JM
18460 viestiä
|
#15 kirjoitettu
07.01.2012 00:09
Pelkästään siitä, että pysyn hengissä, siis insuliinien tekeminen (lääketehtaiden töntekijät, monia eri ammatteja), kuljetus, varastointi, jakelu, jälleenmyynti, minun kuljetus jälleenmyyntipaikalle... luvan hankkiminen ja sairauden tilan seuranta (lläkärit, siaraanhoitajat) se, että se sairaala pysyy pystyssä ja puhtaana eikä romahda, pala tai muuten vain rappiodu tarvii myös todella usean eri ammatin ihmistä. Siinä oli siis pelkkä perusta. Sitten ruoka, siinä tulee tosi monta ammattikuntaa alkjutuotannosta jalostukseen, kuljetukseen, varastointiin ja jälleenmyyntiin. Ruoanlaittovälineet ja tietysti tilat toisinsanoen asuminen ja lämpö. Työllsitää helvetisti eri ammattikuntien ihmisiä.
Turha tätä viestiä on nyt jatkaa raaamatunmittaiseksi selonteoksi siitä, että oikeastaan vähän kaikkea tarvitaan. No, ehkä sisustajista 95% on aika turhia, pari tarvitaan suunnittelemaan TOIMIVA siis tarpeet täyttävä sisustus esim. sairaaloihin mutta muitapa ei juuri. Eikä muusikoitakaaan amamttimielessä. Vastapäisessä talossa, joskus illalla kun on ulkona, niin siellä isstuu parvekkeella joku äijä jos ei ole älyttömän kylmä. Se soittaa haitaria ja se kaikuu tosi mahtavasti tässä betonisten talojen tuutiossa seinästä seinään. Hienosti "täyttää ilman# se hanuri ja on vielä tosi taitava soittaja. Mutta siis, hyvin keksiny ilmasen reverbin haitariinsa äijä ja jakaa todella iloa kanssaihmisille, tupakilla käynnissä on paljon enemmän tunnelmaa kun joku sellanen vanha, haikea haitarisävel hyvin soitettuna kaikuu ympärillä. Nyt talvella vaan tulee poltettua ikkunalta ja tuskin se äijäkään siellä sormet kohmeessa odottelee, että tulisi "yleisöä" (no, kesällä se kyllä soitteli öisin ihan omaksi ilokseenkin, mutta syksyllä huomasin joskus, että haitari kajahti just ku astuin ulos).
Että ei me ammatiltaan muusikoita juuri tarvita, soitetaan toinen toisillemme. Ihmisillä on ollut aina musiikkia, ilman että ammattimuusikkoja on ollut juuri ollenkaan .Aina kun kylässä on tanssit järjestetty on joku/joitain löytynyt soittamaan. Ja internet antaa vielä jakeluväylän sille musiikille. Ja kaikista taitavimmille ihmiset varmasti saattavat lahjoittaa muutenkin, ihan noin fiilipohjalta, ei siksi, että kauppias on hinnoitellut levyn. Vaikka kyllähän se tienaaminen on tietysti houkutellut monia suuria kykyjä koittamaan kehittää kykyjään vielä paremmiksi ja tuomaan ne esille vielä laajemmin. Että ehkä tässä oli sellainen vaihe, kun kaikenlaisia levy-yhtiöitä ja muita välissä tarvittiin. Nykyään ehkä sellaiset pienlevy-yhtiöt hoitaa hommansa parhaiten, sellaiset, jotka ovat keskittyneet suht suppeasti, niin on kiva, kun tietää minkä firman tuotoksia ja uusia kykyjä kannattaa seurata. Mutta se raha tulee ikäänkuin siinä sivussa itsestään, ehkä niinkin, että sillä jopa tienaa juuri ja juuri elannon, mutta ei niin, että pystytettäisiin joku helvetinmoinen koneisto juuri sitä tarkoitusta varten, että siitä musiikista saataisiin viimeinenkin penni nyhdettyä sen ystäviltä. Ei niin. Että se on aika turhaa, joku suurten levy-yhtiöiden ja muutenki isojen firmojen pr-hommat ja muut, joilla koitetaan vain maksimoida voittoa. Ei esim. parantaa tuotetta tai sen jakelua. Eihän vaikkapa insuliiniakaan tarvi erikseen kovin paljoa mainostaa, mitä nyt lääkäreille lobbarit joskus tarjoaa illallisen, vaan kyllä se tuote löytää sen kohderyhmän aikalailla sen yhden tyypin (lääkärin) suosittelemana. Ei tarvita promoa. Eikä minun mielestä huonekalujakaan tarvi sillai mainostaa. Yleensä minä tiedän, minkälaisen huonekalun minä tahdon ja isitten minulla on jo mielessä valmiiksi selaliset 2 - 5 värivaihtoehtoa jotka sopisi, loppu on kiinni hinta - laatu -sunhteesta, eli se, joka tarvii, etsii sen sopivan tuotteen ja hieroo sitten siitä kaupat. Sama musalaitteiden kohdalla.
Niin mainokset ja ylipäätään voitonmaksimointiin liittyvä koneisto on turhaa, jopa haitallsita usein. Se ei paranna tuolin laatua yhtään vaan päinvastoin voi estää kauppojen syntymisen nostamalla sen hintaa, jos sen mainostamiseen on käytetty hölmösti rahaa. Mainokseksi riittää tieto paikallislehdessä, missä huonekalukauppa sijaitsee ja pieni listaus millaisia huonekaluja sieltä voisi löytää, tyyliin "meiltä sohvat, nojatuolit, ergonomiset työhuoneen huonekalut ja keittiön tarvikkeet, tule ja tutustu" ja perään yrityksen nimi, osite ja mutu yhteystiedot, muuksi roskaksi voi korkeintaan liittää jonkun moton tai sloganin, mutta tuskin sekään kaupantekoa auttaa , on ehkä enemmän kyse yrittäjän imagosta, tahto oelvistellä kun omistaa huonekalukaupan, että minäpä saan laittaa oman aforismini lehteen. Toisaalta, saisinhan minäkin, jos päättäisin käyttää rahani siihen, että pyydän paikallsilehteä laittamaan etusivulle minun mietelauseen ja nimen alle. Kyllä kai ne laittais jos vaan maksiai tarpeeksi, mutta mitä hyötyä siitä nyt ois? Paitsi etä ihmiset tajuais että oon aika vitun viisas ja tulis kylään ja tois tuliaisia...hmmm... nyt alko mietityttää, pitä äpistää muistiin, että soitan lauantaina lounaislapppiin ja sitä ennen kehittelen jotain...
|