Kirjoittaja
|
Kotisetupin päivitys
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#1 kirjoitettu
22.04.2010 15:48
Hei mussukat,
Viitisen vuotta allekirjottanut seisonnassa musiikin teon suhteen. Nyt sattumalta päädyin "tuottamaan" (nauhoitin/miksasin ja "masteroin") erään rokkidemon. Vähän oli taidot ruosteessa, mutta sitäkin hauskempaa ja tunsin itteni nuoreksi taas. Taino nuori minä vielä oon, mutta 5 vuotta vanhempi kuin 5 vuotta sitten vai mitä. Kyseistä projektista innostuneena houkutus harrastusbudjetin survomisesta audiogearpimpingiin kasvoi vähintään 3db:n verran ja kaikkihan me tiedämme, että 3db equals yö/päivä kun aidolta Säätäjältä(tm) asiaa tiedustelee.
Tällä forumilla kun ainakin ennen muinoin oli muutama ihan tietäjäkin, niin ajattelin ettei se mitään maksa palauttaa unohtunutta mikseri.net salasanaa ja käydä kysymässä jotain fiiliksiä käsillä olevaan dilemmaan. Mikään hoppu tässä ei tietenkään ole ja sankarin tiedetään puntaroineen gearinostopäätöksiä joskus vuosikaupalla. Kyllähän näyteikkunoiden tuijottelu, spesifikaatioiden vertailu ja insinöörintarkka screenshottien kuolaaminen Thomannilta on laitteiden hankinnassa reilusti yli 50% siitä koko homman viihdearvosta. Taitaa tästä postauksesta tulla myös enempi tämmöinen blogimainen, kun minulla on tapana jaaritella vehkeistä ja tekemisistäni enemmän kuin tarve olisi. Tätäkin aihetta oli täällä kuitenkin käsitelty jo monta kertaa, mutta suurin motiivini tässä kirjoittelussa on nyt saada tämä vähän hiljainen työpäivä toimistolla kulumaan vauhdikkaammin.
---
Signaaliketjuni tällä hetkellä:
Tästä sisään:
http://www.legacyrecor...
Joskus myös tästä:
http://www.oulunsoitin...
Sitten "tulitikkuaskiin":
http://www.behringer.c...
Seuraavaksi "mankeliin"
http://www.langamers.i...
Bändireeniksellä kaksi edellistä korvautuu tällä:
http://www.tampereenmu...
PCn sisälle muhimaan:
http://www.tweakheadz....
Lopulta kohti korvakäytävää:
http://www.99.se/attac...
Joskus oikopolkua pitkin:
http://www.gigasonic.c...
----
BUDJETTI
Budjetista en nyt anna mitään lukemaa, mutta strategiani lienee sellainen että yleensä ostan aina jonkun halvan paskan ensin ja se lähtee ennenpitkää vaihtoon. Eihän tämä sinänsä ole huono strategia jos se halpa on 100e ja kallis 1000e, niin tuleepahan ainakin ensin koettua ne rajat ja sitten on takaluukussa parempi kutina siitä mitä tuli ostettua. Sitten kun sen kalliimman ostaa, niin silloin olisi varmaan syytä ostaa sellainen jonka voi ajatella kestävän "loppuun asti", eli ei tarvitsisi ikinä luopua/päivittää. Tämä ehkä selittänee sen perverssin tosiasian, miksi minulla menee kiloeuron konkkamikistä johto satasen tulitikkuaskiin. En siis aio ostaa kaikkea kamaa kerralla, vaan lähinnä nytkin haluan fiilistellä sillä mitä voisin hankkia.
TIETOKONE
Nyt sitten haluaisin vinkkiä ja näkemystä mihin suuntaan mennä. Tarkoitus on ostaa myös uusi tietokone (tosin tämä olisi muutenkin tullut hankittua). Luultavasti päädyn edelleen PC:hen ja en nyt halua tähän mitään yet another PC/mac debaattia jos mahdollista. Mitkä asiat pitäisi uudessa koneessa ottaa huomioon? Mites tämä uusi win7-hirvitys äänijutuissa? Itse käytän XP:tä ja jotenkin tekisi mieli siinä pysyä, mutta pelkään että ajurit/muistinkäyttö ajaa ongelmiin?
AKUSTIIKKA
Akustiikka on oikeastaan aina vaivannut. Vuosi sitten muutin omakotitaloon ja nyt minulla on periaatteessa "oma huone" harrastustoimintaan. Tosin mitään remppaa ei nätimpi puolisko anna siellä tehdä, joten laulukopin rakentelut voinee unohtaa. Kuitenkin nyt "masteroidessa" (käytän lainausmerkkejä ettei kukaan vittuilisi) harmitti kun huomasin ettei minun ja monitoroinnin yhteistyö ollut aivan sillä tasolla kuin haluaisin. Ensimmäisen masterin kun kiikutin autostereoihin, niin perkele teki mieli nyrkillä vetää cd-soitin kylmäksi. Niin ahisti se puuro mitä sieltä tuli verrattuna referenssimatskuun. No kotikutoinen masterointivaihe nyt vituttaa käytännössä aina, mutta luonne ei anna periksi ja pakko aina yrittää.
Tuommoisen ostin heräteostoksena T-kaupasta:
http://www.thomann.de/...
