Kirjoittaja
|
"Toimivaa tuotetta kehittäessä on pyrittävä systemaattisesti aliarvioimaan kohderyhmä"
|
Valium for Van Gogh
11143 viestiä
|
#1 kirjoitettu
16.03.2009 22:22
Pitääkö paikkansa?
Onko hyvä lause?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Putte
6684 viestiä
|
#2 kirjoitettu
16.03.2009 22:38
Mikäli kyse on käytettävyydestä, kyllä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Valium for Van Gogh
11143 viestiä
|
#3 kirjoitettu
16.03.2009 22:42
Putte kirjoitti:
Mikäli kyse on käytettävyydestä, kyllä.
Viihteen saralla myös. Ainakin elokuvista ja musiikista puhuttaessa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Valium for Van Gogh
11143 viestiä
|
#4 kirjoitettu
17.03.2009 22:28
Naisten lentopallo kirjoitti:
Käytettävyyden termejä tämä on ollut aika pitkälti. Voihan sen tietty irrottaa asiayhteydestään ja kirjoittaa se banderolliin, mutta ei se siitä relevantimpaa tee.
En pyrkinyt irrottamaan asiayhteydestä, vaan keksin lauseen päästäni kohdistamatta sitä mihinkään tiettyyn. Käytettävyydessä se pitää kyllä täysin paikkansa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Coivisto
8780 viestiä
|
#5 kirjoitettu
17.03.2009 23:32
Aikamoisen totta tuo lause. Varsinkin musiikissa tuo tuntuu olevan se asia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MKDELTA
11907 viestiä
|
#6 kirjoitettu
18.03.2009 00:38
Riippuu tuotteesta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#7 kirjoitettu
18.03.2009 12:27
Outo Tuttava kirjoitti:
Hmm..
Hahaha, olipas harvinaisen hyvä video.
Aiheeseen liittyen, esimerkiksi elokuvaa katsellessa oikeasti ärsyttää katsojan aliarvioiminen. Toisaalta kaikenlaista uutta teknologiaa kehitettäessä tuo lause toimii oikein hyvin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Epoche
5248 viestiä
|
#8 kirjoitettu
18.03.2009 23:25
Jaa, tänään kun mokkulan kautta kannettavaan asensin itunesia niin sanoisin että toisinpäin..Kohderyhmää on yliarvioitu, itse en siihen edes kuulu ja mullekkin oli tulla löysät pöksyyn..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#9 kirjoitettu
19.03.2009 11:26
sana kohderyhmä on jo sinänsä vastenmielinen.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Bad Dog
5078 viestiä
|
#10 kirjoitettu
19.03.2009 11:48
"Toimivaa tuotetta kehittäessä on pyrittävä systemaattisesti aliarvioimaan kohderyhmä"
Voi vittu...nyt heitit aika pahan!
Tätä täytyy jopa hetkisen miettiä.
Jos menetän yö-uneni tämän kysymyksen takia, niin tulen antamaan sinulle luunapin
Mutta näin ensin tulee mieleen että eikö jo aika alkuvaiheessa tuotteen kehitystä mietitä myös mahdollista mainontaa? Ja mitä nyky-ajan mainontaan tulee niin se on lähes kohderyhmän henkistä raiskaamista ja ali-arviointia.
Bad Dog muokkasi viestiä 11:48 19.03.2009
Bad Dog muokkasi viestiä 11:49 19.03.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Valium for Van Gogh
11143 viestiä
|
#11 kirjoitettu
19.03.2009 11:55
bze kirjoitti:
sana kohderyhmä on jo sinänsä vastenmielinen.
Miksi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Bad Dog
5078 viestiä
|
#12 kirjoitettu
19.03.2009 12:04
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
bze kirjoitti:
sana kohderyhmä on jo sinänsä vastenmielinen.
Miksi?
No eikös ne juutalaisetkin olleet natseille jonkinlainen "kohderyhmä"
Tuosta sanasta tulee omituisia mielleyhtymiä, tai no ainakin minulle.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
bze
2682 viestiä Ylläpitäjä
|
#13 kirjoitettu
19.03.2009 12:46
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
bze kirjoitti:
sana kohderyhmä on jo sinänsä vastenmielinen.
Miksi?
onhan tuo vähän perseestä että sedät ja tädit mainostoimistoissaan askartelevat väkisin laatikoida mihin meidät voi sulloa ja siihen vielä sitten päälle mainoksia jotka jotenkin mukamas kuvastavat tämän kohderyhmän ajattelua ja arvoja.
kyllähän nuo joskus osuu mutta keskimäärin aika korneja lopputuloksia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Putte
6684 viestiä
|
#14 kirjoitettu
19.03.2009 12:47
bze kirjoitti:
onhan tuo vähän perseestä että sedät ja tädit mainostoimistoissaan askartelevat väkisin laatikoida mihin meidät voi sulloa ja siihen vielä sitten päälle mainoksia jotka jotenkin mukamas kuvastavat tämän kohderyhmän ajattelua ja arvoja.
Mun mielestä tuo on myös kuluttajien etu. Otan omaan postilaatikkoni huomattavasti mieluummin pizzamainoksia, kuin esim. uusimpien Tena Ladyjen näytepakkauksia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Bad Dog
5078 viestiä
|
#15 kirjoitettu
19.03.2009 13:02
bze kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
bze kirjoitti:
sana kohderyhmä on jo sinänsä vastenmielinen.
Miksi?
onhan tuo vähän perseestä että sedät ja tädit mainostoimistoissaan askartelevat väkisin laatikoida mihin meidät voi sulloa ja siihen vielä sitten päälle mainoksia jotka jotenkin mukamas kuvastavat tämän kohderyhmän ajattelua ja arvoja.
kyllähän nuo joskus osuu mutta keskimäärin aika korneja lopputuloksia.
Joo ja ylipäätänsä se ajattelu että tietyt ryhmät voisivat haluta sitä ja ostaa tätä...
Kaikki yleistäminen on aika vehkeestä ja ehkä jopa vaarallista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Valium for Van Gogh
11143 viestiä
|
#16 kirjoitettu
19.03.2009 13:14
Bad Dog kirjoitti:
bze kirjoitti:
Kuolleet Kekkoset kirjoitti:
bze kirjoitti:
sana kohderyhmä on jo sinänsä vastenmielinen.
Miksi?
onhan tuo vähän perseestä että sedät ja tädit mainostoimistoissaan askartelevat väkisin laatikoida mihin meidät voi sulloa ja siihen vielä sitten päälle mainoksia jotka jotenkin mukamas kuvastavat tämän kohderyhmän ajattelua ja arvoja.
kyllähän nuo joskus osuu mutta keskimäärin aika korneja lopputuloksia.
Joo ja ylipäätänsä se ajattelu että tietyt ryhmät voisivat haluta sitä ja ostaa tätä...
Kaikki yleistäminen on aika vehkeestä ja ehkä jopa vaarallista.
Putte jo sanoikin noista Tena Ladyista.
Olisiko muka mielestänne parempi kehittää tuotteita ilman hajuakaan kenelle se kehitetään? Jos haluaa markkinoida jotain tuotetta niin on aika olennaista tajuta ketkä sitä mahdollisesti ostavat.
Joo ja ylipäätänsä se ajattelu että tietyt ryhmät voisivat haluta sitä ja ostaa tätä...
Esim niinkun, että vastasyntyneen lapsen vanhemmat voisivat haluta ostaa vaippoja?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Bad Dog
5078 viestiä
|
#17 kirjoitettu
19.03.2009 14:25
"Olisiko muka mielestänne parempi kehittää tuotteita ilman hajuakaan kenelle se kehitetään? Jos haluaa markkinoida jotain tuotetta niin on aika olennaista tajuta ketkä sitä mahdollisesti ostavat"
Eihän heillä olekaan mitään hajua kenelle tuotetta kehittelevät. He vain perustavat tuotekehityksen/mainontansa yleisiin ennakkoluuloihin ja käsityksiin. yleensä ne tuotteet myyvät parhaiten joilla on jokin yleismaailmallinen teema.
Kyllä 90% mainoksista on lähinnä typeriä ja jotkut jopa loukkaavia.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Valium for Van Gogh
11143 viestiä
|
#18 kirjoitettu
19.03.2009 15:13
Bad Dog kirjoitti:
yleensä ne tuotteet myyvät parhaiten joilla on jokin yleismaailmallinen teema.
Mitkä tuotteet siis?
