Kirjoittaja
|
Biitin miksausohjeita (Lähinnä FL Studiossa)
|
anyoneprod
239 viestiä
|
#1 kirjoitettu
21.04.2012 17:06
Terve.
Eli noita biittejä oon nyt muutamia kuukausia väsänny ja kokoajan pientä kehitystä tapahtuu, mutta tällä hetkellä suurimmat ongelmat mulla ovat ihan selvästikkin saundit ja miksaukset.
Koitin ettiä keskusteluja aiheesta, mutta eipä löytyny oikeen biittien miksaamiseen apuja, lähinnä oikeastaan vokaaleille. Youtubestakin oon joitakin videoita koittanu katella, mutta en oikeen oo saanu kuitenkaan niistä irti tarpeeksi.
Päätinpä sitten ihan oman aiheen tehdä tästä.
Saundithan on aika paljon kiinni plugareista ja siitä miten niitä käyttää ja säätää, tähän asti oon oikeastaan käyttäny pelkästään ilmaisia vst-plugineja (esim. DSK:lta + paljon muita satunnaisia), mutta kyllähän suurin osa noista tahtoo olla vähän pliisun kuulosia. On toki joitakin hyviäkin joukossa, mutta ensinnäkin jos joku voisi vähän antaa neuvoja, miten kannattaisi lähteä parantelemaan saundeja? Joitakin VST:itä tai muita vinkkejä olis kiva kuulla. Rahaa tämmösellä köyhällä opiskelijalla ei kuitenkaan ole rueta ostelemaan noita kalliita virtuaali-instrumenttipackeja, kuten jotain Kompleteä tai Omnisphereä.
Biitin miksauksissa mulla on ollu koko ajan hieman ongelmia, tähän asti lähinnä menty FL:n valmissäädöllä "General purpose mastering" ja siihen tullu lisättyä reverbiä, maximusta ja soundgoodizeriä sekä muutamia muita sitten aina kokeillu. En yhtään tiedä onko nuo ees semmosia millä kannattais lähteä säätämään, mutta kun ei ole tietoa tai taitoa asiasta niin hankala rueta miksailemaan muutenkaan.
Tämän vuoksi kysyisin vähän neuvoja semmosiin "perusmiksauksiin" biiteissä. Mitä tehdä, mitä käyttää ja miten käyttää?
Jospa joku jaksaisi vähän opastaa tässä asiassa : )
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Ville Tuppurainen
419 viestiä
|
#2 kirjoitettu
22.04.2012 14:03
Miksaus...on oikeasti melko jännittävää ja aikaa vievää oppia. Itse lähestyisin asiaa lukemalla studiolaitteiden perusteita, koska se helpottaa löytämään oikeat laitteet oikeisiin ongelmiin. Toki voi perse eellä mennä palmuun ja opetella laitteiden funktiot itse, mutta on helpompi miksata laitteilla jos niistä lueskelee faktaa jostain.
Soundit onkin sitten vain mielikuvituksesta kiinni, kun on opetellut käyttämään softaansa. Mielestäni isoin soundeihin vaikuttava asia on itse sävellys joka niitä soundeja käyttää, koska paska biisi on aina paska.
Juupituupista löytyy melko paljon selityksiä tuotannossa käytettävistä laitteista ja tempuista. Itse käytän youtubea lähteenäni kun kohtaan ongelmia, tai haluan jonkin tietynlaisen soundin.
Ohjelmana mulla on live 8 ja käytän hyvin paljon ohjelman sisäisiä laitteita joilla saapi hyviä juttuja aikaan, joten uskon että fruityllakin saapi hyvää settiä aikaan kun jaksaa vain harjoitella.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ultiomusic
59 viestiä
|
#3 kirjoitettu
23.04.2012 15:09
Aikalailla itseoppimista tuo taitaa olla, mutta tosta oli kuitenki jotain apua: http://www.mikseri.net...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
anyoneprod
239 viestiä
|
#4 kirjoitettu
23.04.2012 21:09
Jees, kiiitän!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ville Tuppurainen
419 viestiä
|
#5 kirjoitettu
23.04.2012 21:19
Jos sinulla tulee jokin helposti eriteltävä ongelma siinä miksauksessa, niin siihen voi jotain neuvoja antaa.
PS. Niin ja unoha kaikki valmiit presetit ja kokeile tehä ite niitä, koska valmiit presetit ei mielestäni sovi yhtään mihinkään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kare_
1334 viestiä
|
#6 kirjoitettu
23.04.2012 21:32 Muok:23.04.2012 23:53
- Kun EQ:tat, pyri siihen ettet sillä ekvalisaattorilla nosta taajuuksia, vaan lasket sellasia pois mitä et kaipaa. Sit voi lisätä vähän volaa.
- Pidä mikserissä raidat tarpeeksi hiljasella. Niin ja tosiaan ennen sitä laita kaikki soittimet mikseriin eri raidoille, jos et vielä ruukaa. Pistä aluksi vaikka se masterin limiter-plugari pois päältä, ja laita tasot sillai ettei varmana rätise tai lyö yli. Paitsi nykypäivänä se tuntuu olevan itse tarkotus että kaikki hakkaa täysillä limitteriä vasten. Plugari masterissa saa tehä sen työn.
- Yleensä (edit: usein, joskus)pyritään siihen, että basso ja bassorumpu ei soi samaan aikaan. Jos sitä ei pysty toteuttamaan säveltäessä, Sidechainaa. Tuo tapa ei ole oikea sidechain-kompressointi, mutta mie käytän tätä tyyliä.
- Voit kokeilla myös basarin ja basson tapauksessa korostaa vähän eri alueita. Et niinku molemmilla ois oma 'tila'. Basso varmaan on perinteisesti alempana taajuuksissa.
- Reverbiä hillitysti. Masteriin voi laittaa vähän.
- 3xOSC on oikeasti aika kova syna.
- Raha kyllä puhuu plugarien kanssa, Native Instrumentsilta löytyy näköjään pari ilmaista plugaria: http://www.native-inst...
Kare_ muokkasi viestiä 21:33 23.04.2012
Kare_ muokkasi viestiä 23:53 23.04.2012
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#7 kirjoitettu
24.04.2012 03:43
Kare_ kirjoitti:
- Yleensä (edit: usein, joskus)pyritään siihen, että basso ja bassorumpu ei soi samaan aikaan. Jos sitä ei pysty toteuttamaan säveltäessä, Sidechainaa. Tuo tapa ei ole oikea sidechain-kompressointi, mutta mie käytän tätä tyyliä.
Mitä on tämä non-sense? Täytyy myöntää, ettei oo koskaan tullu edes ajateltua, että näinki voi tehä vaan oon aina menny tällä ja olettanu sen olevan ihan kirjottamaton sääntö:
- Voit kokeilla myös basarin ja basson tapauksessa korostaa vähän eri alueita. Et niinku molemmilla ois oma 'tila'. Basso varmaan on perinteisesti alempana taajuuksissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kare_
1334 viestiä
|
#8 kirjoitettu
24.04.2012 11:24 Muok:24.04.2012 11:28
Stilu kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
- Yleensä (edit: usein, joskus)pyritään siihen, että basso ja bassorumpu ei soi samaan aikaan. Jos sitä ei pysty toteuttamaan säveltäessä, Sidechainaa. Tuo tapa ei ole oikea sidechain-kompressointi, mutta mie käytän tätä tyyliä.
Mitä on tämä non-sense? Täytyy myöntää, ettei oo koskaan tullu edes ajateltua, että näinki voi tehä vaan oon aina menny tällä ja olettanu sen olevan ihan kirjottamaton sääntö:
- Voit kokeilla myös basarin ja basson tapauksessa korostaa vähän eri alueita. Et niinku molemmilla ois oma 'tila'. Basso varmaan on perinteisesti alempana taajuuksissa.
Ai kumpaa, basson ajoitusta vai sidechainia?
Tuossa taitaa olla pieni nonsense, myönnetään. Ei se todellakaan ole mikään standardi ettei basarit ja bassot soi samaan aikaan. Tämä oli jo toinen huomautus samaan asiaan liittyen. Mut kyllä mä itse tietoisesti kiinnitän huomiota niihin basarin ja bassojen sointiaikoihin. Luovuuden kannalta se ei tietenkään oo ideaali vaihtoehto. Mä oon ollu aina vähän huono tuon alapään kunnolla tekemisessä ja equtuksessa, osaksi laitteiston ja akustiikan vuoksi, osaksi oman viitsimättömyyden ja osaamattomuuden vuoksi.
Kun ei joskus (lue: koskaan) kiinnosta rueta sovittelemaan hiuksentarkasti sitä bassoa ja bassorumpua, välttääksen sen että ne luo yhdessä hirveän clippaavan piikin johonkin 80-100hz tms. välille, sidechain on silloin (lue: aina) helppo ratkaisu.
Bassolinjan ajoittaista häipymistä ei oikeastaan edes huomaa, kun basari täyttää sillä hetkellä taajuusalueen. Se että ne ei yksinkertasesti soi yhdessä on mun mielestä helpompaa miksauksen kannalta.
Kare_ muokkasi viestiä 11:24 24.04.2012
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
GxBx
4644 viestiä
|
#9 kirjoitettu
24.04.2012 11:55
Stilu kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
- Yleensä (edit: usein, joskus)pyritään siihen, että basso ja bassorumpu ei soi samaan aikaan. Jos sitä ei pysty toteuttamaan säveltäessä, Sidechainaa. Tuo tapa ei ole oikea sidechain-kompressointi, mutta mie käytän tätä tyyliä.
Mitä on tämä non-sense? Täytyy myöntää, ettei oo koskaan tullu edes ajateltua, että näinki voi tehä vaan oon aina menny tällä ja olettanu sen olevan ihan kirjottamaton sääntö:
- Voit kokeilla myös basarin ja basson tapauksessa korostaa vähän eri alueita. Et niinku molemmilla ois oma 'tila'. Basso varmaan on perinteisesti alempana taajuuksissa.
siis bassolle voi luoda tilaa:
A) sidechainaamalla
B) Eq:lla
C) soittamalla eri aikaan basarin kanssa
Kaikki ovat ihan valideja vaihtoehtoja, mutta väittäisin että toi equttaminen on se yleisin. Riippuen genrestä. Equttamisessa kannattaa sitten muistaa se klassinen "mielummin leikkaa kuin korosta" -ajattelutapa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kare_
1334 viestiä
|
#10 kirjoitettu
24.04.2012 12:00
GxBx kirjoitti:
Stilu kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
- Yleensä (edit: usein, joskus)pyritään siihen, että basso ja bassorumpu ei soi samaan aikaan. Jos sitä ei pysty toteuttamaan säveltäessä, Sidechainaa. Tuo tapa ei ole oikea sidechain-kompressointi, mutta mie käytän tätä tyyliä.
Mitä on tämä non-sense? Täytyy myöntää, ettei oo koskaan tullu edes ajateltua, että näinki voi tehä vaan oon aina menny tällä ja olettanu sen olevan ihan kirjottamaton sääntö:
- Voit kokeilla myös basarin ja basson tapauksessa korostaa vähän eri alueita. Et niinku molemmilla ois oma 'tila'. Basso varmaan on perinteisesti alempana taajuuksissa.
siis bassolle voi luoda tilaa:
A) sidechainaamalla
B) Eq:lla
C) soittamalla eri aikaan basarin kanssa
Kaikki ovat ihan valideja vaihtoehtoja, mutta väittäisin että toi equttaminen on se yleisin. Riippuen genrestä. Equttamisessa kannattaa sitten muistaa se klassinen "mielummin leikkaa kuin korosta" -ajattelutapa.
Voi jeesus kun joku osaa kirjottaa asioita selkeästi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#11 kirjoitettu
24.04.2012 12:03
Kare_ kirjoitti:
Kun ei joskus (lue: koskaan) kiinnosta rueta sovittelemaan hiuksentarkasti sitä bassoa ja bassorumpua, välttääksen sen että ne luo yhdessä hirveän clippaavan piikin johonkin 80-100hz tms. välille, sidechain on silloin (lue: aina) helppo ratkaisu.
Bassolinjan ajoittaista häipymistä ei oikeastaan edes huomaa, kun basari täyttää sillä hetkellä taajuusalueen. Se että ne ei yksinkertasesti soi yhdessä on mun mielestä helpompaa miksauksen kannalta.
suosittelisin ettet käyttäisi niin paljoa (lue:ollenkaan) noita melko turhia (lue: turhia) sulkuvipstaakkeleita (lue: sulkumerkkejä), kun ne eivät tuo juurikaan (lue: mitään) lisäsisältöä lauseisiisi ja päinvastoin hidastavat (lue: ei jaksa lukea) tekstiäsi. Tämä siis vain joskus (lue: usein, aina, ei koskaan, ehkä), kiitos (hei, näkemiin, hyvää päivänjatkoa)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kare_
1334 viestiä
|
#12 kirjoitettu
24.04.2012 12:04 Muok:24.04.2012 12:08
GxBx kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
Kun ei joskus (lue: koskaan) kiinnosta rueta sovittelemaan hiuksentarkasti sitä bassoa ja bassorumpua, välttääksen sen että ne luo yhdessä hirveän clippaavan piikin johonkin 80-100hz tms. välille, sidechain on silloin (lue: aina) helppo ratkaisu.
Bassolinjan ajoittaista häipymistä ei oikeastaan edes huomaa, kun basari täyttää sillä hetkellä taajuusalueen. Se että ne ei yksinkertasesti soi yhdessä on mun mielestä helpompaa miksauksen kannalta.
suosittelisin ettet käyttäisi niin paljoa (lue:ollenkaan) noita melko turhia (lue: turhia) sulkuvipstaakkeleita (lue: sulkumerkkejä), kun ne eivät tuo juurikaan (lue: mitään) lisäsisältöä lauseisiisi ja päinvastoin hidastavat (lue: ei jaksa lukea) tekstiäsi. Tämä siis vain joskus (lue: usein, aina, ei koskaan, ehkä), kiitos (hei, näkemiin, hyvää päivänjatkoa)
Kare_ muokkasi viestiä 12:04 24.04.2012
Kare_ muokkasi viestiä 12:07 24.04.2012
(lue: haist vitti)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#13 kirjoitettu
24.04.2012 12:05 Muok:24.04.2012 12:09
Kare_ kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
Kun ei joskus (lue: koskaan) kiinnosta rueta sovittelemaan hiuksentarkasti sitä bassoa ja bassorumpua, välttääksen sen että ne luo yhdessä hirveän clippaavan piikin johonkin 80-100hz tms. välille, sidechain on silloin (lue: aina) helppo ratkaisu.
Bassolinjan ajoittaista häipymistä ei oikeastaan edes huomaa, kun basari täyttää sillä hetkellä taajuusalueen. Se että ne ei yksinkertasesti soi yhdessä on mun mielestä helpompaa miksauksen kannalta.
suosittelisin ettet käyttäisi niin paljoa (lue:ollenkaan) noita melko turhia (lue: turhia) sulkuvipstaakkeleita (lue: sulkumerkkejä), kun ne eivät tuo juurikaan (lue: mitään) lisäsisältöä lauseisiisi ja päinvastoin hidastavat (lue: ei jaksa lukea) tekstiäsi. Tämä siis vain joskus (lue: usein, aina, ei koskaan, ehkä), kiitos (hei, näkemiin, hyvää päivänjatkoa)
Kare_ muokkasi viestiä 12:04 24.04.2012
haist vitti
(lue: peace)
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
LivedNatas
143 viestiä
|
#14 kirjoitettu
24.04.2012 12:25
EQun ja kompressoinnin kohdalla on erittäin tärkeää olla boostaamatta efektillä voluumia., eli kun efekti on päällä, matchaa volume aina make up gainilla bypassattuun signaaliin. Tällä tavoin pystyt varmistamaan, että onko EQ tai kompressori oikeasti tarpeellinen vai syökö se soundia. Volumen määrä hämää helposti korvaa ja siitä johtuen kovempaa tuleva ääni kuulostaa lähes aina paremmalta kuin hiljaisella oleva.
Artistisivulla olleissa kappaleissasi oli paikoitellen erittäin runsaasti pumppausta, mikä todennäköisesti johtui siitä, että ajat kaikkia raitoja aivan liian kovaa masteriin tai sitten sinulla on erittäin vahva kompressori tai limitteri masterissa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#15 kirjoitettu
24.04.2012 14:20
Kare_ kirjoitti:
Stilu kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
- Yleensä (edit: usein, joskus)pyritään siihen, että basso ja bassorumpu ei soi samaan aikaan. Jos sitä ei pysty toteuttamaan säveltäessä, Sidechainaa. Tuo tapa ei ole oikea sidechain-kompressointi, mutta mie käytän tätä tyyliä.
Mitä on tämä non-sense? Täytyy myöntää, ettei oo koskaan tullu edes ajateltua, että näinki voi tehä vaan oon aina menny tällä ja olettanu sen olevan ihan kirjottamaton sääntö:
- Voit kokeilla myös basarin ja basson tapauksessa korostaa vähän eri alueita. Et niinku molemmilla ois oma 'tila'. Basso varmaan on perinteisesti alempana taajuuksissa.
Kun ei joskus (lue: koskaan) kiinnosta rueta sovittelemaan hiuksentarkasti sitä bassoa ja bassorumpua, välttääksen sen että ne luo yhdessä hirveän clippaavan piikin johonkin 80-100hz tms. välille, sidechain on silloin (lue: aina) helppo ratkaisu.
Bassolinjan ajoittaista häipymistä ei oikeastaan edes huomaa, kun basari täyttää sillä hetkellä taajuusalueen. Se että ne ei yksinkertasesti soi yhdessä on mun mielestä helpompaa miksauksen kannalta.
Kare_ muokkasi viestiä 11:24 24.04.2012
Hei mutta täähän oli oikein pätevä vinkki! Kummallista, etten oo tuollasta tullu ees ajatelleeksi tai mistään kuullu, mutta thanks!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#16 kirjoitettu
24.04.2012 17:23 Muok:24.04.2012 17:27
Kare_ kirjoitti:
Kun ei joskus (lue: koskaan) kiinnosta rueta sovittelemaan hiuksentarkasti sitä bassoa ja bassorumpua, välttääksen sen että ne luo yhdessä hirveän clippaavan piikin johonkin 80-100hz tms. välille, sidechain on silloin (lue: aina) helppo ratkaisu.
Bassolinjan ajoittaista häipymistä ei oikeastaan edes huomaa, kun basari täyttää sillä hetkellä taajuusalueen. Se että ne ei yksinkertasesti soi yhdessä on mun mielestä helpompaa miksauksen kannalta.
lisäksi se selkeyttää alapäätä, kun kerrallaan soi vaan joku tietty bassotaajuus eikä kaksi vähän eri taajuutta, jotka aiheuttaisivat vain epämääräistä aaltoilua, joka ei yleensä kuulosta kovin timmiltä tai potkivalta. toki jos ne on riittävästi eri taajuuksia niin se ei kuulosta sellaselta hallitsemattomalta aaltoilulta, vaan kahelta eri bassotaajuudelta joka voi hyvinkin toimia.
Stilu kirjoitti:
Kummallista, etten oo tuollasta tullu ees ajatelleeksi tai mistään kuullu, mutta thanks!
kummallista tosiaan, kun toi on tullu aika monasti esiin useissa miksausketjuissa. ehkä oot ollu vaa liia 420 aina silloi!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Peysface
3190 viestiä
|
#17 kirjoitettu
24.04.2012 17:27
veezay kirjoitti:
kummallista tosiaan, kun toi on tullu aika monasti esiin useissa miksausketjuissa. ehkä oot ollu vaa liia 420 aina silloi!
mäkää en oo ennen tajunnu tommosta.
En kyl tajunnu oikee vieläkää, muuta ku jotain, että öbaut samoilla taajuuksilla ei kannata soida kahta paskaa samaan aikaan, ettei tuu epämäärästä aaltoilua. Päteeks tää muissaki jutuis ku vaa tuol alapääs?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#18 kirjoitettu
24.04.2012 17:41
veezay kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
Kun ei joskus (lue: koskaan) kiinnosta rueta sovittelemaan hiuksentarkasti sitä bassoa ja bassorumpua, välttääksen sen että ne luo yhdessä hirveän clippaavan piikin johonkin 80-100hz tms. välille, sidechain on silloin (lue: aina) helppo ratkaisu.
Bassolinjan ajoittaista häipymistä ei oikeastaan edes huomaa, kun basari täyttää sillä hetkellä taajuusalueen. Se että ne ei yksinkertasesti soi yhdessä on mun mielestä helpompaa miksauksen kannalta.
lisäksi se selkeyttää alapäätä, kun kerrallaan soi vaan joku tietty bassotaajuus eikä kaksi vähän eri taajuutta, jotka aiheuttaisivat vain epämääräistä aaltoilua, joka ei yleensä kuulosta kovin timmiltä tai potkivalta. toki jos ne on riittävästi eri taajuuksia niin se ei kuulosta sellaselta hallitsemattomalta aaltoilulta, vaan kahelta eri bassotaajuudelta joka voi hyvinkin toimia.
Stilu kirjoitti:
Kummallista, etten oo tuollasta tullu ees ajatelleeksi tai mistään kuullu, mutta thanks!
kummallista tosiaan, kun toi on tullu aika monasti esiin useissa miksausketjuissa. ehkä oot ollu vaa liia 420 aina silloi!
Luulenpa, että se on johtunu vaan omasta laiskuudesta lukea. Mut en sulje 420-teoriaa pois. Nyt pitää ottaa ittee niskasta kiinni ja alkaa lukee tarkemmin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#19 kirjoitettu
24.04.2012 17:58 Muok:24.04.2012 18:01
Peysface kirjoitti:
En kyl tajunnu oikee vieläkää, muuta ku jotain, että öbaut samoilla taajuuksilla ei kannata soida kahta paskaa samaan aikaan, ettei tuu epämäärästä aaltoilua. Päteeks tää muissaki jutuis ku vaa tuol alapääs?
ton vois ehkä varovaisesti yleistää niin, et mitä matalampi taajuus, sen vähemmän kannattaa olla lähekkäisillä taajuuksilla tavaraa yhtaikaa soimassa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Peysface
3190 viestiä
|
#20 kirjoitettu
24.04.2012 19:16
veezay kirjoitti:
Peysface kirjoitti:
En kyl tajunnu oikee vieläkää, muuta ku jotain, että öbaut samoilla taajuuksilla ei kannata soida kahta paskaa samaan aikaan, ettei tuu epämäärästä aaltoilua. Päteeks tää muissaki jutuis ku vaa tuol alapääs?
ton vois ehkä varovaisesti yleistää niin, et mitä matalampi taajuus, sen vähemmän kannattaa olla lähekkäisillä taajuuksilla tavaraa yhtaikaa soimassa.
Okei, hyvä tietää. Kiitti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#21 kirjoitettu
24.04.2012 19:58
Vinkkinä, jokseenkin kaikkien ohjelmien käyttöön löytyy rutkasti materiaalia You Tubesta. Myös FL Studion.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#22 kirjoitettu
24.04.2012 20:12
Lautajaska kirjoitti:
Vinkkinä, jokseenkin kaikkien ohjelmien käyttöön löytyy rutkasti materiaalia You Tubesta. Myös FL Studion.
Infamy kirjoitti:
Youtubestakin oon joitakin videoita koittanu katella, mutta en oikeen oo saanu kuitenkaan niistä irti tarpeeksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
anyoneprod
239 viestiä
|
#23 kirjoitettu
04.05.2012 19:37
Tännehän on näköjään kivasti keskustelua syntyny aiheesta.
Kiitos paljon kaikille jotka on jakanu neuvoja!
Noista youtuben tutorialeista sen verran, että toki tuolta voi tarpeeksi pitkän etsimisen jälkeen löytyä jotain hyviä juttuja, mutta en ole löytänyt vielä sellaista videota missä kerrottaisiin että miksi joku asia vaikuttaa jollakin tavalla, sillä en haluaisi vaan ohjeiden perässä rueta lätkimään efektejä ja säätää niitä. Esimerkiksi tuo EQ:n käyttö ei mulle ihan sillä vain tule selväksi että katson mihin pitää nupit vetää, haluan myös tietää mihin tekemäni muutos vaikuttaa. (Esim että kun vedän tietyn nupin tiettyyn kohtaan, se vaikuttaa alataajuuksiin yms.)
Tämmönen sivu myös tuli vastaan kun etin tietoa: http://www.aanipaa.tam...
Äänipäästä ennenkin jotain katellu, mutta en tohon ollu törmänny aikasemmin. Tuolta vois myös jotain hyödyllistä löytyä.
Kare_ kirjoitti:
Niin ja tosiaan ennen sitä laita kaikki soittimet mikseriin eri raidoille, jos et vielä ruukaa.
Oon koittanu tätä tehä joskus, mutta en oo oikein onnistunu. Miten soittimet saadaan mikserissä laitettua eri raidoille?
En oo silleensä koskaan niin paljoa tähän kiinnittänyt huomiota, mutta ainoastaan olen huomannut että esimerkiksi FL:n projektin valmiit rumpusoundit tulevat itsestään omille raidoille. Muita soittimia en oo saanu vietyä.
Kare_ kirjoitti:
- Voit kokeilla myös basarin ja basson tapauksessa korostaa vähän eri alueita. Et niinku molemmilla ois oma 'tila'. Basso varmaan on perinteisesti alempana taajuuksissa.
Tämäkin on vähän ongelmana. Eli EQ:lla korostetaan eri alueita, mutta miten kannattaisi lähteä korostamaan eri alueta basarissa ja bassossa?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ambrosia
1011 viestiä
|
#24 kirjoitettu
04.05.2012 20:44
Kare_ kirjoitti:
Oon koittanu tätä tehä joskus, mutta en oo oikein onnistunu. Miten soittimet saadaan mikserissä laitettua eri raidoille?
En oo silleensä koskaan niin paljoa tähän kiinnittänyt huomiota, mutta ainoastaan olen huomannut että esimerkiksi FL:n projektin valmiit rumpusoundit tulevat itsestään omille raidoille. Muita soittimia en oo saanu vietyä.
Klikkaat Step Sequencerissä samplen tai instrumentin ikkunan auki, ja valitset raidan ikkunan oikeassa yläkulmassa olevasta FX-napista. Vaihtoehtoisesti voit klikata hiiren oikealla napilla mikseriraitaa ja valita Link Selected Channels -> To This Track (pikanäppäin CTRL+L), joka nimensä mukaisesti linkkaa kaikki aktiiviset kanavat ko. mikserikanavaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Tier
35 viestiä
|
#25 kirjoitettu
13.05.2012 12:31
Ambrosia kirjoitti:
Kare_ kirjoitti:
Oon koittanu tätä tehä joskus, mutta en oo oikein onnistunu. Miten soittimet saadaan mikserissä laitettua eri raidoille?
En oo silleensä koskaan niin paljoa tähän kiinnittänyt huomiota, mutta ainoastaan olen huomannut että esimerkiksi FL:n projektin valmiit rumpusoundit tulevat itsestään omille raidoille. Muita soittimia en oo saanu vietyä.
Klikkaat Step Sequencerissä samplen tai instrumentin ikkunan auki, ja valitset raidan ikkunan oikeassa yläkulmassa olevasta FX-napista. Vaihtoehtoisesti voit klikata hiiren oikealla napilla mikseriraitaa ja valita Link Selected Channels -> To This Track (pikanäppäin CTRL+L), joka nimensä mukaisesti linkkaa kaikki aktiiviset kanavat ko. mikserikanavaan.
Lisäksi kun plugari/sample/tms-ikkuna on aktiivinen, vie CTRL + L ko. instrumentin automaattisesti tyhjälle mikseriraidalle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|