Kirjoittaja
|
Kitarat, joissa on kampi
|
Twight
3600 viestiä
|
#1 kirjoitettu
04.04.2009 20:37
Ajattelin kysellä noista kammellisista kitaroista. Että kun niitä talloja on erilaisia niin mitä niistä pitäisi tietää ennen kuin lähtee kitarakauppaan?
Jotkut ilmeisesti pitää vireen surkeasti, jotkut hieman paremmin. Jotkut on vaikeaa virittää ja vaihtaa kieltä, jotkut hieman helpommin.
Bonus: millä minimihinnalla saa "kunnollisen" kitaran, jossa on kampi, ettei havahdu pari kuukautta ostosta että tää onkin oikeastaan ihan lelu kitaraksi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Deadful
3813 viestiä
|
#2 kirjoitettu
04.04.2009 21:10
Twight kirjoitti:
Ajattelin kysellä noista kammellisista kitaroista. Että kun niitä talloja on erilaisia niin mitä niistä pitäisi tietää ennen kuin lähtee kitarakauppaan?
Jotkut ilmeisesti pitää vireen surkeasti, jotkut hieman paremmin. Jotkut on vaikeaa virittää ja vaihtaa kieltä, jotkut hieman helpommin.
Bonus: millä minimihinnalla saa "kunnollisen" kitaran, jossa on kampi, ettei havahdu pari kuukautta ostosta että tää onkin oikeastaan ihan lelu kitaraksi?
Tällaisia talloja joissa on kampi on parinlaisia.
Tremolotallassa, jollainen on mm. Stratoissa ja PRS:n kitaroissa liikkuu vain yhteen suuntaan, kammesta painamalla alaspäin. Mulla kahessa tremolollisessa kitarassa se pitää vireen vallan mainiosti.
Floikka elilukkotalla(?) tai kelluva talla taas liikkuu sekä ylös että alas joten sillä voi sekä kiristää että löysätä kieliä hetkellisesti kampea vääntelemällä. Halvat floikat ovat yleensä kehnoja vireen pitäjiä. Schallerin, Groverin tai Original Floyd Rose-tallat taas ovat todella mainioita. Vireen pitävyyteen toki vaikuttaa myös kielet. Jokaisessa floikallisessa kitarassa on myös satulan alla kielilukko eli nut.
Lisäksi on olemassa sellanen talla mitä joissain Gibsoneissa on, mutta sen nimeä en muista.
Tremolotallaseen kitaran kielten vaihto on ihan normaalia. Yleensä kielet tulee rungon läpi jne. Floikkakitaraan kielten vaihto taas on hankalempaa huomattavasti.
Hintaa en osaa yhtään sanoa kun en nyt tiedä kummanlaisen tallan haluat. Hyvät tremolot on kuitenkin hyviä floikkia halvempia. Mitä itselle on vastaan tullut niin +500 hintaisissa kitaroissa on jo hyviä lisenssi-tai originalfloikkia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#3 kirjoitettu
06.04.2009 08:17
Twight kirjoitti:
Ajattelin kysellä noista kammellisista kitaroista. Että kun niitä talloja on erilaisia niin mitä niistä pitäisi tietää ennen kuin lähtee kitarakauppaan?
Jotkut ilmeisesti pitää vireen surkeasti, jotkut hieman paremmin. Jotkut on vaikeaa virittää ja vaihtaa kieltä, jotkut hieman helpommin.
Bonus: millä minimihinnalla saa "kunnollisen" kitaran, jossa on kampi, ettei havahdu pari kuukautta ostosta että tää onkin oikeastaan ihan lelu kitaraksi?
Ihan aluksi tahtoisin sanoa, että unohda koko kampi. Aidosti 90% ihan turha lelu, jonka jokainen aloittelija tahtoo kitaraansa ja jota hyvin harva lopulta käyttää. Nekin jotka sitä käyttävät käyttävät sitä rumasti. Erittäin vaikea vekotin soittaa hyvin ja yleensä vain aika turha.
Mikään kammellinen kitara ei koskaan pidä virettä yhtä hyvin kuin vastaavan tasoinen kammeton. Kohtuullisen tasoinenkin kammeton hakkaa kaikki kammelliset vireen pidossa.
Mutta siis JOS nyt kuitenkin sitten välttämättä tahdot kammen kitaraasi, niin sitten toki sellainen sitten kannattaa ostaa. Varaudu vaan siihen, että samalla hinnalla saa huonomman kitaran AINA. Riippumatta hintaluokasta.
Oma vinkkini on, että kukaan kitaransoittoa aloittava ei koskaan ostaisi kammellista kitaraa. En suosittele. Sitä voi sitten myöhemmin kokeilla ja leikkiä kun jo jonkun verran osaa soittaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Klokuttaja
|
#4 kirjoitettu
06.04.2009 11:02
Deadful kirjoitti:
Floikka elilukkotalla(?) tai kelluva talla taas liikkuu sekä ylös että alas joten sillä voi sekä kiristää että löysätä kieliä hetkellisesti kampea vääntelemällä. Halvat floikat ovat yleensä kehnoja vireen pitäjiä. Schallerin, Groverin tai Original Floyd Rose-tallat taas ovat todella mainioita. Vireen pitävyyteen toki vaikuttaa myös kielet. Jokaisessa floikallisessa kitarassa on myös satulan alla kielilukko eli nut.
Juuri näin. Itselläni on Steve Vain suunnittelema Ibanezin Jem, jossa on kelluva Original Floyd Rose -talla ja vire kuule pitää todella upeasti, vaikka kammesta roikuttaa. Miinuspuolena todettakoon se, että kielien vaihto (esim.) livetilanteessa ei käy ihan kädenkäänteessä.
Klokuttaja muokkasi viestiä 11:02 06.04.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#5 kirjoitettu
06.04.2009 16:39
BrZ kirjoitti:
Sen verran voisin Haavaa lainata, että samasta kitarasta kammella sen kiinteän tallan sijaan saa maksaa n. 200e enemmän.
Ja minä voisin lisätä, että se kiinteä pitää vireen pareemmin vaikka toki ilman muuta hyvä kampi piittää vireen riittävän hyvin. Lisäksi se syö sustainia jonkun verran JOS sitä kitarasta kaipaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Deadful
3813 viestiä
|
#6 kirjoitettu
06.04.2009 16:51
Haava kirjoitti:
Oma vinkkini on, että kukaan kitaransoittoa aloittava ei koskaan ostaisi kammellista kitaraa. En suosittele. Sitä voi sitten myöhemmin kokeilla ja leikkiä kun jo jonkun verran osaa soittaa.
Njuu, en nyt ihan yhdy tuohon. Mulla itsellä oli ekassa kitarassa tremolo eikä se nyt mitenkään haitannut mitään. Floikkaa en kyllä suosittele alottelijoille. En tosin käytä itsekään, vaikka kuutisen vuotta kohta olen soitellut. Nyttemmin tosin mieleni on ruvennut tekemään myös nimenomaan floikallista kitaraa. Kyllä silläkin ihan kivoja juttuja saa aikaan. Totta toki on että monet sitä käyttävät liian innokkaasti kaiken maailman vingutuksiin, mutta vähän luovuutta kehiin, niin hieno keksintö.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#7 kirjoitettu
06.04.2009 17:01
Deadful kirjoitti:
Njuu, en nyt ihan yhdy tuohon. Mulla itsellä oli ekassa kitarassa tremolo eikä se nyt mitenkään haitannut mitään.
En minä sitä, että siitä suoraa haittaa olisi. Lähinnä niin, että siinä vaiheessa olisi hyvä saada mahdollimman hyvä kitara heti alkuun ja turhaan se kampi siinä maksaa. Eli en suosittelisi kenelekkään ekaksi kitaraksi kammellista ei tarkoita, että sitä olisin kieltämässä keneltäkään tai väittäisin, että se oppimista estäisi. En toki niin väitä missään nimeessä.
Silti en siis edelleenkään suosittelisi koskaan kenellekkään aloittelijalle. En, vaikka diggailisi Hendrixistä.
Totta toki on että monet sitä käyttävät liian innokkaasti kaiken maailman vingutuksiin, mutta vähän luovuutta kehiin, niin hieno keksintö.
Joo siis kammen hyödyllisyyttä en kiellä. Jos sitä käyttää, niin se kannattaa ostaa. En vaan lähtisi kitaran opettelua kammellisella turhaan, enkä missään nimessä ostaisi kitaraa jossa on kampi jos se on vain joku hassu lelu siinä jota ei juuri käytetä siinä.
Juuri nyt taustalla soi Hendrixin musiikkia jossa kampi laulaa. Hyvin vieläpä. Harva vaan osaa soittaa sitä niin hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Deadful
3813 viestiä
|
#8 kirjoitettu
06.04.2009 17:16
Haava kirjoitti:
Deadful kirjoitti:
Njuu, en nyt ihan yhdy tuohon. Mulla itsellä oli ekassa kitarassa tremolo eikä se nyt mitenkään haitannut mitään.
En minä sitä, että siitä suoraa haittaa olisi. Lähinnä niin, että siinä vaiheessa olisi hyvä saada mahdollimman hyvä kitara heti alkuun ja turhaan se kampi siinä maksaa. Eli en suosittelisi kenelekkään ekaksi kitaraksi kammellista ei tarkoita, että sitä olisin kieltämässä keneltäkään tai väittäisin, että se oppimista estäisi. En toki niin väitä missään nimeessä.
Silti en siis edelleenkään suosittelisi koskaan kenellekkään aloittelijalle. En, vaikka diggailisi Hendrixistä.
Totta toki on että monet sitä käyttävät liian innokkaasti kaiken maailman vingutuksiin, mutta vähän luovuutta kehiin, niin hieno keksintö.
Joo siis kammen hyödyllisyyttä en kiellä. Jos sitä käyttää, niin se kannattaa ostaa. En vaan lähtisi kitaran opettelua kammellisella turhaan, enkä missään nimessä ostaisi kitaraa jossa on kampi jos se on vain joku hassu lelu siinä jota ei juuri käytetä siinä.
Juuri nyt taustalla soi Hendrixin musiikkia jossa kampi laulaa. Hyvin vieläpä. Harva vaan osaa soittaa sitä niin hyvin.
Niinno juu. Sen takia tremolotalla juuri on ihan kiva, että sitä voi käyttää ikään kuin kiinteänäkin tallana, kun vaan veivaa sen kammen irti siitä.
Mutta juu, samaa mieltä olen toki siitä että ensin opettelee saamaan sävelet ulos kitarasta, sitten niitä voi tarpeen tulleen vangutellen tehostella kammella.
Tosin nimimerkillä itsellä kiinteä talla nykyisessä lempilapsessa kirjoittelen
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu
06.04.2009 17:32
Deadful kirjoitti:
Tosin nimimerkillä itsellä kiinteä talla nykyisessä lempilapsessa kirjoittelen
Noinhan siinä useimmille käy joo.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Twight
3600 viestiä
|
#10 kirjoitettu
07.04.2009 16:37
Haava kirjoitti:
Silti en siis edelleenkään suosittelisi koskaan kenellekkään aloittelijalle.
Jännästi oletuksena että olen aloitteleva kitaristi :( Tosin ei 3-4 vuotta yksistään soittelu vielä ammattimaista ole. Mutta onpa tullut les paulilla soitellessa usein eteen tilanne että nytpä kun olisi kampi.
Mutta ei se kitaran osto ole vielä ajankohtainen. Jos saan kesätöitä niin sitten varmaankin. Eikä se vireen pysyminen ole se ykkös juttu, kunhan nyt puolisen tuntia pysyy. Tapana on aina virittää ennen kun otan soittosessiota.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Deadful
3813 viestiä
|
#11 kirjoitettu
07.04.2009 19:39
sv kirjoitti:
se kolmas vibra-malli, eli se gibsonin, on Bigsby
tarkalleen en osaa sanoa että miten ton kanssa vireet ja kieltenvaihdot, mutta oma mielipide on että tuo on jotenkin kaikkein kömpelöin vaihtoehto soittamisen kannalta. tosin, kuka tykkää mistäkin. en oo varma pystykö tolla vääntämään kieliä kireemmälle.
Tuota juuri hain. Mulla on sellanen mielikuva että sekin liikkuu floikan tavoin molempiin suuntiin, mutten varma ole. Jokatapauksessa tuo on tosian melko kömpelö keksintö.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Twight
3600 viestiä
|
#12 kirjoitettu
07.04.2009 22:33
Sunt1o kirjoitti:
Esim, tuo tremolo kampi ei välttämättä oikein ole millään tasolla järkevä valinta jos tahtoo opetella COB:n kampivingutuksia.
Miksei?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Deadful
3813 viestiä
|
#13 kirjoitettu
07.04.2009 23:26
Twight kirjoitti:
Sunt1o kirjoitti:
Esim, tuo tremolo kampi ei välttämättä oikein ole millään tasolla järkevä valinta jos tahtoo opetella COB:n kampivingutuksia.
Miksei?
Koska tremololla ei saa niitä kuulostamaan siltä kuin miltä CoBin soolot kuulostaa. Syystä että tremolo, kuten sanoin, liikuu vain ja ainoastaan alaspäin, siten että kielet löystyvät. Noissa jutuissa kun vingutukset taas tapahtuu floikkaa väntämällä monesti ylöspäin, jolloin kielet kiristyvät.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#14 kirjoitettu
08.04.2009 07:31
Twight kirjoitti:
Jännästi oletuksena että olen aloitteleva kitaristi
En ole moista oletusta tehnyt, enkä moista sinusta missään vaiheessa sanonut. Tätä oletuksenani on aina, että näitä ketjuja lukevat muutkin kuin kejun aloittaja. Siksi yleisetikkin puhun näistä aina. Sinä nyt olet tuttu foorumilta jo pitkältä ajalta ja tiesin että olet jo soitellut kitaraa.
Mutta ei se kitaran osto ole vielä ajankohtainen. Jos saan kesätöitä niin sitten varmaankin. Eikä se vireen pysyminen ole se ykkös juttu, kunhan nyt puolisen tuntia pysyy. Tapana on aina virittää ennen kun otan soittosessiota.
Joo. Siis kyllä hyvä kampi pitää vireen riittävästi keikkakäyttöönkin. Ei se siis minkään ongelma ole. Sustainia kampi toki syö, että jos siitä diggailee niin se toki aina vähän harmittaa. Muuten kampi on vain rahakysymys.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Kombi
105 viestiä
|
#15 kirjoitettu
08.04.2009 15:12
Omat intressithän tässä merkkaa eli ei kenties kannata kuunnella liikaa muiden mielipiteitä, tietty neuvoaha sä täältä hait.
Itselläni on 2 sähkistä, toisessa Floyd Rosen kampi toisessa kiinteä talla.
Kyllähän se etenkin kelluva talla syö sustainia ja etenkin attackia, mutta särö nyt muutenkin tasoittaa soundia ja toisaalta feedbackillä voi ainakin sustainia kompensoida.
Kammella on tullut itsekin vuosia sitten leikittyä ja mausteena se sopii hyvin joihinkin juttuihin, mutta sen käyttö vaatii hyvää tyyli- ja sovitustajua mun mielestä. Nykyään vedän kiintee tallasella, etenkin kun soittelen nykyään paljon enemmän klassista kuin sähkiksellä ynkkä tiluja. Tolla kiintee tallasella telellä on hyvä tykittää funk-komppeja, joita soitankin nykyään mieluummin, kuin mauttomia sormiharjoituksia, joilla ei sinänsä musiikin kanssa ole mitään tekemistä.
Noita kampisysteemeitä on oikeesti todella monenlaisia, mutta pääpiirteittäin mulle tulee mieleen kolmenlaisia: tremolo, kelluva ja Steinbergereissä käytettävä, jossa vire kutakuinkin säilyy sointua bendatessa.
Mutta itsehän sä sen päätät, joten anna palaa
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|