Kirjoittaja
|
Miten saada latteus pois biiseistä?
|
JoniM
21 viestiä
|
#1 kirjoitettu
10.06.2010 08:57 Muok:10.06.2010 08:58
Olen aika pitkään jo kärsinyt siitä ongelmasta, että tekemäni eurodance-biisit kärsivät hyvin latteista soundeista. Tämä on helposti kuultavissa varsinkin uusimmassa biisissäni:
http://www.mikseri.net...
Haluan vihdoin päästä eroon tuosta latteudesta, mutta minua mietityttää, että mistä hakea vikaa. Tuon biisin äänet on tehty z3ta+ ja Sytrus VST-instrumenteilla. Onko minulla käytössä huonot plugarit vai onko enemmänkin kyse siitä, etten vain osaa käyttää niitä tarpeeksi hyvin? Olisi kiva kuulla sellaisilta, joille nuo plugarit on tuttuja, että pystyykö nuo tuottamaan nykypäivän standardin mukaisia täyteläisiä äänimaailmoja? Jos ei, niin sitten on hankittava uusia plugareita.
Löytyykö jotain yleisiä ideoita ja vinkkejä, miten tuota latteusongelmaa kannattaa lähteä ratkaisemaan?
Entä mitä VST-instrumentteja suosittelisitte? Noiden kahden mainitsemani lisäksi minulla on Rapture, mutta sitä ei ole tullut käytettyä vielä kovin paljoa biiseissä.
JoniM muokkasi viestiä 08:57 10.06.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Trij
27 viestiä
|
#2 kirjoitettu
10.06.2010 09:58 Muok:10.06.2010 10:02
Automaatio. -Käytät sitä kaikkeen mihin pystyt kuvittelemaan. Ja sellaseenkin mihin et pysty kuvittelemaan. Eri asia on sitten laiskuus, t. allekirjoittanut
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu
10.06.2010 10:07
JoniM kirjoitti:
Olen aika pitkään jo kärsinyt siitä ongelmasta, että tekemäni eurodance-biisit kärsivät hyvin latteista soundeista. Tämä on helposti kuultavissa varsinkin uusimmassa biisissäni:
http://www.mikseri.net...
"Latteus" voi tarkoittaa eri ihmisillä vaikka mitä. Vositko antaa pari linkkiä biiseistä jotka ovat mahdollisimman "epälatteita"?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BVR
20365 viestiä
|
#4 kirjoitettu
10.06.2010 10:47
Miulle tuli yht'äkkiä salihousut jalkaan, pihaan ilmesty vanha Kadetti ja geeli alko valumaan hiuksista ku kuuntelin.
Mut nii, miusta tuo latteus on noissa "rummuissa", niihin vähän paksuutta, ja ehkä muutenkin vähän paksuutta biisiin. Tai siis mie lähtisin tuolta matalien taajuuksien puolelta lähestymään tätä juttuu, siis niiden lisäämisestä. Mut se on niiQ mielipidejuttuhomma.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ceekayed
420 viestiä
|
#5 kirjoitettu
10.06.2010 11:46 Muok:10.06.2010 11:48
Tuo latteus tulee pääasiallisesti rummuista, kuten on jo sanottu. Basari ja kläppi ovat todella heikkoja, ja haitsut on miksattu liian taka-alalle. Muutenkin tuntuu, että biisistä on jäänyt paljon elementtejä pois, jotka tekisivät soundista täyteläisen; esim. biiteissä toimii hyvin se nyrkkisääntö, että sen pitäisi kuulostaa hyvältä vaikka laittaisit basarit ja kläpit mutelle.
Synatkin ovat kyllä hyvin pitkälti niin yksinkertaisia aaltomuotoja, ettei niillä saa minkäänlaista täyteläistä äänimattoa aikaseiksi; suosittelisin kokeilemaan vähän rohkeampaa linjaa soundien käyttöön, tuntuu että koko biisi on väsätty DAW:n ja synien peruspreseteillä. Lisäksi pädeillä maalailu tuonne taustalle toisi vähän lisää, olettaen, ettei niillä tuhoa biisin selkeyttä.
Kolmas hieno juttu on stereokuvan käyttö, joka on tässä vähän niin ja näin, synia on levitetty pikkusen, mutta kaiut sun muut tuntuvat tulevan suoraan monona, joka ei kyllä auta yhtään soundin täyteläisyyteen.
Neljäs asia joka tulee mieleen on avuttoman heikko bassopää. Osittainhan se korjautuu sillä, kun saat rummut kuntoon, mutta kyllä nuo bassotkin kuulostaa siltä niin kuin ne tulisi viereisestä huoneesta. Rohkeasti vaan esiin niitä sieltä. Lisäksi siniaalloilla voit tukea sub-taajuuksia, jos muuten ei tunnu saavan alarekisteriä kuntoon.
Mut joo, hyvä alkuhan tässä on, kyse on vain yksityiskohdista. Ja pääpointtina todellakin ne rummut, ota ja kuuntele tarkasti jotain kunnollisen kiksun perkussiopuolta ja lähde työstämään siltä pohjalta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#6 kirjoitettu
10.06.2010 13:13 Muok:10.06.2010 15:15
Pieni epäilys minulla rummuista olikin. Varsinkin siitä, että ne saattaa olla liian hiljaisella. Mulla on jo uusi setti rumpusoundeja hommattuna (Vengeance), eli täytyy niitä alkaa sitten käyttään oikeesti enemmän kuin näitä nykyisiä. Mitkä muut rumpusamplesetit on hyviä? Sitten tuli myös mieleen, että voisiko tuo rumpujen heikkous myös johtua siitä, että rumpuihin ei oo käytetty yhtään efektejä (delayta ja reverbiä)? Lähinnä ajattelen siis clapia ja hihateja.
Joo ja hyvin arvattu: peruspreseteillä tämä biisi onkin suurimmaksi osaksi tehty. Hieman vain muokkasin niitä ääniä haluamaani suuntaan. Tämä voi varmaan selittää aika paljon sitä soundien kuivuutta. Ennen kuin alan hankkimaan uusia plugareita niin varmaan viisainta opetella oikeesti tekeen äänet alusta lähtien itse näillä nykyisillä plugareilla. Lauluefektit menee joka tapauksessa vaihtoon, että saan niihin sitä stereokuvaa.
Luultavasti vääränlainen bassosoitin mulla olikin soittamassa noita takapotkuisia bassoja. Se osaltaan heikensi tuota bassopäätä. Kokeilin laittaa sitä suuremmalle mut jotenkin tuntu että biisi alkaa sitten kumisemaan. Masteroinnilla yritin fiksata tuota bassopuolta mutta eipä se auta riittävästi jos miksaus ja soitinten valinta on pielessä.
Kunhan pääsen musakoneen ääreen niin etsin malliksi muutaman biisin, jotka ei mielestäni kuulosta latteilta. Mutta kiitokset jo tässä vaiheessa vinkeistä! Kyllä näiden avulla pääsee taas varmasti eteenpäin
JoniM muokkasi viestiä 15:15 10.06.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ceekayed
420 viestiä
|
#7 kirjoitettu
10.06.2010 14:04 Muok:10.06.2010 14:05
JoniM kirjoitti:
Pieni epäilys minulla rummuista olikin. Varsinkin siitä, että ne saattaa olla liian hiljaisella. Mulla on jo uusi setti rumpusoundeja hommattuna (Vengeance), eli täytyy niitä alkaa sitten käyttään oikeesti enemmän kuin näitä nykyisiä. Mitkä muut rumpusamplesetit on hyviä?
Vengeancen setit on ihan ok. Huonona puolena mainittakoon se, että ne ovat valmiiksi tappiin asti kompuroituja, joten sinällään niiden muokkaamiseen ei jää paljoa varaa (mutta toisaalta taas helpottaa paljon, jos ei itse vielä osaa kompuroida rumpujaan tappiin). Ja niitä luuppeja ei tosiaankaan kannata käyttää muuten kuin ns. taustatukena itse tehdylle biitille, ellet sitten halua, että rumpusi kuulostavat täysin samalta kuin neljässä miljoonassa muussa biisissä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
milo05
325 viestiä
|
#8 kirjoitettu
10.06.2010 16:11
mielestäni kokonaisuus toimi ihan ok,ehkä vain itse luulet tai kuulet sen latteaksi,biisejähän nyt tehään aina tai yritetään eri tavalla ,mut mun mielestä toimii.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JoniM
21 viestiä
|
#9 kirjoitettu
10.06.2010 16:56
Haava kirjoitti:
"Latteus" voi tarkoittaa eri ihmisillä vaikka mitä. Vositko antaa pari linkkiä biiseistä jotka ovat mahdollisimman "epälatteita"?
Epälatteista esimerkkinä nyt mainittakoon vaikka:
Velvet - Fix Me
Livvi Frank - Automatik (Wideboys Stadium Radio Edit)
Noidenkin perusteella pystyy jo vahvistamaan, että kyllä se vika löytyy erityisesti rumpu- ja bassopuolelta. Taitaa mullakin olla suurin syy tähän se, että aika pitkälti oon äänimaailman puolesta ottanut mallia E-typestä, ja nyt kun kuuntelin sen viimeisimpiä biisejä ja vertasin noihin kahteen mainitsemaani niin kieltämättä E-typet kuulosti hieman latteilta (varsinkin bassoja uupuu).
Ceekayed kirjoitti:
Vengeancen setit on ihan ok. Huonona puolena mainittakoon se, että ne ovat valmiiksi tappiin asti kompuroituja, joten sinällään niiden muokkaamiseen ei jää paljoa varaa (mutta toisaalta taas helpottaa paljon, jos ei itse vielä osaa kompuroida rumpujaan tappiin). Ja niitä luuppeja ei tosiaankaan kannata käyttää muuten kuin ns. taustatukena itse tehdylle biitille, ellet sitten halua, että rumpusi kuulostavat täysin samalta kuin neljässä miljoonassa muussa biisissä.
Joo olen pyrkinyt välttämään yleensäkin valmiiden looppien käyttöä, joten kyllä teen jatkossakin kompit itse. Ja huomasinkin jo tuon, että ne samplet on aika voimakkaasti kompressoitu valmiiksi. Mites tuo kompressointi yleensäkin, onko syytä kompressoida jokaista soitinta/raitaa erikseen? Lauluun olen jo käyttänyt kompressointia että olen saanut tasoitettua äänenvoimakkuusvaihteluja, mutta muihin en. Suurimmat kompressoinnit on tullut tehtyä vasta masterointivaiheessa eri taajuusalueille erikseen Multi-band-kompressorilla ennen master limitointia.
milo05 kirjoitti:
mielestäni kokonaisuus toimi ihan ok,ehkä vain itse luulet tai kuulet sen latteaksi,biisejähän nyt tehään aina tai yritetään eri tavalla ,mut mun mielestä toimii.
Kyllä sen eron silti huomaa, kun vertaa kaupallisiin biiseihin. En minäkään niin kamalan tyytymätön tähän versioon ole, mutta kehittymisen kannalta yritän vähitellen pyrkiä lähemmäksi nykyistä meininkiä. Vaikka ysäristä onkin kyse, niin voisihan se silti kuulostaa yhtä täyteläiseltä kuin nykypäivän vastaavat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#10 kirjoitettu
10.06.2010 16:58
JoniM kirjoitti:
Mites tuo kompressointi yleensäkin, onko syytä kompressoida jokaista soitinta/raitaa erikseen?
Riippuu millaisen saundin tahtoo. Saundi on totaalisen erilainen jos kompuroi rummut erikseen (tai yksittäiset rummut erikseen) kuin että jos kompuroi masterissa. Sama kaikkien soittimien kanssa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#11 kirjoitettu
10.06.2010 17:10
eikös koko Eurodance-genreen kuulu jonkinlainen latteus? - jos ei nyt ihan sounditeknisesti niin muuten vaan sisällöllisesti?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Funereal
2863 viestiä
|
#12 kirjoitettu
10.06.2010 18:10
Mun mielestä saundit on ihan jees. Ehkä nyt pienoista löysyyttä rumpusaundissa ja laulut kuulostaa vähän kuivilta. Tai noh, ehkä mun mielipidettä ei kannata kuunnella, kun musta ysäri-eurodancekin on ihan loistavaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#13 kirjoitettu
10.06.2010 21:02
Kyllähän perinteisessä eurodancessa se tietty kaava löytyy sisällön puolesta, ja monet ajattelee äänimaailmankin siten, että se on just sitä mitä se oli 90-luvulla. Tähän asti olen ajatellut, että se on hyvä vaan että mun biisit kuulostaa 90-luvun musalta, kun ysäri ylipäätään on toiminut mulle inspiraationa. Viime aikoina on kuitenkin alkanut tehdä mieli nykyaikaistaa omia biisejä, mutta hirmu herkästi vaan meinaa tulla samantyylinen lattea äänimaailma. Myönnän kyllä, etten ole tarpeeksi panostanut niiden soundien säätämiseen.
Mitä tulee kuiviin vokaaleihin niin täytyy siihenkin puuttua sitten seuraavassa biisissä. Nyt varmaan johtui pitkälti siitä, että delay-yksikkö tuotti samat delayt molempiin kanaviin. Voisinpa tässä samalla kysäistäkin, että mitä plugineita vokaaleihin kannattaa kokeilla? Tällä hetkellä käytössä on ollut ketju: 1. Resonant filter (ylipäästösuodatukseen), 2. Chorus, 3. Master limiter, 4. Delay.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#14 kirjoitettu
10.06.2010 21:22
Aivan ratkaisevassa osassa on aina monitorit. Jos niissä on tingitty, tulee aina yllätyksiä, kun tuotos ei kuulostakaan siltä, mitä kuvitteli. Toinen on sitten huoneen akustiikka, jota kotistudiossa ei juuri koskaan saa, kuin välttäväksi.
Usein pannaan rahaa kaikkeen muuhun, mutta ei kuunteluun ja se kyllä kostautuu. Hyvien monitorien kaveriksi pitäisi vielä hommata ne tavalliset vertailukaijuttimet. Sellaiset, joista tuotosta sitten oletettavasti maailmalla kuunnellaan. Hyvä kaijutin nimittäin toistaa puhtaasti sellaistakin, mikä pistää huono purkin särisemään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Andy__
129 viestiä
|
#15 kirjoitettu
10.06.2010 21:51 Muok:10.06.2010 21:54
nii ja yks mikä tulee mielee on dynamiikka
esim hiljaisien ja kovien kohtien välinen kontrasti kappaleen miksauksessa yleensä tuo sitä "punchia"
Andy__ muokkasi viestiä 21:53 10.06.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
JoniM
21 viestiä
|
#16 kirjoitettu
10.06.2010 21:57
Monitorit on otettu huomioon. Pääkajareina Genelecit ja kuluttajatuotteena Creativen 30e purkit. Genelecit on nostettu korvien tasolle ja suunnattu ohjeiden mukaan. Kyllä sen kuuli Geneleceistä selvästi, että biisissä oli vikaa, mut en vaan sitten saanut korjattua sitä noilla soittimilla järkeväksi. Sitten iski vain laiskuus ja annoin olla.
Ongelma ei siis ole siinä, ettenkö huomaisi sitä latteusongelmaa, vaan siinä, että ylipäätään en ole saanut soittimia kuulostamaan niin hyviltä kuin haluaisin. Yleensä olen ongelmat tietänyt jo julkaisuvaiheessa ja vähän niin kuin toivonut, että se ei kuuntelijoita niin paljoa haittaa Mut nyt tähän on jo puututtava, ettei biisien äänimaailma jää junnaamaan paikalleen..
Akustiikka ei tietystikään ole optimaalinen näin kotistudiossa, mutta en lähtisi sitä nyt ensisijaisesti syyttämään.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#17 kirjoitettu
10.06.2010 22:02
Mutta eikö tuosta dynamiikasta jouduta usein hieman karsimaan konemusassa, kun masteroinnissa lopuksi tehdään master limitointi, joka tasoittaa niitä äänenvoimakkuuseroja? Biisi kuulostaa heikolta muihin nähden jos sen RMS-taso ei ole samalla tasolla kaupallisten kanssa. Ja monesti se paras syke saadaan juuri aikaiseksi tuossa lopun masterointivaiheessa. Toki se vaatii sen, että rummut on tarpeeksi kovalla, jotta kompressointi ja master limitointi tuo siihen sen oikeanlaisen sykkeen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#18 kirjoitettu
10.06.2010 22:10
Meinasin heittää vitsin liittyen eurodanceen ja latteuteen mutta en viitsi... Kuten sanottu, rummut ovat aika Casio-tasoa eli niihin syvyyttä ja jytinää niin johan irtoaa paikat hampaista.
Toinen minkä tosin haluan tuoda esiin on laulu - teknisesti ihan ok ja vireet ovat kunnossa mutta ponnekkaampi äänenkäyttö, parempi artikulaatio ja elävämpi fraseeraus tekevät ihmeitä. Laulut pitää usein vetää niin "fiiliksellä" että äänitysvaiheessa miettii että meniköhän se jo vähän överiksi. Silloin on yleensä hyvä. Enemmän siis fiilistä lauluun mutta niin että se ei missään nimessä ole pois vireestä, tietenkään. Helposti fiilistellessä se vire jää turhan toissijaiseksi...
Esimerkkinä loistavasta eläytymisestä Oingo Boingo ja Danny Elfman, tämä nyt on jo useimpiin genreihin tyylillisesti vähän turhan eläväistä laulua mutta johonkin nykyisen ja tämän väliin kannattaa tähdätä: http://www.youtube.com... (OT: katsokaapa myös biisin liveversio ja koittakaa sen jälkeen väittää ettei xylofonilla voi rokata )
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KimmoP
114 viestiä
|
#19 kirjoitettu
10.06.2010 22:49
Ilmeisesti tämä ketju sai alkunsa tosta meikäläisen biisi kommentista? Joten kommentoidaas nyt tähänki vielä jotain..
Tuo "latteus" taisi olla ehkä huono sanavalinta mutta ainakin itse biisintekijä ilmeisesti tajusi mitä sillä tarkoitin.
Muille vielä laitetaan esimerkkinä.. eli tuossa sellainen "lattea" eurojylykytys:
http://www.youtube.com...
Ja tuosta vaikka nyt semmonen EI "lattea" eurojunkkaus:
http://www.youtube.com...
Kauheasti ei minulla enää tähän ketjuun ole lisäiltävää. Tosi hyviä vinkkejähän tuossa tulikin jo esille. Foorumeilta kannattaa penkoa miksaamiseen ja masterointiin liittyviä ketjuja. Niistää luulis olevan paljonki apuja.
Noi Vengeancen sample cd:t on ainakin mielestäni hyvinki passeleita. Niil on hyvä vääntää rumpuja, percussioita ja niis on yleensä mukana ihan mukavan kuulosia efektejä joita voi käyttää taustalla tai nostoissa tai laskuissa. Valmiiksi efektoitujahan noi tosin kyllä on.. Ja rummuissakin voi toki taustalla käyttää valmista looppia mut pelkkää looppia ei kannata laittaa.
Taustalle kandee lyyä padeja. Ja niihi kannattaa käyttää enempi ku pelkistään kolmea saman aikaista säveltä. Eli vaikka kahdella oktaavilla tekee ne padit ja vielä yks korkea sävel sinne sekaan vaikkapa soimaan samanaikaisesti.
Leadeja ku teet ni käytä enempi ku yhtä tai kahta oskillaattoria. Mielellään vaikka 5 tai 6.
Clapia ja snareakin voi laittaa vaikka kaksi tai kolme lyömään samanaikaisesti. Ja niihinki kannattaa lyyä kaikua.
Tota kaikua kannattaa muutenki käyttää. Eli reverbiä ja delayta lyöt sinne sekaan
Joku tuosta sterokuvastakin jo mainitsi. Eli niitä ääniä ei kannata tuua monona vaan hyödynnä stereokuvaa. Toisen kanavan panoroit vaikka kello 11 kohdalle vasempaan ja toisen kello 13 kohdalle oikealle. Tai kello 10 ja 14 kohdalle tai kello 9 ja 15 kohdalle jne.. Tolla konstilla saat eroteltua muutenki äänet paremmi toisistaan.
Mainitaas ny vielä warmverbistä..
http://www.tone2.com/h...
Tolla saa kans aika kivoja efektejä aikaan. Ja saa myös huomattavaa muhkeutta niihi soundeihi. Noi tone2:n plugarit on muutenki ihan asallisia. Gladiator esim.
Ja dance/trance biiseissä kompressori on kans aika avain asemassa. Sitä kans kunnolla kehiin! Rumpuihin, lauluihin ja masteri kanavalle!
Sidechain on kans aika suosittu. Sekin kannattaapi opetella.
Siinä ny vähä tyhjentävämpi vastaus mitä itse tarkoitin sillä "latteudella"
Ja tsemppiä! Noissa sun biiseissä on ihan selvää hitti potentiaalia!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KimmoP
114 viestiä
|
#20 kirjoitettu
10.06.2010 23:30
KorgTriton kirjoitti:
[iCE] kirjoitti:
Taustalle kandee lyyä padeja. Ja niihi kannattaa käyttää enempi ku pelkistään kolmea saman aikaista säveltä. Eli vaikka kahdella oktaavilla tekee ne padit ja vielä yks korkea sävel sinne sekaan vaikkapa soimaan samanaikaisesti.
Muuten ihan asiaa, mutta tämä ei. Jos padi on täyteläinen soundiltaan, niin ihan yksi sävelkin saattaa riittää. Jopa liiassa määrin, että pitää equttaa vähän kevyemmäksi. Mutta nämähän nyt vähän riippuu sitten aina
Juuu kaiketi riippuu vähän biisistäkin.. ja millaine pädi kyseessä. Ja mainittakoon sitten sekin että tuo koko teksti on lähinnä siis kirjoitettu siltä pohjalta miten itse yleensä asian hoidan. Joku muu saatta tehdä toisin. Itse teen niin että pädeihi otetaan se yks sointu. Sit oktaavia alempaa matalaa ääntä ja oktaavia ylempää se korkea ääni sinne sekaan. Näin siis minä teen.
Niin ja equalisaattorista kans että ne jokaine mikseri kanava kandeepi equttaa erikseen. Matalat äänet vattuun semmosista soittimista jossa niitä ei tarvita ja hihatsuihi voi korostaa yläpäätä esim. Ja bassoihi tietty alapäähän korostusta jne sitä rataa.. Ja sit masteri kanavalle se oma equtus.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#21 kirjoitettu
11.06.2010 08:44
[iCE] kirjoitti:
Ilmeisesti tämä ketju sai alkunsa tosta meikäläisen biisi kommentista? Joten kommentoidaas nyt tähänki vielä jotain..
Tuo "latteus" taisi olla ehkä huono sanavalinta mutta ainakin itse biisintekijä ilmeisesti tajusi mitä sillä tarkoitin.
Siitähän se alkunsa sai Kyllä latteus oli ihan hyvä sana tuolle. Toinen hyvä, mitä itse olen käyttänyt, on ollut, että biisi kuulostaa ontolta. Noin 5 vuotta sitten painin ihan saman ongelman kanssa, kun ihmettelin, että biisit kuulostaa hyvinkin ontoilta ja hiljaisilta. Sitten vasta hokasin tuon masteroinnin, ja näytti hetken siltä, että se on ratkaisu pulmiini. Panostin sitten hyvinkin paljon masteroinnin opetteluun, kun kuvittelin että se on ainoa syy tuohon latteuteen. Kun masterointi ei tuottanut toivottua lopputulosta, aloin jo pohtimaan, että olisiko vika sittenkin myös miksauksessa. Olisi itse asiassa pitänyt kysyä tämä kysymys jo vuosi sitten täällä foorumilla. Joka tapauksessa tuo kommentti sai minut päättämään, että latteus saa vihdoin riittää
[iCE] kirjoitti:
Joku tuosta sterokuvastakin jo mainitsi. Eli niitä ääniä ei kannata tuua monona vaan hyödynnä stereokuvaa. Toisen kanavan panoroit vaikka kello 11 kohdalle vasempaan ja toisen kello 13 kohdalle oikealle. Tai kello 10 ja 14 kohdalle tai kello 9 ja 15 kohdalle jne.. Tolla konstilla saat eroteltua muutenki äänet paremmi toisistaan.
Mietinkin tätä joskus aikaisemmin pohtiessani konemusan ja elokuvamusan eroja. Elokuvamusasoftat kun mulla oli valmiiksi pannattu tulemaan oikeista suunnista, niin kävi mielessä että pitäisikö samaa hyödyntää sitten konemusassa. Enpä vaan kokeillut Tarkoitatko siis soitinkohtaista stereokuvaa, että yksi soitin hieman vasemmalla, toinen oikealla jne.? Vai kannattaako hyödyntää ihan jo yksittäisen soittimen eri oskillaattoreissa tuota? Oskillaattorikohtaisesti olen tuota kokeillutkin, mutta ihan erillisten soittimien tasolla en vielä.
Muutenkin kaikille kiitokset neuvoista ja kannustuksesta! Tässä on oikeasti saanut paljon loistavia vinkkejä ja uutta tietoa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
.Trauma
558 viestiä
|
#22 kirjoitettu
11.06.2010 09:05
Hyviä kommentteja sun biisien teknisistä puutteista onkin jo tullut, mutta itse korostaisin tuota sävellystä/sovitusta vielä. Usein mielikuva biisin latteudesta/potkimattomuudesta tulee munattomasta keskialueesta ja itse näkisinkin sen suurimmaksi viaksi näissä sun biiseissä. Sulla on alapäässä basso ja yläpäässä tilittelua, mutta tuntuu että siinä välissä on kahden oktaavin reikä joita paikataan pelkästään laululla ja hieman latteilla rumpusoundeilla. Sävellä sinne keskelle enemmän kamaa. Tee myös bassosoundista parin oktaavin levyinen, se täyttää kivasti taajuuskaistaa. Voisit myös koittaa säveltää seuraavan biisin pari sävelaskelta alempaa. Tällästä nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#23 kirjoitettu
11.06.2010 09:17
KorgTriton kirjoitti:
[iCE] kirjoitti:
Taustalle kandee lyyä padeja. Ja niihi kannattaa käyttää enempi ku pelkistään kolmea saman aikaista säveltä. Eli vaikka kahdella oktaavilla tekee ne padit ja vielä yks korkea sävel sinne sekaan vaikkapa soimaan samanaikaisesti.
Muuten ihan asiaa, mutta tämä ei. Jos padi on täyteläinen soundiltaan, niin ihan yksi sävelkin saattaa riittää. Jopa liiassa määrin, että pitää equttaa vähän kevyemmäksi. Mutta nämähän nyt vähän riippuu sitten aina
Padien kanssa kannattaa tosiaan varoa koska ne ovat monesti sellaisia 10 oktaavin levyisiä järkälesoundeja jotka on oikeastaan tarkoitettukin siihen, että niistä viipaloidaan EQ:lla turhat alueet pois. Muuten tuollainen täyslaidallinen biisin taakse vetää koko miksauksen jo niin tukkoon että se ei potki enää mitenkään. Sekin lisää latteutta jos instrumentit riitelevät keskenään taajuusalueista ja tukehduttavat toisensa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#24 kirjoitettu
11.06.2010 09:23
Itse asiassa tuon biisin taustat oli alunperin 4 sävelaskelta alempaa, mutta biisin korkeutta täytyi nostaa, koska se ei olisi muuten sopinut naislaulajan äänialaan parhaalla mahdollisella tavalla. Keskiäänet kärsi tuossa, mutta en jaksanut enää alkaa säätämään uusiksi. Nämä taustat oli itse asiassa tehty jo ennen naislaulajan projektiin tuloa, joten en pystynyt huomioimaan tuota äänialaa aikoinaan. Kieltämättä tietyt oktaavit on jäänyt vähemmälle käytölle sen takia, kun on tuntunut että ne tulee liikaa laulun päälle eikä sitten saa enää sanoista niin hyvin selvää. Täytyy panostaa tuohonkin jatkossa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ceekayed
420 viestiä
|
#25 kirjoitettu
11.06.2010 10:55
Stereokuvan käytöstä sen verran, että kannattaa olla todella varovainen siinä vaiheessa kun alkaa yksittäisiä ääniä pannailemaan, koska balanssi täytyy säilyttää tai teet biisistäsi todella ärsyttävän. Eli jos pannaat esim haitsun kello kahteen, niin toiselle puolelle pitäs saada samalla voluumilla saman taajuusalueen instrumentti vastaamaan siitä, ettei biisistä tule toispuoleista, eli todennäköisesti toiset haitsut kello kymmeneen. Sama synille, jos pannaat yhden, samat taajuusalueet pitäs löytyä toiseltakin puolelta. Ja bassojen kanssa pitää olla vielä tarkempana. Yleensä ottaen niitä ei edes kannata yrittää pannata, ellei sitten käytä vain suoraa stereo spreadia efektitarkoituksessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
KimmoP
114 viestiä
|
#26 kirjoitettu
11.06.2010 12:56 Muok:11.06.2010 12:56
JoniM kirjoitti:
Tarkoitatko siis soitinkohtaista stereokuvaa, että yksi soitin hieman vasemmalla, toinen oikealla jne.? Vai kannattaako hyödyntää ihan jo yksittäisen soittimen eri oskillaattoreissa tuota? Oskillaattorikohtaisesti olen tuota kokeillutkin, mutta ihan erillisten soittimien tasolla en vielä.
Ceekayed vastasikin jo tähän kysymykseen.
Ja unohda toi mitä neuvoin noista padeista. Voipi kyllä olla että rupee puuroutumaan äänet aika helposti neuvomallani tavalla. Ja se taas tuo oman haasteensa siihe miksaamiseen. Toi toimii lähinnä semmosessa kohdassa biisiä missä ei juurikaan muita soittimia soi samaan aikaan taustalla.
[iCE] muokkasi viestiä 12:56 11.06.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#27 kirjoitettu
11.06.2010 17:27
Jep, pitää olla padien kanssa varovainen. Kyllä niitä on tullut muutamissa biiseissä käytettyäkin, mutta joistain biiseistä olen jättänyt juuri selkeyden takia pois. Täytyy alkaa taas kokeilemaan niitä vähän enemmän ja muistaa se equttaminen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lautajaska
4034 viestiä
|
#28 kirjoitettu
11.06.2010 18:18
Yksi vinkki on sellainenkin, että miksaa mahd. pienellä volyymilla. Jos biisi silloin potkii, niin se taatusti tekee sen potikat kaakossakin. Sen sijaan kovaa miksatessa tuntuu aina potkivan hyvin, vaikka se sitten aina vaatisi sen kovaa kuuntelun. Teknohan sitten diskossa soi niin, että nutturat tutisee.
Soundimaailman hakemiseen on vaikea neuvoa muuta, kuin potikoiden vääntelyn ajan kanssa ja releiden testailun. Noiden maailmanhittien tekoonkin käytetään viikko ja kuukausitolkulla aikaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#29 kirjoitettu
11.06.2010 19:59
Lautajaska kirjoitti:
Yksi vinkki on sellainenkin, että miksaa mahd. pienellä volyymilla. Jos biisi silloin potkii, niin se taatusti tekee sen potikat kaakossakin. Sen sijaan kovaa miksatessa tuntuu aina potkivan hyvin, vaikka se sitten aina vaatisi sen kovaa kuuntelun. Teknohan sitten diskossa soi niin, että nutturat tutisee.
Soundimaailman hakemiseen on vaikea neuvoa muuta, kuin potikoiden vääntelyn ajan kanssa ja releiden testailun. Noiden maailmanhittien tekoonkin käytetään viikko ja kuukausitolkulla aikaa.
Tuotapa ei ole tullut ajateltuakaan. Sitä on niin herkästi tullut tehtyä biisiä nupit kaakossa (sori naapurit ), kun se on kuulostanut paremmalta kovemmalla. Jostain olen siitä neuvostakin lukenut, että miksaa kovalla kun biisiä kuitenkin tullaan soittamaan kovalla. Mutta tuohan tosiaankaan ei välttämättä ole koko totuus. Täytyy nyt kokeilla pitää volat vähän maltillisempina ja katsoa, auttaako se jollain tapaa miksauksessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#30 kirjoitettu
11.06.2010 20:26
Lautajaska kirjoitti:
Yksi vinkki on sellainenkin, että miksaa mahd. pienellä volyymilla. Jos biisi silloin potkii, niin se taatusti tekee sen potikat kaakossakin. Sen sijaan kovaa miksatessa tuntuu aina potkivan hyvin, vaikka se sitten aina vaatisi sen kovaa kuuntelun.
ite käytän miksausvaiheessa vähän jokaista äänenvoimakkuutta. kovalla kuunneltuna tietää miten biisi potkii (ja miten äänentoiston epälineaarinen särö voi latistaa piikkejä) ja todella hiljaisella voi testata saako oleellisista jutuista silti selvää. harrastan myös huoneessa kävelemistä ja toisissa huoneissa harhailua, tulee vähän eri perspektiivi hommaan ja saa vastaavasti eri kantilta näkökulmaa siihen, potkiiko biisi ja onko erottelu edelleen kunnossa. kuuntelen biisin myös usein huvikseni erilaisten filttereiden kanssa (pelkkä subbarikanava, kelloradiotyyppinen keskiääniulina jne), rankan särön kanssa, puhelimen kautta ja mitä tahansa edellisten yhdistelmistä.
...mielenkiintoista kenties vain tällaiselle ääni-insinööriamatöörille.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fitz
15369 viestiä Luottokäyttäjä
|
#31 kirjoitettu
11.06.2010 22:43
veezay kirjoitti:
Lautajaska kirjoitti:
Yksi vinkki on sellainenkin, että miksaa mahd. pienellä volyymilla. Jos biisi silloin potkii, niin se taatusti tekee sen potikat kaakossakin. Sen sijaan kovaa miksatessa tuntuu aina potkivan hyvin, vaikka se sitten aina vaatisi sen kovaa kuuntelun.
ite käytän miksausvaiheessa vähän jokaista äänenvoimakkuutta. kovalla kuunneltuna tietää miten biisi potkii (ja miten äänentoiston epälineaarinen särö voi latistaa piikkejä) ja todella hiljaisella voi testata saako oleellisista jutuista silti selvää. harrastan myös huoneessa kävelemistä ja toisissa huoneissa harhailua, tulee vähän eri perspektiivi hommaan ja saa vastaavasti eri kantilta näkökulmaa siihen, potkiiko biisi ja onko erottelu edelleen kunnossa. kuuntelen biisin myös usein huvikseni erilaisten filttereiden kanssa (pelkkä subbarikanava, kelloradiotyyppinen keskiääniulina jne), rankan särön kanssa, puhelimen kautta ja mitä tahansa edellisten yhdistelmistä.
...mielenkiintoista kenties vain tällaiselle ääni-insinööriamatöörille.
Yks miu kaveri kans testaa uusia kaijuttimiaan kuuntelemalla niitä vaatekaapista käsin.
Ääni-insinööri.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#32 kirjoitettu
12.06.2010 11:06
veezay kirjoitti:
ite käytän miksausvaiheessa vähän jokaista äänenvoimakkuutta. [...]
...mielenkiintoista kenties vain tällaiselle ääni-insinööriamatöörille.
Tuota ekaa vinkkiä suosittelen kaikille muillekkin kuin ääni-insinööreille.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lunar Vegetarian
1109 viestiä
|
#33 kirjoitettu
12.06.2010 11:30 Muok:12.06.2010 11:32
Täytyypä muuten kehoittaa harjoittamaan varovaisuutta noissa ns "kotimasteroinneissa"
Voivat pilata miksauksen täysin. Sanoisin, että mikäli sulla on perus miksaus kunnossa, niin masteriin kun laitat vaikka Wavesin l2 ( Master limiter ) vaan hieman voimistamaan ja tasaamaan ääntä - Pitäisi sen jo alustavasti riittää ja kuulostaa tuhdilta näinkin. Mikäli ei, niin ei muuta kuin takaisin sorvin ääreen ja miksailemaan. Varsinkin jos haetaan potkivia soundeja, voi helposti miksaus mennä aika puuroksi, dynamiikat kadota yms. Ja sitähän tässä ei varmaan kuitenkaan haluta?
( mene ja tiedä, välil tuntuu et kyl se vaan on pakko kaiken soida niin kovaa - volume napit on historiaa )
Bottom line, paskaa miksausta on turha yrittää pelastaa hyvällä masteroinnilla, saati sitten huonolla.
Lunar Vegetarian muokkasi "Lunar Vegetarian muokkasi" lisäykset hevonhelvettiin 11:31 12.06.2869
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#34 kirjoitettu
12.06.2010 16:46
Joo täytyypä tietoisesti jatkossa kuunnella ihan eri äänenvoimakkuuksilla enemmän
Tuossa olen samaa mieltä, että masteroinnilla ei voi korjata biisiä jos miksaus on huono. Hyvä idea tuo, että laittaa pelkkä master limiter sinne master-kanavaan. Ei tule liikaa säädettyä masterointiketjua ennen kuin miksaus on kohdillaan. Tähän asti olen tehnyt siten, että Acidissa en ole pitänyt master-kanavassa mitään plugareita biisiä tehdessä, ja lopuksi olen sitten Sound Forgessa säätänyt lopullisen masteroinnin. Tässä on vain herkästi käynyt siten, että jo alkuvaiheessa olen jotkut nopeat asetukset säätänyt sinne valmiiksi ja sitten tottunut liikaa niihin, jolloin lopussa on ollut vähän turhan hankalaa "oppia pois" niitä vääriä asetuksia.
Master limitereistä tuli mieleen, että mitkä master limiterit on hyviä? Tuo Waves l2 on aika hurjan hintainen. Tähän asti olen käyttänyt joko Kjaerhusaudio Classic Master Limiteriä tai BuzMaxi3-plugaria. Onko teillä hyviä/huonoja kokemuksia noista?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#35 kirjoitettu
12.06.2010 19:06
JoniM kirjoitti:
Master limitereistä tuli mieleen, että mitkä master limiterit on hyviä? Tuo Waves l2 on aika hurjan hintainen. Tähän asti olen käyttänyt joko Kjaerhusaudio Classic Master Limiteriä tai BuzMaxi3-plugaria. Onko teillä hyviä/huonoja kokemuksia noista?
Wavesin L2:sta on kokemusta, ja oikein hyvää sellaista. on ollut käytössä viitisen vuotta, eikä ole tullut tarvetta kaivata vaihtoehtoja. tästä johtuen on heikosti kokemusta muista limittereistä, mutta Kjaerhusaudio Classic on nimeltä etäisesti tuttu plugariperhe ja on isojen poikien mukaan muistaakseni ihan hyväkin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lunar Vegetarian
1109 viestiä
|
#36 kirjoitettu
12.06.2010 19:24 Muok:12.06.2010 19:33
Sellanen ilmainen limitteri ku George youngs W1 limiter on ihan näpsäkkä ja simppeli vekotin, kannattanee tarkastaa - linkkiä en jaksa etsiä, koska oon laiska spurgu just nyt. ^^
Toisaalta, tota en käytä masteriin laisinkaan, vaan se on sitten esim bassolinjaa limitoimassa.
Kannattanee myös koittaa ajaa kanavat, joihin ehkä vahvennusta haluat, toiseenkin kanavaan, ja lykätä sinne exiteriä ( Esim: Oxford inflator ), ja sitten equalisaattorilla säätäen vaan siitä ne kohat joita haluu boostata kohilleen, ja kohat joita ei boostata tarvitse, leikkaa vaan pois.
Biisin tulis potkia hyvin mun mielestä ilman, että esim kickdrum on miksattu sinne lähelle nollaa desibeliä, ja kannattaa kuunnella nimenomaan noita balansseja instrumenttien välillä, sillä aika usein hyvät soundit on överiksi miksauksen ansiosta saada biisin esim kuulostamaan "laiskemmalta/hitaammalta" mitä tempo oikeasti edes onkaan.
Tietenkin sit taas, jos se on se juttu mitä haetaan, ni tää ei päde mitä tässä mölisin viimetteeks - kliininen ja potkiva miksaus ei vielä välttämättä tarkota, että se soundais jotenkin omintakeiselta, ja voisin kuvitella et kaupallisen trancen/dancen puolella vielä vaikeempaa mitä oman repertuaarin puolella. Neuvoisin vaan rohkeesti samaan aikaan pyrkimään kehittämään miksausta, mutta kuitenkin yrittää tuoda siihen selkeää omaa tatsia - yleensä se on just se persoonallinen, mut siltikin toimiva soundi, joka erityisesti konemusiikissa toimii.
Ja kuinka nirsoja tuolla sitten ollaan tuotantopuolesta? sadly said, ( vaikkei kuitenkaan, oon ite kuitenkin aika intohimoinen nupinvääntelijä ) - nahkeasti lafkat yms ottavat vastaan huonosti tuotettua soundia, vaikka olisi kuinka kovat musikaaliset ideat siinä - ja näin joku olikin jo tainnut yhteen biisiisi kommentoida, mitä tuossa kuuntelin ja lukaisin hieman, että tähä ku sais sitä ekstra draivia, niin sais hyvä biisi arvoisensa raamit ympärille.
Lunar Vegetarian muokkasi viestiä 19:31 12.06.2010
Aa joo, hei - kannattaa aina tallentaa miksausten eri vaiheet ( itelleni kertyy yleensä se 50 - 100 eri miksausta, skidisti eri säädöillä per biisi ), ettei tuu vahingossa sotkettua miksausta aivan kuralle, ja sitten sitä ei saakkaan enään palattua vaiheesee, jollon nuorat oli viel käsissä. ^^
Korvatkin väsyy, ja sillon noita räikeitäkin ääni-pökäleitä voi päästä ilmoille.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Lunar Vegetarian
1109 viestiä
|
#37 kirjoitettu
12.06.2010 19:27
veezay kirjoitti:
JoniM kirjoitti:
Master limitereistä tuli mieleen, että mitkä master limiterit on hyviä? Tuo Waves l2 on aika hurjan hintainen. Tähän asti olen käyttänyt joko Kjaerhusaudio Classic Master Limiteriä tai BuzMaxi3-plugaria. Onko teillä hyviä/huonoja kokemuksia noista?
Wavesin L2:sta on kokemusta, ja oikein hyvää sellaista. on ollut käytössä viitisen vuotta, eikä ole tullut tarvetta kaivata vaihtoehtoja. tästä johtuen on heikosti kokemusta muista limittereistä, mutta Kjaerhusaudio Classic on nimeltä etäisesti tuttu plugariperhe ja on isojen poikien mukaan muistaakseni ihan hyväkin.
Classic Limiter on ihan hyvä kyllä, ei valittamista - mut mun mielestä se ei erottele yhtä selvästi ja pehmeästi limitoitua ääntä, kuin L2 - jonka jäljiltä dynamiikka säilyy selkeämmin vaikka voimistuukin samalla.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BVR
20365 viestiä
|
#38 kirjoitettu
12.06.2010 19:41
Fitz kirjoitti:
Yks miu kaveri kans testaa uusia kaijuttimiaan kuuntelemalla niitä vaatekaapista käsin.
Ääni-insinööri.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
JoniM
21 viestiä
|
#39 kirjoitettu
13.06.2010 01:01
Hyviä ideoita tullut taas lisää, otetaan opiksi ja pistetään kokeiluun
Lunar Vegetarian kirjoitti:
Classic Limiter on ihan hyvä kyllä, ei valittamista - mut mun mielestä se ei erottele yhtä selvästi ja pehmeästi limitoitua ääntä, kuin L2 - jonka jäljiltä dynamiikka säilyy selkeämmin vaikka voimistuukin samalla.
Joo samaa olen hieman huomannut, että joskus se ääni "sumenee". Tuo BuzMaxi3 tuntui toimivan siinä mielessä paremmin, että siitä ei vastaavaa huomannut. Saa nähä jos tohon L2:een malttais investoida vielä..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Last K.
86 viestiä
|
#40 kirjoitettu
13.06.2010 10:11
JoniM kirjoitti:
Olen aika pitkään jo kärsinyt siitä ongelmasta, että tekemäni eurodance-biisit kärsivät hyvin latteista soundeista. Tämä on helposti kuultavissa varsinkin uusimmassa biisissäni:
http://www.mikseri.net...
Haluan vihdoin päästä eroon tuosta latteudesta, mutta minua mietityttää, että mistä hakea vikaa. Tuon biisin äänet on tehty z3ta+ ja Sytrus VST-instrumenteilla. Onko minulla käytössä huonot plugarit vai onko enemmänkin kyse siitä, etten vain osaa käyttää niitä tarpeeksi hyvin? Olisi kiva kuulla sellaisilta, joille nuo plugarit on tuttuja, että pystyykö nuo tuottamaan nykypäivän standardin mukaisia täyteläisiä äänimaailmoja? Jos ei, niin sitten on hankittava uusia plugareita.
Löytyykö jotain yleisiä ideoita ja vinkkejä, miten tuota latteusongelmaa kannattaa lähteä ratkaisemaan?
Entä mitä VST-instrumentteja suosittelisitte? Noiden kahden mainitsemani lisäksi minulla on Rapture, mutta sitä ei ole tullut käytettyä vielä kovin paljoa biiseissä.
JoniM muokkasi viestiä 08:57 10.06.2010
Lähtisin ehdottomasti tekemään rumpujen EQ:lle jotain.. Matalapäätä nostetaan, keskitaajuuksiakin lähtisin hiukan nostelemaan. Myös voimakkuuksien tasot ovat rummuissa aika heikoilla jäillä. Basariin saa helposti potkua joihinkin tilanteisiin laittamalla toisen basarin hakkaamaan samaan tahtiin esim. jokatoiselle iskulle. Hyvä synasoundi on kyllä. Sitä en lähtisi muuttelemaan.
Laulujen miksaamisesta en kyllä osaa sanoa yhtä hyvin kuin muut varmasti tällä palstalla, mutta nostaisin hiukan thresholdia nykyisestä tasosta, ottaisin varsinkin naisen ääneen toisen raidan viereen, paneroisin hiukan sinne sun tänne ja toiseen hiukan enemmän keskitaajuuksia.. Näin minä, jollain varmasti tästä jotain pahaa sanottavaa.. Mutta niin kuin tuli todettua, ei vokaalien miksaus minun alaa ole..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|