Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Miksaus ja masterointi.


Juha Kiili
154 viestiä

#1 kirjoitettu 13.05.2002 23:49

Masterin teko on sellasta salatiedettä, että ei siitä ota selkoa. Itse olen
pikkuhiljakseen kehittynyt siinä pro soundin hakemisessa, mutta
edelleen kaipaa sitä jotakin.

Kommentoikaa:

Nykyään suurin ongelmani ovat monitorit. Tilasin sakemanneilta thomann.de:stä
tuollaiset ihan kohtuuhintaiset Behringerin (naurua) Truth monitorit. Olivat
jotain 500 eetä/pari. Sitä ennen olen miksaillut ja masteroinut AKG 240
headphoneilla (virhe) ja ihan paskoilla Sonyn 3-tie stereolaatikoilla (isompi
virhe). AKG:t ovat ihan ok, mutta headphoneilla ei ilmeisesti paljon
kannataisi miksata, kun stereokuvat on päin vittua. Odotan niiltä tilatuilta
monitoreilta paljon.

Itse toimituksen teen tuon elektronisen musiikin osalta niin, että miksaan
Reasonissa (teen pelkästään softalla) viimeisen päälle jutut oikeaan
balanceen. Pelimies veisi rewire:llä ne cubase:en erillisille raidoille, ni
sais vähän efektiäkin vielä lisättyä, mutta ei koneessa riitä horsepowerit
tuohon, joten miksaus täytyy tehdä reasonissa. Kyllä se siellä ihan kivasti menee, kun tarvittavat EQ:t sun muut on ihan ok siinä softassa. Tämän jälkeen mixdowni (mulla yleensä 24 bit / 44khz (?)) viedään sinne Cubase VST:n puolelle.

Cubasessa lyön se miksin wavvina sinne trackille ja pistän master effectsiin yleensä 3 asiaa:
- TC Native Mastering EQ
- Waves C4 (multi-band comp)
- Waves Ultramaximizer+

Tällä keinolla saan pihalle sen lopullisen masterin ja voin livenä liikutella
nappeja ja kuullostella niitä oikeita settejä. Vokaaleita en tällä reason/cubase
yhdistelmällä ole vielä tehnyt, mutta luultavasti yrittäisin ympätä ne
vokaalit jo siellä Reasonissa, kun tuo cubase on vähän altis kaatumaan
kun lasti kasvaa.

EQ:sta yleensä pitää reasonin tuotosta reippaasti ampata yläpäistä että
tulee kirkkautta (en tiedä miksi) ja multibandissa komppaan ainakin tekno
jutuissa suhteessa eniten sitä 1khz-8khz mid-hi aluetta. Riippuu vähän
piisistä.

Eniten tällä hetkellä kiinnostaa tuollaisen professional stereokuvan saaminen
piiseihin. Nykyisillä 'monitoreilla' selllaista on mahdoton hakea, mutta
mitenkähän saisin niillä uusilla sitten sitä tilavaikutelmaa. Wavesin plugareissa
on tuo stereowizard, jossa saa vähän sijoittaa raidan johonkin suuntaan ja
sitten kääntää esim Left-kanavan vaiheen ylösalaisin, jolloin tulee hauska
stereoefekti. Onko tuo vaiheen kääntäminen juuri se millä kunnon kaupallisissa
äänityksissä saadaan se hieno tila/erottelu niihin vokaaleihin ? Toinen kikka
on mulla ollut se, että pistän esim Leftiin joku 1-10ms delayta, niin se aiheuttaa
jonkinlaisen tilaefektin, mut kuullostaa jossain stereoissa AIVAN paskalta.

Jos joku on yhtä innostunut aiheesta, niin olisi kiva vaihtaa jotain mielipiteitä.
Omat 'kikkani' olen ihan keksinyt hatusta ja helvetinmoisella kokelemisella,
joten ei ne mitään defacto tavaraa ole..

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 14.05.2002 00:10

Tuon vaiheenkääntämisen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä helposti tuhoaa koko stereokuvan joksikin aivan hirveän kuuloiseksi. Tiettyihin asioihin se toimii, kuten vokaaleihin ja efekteihin.

Tuo toisen kanavan muutaman ms viive on myös toimiva, mutta sitäkin pitää käyttää aika harkiten. Reverbi on ehkä se helpoin tapa antaa biisille lisää stereokuvaa.

Kannattaa myös sijoittaa eri soittimia aavistuksen eri puolille stereokuvaa (riippuu todella paljon biisitä), mutta esimerkiksi stringeissä voi olla hyvä idea sointujen kanssa joskus kikkailla eri nuotit hieman eri puolille ja lisätä reverbiä, saa tilaa mukavasti. Bassot olisi syytä pitää keskellä.

Miksi et ota reasonista eri raitoja erikseen mixdownilla ja sitten cubasessa kompressoisit/efektoisit jokaisen raidan erikseen? Hidastahan se on ja vie sitä konetehoa, mutta näin saisi varmasti aavistuksen selkeämmän ja dynaamisemman kokonaisäänenlaadun biisiin.

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#3 kirjoitettu 14.05.2002 00:24

Ei kai sitä vaihetta voi laulusta täysin ylösalaisin ainakaan kääntää, kun silloin monosysteemissä laulu häviäis lähes kokonaan.

Muutenhan tää on aina yhtä mielenkiintoinen aihe. Itselläni on jo biisin alusta lähtien kiinni mikserin (teen siis hardiksella) main-inserteissä tommonen Behringerin 9024 dsp-väännin, joka tekee kompurointia, limitointia ja toimii myös exciterinä (ei hajuakaan mitä se tarkalleen tekee mutta ilmavuutta se kivasti lisää). Sitten kun olen äänittänyt sen kovolle, pistän sen vielä ton Waves L1:sen läpi ja ehkä jotain equtusta myöskin.

Lähes hyvän soundin olen mielestäni saanut aikaiseksi yhteen biisiin, mutta siihenkin säkällä. Olisi ihan älyttömän siisti tietää miten esimerkiksi saadaan fätti basso ja fätti biitti mahtumaan samaan miksaukseen (tyyliin Prodigy: Fat of the Land), kun yleensä se on vähän joko-tai.

Sitten vielä yks kyssäri: Kuinka tärkeää on lopullisen miksauksen reverbointi? Eikös se mene aika helposti puuroksi?

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#4 kirjoitettu 14.05.2002 01:14

Itse en lähtisi enää reverboimaan (lähes)masteroitua trackkia jossa on jo kaikki elementit päällekkäin... Se tosiaan lisää puuroa raitaan.

...Ja kuka niitä raitoja monosysteemillä kuuntelee?

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#5 kirjoitettu 14.05.2002 21:41

Eikös jotkut kuitenkin reverboi? Vai olenko antanut itseni väärinymmärtää tämän asian?

Mitä monosysteemiin tulee, niin eipä kai kukaan niitä käytä. Mut toisaalta hyvin miksattu biisi kuulostaa hyvältä paskimmissakin laitteissa (ainakin näin populaarimusiikin saralla)

^ Vastaa Lainaa


Jere-setä

#6 kirjoitettu 15.05.2002 00:03

Joihinkin träkkerillä kyhättyihin biiseihin olen lisäänyt aavistuksen reverbiä, mutta se ei saa juuri kuulua. Yleensä hoidan masteroinnin Wavelabilla. Hyvistä plugareista on mainittu jo Waves L-1. Hyperprism-DX harmonic exciter on aivan loistava kanssa ja Hyperprism-DX tube/tape saturation myös ihan jees. Masteroinnissa kannattaa kuunnella mahdollisimman monilla eri toistolaitteilla, tällöin biisi todennäköisemmin kuulostaa kaikissa laitteissa hyvältä.

Löytyisköhän netistä jotain hyvää masterointi opasta?

^ Vastaa Lainaa


Jere-setä

#7 kirjoitettu 15.05.2002 00:05

Nii ja jos lyötyy Cool Edit ni kokeile pistää ihan tosi kevyt särö.

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#8 kirjoitettu 15.05.2002 00:10

Tuota säröä ei voi suositella kun ehkä johonkin technobiiseihin tai jos tarkoituksella aluaa säröllä olevan raidan...

^ Vastaa Lainaa


Jere-setä

#9 kirjoitettu 15.05.2002 00:19

Tarkotin et säröö silleen et saundista tulee vähän skarpimpi, mutta särö ei kuulu. Vähän niin kuin exciterin korvike.
Noissa mun lähiömätke biiseissä se särö on vedetty vähän yli koska se kuuluu siihen saundiin.

^ Vastaa Lainaa


Usva

#10 kirjoitettu 17.05.2002 00:51

Lähes hyvän soundin olen mielestäni saanut aikaiseksi yhteen biisiin, mutta siihenkin säkällä. Olisi ihan älyttömän siisti tietää miten esimerkiksi saadaan fätti basso ja fätti biitti mahtumaan samaan miksaukseen (tyyliin Prodigy: Fat of the Land), kun yleensä se on vähän joko-tai.


Ajaa ne saman kompressorin läpi?

^ Vastaa Lainaa


TomiS
901 viestiä
Ylläpitäjä

#11 kirjoitettu 17.05.2002 03:07

Ajaa ne saman kompressorin läpi?

Heijjaa... Tossahan on ihan ideaa.

Tulee kyllä aika säätöö kun ensin pitää saada bassolle oma ulostulo syntsasta ja sitten joutuu vielä omistamaan yhden auxin ja yhden paluukanavan mikseristä tuota yhteiskompressointia varten.

Mut koska bassot yleensä laitetaan mixissä keskelle, voi noita molempia käsitellä yhtenä monokanavana ja siks toi olis musta ihan jees juttu kokeilla -> pitääkin siis varmaan koittaa.

Oletkos muuten kuullut jonkun tekevän noin, vai keksitkö ihan itse?

^ Vastaa Lainaa


DELPHiON

#12 kirjoitettu 17.05.2002 09:26

Tolla saa "kiinteen" biitin, kun laittaa basslinen ja kickin samaan kompuraan.

^ Vastaa Lainaa


Laihanen
1649 viestiä
Ylläpitäjä

#13 kirjoitettu 20.05.2002 00:21

Juu tuolla kikalla saa sen paljon puhutun potkun ja munan siihen biittiin

^ Vastaa Lainaa


Kevlmess
Awesome? [Y/N]
790 viestiä
Ylläpitäjä

#14 kirjoitettu 22.05.2002 16:15

Tai sit menettää potkun ja munan sekä biitistä että basslinestä, jos on oikeen tyrä. Tai siis niin mä oon kuullu

^ Vastaa Lainaa


Khimil
2676 viestiä
Luottokäyttäjä

#15 kirjoitettu 15.06.2003 00:01

Tähän voisin vähän omia metodeja/kokemuksia aiheesta:

Bändin kanssa silloin tällöin (nyttemmin useammin, ainakin pitäisi...) äänitämme biisejä ja äänitysstudiona toimii pääasiallisesti Fostexin FD-8, digitaalinen 8-raitainen ZIPILLE tallentava peli.

Ko. masiinan mikseri on köyhemmästä päästä, esimerkiksi mikkietuvahvistimella varustettuja kanavia on vain kaksi. Koska rummut vaativat itsensä äänitettävän vähintään neljällä mikrofonilla, improvisoimme. Mm. vanhat kotistereo-kasettisoittimet toimivat mikki-inputteina.

Ja niitä mikrofonejahan on tällä hetkellä neljä, Akg:ltä kaksi asiallista dynaamista, yksi Samsonin dynaaminen ja yksi Phillipsin dynaaminen, joka muuten on käytössä joissain YLE:n radiolähetyksissä. (Ainakin joskus oli...)

Äänityksessä lisäapuvälineinä ovat mm. Teac-merkkinen 10-alueinen stereo-eq ja Sonylta kolme erikokoista MD-soitinta. Monitorointi hoituu satunnaisilla "hifi"-kirpparikaiutinpareilla.

Miksausvaiheen ohi selvittyämme siirtyy musiikki Minidiskitse kaverin tietokoneelle. Tietokoneella pyörii Sonic Foundryn vähän vanhempi Sound Forge, versio 4.5.
Waves Ultramaximiser, Waves Q-10 ja "mitä näitä nyt on..." pureskelevat soundista siedettävän asiallisen.
Masterointivaiheen monitorointi hoituu Akg:n K55 -kuulokkeilla ja astetta tasokkaammilla kaiuttimilla, en vain muista mitään merkistä tai mallista.

K-mikko monakkolotisoi viestiä 00:02 15.06.2003

^ Vastaa Lainaa


Elektrojänis
3503 viestiä

#16 kirjoitettu 15.06.2003 01:27

Tuosta särön käyttämisestä exiterin korvikkeena voisin sellaisen vinkin heittää, että joskus sellainen viritys toimii ihan hyvin, että tekee siitä signaalista highpass filtteröidyn version (rajataajuus riippuu materiaalista, mutta joku 5kHz on varmaan ihan kiva aloitusasrvo, eikä ollenkaan resonanssia tai siis resonanssi minimiin) ja säröyttää sen ja miksaa sitten siihen puhtaaseen käsittelemättömään signaaliin. tuon säröyttämisen jälkeen voi myös laittaa toisen ylipäästösuotimen jolle sitten ensimmäistä korkeampi cutoff. Niin sitä käsiteltyä versiota miksataan siihen puhtaaseen tietenkin todella vähän.

Tietääkseni originaali Aphex Exiter (joka on siis analoginen vekotin) toimii aika pitkälti noin.

Hyvin miksatulle matskulle ei pitäisi periaatteessa exiteria tarvita, mutta sillä kyllä saa ihan tietyn omanlaisensa tonaliteetin joka voi sopivasti annosteltuna kuullostaa hyvä.

^ Vastaa Lainaa


dip flirt
1608 viestiä

#17 kirjoitettu 15.06.2003 01:51

Tämäpä on aina uudestaan ja uudestaan esiin nouseva aihe, joka kiinnostaa "pro-miehiä" ja aloittelijoita yhtä paljon.

Ikuisesti mullakin on askarruttanut se, mikä on masteroinnin merkitys lopulliselle musiikkituotteelle. No joka tapauksessa, miksaamisesta sen enempää puhumatta, "masterointiprosessini" on ollut seuraavanlainen jo jonkin aikaa:

Otan masteri stereoparin Wavelabiin (miksaukseen teen yhä Acid 1.0!). Ajan siihen oikeastaan vain puncherin ja limitterin (tämä kahden kompressorin yhdistelmä on tuntunut sopivalta). JOskus kikkailen Eq:lla, mutta mielestäni Eq:ttaminen pitäisi hoitaa jo miiksausvaiheessa. Prosessoinntit Wavelabissa teen 24-bittisenä (aikaisemmin 16-bittisenä, mikä oli vähän huono ratkaisu). En kyllä jaksa uskoa ihmekikkoihin masterointivaiheessa. Tosin oon kyllä tyytymätön nykyiseen "masterointiratkaisuuni" ja uutta täytyisi kokeilla. Tässä threadissa tuli ihan mielenkiintoisia vinkkejä.

Täytyypä oikeastaan vertailla ylhäällä olevien tyyppien biisejä keskenään, heh. Kuka tekee parhaat masteroinnit!

...Ihmettelen samaa asiaa kuin Juha Kiili, että jostain syystä Reason tuottaa hieman tunkkaiset ylä-äänet.

^ Vastaa Lainaa


Petu-_

#18 kirjoitettu 15.06.2003 02:11

Näin minä ainakin teen. jos teen

Avaan wav -tiedoston jollain ohjelmalla ja kuuntelen se tarkkaan läpi ettei siellä ole suhinaa/popseja ja muita pirulaisia.
Tallennan sitten sen jemmaan
Suhinat kuulee yleensä tyhjästä pätkästä (alusta tai lopusta).
Avaan noise gaten ja ja ylimääräiset suhinat saa lähtä.

Alkuun ja loppuun Teen tarvittaessa fade-in tai -outin

Käytän kompressoria jos haluan biisin kuulostamaan kohtuullisen tasapainoiselta eli hyvältä.
Eq ois hyvä olla että saa hertsitkin tasapainoon.

Tarkista aina ettei ole säröjä!!

Jos kaikki alkaa olla kohdallaan tulisi kaikki kuulua selvästi ja HYVIN. Eli loistavasti. Ja biisi mikseriin tai roskiin.

^ Vastaa Lainaa


lvee

#19 kirjoitettu 18.06.2003 03:57

itse ainakin olen totutellut lähinnä tekemään niin että kun softalla ainakin toistaiseksi tuota musiikkia tulee väännettyä, niin teen yleensä perkussiot ensimmäisenä ja käytän niitä sitten goldwavessa ja laitan eq:t ja muut niihin, ja miksailenpa yleensä hyvään kuosiin koko produktion, ja harvemmin tulee masteroinnissa mitään ihmeempiä tehtyä, oikeastaan tulee vaan poistettua turhia suhinoita tossa masterointivaiheessa, eq:ta en menis missään nimessä ainakaan jokaiseen biisiin suosittelemaan kun masteroidaan, ainakin jos käyttää raskaampaa masterointia niin voi tulla äitiä ikävä kun se eq tekeekin siitä biitistä jämäkän ja hyvänkuuloisen ja perkussiotkin skulaa näpsäkästi, mutta sitten kun pääsee melodioihin ja huomaa sen että se liika equttaminen onkin heittänyt saundimaailman päin helvettiä säröjen kera niin voi itku päästä.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu