon Beat, Don Huonot ja Apulanta, mut en tiedä elivätkö nämä bändit sit mitä vaihetta 2000-luvulla.
Näiden suosio tais piikata siinä 90-luvun lopulla, Apulanta on (jostain syystä) ollut tasaisen suosittu myöhemminkin. Oikeestaan nää ennemmkin kuihtui siinä 2000-luvun alun murroksessa.
Sit vuosituhannen vaihteessa oli pinnalla paljon sellasia the S-bandejä, sitä garagerockia. Datsuns, Killers, Strokes jne.
nii joo ja 2000 luvust viel toki että METALLIA KAIKKIALLA
Joskus ca. 2006 mikserissäki metalli oli samanlaisella näkyvyydellä ku rap nykyään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#11 kirjoitettu
03.06.2012 19:29
pieslice kirjoitti:
Näiden suosio tais piikata siinä 90-luvun lopulla, Apulanta on (jostain syystä) ollut tasaisen suosittu myöhemminkin. Oikeestaan nää ennemmkin kuihtui siinä 2000-luvun alun murroksessa.
Sit vuosituhannen vaihteessa oli pinnalla paljon sellasia the S-bandejä, sitä garagerockia. Datsuns, Killers, Strokes jne.
Asia on varmaan ollut näin, kun olin tosiaan aika pihalla kaikesta koko 2000-l alkupuolen, mut musta tuntuu että nekrofiilisiä tendenssejä omaavat radioasemat myllytti näitäkin vielä tuossa 2000-l alkupuolel
Joskus ca. 2006 mikserissäki metalli oli samanlaisella näkyvyydellä ku rap nykyään.
Muistan kun vitun Nyt-liitteessä oli hevistely-levyjen arvosteluja melkeen koko ajan vaan joskus 2000-luvul. Nyt-liitteessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
pieslice
3287 viestiä
|
#12 kirjoitettu
03.06.2012 19:33
MKDELTA kirjoitti:
Muistan kun vitun Nyt-liitteessä oli hevistely-levyjen arvosteluja melkeen koko ajan vaan joskus 2000-luvul. Nyt-liitteessä.
Stam1nan debyytti sai 5 tähteä Nytissä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JyRSiö
4869 viestiä
|
#13 kirjoitettu
03.06.2012 20:09
Mokoma - Takatalvi
Mokoma - Kasvot Kohti Itää
Mokoma - Punainen Kukko
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Vessajono
7993 viestiä
|
#14 kirjoitettu
03.06.2012 22:03
Kostiainen kirjoitti:
Niin ja Kotiteollisuudella oli ensimmäinen ja omasta mielestäni toistaiseksi viimeinenkin kunnon hittibiisi "Jos sanon"
Mites Minä olen? Kyllä sitäkin aika pirusti soitettiin joskus ilmestyessään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#15 kirjoitettu
04.06.2012 12:17 Muok:04.06.2012 12:20
1997-2001 oli oikeastaan sellaisen harmittoman radiopopin kulta-aikaa - silloin radion laittoi mielellään soimaan. sen ajan radiopopin parhaita tunnuspiirteitä olivat usein hyvin tuotetut akustiset melodiset soittimet koneella sekvensoitujen rumpujen kanssa, hyvä-ääniset laulajat, upliftaavat c-osat jotka nostivat viimeisen kertsin uuteen loistoon ja tietysti suuri päähän soimaan jäämisen riski. i mean, what's there not to like?
esimerkkeinä voisi antaa ylipäätään kaiken mitä max martin sävelsi ja tuotti silloin ja kaikki muut jotka ottivat siitä vahvoja vaikutteita tuona aikavälinä. nykyään musiikki on muuttunut multimediaviihteeksi, joka vaatii ne heiluvat tissit ja suurpiirteisen esityksen toimiakseen, koska kummankaan essenssiä ei enää osata tai viitsitä toteuttaa itse musiikissa.
ja kyse ei ole mun kohdalla siitäkään, että nykymusiikki loisi jonkunlaisen positiivisen kontrastin tuon ajan musiikkiin, vaan pidin 97-01 radiopopista ihan aidosti silloin ja pidän edelleenkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
petri_dish
20 viestiä
|
#16 kirjoitettu
04.06.2012 16:08
No, itse muistan että teki mieli joskus hangata ranteet auki pöydän reunaa vasten kun 98-99 jouduin erinäisistä syistä pakkokuuntelemaan radiota melkein joka päivä, pääasiassa Novaa ja Radio Suomea. Että mitenkään nostalgisesti en kyllä tuota aikaa radiomusassa muistele. Oon kuullu tuolla välillä "Kun kuuntelen Tomppaa" varmaan useamman kymmenen kertaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#17 kirjoitettu
04.06.2012 16:42 Muok:04.06.2012 16:44
Jr. Class Art Exhibition kirjoitti:
MKDELTA kirjoitti:
Onko mielestäsi siis mahdotonta, että radiosoittomusan laatu olisi laskenut entisestään esim. 2000-luvun alusta?
No siis tietenkin on, kun on subjektiivinen kysymys. Mutta luulen, että tässä on vähän sitä samaa ilmiötä, mitä epäilen sillon viime vuosikymmenen alkupuoliskolla olleen niillä, jotka ihmetteli, että 90-luvulla radiomusa oli niin paljon parempaa. Muistettiin se kun radiossa soi Nirvana, Pearl Jam ja Beck, mutta unohdettiin, että 90% ajasta siellä soi Spice Girls, Take That ja jotain nyt jo kokonaan unohdettuja keskinkertaisia eurodance ihmeitä. Ihan samanlailla täälläkin näyttäs mieleen jääneen porukalle parhaiten tollaset joukosta erottuvat, kuten Gorillaz, Röyksopp, Daft Punk yms, eikä esimerkiksi Hot in Herre, Toxic, tai se 90% radiomusasta, joka koostui niistä jo unohteduista RnB-tähdistä, jotka laulo jotain merkityksettömiä kliseitä Pharrel Williamsin 15 minuutissa paskalla istuessa väsäämään biittiin.
No kun tässä on vähän ongelmana se, että nää 15 minuutissa runkolla istuessa väsätyty biisitkin on menny IMO huonommiksi.
Duunissa radiosta tuli tässä yks päivä joltain kanavalta joku Backstreet Boysin biisi ja kuuntelin haikeena että miten paljon parempi se on kuin tää nykyajan paska klubiräbäsetti. Olihan bäkkärit ja spaissarit ja yms jne silleen täysin purkkamusiikkia mutta ainakaan ne biisit ei kuulostanut oikeasti huonolta, vaan lähinnä hyvin tehdyiltä mutta yhtä merkityksellisiltä kuin euron juustohamppari. Siis monessa nyky radiosoittobiisissä on esim sellasia sointu/melodiakulkuja mitkä kuulostaa siltä että joku olisi lukenut teoriaa 3 minuuttia ja sitten tehnyt sarjan jotain awkward tuuttauksia. Ei tällästä tullut ennen vastaan kuin alottelijoilta.
MKDELTA muokkasi viestiä 16:43 04.06.2012
nykyään on liikaa tuottajia ja liian vähän muusikoita.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#18 kirjoitettu
04.06.2012 20:36
MKDELTA kirjoitti:
Olihan bäkkärit ja spaissarit ja yms jne silleen täysin purkkamusiikkia mutta ainakaan ne biisit ei kuulostanut oikeasti huonolta, vaan lähinnä hyvin tehdyiltä mutta yhtä merkityksellisiltä kuin euron juustohamppari
Kyllä kuulosti. Jo silloin, vaikken vielä edes kuunnellut pahemmin mitään musiikkia, ne olivat aivan käsittämätöntä sontaa. Onneksi ajoista, jolloin sukupuolibändit tekivät liukuhihnapurkkapoppia ja joka tuutista puski esiin niiden tuotteistus, ollaan päästy edes vähän eteenpäin. Vai saako Ärrältä Flo Rida -keräilykortteja? En kyllä oikeasti tiedä... Tykkään kyllä myös nykyajan listatavarasta enemmän, vaikken kyllä sitä kamalasti kuuntelekaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#19 kirjoitettu
04.06.2012 20:57
Funereal kirjoitti:
MKDELTA kirjoitti:
Olihan bäkkärit ja spaissarit ja yms jne silleen täysin purkkamusiikkia mutta ainakaan ne biisit ei kuulostanut oikeasti huonolta, vaan lähinnä hyvin tehdyiltä mutta yhtä merkityksellisiltä kuin euron juustohamppari
Kyllä kuulosti. Jo silloin, vaikken vielä edes kuunnellut pahemmin mitään musiikkia, ne olivat aivan käsittämätöntä sontaa. Onneksi ajoista, jolloin sukupuolibändit tekivät liukuhihnapurkkapoppia ja joka tuutista puski esiin niiden tuotteistus, ollaan päästy edes vähän eteenpäin. Vai saako Ärrältä Flo Rida -keräilykortteja? En kyllä oikeasti tiedä... Tykkään kyllä myös nykyajan listatavarasta enemmän, vaikken kyllä sitä kamalasti kuuntelekaan.
ymmärrän kyl et oot näit super alternatif tyyppei, mut kyllä minäkin ex-super alternatif ug circus jesus tyyppinä pystyn sanomaan et vanhempi burgeripop jossa sentään a) laulettiin b) oli jotain sävellyksellistä yritystä hakkaa nää rä+offbeat-basso+duurisynatuuttaus+vitusti limitterii musat mitkä pyörii radios nyt
ero on semmonen et NRJ nyt saa mut toivomaan tulvia, ydinsotaa ja savuavissa syvyyksissä lymyävien perkeleitten vitsauksia ja wanhempi massapop vaan liukuu korvien ohi tai on iha ok
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#20 kirjoitettu
04.06.2012 21:25
MKDELTA kirjoitti:
ymmärrän kyl et oot näit super alternatif tyyppei, mut kyllä minäkin ex-super alternatif ug circus jesus tyyppinä pystyn sanomaan et vanhempi burgeripop jossa sentään a) laulettiin b) oli jotain sävellyksellistä yritystä hakkaa nää rä+offbeat-basso+duurisynatuuttaus+vitusti limitterii musat mitkä pyörii radios nyt
ero on semmonen et NRJ nyt saa mut toivomaan tulvia, ydinsotaa ja savuavissa syvyyksissä lymyävien perkeleitten vitsauksia ja wanhempi massapop vaan liukuu korvien ohi tai on iha ok
Ymmärrän kyllä, että ymmärryskyvyssäsi on jotain häikkää, mutta näin insinöörinä saan lähes orgasmin kuunnellessani miltei täysin syntetisoitua musiikkia ja tietäessäni, että se on niin suosittua. Laulu ja sävellyksellinen yritys on aivan yliarvostettua. Mut toisaalta klubiräppi on kyllä just sitä, mitä NRJ saa sut toivomaan: syvyyksissä lymyävien perkeleitten vitsaus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
petri_dish
20 viestiä
|
#21 kirjoitettu
05.06.2012 12:20 Muok:05.06.2012 12:21
Hassu juttu minkä huomasin kun katselin tuolta IFPIn sivuilta vanhoja virallisia listoja http://www.ifpi.fi/til... on että Petri Nygård oli listojen kärjessä vuonna 2000 ja kärkipaikoilla myös tänä ja viime vuonna.. Semmoista kehitystä.
Muuten kyllä 2000-luvun alun listat näyttää mun mielestä ihan tyhjänpäiväiseltä kuin nykyisetkin.
petri_dish muokkasi viestiä 12:21 05.06.2012
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
petri_dish
20 viestiä
|
#22 kirjoitettu
05.06.2012 18:07
Jr. Class Art Exhibition kirjoitti:
petri_dish kirjoitti:
[...]Petri Nygård [...]
Muuten kyllä 2000-luvun alun listat näyttää mun mielestä ihan tyhjänpäiväiseltä kuin nykyisetkin.
Huono sanavalinta..
..mutta, täytyy kyllä sanoa että Vitun Suomirokkii nauratti enemmän kuin nämä Nygårdin nykyiset biisit, tosin olinpa silloin aika paljon nuorempikin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#23 kirjoitettu
05.06.2012 18:31 Muok:05.06.2012 18:32
MKDELTA kirjoitti:
Duunissa radiosta tuli tässä yks päivä joltain kanavalta joku Backstreet Boysin biisi ja kuuntelin haikeena että miten paljon parempi se on kuin tää nykyajan paska klubiräbäsetti.
jep.
Olihan bäkkärit ja spaissarit ja yms jne silleen täysin purkkamusiikkia mutta ainakaan ne biisit ei kuulostanut oikeasti huonolta, vaan lähinnä hyvin tehdyiltä mutta yhtä merkityksellisiltä kuin euron juustohamppari.
jep. just sellasta miellyttävänkuuloista tyhjänpäiväistä viihdettä.
Siis monessa nyky radiosoittobiisissä on esim sellasia sointu/melodiakulkuja mitkä kuulostaa siltä että joku olisi lukenut teoriaa 3 minuuttia ja sitten tehnyt sarjan jotain awkward tuuttauksia. Ei tällästä tullut ennen vastaan kuin alottelijoilta.
jep. jos on lukenut ollenkaan. kaks riitasointua vammaisella tööttipresetillä ja se on sit biisi.
nykyään on liikaa tuottajia ja liian vähän muusikoita.
jep. "tuottajia".
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ilakoiva Peku
111 viestiä
|
#24 kirjoitettu
06.06.2012 17:35
Ensimmäinen yksittäinen biisi mikä tuli mieleen oli Smakin Myrsky, eipä ole montaa yhtä turbotuotettua ja tarttuvaa pop-hevirallia ole Suomessa tehtyä. Ei mahda mitään, se on mun sellanen guilty pleasure mitä on väliilä kiva kuunnella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Coivisto
8780 viestiä
|
#25 kirjoitettu
07.06.2012 01:05
Ihme biisejä listataan... Minulle itselleen se nostalgia on nimenomaan sitä "nostalgista paskaa" jota jonkin takia silti kuuntelee mielellään tähänkin päivää asti vaikkakaan ei repeatillä. Britney Spears pyöräytti ekan levynsä markkinoille vasta 1999 tietääkseni ja tämän kaltaisia pop akteja oli 2000-luvun alussa paljonkin.
Tottakai jos alkaa kaivamaan että mitä hyviä levyjä tuli 2000-luvun alussa jäisi käteen vitusti levyjä ja sitäkin enemmän biisejä ja se olisi yksi turhan kanssa tänne lisätä ihan sen takia että oikeasti hyvää musaa tehdään joka vuosi ja sitten 10 vuoden päästä sanotaa että silloin vielä osattiin tehdä musaa kuten Ö-bändi näitten X-levyllä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Disintegr8
11309 viestiä
|
#26 kirjoitettu
07.06.2012 07:08
Coivisto kirjoitti:
Ihme biisejä listataan... Minulle itselleen se nostalgia on nimenomaan sitä "nostalgista paskaa" jota jonkin takia silti kuuntelee mielellään tähänkin päivää asti vaikkakaan ei repeatillä. Britney Spears pyöräytti ekan levynsä markkinoille vasta 1999 tietääkseni ja tämän kaltaisia pop akteja oli 2000-luvun alussa paljonkin.
Tottakai jos alkaa kaivamaan että mitä hyviä levyjä tuli 2000-luvun alussa jäisi käteen vitusti levyjä ja sitäkin enemmän biisejä ja se olisi yksi turhan kanssa tänne lisätä ihan sen takia että oikeasti hyvää musaa tehdään joka vuosi ja sitten 10 vuoden päästä sanotaa että silloin vielä osattiin tehdä musaa kuten Ö-bändi näitten X-levyllä.
