Kirjoittaja
|
Teosto vs. vanhat mikseri.net artistit/bändit
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#1 kirjoitettu
06.01.2009 09:04
Olettekos koskaan kelanneet heitä artisteja ja bändejä täältä jotka saavat levytyssopimuksen. Eli joku yhtiö sainaa heidät sisään ja solmii levytyssopimuksen jonka kesto on usein vain muutama vuosi.
Sitten tulee levy ulos ja myynti voi jäädä alle 5000-8000 kpl joka ei levy-yhtiötä tyydytä. Tämän jälkeen bändi/artisti potkitaan levy-yhtiöstä hyvin usein pihalle ja tämän jälkeenhän bändin biisintekijät ovatkin on TEOSTO:n jäseniä eli ei olekaan enää paluuta mikseri.nettiin. Eli mitenkäs tämän jälkeen siiten kyseiset artistit/bändit voivat saada uutta musiikkiaan näkyville sillä myspacen köyhä 128 kpbs:n musiikki ei kyllä vedä vertoja tämän saitin tarjoamalle vaihtoehdolle.
Tämähän oikeasti tarkoittaa sitä että viihdeteollisuus elää nykyään kertakäyttöbändeistä /artisteista joita musiikkiteollisuus käyttää armotta hyväkseen.
Käytännössä asiahan on melkein kuin että olisit duunarina jonkun suuren yhtiön leivissä ja teidät pestattaisiin sinne uutena työntekijänä ja saisit sinne jonkun elinikäisen hallituksen jäsenyyden koko konserniin. Sitten työpanoksesi ei tyydytäkään tuota yhtiötä ja muutaman vuoden jälkeen antaa sinulle potkut jonka jälkeen et sitten enää koskaan saa työtä mistään teollisuusalalta koska tämä vanha työnantajasi sanoo propagandallaan että he ajavat sinun etujasi edelleen työmarkkinoilla mutta muut yhtiöt eivät enää otakaan sinua töihin koska olet saanut jo kerran näytön paikan.
Aivan sama kaava näkyy musiikkiteollisuudessa. Montakos comebackia pitää tehdä jotta tulee uusi menestys. Dingokin on varmaan jo 20 sellaista tehnyt ja radioasemia ei enää kiinnosta. Uusi levy tuli äskettäin ulos mutta nobody cares anymore koska se jäi sinne 80-luvulle.
Tässä siis näkyy kuinka koko musiikkiteollisuus ei perustu vapaaseen kilpailuun vaan siellä suuret ja monikansalliset levy-yhtiöt sanelevat kaapin paikan ja artistit/bändit sekä myös musiikin kuluttajat jäävät aina kakkoseksi sillä kapitalistisessa systeemissä kuluttajan hyvinvointi ei merkkaa itse tuotteen myyjälle mitään.
Testohan vetää joka vuosi yli 58 mijoonan euron fyffet rahastamalla vaikka ketä lukuisia yrityksiä ja heidän propagandansa mukaan jokainen penni menee sitten heidän asiakkailleen eli musiikin säveltäjille ja sanoittajille ja tehoostaakseen tätä propagandaa heillä on useita maksettuja lobbareita jotka luennoivat aiheesta julkisesti (sama toiminta myös Gramexilla).
Sinäänsä koko Teoston ja Gramexin alkuperäinen idea on oikein että musiikintekijät saavat korvauksen heidän tekemästään musiikista mutta ei siihen tarvita läpi korruptoitunutta järjestöä mutta kun eletään kapitalismin aikakaudella ja kaikkea määrää kvartaalikapitalismi niin TO-järjestöjen toiminta ei voi olla muuta kuin korruptoitunutta. Pelkästään Teoston toimitusjohtaja Katri Sipiläisen vuositulot ovat n. 159 000 EUR Otetaankohan nekin musiikintekijöille kuuluvista rahoista ?
Koko nykyinen työyhteiskuntahan perustuu aivan samanlaiselle kvartaalikapitalismin aikaiselle kilpailulle jossa joka vuosi monikansalliset yhtiöt ja heidän omistajat haluavat lisää voittoa ja sitä ei synny kuin korvaamalla ihmiset koneilla ja lapsityöpajoilla. Eli pistetään duunarit kortistoon...
Muusikkialalla tapahtuu aivan samaa ja moniko tästä nostaa mitään haloota. Suomikin on täynnä aivan helvetin taitavia ja kovatasoisia muusikoita mutta ei vain kertakaikkiaan näille kaikille riitä duunia koska eletään kvartaalikapitalismin aikakaudella.
Tiedän kyllä että musiikin tulevaisuus on internetissä ja sitä täytyisi alkaa tukemaan näiden korruptoituneiden tekijänoikeusjärjestöjen, heillä siihen kyllä löytyy varaa mutta ei tahtoa koska eihän levy-yhtiötkään ole viimeiset 10-vuotta tehnyt muuta kuin ampunut itseään jalkaan ja syyttänyt huonosta levy-myynnistä ilmaisen musiikin lataamista internetistä.
Ei syy ei ole mp3:ssa ja musiikin lataamisesta internetistä vaan se on klassinen kysynnän ja tarjonnan laki. Eli jos radiosta tulee vaan samaa kaupallista kapeiden soittoliskojen paskaa viikosta toiseen niin ei se kelpaa älykkäämmille musiikinkuluttajille vaan he hakevat sen heille mieluisan musiikin muuta kautta. Lisäksi levyjen hinnat ovat aivan ylihintaiset mitä tulee esim. CD-levyn albumihintaan n. 23,90 EUR/kpl ja sitähän yrittää edelleen tekijänoikeusjärjestöt perustella korkeilla valmistuskustannuksilla.
levy-yhtiöskin tietää tasan tarkkaan että ilmainen internetlataaminen lisää heidän artistiensa/bändiensä brändiä vaikka kuinka eli suosiota. Mutta silti heidän on pakko kuitenkin jatkaa propagandaansa ja toitottaa että on rikollista ladata musiikkia sieltä ja että korkeat levyhinnat johtuvat piratismista.
Vähän niin kuin että ilmasta jota hengitetään on pakko maksaa koska ihmiset ovat sen saastuttaneet ja on rikollista hengittää ulkoilmaa ilmaiseksi joten läheteään lasku valtioille.
Jos pistäisi vielä yhden faktan Teostosta että heillä on vuosittain vain n. alle 8000 asiakasta jotka saavat sieltä korvauksia ja jos näiden kaikkien 8000 asiakkaan teostokorvaukset lasketaan keskiarvoksi niin tulee n. 2.000 EUR/vuosi. Kysymys kuuluu, elääkö tuolla summalla muusikko vuoden joten onko tämä järjestö nyt niin todella hieno ja pyhä järjestö että siinä ei ole mitään vikaa tai sitä ei saisi millään lailla uudistaa.
Eli apurahoja pitäisi sitten näiden musiikintekijöiden lähteä hiplaamaan sen lopun 2.000 EUR lisäksi ja sitähän se on jos lähdet päätoimiseksi musiikintekijäksi karuun musiikkibisnekseen kun kusettajamanagereita liikkuu ja levy-yhtiöt ja kustannusyhtiöt haluavat myös sinun biiseistäsi usein kolmanneksen tekijänoikeuskorvauksista itselleen. Vähän niin kuin että menet töihin ja työnantaja haluaa palkastasi kolmanneksen itselleen.
Tiedän vaan paljon sellaisia musiikintekijöitä jotka eivät ole liittyneet Teostoon juuri eettisistä syistä ja silti saavat levyjään kaupaksi ja heillä on usein vielä joku pääduuni jolla tulevat toimeen, eli eivät tarvitse taloudellisista syistä mitään Teoston jäsenyyttä ja heille on kyllä pakko nostaa hattua.
Tiedän vielä kyllä sen että mikseri.net on pääasiallisesti amatöörien mesta ja useinhan tämä teoreettinen teoston mikseri.net artistien tukeminen perustellaan sillä että se ei onnistuisi koska silloin amatööritkin saisivat TO-korvauksia joita ei monikaan haluaisi toteutuvan.
Pohjimmiltaanhan jos ajateltaisiin sellainen absurdi ajatus että jos meillä ei olisi enää minkäänlaista talousjärjestelmää eikä valuuttaa ja kaikki palvelut olisivat ilmaisia niin eihän myöskään musiikkiteollisuus voisi toimia enää vanhalla korruptoituneella tavalla ja tuohon vapaaseen kilpailuu kyllä vielä mennään ja se on vaan ajan kysymys ja silloin kaikenmaailman kusettajalevy-yhtiöt ja managerit jäävät työttömäksi koska heitä ei enää tarvita.
Eihän me nyt helvetti tästä ilmastakaan makseta mitä päivittäin hengitetään mutta onhan meillä olemassa sellainenkin hienous kuin ilmastovero. Kohta tulee varmaan huoneilmavero jne. Kaikkea hienoa se korrutoitunut yhteiskunta tuo meille. Mutta näistä asioista on vähän vaikea lähteä keskustelemaan kun pohjimmiltaan meidät kaikki on jo syntymästä lähtien opetettu puolustamaan kapitalistista systeemiä se on ihan kaikkien mielestä enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli riistäminen on pyhä asia ja ihmisten hyvinvointi ei niinkään tärkeää jos kyseessä on oma taloudellinen etu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
karman hardon
1998 viestiä
|
#2 kirjoitettu
06.01.2009 11:41
luulisi että mikseriin voi laittaa omia tekeleitään, jos sen tekee artistinimellä/bändillä, joka EI ole Teoston jäsen...? (vaikka itse olisikin)
eikös se mene niin että Teostokorvauksia saa vain niistä tekeleistään joista on tehnyt teostoilmoituksen?
Eli jos laittaa tänne biisin, jota ei ole ilmoittanut Teostoon niin asiassa ei liene pitäisi olla mitään eturistiriitoja?
en tiedä mikä on moderaattoreiden kanta, mutta Gramexin jäsenlehdessä näitä judansseja on toisinaan puitu ja muistaakseni artistilla on oikeus jakaa musiikkiaan ilmaiseksi netissä jos niin haluaa...tai sitten muistan väärin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
-HypnotiC-
1541 viestiä
|
#3 kirjoitettu
06.01.2009 12:03
Eikö tosta Teostosta sitten voi erota, jos siihen on kerran liittynyt?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#4 kirjoitettu
06.01.2009 13:01
karman hardon kirjoitti:
luulisi että mikseriin voi laittaa omia tekeleitään, jos sen tekee artistinimellä/bändillä, joka EI ole Teoston jäsen...? (vaikka itse olisikin)
eikös se mene niin että Teostokorvauksia saa vain niistä tekeleistään joista on tehnyt teostoilmoituksen?
Eli jos laittaa tänne biisin, jota ei ole ilmoittanut Teostoon niin asiassa ei liene pitäisi olla mitään eturistiriitoja?
Ei voi mikseriin laittaa enää sen jälkeen omia tekeleitä kun olet liittynyt Teostoon koska teoston asiakkaita koskee Teoston ja asiakkaan välinen sopimus.
en tiedä mikä on moderaattoreiden kanta, mutta Gramexin jäsenlehdessä näitä judansseja on toisinaan puitu ja muistaakseni artistilla on oikeus jakaa musiikkiaan ilmaiseksi netissä jos niin haluaa...tai sitten muistan väärin.
Omaa musiikkiaan saan pistää Teoston asiakkaana vain omalle kotisivulleen mutta ei muualle. Eli mikseri.net on kieleletty ja johtuu vain siitä että Teoston mukaan mikseri.netin pitäisi maksaa suunnattomia määriä mekanisointimaksuja Teostolle jos Teosto haluaisi jotain maksaa asiakkailleen joilla on täällä musaansa kuultavissa.
Sama homma on myös käytännössä että jos teet kavereillesi ja sukulaisillesi CD-levyn niin jos olet Teoston asiakas niin lain mukaan sinun olisi pakko maksaa jokaisesta printtaamastasi levystä Teostolle mekanisointimaksuja.
Jos esim. Teoston asiakkaana soitat sukulaistesi juhlissa oman biisin niin siitäkin sinun kuuluu maksaa Teostolle julkisen musiikin esittämisestä.
Eli aina on sama järjestö ajamassa teidän etujanne ja vaatimassa siitä teiltä rahaa. Omakustannejulkaisuissa usein käykin tämän poliitikan suhteen usein niin että Teostokuluihin menee suuri osa julkaisusta ja käteen jääkin vain pelkkä luu.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#5 kirjoitettu
06.01.2009 13:45
Jos esim. Teoston asiakkaana soitat sukulaistesi juhlissa oman biisin niin siitäkin sinun kuuluu maksaa Teostolle julkisen musiikin esittämisestä.
Harvoinpa lienevät sukujuhlat julkisia tilaisuuksia..enemmässä määrin yksityistilaisuuksia
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Heijala
4760 viestiä
|
#6 kirjoitettu
06.01.2009 13:59
Teemujazz kirjoitti:
Dingokin on varmaan jo 20 sellaista tehnyt ja radioasemia ei enää kiinnosta. Uusi levy tuli äskettäin ulos mutta nobody cares anymore koska se jäi sinne 80-luvulle.
Ahem.
Oletko kuunnellut Radio Suomea? Siellä soi aktiivisesti kaikki Dingot, Jani Wickholmit sun muut nobodyt, jotka eivät poppiasemilla soi. Ja kyllä niitä levyjä myydään, jos nyt ei ihan platinaa, niin kumminkin ihan tarpeeksi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#7 kirjoitettu
06.01.2009 14:18
Heijala kirjoitti:
Teemujazz kirjoitti:
Dingokin on varmaan jo 20 sellaista tehnyt ja radioasemia ei enää kiinnosta. Uusi levy tuli äskettäin ulos mutta nobody cares anymore koska se jäi sinne 80-luvulle.
Ahem.
Oletko kuunnellut Radio Suomea? Siellä soi aktiivisesti kaikki Dingot, Jani Wickholmit sun muut nobodyt, jotka eivät poppiasemilla soi. Ja kyllä niitä levyjä myydään, jos nyt ei ihan platinaa, niin kumminkin ihan tarpeeksi.
Pitää paikkansa tuo Radio Suomi ja enemmänkin yöradiossa voi soida näiden artistien musa joka ei kelpaa formaattipaskaa soittaville kapeansoittolistojen radioasemille.
Dingostakin tarkoitan sitä niiden uusinta albumia että paljon ei ole soinut siitä ensimmäinenkään biisi juuri missään koska
a.) julkaisijaa eli Edel Recordsia ei kiinnosta pistää ropoja kiinni promoon koska Dingo on jo nähty
b.) vanhat biisit soivat edelleen radiossa, joten uudet eivät enää kiinnosta ketään
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#8 kirjoitettu
06.01.2009 14:19
BullHill kirjoitti:
Jos esim. Teoston asiakkaana soitat sukulaistesi juhlissa oman biisin niin siitäkin sinun kuuluu maksaa Teostolle julkisen musiikin esittämisestä.
Harvoinpa lienevät sukujuhlat julkisia tilaisuuksia..enemmässä määrin yksityistilaisuuksia
No joo pitää paikkansa yksityistilaisuudet on asia erikseen mutta tämä mekanisointimaksu pitää kuitenkin paikkansa näiden itse tehtyjen CD-levyjen suhteen.
