Nyhde

Take it sleazy! 3097 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu
02.03.2012 17:31 Muok:02.03.2012 17:52
Okei, pääsin aika lähelle, vaikka yksityiskohdat eivät täysin kohdalleen osuneetkaan. Joku osaavampi voi ehkä antaa korjausehdotuksia tähän tutoriaaliyritelmääni.
Periaatteessa lähes minkä tahansa subtraktiiviseen synteesiin perustuvan syntetisaattorin pitäisi riittää tässä hyvin. Olennaista on, että laitteesta löytyy ainakin kaksi oskillaattoria, jotka kykenevät toistamaan kanttiaaltoa ja kohinaa. Lisäksi olisi hyvä, jos oskillaattorit on mahdollista synkronisoida keskenään jonkinlaisella Hard Sync -valinnalla, vaikka ilmankin periaatteessa selviää, jos jaksaa nähdä hieman lisävaivaa.
Lisäksi on huomionarvoista, että haussa on melko väritön äänen filtteröinti, joten se puoli saattaa olla parasta toteuttaa ainakin osaksi automatisoimalla jonkinlaista melko neutraalia ekvalisaattoria, jolta luonnistuvat samanaikaisesti niin high shelf kuin low shelf -alueet.
Tarvitset myös jonkin täysin geneerisen chorusefektin, mahdollisimman huomaamattoman mutta tehokkaan stereolevittimen, mahdollisimman digitaalisen kuuloisen delayn sekä jonkin monipuolisen reverbin.
Oma täysin ilmainen soitin- ja efektiketjuni oli järjestyksessä lueteltuna seuraavanlainen:
-Syntetisaattorina toimi Ichiro Todan Synth1, joka sisältää jo itsessään sekä chorus että delay-efektit. Lisäksi laitteen unison-tila on tarpeeksi joustava juuri tällaisen soinnin työstämiseen ja filtterikin on oikein automatisoituna lähes tarpeeksi neutraali.
-Stereokuvan laajentimena käytin MeldaProductionin MStereoExpanderia, koska siinä on juuri tarpeeksi säätövaraa useimpiin sointeihin.
-Hienosäätö ennen reverbiä tapahtui tällä kertaa Variety of Soundin loistavalla NastyVCS:llä, josta löytyy hienovarainen saturaattori, liki huomaamattomat ekvalisaattorit sekä juuri tarpeeksi löysä kompressori tällaiselle soinnille.
-Ja viimeisenä linkkinä ketjussani oli reverbinä toiminut Variety of Soundin monipuolinen ja sulava epicVerb.
Luonnollisesti kannattaa aloittaa tilanteesta, jossa efektit ovat poissa päältä.
Pohjaäänen syntetisointi:
Mielestäni äänten syntetisointi kannattaa aina aloittaa oskillaattorien säätämisestä oikealle taajuusalueelle ja oikeisiin aaltomuotoihin. Jotkut toimivat toisinkin, mutta itse olen havainnut tämän helpoimmaksi lähestymistavaksi. Aivan aluksi säädä siis Synth1:n ensimmäinen oskillaattori toistamaan kanttiaaltoa ja toinen oskillaattori kohinaa. Säädä ensimmäisen oskillaattorin detune noin asentoon 110 ja frequency modulation noin 5:n kieppeille. Sub oskillaattorin pidämme nollilla.
Nyt kytke päälle toisen oskillaattorin osat track ja sync ja väännä pitch asentoon -60 ja fine asentoon -62. En ole aivan varma, onko noiden asennoilla oskillaattorien synkronisoinnin jälkeen mitään väliä, mutta niin minä itse tein.
Alemmasta moduulista kytkemme päälle m.envin, säädämme destinationiksi FM:n. Saman moduulin attack väännetään nollille, decay asentoon 27 ja amount noin +2:n ja +5:n välimaastoon oman maun mukaan. Itse menin +2:lla.
Oikeanpuoleisesta moduulista vedämme key shiftin asentoon -14, oskillaattorien miksauksen asentoon 15:85, niin että kohinaoskillaattorista tulee selkeästi dominoivampi osapuoli. PW:n väännämme noin 66:n kohdalle, phasen 0:aan ja tunen 00 centiin.
LFO-moduulilla voit halutessasi lisätä ääneen hiukan hienovaraista liikehdintää, mutta se ei ole tämän nimenomaisen äänen kannalta mitenkään ehdottoman olennaista. Molemmat LFO:t voi huoletta kytkeä pois päältä.
Seuraava rivi! Amplifier-moduulimme kannattaa valmistella ainakin decayn automatisointiin, mutta myös releasen automatisoinnista saattaa olla hienosäätöä tehtäessä iloa, joten senkään valmistelu ei tee pahaa. Moduulin koko rivi menee seuraavasti: Attack: ~8, Decay: ~55, Sustain: 0, Release: 127, Gain: ~80, Velocity: ~55. Tässä vaiheessa on hyvä huomata, että päädyin tekemään äänen "muussaamisen" tai kasvattamisen pelkästään decayta hiljalleen kasvattamalla ja cutoffia samalla nostamalla. Tarkemman tuloksen saisi todennäköisesti aikaan nostamalla myös releasea jostain hieman maltillisemmasta arvosta huippuunsa näiden kahden mukana. Mennään kuitenkin aluksi näillä asetuksilla.
Ah, filtterimoduuli! Ylärivi: Attack: 11, Decay: ~50, Sustain: 0, Release: 127, Amount: 20. Huomasin äänen toimivan parhaiten, jos filtterin decayn jättää noin 8-5 yksikköä amplifierin decayta alhaisemmaksi. Oman maun mukaan lukua voi joko kasvattaa tai laskea. Filtterin alempi rivi: Cutoff Frequency: ~70, Cutoff Resonance: ~15, Saturation: ~102, Keytrack: ~14. Velocity päällä ja filter typeksi Lowpass 24dB/oct. Filtterimoodin valinta oli hieman vaikea rasti. Päädyin rajummin leikkaavaan 24dB-filtteriin aika pitkälti oman fiiliksen mukaan.
Arpeggiator jätetään lähtökohtaisesti pois päältä, mutta voihan silläkin tietysti yrittää hieman leikkiä.
Myös viimeisen rivin ylin moduuli Effect jätetään pois päältä. Yritin aluksi tehdä sillä jotain hienovaraista Decimator-kikkailua, mutta ei siitä lopulta ollut juurikaan apua; äänen sointi vain muussautui väärällä tavalla.
Samaten ekvalisaattori jätetään pois käytöstä säätämällä level-asetus kohtaan 0,00dB.
Tempo Delay sen sijaan kytketään päälle. Tämä oli hieman vaikea saada kohdilleen, mutta ainakin asetuksilla ST, Time: (8), Spread: 0.0 : 0.0 msec, Feedback: 25, Tone: 32, Dry/Wet: 5% sain aikaiseksi jotain suht rytmikästä. Jos tämä osa on tärkeä, suosittelen kytkemään Synth1:n oman delayn pois päältä ja lisäämään ketjuun jonkin hieman monipuolisemman delayn ennen tai jälkeen stereolevittimen mutta melkeinpä poikkeuksetta ennen reverbiä.
Chorus menee myöskin päälle. Asetukset 4X, Time: 1,11 msec, Depth: 20, Rate: ~124,18 Hz, Feedback: ~-70%, Level: 32 tuottivat tällä kertaa omaan korvaani lopputuloksen kannalta miellyttävimmät korostukset.
Lopuksi väännämme Voicen tilaan mono, kytkemme Unisonin päälle ja säädämme äänten määräksi 8. Unisonin Detunen nostamme noin 75:n tienoille. Oman maun mukaan. Phase jää nollille, Spreadiksi noin 40 ja Pitch joko tarkalleen kohtaan 00 tai sitten tasavälein jonnekin 07:n, 14 tai vastaavan kieppeille.
Juuri syntetisoimasi äänen pitäisi katkaista häntänsä aika tarkasti, jos koskettimistoa hakkaa voimakkaammin. Häntää jää enenevissä määrin sitä mukaa, kun velocityä on vähemmän eli soitat kevyemmin. Ota lisäksi huomioon, että tämä on vasta äänen alkutila, josta sitä kasvatetaan myöhemmin monenlaisella automatisoinnilla.
Efektiketjun säätäminen:
Seuraavaksi siirrymme stereolevittimen puoleen, ellet sitten päättänyt käyttää Synth1:n oman delayn sijaan jotain ulkopuolista efektiä. Siinä en sinua kuitenkaan voi hirveästi auttaa. Säädä delay kuitenkin niin, että se ei varasta huomiota kuivalta signaalilta vaan pikemminkin vain korostaa sitä lisäiskulla tai parilla.
Käyn nyt vain nopeasti läpi MStereoExpanderin asetukset, joita itse käytin. Depth: 50%, Resonance: 70%, High pass frequency: 252 Hz, Delay: 8,1 ms, Low pass frequency: 10.0 kHz, Delay depth: 85.0%. Multiparametreihin ei tällä kertaa ollut tarvetta kajota, joten jokaisen voi jättää asentoon 50.0%.
Seuraava efektimme on Variety of Soundin channel strip -plugini NastyVCS. Pluginin käyttöliittymän alalaidassa on joukko pieniltä ledivaloilta näyttäviä kytkimiä. Tämä on jokseenkin tärkeää, joten ole tarkkaavainen: säädämme valot päälle seuraaviin osiin: ensimmäinen IN vasemmalta, toinen IN vasemmalta, kolmas IN vasemmalta, 8K, OUT (tällä ei oikeasti ole paljoakaan väliä) sekä viimeisenä toiseksi viimeinen IN vasemmalta katsottuna. Tarvittaessa myös limitterin voi laittaa päälle, mutta ainakaan itselläni ei ollut ongelmia signaalin kurissa pitämisen kanssa, kun säädin kanavan äänenvoimakkuuden heti alussa sopivan alhaiseksi.
Seuraavaksi väännämme laitteen vasemman alalaidan SAT-kytkimen noin numeron 2 kohdalle. Oman maun mukaan lisää tai vähemmän. Tai voihan tuon halutessaan automatisoidakin. LP- ja HP-filttereihin emme toistaiseksi koske, mutta niitä käytetään myöhemmin äänen automatisoinnissa.
Ekvalisaattoripuolen vasemmanpuoleisin FREQ-nuppi väännetään aivan minimiinsä, jonnekin 30 Hz lähistölle. Nyt sen yläoikealta löytyvää CUT-nuppia hivutetaan numeron 4 tietämille. Ekvalisaattoripuolelta nostamme vielä oikeanpuolimmaisinta AIR-säädintä noin 2:n kohdalle.
Siirry nyt sinertävän mittarin oikealle puolelle kompressorimoduuliin. Phase-nupin alta löytyvät kompressorisäätimet väännämme asentoihin SLACK ja SOFT. Tämän jälkeen nostamme säädinten oikealla puolella kököttävän COMP-asetuksen noin numeron 4 tienoille. Lopuksi kannattaa vielä tarkistaa, että pluginin oikeasta laidasta löytyvässä ON/OFF-säätimessä palaa virtuaalivalo.
Viimeisen efektin aika. Siirtykäämme epicVerbin puolelle. En kiusallanikaan muista, mistä presetistä tämän oman versioni työstin, joten käydään kohta kohdalta läpi.
Pre Delay täysin nollille. Time asentoon 1720 ms tai hieman vähemmän. Reverberation asentoon REVERB. Kaikumuodoksi PLATE. 1ST ER asentoihin 0002 ms ja LEVEL osoittamaan suoraan ylöspäin. 2ND ER asentoihin 0003 ms ja LEVEL siitäkin suoraan ylöspäin. Damp jonnekin osoittamaan kello vartin yli kahdentoista puoli yhden välimaastoon, jälleen oman maun mukaan. MOD nollille. RT-LOW kohtaan X1, RT-XOVR kohtaan 350. EQUALIZATION-osassa voit yksinkertaisesti laittaa kaikki keskimmäiset (valkoiset) säätimet osoittamaan suoraan kello kahteentoista, jolloin niiden ei pitäisi vaikuttaa sointiin lainkaan. Toinen vaihtoehto, jota itse käytin äänen hienoiseksi selventämiseksi, oli säätää keskimmäisellä nuppiyhdistelmällä ulommainen säädin (harmaa rinkula) asentoon 5K ja sisempi valkoinen säädin tasan kello yhdeksään. OUTPUT-osan säädin MID : SIDE tuntui toimivan parhaiten tasan kello kolmessa. DRY : WET tulee säätää noin kello seitsemän ja kahdeksan välimaastoon tai hienoisesti yli. OUTin voi jättää nollille. Ja jälleen, tarkista vielä, että ON/OFF-painikkeessa palaa valo.
Automatisointi:
Äänen alkutilanne on nyt jotakuinkin säädetty kohdilleen. Nosta kuitenkin vielä NastyVCS:n HP-filtteriä hyvän matkaa ylöspäin, jonnekin 9K:n kieppeille. Samalla laske NastyVCS:n LP-filtteri noin 5:n tienoille.
Automatisoi nyt nupit oman musiikinteko-ohjelmasi puolella niin, että nostatuksesi loppuun mennessä LP-filtteri on noussut ääriasentoonsa saakka ja HP-filtteri on tehnyt haluamasi kaltaisen kuvion leikaten ja lopulta päästäen läpi kaikki alataajuudet.
Ja sitten Synth1:n automatisointi. Tämä onkin vaikeampi ja itselläni meni lopulta hermo hienosäädön kanssa.
Aloita tilanteesta, jossa sekä Amplifierin että Filterin Decayt ovat jokseenkin pienissä lukemissa. Jonkinlainen pieni stabintynkä pitäisi tulla läpi, muttei missään nimessä mitään suureellista. Automatisoi ne nousemaan tasaisesti aina jonnekin lukemien 70 ja 100 välille. Siitä yli mentäessä molemmat tuntuvat lähtevän käsistä, mutta toki sitäkin voi kokeilla.
Samanaikaisesti nosta Filterin Cutoff-lukemaa oman maun mukaan aina jonnekin 110-127 välille. Tämä riippuu täysin valitsemistasi Decay-asetuksista, joten toimi jälleen oman mielesi mukaan. Näiden kolmen nupin asentoja voi hienosäätää liki loputtomiin saakka. Toivottavasti löydät jonkin itseäsi miellyttävän yhdistelmän.
Lopuksi automatisoi vielä Filter Resonance-säädin joko nousemaan vaikka jonnekin 50:n tai jopa 60:n tienoille tai laskemaan täysin nollille nostatuksen huippuun päästäessä.
Ja siinä se sitten taisi ollakin. Samanhenkinen mutta silti omanlaisensa syntetisaattorisointi. Toivottavasti tästä oli edes jotain iloa, vaikkei ääni aivan esikuvaansa muistutakaan. Yksityiskohtien säätämiseen voin suositella vaikkapa MeldaProductionin näppärää MEqualizeria, joka tuli todennäköisesti MStereoExpanderin mukana lataamassasi asennuspaketissa.
|