Ketjun pointti ei ole hyvä musiikki, vaan hyvä hittimusiikki, tai hittimusiikki johon ylipäänsä liittyy itsellä jotain olennaisia muistoja. "Nostalginen paska" on aika hyvin sanottu; muistan monta biisiä siltä ajalta jotka olivat sitä ns. tusinapoppia, enemmän tai vähemmän paskaa, joita jotkut laittoivat lähinnä trollausmielessä joihinkin pelileffoihinsa jne. "VEDÄN KAUHEELLA TUURILLA TÄSSÄ PELISSÄ NI LAITAN BRITNEY SPEARSIN LUCKYN TAUSTALLE EHHEH"
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pohjois-Korea
10911 viestiä
|
#27 kirjoitettu
07.06.2012 13:17 Muok:07.06.2012 13:18
Pohjois-Korea muokkasi viestiä 13:18 07.06.2012
Oho, ois varmaan voinut lukea sen ketjun aloituksen ennen kuin vastasi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#28 kirjoitettu
07.06.2012 22:15
http://www.youtube.com...
http://www.youtube.com...
Noitahan ne koko ajan pyöritti silloin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Keskeinen Aika
86 viestiä
|
#29 kirjoitettu
07.06.2012 22:45 Muok:07.06.2012 22:55
10-12 vuotta sitten musiikki edes jollain tavalla vielä hengitti radiosoitossa. Ei kulunut noista aijoista enään kauaakaan kun listamusiikki päätettiin pakata ja prosessoida sellaiseksi möykyksi että sitä ei oikeasti voi keskittyneesti enään kukaan täysjärkinen kuunnella. Radiot sitten keksivät vielä sen että musiikki pakataan vielä radioissa erikseen kun ns. valmis tuote/raita tulee heille soittolistalle. Radiomusa on nykyään täten sitä että kun autosta pistää soimaan niin soi silti ihan saatanan lujaa vaikka volat olisi minimissä ja kaikki tulee vain ahdistavaan lujaa korville ja silmille.
Tuossa vaiheessa se on oikeastaan ihan se ja sama onko biisissä itsessään sisältöä vai ei.
Nykyajan vallitseva listamusatrendi on se että mennään perinteisissä luonnollisen mollin sävellajeissa ja biisissä on maksimissaan se 5-7 eri sointua jotka pohjautuu kvinttiympyrän kömpelöön hyödyntämiseen. Biisit leikataan ja ne liimataan ja synien suhteen käytetään softia, microkorgeja jne jne jolla saadaan sitten pakattua tehomuovia ihmisten korville.
Laulun suhteen käytetään tunea tai jos ei haluta tunea käyttää niin sitten on olemassa erilaisia ohjelmia millä saadaan vireet paikoilleen ja lauluun sitä robottoklangia. Kun biisi on pakattu, tahdinnettu ja fuskattu kaikella mahdollisella tapaa elottomaksi möykyksi joka muistuttaa jotain kehitysvammaisten kyborgien lastenlauluja, kappale lopuksi tuotetaan ja prosessoidaan jotta se olisi mahdollisimman helppo pureskella ja paskoa samantien pois kun siltä tuntuu, kuten pikaruoka.
Listamusa on eniten kärsinyt siitä että se ei ole enään kunnianhimoista mitä se vielä oli pitkälti 90-luvulla ja 80-luvulla(sekä siitä taaksepäin) ja ihan vain kun tarkastelee pelkästään kappaleiden harmonisia ja melodisia rakenteita sen lisäksi että ennen laulujen purkittamiseen käytettiin paljon enemmän aikaa koska se ns. spiritti piti saada sinne laulamalla sisään, ei jälkikäsittelemällä raakilemaista lauluraitaa. Ennen myös hittimusassa käytettiin luovuutta ja soitinvalintoja paljon tarkemmin hyödykseen(mm. Erilaisia synia, speduja, nauhoitusmahdollisuuksia, strykkareita jne jne). Biiseissä oli siis kaikin tavoin enemmän sisältöä. Listamusiikki itsessään musiikillisenä ilmiönä kuoli viimeistään 2000-luvulle tultaessa.
Nykyajan menestynyt listamusiikki perustuu vihalle. Tehdään kappaleita jotka kirjaimellisesti vituttaa ihmisiä ja täten ihmiset tuntevat sen myötä jotain, ja kaikki ovat onnellisia. Ihmisille on nykyään hyvin tärkeää saada vihata "jotain" musiikin muodossa. Tämän takia on Robin, Tuuli, Cheek jne jne. He ovat ilmiöitä ja heidän menestyminen perustuu täysin vihalle ja koska heidän musiikki on syntynyt kaikesta saatanallisuudesta mitä laiskat ja välinpitämättömät ihmiset tietyissa musiikkipiireissä viljelevät ympärilleen. Se on puhdasta saatanan palvontaa. Robin on todellista Black-Metal musiikkia joka on suunnattu ihan normaaleille ihmisille tässä yhteiskunnassa joka vajoaa ja vajoaa koko aika syvemmälle paskaan sen kaikissa eri muodoissaan. Ihminen on tavallaan jo tuudittautunut tähän kaikkeen paskaan, ja sen takia Robinkin on ihan okei ja koska se on "läppä" joka naurattaa meitä kaikkia ja koska olemme kaikki ihan saatanan turhauteita tähän aiheeseen. Lopputulos on se että vedetään lärvit läheisessä yöbaarissa ja tuijotellaan akkojen perseitä kun he tanssivat jotain typerää höpölöpörenkutusta. Sitten kun pidetään paussi ja mennään röökille niin puhutaan Depeche Modesta(salaa)...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Klaus H
2496 viestiä
|
#30 kirjoitettu
07.06.2012 23:09
Keskeinen Aika kirjoitti:
10-12 vuotta sitten musiikki edes jollain tavalla vielä hengitti radiosoitossa. Ei kulunut noista aijoista enään kauaakaan kun listamusiikki päätettiin pakata ja prosessoida sellaiseksi möykyksi että sitä ei oikeasti voi keskittyneesti enään kukaan täysjärkinen kuunnella. Radiot sitten keksivät vielä sen että musiikki pakataan vielä radioissa erikseen kun ns. valmis tuote/raita tulee heille soittolistalle. Radiomusa on nykyään täten sitä että kun autosta pistää soimaan niin soi silti ihan saatanan lujaa vaikka volat olisi minimissä ja kaikki tulee vain ahdistavaan lujaa korville ja silmille.
Tuossa vaiheessa se on oikeastaan ihan se ja sama onko biisissä itsessään sisältöä vai ei.
Nykyajan vallitseva listamusatrendi on se että mennään perinteisissä luonnollisen mollin sävellajeissa ja biisissä on maksimissaan se 5-7 eri sointua jotka pohjautuu kvinttiympyrän kömpelöön hyödyntämiseen. Biisit leikataan ja ne liimataan ja synien suhteen käytetään softia, microkorgeja jne jne jolla saadaan sitten pakattua tehomuovia ihmisten korville.
Laulun suhteen käytetään tunea tai jos ei haluta tunea käyttää niin sitten on olemassa erilaisia ohjelmia millä saadaan vireet paikoilleen ja lauluun sitä robottoklangia. Kun biisi on pakattu, tahdinnettu ja fuskattu kaikella mahdollisella tapaa elottomaksi möykyksi joka muistuttaa jotain kehitysvammaisten kyborgien lastenlauluja, kappale lopuksi tuotetaan ja prosessoidaan jotta se olisi mahdollisimman helppo pureskella ja paskoa samantien pois kun siltä tuntuu, kuten pikaruoka.
Listamusa on eniten kärsinyt siitä että se ei ole enään kunnianhimoista mitä se vielä oli pitkälti 90-luvulla ja 80-luvulla(sekä siitä taaksepäin) ja ihan vain kun tarkastelee pelkästään kappaleiden harmonisia ja melodisia rakenteita sen lisäksi että ennen laulujen purkittamiseen käytettiin paljon enemmän aikaa koska se ns. spiritti piti saada sinne laulamalla sisään, ei jälkikäsittelemällä raakilemaista lauluraitaa. Ennen myös hittimusassa käytettiin luovuutta ja soitinvalintoja paljon tarkemmin hyödykseen(mm. Erilaisia synia, speduja, nauhoitusmahdollisuuksia, strykkareita jne jne). Biiseissä oli siis kaikin tavoin enemmän sisältöä. Listamusiikki itsessään musiikillisenä ilmiönä kuoli viimeistään 2000-luvulle tultaessa.
Nykyajan menestynyt listamusiikki perustuu vihalle. Tehdään kappaleita jotka kirjaimellisesti vituttaa ihmisiä ja täten ihmiset tuntevat sen myötä jotain, ja kaikki ovat onnellisia. Ihmisille on nykyään hyvin tärkeää saada vihata "jotain" musiikin muodossa. Tämän takia on Robin, Tuuli, Cheek jne jne. He ovat ilmiöitä ja heidän menestyminen perustuu täysin vihalle ja koska heidän musiikki on syntynyt kaikesta saatanallisuudesta mitä laiskat ja välinpitämättömät ihmiset tietyissa musiikkipiireissä viljelevät ympärilleen. Se on puhdasta saatanan palvontaa. Robin on todellista Black-Metal musiikkia joka on suunnattu ihan normaaleille ihmisille tässä yhteiskunnassa joka vajoaa ja vajoaa koko aika syvemmälle paskaan sen kaikissa eri muodoissaan. Ihminen on tavallaan jo tuudittautunut tähän kaikkeen paskaan, ja sen takia Robinkin on ihan okei ja koska se on "läppä" joka naurattaa meitä kaikkia ja koska olemme kaikki ihan saatanan turhauteita tähän aiheeseen. Lopputulos on se että vedetään lärvit läheisessä yöbaarissa ja tuijotellaan akkojen perseitä kun he tanssivat jotain typerää höpölöpörenkutusta. Sitten kun pidetään paussi ja mennään röökille niin puhutaan Depeche Modesta(salaa)...
Juu-u. Näin se vaan on. Ylipäänsä koko vitun poppi on perkeleestä. Kuka edes kuuntelee musiikkia nykyään? Kaikki haluavat vain lukea artistien epäonnistumisista ja heidän epäonnisista toilailuistaan.
Koko nykyaikainen musabisnes ei ole muuta kuin suuri kusetus. Siinä menee lapsi pesuveden mukana, kun nämä gigantit alkavat oikein tosissaan heilumaan. Musiikki lähtee sydämestä mutta musiikkibisnes.... En edes tiedä mistä vitusta se lähtee...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#31 kirjoitettu
07.06.2012 23:16 Muok:07.06.2012 23:17
Mielestäni klubiräpin ulkopuolella kyllä sävelletään vielä, mutta tosiaankin tuo nykyajan tuottaminen vituttaa. Itelläni on tapana bongailla juutuupista hyvin tehtyjä kovereita nykyajan hiteistä. Robinkin on niitä tehnyt. Ja mitä tohon vaikkapa Frontside Ollieen tulee niin sehän perustuu Am F C G -sointukulkuun jolla on tehty hittibiisejä iät ja ajat http://www.youtube.com... Mikseipä samaa kaavaa käytettäisi jatkossakin? Iteasiassa eilen kuulin vahingossa jonkun uuden klubiräpin johon nuo soinnut oli pätkitty juurikin tuossa järjestyksessä..
Ja vastauksena ite aiheeseen: Apulannan Reunalla(t) oli ja on edelleenkin vitun kova biisi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fitz
15369 viestiä Luottokäyttäjä
|
#32 kirjoitettu
08.06.2012 08:45
Keskeinen Aika
Taidat olla kyllä universumin masentavin jätkä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kostiainen
P. M.
Kostiainen
Project
6876 viestiä
|
#33 kirjoitettu
08.06.2012 11:14
Niin ja Fronside Ollien soinnuilla menee myös Anssi Kelan Puistossa. Iteasiassa tuo Nummela
-levy oli melko hyvä. Tykkään tuosta mies, kitara+hiphoprumpubiitti - yhdistelmästä. Sen jälkeiset normisuomirokkitatsilla vedetyt Milla, 1972 sun muut biisit ovat melkosta paskaa Nummelan biiseihin verrattuna.
Ja Sheikille vielä katu-uskolttavaa suomenkielistä huumorihoppia reilun 10 vuoden takaa: http://www.youtube.com...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Keskeinen Aika
86 viestiä
|
#34 kirjoitettu
08.06.2012 13:16 Muok:08.06.2012 13:28
Fitz kirjoitti:
Keskeinen Aika
Taidat olla kyllä universumin masentavin jätkä.
Tämän aiheen suhteen on vaikea olla optimistinen. Ei se nyt kamalan mukavalta tunnu kun valtavirtamusa ja käsitteet sen mukana menee vessasta alas. Kyllä hittimusakin voi olla arvokasta ja näinhän on ennen ollut. Se oli musiikkia jota jopa kuunneltiin, eikä vain naurettu sille tai tansittu kännissä lähikuppilassa. Tuntuu myös että noille tanssijoille kelpaa ihan mikä tahansa pumputus ja kun asiaa kysyy suoraan baarissa heiltä itseltään, he myöntävät tämän. En sitten tiedä mitä musiikkia jengi kuuntelee silloin kun ei aja autoa tai mene baariin persettä heiluttelemaan. No, kyllähän mä sen tiedän. Ne kuuntelee sitä samaa vapaa-ajalla.
Tässä nyt pari havaintoa aiheen tiimoilta. Heitän jokaisesta aikakaudesta yhden(tai useamman) tyypillisen esimerkin ja analysoin sen lyhyesti.
70-luku ja tyypillinen pop/rockhitti
Rockhitti:
Doobie Brothers- Long train running
http://www.youtube.com...
Huomioita: Taitavat soittajat joka myös kuuluu. Pohjat on purkitettu livenä sisään jotta groove pysyy. Laulaja on taitava, ja aikakaudelta kun tunea ei ollut. Aidot hammondit ja rhodesit käytössä. Koko veto on täysin aito kaikella tapaa.
Musiikillisena ilmiönä taitavaa juurimusan käyttöä jossa myös osataan hyödyntää tarpeen tullen nelisointujen tehoja(jota ei ole nykypäivänä listamusassa juuri ollenkaan) . Ajaton klassikko joka elää edelleen maailmanlaajuisesti.
Pophitti:
Abba - Money, Money, Money
http://www.youtube.com...
Huomioita: Bändistä voi olla mitä mieltä tahansa(piti tai ei) mutta musiikistahan tässäkin on ihan kyse.
Abba yhdisti hienosti musiikissaan niin teatterimusan, 70-luvun popin, progen ja folkin. Se on yhtä musikaalisuuden riemujuhlaa ja musiikki kumpuaa modulaatioita, nelisointuja, vaihtelevia harmonioita, mielenkiintoisia stemmoja ja soitin sekä nauhoitusratkaisuja josta myös tarkemmin Abban elämäkerrassa kerrottu. Rhiannat ja Lady Gagat ovat aika kaukana tästä mitä tulee musiikkiin ja levymyyntiin.
The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays
http://www.youtube.com...
Huomioita: Musikaalityyppinen biisi joka on puettu poppimaiseen muottiin. Aihepiirihän on blokattu 70-luvun lopun tositapahtumista kun nuori mimmi päätti lahdata ihmisiä, ja ilman syytä. Ei kuulemma dikannut maanantaista.
Biisi kukoistaa vahvaa musikaalisuutta ja on todellinen mestariteos sen suhteen. Geldof ei ollut koskaan laulaja, mutta tulkitsi biisit niin hyvin että siihen suoritukseen ei edelleenkään pysty mikään musiikinteko ohjelma tai tunekoneistot.
80-luvun hitit
Pophitti
NIK KERSHAW - The Riddle
http://www.youtube.com...
Huomioita: Kershaw yhdisti popissaan taitavasti progepopin ja synamusan parhaita puolia. Musiikki koostui usein toistuvista modulaatioista sekä vahvoista sus-harmonioista. Levyillä vaikuttivatkin usein progemusan huiput joka myös näkyi ja kuului lopputuloksesta. Myös Kershaw oli ja on ihan aito poppari joka teki biisinsä itse + soitti ne studiossa siihen päälle(muutamat vierailijat poislukien). Livenä Kershaw soitti ja lauloi.
Rockhitti
Guns N' Roses - Welcome To The Jungle
http://www.youtube.com...
Huomioita: Bändi ja biisi puhukoon puolestaan
90-luku
Pophitti
The Cranberries - Zombie
http://www.youtube.com...
Huomioita: Jälleen kantaaottava poppishitti jossa ihan oikea bändi, oikeat soittajat ja laulaja jonka ääni on 100% aito eikä millään tavalla jälkikäsitelty ja muokattu. Kappaleessa esiintyy myös ihan oikeaa dynamiikkaa. Säröjä ei ole prosessoitu ja muokattu jälkikäteen ziljoonaan kertaan eikä sielä ole mikään painostava ja sävyt tappava droppivire tappamassa kappaleen raskautta pois. Raskaskin voi olla niin monella eri tapaa ja musiikinhan nimenomaan pitäisi koostua siitä aina että on eri vaihtoehtoja käytettävissä.
Rockhitti:
Babylon Zoo - Spaceman
http://www.youtube.com...
Huomioita: Vihasin tätä biisiä aikanaan. Mutta, nyt kun kuuntelee niin samaa paskaahan se on mutta kyllä vain saundimaailma ja biisi itsessään hengittää ihan eri tavalla kuin nykyajan moderni rockmusa jossa on vain digisuttua ja muovia kaiken paskan ympärillä.
Nykyajan listamusa on sitten sitä mitä se on. Se on prosessoitua synteettista mössöä missä edes ihmisääni ei enään soi aidosti. Että olenko se minä masentava vai tämä maailma missä eletään?
Läpällä ja zoukilla kun aika laiha painoarvo siinä vaiheessa kun elävät asiat kuolevat ympäriltä ja lakkaavat hengittämästä. Musiikki on myös osa elävää maailmaa, tai ainakin joskus näin oli. Mielestäni huolenaihe on vakava ja perusteltu. Pitää mennä taaksepäin että pystytään vielä tämä aihe pelastamaan. Listamusa ei ole samantekevää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fitz
15369 viestiä Luottokäyttäjä
|
#35 kirjoitettu
08.06.2012 13:24 Muok:08.06.2012 13:28
Keskeinen Aika kirjoitti:
Nykyajan listamusa on sitten sitä mitä se on. Se on prosessoitua synteettista mössöä missä edes ihmisääni ei enään soi aidosti. Että olenko se minä masentava vai tämä maailma missä eletään?
Paljon hyviä pointteja, enkä osaa olla mitenkään kovin eri mieltäkään. Tästä sikiää vaan kysymys, joka sinänsä vähän sivuaa aihetta, että mieltä sä olet sitten muusta nykymusiikista ja sen tarjonnasta? Tollanen vihanen ja katkera listamusiikin lyttäys tulee usein ihmisten suusta, ketkä eivät ylipäätään näe mitään positiivista nykymusiikissa. Mun mielestä tän hetkinen musiikkimaailma on aika hyvin balanssissa siltä osin, että niille, ketkä eivät ELÄ musiikille ja oikeasti haluavat vaan sen läskin basson johon pyörittää läskiä persettään, on helposti tarjolla paljon siihen kelpaavaa musiikkia. Niille taas, ketkä enempi tai vähempi ELÄVÄT musiikille tai muuten haluavat siitä suurempia kiksejä, on myöskin älyttömän laaja-alainen tarjonta, laajempi kuin koskaan ennen.
Että lähinnä, miksi tästä huokuu niin paljon se, että koet sen olevan pois sulta ettei listoilla ole enää musiikkia josta sinä pidät?
Fitz muokkasi viestiä 13:28 08.06.2012
Mä nyt vasta tajusin alottelevani väittelemään Montinin reinkranaation kanssa. Hups. Moikka pekka!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Keskeinen Aika
86 viestiä
|
#36 kirjoitettu
08.06.2012 13:40 Muok:08.06.2012 13:44
Fitz kirjoitti:
Keskeinen Aika kirjoitti:
Nykyajan listamusa on sitten sitä mitä se on. Se on prosessoitua synteettista mössöä missä edes ihmisääni ei enään soi aidosti. Että olenko se minä masentava vai tämä maailma missä eletään?
Paljon hyviä pointteja, enkä osaa olla mitenkään kovin eri mieltäkään. Tästä sikiää vaan kysymys, joka sinänsä vähän sivuaa aihetta, että mieltä sä olet sitten muusta nykymusiikista ja sen tarjonnasta? Tollanen vihanen ja katkera listamusiikin lyttäys tulee usein ihmisten suusta, ketkä eivät ylipäätään näe mitään positiivista nykymusiikissa. Mun mielestä tän hetkinen musiikkimaailma on aika hyvin balanssissa siltä osin, että niille, ketkä eivät ELÄ musiikille ja oikeasti haluavat vaan sen läskin basson johon pyörittää läskiä persettään, on helposti tarjolla paljon siihen kelpaavaa musiikkia. Niille taas, ketkä enempi tai vähempi ELÄVÄT musiikille tai muuten haluavat siitä suurempia kiksejä, on myöskin älyttömän laaja-alainen tarjonta, laajempi kuin koskaan ennen.
Että lähinnä, miksi tästä huokuu niin paljon se, että koet sen olevan pois sulta ettei listoilla ole enää musiikkia josta sinä pidät?
Siinähän se onkin, kun ei se painotu enään vain listamusaan. Listamusalla on vain se "voima", että se on kaikkialla ja se pitää monin tavoin niitä standardeja yllä mitä muiden on seurattava kuitenkin loppuviimein, jos haluaa pysyä junassa mukana tai ainakin tätä harhakuvitelmaa moni tuntuu seuraavan, ja jos haluaa olla eri mieltä, seuraa siitä se että löytää hyvin äkkiä itsensä yksin haikailemassa vanhan perään. Pari vuotta sitten kirjoitettiin kovaan ääneen myös siitä että nykynuoriso on opetettu kuuntelemaan vain prosessoitua ja tunetettua musiikkia, joka myös pitää paikkansa. Samaan tyyliin on ollut varmasti myös 90-luvulla, jolloin kasarimusa oli "out" sekä siihen liittyvät tuottamis ja saundistandardit jotka kuulosti korneilta sen ajan skidien korvaan.
Se ikävä seikka vain on siinä että tällä nykyajan tunetulla ja prosessoidulla musiikilla ei ole enään kamalasti mitään tekemistä musiikin itsensä kanssa ja tästä seuraava kehitysvaihe valitettavasti tällä tahdilla tulee olemaan se, että musiikkia ei enään kuunnella vaan sitä tulee synteettista hissimusaa joka elää vain clubeilla. Toki alagenrejä sun muita on ja tulee onneksi aina olemaan sekä tätä pirstaloitumista mutta valitettavan usein näihin samoihin ilmiöihin törmää myös metalli, rock ja popmusassa. Valtavirtamusa ja standardit leviää kaikkialle. Se on ikäänkuin syöpä/tauti joka pitäisi saada heti katkaistua ennen kuin se leviää muualle.
Listamusa on paskaa nykyään, okei, sen kuulee heti. Muu musiikki on paikoitellen edelleenkin tasokasta mutta se miten musiikki tuotetaan, tappaa senkin hyvän. Tämän takia ihmiset haluavatkin nykyään keikoille enemmän kuin koskaan aijemin. Musiikkia kuunnellaan youtubesta pikaruokana paskojen kajarien kautta, ja monihan ei tätä tiedä mutta youtube pakkaa tiedostoja jo entisestään kaiken muun ikävän päälle. Hittimusa itsessään siis pitää sisällään paljon enemmän kuin vain sen musiikin ja täten mielestäni olisi äärimmäisen tärkeää että radiot esim. tulevaisuudessa kieltäytyisivät soittamasta sellaista musiikkia jolla on ihan tieteellistäkin näyttöä siitä että se ei ole tälle yhteiskunnalle ja ihmisille hyväksi. Testejähän on meinaan aiheen tiimoilta tehty. Mutta, kehitys lähtee tässä asiassa ehdottomasti vahvasta boikotista. Se on ihan ihmisistä itsestä kiinni millaisessa maailmassa haluavat elää ja jos heitä ei tämä aihe kiinnosta, niin he ansaitsevat ihan sen kaiken kauheuden mitä edessä päin on vielä tulossa. Uskon että asiaan puututaan vielä moneen otteeseen mutta se onkin sitten toinen kysymys että onko silloin jo liian myöhäistä...
No. Ainakin musiikki elää livenä nyt ja aina, tai ainakin niin kauan kun ihmisiä on olemassa.
Kyborgeja odotellessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
pacos
93 viestiä
|
#37 kirjoitettu
08.06.2012 14:49
Bomfunk Mc's-Freestyler. HITTI!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Pohjois-Korea
10911 viestiä
|
#38 kirjoitettu
08.06.2012 19:40
Zen Cafe on miust oikeesti tosi jees bändi ja ne vissiin soi radiossa aika paljon 2000-luvun alussa? Et se on ainakin kova. Muuten mulla ei ole oikeastaan minkäänlaista käsitystä ton ajanjakson populäärimusiikin sisällöstä :(
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Disintegr8
11309 viestiä
|
#39 kirjoitettu
08.06.2012 20:25
Noihin aikoihin semmone new age -henkinen kama oli kans aika kovassa huudossa. Vuosituhannen vaihtuminen lienee osasyynä, tuli ihan tällee äkkiseltään mieleen ainakin nämä:
Enya - Only Time (2000)
Era - Era 2 (2000)
Enigma - The Screen Behind the MIrror (2000)
Muistan kun Era - Ameno oli päätynyt Jyrkin top20:een joskus 90-luvun puolella. NOSTALGIA'D
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
dpmasa
3 viestiä
|
#40 kirjoitettu
08.06.2012 21:53 Muok:08.06.2012 21:57
http://www.youtube.com...IhD7xUwjFE
Don Johnson Big Band - One MC, One Delay
http://www.youtube.com...
Bomfunk MC's - Freestyler
http://www.youtube.com...
The Rasmus - F-F-F-Falling
Tos on parit... Tietysti sit suomenkielisistä
ekana tulee mieleen Anssi Kela ja Tit-Tak, tiiä
nyt sitte kuin suosittu se todellisuudessa oli,
itte ainaki dikkasin ihan kybällä!
http://www.youtube.com...
Anssi Kela - Nummela
http://www.youtube.com...
Tik-Tak - Lopeta
Ah, muistoja tulee mieleen, vaikka olin ihan lapsi,
kun näitä tuli radiosta kun ajeltiin mökille... Voi niitä
aikoja kun tuli hyvää musaa radiosta.
Kuten moni muukin varmaan on jo sanonut niin
nykymusa on ihan sielutonta ja perseestä.
dpmasa muokkasi viestiä 21:55 08.06.2012
Nyt tolla nykymusalla tarkoitan siis sielutonta konejumputusta,
jossa sämplätty ja räpelletty efekteillä pilattu ja autotunetttu,
usein naisääni, "laulaa" bilettämisestä, alkoholista
sun muusta, mitänykylapsille tyrkytetään joka tuutista.
Ja musiikki se sitten vasta on kaiken huippu. Tylsää.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|