Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Kuinka selvittää oma "lauluääniala"?


HW
ärsyttävä
7252 viestiä
Luottokäyttäjä

#1 kirjoitettu 04.07.2010 11:43

Son siinä kohdassa, jossa tuntuu mukavimmalta laulaa. Eipähän tuohon taida pätevämpää niksiä olla. Kokeilemalla se selviää.

^ Vastaa Lainaa


Spookbox
7 viestiä

#2 kirjoitettu 05.07.2010 08:58

Ota skeba käteen ja lähde soittamaan sillä vaikka perus-C:stä A-kieleltä riffinä kokosävelasteikkoa, ihan kunnon äänenpaineella eikä vaan pihisten, siis ihan laulamalla. Sit kun naapurit alkaa valittaa ja mummot ja imeväiset pidellä korviaan niin on hyvä.

Laula vaikka että tä-mä-kuu-los-taa-tyh-mäl-tä sävelten päälle. Siitä sitten 1/2 askeleen välein alaspäin matalaan E:hen tai D-vireellä alemmaskin asti, jos basso olet, tai ylöspäin minne nyt pääsetkin. Aina kun vähänkin käy hankalaksi, ota edellinen uudelleen ja kokeile vielä sit taas se ylempi. Hyvä harjoitus muutenkin.

Kyl se sieltä löytyy! Ja ajan kanssa se ääniala kehittyy.

^ Vastaa Lainaa


Olysseus
61 viestiä

#3 kirjoitettu 05.07.2010 10:29

Melko usein se korkeus jolta on mukavin laulaa on sama jolta puhuu, mikä onkin ihan loogista jos alat asiaa ajattelemaan. Jos alkaa tuntua siltä että pitää jännittää tai "työntää" ääni ulos niin teet jotain väärin, toisaalta joissain tyyleissä näin tehdään tarkoituksella. Sinun oma äänialasi on käytännössä se ala jolta pystyt laulamaan, ylöspäin mentäessä tulee falsetti vastaan jossain vaiheessa. Harjoitetut laulajat saattavat oppia sekoittamaan falsettia ja rintaääntä ns. ohenne, tällä tekniikalla saattaa päästä paljonkin korkeammalle. Näitä juttuja ei vielä kannatta miettiä liikaa, aluksi tärkeää on kun laulat että olet rentona ja ääni kulkee luonnollisesti.

^ Vastaa Lainaa


Chadonna
Lesbian Pain
5658 viestiä

#4 kirjoitettu 05.07.2010 21:02

Kimmo G. kirjoitti:
Nii siis meet pianon viereen ja kokeilet et mikä on matalin ääni minkä pystyt laulamaan silleen että se kuulostaa ja tuntuu suht hyvältä. Sit jatkat ylöspäin siihen korkeimpaan asti ja se alue ne alin ja ylin mukaanluettuna on sun ääniala. Kauheesti ei kantsi niiden ali tai yli vetää ettei riko paikkoja mut vähän kerrallaan jos laulaa pikkasen liian korkeelta tai pikkasen liian matalalta ni sitääänialaa voi laajentaa. Sit useimmiten aukeaa ääni jompaankumpaan suuntaan enemmän eli on ns. korkea ääniala tai ns. matala ääniala, ni tietty kannattaa sit laulaa sielt missä aukeaa enemmän.

Tällästä perusläppää, toivottavasti jotain apua.


Näin ja sit ku saat selville et mistä mihin, niin kato sit tästä: http://fi.wikipedia.or... et mihi kuulut.

Yleensä tosiaa äänialat on jotai pari oktaavii ja sit siitä lähetää treenil laajentaa.

^ Vastaa Lainaa


Fitz
15369 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 06.07.2010 22:23

Montin kirjoitti:
On olemassa myös esim. Bassolaulajia jotka kykenevät laulamaan niin basso, baritoni kuin tenorialaltakin ja huippulahjakkaat bassolaulajat/baritonitlaulajat yltävät vielä jopa kontratenorialueelle. Heidän soiva äänialansa voi olla kevyestikin se neljä oktaavia, mutta heitä on jo sitten maailmassa hyvin vähän. Geoff Tate on yksi heistä, herra perfektionisti.


Ketäs muita näit itseasias on? Miks miul on mielikuva et Whitney Houston ja ruotsalaisen Pain Of Salvationin laulaja kenen nimee en muista, kuulu näihin?

^ Vastaa Lainaa


Heijala
4760 viestiä

#6 kirjoitettu 04.08.2010 00:23

Ota puheääniala ja koita mihin pääset sillä molempiin suuntiin ja kuinka pitkän aikaa. Sillä se selviää helposti.

^ Vastaa Lainaa


merri-
1086 viestiä

#7 kirjoitettu 05.08.2010 00:21

Tietyillä laulutekniikoilla pääsee eri korkeuksille, toki ihmisellä on luontanen ääniala, mutta riippuu myös käytettävästä tekniikasta. "Rintaäänellä" (tai miksi ikinä haluaakaan sitä kutsua) ei ole mahdollista päästä tiettyjä korkeuksia ylemmäs ja alemmas (toki lihastyöllä ja tekniikkaharjottelulla tätäki voi tiettyyn pisteeseen asti laajentaa), mutta sitten taas "falsetilla" pääsee erilaisiin sfääreihin.

Ihan samoin kuin erilaisissa laulutekniikoissa voi käyttää erilaisia efektejä. Esimerkiksi ilman käyttö tehosteena on tervettä "falsetissa" mutta ei "rintaäänessä".

CVT:ssä falsetti on neutral ja rintaääni on curbing.

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#8 kirjoitettu 13.08.2010 17:12

merri- kirjoitti:
Tietyillä laulutekniikoilla pääsee eri korkeuksille, toki ihmisellä on luontanen ääniala, mutta riippuu myös käytettävästä tekniikasta. "Rintaäänellä" (tai miksi ikinä haluaakaan sitä kutsua) ei ole mahdollista päästä tiettyjä korkeuksia ylemmäs ja alemmas (toki lihastyöllä ja tekniikkaharjottelulla tätäki voi tiettyyn pisteeseen asti laajentaa), mutta sitten taas "falsetilla" pääsee erilaisiin sfääreihin.

Ihan samoin kuin erilaisissa laulutekniikoissa voi käyttää erilaisia efektejä. Esimerkiksi ilman käyttö tehosteena on tervettä "falsetissa" mutta ei "rintaäänessä".

CVT:ssä falsetti on neutral ja rintaääni on curbing.

Yksinkertaistit CVT:tä tässä hiukan liikaa, ja muutama faktavirhekin lipsahti mukaan.

CVT:ssä neutral on sama kuin miesten falsetti ja naisten "pää rekisteri" perinteisillä/vanhoilla termeillä. Neutraalilla ei ole varsinaisesti ylä eikä alarajaa sillä kuinka laajan äänialan voi neutraalilla itselleen harjoitella. Rajoituksia tulee vastaan lähinnä volyymin kanssa. Se on totta, että "ilma" efektinä on terveellinen ja turvallinen käyttää vain neutraalissa.

Curbing on sama kuin "miksi-rekisteri" perinteisillä/vanhoilla termeillä. Curbingillakaan ei ole varsinaisesti ylä eikä alarajaa sillä kuinka laajan äänialan voi curbingilla itselleen harjoitella.

Overdrive on sama kuin rintarekisteri perinteisillä/vanhoilla termeillä. Overdrivella ei ole varsinaista alarajaa, mutta yläraja sillä on. Se raja perustuu akustiikan sääntöihin, ja se yläraja on naisilla noin d2 ja miehillä noin c2.

Edge:llä ei ole varsinaista nimeä perinteisillä/vanhoilla termeillä, paitsi että korkealla Pavarotti ja kumppanit ovat käyttäneet sitä overdriven eli "rintarekisterin" jatkeena siellä missä pitää laulaa kovaa ja korkealta, korkea c ja sen kaverit. Edgellä ei ole varsinaisesti ylä eikä alarajaa sillä kuinka laajan äänialan voi edgellä itselleen harjoitella.

Efekteistä "ylimääräisen" ilman käyttö on ainoa, joka turvallisesti käytettynä rajoittuu vain yhteen moodiin. Kaikki muut efektit ovat lisättävissä kaikkiin neljään moodiin.

P.S. Terkkuja Kööpenhaminasta, me syvennytään täällä paraikaa juuri efekteihin, muristaan ja öristään niinkuin viimeistä päivää...

^ Vastaa Lainaa


Free-Soul
Soldier of Love
9011 viestiä
Luottokäyttäjä

#9 kirjoitettu 19.08.2010 22:13

Joo ja tuli muuten äänialoista mieleen: Tässä on erään lauluäänialan tarina.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu