Kirjoittaja
|
Kikkakerho
|
Jaycob
1040 viestiä
|
#1 kirjoitettu
25.01.2010 15:32 Muok:25.01.2010 15:43
Mikä on viimeisin/siistein hyödyllinen pikkukikka jonka olet oppinut jostakin musaohjelmastasi?
Kerätään niitä tänne, jotta voidaan kaikki parantaa meijän workflowta
Ja pidetään viestien muoto seuraavan viestin tyylisenä, että tätä ketjua on helpompi lukea, jooko?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Jaycob
1040 viestiä
|
#2 kirjoitettu
25.01.2010 15:33 Muok:25.01.2010 15:35
FL Studio 9
Ctrl+Click channelin päällä soittaa C5- äänen kyseisestä channelista. Erityisen hyvä yksittäisten rumpusamplejen kuunteluun.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Lenno
334 viestiä
|
#3 kirjoitettu
25.01.2010 15:41
Logic:
Automaatioita piirrellessä on helppo tehdä neliöitä painamalla altia, shiftiä ja ctrlää ja sitten vetää hiirellä sen kokoinen neliö, minkä automaatiota haluaa muuttaa. Kätsy.
Ja kiwa ketju.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ceekayed
420 viestiä
|
#4 kirjoitettu
27.01.2010 08:08 Muok:27.01.2010 08:09
dnb/breaks-kikka jota käytän aika paljon (90-luvun puolella jo hoksattu):
Vahva gate rumpuihin -> convert to 8-bit -> volume 1-5% -> normalize (eli toisin sanoen perus bitcrusheri, gatella vain tiputetaan ylimääräset äänet pois sotkemasta)
Sitten vain luuppi originaalin päälle. Miksauksessa oiva veto jos tahtoo säröttää rumpuja nopeasti niin, että sen särön voimakkuus on säädeltävissä koko ajan, puurouttamatta koko sotkua.
Ceekayed muokkasi viestiä 08:09 27.01.2010
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Fakap
Trancevastaava 4849 viestiä Luottokäyttäjä
|
#5 kirjoitettu
27.01.2010 09:36
Kikka-ketjut on tosi jees, mutta saisiko tästä enemmän hyötyä jos sen jakaisi softakohtaisiksi ketjuiksi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
veezay
bassofriikki 7677 viestiä Luottokäyttäjä
|
#6 kirjoitettu
27.01.2010 23:59
Fakap kirjoitti:
Kikka-ketjut on tosi jees, mutta saisiko tästä enemmän hyötyä jos sen jakaisi softakohtaisiksi ketjuiksi?
joo, ketjut ainakin selkeytyis huomattavasti ja löytäis nopeammin mitä etsii, jos löytää. pitäs vaan toivoa että kirjoittajia ja lukijoita riittää jokaisen suosituimmankin softan kohdalla. se vois olla ihan hyvä käytäntö et ketjut nimettäis tyyliin Kikkakerho: Softan nimi ja aloituspostauksessa linkitettäis muiden softien ketjuihin.
sen lisäks ite sisältöä vois kirjottaa softan käytettävyyttä parantavien peruskikkojen lisäksi myös musiikintekoon vaikuttavista mut silti softakohtaisista jutuista, kuten miten tehdä sidechain.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#7 kirjoitettu
30.01.2010 04:58 Muok:12.04.2011 18:03
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
tweeek
30 viestiä
|
#8 kirjoitettu
03.04.2010 00:45
Eikös kaikki peruskikat mee melkein samalla tavalla kaikissa softissa. Ehkä lukuunottamatta reasonia ja fruityä ym...Imo on ihan paikallaan yksi ketju jossa käsitellään ihan yleisiä kikkoja.
Mut aiheeseen. Voisin vaikka kantaa 5 senttiäni kekoon kertomalla miten sidechain kompressori onnistuu Sonarissa:
1. valkkaa New Stereo Bus niiden kanavien outputiksi, jotka haluat kompressoida.
2. lisää syntyneeseen uuteen väylään Sonitus FX Compressor
3. kanavalle, jota haluat käyttää sidechainina (usein bassorumpu): Lisää AUX-send jolle kohteeksi Sonituksen sidechain. Jos bassorumpukanavassa on kompressori/limitteri tms., kannattaa valkata AUX-sendin tyypiksi PRE effects.
4. Avaa kompressorin asetukset. Vedä treshhold reippaasti alas, säädä attack ja release sopiviksi. Hienosäädä tarvittaessa polvea ja ratiota.
5. Nosta lopuksi threshhold sopivalle tasolle.
Riippuu genrestä ja soundeista, miten paljon tätä voi käyttää, millä kanavilla ja millä asetuksilla. Yleensä lyhyt tai olematon attack ja lyhyehkö release, ja reipas ratio toimii ainakin konemusassa perus basson pumppausefektinä (tyyliin niin että vaimennusta piikkien kohdalla 2-6db).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
GxBx
4644 viestiä
|
#9 kirjoitettu
12.04.2011 16:06
Apollo Key kirjoitti:
Tiedän helpoimman tavan ikinä tehdä 'sidechainin' FL:ssa. Homma on iisi;
1. Laita signaalin antavan soittimen esim. kickin mikserikanavalle Peak Controller.
2. Pistä Controllerin mute pois päältä jos haluat että siitä jotain kuuluukin.
3. Valitse sidechainattavan soittimen mikserikavana, klikkaa oikealla alakulmassa olevaa master volumea hiiren oikealla napilla ja valitse Link to controller.
