|
Kirjoittaja
|
Kuinka saada parempi soundi?
|
|
Oliver_
161 viestiä
|
#1 kirjoitettu
21.03.2010 19:28
Miten parempi? Soundihan on loistava!
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#2 kirjoitettu
21.03.2010 20:00
Tuplaotos ja pannaus sivuille. Diskantteja olisi kiva kuulla.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
pieslice
3287 viestiä
|
#3 kirjoitettu
21.03.2010 21:05
kabinettitekniikalla
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#4 kirjoitettu
21.03.2010 21:09
Kitaran vire kuulostaa heittelevän pahasti, välillä on ihan ok ja välillä taas menee ihan miten sattuu ja epävire puolestaan tuolla särömäärällä tuottaa pelkkää kohinaa. Se tuossa on suurin vika. Todennäköisenä syynä liian ohuet kielet tai liian paksu plektra tai sitten vaan painat kieliä liian kovaa vasemmalla kädellä ja bendaat niitä samalla. Tai kaikki nuo jossain määrin. Alavireessä soittaminen vaatii todella tarkan (ja yllättävän herkän btw) tatsin eikä sitä opi kuin treenaamalla niin pirusti.
Soundissa ei sinänsä ole pahemmin vikaa, ehkä vähän säröä pois ja selkeästi enemmän diskanttia. Ja tuplauksia niin pirusti. Ja muista että tiukin alakerta tulee basson ja kitaran yhteispelistä, kitara yksinään menee tuhnuksi puuroksi jos koittaa taikoa alakerran sieltä.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Wargoth
339 viestiä
|
#5 kirjoitettu
21.03.2010 21:17
Oikee mukavaa sätmää löytyy tosta sun biisistä ei mitää hiomisii, karkeelt pohjalt vaa! Hyvää laatuahan toi sun biisi on
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu
22.03.2010 11:08
Antoni0 kirjoitti:
Ja vielä tällänen btw tähän väliin, mikä helvetti on diskantti?
Tuottajamuusikot (kuten minä) vissiin vääräoppisesti kutsuu ylätaajuuksia diskanteiksi, kun ne varsinaisesti tarkoittavat ylimpiä stemmoja. Mutta yleistetään niin, että korkeista äänistä puhutaan.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
mystran
645 viestiä
|
#7 kirjoitettu
22.03.2010 14:17
Fakap kirjoitti:
Tuottajamuusikot (kuten minä) vissiin vääräoppisesti kutsuu ylätaajuuksia diskanteiksi, kun ne varsinaisesti tarkoittavat ylimpiä stemmoja. Mutta yleistetään niin, että korkeista äänistä puhutaan.
Eikun diskantti on korkeat taajuudet. Itseä ainakin häiritsi nimenomaan että tuo soundi oli ihan puhtaasti pelkkää matalaa keskiääntä, ja ilman korkeampia taajuuksia siitä väkisin puuttuu purevuus.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Jinxed
704 viestiä
|
#8 kirjoitettu
22.03.2010 15:28 Muok:22.03.2010 15:42
"parempi soundi" on aika mielipide juttu.
Täälä huudeltu et vähemmän säröä ja mie huutelisin et enemmän, rohkeammin ja useampia!
Mut mut kivan kuulosta murinaa, kyl mie ainakin tuommoselle soitannalle käyttöä löytäisin.
Vähän tuota ääntä ois hyvä rajata jos meinaat semmoista soundia mitä on hyvä sotkea muiden instrumenttien kans kokonaiseks biisiks, filtteriä kompuraa tms.
Sinällään mie en tuosta lähtisi hakemaan niitä korkeampi taajuuksisia ääniä väkisin vaan tekisin ne ihan jollain muulla systeemillä kokonaan, synaa, stringiä, korkeampi vireisempää kitarointia viereen tms, menee anaaliseks ja ärsykkeeks jos yrittää täyttää vääriä aukkoja vääränlaisilla äänillä tai odottaa yhdeltä instrumentilta liikoja.
Mutta kukin tyylillään, mie tiedän aika monta sälliä jotka vannoo tuommoisten yksityiskohtien tärkeyden nimeen.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
|
|
Jinxed
704 viestiä
|
#9 kirjoitettu
22.03.2010 20:57 Muok:22.03.2010 20:59
Sunt1o kirjoitti:
Jinxed kirjoitti:
Täälä huudeltu et vähemmän säröä ja mie huutelisin et enemmän, rohkeammin ja useampia!