Se oli kyllä aika turha ostos ja en voi suositella. On jotenkin niin lelumainen ja mikkiteline raukka varmaan kaatuu sen painosta jos oikein täysillä huutaisi. Sen akustiset vaikutukset oli about samat (ellei vähemmän) mitä Ikeasta ostettu matto sai aikaan. Toistaiseksi paras niksi huoneen kuuntelu/äänitys akustiikkaan on ollut avata kaikki huoneessa olevat lukuisat vaatekaapit. Niiden sisältö tuntuu imaisevan hienosti pahimpia jälkikaikuja. Parasta jälkeä on toistaiseksi tullut viemällä mikki melkein kaappiin sisälle, jossa on paljon vaatteita yms softia roinaa. Tulee nuoruus mieleen kun itseasiassa nauhoitin suljetussa vaatekaapissa. Legendaarinen mr. Kuntified joskus sanoi, että kun laittaa paksun pipon mikin päälle/taustalle (ei kuvion eteen), niin hienosti toimii. Tätä en ole vielä testannut. Raakasti testailemalla sen parhaan setupin sitten lopulta löytää toki. Jotain kokemuksia kalliimista akustiikkaratkaisuista kotona, jotka eivät rikkoisi kiinteistön jälleenmyyntiarvoa tai nykyistä perheonnea?
SUB
Monitorit ovat tosi hyvät, mutta nyt huomasin että mikseistä tulee nyt uudessa kämpässä hirveän alapääboostattuja. Tämän voinee pistää sen piikkiin, että sub-woofer loistaa poissaolollaan. Myös huoneen vaihtuminen ja siihen tottuminen on varmaan kesken. Monitorit jaksaa speksien mukaan mennä johonkin 50hz ja siitä alaspäin ollaan sokkona. Veikkaisin, että oikeasti se tasaisen taajusvasteen rajapyykki on vielä jonkin verran ylempänä ainakin tuossa huoneessa. Millainen subbari olisi hyvä noiden gennujen kaveriksi? Genelec toki varmaan myy myös subeja, mutta jotenkin tuntuu että minulle riittäisi kyllä joku edullisempikin aktiivisub? Passiivista en halua missään tapauksessa hankkia. Haukkukaa vain noboksi - ja tämä tulee aivan mutulla - mutta maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi ettei noissa matalimmissa taajuksissa ole niin sellaista hienostunutta tekstuuria, ettäkö siinä jokin studiokäyttöön tarkoitettu auringontarkka 1000e+ sub-woofer antaisi hirveästi lisäarvoa verrattuna muutaman satasen laadukkaaseen kuluttajavärkkiin verrattuna. Hyvät monitorikaiuttimet ovat hintansa värtit vähän huonomassakin (lue: normaalissa) akustiikassa, mutta tässä tuntuisi että voisi riman asettaa alemmas?
ESIVAHVISTIN
Tällä hetkellä mielestäni tärkein paranus olisi päästä eroon tuosta hemmetin Behringerin lelumikseristä/preampeista eroon ja saada järjellinen vaihtoehto. Kunnon esivahvareista minulla on kokemuksia pyöreät nolla ja olen aivan sokkona niiden mahdollisista parannuksista. Internet-tutkimukseni paljastavat, että noilla halvimmilla voi heittää vesilintua, mutta esimerkiksi tämä...
http://www.thomann.de/...
... saattaisi olla passeli vehje juuri minulle. Onko kokemuksia?
Mites näissä jos haluan nauhotella suoraan esimerkiksi bassoa ja kitaraa? Olen huomannut, että bassoille myydään kaikenmoista DI-boksia ja preamppia erikseen. Ovatko nämä "turhia" jos ostan esimerkiksi kyseisen FMR:n?
ÄÄNIKORTTI
Myös vanha PCI-äänikortti (ewx 24/96) kaipaisi päivitystä. Minulla ei ole tarvetta kuin kahdelle i/o kanavalle kotona. Tuolla bändireeniksellä on sitten tuo m-audio, jossa sitten paljon kanavia mikäli tulee tarve. Mitään hv-syntikoita tai muita äänilähteitä en ole myöskään hankkimassa nyt enkä tulevaisuudessa. Softa saa riittää. Tällä hetkellä suosikkini on:
http://www.thomann.de/...
Aika edullinen, mutta käsittääkseni tässä on kuitenkin suhteellisen laadukkaat converterit ja muutenkin hyvä laite? Tietääkö joku jotain todella laadukkaita audio interfaceja, joissa ei tarvitsisi maksaa ziljoonasta i/o:sta? Voisin äänikorttiin sijoittaa enemmänkin kaljarahoja, jos vaan tietäisi että rahoille tulee vastinetta. Minulla on vähän pelko siitä, että laadukkaat komponentit on tungettu noihin 10+ kanavaa malleihin ja kaikki nämä tulitikkuaskit olisi vähän kuraa. Mitä äkkiä katsoin, niin myös joku ulkoinen ad/da -konvertteri lienee aivan liian järeä kapistus minulle?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#2 kirjoitettu
22.04.2010 16:01
Juha Kiili kirjoitti:
Viitisen vuotta allekirjottanut seisonnassa musiikin teon suhteen.
Tervetuloa takaisin. Minulla on edelleen kova usko kykyihisi muusikkona.
Jotain kokemuksia kalliimista akustiikkaratkaisuista kotona, jotka eivät rikkoisi kiinteistön jälleenmyyntiarvoa tai nykyistä perheonnea?
Ryijyt paljailla seinilllä, siten että vastakkaiset sienät on aina dempattu ja mikki osoittaa dempattua seunaa kohtii. Kattia ja lattia lasketaan tietenkin akustiikassa "vastakkaisiksi seiniksi". Yksinertaisin ja toimivin keino akustoida huone. Yleensä poistaa pahimmat ongelmat helposti ja ei kuitenkaan tee huoneesta "basso-muusi-kumisevaa"-paskaa. Siitä jos tahtoo parantaa, niin menee jo tosi säätämiseksi ja tapauskohtaiseksi "salatieteeksi".
Millainen subbari olisi hyvä noiden gennujen kaveriksi?
Kaikkein fiksuinta, että monitoroinnin ollessa kyseessä jätät väliin koko subbari ajatuksen, jos suinkin mahdollista. Yleensä tuppaavat osaavankin säätäjän käsissä aiheuttamaan enemmän haittaa kuin hyötyä nuo subbarit.
Tällä hetkellä mielestäni tärkein paranus olisi päästä eroon tuosta hemmetin Behringerin lelumikseristä/preampeista eroon ja saada järjellinen vaihtoehto. Kunnon esivahvareista minulla on kokemuksia pyöreät nolla ja olen aivan sokkona niiden mahdollisista parannuksista. Internet-tutkimukseni paljastavat, että noilla halvimmilla voi heittää vesilintua, mutta esimerkiksi tämä...
http://www.thomann.de/...
... saattaisi olla passeli vehje juuri minulle. Onko kokemuksia?
Ei ole tuosta kokemusta, mutta oletko harkinnut putkivaihtoehtoa? Puhtaasti makukysymys toki.
Mites näissä jos haluan nauhotella suoraan esimerkiksi bassoa ja kitaraa? Olen huomannut, että bassoille myydään kaikenmoista DI-boksia ja preamppia erikseen. Ovatko nämä "turhia" jos ostan esimerkiksi kyseisen FMR:n?
Hmm.. Millaisista DI-bokseista ja preampeista nyt puhut?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#3 kirjoitettu
22.04.2010 16:18 Muok:22.04.2010 16:23
Haava kirjoitti:
Tervetuloa takaisin. Minulla on edelleen kova usko kykyihisi muusikkona.
Meitä on sitten kaksi!
Ryijyt paljailla seinilllä, siten että vastakkaiset sienät on aina dempattu ja mikki osoittaa dempattua seunaa kohtii. Kattia ja lattia lasketaan tietenkin akustiikassa "vastakkaisiksi seiniksi". Yksinertaisin ja toimivin keino akustoida huone. Yleensä poistaa pahimmat ongelmat helposti ja ei kuitenkaan tee huoneesta "basso-muusi-kumisevaa"-paskaa. Siitä jos tahtoo parantaa, niin menee jo tosi säätämiseksi ja tapauskohtaiseksi "salatieteeksi".
Jotain tälläistä olen miettinytkin. Onko kokemuksia ryijyjen hinnasta? Myydäänkö Ikeassa ?
Kaikkein fiksuinta, että monitoroinnin ollessa kyseessä jätät väliin koko subbari ajatuksen, jos suinkin mahdollista. Yleensä tuppaavat osaavankin säätäjän käsissä aiheuttamaan enemmän haittaa kuin hyötyä nuo subbarit.
Tätä mantraa minäkin olen viimiset vuosikymmenet hokenut, mutta jotenkin alkanut tuntua siltä, että olisi parempi hankkia se sub-woofer ja opetella yritys-erehdys kautta "lukemaan" sitä, kuin se ettei matalia kuule ollenkaan ja on käytännön sokkona.
Ei ole tuosta kokemusta, mutta oletko harkinnut putkivaihtoehtoa? Puhtaasti makukysymys toki.
Toki olen, mutta kuten sanottua, olen täysin noviisi tällä kyseisellä areenalla. Toki tiedän jokseenkin millaista pöhinää putket tekevät, mutta siihen se jää. Millainen rooli tällä esivahvistimella oikeasti on? Minä pelkään eniten sitä, että monen sadan euron esivahvarit menevät hukkaan jonkun muun heikon lenkin takia, kuten äänikortin ad-muunnoksen.
Hmm.. Millaisista DI-bokseista ja preampeista nyt puhut?
Täytyy myöntää, että olen hieman kujalla mitä DI-boksi edes tarkoittaa suhteessa esivahvistimeen ja tarvitaanko kenties molempia, mutta lähinnä viittasin esim. http://www.thomann.de/... tai http://www.thomann.de/...
Juha Kiili muokkasi viestiä 16:23 22.04.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#4 kirjoitettu
22.04.2010 16:29
Juha Kiili kirjoitti:
Jotain tälläistä olen miettinytkin. Onko kokemuksia ryijyjen hinnasta? Myydäänkö Ikeassa ?
Kalliita kuin mitkä. Kirpputoreilta saa sellaisia rumia ruskan värisiä vähän kulahtaneita puoli-ilmaiseksi.
Tätä mantraa minäkin olen viimiset vuosikymmenet hokenut, mutta jotenkin alkanut tuntua siltä, että olisi parempi hankkia se sub-woofer ja opetella yritys-erehdys kautta "lukemaan" sitä, kuin se ettei matalia kuule ollenkaan ja on käytännön sokkona.
Pitäydyn näkemyksessäni. Ihan käytännön kokemuksesta monistakin setupeista. Siihen bassoon ei voi kuitenkaan luottaa yhtään ja samalla sotkeutuvat alemmat keskiäänetkin. Ei hyvä. Subbari vaan on siitä juttuja jotka kuullostavat hyvältä teoriassa ja toivat huonosti käytännössä.
Toki olen, mutta kuten sanottua, olen täysin noviisi tällä kyseisellä areenalla. Toki tiedän jokseenkin millaista pöhinää putket tekevät, mutta siihen se jää. Millainen rooli tällä esivahvistimella oikeasti on? Minä pelkään eniten sitä, että monen sadan euron esivahvarit menevät hukkaan jonkun muun heikon lenkin takia, kuten äänikortin ad-muunnoksen takia.
Tärkjeyjärjestys menee näin: Äänikortti, esivahvistin, mikrofoni. Mitä myöhempänä listassa niin sitä enemmän se laatu kuuluu. Jos äänikortti on edes kohtuullinen (muusikoiden käyttöön tehty äänikortti), niin esivahvistimella on väliä. Silti mikillä on aina vielä enemmän väliä.
Täytyy myöntää, että olen hieman kujalla mitä DI-boksi edes tarkoittaa suhteessa esivahvistimeen ja tarvitaanko kenties molempia, mutta lähinnä viittasin esim. http://www.thomann.de/... tai http://www.thomann.de/...
Lähinnä noilla pääsee lisäksi säätämään EQ:ta. Suhteellisen hukkaan menee rahat minusta jos hyvä etunen löytyy. Etenkin jos se on putki.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#5 kirjoitettu
22.04.2010 16:37 Muok:22.04.2010 16:40
Haava kirjoitti:
Pitäydyn näkemyksessäni. Ihan käytännön kokemuksesta monistakin setupeista. Siihen bassoon ei voi kuitenkaan luottaa yhtään ja samalla sotkeutuvat alemmat keskiäänetkin. Ei hyvä. Subbari vaan on siitä juttuja jotka kuullostavat hyvältä teoriassa ja toivat huonosti käytännössä.
Komppausta. Noilla teikäläisen Geneleceillä kyllä pitäisi pystyä ihan oikeasti miksaamaan myös bassot ilman subbaria. Kyllä ne toistavat alle 50 Hz, mutta eivät yhtä voimakkaasti kuin siitä ylöspäin. Onkos tuo nyt sitten joku -3dB vaimennus 50 Hz vai miten se menee.
Subbari on hauska ja se kuulostaa kivalta, kun kuuntelee valmiiksi miksattua ja masteroitua musiikkia, mutta miksausvaiheessa siihen ei oikein kannata luottaa. Varsinkin, jos sen rahan voi laittaa johonkin järkevämpään.
D-Vision muokkasi viestiä 16:38 22.04.2010
Free field frequency response ± 2.5dB 55 - 18 000 Hz
D-Vision muokkasi viestiä 16:39 22.04.2010
Ei niissä <40 Hz taajuuksien hieromisessa oikein muutenkaan ole järkeä. Ne leikataan käytännössä kaikesta muusta pois paitsi kickistä ja bassoraidasta, ja jos miksaus ja bassopää toimii yleisesti ottaen hyvin niin sillä alimmalla murinalla tuskin on väliä ellei jotain Bass Boom -levyä ole tekemässä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
proyo
610 viestiä
|
#6 kirjoitettu
22.04.2010 18:00
D-Vision kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Pitäydyn näkemyksessäni. Ihan käytännön kokemuksesta monistakin setupeista. Siihen bassoon ei voi kuitenkaan luottaa yhtään ja samalla sotkeutuvat alemmat keskiäänetkin. Ei hyvä. Subbari vaan on siitä juttuja jotka kuullostavat hyvältä teoriassa ja toivat huonosti käytännössä.
Komppausta. Noilla teikäläisen Geneleceillä kyllä pitäisi pystyä ihan oikeasti miksaamaan myös bassot ilman subbaria. Kyllä ne toistavat alle 50 Hz, mutta eivät yhtä voimakkaasti kuin siitä ylöspäin. Onkos tuo nyt sitten joku -3dB vaimennus 50 Hz vai miten se menee.
Subbari on hauska ja se kuulostaa kivalta, kun kuuntelee valmiiksi miksattua ja masteroitua musiikkia, mutta miksausvaiheessa siihen ei oikein kannata luottaa. Varsinkin, jos sen rahan voi laittaa johonkin järkevämpään.
D-Vision muokkasi viestiä 16:38 22.04.2010
Free field frequency response ± 2.5dB 55 - 18 000 Hz
D-Vision muokkasi viestiä 16:39 22.04.2010
Ei niissä <40 Hz taajuuksien hieromisessa oikein muutenkaan ole järkeä. Ne leikataan käytännössä kaikesta muusta pois paitsi kickistä ja bassoraidasta, ja jos miksaus ja bassopää toimii yleisesti ottaen hyvin niin sillä alimmalla murinalla tuskin on väliä ellei jotain Bass Boom -levyä ole tekemässä.
Mä oon kyllä teidän kanssa täysin eri mieltä. Ensinnäkin Alataajuuksilla ON väliä vaikka bass boom raitaa ei oltaisi tekemässäkään ja subin saa kyllä säädettyä toimivaksi kun käyttää siihen vähän enemmän vaivaa ja aikaa. Ensin pitää ottaa huolellisesti selvää mitä kukin nuppi siinä vahvistimessa tekee, eikä vaan pyöritella sokkona ja ihmetellä kun mitään major saundimuutoksia ei tapahdukkaan. Jos kyseessä on pienet genelecit niin bassojen miksaukset voi jättää suosiolla Hannu Hanhen hoidettavaksi. Ainakaan minun pikku geneleceistä ei bassoja irti saa, eikä se mikään ihme olekkaan kun noissa on aika pirun pienet elementit loppupeleissä.
Haava, ryijyt eivät todellakaan ole yksikertaisin ja toimivin keino akustoida huone. Olen oikeen pettynyt suhun!! Ryijyillä saa aikaan juurikin sen bassoluolan mistä mainitsit. Ryijyt ei nimittän kovin mataliin taajuuksiin vaikuta, joten ne demppaa ylätaajuudet ja näin olleen korostaa bassoja. Ollaan muistaakseni tästä ennenkin puhuttu muuten.
Mun ehdotus on liikuteltavat bassoansat. Niitä voi itse tehdä niin paljon kun haluaa ja ne saa irti seinästä helpoti jos talosta aikaa pois muuttaa. Basso ansoja on monenlaisia joista pari esimerkkiä... Ilmastointiputkeneristeestä tehtyjä putkiä joita sijoitetaan huoneessa ongelma kohtiin kuten nurkkiin. Toinen ja yleisempi on lasi- tai mineraali- tai kivivillasta tehdyt kulmapalat kulmiin tasoittamaan bassoja ja seinille heijastuskohtiin ripustettavat suorat akustointipaneelit syömään pahimmat heijastukset. Täältä lisätietoja jos alkoi kiinnostamaan. Monitorien saundiin tosin vaikuttaa myös niiden sijoittelu ja kuuntelupisteen paikka ja moni muukin asia varmasti.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu
22.04.2010 18:13
proyo kirjoitti:
subin saa kyllä säädettyä toimivaksi kun käyttää siihen vähän enemmän vaivaa ja aikaa. Ensin pitää ottaa huolellisesti selvää mitä kukin nuppi siinä vahvistimessa tekee, eikä vaan pyöritella sokkona ja ihmetellä kun mitään major saundimuutoksia ei tapahdukkaan.
Jos subbarin homaa, niin täytyy varautua sitä säätämään. Siinä olen samaa mieltä. Edelleen silti pitäydyn kannassani, että osaavaltakin säätäjältä vähän siinä ja siinä kannattaako vaikka saisi sen subbarin ilmaiseksi. Jos siihen pitää upottaa rahaa joka on pois jostian muualta, niin harkitsisin kyllä tarkoin.
Minua ei tarvitse uskoa tässä. Voi ostaa subbarin ja itse kokeilla. Jos on tyytyväinen, niin minulla ei ole siihen mitään sanomista. Paitti että useimmat jotka ovat niihin subbareihinsa tyytyväisiä monitoroinnissa eivät kyllä ole ihan selvillä vesillä. Mutta joo.. Subbarin säätäminen toimimaan hyvin on minusta teoriassakin mahdollista.
Haava, ryijyt eivät todellakaan ole yksikertaisin ja toimivin keino akustoida huone. Olen oikeen pettynyt suhun!!
Pistäydyn näkemyksessäni tässäkin suhteessa.
Ryijyillä saa aikaan juurikin sen bassoluolan mistä mainitsit.
Jos demppaa koko huoneen, niin saa. Jos laittaa ne niinkuin esitin, niin silloin korjaa juuri sitä akustiikan suurinta oneglmaa ja jättää kajoamatta muuhun.
Ryijyt ei nimittän kovin mataliin taajuuksiin vaikuta, joten ne demppaa ylätaajuudet ja näin olleen korostaa bassoja.
Ne ylätaajuudet (tai lähinnä se kirpeä kaiku ylätaajuuksilla) on minusta juuri se pahin akustiikan oneglma ja se joka on helpoin korjata. Jos siellä on paha bassoonelma, niin sen voi korjata lähinnä bassoansoilla.
Mun ehdotus on liikuteltavat bassoansat.
Eivät korvaa ehdotustani millään muotoa, mutta joo. Jos siellä on pahat kuminat niin ehdottoan kannattavia. Juurikin bassorummun tai basson tapauksessa usein tärkeitä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#8 kirjoitettu
22.04.2010 18:41
Subbari on miksauksessa sellainen että se laitetaan päälle ja kuunnellaan hetki onko kaikki ok ja sitten se laitetaan pois. Vähän kuin kuulokkeetkin, tsekataan joku juttu ja laitetaan pois ja jatketaan monitoreilla. Niin monta kaiutinta kuin on äänikanaviakin, se on aika nyrkkisääntö miksatessa. Ehdottomasti viimeisten tarpeellisten laitteiden joukossa.
Kuten Haava sanoi niin tärkein on mikki, sitten etuaste ja äänikortilla ei sinällään ole enää äänenlaadullista merkitystä, lähinnä muihin ominaisuuksiin kannattaa keskittyä kuten vaikka ajurituki ja liitännät. On niissäkin kohinasuhteita sun muita mutta en minä ole ikinä törmännyt yli satasen musiikintekoäänikorttiin (Höpö Blaster Deluxet erikseen) joka olisi äänenlaadultaan huono.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#9 kirjoitettu
23.04.2010 23:43
proyo kirjoitti:
Jos kyseessä on pienet genelecit niin bassojen miksaukset voi jättää suosiolla Hannu Hanhen hoidettavaksi.
Kaverilla on Genelec 1030A:t, joilla pitäisi itsetietoisenkin kultakorvan pystyä ihan oikeasti miksaamaan alapää jo ilman subbaria. Ainakin 8030-sarjalaisilla onnistuu ihan hyvin.
Henk. koht. säästäisin edelleen ennemmin ne rahat täysin johonkin muuhun kuin subbariin. Ja jos subbaria Geneleceille harkitsisin niin siinä tapauksessa en juuri muita katsoisi kuin G:n subeja, ja nehän ne vasta halpoja ovat. Samalla rahalla päivittää studioon aika paljon jotain hyödyllisempää.
Ja edelleen, jos rahaa riittäisi Genen subiin, niin mieluummin sitten sijoittaisin nekin rahat jo suoraan parilliseen 8040-sarjalaisia, taas päästäisiin PALJON selvemmille vesille tuossa touhussa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
proyo
610 viestiä
|
#10 kirjoitettu
24.04.2010 10:07 Muok:24.04.2010 10:10
D-Vision kirjoitti:
proyo kirjoitti:
Jos kyseessä on pienet genelecit niin bassojen miksaukset voi jättää suosiolla Hannu Hanhen hoidettavaksi.
Kaverilla on Genelec 1030A:t, joilla pitäisi itsetietoisenkin kultakorvan pystyä ihan oikeasti miksaamaan alapää jo ilman subbaria. Ainakin 8030-sarjalaisilla onnistuu ihan hyvin.
Henk. koht. säästäisin edelleen ennemmin ne rahat täysin johonkin muuhun kuin subbariin. Ja jos subbaria Geneleceille harkitsisin niin siinä tapauksessa en juuri muita katsoisi kuin G:n subeja, ja nehän ne vasta halpoja ovat. Samalla rahalla päivittää studioon aika paljon jotain hyödyllisempää.
Ja edelleen, jos rahaa riittäisi Genen subiin, niin mieluummin sitten sijoittaisin nekin rahat jo suoraan parilliseen 8040-sarjalaisia, taas päästäisiin PALJON selvemmille vesille tuossa touhussa.
Pienillä Geneleceillä tarkoitin 8020 mallia.
Sinä puhut ihan pehmeitä. En tosin voi tietää minkälaiset 8030:t on, mutta specsien mukaan 58Hz on alaraja ja kuten kaikki tietää alaraja on vain numero eikä kaiutin siihen lukemaan asti pääse. Ainakaan nämä halvimman pään kaiuttimet. 80Hz kanssa ei välttämättä ole mitään ongelmaa.. en minä sitä väitä, mutta sen oikeasti matalan äänen hoitaminen kuntoon on hyvin vaikeaa pienillä lähikenttämonitoreilla. Siitä sun on todellakin ihan turha väittää vastaan.
Mikä tulee subbarin merkkiin niin sillä ei ole minkään maailman merkitystä vaikka Genelec niin sanookin. Kai ymmärrät, että Genelec tahtoo ihmisten ostavan heidän tuotteitaan ja siksi suosittelet vain omia kaiuttimiaan sekoitettavaksi keskenään. Kaikissa merkeissä on samat säädöt eikä niissä ole mitään eroa. Tokikaan ei ihan halvinta mahdollista subia kannata ostaa, koska laatu alkaa sitten jo kärsimään matalasta hinnasta.
proyo muokkasi viestiä 10:08 24.04.2010
Niin ja mun kaveri sanoo, että sen moottoripyörässä on 450HP.. niin hyvä pyörä sillä on.. Kannattaa vähän miettiä itse mitä uskoo sinisilmäisesti ja mitä ei.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#11 kirjoitettu
24.04.2010 11:58
proyo kirjoitti:
Pienillä Geneleceillä tarkoitin 8020 mallia.
No kyllä minä sen tiedän, mutta kun tässä nyt ei puhuttu edelleenkään mistään pikku Geneleceistä vaan ketjun aloittajan kamoista. En minäkään bassoja pystyisi noilla miksaamaan.
Sinä puhut ihan pehmeitä. En tosin voi tietää minkälaiset 8030:t on, mutta specsien mukaan 58Hz on alaraja ja kuten kaikki tietää alaraja on vain numero eikä kaiutin siihen lukemaan asti pääse. Ainakaan nämä halvimman pään kaiuttimet. 80Hz kanssa ei välttämättä ole mitään ongelmaa.. en minä sitä väitä, mutta sen oikeasti matalan äänen hoitaminen kuntoon on hyvin vaikeaa pienillä lähikenttämonitoreilla. Siitä sun on todellakin ihan turha väittää vastaan.
Puhut itse ihan pehmeitä. 52 Hz kohdalla äänenvoimakkuus on laskenut n. 3 dB. Siitä alaspäinkin kaiutin toistaa jonkin verran taajuuksia, mutta edelleen melko jyrkästi alenevalla äänenvoimakkuudella.
Katso tuosta jos ei mene kaaliin: Genelec 1030A
Mitä sinä oikein jankkaat pienistä ja halvoista lähikenttämonitoreista, kun edelleen kaverilla on pöydällä keskisuuret Genelecit? Minä en ole pienistä kaiuttimista puhunut yhtään mitään, miksaa itse minun puolestani vaikka nappikuulokkeilla. Älä pistä sanoja toisten suuhun.
Mikä tulee subbarin merkkiin niin sillä ei ole minkään maailman merkitystä vaikka Genelec niin sanookin. Kai ymmärrät, että Genelec tahtoo ihmisten ostavan heidän tuotteitaan ja siksi suosittelet vain omia kaiuttimiaan sekoitettavaksi keskenään. Kaikissa merkeissä on samat säädöt eikä niissä ole mitään eroa. Tokikaan ei ihan halvinta mahdollista subia kannata ostaa, koska laatu alkaa sitten jo kärsimään matalasta hinnasta.
Vaikka sinulle sillä ei olisikaan merkitystä niin onhan se nyt tosiasia että todennäköisyys saada saumattomampi toisto subbarin ja kaiuttimen välille (tai minkään muidenkaan kaiuttimien välille) on käyttää saman valmistajan kaiuttimia keskenään. Jos tosissasi väität, että kaikki maailman subbarit ovat samanlaisia vain siksi, että kaikista löytyy alipäästösuodin, niin ei voi muuta sanoa kuin voi voi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Drakmin
443 viestiä
|
#12 kirjoitettu
24.04.2010 12:14 Muok:24.04.2010 12:15
Genelekkien pariksi merkin oma subwoofer koska sisäänrakennetuilla suotimilla saadaan saumaton jako. (Kaiuttimissa on bass roll off dippi ja subissa vastaavan jyrkkyyksinen suodin) Korvakuulolta random-merkin knobista vääntämällä ei tule hyvää jakoa vaikka teoriassa samat säädöt sisältyykin, lisäksi randomsubbarin jaon jyrkkyys voi olla mitä tahansa.
Mun näkemykseni ketjun alkuperäiseen kysymykseen on ostaa vain noiden kyseessä olevien Genelekkien jatkoksi tarkoitettu subbari tai ei subbaria ollenkaan. Subbaria kannattaa miksatessa vain käyttää välillä päällä ja tarkastella miltä kuulostaa ja mitä tuli tehneeksi. Ainakin uudempiin Genelekin subeihin saa ihan jalalla käytettävän kytkimen jolla pääkanavan suodon voi ohittaa ja kuunnella täyttää kaistaa ilman subbaria. (en ole Genelekillä toissä enkä itse omista Genelekin subbaria enkä myy mitään )
Drakmin muokkasi viestiä 12:15 24.04.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#13 kirjoitettu
24.04.2010 19:07
Jäitä hattuun siellä! Genen oma subi toki viritetty kaveriksi ja paperilla kaikki näyttää kauniilta, mutta kriittisesti ajateltuna onko rolloffin jyrkkyyksillä suhteellisesti niin suurta painoarvoa, kun otetaan kuitenkin huomioon miten raa'asti bassot saattavat akustiikan mukaan vääristyä. Ehkä on ehkä ei.
Keskustelua tuli ja sen takia postasinkin. Hyvin nihkeästi suhtaudun nyt subbarin hankintaan jo tämänkin perusteella. Luulen että täytyy vain "opetella" tämä uusi huone ja homma alkaa luistaa. Joskus vanhassa kämpässä soitin testisweeppejä ja nauhotin konkalla kuuntelupisteestä, mutta tämän setupin informaatioarvo lienee vähän kyseenalainen. Kaipa sitä voisi huumorilla koittaa. Ainakin erot L/R pystynee kartoittamaan(?). Jos jotain akustointia tekee, niin voi sitten koittaa uudestaan ja verrata, vaikka tieteellisyys toki on kaukana.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
24.04.2010 20:39
Juha Kiili kirjoitti:
[...] mutta kriittisesti ajateltuna onko rolloffin jyrkkyyksillä suhteellisesti niin suurta painoarvoa, kun otetaan kuitenkin huomioon miten raa'asti bassot saattavat akustiikan mukaan vääristyä. Ehkä on ehkä ei.
No siis lyhyesti sanoisin, että on. Virhe toisen virheen päälle ja ennakaikkea ihan erityyppinen virhe kuin se akustinen virhe. Siis JOS subin homma monitorointiin, niin ehdottomasti suositan säätämään sen kunnolla.
Joskus vanhassa kämpässä soitin testisweeppejä ja nauhotin konkalla kuuntelupisteestä, mutta tämän setupin informaatioarvo lienee vähän kyseenalainen. Kaipa sitä voisi huumorilla koittaa. Ainakin erot L/R pystynee kartoittamaan(?). Jos jotain akustointia tekee, niin voi sitten koittaa uudestaan ja verrata, vaikka tieteellisyys toki on kaukana.
Joo. Kyllä nuo informaatiota tuottavat, mutta niiden perustella on kyllä vaikea lähteä tarkemmin korjailemaan mitään. Aika jäljillä olet niiden hyödystä minusta. Sen konkkamikin ilmoitettuun graafiin on ehdottomasti vertailtava.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#15 kirjoitettu
19.05.2010 10:25
Update:
Uusi tietokone, Profire 610 ja heräteostoksena Thomannilta vielä halpa Ibanezin akustinen basso.
Kone on näitä uusia 6core AMD, 8kikkeliä muistia, SSD levy käyttikselle (win7 64bit). Joku koppa missä bitumit tms. sorry en muista tarkemmin kun ulkoistin hardiksen valinnan ja rakentelun parempiin käsiin. Hiljanen kone kotistudiossa on tosi jees ja nyt ei kovalevykään ruksuttele.
Cubasen femmaversiossa tuo cpu/asio mittari kyllä nousee turhan levottomasti suhteessa aitoon prosukuormaan. Olen yrittänyt forumeilta katsella ja tuntuu olevan muillakin vähän samaa. Siellä kovasti suositeltiin jotain Reaper nimistä sekvensseriä keveytensä takia, mutta ei tällä iällä kyllä jaksaisi uusia sequja opetella. Onko jollain vastaavia kokemuksia cubase/asio performanssiongelmista esim. juuri tälläisellä uudella 64-bit raudalla?
Profire asentu hyvin ja aluksi tuli kohinaa ulostuloista, joka oli suht häiritsevää, mutta gennuihin oli jäänyt joku +6db asetus ja m-audion forumilla suositeltiin pistämään monitorien herkkyys alas ja sitten käyttämään äänikortin master volumea vähän ylempänä. Tuo master volume oli ilmeisesti siis digitaalinen, koska kohina ei lisääntynyt/vähentynyt sen mukana, joten ilmeisesti tämä on ihan pätevä korjaus. Kohinan lähteestä ei ole mitään hajua. Koitin liikutella purkkia ja vaihtaa töpselistä toiseen. Headphoneista mitään kohinaa ei tullut. No anyways nyt gennut on -6db asetuksella ja kohinaa ei kuule enää ollenkaan.
Tiedän että uusien lelujen kanssa aina haluaisi että ne ovat todella hyviä ja näinpä ainakin ensikommentit ovat aina kovin värittyneitä, mutta nyt kun aivan pikaseen nauhottelin tuota uutta akustista bassoani konkan kautta, niin kyllä todella mahtavalta kuullosti kun sai sen Behringerin sieltä välistä pois ja vähän järjellisemmän preampin väliin. Täytyy vähän tarkemmin kommentoida kunhan ehtii nauhottaa jotain tutumpaa kuten laulua. Ensivaikutelma oli todella positiivinen. Myös ihan musiikkia kuunnellessa vaikutti äänenlaatu parantuneen. Kaikki kuullosti jotenkin selkeämmältä. Ehkä tuo +6db -> -6db monitoreissakin teki tehtävänsä. Uuden koneen smoothi suorituskyky myös varmasti helpottaa luovaa fiilistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kare_
1334 viestiä
|
#16 kirjoitettu
22.05.2010 18:26
Juha Kiili kirjoitti:
Cubasen femmaversiossa tuo cpu/asio mittari kyllä nousee turhan levottomasti suhteessa aitoon prosukuormaan. Olen yrittänyt forumeilta katsella ja tuntuu olevan muillakin vähän samaa. Siellä kovasti suositeltiin jotain Reaper nimistä sekvensseriä keveytensä takia, mutta ei tällä iällä kyllä jaksaisi uusia sequja opetella. Onko jollain vastaavia kokemuksia cubase/asio performanssiongelmista esim. juuri tälläisellä uudella 64-bit raudalla?
Asentelin kanssa joku aika sitten 64-bittisen Windows 7:n, enkä voi väittää olevani yhtään tyytyväinen. Cubasea en käytä, mutta FL Studiossa pelkkä tiettyjen yksittäisten VST:den LATAAMINEN aiheuttaa 10% prossukäytön lisääntymisen. Muistinkäyttö myös nousee jotenkin helposti yhteen gigatavuun. Nyt lähiaikoina on mennyt ihan hirveäksi, enkä käytännössä pysty työskentelemään enää tällä setupilla, koska fruity on alkanut kaatuilla koko ajan. (luultavasti VST-instrujen takia)
Eikä sitä tiedä, onko mulla joku ilkeä pöpö, mutta tiukasti tämä ongelma kulminoituu *köh* Native Instruments:n plugareihin. Jokatapauksessa kohta vaihan taas 32-bittiseen, se nyt on ihan lukkoon lyöty juttu.
Samalla liityn joukkoon joka suosittelee Reaperia. Se on todella helppo (ei juuri tarvi edes opettelua) , klikkaa-vedä tyylinen ohjelma, jonka kanssa kaikki tuntuu menevän nips-naps jos äänittelee.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#17 kirjoitettu
24.05.2010 06:10
Juha Kiili kirjoitti:
Onko jollain vastaavia kokemuksia cubase/asio performanssiongelmista esim. juuri tälläisellä uudella 64-bit raudalla?
Ei ole juurikin siitä syystä, että vielä liian uusi ja liian vähän beta testattu kaikilla softilla vielä. Mutta joo.. Paranee toki kokoajan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
TheVille
383 viestiä
|
#18 kirjoitettu
24.05.2010 15:56
Juha Kiili kirjoitti:
Cubasen femmaversiossa tuo cpu/asio mittari kyllä nousee turhan levottomasti suhteessa aitoon prosukuormaan. Olen yrittänyt forumeilta katsella ja tuntuu olevan muillakin vähän samaa. Siellä kovasti suositeltiin jotain Reaper nimistä sekvensseriä keveytensä takia, mutta ei tällä iällä kyllä jaksaisi uusia sequja opetella. Onko jollain vastaavia kokemuksia cubase/asio performanssiongelmista esim. juuri tälläisellä uudella 64-bit raudalla?
Hello. Joo, samoja viboja oli itsellä 64-bit käyttiksen kanssa. Odotin kuin kuuta nousevaa, että pääsen iskemään uuden Intel core i7-pöntön tulille ja hyödyntämään kaikki 6gb vikkelää muistia. Unelmat karisi kyllä varsin pian. Sonar 8 kaatui harva se tunti, ja vaikkei olisi kaatunutkaan, suorituskyky oli hyvin vaatimatonta investoituun rahamäärään nähden. Samplepohjaisten VSTi-plugarien (ez-drummer esimerkiksi) lataaminen kesti valehetelemati melkein yhtä kauan kuin entisellä pentium 4 koneella.
Foorumeita lueskeltuani tulin johtopäätökseen että tämän on johduttava 64-bittisyydestä, ja niinhän se johtuikin. 32-bit windows seiskan asennuksen jälkeen alkoi tapahtumaan! Kaikki toimi hyvin nopeasti, ja random kaatumiset loppuivat käytännössä kokonaan. Vähäsenhän se keljuttaa, kun on nyt "turhan paljon" muistia, kun ei se seiskakaan käsittääkseni sitä kaikkea hyödynnä vaikka näyttääkin muistin määrän oikein?
Tuomio: Ei kaipaa minun kotistudio 64 bittiä vielä pitkään aikaan. Nyt kone tuntuu niin tehokkaalta kuin sen pitäisikin tuntua. Tosin Mac Pro -päiväunista ei näemmä pääse silti eroon
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Juha Kiili
154 viestiä
|
#19 kirjoitettu
07.07.2010 10:11
Kare_ kirjoitti:
Samalla liityn joukkoon joka suosittelee Reaperia. Se on todella helppo (ei juuri tarvi edes opettelua) , klikkaa-vedä tyylinen ohjelma, jonka kanssa kaikki tuntuu menevän nips-naps jos äänittelee.
Kiitos tästä. Päätin vielä kerran ottaa lusikan kauniiseen käpälääni ja opetella Reaper. Ja niinkun sanoit, eihän sitä tarvinnut edes opetella. Plussana vielä joitain ominaisuuksia joita Cubasessa kaivannut. Mainio ja kevyt. Toimii win7:ssakin hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|