Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Audio myths workshop


reahibpre
172 viestiä

#1 kirjoitettu 05.02.2010 18:10 Muok:05.02.2010 18:15

layer_embedded#" target="_blank" class="bb-url">Video audio myyttien paljastamiseen keskittyvästä seminaarista.

Kaikille hifisteille ja kultakorville ajattelemisen aihetta ja rajallisella budjetilla eläville helpotusta.

Vastaväitteitä ja keskustelua aiheesta löytyy Womb forumssin ja KVR:n keskusteluista.

Mitä mieltä ihmiset on kuuleeko eri AD/DA muuntimissa oikeasti eroja tai onko yli 44.1 kHz:in näytteenottotaajuuksista mitään hyötyä?

reahibpre muokkasi viestiä 18:10 05.02.2010

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#2 kirjoitettu 05.02.2010 19:26

reahibpre kirjoitti:

Mitä mieltä ihmiset on kuuleeko eri AD/DA muuntimissa oikeasti eroja tai onko yli 44.1 kHz:in näytteenottotaajuuksista mitään hyötyä?


Katon kun ehdin, mutta AD/Da muuntimissa kuulee eroja. Ihan paskat ovat yllättävän huonoja. Kaikki hyvälaatuisemmat ovatkin sitten jo ihan asiallisia. Mitä tulee yli 44.1 näyteenottotaajuuteen, niin on niistä editoidessa. Nauhoittaessakin vähän ja etenkin jos mauhoitusvälineen filtteri ei ole mikään maailman laadukkain. Sitten yli 44.1 näyteenottotaajuudet ovat äänittäessä myös hyvä jos meinaa soittaa sitä lopullista ääntä hitaammin.

^ Vastaa Lainaa


JPQ
1161 viestiä

#3 kirjoitettu 05.02.2010 20:19

Kyllä isoissa samplerateissa järkeä on ja minä tiedän ihan hifistelmättä että on mulla 3 äänikortista ja kahdesta integroiduista kokemusta sanoisin että selviä eroja on varsinkin kolme erottuu selvästi. Yhden yli 10vuotiaankortin yleissävy sellainen pop jousissa,sähkökitarassa,rock rummuissa ok mutta esimerkiksi huilussa ei toimi.

^ Vastaa Lainaa


SpeaK
289 viestiä

#4 kirjoitettu 06.02.2010 02:21

Omppumuikkunen kirjoitti:
Haava kirjoitti:
Mitä tulee yli 44.1 näyteenottotaajuuteen, niin on niistä editoidessa.

Millä tavalla?


Kun resamplaa ales, voi kuulla ääniä joita aikaisemmin ei kuullut, ja muutenkin ääni kuulostaa paremmalta.

^ Vastaa Lainaa


Epoche
5248 viestiä

#5 kirjoitettu 06.02.2010 04:51

reahibpre kirjoitti:
Mitä mieltä ihmiset on kuuleeko eri AD/DA muuntimissa oikeasti eroja tai onko yli 44.1 kHz:in näytteenottotaajuuksista mitään hyötyä?


Mä oon räkärokkari.
Sen eron kuulemiseen saatetaan tarvita sitä verta tarkka kuuntelulaitteisto että..
Kuten Haava sano, niin jälkikäsittelyssä on eroa millä tarkkuudella ääni on..

Itse en ole, enkä tule käyttämään yli 44,1 paitsi jos on pakko. Usein käytän 8 kilon tarkkuutta kyllä. Oon nauhottanu sound blasterin ja emujen ja 2496:sen läpi eikä mitään eroa oo ollu signaalissa. En tiiä miten se ad/da muunnos sitten tehään missäkin mut aivan samalta se on kuulostanu - itseasiassa sb:n kautta oon ollu tyytyväisin yleensä lopputulokseen. (tosin uusimmat sb:t tekee kohinaa..)

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#6 kirjoitettu 06.02.2010 12:41

Omppumuikkunen kirjoitti:

Millä tavalla?


Vähentää softan epälineaarisuuksista aiheutunutta aliasointia esimerkiksi. Toki jos jokaine plugari kompressoreita myöten oversamplaa riittävästi (mikä siis harvoin pitää paikkaansa), niin hyöty jää minimaaliseksi. Suosittelen silti jos vähänkään enemmän efektoi, niin käyttämään esim. tupla sampleratea työstövaiheessa.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#7 kirjoitettu 06.02.2010 13:04

Omppumuikkunen kirjoitti:

Pitääkö paikkansa että aliasointi kuuluu vain niissä instrumenteissa joissa on 22000Hz rajoille meneviä taajuuksia? Sellaisen käsityksen ainakin sain tämän SOS -artikkelin luettuani.


Siis aliasointi vaatii sen, että efekti (tai generaattori) synnyttää äänessä taajuuden, joka menee yli siitä digitaalisen kaistan maksimitaajuudesta. Eli 44.1khz sampleratella, jos syntyy ääni, joka on taajuudeltaan yli 22,05khz, niin syntyy aliasointia.

^ Vastaa Lainaa


vade-
313 viestiä

#8 kirjoitettu 06.02.2010 17:05

näitä myyttejä riittää. Hyvä postaus. Kaikkien pitäs tsiigaa tämäkin. Ainakin kaikkien jotka tietää sen Hifin päälle.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#9 kirjoitettu 07.02.2010 13:08 Muok:07.02.2010 13:09

Omppumuikkunen kirjoitti:

Eli jottei tulisi aliasointia 44.1kHz:llä, pitää:

1. käyttää softasyniä joissa on bandlimited -oskillaattorit


Pitää käyttää softasynaa, jossa on aliasoimattomat oskillaattorit.

2. äänittää korkeita taajuuksia tuottavat instrumentit interfacella jossa on hyvä LP-filtteri muuntimessa


No siis tuo ei ymmärtääkseni ole ongelma millään vähänkään äänityskäyttöön suunnitellulla änikortilla.

3. käyttää efektejä jotka eivät tuota yli 22050Hz taajuuksia


No siis joo... Siiis eiväthän ne voikkaan edes teoriassa jos samplerate on 44.1khz. Mutta joo. Sii eivät saa tuottaa virtuaalisesti yli tuon meneviä taajuuksia, koska muuten ne taajuudet tosiaan peilautuvat.

4. käyttää oversamplausta softasynissä ja efekteissä jotka saattavat tuottaa yli 22050Hz taajuuksia (kuten itseoskilloiva filtteri korkeilla taajuuksilla tms.)


Kyllä. Kaikki säröt ovat pahimpia.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#10 kirjoitettu 07.02.2010 15:58 Muok:07.02.2010 16:01

Endorpheeny kirjoitti:
..lisänä vielä että joskus sen lopputuloksen kannalta on parempi jos samplerate on alle 44,1 kHz. Siis jos haluaa tehdä kakkaa soundia. Itse tykkään aina vain enemmän ja enemmän kakasta. Kakka on hyvää.

meinaatko sillä tavalla kakkaa, että sample rate ois vaikka 24khz ja biisissä ei olis ollenkaan mitään 12khz korkeampaa, vai että se bitcrushataan jollain plugarilla joka interpoloi sen matskun tohon 24khz niin että sample rate on silti 44.1khz?

^ Vastaa Lainaa


MKDELTA
11907 viestiä

#11 kirjoitettu 07.02.2010 16:58

Bitcrusher masteriin = hyvä masteri. : )

^ Vastaa Lainaa


Urjala
500 viestiä

#12 kirjoitettu 08.02.2010 21:53

Olipa kyllä helevetin hyvä pätkä. Vierähti muutamat huolenkivet syömmeltä kun tietää, että käytännössä ainoa mikä merkkaa on omat korvat. Toki se nyt oli periaatteessa tiedossa jo ennen tuotakin, mutta kauheat epäilykset laitteiston riittämättömyydestä sun muusta ovat nyt menneitä.