Jos kaikki tuotteet olisivat yleismaailmallisia, niin maailmassa olisi aika vähän tuotteita. Esim mikseri.nettiä ei olisi olemassa, sillä suomalaisen teostovapaan musiikin tekijät ja kuuntelijat eivät ole kovinkaan yleismaailmallinen kohderyhmä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#19 kirjoitettu
19.03.2009 21:03
mitä laveammin rajattu kohderyhmä, sitä enemmän sitä on aliarvioitava, jos niille meinaa saada yhtään mitään myytyä
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Henrik Olofsson
2003 viestiä
|
#20 kirjoitettu
20.03.2009 23:45
Tähän teemaan sopii hyvin tapaus Roland TB-303. Sehän ei ollut ilmestyessään mikään hittituote, eikä sitä kaiketi kukaan ole oikeasti käyttänyt sen alkuperäiseen tarkoitukseen korvaamaan basistia. Laitteessa oli aivan sakkanen käyttöliittymä, huono näppäintuntuma ja täysin väärä markkinointi. Ylipäätään idea tuotteesta, joka korvaa basistin, ja jossa enemmän kuin neljä nappulaa, on väistämättä huono.
Toisaalta mitä spesifisempi kohderyhmä, sen vähemmän otsikon ajatus pitää paikkansa. Monesta uudesta tietokonesoftasta puuttuu näppäinoikotiet tai ne ovat puutteelliset, koska näppäinoikoteitä ei aloittelija osaa käyttää. Mutta kun ohjelmisto onkin päivittäinen työkalu, niin jeesus kun vituttaa/syö tehokkuutta/aiheuttaa turhia jännetuppitluhduksia, kun pitää jostain ylävalikoista käydä hiiren osoittimella joka välissä ruksimassa nappuloita oikeaan asentoon.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Khimil
2676 viestiä Luottokäyttäjä
|
#21 kirjoitettu
24.03.2009 22:00
Mun mielestä tuo lause on epätosi ainakin Microsoftin Windows-tuotteiden kohdalla.
Tämä tietysti on näkökulmakysymys, mutta omasta mielestäni Microsoft on aliarvioinut kohderyhmän - tietokoneen käyttäjät niin kotona kuin toimistossa - aika rankallakin kädellä. Kuten kaikki varmasti tiedämme, melkein jokaisessa Windows-käyttöjärjestelmässä on ehkä joitakin toimivia ominaisuuksia, mutta myös keskeneräistä kehitystyötä ja bugeja, joista maksavan asiakkaan ei pitäisi joutua kärsimään. Siksipä osa tästä aliarvioidusta kohderyhmästä sitten vaihtaa Linuxiin tai Macciin tm.
Toisaalta kyse on samalla myös kohderyhmän kykyjen ja valmiuksien yliarvioinnissa, ikäänkuin jokaikinen Windows-käyttäjä osaisi omin toimin optimoida käyttöjärjestelmänsä suorituskyvyn parhaaksi mahdolliseksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#22 kirjoitettu
02.04.2009 12:56
bze kirjoitti:
onhan tuo vähän perseestä että sedät ja tädit mainostoimistoissaan askartelevat väkisin laatikoida mihin meidät voi sulloa ja siihen vielä sitten päälle mainoksia jotka jotenkin mukamas kuvastavat tämän kohderyhmän ajattelua ja arvoja.
kyllähän nuo joskus osuu mutta keskimäärin aika korneja lopputuloksia.
Kohderyhmä ajattelussa ei minsuat ole mitään vikaa. Minusta ei ole mitään vikaa mainostaa soittinkauppaa mikserin foorumilla enneminkin kuin vauvalehden foorumila, jos molemmilla on samat hinnat ja yhtäpaljon käyttäjiä.
Toki kohderyhmä ajatteluakin voidaan tehdä huonosti, mutta minusta se nyt on lähinnä järkevää ajatella kohderyhmiä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Haava
Jumalan nyrkki 43152 viestiä Ylläpitäjä
|
#23 kirjoitettu
02.04.2009 12:58
Khimil kirjoitti:
Mun mielestä tuo lause on epätosi ainakin Microsoftin Windows-tuotteiden kohdalla.
Siksi koska tuossa oli tuo "toimivaa tuotetta"-määre?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|