POlku
243 viestiä
|
#1 kirjoitettu
23.07.2010 07:50
Laitat masteriin ihan vaan Fruity limitterin, se on ainakin itselleni riittänyt tuollaista tarkoitusta varten Tai sitten maximuksen tai normi/multiband compressorin, jotka ovat säädettävämpiä, mutta sitten hieman työläämpi vaihtoehto...
|
Ambrosia
1011 viestiä
|
#4 kirjoitettu
23.07.2010 20:51 Muok:23.07.2010 20:52
L3fti kirjoitti:
Niin tai siis sehän on oikeestaan niin että mä en oo varma että mistä se turhan luja ääni kuuluu, kun se rätisee sillon kun ne on kaikki siinä kasassa, niin heitin ton maximuksen siihen koko roskan päälle ja ny se siinä sitä muuttaa mp3-muotoon että saa nähä millanen se ny on.
Tuohon liikaäänen paikantanmniseen: laita proggis soimaan ja klikkaile instrumentit mutelle yksi kerrallaan. Siis siten, että jos vaikkapa syntsa numero 1 ei poista klippausta, niin pistät sen takaisin päälle ja kokeilet seuraavan raidan muteusta. Yhä kyllä väittäisin, että kannattaa laskea biisin kokonaisvoluumia (ei siis masterista vaan ihan kaikkea masteriin summautuvaa), jos masteri alkaa särkemään, eikä mikään raita sieltä selkeästi kuulosta ongelmalliselta. Tietysti jokainen tyylillään.
Ambrosia muokkasi viestiä 20:52 23.07.2010
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#5 kirjoitettu
24.07.2010 13:42
pyörätuoli kirjoitti:
Oma suosikki limitereissä on Waves L2, etenkin kun noissa pääsee itse asettamaan sen piikkikaton ja myös thresholdin, eli missä limiter alkaa lytätä dynamiikkaa hiljasemmasta päästä.
Waves L2:n hintalappu on vaan n. 800 dollaria.
Suosittelisin käyttämään limitointiin / maksimisointiin jotain ilmaista vaihtoehtoa.
Buzzroomilla ihan päteviä, http://www.x-buz.com/P...
|
mystran
645 viestiä
|
#6 kirjoitettu
24.07.2010 16:26
L3fti kirjoitti:
Ambrosia kirjoitti:
Suosittelisin vaan pudottamaan kaikkien raitojen äänenvoimakkuutta haluamassasi suhteessa. Onhan se vähän ikävää käsipelillä, mutta sellaista se toisinaan on.
Ei se tässä ongelmana ole vaan se että välillä jostakin nuotista joku VST-plugin saattaa vääntää sen vähän turhan kovan äänen jolloin kuuluu hieman rätinää, mutta muuten se kuulostaa ihan hyvältä, että tarttis vaan saada leikattuu ne kovimmat äänet pois ja kun tätä maximusta tässä hieman tutkin niin näyttäs että tällä vois onnistuakki, mutta kattelee ny vielä, kun tässä säätää... Kun siis en halua sitä koko volumee alemmas. pitkälause.
Onnistuu mokoma Maximuksella mutta onnistuu se varmaan Fruityn Limitterilläkin (joka nimestään huolimatta on ihan täysiverinen kompressorikin jos sellaista kaipaa). Jos pidemmistä jaksoista on kysymys niin kompuraa tod näk kaivataan (tosin sekä Maximus että Fruity Limiter pystyy siihenkin). EQ:ta voi yrittää myös, ja jos mikään muu ei toimi niin jollain multi-band kompressorilla varmaan onnistuu mutta ne on kyllä vähä tuskallisia säätää.
Jos ihan silloin tällöin piikeistä on kysymys, niin ota joku simppeli lookahead limitteri, niitä on miljoona (esim 4L2 jos omaa mainostetaan; tosin parempiakin on vaikka kuinka). Laitta joko sille ongelmaraidalle, tai jos se ei ole missään raidassa erityisesti niin sitten masterille.
Perusidea limitterien kanssa jos pitää pari satunnaista piikkiä korjata on säätää release (jos semmonen löytyy) suht lyhyeksi (tai jopa minimiin, riippuu vähä plugarista) ja sit säätää threshold niin että suurin osa audiosta menee läpi sellaisenaan. Jos rankemmalla kädellä limitoit ja tuntuu että limitteri lisää säröä soundiin niin sitten releasen nosto yleensä auttaa, tosin siinä on sitten se huono puoli että gain reduction on helpommin kuultavissa kun tasot hengittää. Yleensä löytyy joku sweet-spot threshold/release yhdistelmä jossa limitteristä on vielä jotain hyötyä mutta audio ei kärsi kovin paljoa.
Rankempaan säätöön kompuraa: mokoman kanssa on periaateessa sama idea, mutta niissä voi yleensä säätää ratiota pienemmäksi (limitteri on periaateessa "maksimi" ratiolla koko ajan) jollon sen voi laittaa reagoimaan matalampiin tasoihin mutta hiukan huomaamattomammin. Attackiä nostamalla voi hidastaa mokomien reagointia jolloin varsinkin rummuissa säilyy (tai jopa paranee jos käyttää hidasta attackiä matalan thresholdin ja korkean ration kanssa; tämän tyyppistä EI kannata tehdä masterilla vaan pelkille rummuille) terävä alku. Kun sekä attack että release on suht hitaina (ja ratiota ei vedä överiksi; joku 2:1 - 4:1 on yleensä se järkevä lähtökohta, joskus sekin liikaa) niin kompuralla voi tasoittaa dynamiikkaa myös pidemmällä aikavälillä, tosin en kyllä mokomaa suosittele masterissa (käytä mielummin yksittäisille ongelmaraidoille). Eri kompurat reagoi usein varsin eri tavoin signaaleihin, jotta jos yhdellä ei onnistu (tai ei tykkää sen vaikutuksesta soundiin) niin jollain toisella saattaa silti saada ihmeitä aikaan. Masterissa itse tykkään yleensä enemmän RMS-tasoihin reagoivista, vaikka niillä ei samalla tavalla voikkaan suoraan piikkejä kontrolloida.
Melko monessa kompurassa on nykyään myös key low-cut (side-chain high-pass, tai jotain vastaavaa), joka on hyvä apu jos tuntuu että basso tai basari saa koko raidan pomppimaan heti kun vähänkään yrittää. Ideana on että leikataan se basso pois siitä kompuran "tunnistimelle" menevästä signaalista, mutta jätetään se itse audioon, jolloin kompura reagoi vain siihen "muuhun". Jos on ulkoinen (tai erillinen) side-chain (kuten esim FL:n Limitterissä FL9:stä lähtien, mutta FL9+ tukee myös VST plugareille) niin saman voi tehdä myös ohjaamalla sama signaali erikseen molempiin sisääntuloihin, mutta laittamalla side-chainille filtteri/EQ joka poistaa taajuudet joihin et halua kompuran reagoivan (tai korostaa taajuuksia joihin haluat sen reagoivan enemmän). Samalla idealla kun ducking (syötetään vaikka basari sinne side-chainiin) mutta tällä kertaa vain muokataan sitä normaalia signaalia hiukan.
Ja kun multi-bandit mainittiin: toimivat samalla tavalla kun kompressori, mutta jakavat taajuusalueen moneen osaan, jolloin vaikkapa basso ei pääse vaikuttamaan korkeiden äänien dynamiikkaan, tai eri alueille voi käyttää erilaisia asetuksia. Tai sitten niitä voi käyttää dynaamisena EQ:na jos haluaa korostaa jotain taajuuksia silloin kun ne ovat hiljaisia mutta sitten pudottaa kovemmissa kohdissa. Useimmissa tapauksissa minä kyllä yrittäisin ensin aina ilman, kun multi-bandit on oikeasti aika tuskallisia säätää kohdalleen.
|
mystran
645 viestiä
|
#7 kirjoitettu
24.07.2010 16:33 Muok:24.07.2010 16:34
pyörätuoli kirjoitti:
Sen vielä sanon, että älä ikinä kuitenkaan miksaa "limiteriä vasten", ellet tiedä mitä teet. Silloin todennäköisesti biisisi kuulostaa mitä varmimmin dempatulta klippaukselta, ja muitakin dynamiikkarajoittimien ongelmia tulee vastaan todennäköisesti.
Juu. Mielummin jättäisin kaiken(!) prosessoinnin masterilta veke miksaus vaiheessa, ja tähtäisin johonkin -6dB tai -10dB piikkeihin. Sitten kun raita toimii on helppo tallentaa raita .wav:ksi (32-bit niin ei haittaa jos menee yli 0dB jossain kohtaa) ja ruveta pohtimaan että haluaako jotain EQ hienosäätöä, kevyttä kompuraa ja klipataanko (hard/soft?) vai limitoidaanko piikit.
Tosin mulla on aina 4L2 masterissa siltä varalta että vahingossa jostain lähtee joku tolkuttoman luja ääni joka ilman limitteriä hajottaisi korvat... mutta se on ihan vaan suojelemassa kuuloa ja piirtämässä kivat palkit (0dB threshold, max release; ei ole tarkoitus että se ikinä mihinkään reagoisi kun piikkitasot tähdätään paljon alemmas miksatessa). Otan sen anyway yleensä pois lopullista renderiä tehdessä.
mystran muokkasi viestiä 16:33 24.07.2010
|