Nyt siis vain referenssimateriaali viereen ja ruuvaamaan.

^ Vastaa Lainaa


veezay
bassofriikki
7677 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 08.02.2010 22:10 Muok:08.02.2010 22:10

Urjala kirjoitti:
Vierähti muutamat huolenkivet syömmeltä kun tietää, että käytännössä ainoa mikä merkkaa on omat korvat.

sitähän tossa alussa just alleviivattiin et ei niihinkään voi aina luottaa.

ihan viihdyttävä pätkä, lämmittää aina mieltä kun tietää että vanhemmatkaan patut ei aina oo mitään täysin vammasia puristeja tai anna tarpeettoman suurta arvoa väärille asioille vääristä syistä.

^ Vastaa Lainaa


Urjala
500 viestiä

#14 kirjoitettu 08.02.2010 22:51

veezay kirjoitti:

sitähän tossa alussa just alleviivattiin et ei niihinkään voi aina luottaa.


No joo siis tottakai, mutta tarkoitin nyt sitä, että ei tartte enää huolehtia siitä, onko mulla käytössä jotkut tietyt setit vai ei. Kun jos se kuulostaa hyvältä jollain pennin hyrrillä niin kuulostaa. Kunhan on verrannut sitä johonkin mikä kuulostaa hyvältä

Mutta juu, nuhaisena ei voi tehä hyviä ratkaisuja.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#15 kirjoitettu 09.02.2010 11:20

Omppumuikkunen kirjoitti:

Eikös niistä käytetä juuri bandlimited -nimitystä, mikä käsittäkseni meinaa etteivät tuota taajuuksia yli tietyn ylärajan?


Saattaa olla. Olen paljopn teknistä juttua lukenut niihin liittyen ja en muista ainakaan aktiivisesti törmänneeni tuohon ilmaisuun. Mutta siis kuitenkin aliasoimattomat oskit vaaditaan joo.

^ Vastaa Lainaa


reahibpre
172 viestiä

#16 kirjoitettu 09.02.2010 16:57

Haava kirjoitti:
Omppumuikkunen kirjoitti:

Eikös niistä käytetä juuri bandlimited -nimitystä, mikä käsittäkseni meinaa etteivät tuota taajuuksia yli tietyn ylärajan?


Saattaa olla. Olen paljopn teknistä juttua lukenut niihin liittyen ja en muista ainakaan aktiivisesti törmänneeni tuohon ilmaisuun. Mutta siis kuitenkin aliasoimattomat oskit vaaditaan joo.


Joko taajuuskaistaa rajoittamalla tai käyttämällä korkeampia samplerateja noi "aliasoimattomat oscit" kai yleensä toteutetaan. Nykyään taidetaan suosia oversamplaamista tehokkaampien koneiden myötä, mutta joku muutama vuosi sittenhän tuota bandlimitted termiä käytettiin ihan markkinointi mielessäkin ja muutenkin kyllä ihan yleisesti käytössä oleva termi.

^ Vastaa Lainaa


Haava
Jumalan nyrkki
43152 viestiä
Ylläpitäjä

#17 kirjoitettu 09.02.2010 17:01

reahibpre kirjoitti:

Joko taajuuskaistaa rajoittamalla tai käyttämällä korkeampia samplerateja noi "aliasoimattomat oscit" kai yleensä toteutetaan. Nykyään taidetaan suosia oversamplaamista tehokkaampien koneiden myötä,


Eivät myöskään sulje toisiaan pois. Yhdistelmillä menevät myös osa.

mutta joku muutama vuosi sittenhän tuota bandlimitted termiä käytettiin ihan markkinointi mielessäkin ja muutenkin kyllä ihan yleisesti käytössä oleva termi.


Joo. En epäile. Itse vain en muista törmänneeni.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu