Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Akustisen kitaran äänittäminen


Mephist
393 viestiä

#1 kirjoitettu 08.03.2011 20:26 Muok:08.03.2011 20:33

Eli miten akustisen kitaran äänittäminen käy parhaiten laadun, soinnin yms. skraiban suhteen?

Minulta löytyy löytyyM-Audio Fast Track äänikortti, Roden mikki sekä akustinen että puoliakustinen kitara. Sähkökitarakin löytyy.

Eli pitäisikö minun äänittää äänikortin kautta koneeseen vaiko mikin kautta koneeseen yms.?

Eli siis miten näillä tavaroilla saa parhaan mahdollisen soundin ja jos jotain puuttuu niin pistäkää siitäkin tähän.
-Kiitos jo etukäteen

Mephist muokkasi viestiä 20:27 08.03.2011

Mephist lisäsi olennaisia sanoja kirjoitukseen 20:33 08.03.2011

^ Vastaa Lainaa


daredevil
594 viestiä

#2 kirjoitettu 08.03.2011 23:21

Tuo Roden mikki on miltei täydellinen akustisen äänittämiseen. Tälläät sen kiinni tuohon äänikorttiin vaan, ohjelma auki, painat record ja fiilisteleen!!!!!

^ Vastaa Lainaa


Silven2.
311 viestiä

#3 kirjoitettu 09.03.2011 09:19

Olen äänittänyt tuolla kyseisellä mikillä sekä akustista, että elektroakustista kitaraa, mutta en koskaan millään muulla mikillä niinpä en voi kehua ilman referenssiä toisiin mikkeihin.

Pointteja ennen äänitystä ja sen aikana:

-vaihda kielet, jos ovat vanhat
- viritä niin tarkaksi kuin mahdollista
- äänitä kopan reiän kohdalta, mutta kokeile myös suunnata mikkiä eri kohtiin erilaisen ja toivotun saundin saamiseksi. Kokeile myös kauempaa, lähempää koppaa... jotta saavutat sen saundin mitä etsit. Mikä se sitten onkaan. Läheltä äänittäminen lisää alataajuuksia (nk proximity efekti).
- valitse äänitysympäristöksi kaiuton tai kitaran soinnin kannalta miellyttävä tila
- jos mahdollista, käytä mikillä etuastetta (tai mikseriä tms.), jossa on:
1. kompressori, tuo kielten attackin esiin paremmin. Pienillä arvoilla kannattaa kikkailla. Voi myös pilata saundin liikaa käytettynä.
2. noise gate tms. muu toiminto, joka poistaa ulkoa tai sisältä kantautuvat hälyäänet, joita sinä et ehkä kuule, mutta mikrofoni taatusti kuulee.
3. alataajuuksien leikkuri. Leikkaa turhat taajuudet pois >30hz (?), niin soundi ehkä avautuu paremmin. Tämän voi tehdä jälkikäteenkin softallakin, tietty. Nörttitouhua kuitenkin, keskity ennemmin hyvää soittoon ja hyvän biisin tekemiseen.

Jos äänität elektroakustista, vedä myös suoraan linjassa äänikortin kautta koneelle. Näin saadaan kliini saudi kyytipojaksi tilasaundin ohella talteen, jotka voi yhdistää sitten softalla/mikserillä täyteläisemmän soinnin saavuttamiseksi.

Lisää kaikua sopiva määrä lopuksi softalla/raudalla. Ei kannata kaiuttaa äänityksen aikana, sitä kun ei saa pois sitten jos mieli muuttuukin jossain vaiheessa kaiun määrän suhteen.

Sekavaa, mutta totta. Olen amatööri itsekin, mutta tällaista tuli mieleen nyt kumminkin. Ehkä herättää ajatuksia, ehkä ei.

^ Vastaa Lainaa


Mephist
393 viestiä

#4 kirjoitettu 09.03.2011 14:58

Silven2. kirjoitti:
Olen äänittänyt tuolla kyseisellä mikillä sekä akustista, että elektroakustista kitaraa, mutta en koskaan millään muulla mikillä niinpä en voi kehua ilman referenssiä toisiin mikkeihin.

Pointteja ennen äänitystä ja sen aikana:

-vaihda kielet, jos ovat vanhat
- viritä niin tarkaksi kuin mahdollista
- äänitä kopan reiän kohdalta, mutta kokeile myös suunnata mikkiä eri kohtiin erilaisen ja toivotun saundin saamiseksi. Kokeile myös kauempaa, lähempää koppaa... jotta saavutat sen saundin mitä etsit. Mikä se sitten onkaan. Läheltä äänittäminen lisää alataajuuksia (nk proximity efekti).
- valitse äänitysympäristöksi kaiuton tai kitaran soinnin kannalta miellyttävä tila
- jos mahdollista, käytä mikillä etuastetta (tai mikseriä tms.), jossa on:
1. kompressori, tuo kielten attackin esiin paremmin. Pienillä arvoilla kannattaa kikkailla. Voi myös pilata saundin liikaa käytettynä.
2. noise gate tms. muu toiminto, joka poistaa ulkoa tai sisältä kantautuvat hälyäänet, joita sinä et ehkä kuule, mutta mikrofoni taatusti kuulee.
3. alataajuuksien leikkuri. Leikkaa turhat taajuudet pois >30hz (?), niin soundi ehkä avautuu paremmin. Tämän voi tehdä jälkikäteenkin softallakin, tietty. Nörttitouhua kuitenkin, keskity ennemmin hyvää soittoon ja hyvän biisin tekemiseen.

Jos äänität elektroakustista, vedä myös suoraan linjassa äänikortin kautta koneelle. Näin saadaan kliini saudi kyytipojaksi tilasaundin ohella talteen, jotka voi yhdistää sitten softalla/mikserillä täyteläisemmän soinnin saavuttamiseksi.

Lisää kaikua sopiva määrä lopuksi softalla/raudalla. Ei kannata kaiuttaa äänityksen aikana, sitä kun ei saa pois sitten jos mieli muuttuukin jossain vaiheessa kaiun määrän suhteen.

Sekavaa, mutta totta. Olen amatööri itsekin, mutta tällaista tuli mieleen nyt kumminkin. Ehkä herättää ajatuksia, ehkä ei.


Selvensi todella paljon kiitokset siitä!

Mutta kumpaa suosittelisit, että ihan akustisella mikin kautta koneelle vaiko sitten puoliakustisella suoraan äänikortin kautta?

^ Vastaa Lainaa


Silven2.
311 viestiä

#5 kirjoitettu 09.03.2011 16:42

Mephist kirjoitti:
Silven2. kirjoitti:
Olen äänittänyt tuolla kyseisellä mikillä sekä akustista, että elektroakustista kitaraa, mutta en koskaan millään muulla mikillä niinpä en voi kehua ilman referenssiä toisiin mikkeihin.

Pointteja ennen äänitystä ja sen aikana:

-vaihda kielet, jos ovat vanhat
- viritä niin tarkaksi kuin mahdollista
- äänitä kopan reiän kohdalta, mutta kokeile myös suunnata mikkiä eri kohtiin erilaisen ja toivotun saundin saamiseksi. Kokeile myös kauempaa, lähempää koppaa... jotta saavutat sen saundin mitä etsit. Mikä se sitten onkaan. Läheltä äänittäminen lisää alataajuuksia (nk proximity efekti).
- valitse äänitysympäristöksi kaiuton tai kitaran soinnin kannalta miellyttävä tila
- jos mahdollista, käytä mikillä etuastetta (tai mikseriä tms.), jossa on:
1. kompressori, tuo kielten attackin esiin paremmin. Pienillä arvoilla kannattaa kikkailla. Voi myös pilata saundin liikaa käytettynä.
2. noise gate tms. muu toiminto, joka poistaa ulkoa tai sisältä kantautuvat hälyäänet, joita sinä et ehkä kuule, mutta mikrofoni taatusti kuulee.
3. alataajuuksien leikkuri. Leikkaa turhat taajuudet pois >30hz (?), niin soundi ehkä avautuu paremmin. Tämän voi tehdä jälkikäteenkin softallakin, tietty. Nörttitouhua kuitenkin, keskity ennemmin hyvää soittoon ja hyvän biisin tekemiseen.

Jos äänität elektroakustista, vedä myös suoraan linjassa äänikortin kautta koneelle. Näin saadaan kliini saudi kyytipojaksi tilasaundin ohella talteen, jotka voi yhdistää sitten softalla/mikserillä täyteläisemmän soinnin saavuttamiseksi.

Lisää kaikua sopiva määrä lopuksi softalla/raudalla. Ei kannata kaiuttaa äänityksen aikana, sitä kun ei saa pois sitten jos mieli muuttuukin jossain vaiheessa kaiun määrän suhteen.

Sekavaa, mutta totta. Olen amatööri itsekin, mutta tällaista tuli mieleen nyt kumminkin. Ehkä herättää ajatuksia, ehkä ei.


Selvensi todella paljon kiitokset siitä!

Mutta kumpaa suosittelisit, että ihan akustisella mikin kautta koneelle vaiko sitten puoliakustisella suoraan äänikortin kautta?


Suosittelen kokeilemaan kaikkia tapoja joita sinulle tulee mieleen (tai mihin aikasi riittää) ja sitten kuuntelemaan mikä kuulostaa parhaalta ja toteamaan, että mikä oli toimivaa ja/tai mahdollista. Ehkä keksit siinä samalla jonkin uuden tavan miellyttää ihmisten korvia ja mieliä. Tärkeintähän on kuitenkin, että itse tykkää. Tai jos tarkoitus oli miellyttää muita, niin tärkeintä on, että he tykkäävät. Saivartelua...

Jotenkin kuvittelin, että kysymyksesi molemmissa tapauksissa signaali kulkisi äänikortin A/D -muuntimen läpi koneelle..? Eli vastaukseni on, että suosittelen molempia. Tai siis sitä kitaraa, kumpi kuulostaa paremmalta?

Minä olen kosketinsoittaja ja tarvitsen mikrofonia harvoin mihinkään, koska äänitän melkein kaikki äänet linjassa, mutta ehkä joku kitaristi-äänittäjä voisi kertoa paremmin aiheesta. Helppoa on tietysti sanoa, että KVG tai lue joku kirja.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7679 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 09.03.2011 16:42

Silven2. kirjoitti:
3. alataajuuksien leikkuri. Leikkaa turhat taajuudet pois >30hz (?), niin soundi ehkä avautuu paremmin.

<30hz, heh. akustisen kitaran tapauksessa ylempääkin voi leikata, jos siellä on jotain häiritsevää.

toisaalta sopivassa suhteessa noi "turhat" taajuudet täydentää kivasti esim. jotain näppäilyääniä, joten kannattaa aina kuulostella ilman leikkureitakin. toki selkeät häiriöäänet kannattaa aina leikata hiiteen.

^ Vastaa Lainaa


Henzoman
59 viestiä

#7 kirjoitettu 09.03.2011 20:23

Hommaat jostain toisen mikin (mielellään samanlaisen [stereopari]) ja asetat mikit siten, että toinen osoittaa kitaran kopan "ei ihan reiän keskelle" mutta melkein ja toinen kaulan alueelle (suunnilleen sinne missä näppäily/otteen ottaminen tapahtuu). Tämän jälkeen matskut äänikortin kautta koneelle ja miksaamaan. Kopan mikkisinkusta leikkaat kaikki yläpäät sopivalta taajuudelta pois. Voit olla karskikin ja leikata suunnilleen 1kHz - 5kHz kaikki vekka. Kun taas kaula mikin kohdalla teet "päinvastoin" ja leikkaat kaikki alapäät pois suurinpiirtein samoilta taajuusalueilta (kokeilemalla toimii ehkä parhaiten). Tämä toimii parhaiten. Ja jos ei toiseen mikkiin ole varaa niin säästä Rodet ei paljo maksa!

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1998 viestiä

#8 kirjoitettu 09.03.2011 20:53

Ei tarvitse olla stereopari. Kopan ja kaulan liitoskohtaan, suuntakuvio kaikuaukolle päin, voi laittaa jonkin isokalvoisen konkan, ns. kaulamikiksi käy hyvin myös pienikalvoinen konkka tai jopa dynaaminen mikki. Sijoittelut maun ja tilan mukaan. Rötöt voi siivota softalla jälkeenkinpäin, kunhan narulle saa essentiaalia materiaalia! Lähes täydellinen mikkikombo olis esim. AKG C414 kopalle ja AKG C451B kaulalle, mutta ovat hieman tyyrimpiä. Jotkut napsivat niitä kieliääniä esim. de-esserillä pois, mutta itse diggaan jos niitä on - kunhan eivät häiritse. Joitain kikkoja muistelen lukeneeni jostain, jotta noita vingahduksia ei tulis niin paljoa, olikohan se jotain vauvan talkkia sormiin ennen soittoa...en muista, joten don't try this at home

^ Vastaa Lainaa


Henzoman
59 viestiä

#9 kirjoitettu 09.03.2011 21:09

karman hardon kirjoitti:
Ei tarvitse olla stereopari.


No joo. Tuli väärä termi. Matched pair sopinee paremmin. Elikkästen taajuusvaste molemmissa "sama". Ja toki voit säästää niihin 414:iinkin, mutta jos rodella meinasit jatkaa niin hommaa toinen samanlainen. AKG 414 ja rode kun tuppaa painimaan melko eri sarjassa!

^ Vastaa Lainaa


karman hardon
1998 viestiä

#10 kirjoitettu 13.03.2011 17:12

Henzoman kirjoitti:
karman hardon kirjoitti:
Ei tarvitse olla stereopari.


No joo. Tuli väärä termi. Matched pair sopinee paremmin. Elikkästen taajuusvaste molemmissa "sama". Ja toki voit säästää niihin 414:iinkin, mutta jos rodella meinasit jatkaa niin hommaa toinen samanlainen. AKG 414 ja rode kun tuppaa painimaan melko eri sarjassa!


matched pair = stereopari

himanauhoituksissa tuolla ei ole juurikaan merkitystä, onko mätsätty stereopari vai ei. Sitten kun nauhoitellaan esim. sinfoniaorkesteria niin sitten sillä alkaa olla jo paljonkin merkitystä.

^ Vastaa Lainaa


Henzoman
59 viestiä

#11 kirjoitettu 15.03.2011 20:21

matched pair = stereopari

Stereoparin saa tehtyä kahdella eri mikilläkin, mutta toki kannattanee laittaa kaksi samanlaista mikkiä joiden taajuusvasteet katsotaan jo tehtaalla mahdollisimman paljon toisiaan vastaavaksi (matched pair).

^ Vastaa Lainaa


Snacke
Erityinen tuki
4518 viestiä

#12 kirjoitettu 13.05.2011 03:31

Silven2. kirjoitti:

A vaihda kielet, jos ovat vanhat
B viritä niin tarkaksi kuin mahdollista
C valitse äänitysympäristöksi kaiuton tai kitaran soinnin kannalta miellyttävä tila



Huiman hyvä postaus, tässä vielä minun mielestäni ylivoimaisesti tärkeimmät. Kohdat A ja B nyt ihan vaikka ei nauhoittaisikaan.

C onkin hankalampi pala. Mun mielestä sellainen melko minimalistinen perus elementtitalon huone, millaisia iso osa tän maan huoneista on, on tosi kolkko soundiltaan. Parempi onkin sellaisessa asuessaan mennä jonkun kaverin luo tai vaikka mummolaan, jos sattuis olemaan rintamamiestalo tai vastaava; Niissä mahtavia featteja kuten yläkertojen puolivinot katot, usein kuhmurainen styroxlisäeristys katon pinnassa, puu-pahvi-tapetti seinät ja pienehköt ikkunat. Hyvällä munkilla vielä kokolattiamatto tai muuten iso matto. Sellanen koppi soundaa jo paljon kivammalta. Niissä on huoneentuntua, mutta ne ei kaiu tyhjänäkään mitenkään hillittömästi (kuten ne elementtitalohuoneet).

Jos kaikesta huolimatta olet elementtitalon vanki, ja haluat kokeilla huoneen akustiikan muokkaamista tilapäisesti tarkoituksiisi sopivammiksi, ota mielikuvituksesi käyttöön. Pari vaahtomuovipatjaa huoneen nurkkaan, päiväpeitto kiinteitten vaatekaappien ovien päälle roikkumaan, IKEA:n euron tyynyjä sinne tänne. Runkopatja kyljellään on loistava vaimennusseinä (paitsi löysät jouset toimii jousikaikuna ). Vain pään sisäisen järjen äänen ilmaantuminen on rajana.

Tärkeintä on kuitenkin paikan hyvä henki. Siinä kopissa - oli elementtitalo tai ei - jossa menetti neitsyytensä tai söi ensi kerran suklaata voi narulle tarttua taikaa kaikutilanteesta huolimatta. Äänittäessä tulee siis ottaa huomioon sekä pään ulkopuolinen, että sisäinen kaiku.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu