JM
18460 viestiä
|
#4 kirjoitettu
11.12.2011 21:30
Kysymys 0 on erikoistapaus ja sen voi ohittaa, mutta laske "kyllä" vastauksesi summa kysymyksiin 1-32. Jos summa on yli 10 niin ennustaneekohan suurella todennäköisyydellä että vastauksesi ksymykseen 0 on myös kyllä ?
0. Olen avaruusolioitten agentti
- No tämäpä oli mukava tietää, että voin nyt ilmoittaa työkkäriin, että pitävät minut jatkossakin nsillä "nollalistalla" koska minulla on vähän muita hommia että nyt ei oikein jouda mihinkään hiirenkäytönopetteluhaistavittualayrittäjäksi -kurrssille. Tuli heti jotenkin rennompi ja ehkä vähän ylpeäkin olo, kun tietää, että tässä tekee sentään näitä hommiaan jonkun muunkin asialla ja ehkä eräänlaisessa työyhteisössä, eikä kaikki ole vain tyhjänpäiväistä yksinäänväkertelyä omien tarpeiden täyttämiseksi. Vaan ne on töitä, saatana.
Miksi tästä hommasta ei muuten saa maallista palkkaa (henkistähän tästvaikuttaa saavan, jos tämä elämä on "heidän" ohjailmeaa ollut)? Olisi kiva jos voisi lopettaa sossuhommat ja saada selalinen ihan reilu tilinauha kuukausittain luotettavalta taholta, jolla eläisi kasvissyöjäkin talven yli ja saisi ostettua lääkkeensä ulos vaikka lääkäri määräisikin vähän kalliimpaa merkkiä, ettei jäisi aina loppukuusta parista eurosta kiinni. Ja äidilleni voisivat kanssa vähän jotnkin korvata, kun hän on aika paljolti mahdollsitanut tätä missiota. Joskin uskoisin myös häneltä tulevan yli kymmenen myönteistä vastausta, jos hän oikein itselleen rehellisesti vastaisi.
Piiloavaruusolio-testi (MKDELTA-Mulder-Icke-testi)
1. Olen scifin suurkuluttaja.
- En
2. Minua on luonnehdittu "oudoksi" tai "poikkeavaksi".
- Joo
3. En halua vetää huomiota puoleeni.
- Haluan huomiota, eihän viestini ihmiskunnalle muuten menisi läpi?
4. Kuulen joskus ääniä tai näen asioita mitä muut eivät näe.
- Joo, toki. Etenkin, koska vietän aika paljon aikaa yksin ja muut eivät näe silloin niitä juttuja jotka yksinään näin.
5. Minulla on mielihaluja, kiinnostuksen kohteita tai pakkomielteitä jotka tuntuvat ainakin joskus muusta persoonallisuudestani irtonaiselta
- Joo, ei ne kaikki sillai ihan mene pakettiin, mutta toisaalta pakettini on poikkeuksellisen laaja, joten sinne nyt mahtuu kaikenlaista... ja kiinnostunut olen vähän kaikesta, ainakin jos se on minulle uutta.
6. Minulla on vahva tarve saada hankkia tietoa jostain tietystä aihepiiristä
- Joo.
7. Olen sairaana poikkeuksellisen usein tai äärimmäisen harvoin
- Joo, usein.
8. Olen sairastanut tai minulla on epäilty jotain harvinaista tautia
- No harvinaista ja harvinaista, pikemminkin minulla on ihan ikioma kokoelmani erilaisia terveysongelmia. Yksi kipuihin liittyvä epäily oli suht. harvinainen, että jos se teoria pitää paikkaansa, niin minulla on sitten parikin sellaista "ei-nyt-NIIN-harvinaista" mutta ei ihan yleistäkään tautia.
9. Näen realistiselta tuntuvia mutta sisällöltään fantastisia unia
- Joo, en tosin ihan jatkuvasti, koska välillä olen hereillä.
10. Minusta tuntuu siltä että joku seuraa minua
- Joskus jos joku kävelee takana, niin tulee kyllä vilkaistua, että kukas ja mitäs ja onko lyömäaseita näkyvillä.
11. Minusta tuntuu siltä että joku seuraa minua ja käyttää keinoja jotka ovat poikkeuksellisia
- No, jos tuo oletettu henkilö seuraisi minua, niin en kyllä oikein osaa sanoa, olisivatko hänen oletetut keinot tai tarkoitusperät niinkään erikoisia.
12. En ole kovin kiinnostunut "maallisista" asioista
- Joo, aika sillai sisäisten maailmoiden seassa luovin ja niitä tutkin ja kasvatan henkistä pääomaa ja taitoja.
13. Sana "lintuihminen" herättää minussa jonkin vahvan mielikuvan
- Joo. Tuttu yleisistä ihan tieteellisistä kuvauksista shamanistisista kokemuksista, joissa toisistaan tietämättömät, eri aikakausina shamanistisia matkoja tehneet ihmiset ovat usein matkoillaan törmänneet tällaisiin...olentoihin.
14. Minulla on muistoja joiden todenperäisyydestä en ole varma
- Paljonkin, osa toki johtuu siitä, että on joutunut valehtelemaan vakuuttavati ihan vian selviytyäkseen ja saadakseen oikeutta, mutta osa on kyllä varmaan siitä sisäiseen maailmaan keskittymisestä ja asioiden näkemisestä vähän eri tavoin.
15. Saan joskus äärimmäisiä inspiraation purkauksia ja saatan jopa herätä koska on pakko toteuttaa kyseinen inspiraatio
- Joo, useimmat biisit esim. syntyy näin, ihan ylllättäen ja aina kerralla alusta loppuun. En osaa jatkaa biisiä tai ainakin siitä tulee huonompi jos tuo inspiraatio jotenkin katkeaa. Ja häiriön että minut saa revittyä irti sieltä biisinteko-maailmasta maallisten asioiden pariin pitää olla aika voimakas.
16. Olen saanut tietoa tai jotenkin ymmärtänyt asioita joitten ymmärtämisen ja tietämisen koen epätodennäköiseksi
- Joo.
17. Minulla on poikkeuksellisen epätasainen kykyprofiili
- Mikä on kykyprofiili? No, jos ajattelen sitä, että yleensä jos henkilöllä on kyky A nini sillä yleensä ovat myös vahvat kyvyt B ja C niin joo, kun en ole opiskellut oikein mitään ihan loppuun asti kunnolla vaan ollut aina kiinnostunut vähän kaikesta jokapuolella, kerännyt selalisen laajan kasan tietoa eri asioista, joka voi antaa älykkään vaikutelman, mutta ikävä kyllä sillä tiedolla ei tee juuri mitään, kun nykyään pitäisi olla jonkun alan erikoisasiantuntija. No, joissain asioissa olenkin, mutta ne eivät ole maallsiesti hyödynnettäviä. Eli jos käsitin kykyprofiilin käsitteen oikein, niin vastaan kyllä.
18. Uskon elämään maapallon ulkopuolella...
- Kyllä se on lähes varmaa, sisi niin paljon todennäköisempää kuin että sitä ei olisi. Mutta missä muodossa ja millä tavoin, mihin suuntaan kehittyneitä. Tuskin itsetuhoinen laji kuten ihminen?
19. ...mutta pidän valtaosaa ufohavainnoista ja väitteistä avaruusolioista epäuskottavina
- Valtaosaa joo.
20. Minulla on vahva käsitys siitä millaista maan ulkopuolinen elämä on
- Ei ole.
21. Olen joskus kadonnut selittämättömästi enkä ole muistanut asiasta itse mitään
- Joo. Olen myös kadonnut tietäen asiasta itse paljonkin, mutta yhtä lailla järjen selittämättömissä olevin keinoin.
22. Olen löytänyt itsestäni selittämättömiä haavoja tai jälkiä joitten alkuperästä en muista mitään
- Joo.
23. Minusta tuntuu siltä että jokin taho pystyy seuraamaan ajatuksiani tai antamaan minulle alitajuisia käskyjä
- Joskus, ainakin musiikkiin tulevat ideat voivat jopa toistua käskevinä käskyinä vieraan äänen puhumana pään sisällä ja joskus se sanelee tekstiä joka on pakko kirjoittaa, ennenkuin se ääni loppuu.
24. Minulla oli lapsuudessa fyysisiä tai henkisiä poikkeavuuksia jotka kuitenkin hävisivät ajan myötä
- En osaa oikein sanoa.
25. Lapsuudessani tapahtui jotakin traumatisoivaa jonka yksityiskohtia en muista
- Tuskin, ei ole sillai tietoa, ei mitään sillai erityistä traumatisoivaa taphtumaa. Ehkä isäpuolen minua kohtaan harjoittama henkinen pahoinpitely vaati sen, että homma piti pistää pirstaleiksi ja kasata niistä sirpaleista mieleinen itse johon on vihdoin tyytyväinen. Vaikka ympäristö kyllä edelleen on siihen monin suhtein tyytymätön usein.
26. Olen kokenut deja-vu:n joka on liittynyt tiettyyn teknologiseen esineeseen, tieteelliseen konseptiin tai koneeseen
- Kyllä myös noihin liittyen.
27. Olen kokenut deja-vu:n nähdessäni kuvia tai ollessani tekemisissä jonkun seuraavista kanssa:
- Jotkin teknologiset sairaaloissa käytettävät laitteet, esim. tt-kuvaukseen käytettävät laitteet, röngten, yms.
- Joo. olen kyllä viettänyt paljo paljon aikaa sairaalassa, käynyt sieltä käsin kouluakin. Aikoinani.
28. Olen nähnyt tunnistamattoman lentävän esineen.
- Kyllä, mutten sillä tavoin että ensimmäiseksi olisi tullut mieleen että se on maapallon ulkopuolelta lähtöisin. En vain tunnistanut että mikäs vittu tuolla nyt lentää /valaisee tms. näitähän riittää.
Muuten, oletteko pistäneet merkille ,kuinka joidenkin 70-luvun lopu / 80-luvun alun mersu-ramareiden takaosaa on hankala erottaa peugeotin saman aikakauden farmareista? Tosin en nyt ole varma että olenko nähnyt juuri näist äkumpaakaan lentävänä, saattoi olla. KUitenkin vaikea tunnistaa, jos sellainen lentää ohi, että kumpi se oli.
29. Olen nähnyt tunnistamattoman lentävän esineen, joka oli hieman kolmiomainen, jopa lähes puolikuun muotoinen ja valmistettu punaisesta materiaalista.
- Ei, mutta usein kirkkaita punaisia valoja jotka liikkuu nopeasti ja on jotenkin erikosiia "olemukseltaan" ja niistä tulee outo tunne sillai. Ahjolassa keskellä erästä erämaajärveä näitä voi nähdä.
30. Olen nähnyt tai ollut tekemisissä selkeästi ei-inhimillisten älykkäiden olentojen kanssa
- En tietääkseni.
31. Olen nähnyt tai ollut tekemisissä olentojen kanssa jotka täyttävät seuraavat tuntomerkit:
- 6 sormea
- Olennot käyttivät selkeästi teknologisia laitteita, esim. suojapukuja
- Minulal on eräs sukulainen, joka on vammautunut syntymässään, hän on taidemaalari ja parturi Suomussalmella, hänellä on Kolme tosi pitkää sormea molemmissa käsissä, siis yhteensä kuusi ja olen nähnyt hänet myös käyttämässä selkeästi teknologisia välineitä, viimeksi heinäkuussa hän käytti ainakin puhelinta ja digikameraa.
32. Uskon olleen tekemisissä avaruusolioitten kanssa, ja että nämä olennot tulevat ottamaan minuun uudestaan yhteyden
- En pidä kovin todennäköisenä, ellei selittämättömiä valohavaintoja tai päänsisäisiä ääniä pidetä yhteytenä (mistä sitä tietää?) siis jos ne nyt ovat peräisin muualta kuin maasta. Tunnen kuitenkin enemmän, että nuo äänet ja puhuja ja mitä hän puhuu ovat kuitenkin jolain tasolla kiinni enemmän minun tietämättäni rekisteröimästä kokemusmaailmasta (jos he tuntuvat kuten usein tekevät tietävän jotain mitä en ennen tiennyt) kuin maapallon ulkopuolisesta elämästä. Jos kuitenkin niin on, niin saavat jatkaa, koska tuosta on hyötyä ja se on mukavaa ajanvietettä kirjoittaa ylös niitä tekstejä ja tehdä biisejä sen tilan ohjauksessa. Ja jos ne kuten uskon eivät ole maapallon ulkopuolisia juttuja, niin kyllä minä heidänkin yhteyteen suostuisin mielelläni, ksoka, kuten sanoin, kaikki uusi ja varsinkin tällainen uusi ja jännä kiinnostaa, joten en pahastuisi, vaikka varmasti aluksi säikähtäisin paljon. Onko syytä (jos joku tietää paremmin)? Siis säikähtää.
Jos osaavat käyttäytyä niin tervetuloa vaan morjestamaan minuakin, joskin toivon etteivät vedä pitkälle meneviä johtopäätöksiä ihmiskunnasta minun kokonaisuuden perusteella, jos he sen saavat selvemmin kuin ihminen, jotka sitä ei sillai voi oikein ottaa vastaan ihan kokonaan vain tapaamalla.
|
JM
18460 viestiä
|
#17 kirjoitettu
12.12.2011 05:19
Tässä siis viestini joka on niin huonosti jäsennelty edelleen, että ehkä ainakin MKDELTA kun kerran meni kysymään, jaksaa lukea koknaan, koska muuten tästä on vaikea repiä täysiä vastauksia taustoineen.
[i]Minun kohdalla astutaan sille alueelle, jota monikutsuu yliluonnolliseksi - mikä tietysti on minulle osa luontoa, vain hieman erilaisella luonteella. Huomio sanojen yhteyteen luonne - luonto; suomen kielen joissian murteissa jopa puhutaan vaikkapa helposti suuttuvasta väkivaltaisesta ihmisestä että hänellä on "paha luonto" tai voidaan sanoa "se on hyväluontoinen kaveri..." olla "hyvä luonnostaan". jne.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#5 kirjoitettu 11.12.2011 21:45
MKDELTA kirjoitti:
Kerro lisää. Kiinnostaisi lukea näistä shamaanien kokemuksista.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kirjoitin shamanismista aika lailla noudatellen "Shamaanin tie" -nimisen kirjan mallia, ksoka en löytänyt kirjaa nyt käsiini kuten myöhemmin totean, en eritellyt mitkä ovat lainauksia kirjasta, mainitsin vain, että myötäilen kirjaa oikeastaan koko tekstin ajan, mutta toisaalta muutkaan lukemani tutkimukset, joita olisi vielä vaikeampaa hakea kun ne on kerran googletettu ja kerran luettu sen kummemin ajattelematta niitä referaatteina myöhemmin (pitäisikö aina tallentaa myös kaikki lukemansa, eikö nämä kirjoitukset jo riitä!) eivät ole ristiriidassa kirjan havaintojen eivätkä nämä omien kokemusteni kanssa. Pyrin muistamaan mahdollsimman hyvin erottelemaan omat kokemukset tutkimuksesta, mutta ne välillä väkisinkin sekoittuivat. Joten antaa sen alkaa.
Siis lähtö, ensin etsitään (tai vähintään painetaan mieleen, kuten tutkimustilanteissa Shamaanin tie -kirjassa) sopiva paikka. Se ei välttämättä löydy heti, mutta kyseessä pitäisi olla jonkinlainen kuoppa tai luola, kelpaa myös lähde tai muu konkreettisesti maan alle johtava "juttu" luonnossa. Mutta tähän paikkaan mielellään pitäisi liittyä jotain tunteita. Sen pitäisi olla jotenkin erityinen henkilökohtainen, myönteisellä tavalla, jotta mieli on rauhallinen ja tunne kotoisa. Myös hyvä henkinen ja fyysinen vireystila on tarpeen, vaikeahan se on kipeänä keskittää ajatuksia.
Rummutus on osa keskittymistä ja mieleen vaikuttava asia. Aidot shamaanirummut on monesti löydetty lähettävän hyvin samankaltaisia taajuuksia matalilla taajuuksilla, (ns. theta-taajuudet) mutta ei siihen välttämättä aitoa rumpua tarvita, kunhan yksinkertainen toistuva rytmi auttaa tuntemaan fyysisesti ja henkisesti paremman kokonaisuuden ja keskittymään, kun samalla taas keskittää ajatuksensa tuohon aukkoon ja siihen että se johtaa maan alle, sinne ja syvälle...
Useimmiten ensimmäiset kokemukset ovat hyvin vaatimattomia, vaikka silti enskertalaisen kokemana myös hyin vaikuttavia - aukko ikäänkuin imaisee sisäänsä ja vie syälle maan alle. Monesti riippuu hieman paikasta kuinka tämä koeataan, reittejä on monia, toiset näkevät kaleidoskooppisia kuvioita "liukumäessä" ja tämä "liukumäki" - tuntemus on todella yleinen, oli kyse luolasta, abstraktimmasta alasvetävästä tunnelista, tipahtamisesta tai muusta vastaavasta alaspäin johtavasta matkustamisesta. Monesti matka katkeaa siihen, että liukumäki itsessään vie liikaa huomiota ja katkaisee keskittymisen. Se on kuitenkin hyvä alku harjoituksille ainakin ensiyrittämällä, sillä kokija on jo päässyt matkaan ja tietää miten ja missä sinne pääsee. Oma, henkilökohtainen metodi on siis valmis, joskus joutuu yrittämään useita paikkoja ja kuten tutkimuksessa autettiin rummuttamalla sopivia rytmejä - useita sessioita, joissa ehkä rytmi voi vaihtua, jos haluaa todella vahvasti, muttei siitä huolimatta heti onnistu. Ei kannata lannistua, lähes jokainen tutkimukseen osallistuvista on onnistui Shamaanin Tie -kirjassa. Kokemukset ovat ympäri maapallon yhteneväisiä, jopa riippumatta maanalisten tutkimiseen käytettävistä tavoista (tämä on päihteetön keino, mieli selvä ja rehellinen, mutta toisissa kulttuureissa taas tähän "liukumäkeen" ollaan hakeuduttu erilaisten kasvien afulla, ne ovat kaikki kuitenkin opastusta kohti samaa matkaa). Toinen keino voi toimia toiselle, toinen toiselle, yleensä se, minkä kokee lähimmäksi omaa itseään ja kulttuuritaustaansa toimii varmiten, koska "rituaalin" ei kuuluisi tuntua vieraalta vaan kotoisalta ja luontevalta - mikä on tietysti ensimmäisellä kerralla monelle länsimaiselle ihmiselle yksi suurimpia esteitä.
Kuitenkin, tunnelista selvittyään kuvaillaan (edelleen, hyvin yhteneväisesti eri aikoina, eri kulttuureissa) yleensä jonkinlaista "ulosputkahtamista" tunnelista, joskus suoraan laajalle "lattialle" joskus leijumaan jonkinlaiseen pilveen tai aineeseen jossa voi ikäänkuin uida. Kuvauksiin niistä "lattiatasoista" liittyy yleensä jollain tavoin laava, joskus laavaa on koko lattia (etenkin niillä jotka uiskentelevat ylempänä, luonnollisesti). Laava on jotain sellaista, jolle meillä länsimaisilla on sanoja "laavamainen" ynä muuta, mutta luonnonkansat joutuvat kuvailemaan tätä paikkaa kuten parhaiten taitavat. Silti muutamat kuvaukset jotka olen lukenut, viittaavat hyvin samankaltaiseen tilaan. Tässä tulee vastaan ne lentoliskon tapaiset olennot ja edelleen, monilla luonnonkansoilla on juuri näille olennoille oma nimi, mutta lentoliskoista he eivät tietysti ole kuulleetkaan. Länsimaalaiset taas käyttivät kuvailuissaan usein nimenomaan lentoliskoa parhaiten kuvaavana sanana. Liskojen ihmismäiset piirteet eivät liity niinkään näköhavaintoon, vaan harvoihin kokemuksiin (muistan lukeneeni vain pari) joissa niiden kanssa on päästy kommunikoimaan, sillä ne kommunikoivat ihmisen kielellä. Nämä olivat kokeneempien matkaajien kertomuksista, sillä olennot eivät varsinaisesti pyri mihinkään kosketukseen ihmisen kanssa tässä tilassa, yleensä kokemuksissa vain mainittiin niiden lentävän ja usein säikäyttävän matkaajan, jolloin matka usein keskeytyi (minullakin). Niiden viestistä on kommunikaatio-kokemusten harvinaisuuden vuoksi pakko hieman vedellä johtopäätöksiä yhdistämällä kokkemukset ja saatu tieto. Niiden viesti on jokseenkin että ne ovat maapallon ja sen elämän "koossapitäjiä" ja tulleet tänne "muualta", joskus mainittu, että pakoon jotain(?) ja antaneet elämän niinkuin se on maapallolle. Tämä on tulkittu myös uhkaavana, koska elämä olisi näiden olentojen varassa ja heidän lähdettyään loppuisi (ja jäisikö se loputon tyhjä tila, sinne aliseen?) nämä olennot mainitsivat myös jollain tapaa (nämä ovat alkuperäisknasojen kertomuksia, joten se, miten ne on ilmaistu eri lähteissä, siitä täytyy nyt minun kirjoittessani yrittää muodostaa jonkinlainen kokonaiskuva) riippuvaisia elämästä maapallolla, sen nauttijoita.
Sitten, ne jotka ovat varsinaisia shamaaneja tai parantajia ja pystyvät keskittymään tästä hämmennyksestä huolimatta ja joilla on voimia jatkaa tätä yleensä hyvin raskaaksi koettua matkaa, pääsevät jollain yllättävällä tavalla heidän omaa ympäristöään muistuttavaan metsään, jossa yleensä joku heille tuttu, mutta usein henkilön itsensä yllättävä eläinlaji tulee "luokse" ensin rinnalle ja kulkee mukana alisessa näkymättömänä tai näkyvänä, se on voimaeläin joka suojelee ja auttaa alisessa. Jotkut oppivat matkoillaan myös muuttumaan joksikin eläimeksi tarvittaessa, usein samaksi kuin voimaeläimensä (luontevaa). Se voi olla tarpeen jos alisesta haetaan vaikkapa jotain yrttiä, joka parantaisi sairaan tai vaaratilanteessa tai haasteessa päästä korkeammalle, maan alle tai mitä nyt matkaajan eteen tuleekaan. Shamaani tahtoo myös tutustua parannettavaan ennen matkaa, koska hänen täytyy tuntea vaiva ja osata parantaa se tai ainakin tietää miten yrittää sitä, lähtö matkalle ilman taustatietoja potilaasta ja hänen vaivastaan olisi turhaa - näinhän lääkärikin joutuu toimimaan, joskin shamaani kerää tietoja myös potilaan luonteesta ja muustakin, niistä voi olla alisen maailmassa hyötyä eri tavoin kuin maallisessa.
Yleensä siis kyse on jonkin esineen tai kasvin noutamisesta jonka shamaani saa konkreettisesti alisen maailmassa, se voi olla symbolinen meidän maailmassa, mutta yhtä aito, koska usei se on jonkinlainen symboli jonka shamaani tuntee ikäänkuin "reseptiksi" ja sitten tietää kuinka tauti parannetaan - se voi olla vihje valmistaa oikeanlainen rohdos. Myös mielenterveysongelmia, joksi moni shamaani lukee yleensä länsimaisen elämäntavan yleensä, tai ainakin mielen "painajaiseksi" voidaan hoitaa ,mutta se on vaikeampaa. Silloin osa potilaan sielusta on joutunut aliseen ja huonoon paikkaan, mistä shamaanin täytyy noutaa se pois. Suomalaisissa kertomuksissa myös potilaan ruumiinosat voivat olla alisessa vaarassa. Esimerkkinä polvilumpion palanen suden hampaissa, joka shamaanin täytyy ottaa sudelta pois, siis taistella suden kanssa. Kun tai jos shamaani onnistuu saamaan tuon osan ihmistä, hän tuo sen mukanaan takaisin maan päälle ja tämä on potilaan parantamista. Tietysti potilas voi vielä olla hiukan kipeä, mutta polvi paranee kyllä, kun aliseen jostain systä joutunut osa on noudettu takaisin sinne ja kenelle se kuuluu.
Mielenterveysongelmat ovat osa sinänsä, koska niiden parantamisen kuvailu varsinkin luonnonkansojen kuvauksissa on aivan erilaista kuin mitä kieltä me käytämme, joten kuvailu on vaikeaa. Kyse on sielun viasta, osa sielua on joutunut aliseen tai jonkin alisen pedon tai pahan paikan tai jonkinlaisen demonin haltuun ja valtaan ja kuten fyysisissä sairauksissa, shamaanin pitää tuoda se takaisin, tässäkin tämä on osa hoitoa, menee hiukan aikaa toipua vaikkapa rankasta masenuksesta, vaikka sielu onkin nyt eheä ja puuttuva osa, voisin kuvitella ja kuvailla sen vaikka kyvyksi tuntea iloa, on palautettu keneltä se oli viety tai kuka sen oli hukannut.
Huomionarvoista on, että mitä vakavemmin nimenomaan alisen osuuteen parantamisessa shamaani suhtautuu, nimittäin ainahan aliseen ei tarvi mennä, vaan potilaan vaiva on shamaanille niin tuttu, että hän parantaa sen konstein, jotka on aiemmilla matkoillaan oppinut, sitä enemmän korostetaan myös alista ikäänkuin todellisena maailmana omine hyvine ja pahoine puolineen, eli shamaani voi myös loukata itsensä, vaikka se onkin harvinaista, koska ihmisen itsesuojeluvaisto (pelko) yleensä estävää loukkaantumiset, useimmin keskeyttämällä matkan vaaran uhatessa. Siksi aloitteleva shamaani pettyy usein kun matka keskeytyy juuri kun homma kävi jännittäväksi, mutta se saattoi olla jännitys, joka laukaisi keskittymisen, jottei shamaani loukkaa itseään tutustuessaan alisen maailmaan.
Alisessa vastaantulevia asioita (joista varsinkin länsimaiset ovat hyvin kiinnostuneita) voi olla myös esi-isät, joskus esiintyen jonkun eläimen hahmossa, mutta heidänkin ilmestymisensä riippuu tietenkin siitä miksi shamaani on matkallaan ja mitä kysymyksiä hänellä on mielessään, tai mitä alisesta etsitään. Alisen kuvailuista voisi vetää johtopäätöksen että siellä on hyvin vähän jos ollenkaan mitään turhaa, asiaan kuulumatonta, mutta tämä voi olla illuusio, koska matkalainen, shamaani tietysti keskittyy asioihin jotka häntä kiinnostavat matkan tarkoituksen näkökulmasta (oma teoria, tietysti itse keskityin päästyäni matkaan aina siihen, mikä kiinnosti, mitä odotuksia minulla oli tai myöhemmin siihen mitä olin lähtenyt hakemaan). Esi-isän ilmestyminen voi olla vihje sinänsä (symboli), mutta monesti he voivat myös puhua, kysymysten kohdalla joskus antaa suoraan vastauksen ja Jos ei suoraa vastausta, niin ainakin neuvoa, antaa apua toimia oikein matkallaan tulee usein esi-isän neuvona, jolloin matka on helpompi, siksi on tärkeää kunnioittaa esi-isiä, jopa palvoa, koska he voivat auttaa alisessa tapahtuvissa asioissa paljon, tämä käy selkeästi ilmi. Ja jos shamaani ei voikaan itseään varsinaisesti parantaa, niin voihan vasta kuolleen esi-isän tapaaminen ja mahdollisen kysymys-vastaus -yhteyden saaminen olla henkisesti huojentavaa, kun (meillä) monilla jää avoimia kysymyksiä, kun sukulainen kuolee.
Alisen ympäristöisttä tunnetuimpia ovat metsät, viidakot ja aavikot, luonnollisesti, koska suurin osa shamanismia harjoittaneista ovat eläneet sellaisissa ympäristöissä. Täytyyhän voimaeläimensäkin elää ja toimia siinä ympäristössä kuin shamaaninkin, tuskin suomalaiseen metsään tulisi voimaeläimeksi jokin shamaanille tuntematon trooppinen eläin, mutta amazonilla tietysti. Nisäkäslajeja on kuitenkin aika vähän ja isot nisäkkäät harvinaisia ja tarkemmin ajatellen myös haavoittuvaisia, joten usein ihmisen silmissä mitättömänä nähty pieni eläin, jopa hyönteinen voi olla hyvinkin vahvan shamaanin voimaeläin, kyse on enemmän siitä, onko shamaani kokemustensa myötä ja ajan kanssa oppinut käyttämään tuota voimaeläintään ja kykyjään alisessa tehokkaasti (kuten me tässäkin maailmassa opetellaan niitä kykyjä joita meille on annettu). Eli itsentuntemus ja yleinen käytännön viisaus on valttia shamaanilla niin maan päällä kuin alisessa.
Vaikka sinne mennäänkin konkreettisesti maan alle menoa miettien ja maan alle menevän paikan ääreltä, en itse koe alista konkreettisesti maan alla olevaksi, vaikka koenkin sen konkreettiseksi maailmaksi itsenään - se vain on jokin toinen, ei tähän maailmaan verrattavissa oleva maailma, ei alla, yllä tai muutenkaan osoitettavissa, vaan yksinkertaisesti läsnäoleva. Sitä vahvemmin mitä vahvemmin shamaani oppii tuntemaan sen maailman säännöt niinkuin tässä maailmassa on omat lait kuten painovoima ja paikat hakea apua, oli se sitten yrtti tai vaikkapa tieto vanhemmilta, pitää oppia lainalaisuudet ja oikeat paikat myös alisessa, ennenkaikkea oikeat kysymykset, jotta saa löytää ja saa sen, mitä oli hakemassa. Tieto kysymyksiin ilmaantuu usein symboleina unenomaisessa tilassa mutta vahvempana ja todellisena. Symbolit tietty vaihtelevat kulttuureittain täysin, koska vaikkapa järvi ei merkitse aavikon shamaanille samaa kuin suomalaiselle shamaanille. Taito tulkita näitä symboleita (matkan jälkeistä työtä tämäkin) on myös hyvin tärkeää siis, jotta niistä saataisiin se tieto ja tiedosta hyöty mitä oltiin menossa hakemaan. Ne symbolit ovat kuitenkin sen maailman antamia, mutta kysymykset on itse kysyttyjä, kannatta siis myös hallita taito kysyä oikea kysymys.
Nuo asiat liittyen parantamiseen ja edistyneempään matkailuun alisessa luontevasti ovat jo pitkälle ehtineiden shamaanien kokemuksia, esi-isän tapaaminen ja kevyehkön mieltä painavan kysymyksen esittäminen voi joillekin olla luonteva alku, jos on heitä jotka oikeasti jaksavat kiinnostua parantamisesta ja toimimisesta alisessa. En ole törmännyt kenenkään kovinkaan edistyneeseen shamaaniin ikinä, lähinnä oman kaltaista tasoa ja kokemuksia hakeneita ja saaneita innokkaita aloittelijoita. Skeptisyys tietysti kalvaa aina aiheesta puhuessa, kirjoittaessa, ajatellessa ja varsinaisiin toimiin ryhtyessä, mutta pidän mielessä, että kukapa tietää kykynsä, jos ei koskaan kokeile. Itse olen löytänyt tästä rankkoja mutta antoisia kokemuksia. Länsimaissahan ajatellaan että shamaanijutut ovat uskontosidonnaisia, mutta itse näen ne ensisijaisesti luonnonkansojen parannusmetodeina ja tiedonsaannin välineinä sekä osana maailman kokonaisuutta. Nyt tuntuu, että maailmani olisi puolikas ilman shamanistista kokemusta. Kokemuksen vahvuus saa aikaan sen, että vaikka minulla edelleen on tapana kyseenalaistaa sellaiset jutut, kuten kontaktit edesmenneisiin henkilöihin, pystyn jollain tavoin (ajatustyö on hieman kesken, luonnollisesti 24 vuotiaana) yrittää jäsentämään sen osaksi totuutta. Joku muu varmasti suhtautuu shamanistisiin kokemuksiinsa tai siihen, ettei hänellä ole niitä, mutta hän on kuullut niistä (ja millaista/mitä on kuullut?) eri tavoin. Täytyy vain muistaa, että tuon maailman tavoittaminen vaatii skeptikoltakin myös kykyä, tai sanoisinko taitoa heittää kyseenalaistuksensa off-tilaan kuin innokkaaseen uuden oppijan tilaan jota kokemukseen tarvitaan. Monet, ehkä asiaan hieman jo perehtyneetkin ajattelevat että "enhän minä voi olla shamaani" no, tuskin monestakaan varsinainen parantaja tulee, mutta kirjallisuus ja utukimusten palaset todistavat, että jokainen joka vilpittömästi haluaa, saa kyllä itselleen aikaan vähintään shamanistisen kokemuksen. Shamanismi tai sen harjoittaminen ei kuulu jollekin tietylle kansalle, johonkin tiettyyn elämäntyyliin tai tapaan, tai kulkisi perintönä suvussa, eikä muutakaan mitä siitä usein luullaan, vaan kyse on hakeutumisesta toiseen tilaan, nöyrää harjoittelua siellä matkaamisesta ja toimimisesta ja siihen liittyvää esi-isien ja luonnon kunnioitusta ja kaikista edistyneimmillään lopulta opettelemista tekemään hyödyllisiä ja hyviä asioita sen maailman ehdoin ja keinoin, mutta tuoden tuloksensa tähän maailmaan. Siis olemisesta välittäjän kahden maailman välissä, kuten asia lyhyesti ihan meidän koululaitoksenkin oppikirjoissa ilmaistaan.
Se ei ehkä onnistu kaikilta vaikka kaikilla sinänsä on siihen vaadittavat ominaisuudet, vaikka tuo ensimmäinen askel usein onnistuukin, ainakin kirjallisuuden ja tutkimusten, joissa itse shamansitisia matkoja tehnyt tutkija tutki ryhmää vapaaehtoisia jossa oli ihan tavallisia länsimaisia ihmisiä eri taustoilta ja eri ammateista, tässä tietysti alkua helpotti, että tutkija itse oli kokeneempi, useampia matkoja tehnyt, asian muihin yksityiskohtiin perehtynyt ja pystyi avustamaan ensikertalaisia ohjeistaen mainitun mielikuvan hakemisessa, kewkittymisessä sekä avustaen koehenkilöiden työtä osaavalla shamaanirummun rummutuksella, rummuttaen rauhallista ja yksinkertaista toistoa joka usein on kirjansa mukaan ensikertalaisille toimivinta. Ensimmäiseen, putoamisvaiheeseen kertoivat päässeensä lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet, muutama myös laavapaikkaan tai sen yllä lentelemään eli paikkaan jossa vastaan tulee myös nuo lentoliskot, (joiden tutkija uskoi olevan mallina myös lohikäärmeille). Osa ainakin raportoi päässeensä jo ensi kerralla niin pitkälle, että tunnisti jopa voimaeläimensä. Voimaeläimen, jos toinen asettuu "potilaan" rooliin voi tunnistaa myös toinen, kokeneempi shamaani. Tämäkin voi olla avuksi, joten shamanistien ehkä pitäisi pitää enemmän yhtä ja jaksaa tietojaan ja kokemuksiaan. Vaikka on ymmärrettävää, että niiden kansojen parissa, joissa shamaanin elanto on kiinni hänen tiedoistaan, hän ei paljasta omia temppujaan, vaan yrittää harjoituksillaan hakea lisää tietoa ja tulla etevämmäksi ja etevämmäksi shamaaniksi - tai humoristisesti sanoen ainakin etevämmäksi kuin naapurikylän "puoskari"! Tietenkin houkutellakseen potilaita itselleen, se tuo elannon eli nykyisin jopa ihan puhtaan käteisen lisäksi lisää kokemusta ja onnistunut parannus aina lisää mainetta.
Jos joku katsoi tuossa viime viikon jakson sarjasta jossa Ville Haapasalo matkustaa 30 päiväössä halki Venäjän, hän tapasi myös shamaanin, joka oli aika tyypillinen nykyajan shamaani, mutta siinä määrin kuuluisa, että häntä tultiin tapaamaan myös matkailuohjelmassa ilman parannettavaa vaivaa. Shamaani tietysti edusti omaa kultturiaan, tapojaan ja perinteitään ja kuten perinteinen shamaani hän mainitsi myös olevan perinteiden suojelija niitä jatkamalla, se on osa shamaanin työtä. Mutta toisaalta juuri hänenkaltaisistaan shmaaneiksi syntyneistä, alkuperäiskulttuurissa elävistä (no, shamaaninkin talossa näytti olevan telkkari päällä) ja muutenkin ihan kuin savesta shamaaniksi valmiiksi valetuista (mikä ei todellakaan pidä paikkaansa, sillä kukaan ei ole valmis shamaani) monet saavat se käsityksen, että shamanismi, shamaanin työ tai shamanistiset matkat eivät voisi olla osa normaalia nykyajan vaikkapa suomalaista kulttuuria elävän ihmisen arkea. Mutta takaisin MKDELTA:n kiinostukseen lintuihmisistä - itse koin tuon "lintuliskoihmispaikan" mutten muista niistä sen suurempaa kuin että säikähdin lentävää olentoa, tietysti, koska se oli ensikosketukseni senpuoleisen maailman eläviin olentoihin, vaikka olinkin jo niistä lukenut, niin kyllä se säikäyti niin että minunkin oli lopetettava matka siltä kertaa ja hengähdettävä. Ei siitä "eteisestä" ihan noin vain ohi astuta! Kokemuksiin noista "lintuliskoista" voin mainita omana mielipiteenäni, että niistä on ainakin minut vakuuttamaan omani lisäksi niin paljon kokemuksia, lähes jokaisella shamanistisia matkoja tehneellä, että niiden siellä olon voin sanoa varmaksi.
Maailmalla ja eri tutkimuksissa eri shamaanien raportoimst kokemukset ovat paljolti vastaavia, mikä osoittaa shamanismin ja kokemusten globaaliuden ilman mitään yhteyttä kulttuurien tai henkilöiden välillä, jopa tavat itse matkaan pääsyyn vaihtelevat hyvin paljon, vain rummutus näyttää olevan usein yhdistävä tekijä - itse en ole saanut rummutusta osaavaa ystävää mukaan,joten olen saanut sen (rummutuksen efektin) päähäni miettimisen yhteyteen niin että pystyn miettimään rummun soidessa (ajatuksen mukana) paikkaa, matkaanpääsyäni helpotti. että toisin kuin kokelaat yliopistolla tutkimushuoneessa, minä pääsin niille luonnon paikoille jotka olin aistinut oikeiksi ja huomannut sittemmin toimiviksi.
Silti, lentoliskoja joitka kommunikoivat ja ovat, jos eivät niinkään visuaalisessa mielessä, mutta muuten inhimillisiä kohtasivat kaikki, jotka sinne asti pääsivät. (kun kerran niistä tahdoit tietää). Myös heidän viesti siinä tapauksessa että he ovat kommunikoineet, yleensä nämä ovat edistyneempien shamaanien kokemuksia, koska heillä on tietysti ollut myös mielenkiinto ja intressit tietää enemmän noista olioista, on ollut se, että kyse on maapallon ulkopuolelta tulleista, elämänmuotomme hallitsijoista ja ylläpitäisstä. Miksi juuri lentävä ja miksi juuri lisko (inhimillsitä niissä oli lähinnä ääni ja tietysti kieli ja kommunikaatio) jokapuolella maapalloa, sitäpä saa miettiä, itse en ole asiaa oikeastaan sen enempää ajatellut, kuin että ensimmäisen kerran ne sai kyllä aikaan pelon joka katkaisi homman siihen.
Yhteyksiä siihen, että elämä liikkuisi noiden olentojen mukana - syklisessä mielessä vai lineaarisessa, se on ajatuksen arvoista, mehän eletään jo Kali Yugaa hindujen mukaan, jonka lopussa (johon on kyllä aikaa, ei tarvi tuomiopäivää julistaa, muistaakseni jotain 55 000 000 vuotta, en ole varma) joka tapauksessa kyse on siitä, että meidän luonto on sellainen, että se rappeutuu ja jokainenhan näkee, että tämä on totta, me ollaan kokoajan tiellä jolla on todellakin loppu, tällaista elämää ei voi jatkaa tällä planeetalla. Hindulaisuuteen ei kuitenkaan kuulu shmanismi niin arkipäiväisesti kuin se on kuulunut moniin luonnonuskontoihin, vaikka samantyylsitä rummutuksen avulla "vajoamita" ja "vastausten /parantamisen hakemista maan alta esiintyy myös joissain hindulaisuuden lahkoissa, kyseessähän on aika sirpaleinen uskonto. Mutta siis heidän mukaan tässä odotellaan Shivaa joka tulee ja pelastaa homman tuhoamalla maailman että voidaan perustaa uusi maailma alusta, shamanistisia matkoja tehneiden kokemukset taas viittaisivat jonkinlaiseen lopulliseen loppuun tällä planeetalla, mutta että elämä kulkisi kuitenkin aina sinne mihin nuo olennot asettuu, siis tavallaan shamanistikin voisi tulkita asian lailla samoin kuin hindu. Ja tämä kaikki on taas minun tulkintaa.
Ja voisko tämän tulkita nyt kyllä -vastaukseksi kysymyksestä yhteydestä alieneihin, niin ehkä, mutta jotenkin en koe alisen olentoja - vaikka niiden alkuperä olisikin jotkut kuulleet olevan ulkoavaruudesta (mihin en voi ottaa kantaa kun en paremmin tiedä) - sillä tavalla alieneiksi, koska he ovat samalla tavalla alieneita, kuin me, jos tiede löytäisi elämän alkuperän maapallolle tulleesta meteoriitista. Shamanismissakinhan kuuluu muistaa se symbolisuus, vaikka nuo lentolisklot ovatkin lähes joka paikassa samanlaisia ja viittaavat sitä kautta siihen todelliseen puoleen alisessa joka ei ole kulttuurisidonnaista ja näin ollen ne olisivat siinä mielessä kuin ne ylipäätään "ovat" - tuoneet elämän tänne ulkoavaruudesta jolloin myös me oltaisiin peräisin "avaruuden raiteilta", eivätkä siis alienit olisi meille välttämättä alieneita, vaan pikemminkin vain eri eläinlaji - tai mistä sitä tietää, vaikka sama.
Forumilla kirjoitin loppusanoiksi näin, koska viestini oli kuitenkin forum-viestiksi pitkähkö:
Kiitoksia jos joku jaksoi lukea ajatuksen kanssa ja tällä kertaa ilman forum-keskustelulle tyypillistä sarkastista ennakkoasennetta. Jos joku haluaa johonkin tarkennusta, vastaan jos osaan, ja koitan etsiä tuon kirjan, nyt on vain vielä niin iso osa kirjoista laatikoissa ja siellä täällä pitkin pöytiä jne. ettei tuota teosta silmiini sattunut kun nopeasti vilkaisin. Ja anteeksi että kirjoitus tuli jäsenneltyä niin huonosti, että se on vähän pakko lukea kokonaan jos tahtoo kunnollisia vastauksia.
Lisäksi tekemäni muotoilu ei näköjään toimi. Huoh, noh, siinä meni muuan tunti...
|