Kirjoittaja
|
Aktiivi studiomonitoreja hankkimassa
|
v4ltsu
393 viestiä
|
#1 kirjoitettu
18.12.2011 22:26
Olen jo pitkään miettinyt päivitystä ja ehdokkaat on nyt rajattu näihin:
http://www.thomann.de/...
tai
http://www.thomann.de/...
Kokemuksia, elämyksiä? Saa myös ehdottaa saman hintaluokan tuotteita jos luulet tietäväsi jotain parempaa.
Ja jos joku osaa perustella että miten liittää tietokoneeseen kun kaappien sisääntulot ovat "balanced XLR and balanced/unbalanced TRS inputs". Tai siis rautalangasta että pitäisi liittää Y-johdolla 3,5mm stereo ulostulosta kaappeihin mutta XLR vai TRS ja onko tuolla "tasapainottamisella" merkitystä?
Kiitos!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu
19.12.2011 01:36
v4ltsu kirjoitti:
Ja jos joku osaa perustella että miten liittää tietokoneeseen kun kaappien sisääntulot ovat "balanced XLR and balanced/unbalanced TRS inputs". Tai siis rautalangasta että pitäisi liittää Y-johdolla 3,5mm stereo ulostulosta kaappeihin mutta XLR vai TRS ja onko tuolla "tasapainottamisella" merkitystä?
Ei ei ei.. Sä hankit siihen monitoreiden ja koneen väliin äänikortin (USB, Firewire tai PCI), jossa on XLR tai 1/4" TRS outputit.
Tasapainotetut audiokaapelit vähentävät häiriösignaaleja ja niiden käyttö on suositeltavaa erityisesti pitkissä kaapeloinneissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#3 kirjoitettu
19.12.2011 02:37
Fakap kirjoitti:
v4ltsu kirjoitti:
Ja jos joku osaa perustella että miten liittää tietokoneeseen kun kaappien sisääntulot ovat "balanced XLR and balanced/unbalanced TRS inputs". Tai siis rautalangasta että pitäisi liittää Y-johdolla 3,5mm stereo ulostulosta kaappeihin mutta XLR vai TRS ja onko tuolla "tasapainottamisella" merkitystä?
Ei ei ei.. Sä hankit siihen monitoreiden ja koneen väliin äänikortin (USB, Firewire tai PCI), jossa on XLR tai 1/4" TRS outputit.
Tasapainotetut audiokaapelit vähentävät häiriösignaaleja ja niiden käyttö on suositeltavaa erityisesti pitkissä kaapeloinneissa.
Ainahan se parempi olis näin, mutta tuon tason kaijuttimissa ei liene merkittävää eroa äänikortin ja "Y-johdon" välillä. Varsinkaan, ku budjetti ei alunperinkään ole suuri. Luulen, että V4ltsu pärjää mainiosti ilman erillistä äänikorttia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#4 kirjoitettu
19.12.2011 02:49 Muok:19.12.2011 02:50
Ihan ensiksi ihmettelen, että miksi yhdelle kanavalle tarvitaan TRS-kaapeli, kun TS-kaapeli jo riittää kuljettamaan monosignaalia... Mutta joo. Kyllä liittämisen pitäisi onnistua piuhalla, jossa on 3.5 mm stereo toisessa päässä ja kaksi 6.3 mm monoa toisessa päässä, vaikka äänenlaatu nyt (ihan oikeasti huomattavasti) parempi onkin erillisellä äänikortilla. Ongelmana tietty on, ettei kaikissa äänikorteissakaan ole noita vaaditunlaisia ulostuloja. Silloin luonnollisesti erilaisten liittimien ostaminen on halvempaa kuin erilaisten äänikorttien. Ideanahan on kuitenkin vain viedä sähköinen signaali äänikortista monitorille ja liittimen tehtävänä on vain saada metalli koskettamaan metallia johdon ja laitteiden välillä.
Funereal muokkasi viestiä 02:50 19.12.2011
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7679 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu
19.12.2011 02:56 Muok:19.12.2011 02:59
Stilu kirjoitti:
Ainahan se parempi olis näin, mutta tuon tason kaijuttimissa ei liene merkittävää eroa äänikortin ja "Y-johdon" välillä. Varsinkaan, ku budjetti ei alunperinkään ole suuri. Luulen, että V4ltsu pärjää mainiosti ilman erillistä äänikorttia.
oishan se kuitenkin kiva, ettei studiomonitoreja ostais vain siksi, että kuulis kaikki häiriöäänet paremmin mitä joku heikosti suojattu äänipiiri/-kortti nappaa koneen muista komponenteista.
Funereal kirjoitti:
Ihan ensiksi ihmettelen, että miksi yhdelle kanavalle tarvitaan TRS-kaapeli, kun TS-kaapeli jo riittää kuljettamaan monosignaalia...
balansointi. signaali kulkee kahtena kappaleena kaapelissa, joista toinen on vastavaiheessa. häiriöt tulevat kumpaankin signaaliin samassa vaiheessa, ja kun vastaanottopäässä käännetään toisen signaalin vaihe jälleen alkuperäiseksi, häiriösignaalit ovat eri vaiheissa, jolloin ne kumoavat toisensa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#6 kirjoitettu
19.12.2011 03:13
veezay kirjoitti:
balansointi. signaali kulkee kahtena kappaleena kaapelissa, joista toinen on vastavaiheessa. häiriöt tulevat kumpaankin signaaliin samassa vaiheessa, ja kun vastaanottopäässä käännetään toisen signaalin vaihe jälleen alkuperäiseksi, häiriösignaalit ovat eri vaiheissa, jolloin ne kumoavat toisensa.
Ah, aivan. Enpäs tullut ajatelleeksikaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
v4ltsu
393 viestiä
|
#7 kirjoitettu
19.12.2011 12:15 Muok:19.12.2011 12:21
Kiitos vastauksista.
Olen itse nyt kallistunut tuohon ESIin. Tarkoituksena on kasata tätä "kotistudioa" vähän pala palalta. Eli ulkoinen äänikortti olisi suositeltava mutta ilmankin pärjää aluksi? Onkos sillä sitten väliä käyttääkö TRS vai XLR väyliä?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#8 kirjoitettu
19.12.2011 16:53
v4ltsu kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Olen itse nyt kallistunut tuohon ESIin. Tarkoituksena on kasata tätä "kotistudioa" vähän pala palalta. Eli ulkoinen äänikortti olisi suositeltava mutta ilmankin pärjää aluksi? Onkos sillä sitten väliä käyttääkö TRS vai XLR väyliä?
Itse en ole monitoreiden kanssa huomannut korvinkuultavaa eroa. XLR on jämäkämpi ja luotettavampi, mutta veikkaan, että aloittelijalle siitä ei huomattavaa hyötyä käytännössä ole lyhyissä kaapeloinneissa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
LivedNatas
143 viestiä
|
#9 kirjoitettu
20.12.2011 14:00
Yamahan HS 50m on myös erittäin hyvä vaihtoehto tuossa hintaluokassa:
http://www.thomann.de/...
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|