Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Eli mulla on biisi joka etenee 105bpm:n nopeudella ja haluan lisätä siihen perkussioluupin jonka nopeus on 107bpm. Eli monta prosenttia (kymmenesosaa/sadasosaa) luuppia pitää hidastaa? Paljonhan se ei ole. Tuurilla kun yritin pari kertaa säätää, niin vähän väärin meni pidemmällä tähtäimellä..
vaihtoehtoisesti jos käyttämässäsi samplerissa voi säätää samplen toistonopeutta perinteisesti puolisävelaskeleissa (12 per oktaavi) ja senteissä (100 per puolisävelaskel, joskus nimellä "finetune"), niin silloin sample pitäisi toistaa n. 32.7 senttiä hitaammin.
muutos senteissä = (1200 / log(2)) * log((105 / 107)), jossa 107 on alkuperäinen tempo ja 105 se, mikä halutaan lopputulokseksi.
Tai jos vaikka käyttää softaa joka osaa homman automaagisesti joko konvertoimalla samplen bpm-arvojen perusteella tai jollain reaaliaikaisella time stretch -työkalulla...
Minä tommosta GoldWave ohjelmaa käytän ja siinä on Timewarp -toiminto. Yritin ettiä ilmaisia toimivia ohjelmia millä voisi asian hoitaa helpommin, muttei löytynyt. Eli 2 sekunnin rumpuluuppeja kopioin kolmen ja puolen minuutin edestä peräkkäin ja sitten yritän hidastaa sopivasti. Tuollahan tuo oli tarkka vastaus laskettu. Toivotaan että nuo lukemat 105 ja 107 pitävät todellakin paikkaansa, ettei ole suuria desimaalieroja.. Kiitän.
Esimerkiksi Reasonin kutosversiosta löytyy varsin toimiva timestretch, venytetään vaan ääniklippi halutun mittaiseksi sekvensserissä niin algoritmi hoitaa loput.
Toinen vaihtoehto voisi olla rex-loopin luominen jollakin siihen soveltuvalla ohjelmalla. (Pro toolsissa pitäisi ainakin onnistua, tai recycle) Molemmat vaihtoehdot tietysti edellyttää pääsyä oikeiden ohjelmien pariin. Ja tietysti sitä rex-looppia pitäisi pystyä toistamaan vielä sillä ohjelmalla, jolla biisiään alunperin työstää.