Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja
Toisessa ketjussa puhuttiin osittain samasta asiasta, mutta siinä kyse oli monitoreista. Tällä kertaa puhumme soittimista ja niiden signaaliketjuista.
Olen musiikkia tehdessäni tottunut kaikenlaisiin digiajan hömpötyksiin, ja laitteistopäivitysten myötä karu todellisuus on hakannut päähäni sen tosiasian, ettei kaikki enää onnistukaan vain shiftiä pohjassa pitämällä ja parasta toivomalla. Yhdestä asiasta en silti tohtisi luopua. Se on kuivan ja märän signaalin erillään pitäminen myöhempää käsittelyä varten. Tämä toimenpide on osoittautunut fyysisten laitteiden maailmassa odotettua mutkikkaammaksi, mutten ole aivan vielä valmis luovuttamaan.
Pyydän siis jälleen pientä apua teiltä, arvon mikseriläiset. Mitä vaihtoehtoja on olemassa yksittäisten efektipedaalien märän signaalin kiertämiseen? Kärsiikö signaali jakamisesta esimerkiksi kohinan tai suoranaisen rappeutumisen muodossa? Onko jokin vaihtoehto olennaisesti muita laadukkaampi tai muuten parempi? Millaisia hintaeroja ratkaisuilla on? En keksi muita kysymyksiä. Mitä kysymyksiä minun pitäisi esittää aiheesta?
Optimaalinen ratkaisuhan olisi ainakin paperilla jonkinlainen netin syövereissä näkemäni Y-mallinen kitarapiuha, mutta olen hieman skeptinen ratkaisun toimivuudesta. Miten mahtaa olla asian laita? Mielipiteitä? Omakohtaisia kokemuksia? Luettua tietoa? Jotain?
Kärsiikö signaali jakamisesta esimerkiksi kohinan tai suoranaisen rappeutumisen muodossa?
Riippuu mistä ja mihin signaalin jakaa. Jos signaalin jakaa esim. suoraan kitarasta efekteihin jotka eivät bufferoi, niin se saattaa vaikuttaa taajuusvasteeseen. Jos taas sen jakaa jostain syntikasta (tai äänikortista) kahteen bufferoivaan efektiin, niin tuotakaan vaikutusta ei periaatteessa pitäisi olla.
Koska kitaraefekteistä melkein kaikki ovat bufferoivia, niin suurtakaan oneglmaa ei pitäisi esiintyä. Niidenkin kanssa jotka eivät ole en olisi niin huolissani, koska jos se lopputulos kuullostaa hyvältä, niin sitten kaikki on hyvin.
Kohina onkin sitten kokonaan ei juttu. Kohina hieman lisääntyy signaalin heiketessä, mutta puhutaan niin olemattomasta asiasta jo valmiiksi vahvistetun signaalin (eli siis linja signaalin) kanssa, että sillä ei ole käytännössä mitenkään kuultavaa vaikutusta. Sen sijaan suoran mikrofoni signaalin ja kitara signaalin kanssa kohina jopa oikeasti vähän lisääntyykiin. Mikrofonipihan kanssa jako tehdään vasta esivahvistimen jälkeen ja kitaran kanssa välissä olisi hyvä olla joku bufferoiva efekti. Mieluiten toki teorissa vahvistava sellainen, mutta en huolestusi siitä.
Optimaalinen ratkaisuhan olisi ainakin paperilla jonkinlainen netin syövereissä näkemäni Y-mallinen kitarapiuha, mutta olen hieman skeptinen ratkaisun toimivuudesta. Miten mahtaa olla asian laita?
Homma toimii syntikka maailmassa (jota sinä lienee leikit enemmän?) 99% tosi hyvin.
Kannattaa toki muistaa, että Y-piuhalla mahdollisesti tapahtuva signaalien yhdistäminen on kaikkea muuta kuin normaalia summausta. Efektit ikäänkuin rohmuavat toisiltaan sitä kaistaa. Hyvin odottamattomia vaikutuksia voi muutenkin olla.
Haava kirjoitti:
Kannattaa toki muistaa, että Y-piuhalla mahdollisesti tapahtuva signaalien yhdistäminen on kaikkea muuta kuin normaalia summausta. Efektit ikäänkuin rohmuavat toisiltaan sitä kaistaa. Hyvin odottamattomia vaikutuksia voi muutenkin olla.
Tässä asiassa, kuten monessa muussakin, olen täysin valmis kohtaamaan odottamatonta. Kiitos jälleen kerran nopeasta ja ennen muuta kattavasta ja hyödyllisestä vastauksesta! Lähden kaupungille metsästämään johtoja ja levyjä.
Midiohjattavia signaalireitittimiäkin on olemassa, eräällä tutulla on Saksasta tilattu moinen, 1 räkkiunitin kokoinen vehjes. Merkkiä en muista. T-kaupasta se ei kuitenkaan ollut. Täytyypä kysäistä kun seuraavan kerran näkee.