On sinällään minusta aika järjestöntä että siitä pitää maksaa Teostolle. Vähän niin kuin menisit duuniin ja joutuisisit maksamaan palkkalisenssiä siitä että sulle maksetaan tekemästäsi työstä palkkaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#9 kirjoitettu
06.01.2009 15:52
jeps...olisihan se kohtuullista ett nuo maksut ja luvat koskisivat vain rekisteriin ilmoitettuja teoksia..elikkäs teoston asiakassopimus voisi kyllä jättää tekijälle päätösvallan, jos jotakin haluaa julkaista vielä vapaasti netissä tai omakustaanteena, jos kustannus- ja levy- ym. sopimukset sen mahdollistavat.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
-HypnotiC-
1541 viestiä
|
#10 kirjoitettu
06.01.2009 17:26
Outo Tuttava kirjoitti:
-HypnotiC- kirjoitti:
Eikö tosta Teostosta sitten voi erota, jos siihen on kerran liittynyt?
No mutta jos artistilla on jo ihan kaupallisesti julkaistuakin tavaraa, tuskin silloin kannattaa Teostosta tai Gramexista mennä eroamaan?
Niinnojoo. Eikai siihen sitten muu auta kun ryhtyä etsimään uutta levy-yhtiötä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Heijala
4760 viestiä
|
#11 kirjoitettu
06.01.2009 20:14
Niin, eikös Teostoon merkittävät teokset pidä merkitä sinne Teostoon? Kai sitä nyt voi tehdä mitä huvittaa, eikä Teostoon kuuluminen sitä rajoita. Kuten edellinen tuossa ilmaisi.
Ei siinä nyt naimisiin kuitenkaan mennä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#12 kirjoitettu
06.01.2009 21:35
Heijala kirjoitti:
Niin, eikös Teostoon merkittävät teokset pidä merkitä sinne Teostoon? Kai sitä nyt voi tehdä mitä huvittaa, eikä Teostoon kuuluminen sitä rajoita. Kuten edellinen tuossa ilmaisi.
Ei siinä nyt naimisiin kuitenkaan mennä.
Ei kyllä se vastaa vähän kuin pakkoavioliittoa koska siinä on elinikäinen jäsenyys ja avoliittoa ei sallita.
Kaikki teokset mitkä teet vaikka niitä et edes ole ilmoittanut Teostoon kuuluu Teostolle automaattisesti jos olet heidän jäsen koska Teostohan ajaa teidän etujanne ettei kukaan pääse ilmaiseksi tätä kappaletta missään kuuntelemaan/lataamaan. Eli henkilökohtaisia vapauksia vastaan tässä soditaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#13 kirjoitettu
06.01.2009 22:04
tuollahan tuo asiakassopimus on teoston nettisivustolla luettavissa pdf muodossa
2 pykälässä mainitaan oikeuksien siirtymisestä teostolle jokaisen teoksen luomisesta lähtien
7 pykälässä mainitaan sopimuksen koskevan teoksia jotka tekijä on tehnyt tai vastaisuudessa tekee. elikkäs jo aikaisemminkin tehtyjen teoksien oikeudet siirtyvät teostolle sopimuksen allekirjoitushetkestä lukien.
näyttäs juur siltä ett jos oot teoston asiakas ja esität julkisesti tai julkaset omistakin teoksistas (joita ei sido mikään muu sopimus, levy-, kustannus- tms diili) omakustanteen pitäs noi luvat ja maksut sekä ilmotukset hoitaa. Tietysti teosto taas tilittää tekijälle, eli sinulle korvauksia, mutt mitä vetänee välistä
tiedä sitten kuinka tarkkaan valvovat tuota käytännössä
BullHill muokkasi viestiä 22:21 06.01.2009
samoin teoston sivustosta löytyy tietoa teosten nettijulkaisemiseen liittyen (Jos on asiakassopimus allekirjoitettuna ei voi enää vapaasti julkaista netissäkään teoksiaan..Omalla kotisivullaan kylläkin ilman maksua (jos äänite ei ole ladattavissa) mutt niistäkin pitää tehä ilmoitus
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MGynther
109 viestiä
|
#14 kirjoitettu
06.01.2009 22:34
En tietenkään halua kannustaa ketään rikkomaan Teoston tai Mikserin sääntöjä, mutta tietääkseni aika moni ei noudata niitä täysin kirjaimellisesti. Teostolla on muutakin tekemistä kuin etsiä Mikseristä teostonalaista musiikkia, jonka tekijä on itse lisännyt. Etenkään, jos suosiosta ei ole tietoakaan. En myöskään usko, että Mikserin ylläpito selvittää biisien tekijät siltä varalta, että jokin biisi sattuisi olemaan Teoston asiakkaan tekemä mutta julkaisematon.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#15 kirjoitettu
06.01.2009 22:51
hmm....jääpi nähtäväks milloin nuo ''etujärjestöt'' runnovat läpi kulttuurin edistämisen nimissä sellasen lain, ettei mitään teoksia saa julkasta netissäkään ilman korvauksia sinne ja tänne + verot päälle ???
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Kallemania
299 viestiä
|
#16 kirjoitettu
06.01.2009 22:53
Mitä tää nyt sitten meinaa loppujen lopuksi, jos oot pikku artisti joka ei paljoa varmaankaan ikinä tuu myymään niin ei kannata ruveta teoston asiakkaaksi?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#17 kirjoitettu
07.01.2009 01:26
Kallemania kirjoitti:
Mitä tää nyt sitten meinaa loppujen lopuksi, jos oot pikku artisti joka ei paljoa varmaankaan ikinä tuu myymään niin ei kannata ruveta teoston asiakkaaksi?
Olet asian ytimessä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#18 kirjoitettu
07.01.2009 01:39
BullHill kirjoitti:
hmm....jääpi nähtäväks milloin nuo ''etujärjestöt'' runnovat läpi kulttuurin edistämisen nimissä sellasen lain, ettei mitään teoksia saa julkasta netissäkään ilman korvauksia sinne ja tänne + verot päälle ???
Kyllähän noi teostokorvaukset ovat jo pitkään olleet 30 % sivutuloverotuksella jollei ole välissä omaa firmaa/lafgaa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#19 kirjoitettu
07.01.2009 10:33
Ahem, jos porukka päättää tehdä uuden bändin, ja bändistä yksi jäsen on Teostossa ja neljä muuta ei, kuuluuko bändin tuottama materiaali Teostoon?
Mitä, jos 4/5 uuden bändin jäsenistä kuuluvat Teostoon ja yksi ei?
Mitä, jos vaihdat Mikseri.netin käyttäjänimen, teet Mikseri.nettiin uuden projektin ja suollat ihan mitä vaan ikinä haluat?
Ei kaikesta tarvitse tehdä väkisin niin vaikeaa. Jos ei Teoston pykälät miellytä niin ei pidä sitten raapustaa nimeään papereihin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MGynther
109 viestiä
|
#20 kirjoitettu
07.01.2009 12:13
D-Vision kirjoitti:
Ahem, jos porukka päättää tehdä uuden bändin, ja bändistä yksi jäsen on Teostossa ja neljä muuta ei, kuuluuko bändin tuottama materiaali Teostoon?
Mitä, jos 4/5 uuden bändin jäsenistä kuuluvat Teostoon ja yksi ei?
Ei Teostoa kiinnosta bändin jäsenet, vaan biisien tekijät.
Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto r.y. on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikin kustantajien tekijänoikeusjärjestö.
Isommalla porukalla biisejä tehdessä kappaleet voi merkitä niille, jotka eivät kuulu Teostoon. Näin siis, jos halutaan, että kappaleet eivät ole Teoston valvonnassa.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Samuel Raggy
|
#21 kirjoitettu
07.01.2009 12:13
D-Vision kirjoitti:
Ahem, jos porukka päättää tehdä uuden bändin, ja bändistä yksi jäsen on Teostossa ja neljä muuta ei, kuuluuko bändin tuottama materiaali Teostoon?
Mitä, jos 4/5 uuden bändin jäsenistä kuuluvat Teostoon ja yksi ei?
Se riippuu yksinomaan siitä kuka jäsenistä on säveltänyt ja sanoittanut biisit. Vai...?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#22 kirjoitettu
07.01.2009 12:22
BullHill kirjoitti:
hmm....jääpi nähtäväks milloin nuo ''etujärjestöt'' runnovat läpi kulttuurin edistämisen nimissä sellasen lain, ettei mitään teoksia saa julkasta netissäkään ilman korvauksia sinne ja tänne + verot päälle ???
Teemujazz kirjoitti:
Kyllähän noi teostokorvaukset ovat jo pitkään olleet 30 % sivutuloverotuksella jollei ole välissä omaa firmaa/lafgaa.
taisin ilmaista epäselvästi....tarkoitin sellaista, joka estää vapaankin teoksen julkaisua ilmaseks (kuten esim. just mikserinetis) vaikka tekijää ei sitoisi mikään sopimus etujärjestöjen kanssa. Ja korvaukset ja verot maksuun vaikka tekijä ei saisi latin latia tuloa julkaisusta...
BullHill muokkasi viestiä 12:24 07.01.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#23 kirjoitettu
07.01.2009 12:27
D-Vision kirjoitti:
Ei kaikesta tarvitse tehdä väkisin niin vaikeaa. Jos ei Teoston pykälät miellytä niin ei pidä sitten raapustaa nimeään papereihin.
Tän keskustelun lähtökohtana oli tilanne, jossa se nimi on jo siellä teoston sopimuksessa..Toki sen sopimuksen voi sanoaa irti, mutt mutt, jos sieltä kuiteskin olis tulossa jotain korvausta vielä niistä vanhoista teoksista....
BullHill muokkasi viestiä 12:47 07.01.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
PehmoA
1071 viestiä
|
#24 kirjoitettu
07.01.2009 12:33
joo sitä aika "innolla" odotellassa ku mp3 soitin on ku taksimittari, mittari raksuttaa sitä mukaa ku kuuntelet, oli se sit ihan mitä tahansa mitä siellä pyörikin.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
GxBx
4644 viestiä
|
#25 kirjoitettu
07.01.2009 19:46
semmonen tähä välii et kaikki teosto yms. tekijänoikeusjärjestöhöpötihöpöti-viritykset tuntuu IMO vähän tuulimylljä vastaan taistelemiselta. Tai sitten niitten päätehtävä on just imeä rahaa hyväuskoisilta artisteilta tjsp. rehellisiltä heeboilta.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
D-Vision
1947 viestiä
|
#26 kirjoitettu
07.01.2009 21:16
BullHill kirjoitti:
Tän keskustelun lähtökohtana oli tilanne, jossa se nimi on jo siellä teoston sopimuksessa..Toki sen sopimuksen voi sanoaa irti, mutt mutt, jos sieltä kuiteskin olis tulossa jotain korvausta vielä niistä vanhoista teoksista....
Siinäkin tapauksessa olen sitä mieltä, että kannattaa aina miettiä etukäteen, mihin lappuun nimensä kirjoittaa.
Ovatko nuo Teosto ja Gramex jotain valtion/yleisradion instansseja vai voisiko yksityinen henkilö perustaa kilpailevan yrityksen?
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#27 kirjoitettu
07.01.2009 21:40
http://www.teosto.fi/f...
http://www.gramex.fi/i...
toki pitää miettiä mitä allekirjoittaa
elikkäs sopimuksia kannattanee allekirjottaa sillon ku saa
teoksiaan myyntiin esim. levyfirmall ja mahdollista radiosoittoa ym. ni saapi niistä noi korvaukset...lähtökohtana oli se kun biisit ei soi enää missään, levymyynti on loppunu ja levysopimuksen jatkaminenkaa ei enään kiinnosta firmaa...tekijä haluis julkaista töitään (julkaisemattomia) vaikkapa ilmaseks netis mainostaakseen esim. uutta bändiään/musiikkiaan johon levyfirma ei enää panosta.
Tässä kohtaa olis hyvä ku teostosopimus koskis vain tekijän teostoon rekisteröimiä teoksia
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
MGynther
109 viestiä
|
#28 kirjoitettu
07.01.2009 23:18
BullHill kirjoitti:
lähtökohtana oli se kun biisit ei soi enää missään, levymyynti on loppunu ja levysopimuksen jatkaminenkaa ei enään kiinnosta firmaa...tekijä haluis julkaista töitään (julkaisemattomia) vaikkapa ilmaseks netis mainostaakseen esim. uutta bändiään/musiikkiaan johon levyfirma ei enää panosta.
Tämä on tainnut mennä aika monelta ohi. Ei Teosto ole mikään ryöstöjärjestö, mafia tai kgb. Se oikeasti valvoo musiikin tekijöiden ja kustantajien etuja. Keskustelu lähti vaan siitä käyntiin, että Teoston alaisia kappaleita ei voi eritellä mitenkään. Joko olet asiakas, jolloin Teosto valvoo kaikkia uusia kappaleitasi, tai sitten et ole asiakas. Tämän takia Teoston asiakas ei voi sääntöjä rikkomatta levittää musiikkiaan ilmaiseksi esimerkiksi täällä Mikserissä.
Oman nettisivunsa mukaan Teosto tilittää lähes 90% keräämistään korvauksista. Kilpailijaa Teostolle ei voi perustaa, vaan sillä on monopoliasema. Samanlainen käytäntö on monissa muissakin maissa.
Itse en ole Teoston asiakas, koska en saisi mitään korvauksia ja asiakkuus häiritsisi vain musiikkini levitystä netissä. Halusin vain oikaista muutaman asian.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
iso j
|
#29 kirjoitettu
07.01.2009 23:58
Älkää tehkö asioita liian vaikeiksi. Niinkun joku jo mainitsikin Teostolla on varmaan muutakin puuhaa kun selailla mikseriä. Ja se kannattaako liittyä on jokaisen oma asia. Mä oon ollu tyytyväinen asiakas.
Aikanaan maksoi 500mk elinikäinen jäsenyys+50v (vai 70v) viikatemiehen vierailusta,lapsenlapsetkin hyötyy vielä. Lisäksi radiosoittoa on kertynyt senverranvuosienvarrella että reilusti plussalla ollaan.
Ja muistakaas vielä sekin että keikoilla kun veivaatte omia biisejä niin siitäkin kilahtaa roposia pussiin, jos vaan jaksaa tehdä sen ilmotuksen.Vaikka ainuttakaan ihmistä ei clubilla olisi.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Epoche
5248 viestiä
|
#30 kirjoitettu
08.01.2009 02:01
Ei Teosto vahtaa mitä kukakin tekee, tuskin reagoi vaikka joku selvästi osoittaisi sille - että tämä kaveri tässä jakaa musiikkia ilmaiseksi mp3-muodossa netissä, vieläpä nimimerkin turvin! Ei se kuitenkaan niiltä ole pois, ainoastaan tekisivät pahaa asiakkaalleen ilman korvausta..
Lakitekstit ovat olemassa, jotta - jos joku megatähti joskus tulevaisuudessa sekoisi ja tekisi omituisia asioita - uskon mää, ammuu..
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#31 kirjoitettu
08.01.2009 02:56
GxBx kirjoitti:
semmonen tähä välii et kaikki teosto yms. tekijänoikeusjärjestöhöpötihöpöti-viritykset tuntuu IMO vähän tuulimylljä vastaan taistelemiselta. Tai sitten niitten päätehtävä on just imeä rahaa hyväuskoisilta artisteilta tjsp. rehellisiltä heeboilta.