Miusta tuossa on jo ylitetty se piste missä särö enää tuo sitä rähinää ja se on alkanu jo vaan mössäämään sitä ääntä. Tää on toki genresidonnainen, mut noissa ihan kaupallisissa julkaisuissa harvemmi kuulee miusta noin paljolla säröllä vedettyä kitaraa (poislukien blackmetal joka on vähän oma lukunsa).
No se vähän riippuu, toki siis jos vaan vääntää tuon kyseisen särön säätöjä kovemmalle ni eihän se mene muuta kun mössömmäks.
Distort ja overdrive efektejä vaan on kamalasti erilaisia ja eritasoisia ja niissä on yleensä kaupanpäällisinä kamalasti säätönamiskoja ja koneiden kans homma menee sata kertaa syvemmäks, parasta laatua ja jännintä ääntä saa miun mielestä yhdistelemällä ja vaihtelulla.
Tuokin olisi ollut sata kertaa mielenkiintoisempaa kuunneltavaa jos efekticoctaili olisi vaihtunu ja muuttunut murinasta karjumiseks edes jossain kohtaa biisiä.
Mainittakoon nyt vielä että mie puhun nyt pelkästään jälkikäsittely perspektiivistä, en o kitaristi.
Kitaroiden omat särö systeemit on aika kökköjä imo.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Jinxed
704 viestiä
|
#10 kirjoitettu
23.03.2010 17:56 Muok:23.03.2010 18:22
Sunt1o kirjoitti:
Jinxed kirjoitti:
Mainittakoon nyt vielä että mie puhun nyt pelkästään jälkikäsittely perspektiivistä, en o kitaristi.
Kitaroiden omat särö systeemit on aika kökköjä imo.
Miusta kitaroiden (tai siis hyvän vahvistimen) säröt on parhaita. Mut mie oonkin kitaristi. Sekin voi vaikuttaa tähä mielipiteesee.
Mut oli niin tai näi ni miusta sitä kitarasäröä on vaikee emuloida jälkikäsittelyssä kun se vaikuttaa soitettaessa vähän siihen miten se kitara soi ja miten sitä tulee soitettua. Eihän se ero siis kyllä aina välttämättä hirveän iso ole, mutta miuta se vähän useesti häiritsee.
Juu, ja minoon saanu monet haukut kitaristeilta ko sanon moisia, tiän kyl varsin hyvin et se on vaan miun mielipide eikä fakta.
Ja siis en mie missään nimessä kokonaan jälkikäsittelyllä säröjä suosittele tekeen kun kitarasta puhutaan,
kunhan ny hehkutan sen jälkikäsittelyn tuomia mahdollisuuksia särö kikkailun kans.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
atheos
Virallinen
Mac-mies 2648 viestiä Luottokäyttäjä
|
#11 kirjoitettu
23.03.2010 18:57
Sunt1o kirjoitti:
atheoksen kommenttii: Miun henk. koht. valistumaton mielipide tähän on se kielten runttaamine vähä suuremmalla voimalla (toki hallitusti) etenki dempatessa tekee jykevämpää soundia. Toki siinä on sitten tuo vireongelma. Tai siis tavallaan ei ole, jos osaa toisella kädellä edellee pitää sen kevyemmän tatsin. Mut siis sen plekukäden kanssa miusta semmone pien aggressiivisuus tuo lisää siihen metallisoundiin. Etenki ku on vähä vähemmän säröä.
Mut se on myös makuasia.
Ei se sinällään ole makuasia koska mitä kovempaa kieliä runnoo, sitä enemmän tulee "bendattua" kieliä vaikka soundikin toki tiukkenee. Mutta soundia isompi ongelma on kyllä se että esim. h-kieli voi hyvin alkaa soida c-nuottina josta vire putoaa siihen h-nuottiin jos kieltä lyö liian kovaa. Siihen jos lisätään vielä pieni ylimääräinen paine vasemmalla kädellä painettaessa niin äkkiä koko paletti on niin epävireessä ettei ole tosikaan. Mitä paksummat kielet tai ohuempi plektra, sitä kovempaa niitä voi soittaa ilman että vire heittää miten sattuu.
|
| ^ |
Vastaa
Lainaa
|