4. Valitse alasvetovalikosta jonka yläpuolella lukee Internal controller se ylimmäinen vaihtoehto Peak controller(Insert 1).
5. Nyt tärkeä kohta; tekstikenttään edellisen kohdan alapuolella kirjoitetaan koodi, jossa määritellään kuinka kovalle soitin halutaan ja kuinka paljon signaalia otetaan vastaan. Kirjoita Input:in tilalle esim. 0.8-Input/1.5
6. Kuuntele kuulostaako hyvälle. Jos soitin on liian kovalla, volumea voi muuttaa vaihtamalla 0.8-Input, arvoa pienemmälle esim. 0.7-Input. Jos taas signaali heittää volumen liian alas sen kohdalla, muuta /1.5 arvoa isommaksi esim. /3.5
Lisäksi huomasin yhden toisen huomiaonarvoisen FL kikan. Jos haluaa jonkin arvon laitettua hyvin tarkasti niin kuin esim. time stretchauksessa vaaditaan, niin painaa Ctrl:n pohjaan samalla kun vääntää nappia. Saa arvon helposti sadasosa desimaalin tarkkuudella.
Muchos gracias!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
flakey
84 viestiä
|
#10 kirjoitettu
12.04.2011 18:13 Muok:12.04.2011 18:20
Apollo Key kirjoitti:
Tiedän helpoimman tavan ikinä tehdä 'sidechainin' FL:ssa. Homma on iisi;
1. Laita signaalin antavan soittimen esim. kickin mikserikanavalle Peak Controller.
2. Pistä Controllerin mute pois päältä jos haluat että siitä jotain kuuluukin.
3. Valitse sidechainattavan soittimen mikserikavana, klikkaa oikealla alakulmassa olevaa master volumea hiiren oikealla napilla ja valitse Link to controller.
4. Valitse alasvetovalikosta jonka yläpuolella lukee Internal controller se ylimmäinen vaihtoehto Peak controller(Insert 1).
5. Nyt tärkeä kohta; tekstikenttään edellisen kohdan alapuolella kirjoitetaan koodi, jossa määritellään kuinka kovalle soitin halutaan ja kuinka paljon signaalia otetaan vastaan. Kirjoita Input:in tilalle esim. 0.8-Input/1.5
6. Kuuntele kuulostaako hyvälle. Jos soitin on liian kovalla, volumea voi muuttaa vaihtamalla 0.8-Input, arvoa pienemmälle esim. 0.7-Input. Jos taas signaali heittää volumen liian alas sen kohdalla, muuta /1.5 arvoa isommaksi esim. /3.5
Minäpä tiedän vielä helpomman (ja mielestäni käytännöllisemmän) tavan, jossa ei tarvii kikkailla noilla matemaattisilla kaavoilla! Periaate on sama:
1. Laita signaalin antavan soittimen esim. kickin mikserikanavalle Peak Controller.
2. Pistä Controllerin mute pois päältä jos haluat että siitä jotain kuuluukin.
3. Valitse sidechainattavan soittimen mikserikavana, lisää efekteihin Fruity Limiter ja paina sen Gain-potikkaa hiiren oikealla ja valitse Link to controller.
4. Valitse Internal controller -valikosta Peak controllerin nimi (kanavan nimi) - Peak
5. Paina pientä nuolta Mapping formulan vieressä ja valitse First half (kaavakenttään tulee Input*0.5, eli Limitterin Gain on rajoitettu max. 0.0dB)
6. Säädä Peak controllerin Peak-arvot haluamallasi tavalla ja samalla voit nähdä sidechainin vaikutuksen graafisesti Fruity Limitterin ruudusta
flakey muokkasi viestiä 18:17 12.04.2011
Huom. laita Fruity Limiter mikserikanavan viimeiseen efektislottiin tai muuten sen alapuolella olevat efektit prosessoidaan vasta sidechainin jälkeen (voi toki olla haluttukin efekti, ja tätä ei voi tehdä Apolla Keyn tavalla).
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ravana
161 viestiä
|
#11 kirjoitettu
13.04.2011 19:03
Minusta se FL:n oikea side-chain on kuitenkin helppokäyttöisempi kuin mikään peak controllerilla kikkailu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
flakey
84 viestiä
|
#12 kirjoitettu
13.04.2011 19:44
Ravana kirjoitti:
Minusta se FL:n oikea side-chain on kuitenkin helppokäyttöisempi kuin mikään peak controllerilla kikkailu.
Mmikä oikea side-chain?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Ravana
161 viestiä
|
#13 kirjoitettu
13.04.2011 23:00
Nizzine kirjoitti:
oletan että kyse on tästä
ja on muuten hävyttömän vaikea keino ku on tottunu jo peak controllerilla ohjailee
Sori, juu, tuota tarkoitan. Varmaan tottumiskysymys, tosiaan. Itselle tuo side-chain on selkeämpi ja helpompi hallita kuin peak controller -vääntö. Peak controllerin kanssa kyllä sen sijaan voi tehdä monenlaista mielenkiintoista. Voi valita, kontrolloiko kompressorin gainia, kompressointisuhdetta vai mitä. Perinteisen basso-basari -yhdistelmän kanssa ei tosin kaivata kovin suurta kikkailua.
Muuten kyllä se on hauska kapistus. Voi vaikka laittaa johonkin padiin särön ja kontrolloida peak controllerilla miksaussuhdetta niin että padi säröytyy, kun basari lyö. Tai voi nostaa basson high-pass -filtterin leikkaustaajuutta perinteisen kompressoinnin sijaan. Jne.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
flakey
84 viestiä
|
#14 kirjoitettu
14.04.2011 01:16
Nizzine kirjoitti:
oletan että kyse on tästä
ja on muuten hävyttömän vaikea keino ku on tottunu jo peak controllerilla ohjailee
Aa joo. FL9:ssä tuo tuli, mutten ole New features -mainosvideota enempää tuohon tutustunut, kun Peak controllerilla pystyy tekemään niin paljon enemmän. Mitä Ravana tuossa jo kertoikin.
Palataan vinkkeihin:
Laita woosh (rev crash whatever suhina) -efektin häntään lowpass filtteri, joka on automatisoitu pumppaamaan kickin kanssa. Vähän eloa perinteiseen siirtymäefektiin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#15 kirjoitettu
14.04.2011 07:31
itse teen jousitaustat Logicissa niin, että ensin tietty hajoitan sointukierron äänet eri instruille kuten jousiorkestereissa on tapana. Neliäänistä satsia enimmäkseen harrastan, joten se menee niin että bassoääni sellolle, muut äänet sitten viuluille, melodinen ääni altolle. Kvintti jää soinnuista yleensä veks ellei se sit ole esim. + tai - vitonen.
Sitten kun voicingit on eri raidoilla, valitsen "no output" ja ajan kaikki stringit aux-raidalle. Kun säätää balanssin kuntoon, raidat tulee sen jälkeen vedettyä vielä samaan grouppiin niin volaa voi säätää yhdestä liu'usta. Aux-kanavalle valkkaan sitten jonkun muikean konvoluutioreverbin Space Designerista niin että dry/wet-suhde on reippaasti märän puolella. Soolona kuunneltuna voi kuulostaa siltä, että onpas jouhikot uitettu kaikuun, mutta biisin taustalla toimii useimmiten helvetin hyvin. (riippuen tietysti hieman myös siitä mitä muuta sälää biisissä on)
Nopeisiin kuvioihin ei toimi, mutta stringimattoihin joissa suht hidas harmoninen rytmi toimii kuin junan vessa. Reilusti kaikuun upotettu stringiorkka kuulostaa luonnollisemmalta, eikä ihan heti hiffaa että onkin duunattu sämplejousilla. Volumeautomaatiolla voi vielä hinkata aitoutta snadisti lisää. Logicin jouset hitaalla attackilla on kyllä helvetin hyviä, trillisämpletkin vielä menee, pizzicatot ja staccatot on vähän niin ja näin (elektronisempaan matskuun vielä menee) mut nopeita viuluriffejä ei tule duunattua kun kuuluu IMHO vähän liikaa se sämplemäisyys läpi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
GxBx
4644 viestiä
|
#16 kirjoitettu
14.04.2011 17:05
Nizzine kirjoitti:
FL Studio
Jos samplerien, synien, audio clippien, ja omien mikserin asetuksien lisääminen ärsyttää joka kerta kun alat tekemään uutta projektia, niin tässä on helpotus:
1. Lisää kaikki tarvitsemasi uuteen projektiin, (itselläni on 10 sampleria ja 10 audioclippiä + mikserin master kanavan asetukset laitettuna)
2. tallenna projekti haluamallasi nimellä: "Program Files \ Image-Line \ FL Studio \ Data \Projects \ Templates \ (joku kansio)"
3. (ehkä joutuu käynnistää fl studion uudestaan ennen tämän tekemistä). Avaset "File -> New from template -> (joku kansio) -> "antamasi nimi".
Tällä keinolla säästyy aikaa ja hermoja, ja valitsemasi jutut on aina valmiina uutta projektia aloittaessa.
Ja toihan toimii millä tahansa softalla. Tekee vaan projektin jossa on noi jutut, sit avaa sen aina ku alottaa uutta biisii ja tallentaa vaa eri nimellä, ettei se ite template muutu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samin Kaima
2205 viestiä
|
#17 kirjoitettu
14.04.2011 17:31
Lenno kirjoitti:
Logic:
Automaatioita piirrellessä on helppo tehdä neliöitä painamalla altia, shiftiä ja ctrlää ja sitten vetää hiirellä sen kokoinen neliö, minkä automaatiota haluaa muuttaa. Kätsy.
Kiitoksia tästä!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|