Sitähän se on ollut viimeiset 10-vuotta kun nämä TO-järjestöt sekä suuri levyteollisuus on kussut omille kengilleen ja jatkaa sitä edelleen.
Ne eivät tajua eivätkä suostu kuuntelemaan sitä tosiasiaa että
a.) Musiikin tulevaisuus on internetissä
b.) Tekijänoikeusjärjestöt Teosto ja Gramex voisi pikku hiljaa alkaa ajamaan niiden asiakkaidensa etuja oikeast eikä keskittyä oman ylisuuren budjettinsa keräämiseen nostamalla maksuja ravintoloilta, takseilta jne.
c.) Musiikin kuluttajat eivät ole syyllisiä huonoon levymyyntiin vaan siinä on kyse kysynnän ja tarjonnan laista koska ei nykyinen levyteollisuus ole perustunut tasapuoliseen ja vapaaseen kilpailuun.
Ei todellakaan koska levy-yhtiö toiminta on kapitalismista voittoa tavoittelevaa toimintaa ja rahaa on saatava välittömästi joten sillä ei ole mitään merkitystä millaista on musiikki jota tuotetaan sieltä ulos ja siksi nykypäivänä entistäkin enemmän sainataan suurille levy-yhtiöille näitä yhden hitin kertakäyttöartisteja jotka revitään vaikka television yöchatista kun tuottajalle on annettu 2-viikkoa aikaa saada 15 000 kpl levymyynti toteuduttua ja joku käytäväsiivooja sopii siihen muottiin hyvin.
Jos kerta soittolistat ovat entistäkin kapeampia ja mikään bändi tai artisti ei pääse nykypäivänä radioon jollei ole suuria levy-yhtiöitä maksamassa rahaa radioille siitä että edes sinkku pääsee soimaan radioon niin onko tässä kyse reilusta vapaasta kilpailusta = ei ole
Kannattaa aina muistaa se että levy-yhtiöt ovat pieniä ja suuria yrityksiä kaikki joista suurimmat ovat monikansallisia ja mitä monikansalliset yritykset tekevät = keskittyvät riistämään keinolla millä hyvänsä jotta saataisiin maksimoitua voitot.
Sen takia kuulemma nykyään levy-yhtiöissä on myös tuottajien ja muusikoidenkin keskuudessa koko ajan hyvin monella pelko omasta työpaikasta kun toimitusjohtajalla ja koko levy-yhtiöllä on jatkuva stressi ja paine saada tehtyä rahaa sisään ja siinä ei tämän nykyisen kvartaalikapitalismin aikakaudella enää jakseta kiinnittää huomiota sen musiikin laatuun. Eli kuulijoiden hyvinvointi on täysin toisarvoista koska keskitytään vaan artistin/bändin ulkoiseen imagoon/habitukseen ja keksitään mediassa artistista keksittyjä juttuja jotta saataisiin levy myynti nousemaan.
Levymyynti on laskenut vain kysynnän ja tarjonnan laista ja ennenkaikkea siitä että CD-levyn ovh. 23.90 EUR on edelleenkin liian kallis ja toisekseen se että koko CD-levyn elinkaari on nyt lopussa. Mutta ei ole Itunesin maksullinen musiikki sitä pystynyt syrjäyttämään ja siihen on tuotava tilalle joku muu fyysinen media kuten DVD ?
Musiikkiteollisuus ei kuitenkaan parane minnekään suuntaan jos se lähtee edelleen musiikinkuluttajia vastaan tällä iänikuisella piratismipropagandallaan. Todellisuudessahan levy-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt tietävät kyllä että internetpiratismin avulla pienet kuin suuret artistit saavat näkyvyyttä, eli se on ilmaista promoa/mainosta ja sehän ei kelpaa missään tapauksessa näille riistolaitoksille koska eivät pääse siitä itse hyötymään taloudellisesti ja sen takia esim. Teoston kaikki asiakkaat eivät saa musiikkiaan esille missään ilman levy-yhtiötä tai kustantajaa ja väistämättä tämä on mennyt jo siihen pisteeseen että pienet artistit/bändit joiden jäsenistä on suurin osa Teoston asiakkaita eivät saa musiikkiaan juuri mitenkään näkyville kun ei levy-yhtiöitä kiinnosta ja osaaminenhan ei merkkaa levy-yhtiöille mitään. Raha heille merkkaa.
Ei ole sitten tämänkäänä maan tekijänoikeusjärjestöt ja suuret levy-yhtiöt näita asioita vieläkään tajunneet vaan lähinnä ovat keskittyneet edelleen kusemaan omille kengilleen kun Suomessa toimivan TTVK:n (Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus) on tarkoitus aloittaa tänä vuonna Gestapo tyylinen piraattien etsintä pyytämällä teletunnistetietoja teleoperaattoreilta että kuka lataa musiikkia internetistä. Myös Suomessa jo pitkään toiminut ÄKT (Ääni ja Kuvatallennetuottajat) on myös haaveillut tällaisen gestapo tyylisen systeemin aloittamisesta mutta toimitusjohtaja Arto Alaspään soidintanssiin ei ole vielä oikein Teosto ja Gramex sekä poliisivoimat pystyneet vastaamaan.
Ei se voi kuin nauraa sille että että meidän planeetallamme edelleen musiikin kuunteleminen on rikos josta voit joutua linnaan koska on olemassa korruptoituneita tekijänoikeusjärjestöjä.
Mutta heti kun menet kirjastoon niin sitten se ei olekaan laitonta.
Kuuntelet radiota niin se ei ole laitonta mutta internetistä et saa samaa musiikkia kuunnella tai hakea. Eli sanapavaus ja henkilökohtaiset oikeudet poljetaan maahan TO-järjestöjen kautta ja heidän asiakkaansa myyvät myös sopimuksen johdosta käytännössä omat vapautensa luovuttaessaan kaikki oikeudet korruptoituneelle tekijänoikeusjärjestölle.
Nimittäin jos nyt vähänkään on realisti niin jos ei tässä maailmassa olla pystytty vielä seuraavan 50-vuoden aikana pystytty siirtymään kapitalistisesta taloudesta resurssipohjaiseen talouteen niin silloin nanoteknologiahan luo näille rahanahneille tekijänoikeusjärjestöille erittäin oivan keinon rahastaa 99 % tehokkaammin yksityishenkilöitä kun vakoillaan sateelliiteista että mitä musiikkikappaletta kukakin kansalainen a tai b on hyräillyt/ajatellut työmatkansa aikana niin lähetetään Itunesista lasku perässä 2.90 EUR/biisi. Erittäin nerokasta ja taas saa Teosto useita miljoonia lisää kassaansa.
Ei musiikin tai muunkaan taiteen tarkoituksena ole tehdä aivan helvetisti rahaa mutta kun väliin tulee läpi korruptoituneet välistävetäjät (tekijänoikeusjärjestöt) niin näin ollen artistin/bändin ja myös musiikin kuluttajan etu ei merkitse näille riistojärjestöille mitään. Koska monikansalliset tekijänoikeusjärjestöt keskittyvät vain ajamaan omia etujaan mutta niiden toiminta täytyy perustua tuttuun propagandaan =
"musiikin laiton nettilataaminen on rikos joka syö levyteollisuutta"
tai
"muusikot ovat köyhiä koska ihmiset lataavat heidän musiikkiaan laittomasti internetistä".
Kaikki nämä sloganit ovat täyttä keksittyä paskaa millä propagandalla pyöritetään Suomessakin Teostoa ja Gramexia. Eli kaikki perustuu pelkoon ja ihmisten pelotteluun ja sitä varten on olemassa kiertäviä lobbareita mm. Gramexilla saarnaamassa siitä kuinka rivimuusikot jäävät köyhäksi kun heidän levyjään ladataan laittomasti internetistä.
Pikemminkin näiden lobbareiden kuuluisi lobata totuus että "muusikot ja musiikintekijät ovat köyhiä koska heiltä riistää leivän pöydästä pari korruptoitunutta tekijänoikeusjärjestöä jotka pitävät toiminnallaan yllä jatkuvaa epäoikeudenmukaista kilpailua ja sopimuksellaan rajoittaa asiakkaidensa näkyvyyttä musiikkialalla".
Mitenköhän kävisi jos nämäkin pari tekijänoikeusjärjestöä lopettaisi sen korruption ja alkaisi oikeasti tukemaan niitä asiakkaitaan eikä keskittyisi enää oman etunsa ajamiseen ?
Johan olisi niilläkin Teostosta ennen 2000 EUR vuodessa saaneilla kymmenenkertasesti suuremmat vuositulot. Tarkoitan sitä että jos näiden järjestöjen toiminta perustuisi tasa-arvoiseen resurssipohjaiseen talouteen mutta se ei ole mahdollista niin kauan kun on olemassa riistokapitalistinen korruptoitunut systeemi, koska tässä nykyisessä korruptunoituneessa talousjärjestelmässä on pakko aina olla entistäkin enemmän työttömiä/köyhiä. Muuten se ei toimi ja monikansallisten tekijänoikeusjärjestöjen on pakko voittojen maksimoimisen vuoksi korotettava yritysten maksuja musiikinsoittamisesta. Vaikka julkisestihan esim. Teosto mainostaa olevansa voittoa tavoittelematon tekijänoikeusjärjestö. Tämä on aivan täyttä bullshittia koska hekin pulittavat joka vuosi näille neljälle maailman suurimmalle tekijänoikeusjärjestölle monia miljoonia euroja ja nekin rahat on vaan kirjaimellisesti riistetty vaikka miltä yritykseltä mutta kun se tehdään hienolla propagandalla "ajamalla musiikintekijöiden etuja" niin tämäkin rosvous on täysin laillista.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
BullHill mja
319 viestiä
|
#32 kirjoitettu
08.01.2009 13:03
Kyllähän nuo tekijänoikeusjärjestöt tilittävät tekijöille perimiään korvauksia.
Tarkoituksena juurikin se ettei musiikkiteollisuus ja
markkinatalous voi käyttää teoksia tekijän jäädessä ilman korvausta. Aika hankalaa olis yksityisen henkilön periä korvauksia.
Elikkä en noita tekijänoikeusjärjestöjä niin suurena haittana näe..(poikkeuksena juuri tuo, ett asiakas ei voi julkaista korvauksista vapaana jotain teostaan niin halutessaan)
Musiikkiteollisuuden julkaisupolitiikka, radioasemien soittolistat ja markkinatalous onkin sitten toinen juttu
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
iso j
|
#33 kirjoitettu
09.01.2009 18:35
Teemujazz kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
semmonen tähä välii et kaikki teosto yms. tekijänoikeusjärjestöhöpötihöpöti-viritykset tuntuu IMO vähän tuulimylljä vastaan taistelemiselta. Tai sitten niitten päätehtävä on just imeä rahaa hyväuskoisilta artisteilta tjsp. rehellisiltä heeboilta.
Sitähän se on ollut viimeiset 10-vuotta kun nämä TO-järjestöt sekä suuri levyteollisuus on kussut omille kengilleen ja jatkaa sitä edelleen.
Ne eivät tajua eivätkä suostu kuuntelemaan sitä tosiasiaa että
a.) Musiikin tulevaisuus on internetissä
b.) Tekijänoikeusjärjestöt Teosto ja Gramex voisi pikku hiljaa alkaa ajamaan niiden asiakkaidensa etuja oikeast eikä keskittyä oman ylisuuren budjettinsa keräämiseen nostamalla maksuja ravintoloilta, takseilta jne.
c.) Musiikin kuluttajat eivät ole syyllisiä huonoon levymyyntiin vaan siinä on kyse kysynnän ja tarjonnan laista koska ei nykyinen levyteollisuus ole perustunut tasapuoliseen ja vapaaseen kilpailuun.
Jos musiikin tulevaisuus on kerran netissä niin mä taidan myydä kaikki kitarat yms ja lopettaa... zeesus mitä skeidaa.
Keikatkin varmaan on kohta "netissä" ei tarvii astua kämpästä mihinkään kun roikkuu vaan netissä
Sä voisit sit vaikka kerätä tekijöille NIILLE KUULUVAT KORVAUKSET suoritetusta työstä. Vaikkapa kätevästi NETISSÄ!
Ymmärränhän mä tietysti että ainahan nuoriso on tuntenut tarvetta kapinoida vanhempia/auktoriteettejä vastaan, aika kun kuluu ja teet pari "hittiä" niin sullakin alkaa ääni kellossa muuttumaan. Ai nii mut ethän sä halunnukkaan fyrkkaa musastasi, sähän teet sitä puhtaasit ideologiselta pohjalta. Sori.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
rewind
165 viestiä
|
#34 kirjoitettu
09.01.2009 21:45
Teemujazz kirjoitti:
Omaa musiikkiaan saan pistää Teoston asiakkaana vain omalle kotisivulleen mutta ei muualle.
Eikös Teostolle ilmoiteta sivun osoite, jonne musiikkiaan haluaa tunkea? Sivun ei käsittääkseni tarvitse olla bändin "virallinen" kotisivu, ja voihan joku pitää kotisivunaan Mikserin artistisivuaan.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
petersadul
286 viestiä
|
#35 kirjoitettu
09.01.2009 22:01
JQuakerM kirjoitti:
Mikähän on asian laita sitten tuolla Myspacessa jos kuuluu teoston asiakaslistaan? meinaan että eikös myspacessa ole myös mahdollisuus ladata biisi? ainakin itse joskus törmännyt sellaisiin artisteihin.
Jos artisti kuuluu teostoon, ja biisejä mahdollista ladata myspacesta niin luulisi sen olevan artistille maksullista.?
Myspacella ei ole sopparia Teoston kanssa, joten aivan sama vaikka laittaa kaiken jakoon siellä...no problemo.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Teemujazz
806 viestiä
|
#36 kirjoitettu
10.01.2009 08:53
iso j kirjoitti:
Teemujazz kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
semmonen tähä välii et kaikki teosto yms. tekijänoikeusjärjestöhöpötihöpöti-viritykset tuntuu IMO vähän tuulimylljä vastaan taistelemiselta. Tai sitten niitten päätehtävä on just imeä rahaa hyväuskoisilta artisteilta tjsp. rehellisiltä heeboilta.
Sitähän se on ollut viimeiset 10-vuotta kun nämä TO-järjestöt sekä suuri levyteollisuus on kussut omille kengilleen ja jatkaa sitä edelleen.
Ne eivät tajua eivätkä suostu kuuntelemaan sitä tosiasiaa että
a.) Musiikin tulevaisuus on internetissä
b.) Tekijänoikeusjärjestöt Teosto ja Gramex voisi pikku hiljaa alkaa ajamaan niiden asiakkaidensa etuja oikeast eikä keskittyä oman ylisuuren budjettinsa keräämiseen nostamalla maksuja ravintoloilta, takseilta jne.
c.) Musiikin kuluttajat eivät ole syyllisiä huonoon levymyyntiin vaan siinä on kyse kysynnän ja tarjonnan laista koska ei nykyinen levyteollisuus ole perustunut tasapuoliseen ja vapaaseen kilpailuun.
Jos musiikin tulevaisuus on kerran netissä niin mä taidan myydä kaikki kitarat yms ja lopettaa... zeesus mitä skeidaa.
Keikatkin varmaan on kohta "netissä" ei tarvii astua kämpästä mihinkään kun roikkuu vaan netissä
Sä voisit sit vaikka kerätä tekijöille NIILLE KUULUVAT KORVAUKSET suoritetusta työstä. Vaikkapa kätevästi NETISSÄ!
Ymmärränhän mä tietysti että ainahan nuoriso on tuntenut tarvetta kapinoida vanhempia/auktoriteettejä vastaan, aika kun kuluu ja teet pari "hittiä" niin sullakin alkaa ääni kellossa muuttumaan. Ai nii mut ethän sä halunnukkaan fyrkkaa musastasi, sähän teet sitä puhtaasit ideologiselta pohjalta. Sori.
Selvähän se että tämä aihe pistää monella herneen nenään.
Se on vaan sääli että hyvin suuri osa muusikoista/musiikintekijöistä ei näe että Teostokin on läpi korruptoitunut järjestö vaikka alkuperäinen tarkoitus oli hyvä. Mutta jos totuus näytettäisiin kaikille musiikintekijöille siis ihan suoraan paperille ne luvut montako miljoonaa nämä järjestöt syövät joka vuosi omasta kuormasta niin johan muuttuisi näidenkin tekijöiden ääni kellossa.
Gramex käsittääkseni syö siitä kuormasta vieläkin enemmän kuin Teosto joka vuosi.
Musiikintekijöille kyllä kuuluu tulla tekemästään musiikistaan korvaus mutta jos katsoo Teostoa ja Gramexia niin selitäppäs mulle että miksi silti hyvin suurin osa musiikintekijöistä ja sanoittajista joutuu juoksemaan apurahojen perässä ja myymään kitaroita/soittimiaan että voi maksaa laskuja. Lisäksi suurin osa joutuu turvautumaan kustannusyhtiöiden puoleen jotka maksavat könttäsumman sitä vastaan että saisivat sitten vetää kolmanneksen näiden kappaleiden tekijänoikeuskorvauksista itselleen. Eli aina on hyväksikäyttäjiä joka nurkassa ja Liimataismanagerit kimpussa ja jokainen kerta itse taiteilija (säveltäjä/sanoittaja/bändi) näiden kusettajien uhri.
Ei musiikkiteollisuudessa mitään apurahoja tarvittaisi jos se systeemi olisi ns. täydellinen joka perustuisi täysin vapaaseen kilpailuun mutta kun kyse on edelleen kapitalismista ja kvartaalitalouteen perustuvasta viihdeteollisuudesta niin se ei voi toimia ilman riistämistä ja aina silloin musiikintekijät joutuvat juoksemaan apurahojen perässä koska heidän edunvalvontajärjestö on syönyt omasta kuormasta sen lopun osan joka on lähetetty neljän maailmansuurimman tekijänoikeusjärjestön kassaan.
Jos vaikka ajatellaan tätä tekijänoikeusjärjestelmää musiikin saralla niin miten se toimisi jos vieläkin olisi käytössä vanha oravannahkatalous ?
Eli olisi Suomessa musiikintekijöiden ja sanoittajien tekijänoikeusjärjestö joka laskuttaisi jokaiselta yritykseltä 45,9 miljoonaa oravannahkaa vuodessa siitä että heidän yrityksissään soi radio.
Sitten kun loppuvuosi tulee niin tämä järjestö lähettää muutaman oravannahkan asiakkailleen mutta osat asiakkaat jäävät ilman oravannahkaa eli nämä joutuvatkin sitten kirjoittamaan apuraha hakemuksia jotta voisivat ehkä saada muutaman oravannahan jotta laskut pystyttäisiin maksamaan mutta joutuvat muuten elämään kädestä suuhun.
Tekijänoikeusjärjestö sitten on vuoden aikana onnistunut keräämään 45,9 miljoonaa oravannahkaa ja kaiken kukkuraksi tälle järjestölle jää useita miljoonia oravannahkoja itselleen jotka he julkisesti esittävät käyttävänsä sen toimintakuluihin kun he julkisesti kertovat että vain alle 9 % oravannahkoja käytetään järjestön toimintakuluihin. Mutta totuus onkin että nämä lukuisat miljoonat oravannahkat lähetetään neljälle maailman suurimmalle tekijänoikeusjärjestölle joiden ahneet osakkeenomistajat janoavat näitä ja heidän on jatkuvasti palveltava heidän osakkeenomistajiaan jotta he pysyisivät tyytyväisinä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
|
Alåne
1128 viestiä
|
#37 kirjoitettu
10.01.2009 13:00
Kyllähän se pahasti tänäpävänä katsottuna näyttää siltä, että teosto vaalii omia oikeuksiaan artistien sijaan. Voittoahan yhdistys ei saa tuottaa, mutta johonkin ne ohivedetyt eurot häviää. En se nyt niin vaikeaa ole upottaa organisaatiokuluihin muutamaa miljoonaa ylimääräistä.
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Alåne
1128 viestiä
|
#38 kirjoitettu
10.01.2009 13:08
iso j kirjoitti:
Teemujazz kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
semmonen tähä välii et kaikki teosto yms. tekijänoikeusjärjestöhöpötihöpöti-viritykset tuntuu IMO vähän tuulimylljä vastaan taistelemiselta. Tai sitten niitten päätehtävä on just imeä rahaa hyväuskoisilta artisteilta tjsp. rehellisiltä heeboilta.
Sitähän se on ollut viimeiset 10-vuotta kun nämä TO-järjestöt sekä suuri levyteollisuus on kussut omille kengilleen ja jatkaa sitä edelleen.
Ne eivät tajua eivätkä suostu kuuntelemaan sitä tosiasiaa että
a.) Musiikin tulevaisuus on internetissä
b.) Tekijänoikeusjärjestöt Teosto ja Gramex voisi pikku hiljaa alkaa ajamaan niiden asiakkaidensa etuja oikeast eikä keskittyä oman ylisuuren budjettinsa keräämiseen nostamalla maksuja ravintoloilta, takseilta jne.
c.) Musiikin kuluttajat eivät ole syyllisiä huonoon levymyyntiin vaan siinä on kyse kysynnän ja tarjonnan laista koska ei nykyinen levyteollisuus ole perustunut tasapuoliseen ja vapaaseen kilpailuun.
Jos musiikin tulevaisuus on kerran netissä niin mä taidan myydä kaikki kitarat yms ja lopettaa... zeesus mitä skeidaa.
Keikatkin varmaan on kohta "netissä" ei tarvii astua kämpästä mihinkään kun roikkuu vaan netissä
Sä voisit sit vaikka kerätä tekijöille NIILLE KUULUVAT KORVAUKSET suoritetusta työstä. Vaikkapa kätevästi NETISSÄ!
Ymmärränhän mä tietysti että ainahan nuoriso on tuntenut tarvetta kapinoida vanhempia/auktoriteettejä vastaan, aika kun kuluu ja teet pari "hittiä" niin sullakin alkaa ääni kellossa muuttumaan. Ai nii mut ethän sä halunnukkaan fyrkkaa musastasi, sähän teet sitä puhtaasit ideologiselta pohjalta. Sori.
Olet kuitenkin vaivautunut, vaiko ihan vahingossa eksynyt tänne nettiin kommentoimaan. Miksi et lähettänyt kirjettä yleisönosastolle?
Onhan se ikävää varmaan monen mielestä, koska olihan ennen kaikki niin paljon paremmin, kesätkin oli lämpimämpiä...
Kyllähän se vaan on niin että tekniikka kehittyy ja siitää otetaan hyöty irti. Ei niitä kiviäkään paljainkäsin pellolta kammeta. Maailma muuttuu SORRY!
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
iso j
|
#39 kirjoitettu
11.01.2009 14:00
Alåne kirjoitti:
iso j kirjoitti:
Teemujazz kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
semmonen tähä välii et kaikki teosto yms. tekijänoikeusjärjestöhöpötihöpöti-viritykset tuntuu IMO vähän tuulimylljä vastaan taistelemiselta. Tai sitten niitten päätehtävä on just imeä rahaa hyväuskoisilta artisteilta tjsp. rehellisiltä heeboilta.
Sitähän se on ollut viimeiset 10-vuotta kun nämä TO-järjestöt sekä suuri levyteollisuus on kussut omille kengilleen ja jatkaa sitä edelleen.
Ne eivät tajua eivätkä suostu kuuntelemaan sitä tosiasiaa että
a.) Musiikin tulevaisuus on internetissä
b.) Tekijänoikeusjärjestöt Teosto ja Gramex voisi pikku hiljaa alkaa ajamaan niiden asiakkaidensa etuja oikeast eikä keskittyä oman ylisuuren budjettinsa keräämiseen nostamalla maksuja ravintoloilta, takseilta jne.
c.) Musiikin kuluttajat eivät ole syyllisiä huonoon levymyyntiin vaan siinä on kyse kysynnän ja tarjonnan laista koska ei nykyinen levyteollisuus ole perustunut tasapuoliseen ja vapaaseen kilpailuun.
Jos musiikin tulevaisuus on kerran netissä niin mä taidan myydä kaikki kitarat yms ja lopettaa... zeesus mitä skeidaa.
Keikatkin varmaan on kohta "netissä" ei tarvii astua kämpästä mihinkään kun roikkuu vaan netissä
Sä voisit sit vaikka kerätä tekijöille NIILLE KUULUVAT KORVAUKSET suoritetusta työstä. Vaikkapa kätevästi NETISSÄ!
Ymmärränhän mä tietysti että ainahan nuoriso on tuntenut tarvetta kapinoida vanhempia/auktoriteettejä vastaan, aika kun kuluu ja teet pari "hittiä" niin sullakin alkaa ääni kellossa muuttumaan. Ai nii mut ethän sä halunnukkaan fyrkkaa musastasi, sähän teet sitä puhtaasit ideologiselta pohjalta. Sori.
Olet kuitenkin vaivautunut, vaiko ihan vahingossa eksynyt tänne nettiin kommentoimaan. Miksi et lähettänyt kirjettä yleisönosastolle?
Onhan se ikävää varmaan monen mielestä, koska olihan ennen kaikki niin paljon paremmin, kesätkin oli lämpimämpiä...
Kyllähän se vaan on niin että tekniikka kehittyy ja siitää otetaan hyöty irti. Ei niitä kiviäkään paljainkäsin pellolta kammeta. Maailma muuttuu SORRY!
No ainakin talvet oli oikeita talvia. Ja töitä riittäs kaikille jos ne pellot kynnettäs käsin vieläkin.
Oikeita kirjeitäkin on kiva saada, Ja musiikkikin oli parempaa ennen kuin nyt. Ja Kekkonen hyvä presidentti.
Unto Mononen loistava säveltäjä jne.... Maailma muuttuu ja ihminen sen mukana mutta onko suunta oikea?
En nyt ainakaan keksi parempaa toimintamallia rahojen tilittämiseksi niiden säveltäjille/sanoittajille/sovittajille kun Teosto. Jos sun tuotokset ei radioissa soi nii turha se tosiaan on käsiänsä sitoa noihin. Keräilet itte vaan fyrkat pois kuleksimasta, vaikka kätevästi netinavulla....
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|
Alåne
1128 viestiä
|
#40 kirjoitettu
11.01.2009 15:22
iso j kirjoitti:
Alåne kirjoitti:
iso j kirjoitti:
Teemujazz kirjoitti:
GxBx kirjoitti:
semmonen tähä välii et kaikki teosto yms. tekijänoikeusjärjestöhöpötihöpöti-viritykset tuntuu IMO vähän tuulimylljä vastaan taistelemiselta. Tai sitten niitten päätehtävä on just imeä rahaa hyväuskoisilta artisteilta tjsp. rehellisiltä heeboilta.
Sitähän se on ollut viimeiset 10-vuotta kun nämä TO-järjestöt sekä suuri levyteollisuus on kussut omille kengilleen ja jatkaa sitä edelleen.
Ne eivät tajua eivätkä suostu kuuntelemaan sitä tosiasiaa että
a.) Musiikin tulevaisuus on internetissä
b.) Tekijänoikeusjärjestöt Teosto ja Gramex voisi pikku hiljaa alkaa ajamaan niiden asiakkaidensa etuja oikeast eikä keskittyä oman ylisuuren budjettinsa keräämiseen nostamalla maksuja ravintoloilta, takseilta jne.
c.) Musiikin kuluttajat eivät ole syyllisiä huonoon levymyyntiin vaan siinä on kyse kysynnän ja tarjonnan laista koska ei nykyinen levyteollisuus ole perustunut tasapuoliseen ja vapaaseen kilpailuun.
Jos musiikin tulevaisuus on kerran netissä niin mä taidan myydä kaikki kitarat yms ja lopettaa... zeesus mitä skeidaa.
Keikatkin varmaan on kohta "netissä" ei tarvii astua kämpästä mihinkään kun roikkuu vaan netissä
Sä voisit sit vaikka kerätä tekijöille NIILLE KUULUVAT KORVAUKSET suoritetusta työstä. Vaikkapa kätevästi NETISSÄ!
Ymmärränhän mä tietysti että ainahan nuoriso on tuntenut tarvetta kapinoida vanhempia/auktoriteettejä vastaan, aika kun kuluu ja teet pari "hittiä" niin sullakin alkaa ääni kellossa muuttumaan. Ai nii mut ethän sä halunnukkaan fyrkkaa musastasi, sähän teet sitä puhtaasit ideologiselta pohjalta. Sori.
Olet kuitenkin vaivautunut, vaiko ihan vahingossa eksynyt tänne nettiin kommentoimaan. Miksi et lähettänyt kirjettä yleisönosastolle?
Onhan se ikävää varmaan monen mielestä, koska olihan ennen kaikki niin paljon paremmin, kesätkin oli lämpimämpiä...
Kyllähän se vaan on niin että tekniikka kehittyy ja siitää otetaan hyöty irti. Ei niitä kiviäkään paljainkäsin pellolta kammeta. Maailma muuttuu SORRY!
No ainakin talvet oli oikeita talvia. Ja töitä riittäs kaikille jos ne pellot kynnettäs käsin vieläkin.
Oikeita kirjeitäkin on kiva saada, Ja musiikkikin oli parempaa ennen kuin nyt. Ja Kekkonen hyvä presidentti.
Unto Mononen loistava säveltäjä jne.... Maailma muuttuu ja ihminen sen mukana mutta onko suunta oikea?
En nyt ainakaan keksi parempaa toimintamallia rahojen tilittämiseksi niiden säveltäjille/sanoittajille/sovittajille kun Teosto. Jos sun tuotokset ei radioissa soi nii turha se tosiaan on käsiänsä sitoa noihin. Keräilet itte vaan fyrkat pois kuleksimasta, vaikka kätevästi netinavulla....
Meinaan vaan, että ehkäpä Teosto voisi myös muuttua, tai ainakin muuttaa niitä toimintamallejaan vastaamaan tämän päivän vaatimuksia. Mielestäni on tärkeä muistaa, että Teosto on perustettu vaalimaan muusikoiden oikeuksia ja etuja. Kaiken lisäksi tekee sen yksinoikeudella monopoliasemassa.
En siis tarkoita, että Teosto sinänsä on mikää suuri paholainen. Toimintatapoja pitäisi vaan muutta, jotta ne ajaisi muusikoiden etuja parhaalla mahdollisella tavalla.
Ja tuosta musiikin nettimyynnistä sen verran, että kyllä sillä monet artistit keräävät sievoisia summia ilmanlsta ulkovälistävetävää levy-yhtiötä. Ja uskoisin tämän olevan suuntana tulevaisuudessa.
Alåne muokkasi viestiä 15:23 11.01.2009
|
^ |
Vastaa
Lainaa
|